eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٥١ . اگر كسي نداند لباس معيّني از حيوان است يا غير حيوان، اقامه نماز با آن مانعي ندارد ; نيز اگر بداند از حيوان است و نداند از حرام گوشت است يا حلال گوشت, اشكالي ندارد; چه در كشور اسلامي درست شده باشد يا در كشور غير اسلامي. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 بمناسبت هفته پژوهش؛ حضرت آیت الله العظمی : 📚 در جريان پژوهش چند مطلب مطرح است: ♻️اول آن است كه ما بفهميم گمشده ما چيست كه به دنبال آن جستجو مي‌كنيم، ما چه مي‌خواهيم؟ كسي كه هدفمند نيست، گمشده‌اي ندارد و مقصد و مقصودي در پيش ندارد او اهل پژوهش نيست، خود را معطل كرده است و ديگران را به زحمت انداخت، اين اصل اول كه ما چه مي‌خواهيم. اصل دوم اين است كه بعد از اينكه روشن شد ما هدفمنديم، چه مي‌خواهيم و به دنبال چه مي‌گرديم، بايد بدانيم راهش چيست. اصل سوم اين است كه حالا كه معلوم شد هدفي داريم، راهي هست و بايد با پيمودن اين راه به آن هدف بار يافت، راهزنان اين راه چه كساني هستند؟ اصل چهارم اين است كه هاديان اين راه چه كساني هستند؟ اصل پنجم اين است كه همراهان اين راه چه كساني هستند؟ اين مطلب اول. ♻️ مطلب دوم اين است كه اين نظام مقدس جمهوري اسلامي هدفمند است، استقلال مي‌خواهد، آزادي مي‌خواهد و استقلال و آزادي دو بال اين مملكت‌اند، قلب تپنده اين مملكت، جمهوري اسلامي است؛ يعني اسلام است. اين مرغ باغ ملكوت يك قلبي دارد به نام دين که يك بالش استقلال است و يك بالش آزادي، آن وقت پرهاي ديگر فراواني هم هست كه با اين قلب تپنده اينها به راه مي‌افتند. يك بيان نوراني از اميرالمومنين(سلام الله عليه) است كه «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ»؛ ملتي كه آب دارد و خاك دارد معذلك نيازمند به بيگانگان است، خدا او را از رحمت دور كند! اگر ذخاير زميني زياد است و اگر دريا به اندازه كافي داريم آب به اندازه كافي داريم معادن به اندازه كافي داريم نيروي خلاق و فنان به اندازه كافي داريم، اين مجموعه را بايد يك حقيقتي راه اندازي كند و آن نكته اصل اين است ملت تا خود را باز نيابد و پژوهشگر نداشته باشد پژوهش حاصل نيست، طي راه حاصل نيست، به مقصد رسيدن ميسر نيست و مانند آن. ♻️ پژوهشگر يك نيروي انساني است، نيروي انساني مي‌تواند با پژوهش‌اش معدن نفت و گاز را و دهها معادن مايع و غير مايع را با پژوهش به دست بياورد، با فناوري ابتكار داشته باشد، نيروگاه هسته‌اي را در آن بخشهاي صلح آميز و عالمانه‌اش راه اندازي بكند، همه اين كارها را مي‌تواند بكند؛ چه اينكه در بخشهاي كشاورزي و دامداري هم همان طوري كه تاكنون موفقيتهاي فراواني داشت، از اين به بعد بيش از گذشته هم توفيق به دست مي‌آيد، اما همه اينها فرع آن نيروي پژوهشگر است، آن نيروي پژوهشگر، انسانيت انسان است! وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) فرمود من در شگفت و تعجبم كه بسياري از مردم براي خودشان به اندازه كالاي در دست و جيبشان حرمت قائل نيستند: «عَجِبْتُ‏ لِمَنْ‏ يَنْشُدُ ضَالَّتَهُ‏ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا يَطْلُبُهَا»؛ من در شگفتي و تعجبم كه اينها ابزار دستشان مثلاً يك قلم يك خودكار، يك كاغذ، يك تسبيح يا يك دستمال را جا مي‌گذارند يك جايي بعد دست به جيب مي‌زنند مي‌بينند كه اين خودكار سر جايش نيست، مي‌فهمند خودكار گم شد، جستجو مي‌كنند و پيدا مي‌كنند، خودشان را گم كردند و نمي‌روند پيش كسي بگويد آقا من گم شدم! كجايم؟ من را ديدي سر جايم بنشاني يا نه؟! مشكل ما اين است! اين به جان هم تاختن‌ها، اين باند بازيها، اين سر از اوين در آوردنها، اين عليه ديگر حرف زدنها اين است كه بسياري از ماها براي خودمان به اندازه دستمال ارزش قائل نيستيم! چطور مي‌شود انسان در فضاي اسلامي زندگي بكند پس از چند مدتی سر از اوين در بياورد؟! پرونده اختلاسي داشته باشد! مگر آدم هر پولي را مي‌گيرد! هر رشوه‌اي را مي‌گيرد! هر عشوه‌اي را مي‌گيرد! حضرت فرمود: خودت را درياب! اول پژوهشگر باش و خودت را پيدا كن، ببين كجايي سر جايت بنشان، بعد كار بكن... 💢 1382/08/23 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_517995879353811518.mp3
487.5K
🔊 گزیده ای از صوت درس اخلاق معظم له 👇عضویت👇 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
🔊 گزیده ای از صوت درس اخلاق معظم له 👇عضویت👇 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
💢 بخشی از بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق ☑️ در سوره مبارکه «حشر» فرمود مردان متمدّن و بافرهنگي که بهشتي‌گونه زندگي مي‌کنند، در دنيا دعايشان اين است كه خدايا بدِ کسي را در دل ما قرار نده! ما کينه کسي را نداشته باشيم! بد کسي را هم نخواهيم! اگر خوب است که دعايش کنيم اگر بد است دعا کنيم که خوب بشود! کينه کسي را! اين دل براي کارهاي ديگر خلق شده است جا براي کینه نيست. جهنم را هم که خدا نصيب کسي نکند! خداوند می فرماید جهنمي‌ها هر کدام ديگري را فحش مي‌گويند. ☑️ شما ببينيد قلم دست گرفته رسانه شده، مجله‌نويس شده، روزنامه‌نويس شده، اين او را نفي مي‌کند، آن اين را نفي مي‌کند اين براي او دروغ جعل مي‌کند آن براي اين دروغ جعل مي‌کند اين يک زندگي بي‌فرهنگ جهنم‌گونه است. مگر در جهنم غير از اين است؟ ☑️ شما هيچ اطميناني از اين رسانه‌ها پيدا نمي‌کنيد! آبروي ديگران را بردن هنر نيست. اگر کسي مشکلي دارد که دارد چون جامعه ما جامعه عدل محض نيست، بر ما واجب است امر به معروف و نهي از منکر کنيم دوستانه جلوي او به او بگوييم اين نقص است اين را نکن! اما آنکه واجب است بر ما به نام امر به معروف و نهي از منکر نمي‌کنيم، اينکه بر ما حرام است به عنوان غيبت و آبروريزي داريم مي‌کنيم، اين مي‌شود جامعه جهنمي. 🗓 95/08/20 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔻حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف در دیدار حجت الاسلام والمسلمین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات: ◻️ نباید منتظر مراجعه و عرض حاجت از سوی جامعه هدف باشیم، بلکه باید با اشراف به مسائل موجود برای رفع آنها تلاش کنیم. ◻️ یکی از موارد ضروری، حفظ و صیانت از یکدستی جامعه روحانیت و جلوگیری از نفوذ در این قشر است. ◻️ نگذاریم بیگانه وارد روحانیت شود، روحانیت یک دست است و اگر انقلابی شد برای این یک دستی بود. باید مواظب باشیم در این لباس کسی بیاید که شاگرد امام صادق(ع) است. ◻️ در همه کشورها حمایت از فقرا انجام می‌شود ولی ما در حمایت از فقرا باید مانند علی(ع) باشیم همانطور که فرمودند اگر فقر را ببینم گردن فقر را می‌زنم و نمی‌فرمودند که به فقیر کمک می‌کنم. ◻️ امداد به فقرا کار عقلی و علمی نیست، بلکه کاری عاطفی است و برای از بین بردن فقر باید کار عقلی و علمی انجام داد و آن عبارت است از ایجاد اشتغال و تولید و لذا شما در مرکز خدمات باید منابع درآمد پایدار داشته باشید. ◻️ در کار خیر که خدمت به روحانیت از مصادیق آن است، نباید متوقف بر وظائف محوله بود. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ رابطه فقر با چاپلوسی ✳ حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» برگزار می گردد 🔹 همزمان با هفته پژوهش، آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد. در این مراسم آیت الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و حجت الاسلام و المسلمین رحمان ستایش به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ پنج‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ الی ۱۱ در سالن آمفی تئاتر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار خواهد شد. گفتنی است کتاب اختصاص به شرح حال «راویان روایات تفسیری» دارد و در نوع خود یک اثر علمی جدید محسوب می گردد، زیرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راویان تفسیری، توسط علمای اسلامی نگاشته نشده است. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 دیدار وزیر امورخارجه با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 باید طرف ما بداند که خروج یکطرفه از برجام، امنیت بین المللی را تهدید می ‌کند 🔸 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد. ▫️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشتند: مذاکره با جهان، یک لازم دارد! ما از جهان جدا نیستیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم باید با آنها مذاکره کنیم و با آنها دست بدهیم، اما بعد از آن حتما باید انگشتان خود را بشماریم! ▫️ معظم له خاطرنشان کردند: در نظام بین ‌الملل به هیچ کس اعتماد نیست، اما در عین حال هیچ کس از مذاکره و تبادل با دیگر کشورها هم بی ‌نیاز نیست؛ لذا مذاکره با کشورهای جهان یک کار سنگینِ علمیِ عمیقِ حقوقی - سیاسی در حوزه بین الملل است. ▫️ ایشان ادامه دادند: مذاکره با جهان، یک فهم و بین المللی می خواهد. باید طرزی توافقات را نوشت که کسی نتواند زیر آن بزند و از آن خارج شود و از تعهد خود شانه خالی کند؛ اگر کشوری توانست یکطرفه و یکجانبه از توافق و قرارداد صورت گرفته خارج شود، این یعنی این نوشته شده است! این یعنی آن تکیه گاهی که محل سوء استفاده دشمن قرار گرفته تا بر اساس آن از توافق خارج شود مورد غفلت قرار گرفته است، این یعنی در قرارداد دیده نشده که اگر یکی از طرفین به صورت یکجانبه از توافق خارج شود و آن را فسخ کند، چه عواقبی دارد؟ این یعنی همه جوانب کار دیده نشده است. ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: در نامه خود به استاندار مصر، مالک اشتر، نوشت که مردم هستند، این حرف از سر ترحم زده نشده، این یک حقیقت است. کدام خطر بود که مردم سینه سپر نکردند؟! کجا لازم به فداکاری و ایثار بود که این مردم دریغ کرده باشند؟! مردم، این کشور را با خون حفظ کردند؛ لیاقت این مردم نه آن قراردادهای عوامانه است و نه این اختلاس و سوء مدیریت ‌ها و حقوق های نجومی؛ لذا داخل را هم باید محترم بشماریم و با متفکران داخلی و صاحبنظران کنیم، این سابقه عظیم تاریخی و این فکرها را باید قدر بدانیم و از آنها استفاده کنیم. ایشان ادامه دادند: اگر اختلاس و حقوق نجومی و سوء مدیریت در این کشور نباشد، این مملکت کاملاً می ‌تواند خود را اداره کند. ▫️ معظم له خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید داشتند: بین_المللی بر اساس حق و عدل نیست! آنها اساساً این مفاهیم را قبول ندارند. آنچه آنها قبول دارند و ما باید بر اساس آن با آنها مذاکره کنیم، یک است؛ باید طرف ما بداند که خروج یکطرفه از برجام، امنیت بین المللی را تهدید می ‌کند، تا قرارداد ما با امنیت بین المللی گره نخورد نخواهد داشت، قرارداد هسته ای باید یک تعهد محترم متقابل باشد و همه جوانب حقوق بین الملل در آن دیده شود. بله! ادب بین ‌المللی را رعایت می ‌کنیم، دست هم می ‌دهیم، اما پس از دست دادن انگشتان خود را هم می شماریم! در ابتدای این دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گزارشی از فعالیت های صورت گرفته به ویژه در خصوص و لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، خدمت معظم له ارائه نمود. منبع: http://news.esra.ir/ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها) #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 شاگرد زینب کبری (سلام الله علیها) 🔹 بعضی افراد به تعبیر بعضی از مشایخ ما (رضوان الله علیه) جنازه‌ های عمودی ‌اند [و] فرقشان با مرده این است كه آن افقی است و این عمودی، این مردهٴ ایستاده است. این همان است كه در نهج‌ البلاغه درباره فرمود این عالم بی‌ عمل «مَیتُ الأحْیاء»؛[1] به تعبیر همان بزرگ و بزرگوار است. یك عده به تعبیر قرآن ماندنی ‌اند اینها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾[2] ‌هستند؛ حرف از آنِ اینهاست، فكر از آنِ اینهاست. امام جزء ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، ماندنی است! دیدید مقام رهبری درباره امام فرمود که امام یك است، چون این وصل است به اهل بیت [و] آنها چون ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ ‌هستند این به تبع آنها ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ است، اینها ماندنی ‌اند! این است كه زینب كبری كه این ایام زادروز آن بود سوگند یاد كرد كه «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»،[3] چون ما ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾ هستیم! 🔹 می ‌بینید که ابن‌طاووس را زینب كبری چطور تربیت كرد؟! در جریان كوفه وقتی ابن ‌زیاد از زینب كبری (سلام الله علیها) سؤال كرد «كَیفَ‏ رَأَیتِ‏ صُنْعَ‏ اللَّهِ‏ بِأَخِیكِ»؟ او در جواب چه گفت؟ فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا».[4] سخن از صبر نیست، اینها هم كه عالمهٴ غیر معلّمه و فهمهٴ غیر مفهّمه ‌اند[5] ـ معاذ ‌الله‌ـ اغراق كه نیست؛ نفرمود به ما خوش گذشت فرمود ما چیزی ندیدیم كربلا خیلی سفر خوبی بود! نفرمود به ما خوش گذشت، بد كه نگذشت، هیچ! خوش هم نگذشت! فرمود جز خوشی چیزی ندیدیم: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا». این زینب كبری شاگردی دارد به نام ابن‌طاووس (رضوان الله علیه) كه در همان مدخل [کتاب] لهوف این ‌‌چنین می‌ گوید ـ همه‌تان مستحضرید ابن‌طاووس در بین علما جزء اوحدی از اینهاست ـ اگر به ما دستور نداده بودند كه جزع كنید و ناله كنید و اشك بریزید، من عصر عاشورا جشن می ‌گرفتم،[6] برای اینكه مولای من به عنوان ﴿أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ﴾[7]، ﴿فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ﴾[8] و مانند اینها رسید؛ وقتی حسین ‌بن ‌علی به هدف برسد از نظر و به مولای خود بار یابد از نظر ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾[9]، ﴿فَرِحِینَ﴾، خب من چرا خوشحال نباشم؟! من گریه‌ ام برای حسین ‌بن ‌علی است، او كه الآن دارد می‌ خندد! ﴿وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ﴾[10]، ﴿فَرِحِینَ﴾، ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾، خب او كه دارد می ‌خندد! فرمودند شیعه ما كسی است كه «یفْرَحُونَ‏ بِفَرَحِنَا»[11] خب ما هم باید جشن بگیریم. این همان حرف «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» است. این حرف علمای عادی نیست چه رسد به توده مردم! البته اگر كسی از توده مردم گذشت، از سطح علمای عادی هم گذشت، پا جای پای ابن‌طاووس پا گذاشت و به مقام منیع او بار یافت كه جزء اوحدی از علماست، آن گاه می‌تواند بگوید من معنای سخن زینب كبری (سلام الله علیها) كه فرمود: «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلًا» را فهمیدم. [1]. نهج‌البلاغه، خطبه 87. [2]. سوره هود، آیه 116. [3]. مثیرالاحزان، ص102. [4]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص160. [5]. الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص305؛ «... فَقَالَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ یا عَمَّةِ اسْكُتِی فَفِی الْبَاقِی مِنَ الْمَاضِی اعْتِبَارٌ وَ أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَةٍ ...». [6]. اللهوف على قتلى الطفوف، ص4؛ «... و تأسفا على ما فاتنا من السعادة و تلهفا على امتثال تلك الشهادة و إلا كنا قد لبسنا لتلك النعمة الكبرى أثواب المسرة و البشرى و حیث فی الجزع رضا لسلطان المعاد و غرض لأبرار العباد فها نحن قد لبسنا سربال الجزوع و آنسنا بإرسال الدموع و قلنا للعیون ...». [7]. سوره آل‌عمران، آیه 169. [8]. سوره آل‌عمران، آیه 170. [9]. سوره آل‌عمران، آیه 170. [10]. سوره آل‌عمران، آیه 169. [11]. تحف العقول، ص123. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1376/05/24 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌹حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی درباره مقام حضرت زینب (سلام الله علیها) 🌹کمالِ اخلاق در این است که از تو نشأت می گیرد. دربارۀ بعضی کسان قرآن کریم فرموده است: «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ»؛[2] منظور این آیه کسانی است که با نور حرکت می کنند مثل افراد عادی که با چراغ حرکت می کنند؛ اما برخی از افراد، نورانی اند و هر جا آن ها باشند، نور هست. دربارۀ آن گونه افراد، تعبیر قرآن کریم این است که «فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ» که نور زیر پای این ها است؛ نور مرکب و مرکوب این ها است و این ها سوار بر نورند. 2) زمر ۲۲ 🌹@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸 مُرابطه #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 مرابطه 🔸 یك بحثی بین حضور و غیبت هست، یك بحثی بین ظهور و خفا هست كه حضرت غایب است و بعد حاضر می‌شود یا حضرت مستور است و بعد مشهور می ‌شود؟ او پیدا می‌ كند، نه اینكه الآن غایب باشد و بعد حضور پیدا كند؛ اما غیبت ندارد است. این ماییم كه غایبیم! أعمی از بصیر غایب است، نه بصیر از اعمی [غایب باشد]. اگر یك نابینایی دوست خودش را نمی ‌بیند آن دوست غایب نیست، بلکه این أعمی غایب است. این ‌چنین نیست كه حضرت غایب باشد، چه اینكه هم در حقیقت برای آن حضرت است. این أعمی مستور است، نه اینكه آن بصیر مستور باشد. 🔸 مطلب دیگر اینكه اصل اینكه بشر است تا یك آینده خوبی باشد كه جز عدل و احسان چیزی حكومت نكند، این در درون همه هست؛ یك مقدار محققانه تر و علمی تر در فطرت مسلمان ها هست؛ اما اینها به دنبال مهدی منتظر و مهدی موعودند، نه ! این یك خصیصه است كه مهدی موجود موعود (علیهم الصلاة و علیهم السلام) داریم. اگر است، ما غیر از انتظار و غیر از امید مسئله و را هم داریم. 🔸 دیگران امیدوارند كه در پایان زندگی روزگار یك عصری برسد كه حكومت بكند، خیلی‌ ها در انتظار این به سر می ‌برند، اینها منتظر مهدی موعودند. ما كه منتظر ظهور (سلام الله علیه) موعودیم، غیر از انتظار و امید یك مسئله‌ای است به نام كه ما داریم و آنها ندارند، یك مسئله ‌ای به نام كه ما داریم و آنها ندارند. اگر معتقدیم كه یك شخصی است ـ امام زمان ـ و ما با او باید تعهد بسپاریم ولی ما و زنده است، پس باید مراقب باشیم كه خلاف نكنیم، چون او می ‌بیند! اینكه ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ المُؤْمِنُونَ﴾[1] كه بر ائمه (علیهم السلام) تطبیق شده است، هركاری كه ما می ‌كنیم خدا می ‌بیند، پیغمبر می ‌بینند، ائمه می ‌بینند و وجود مبارك حضرت می ‌بیند، پس باید مواظب گفتارمان، رفتارمان، نوشتارمان سیره و سنتمان باشیم؛ این برای مراقبت است، بالأخره از او كمك می‌ خواهیم باید مراقب باشیم كه خلاف عمل نكنیم. غیر از مراقبه مسئله است. مراقبت این است كه خلاف نكنیم؛ اما مرابطه این است كه گذشته از اینكه خلاف نكنیم، خودمان را نزدیك بكنیم، كمك بگیریم و بگیریم، نه اینكه همیشه مواظب باشیم كه نلغزیم، بلكه برقرار كنیم كه او دست ما را بگیرد. ذیل این آیه كریمه ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا﴾[2] آن جا این حدیث شریف هست كه «وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر علیه السلام»[3] مرابطه داشته باشیم. [1]. سوره توبه، آیه 105. [2]. سوره آل عمران، آیه 200. [3]. الغیبة (نعمانی)، ج1، ص26؛ «...عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی اَلْبَاقِرِ عَلَیهِ السَّلاَمُ: فِی مَعْنَى قَوْلِهِ تَعَالَى یٰا أَیهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا قَالَ اِصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ صٰابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رٰابِطُوا إِمَامَكُمُ اَلْمُنْتَظَرَ». 📚 سخنرانی پیرامون مهدویت در قرآن تاریخ: 1383/06/31 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٥٢ . اگر كسي نداند فلان جزء لباس ; مانند تكمه صدفي , از حيوان است يا نه و نداند از حيوان حرام گوشت است يا نه، اقامه نماز با آن مانعي ندارد؛ ولي با احراز آنكه مثلاً صدف از حيوان حرام گوشت است, نمي توان در آن نماز را اقامه كرد. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 دیدار وزیر اطلاعات با آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات صبح امروز با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفتگو کرد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٥٣ . از اجزاي حيوان حرام گوشت، خز خالص كه با موي حيوان حرام گوشت ديگر مخلوط نشده باشد , نيز پوست سنجاب استثنا شد هاند؛ يعني نماز در آن ها صحيح است, هرچند احتياط مستحب, در ترك سنجاب است 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ برگزار می گردد 🔹 همزمان با هفته پژوهش، آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ «رجال تفسیری» اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار می گردد. 🔹 در این مراسم آیت الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و حجت الاسلام و المسلمین رحمان ستایش به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. 🔹 آیین رونمایی از کتاب گرانسنگ پنج‌شنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ الی ۱۱ در سالن آمفی تئاتر بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا برگزار خواهد شد. 🔹 گفتنی است کتاب رجال تفسیری اختصاص به شرح حال «راویان روایات تفسیری» دارد و در نوع خود یک اثر علمی جدید محسوب می گردد، زیرا تاکنون اثر مستقلی در خصوص راویان تفسیری، توسط علمای اسلامی نگاشته نشده است. 🔹 لینک بخش زنده : https://el.esra.ir/ch/haftepajohesh 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٥٤ . اگر كسي نداند كه لباس او از حيوان حرام گوشت است يا مي دانسته و اكنون فراموش كرده و در آن نماز خوانده است، نماز او صحيح است, هرچند احتياط مستحب, اعاده نماز در صورت فراموشي است. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
انسان کامل، قرآن تکوینی است حضرت علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) مصداق بارز انسان کامل و خلیفه تامّ الهی است. چنین انسانی به همه حقایق جهان امکان که همان مجالی اسمای حسنای خداوند و مظاهر صفات علیای اویند، آگاه است و به استناد آیه کریمه (و عَلّمَ ادمَ الأسماءَ کُلّها ثمّ عَرضَهُم علی الملائکةِ فقال أنبئونی بأسماءِ هؤلاءِ إن کُنتمْ صادقین).[1] انسان کامل که همان مقام رفیع آدمیت تامّ است، نه شخص خاصّ آدم(علیه‌السلام) همه اسمای تکوینی الهی را، به علم شهودی، نه حصولی، دارد و چنین علمی با یافتن معلوم همراه است.  لذا تمام نامهایی که مجالی اسمای حسنای خداوند است، مشهود و محاط خلیفه الهی خواهند بود و چنین وجدان، احاطه کتاب بر مکتوب است. از این جهت، اگر هر موجودی را کلمه، آیه، یا سوره خاص بدانیم، انسان کامل که کون جامع است تمام کلمات، آیات و سُوَر جهان را دارد و حقیقت چنین خلیفة اللهی، همان کتاب جامع خداوندی است. حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli