eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
97-09-29_3413 درس اخلاق -p2.pdf
183.4K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/09/29 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فرشته درست است که کليات را درک مي‎کند معارف غيبي را درک مي‎کند و رسول بين ذات اقدس الهي و انبيا و مرسلين و ائمه(عليهم السلام) است و اما نمي‎تواند عالمِ «بالاسماء» بشود بلاواسطه وگرنه ذات اقدس الهي که فرمود: ﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً﴾، رازش همين بود که ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ﴾، اگر تعلّم مقدور فرشته‎ها بود فرشته‎ها که ياد مي‎گرفتند و ذات اقدس الهي هم که ﴿بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ بَصِيرٌ﴾ و ﴿عَليمٌ﴾ است و بُخلي در دستگاه او نيست. اگر ملائکه در آن حدّ بودند که اسمای الهي را ياد بگيرند، ذات اقدس الهي ياد مي‎داد. اينها نمي‎توانند شاگرد بلاواسطه خدا باشند، اوّلاً؛ و اگر هم شاگرد مع الواسطه هستند در حدّ إنباء شاگرد هستند نه در حدّ تعليم، ثانياً؛ لذا ذات اقدس الهي به آدم(سلام الله عليه) نفرمود «يا آدم علّمهم باسماء هؤلاء»، فرمود: ﴿يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾  در حدّ گزارش! مقام انسان کامل کجاست و اهل بيت کجا، مقام ملائکه کجا! آنها درست است حاملان عرش‎اند؛ اما کسي که به مقام ولايت مطلقه اهل بيت(عليهم السلام) برسد او خليفة الله است، او به تعليم الهي عالم به اسماي الهي است، او معلم ملائکه است، آن هم در حدّ إنباء نه در حدّ تعليم. حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
صلای توحيد.mp3
592.8K
💠 روز بیست و چهارم ماه #ربیع_الثانی 🔹صلای توحيد حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ کار خیر کردن مهم نیست، آوردن کار خیر مهم است ✅در قیامت هم معیار حال فعلی افراد است ✅با چهارتا کار خلاف دیگران که انسان نمی گوید «چرا انقلاب کردیم؟» 🔸عمده در آيه محلّ بحث اين است كه مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ ... 🔸نفرمود كسي كار خوب بكند؛ كار خوب كردن مهم نيست. 🔸آن قدر بايد اين كار خوب را حفظ بكند كه در قيامت در دستش باشد نه «مَن فعل الحسنة»، «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ» اينكه امام(رضوان الله عليه) فرمود معيار، حال فعلي است در قيامت هم مي‌گويند معيار، حال فعلي است. 🔸«چه چيزي آوردي؟» نه «چه كار كردي؟» 🔸خيلي‌ها هستند كار خوب كردند بعد بدّلوها كذا و كذا. اما وقتي در قيامت سخن از عَرض اعمال شد مي‌گويند «چه چيزي آوردي؟» نه «چه كردي؟». 🔸«مَن فعل الحسنة» را در قيامت به حساب نمي‌آورند ... يعني وقتي وارد صحنه اعمال مي‌شود در دستش باشد؛ اين معيار است. 🔸اين كار، كار آساني نيست؛ همه اعمال را انسان بايد لِلّه انجام دهد و مواظب باشد كه چيزي كم نياورد؛ مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا. حالا دستش هست مي‌گويد من اين كارها را كردم... 🔸اين طور نباشد كه به وسيله سيّئات بعدي يا ندامت‌هاي بعدي بگوييم «ما حالا چرا اين كار را كرديم؟» 🔸بسيار خُب، چهارتا كار خلاف انسان ديد، چهارتا ضعف ديد، اينكه نمي‌گويد «ما چرا براي جبهه زحمت كشيديم يا براي انقلاب زحمت كشيديم؟» ... 🔸خُب آن كارها براي رضاي خدا بود؛ كاري كه براي رضاي خداست اگر ديگري خلاف كرده، بد كرده، كه آدم پشيمان نمي‌شود! ... 🔸حالا چهار نفر چهارتا حرف زدند، چهارتا حادثه پيش آمد، دنيا هم غير از اين نيست؛ دنيا يعني مجموعه همين تلخي و شيريني‌ها، امتحان‌ها، فراز و فرودها. به تعبير شيخ عطار، اگر كسي كار خير كرد و اين كار خير را نگه داشت و ذخيره كرد و نگذاشت آسيب ببيند و نگفت اين در دستش است، يك وقت است كسي باغبان خوبي است، ميوه خوبي، گُل خوبي تحصيل مي‌كند، اما مرتب اين ميوه را دست مي‌زند، مرتب اين گل را دست مي‌زند، اين است كه پلاسيده مي‌شود. 🔸كار خوبي را كه انسان براي رضاي خدا انجام داده هر باري كه اين كار را براي ديگران گفته مثل آن است كه يك بار به اين برگ گل دست بزند. 🔸خُب ده بار كه انسان بگويد اين ديگر پژمرده مي‌شود؛ وقتي انسان كار را براي رضاي خدا كرد ديگران مي‌گويند، ديگران مي‌گويند، اين را معطّرتر مي‌كند؛ ولي خود انسان كه بگويد، هر بار كه گفته مثل اين است كه يك بار به اين برگ گل دست بزند. 🔸اصلاً برگ گُل براي آن است كه دست به آن نزنند؛ اگر گفتند كه «در كار گلاب و گل حكم ازلي اين بود/كاين شاهد بازاري وان پرده‌نشين باشد ... 🔸به هر تقدير اگر كسي كار خيري كرده، هر باري كه اين كار را گفته، مثل آن است كه يك بار به اين برگ گل دست زده؛ خُب اين كم كم پژمرده مي‌شود؛ ولي اگر اين راز را نگه داشت و لِلّه بود، اين در قيامت با گل معطّر مي‌آيد، مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ، آن‌گاه فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا ... 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره نمل، آیات 89 و 90 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور در بیت حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ایشان دیدار کردند و در جریان آخرین وضعیت سلامتی ایشان قرار گرفتند. حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#شب_یلدا 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
#شب_یلدا 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
♦️ از دیر باز که بلندترین شب سال می باشد دربین اقوام ایرانی دارای جایگاهی ویژه بوده است که با همراه شدن سنّت دیدو بازدید از بزرگترهای هر طایفه و زنده شدن فضیلت اخلاقی صلۀ رحم می تواند شبی خاطره انگیز را برای ایشان رقم بزند و بسیاری از کدورت ها و آشفتگی های خانوادگی را بر طرف سازد . 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) در کتاب گرانسنگ مفاتیح الحیات درباره شب یلدا مرقوم داشتند: 🔹از سنتهاي شب ، شب نشيني، ديد و بازديد و است، چنان‌كه بهره‌گيري علمي از فرصت آن با طرح مسايل علمي و تاريخي، خواندن اشعار به ويژه شعر حافظ و تفأّل به اشعار حافظ و... سنت ديگر آن است. مناسب است مؤمنان در چنين فرصت هايي با زواياي زندگي و سيره معصومان (علیهم السلام) در جهت رشد و كمال علمي و معنوي آشنا شوند. ❓سؤالی که در این میان می توان بدان پرداخت اینست که چگونه صله رحم در آموزه های دینی ما با فضیلت ترین عمل بعد از ایمان به خداوند را به خود اختصاص داده است و سندهای قرآنی و وروایی ما در این زمینه چیست؟ 🔸🔷 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) صلهٴ رحم نزد خداوند را دارای پاداشی زود هنگام برشمرده و خاطر نشان کردند: 🔸 صلهٴ رحم نزد خداي سبحان چنان مهم است كه آن را از جهت پاداش، سريع‌ترين عبادت قرار داده و افزون بر پاداش اخروي، پاداش دنيوي و زودهنگام براي آن مقرر داشته است؛ به گونه‌اي كه خاندان گناهكار هم با رعايت صلهٴ رحم ميان خود، دارايي آن‌ها فزوني مي‌يابد و با نيكي به يكديگر بر عمرشان افزوده مي‌شود. 🔹پيامبر اكرم (ص) فرمود: كسي كه از عمرش جز سه سال نمانده باشد با صلهٴ رحم، خدا عمرش را به سي و سه سال امتداد مي‌بخشد. 🔸در روايتي ديگر فرمود: هركس براي من يك عمل را ضمانت كند من برايش چهار چيز را ضمانت مي‌كنم: هر كس صلهٴ رحم كند خدا او را دوست بدارد و روزي وي را گسترش دهد و عمرش را فزوني بخشد و او را به بهشتي درآورد كه وعده داده است. 🔹همچنین حضرت موسي (سلام الله علیه) از خدا پرسيد: پاداش كسي كه صلهٴ رحم كند چيست؟ فرمود: اجلش را به تأخير اندازم و سكرات مرگ را بر او آسان كنم و فرشتگان بهشت به وي ندا مي‌دهند: به سوي ما بيا و از هر دري كه مي‌خواهي وارد شو. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli 👇جهت دریافت متن کامل به لینک زیر مراجعه فرمایید👇 http://l1l.ir/rqq
Al-Infitar -01 ss.mp3
6.27M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/09/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar 01- 01 p2.pdf
180.8K
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/09/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
در سایه قناعت.mp3
758.1K
💠 روز بیست و پنجم ماه #ربیع_الثانی 🔹در سایه قناعت حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برتری اسلام بر سایر ادیان الهی همان «مُهَيْمِناً عَلَيْه» است/ در تبلیغ دین، نباید از توده مردم غافل شد حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی مفتح رییس مرکز اسلامی هامبورگ با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
برتری اسلام بر سایر ادیان الهی همان «مُهَيْمِناً عَلَيْه» است/ در تبلیغ دین، نباید از توده مردم غافل
برتری اسلام بر سایر ادیان الهی همان «مُهَيْمِناً عَلَيْه» است/ در تبلیغ دین، نباید از توده مردم غافل شد حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد هادی مفتح رییس مرکز اسلامی هامبورگ با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد. آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار، به بیان اشتراکات انسانی و دینی جامعه بشری پرداختند و اظهار داشتند: همه انسان ها، یک زبان و وجه اشتراک دارند و آن «فطرت» است، انسان ها با هم بیگانه نیستند؛ اگر خدا، مبدا، منتها، مسیر و فطرت همه انسانها یکی است در نتیجه از این حیث هیچ تفاوت و حجابی بین انسان ها وجود ندارد. ایشان ادامه دادند: مشترکات فراوانی میان ادیان الهی وجود دارد، اما برتری اسلام بر سایر ادیان الهی همان «مُهَيْمِناً عَلَيْه» است و این «مُهَيْمِناً عَلَيْه» باید برای پیروان دیگر ادیان به درستی روشن شود که اسلام جامع همه ادیان است. آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: در تبلیغ دین، نباید از توده مردم غافل شد، مردم دین خود را از علما می گیرند، در نتیجه باید با اهتمام بیشتر توده مردم جامعه را رشد و ترقی دارد، پیامبر اکرم(ص) فرمود «النّاس معادن کمعادن الذّهب و الفضّة»؛ نباید ذهب و فضّه را یکسان دانست، نباید از همه مردم توقع یکسان داشت، هر کس به اندازه فهم و ظرفیت خود از دین بهره می برد اما این اصل مسلم است که هر انسانی در درون خود گوهر و استعدادی دارد که باید به کمک علما و رهبران دینی شکوفا شود. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ نبش قبر ، توليد علم نيست! 🔸حوزه و دانشگاه وظيفه‌اش توليد علم است. 🔸ملكه نقّال بودن، نبش قبر كردن، حرف‌ها را از كتابي به كتاب آوردن، چاپي را خطّي كردن، اينها توليد علم نيست، اينها مصرف علم است. 🔸علوم ناگفته و نانوشته فراوان است. وظيفه حوزوي و دانشگاهي توليد علم يعني ايجاد مسائل نو است. 🔸آن طور مسائل نو كه احدي نگفته باشد نه از ما متوقّع است نه مقدور ماست؛ اما نمونه مسائلي كه بسيار كم مطرح شده و گوشه‌اي از آنها مطرح شده، قابل تكثير است، قابل استخراج است، به عنوان اصل مطرح است و استنباط فروع فراوان از آنها مقدور است. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره نمل، آیات 89 الی92 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
وقت حضور.mp3
460.8K
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی 🔹وقت حضور حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Kholase enfetar 02.mp3
1.49M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 2 تاریخ: 1398/10/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar -02 ss.mp3
6.58M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 2 تاریخ: 1398/10/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar 02 p2.pdf
206.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 2 تاریخ: 1398/10/01 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅تنها راه ولی الله شدن ✅ حرف‌هاي ديگران را شنيدن و جابه‌جا كردن هنر نيست، توليد هنر است. 🔸اگر كسي خواست وليّ الله بشود علي بن ابي طالب درِ اين ولايت است و اول كسي است كه اين راه را رفته 🔸الآن وقتي مي‌گويند فلان شخص در خطّ امام است يعني راه امام، مسير امام، تفكّر امام را دارد. 🔸اگر گفتند كسي در ولايت الهي است يعني راه علي، فكر علي، مسير علي را دارد، نه معتقد است او وليّ الله است كه آن اعتقاد ضروري همه ماست، نه معتقد است كه او اول مسلمان است كه اعتقاد شفاف ماست، معتقد است كه اگر كسي خواست وليّ الله بشود بايد راه علي را برود ... 🔸اگر بخواهيد وليّ الله بشويد راهش اين است شب و روز نماز بخوانيد، همه مستحبّات را انجام بدهيد ولي «خوفاً من النار» باشد مي‌شويد زاهد، نه وليّ الله 🔸اگر همه عبادات و مناسك و مراسم را انجام بدهيد «شوقاً الي الجنّة» مي‌شويد عابد، نه وليّ الله 🔸اگر عباداتتان را «حُبّاً له» بر اساس علاقه‌اي كه به خدا داريد انجام بدهيد مي‌شويد وليّ الله 🔸اين راه را ادامه بدهيد اين مي‌شود خطّ علي 🔸اين اگر به صورت پايان‌نامه علمي ارائه شود، ادلّه‌اش بيان شود مي‌شود توليد علم 🔸ما خيلي از ملائكه داريم كه اينها مُرده‌ها را جابه‌جا مي‌كنند، به وادي‌السلام مي‌رسانند؛ اما خيلي از ملائكه هم هستند كه زيرمجموعه جبرئيل هستند، حرف‌هاي علمي مي‌آورند، خُب چرا با آن ملائكه ما محشور نشويم؟! 🔸حرف‌هاي ديگران را شنيدن و جابه‌جا كردن و فارسي را عربي كردن و عربي را فارسي كردن هنر نيست. 🔸مصرف كردن هنر نيست، توليد علم هنر است. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره نمل، آیات 89 الی92 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
رزق توحیدی.mp3
747.5K
💠 روز بیست و هفتم ماه #ربیع_الثانی 🔹رزق توحیدی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Infitar -03 ss.mp3
6.33M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 3 تاریخ: 1398/10/02 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Infitar 03 p2.pdf
198K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انفطار 🔹 جلسه : 3 تاریخ: 1398/10/02 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠جريان جهنم و بهشت دركش آسان نيست.. 🔶 ما خيال مي‌كنيم كه جريان ـ معاذ الله ـ شبيه اين هم كه نيست ﴿وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لاَ تَعْلَمُونَ﴾ 🔶 فرمود ما شما را جايي مي‌بريم كه شما نمونه‌اش را نديديد و نمي‌دانيد چه خبر است ولي شما در اين آياتي كه مربوط به طريق يا صراط جهنم است يك اصل را مشترك مي‌دانيد كه آن را ما كاملاً مي‌فهميم. 🔶در جريان جهنم چهار گروه را نام مي‌برد: 🏷گروه اول فرمود همگان وارد مي‌شوند: ﴿إِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا﴾ حالا ما چون متوجه نمي‌شويم كه ورود به معناي دخول است يا نه مي‌گوييم اين ورود نظير ﴿لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ﴾[ است و حال اينكه اين معنا, معناي دشواري است اما چون به آ‌ن معناي دقيق دسترسي نداريم اين طور معنا مي‌كنيم مي‌گوييم همان طوري كه ﴿لَمَّا وَرَدَ مَاءَ مَدْيَنَ﴾ يعني «أشرف» ﴿إِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا﴾ يعني مُشرف به جهنم مي‌شويد, بسيار خوب اين براي ورود. 🏷 بعد بخش دوم و سوم و چهارم اين است كه يك عدّه مي‌مانند يك عدّه نجات پيدا مي‌كنند ﴿ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيّاً﴾ در بخش ديگر فرمود ما جهنم را پر مي‌كنيم ﴿لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ] اما اين پُر كردن به معني خلود نيست البته يك عدّه مي‌سوزند و بعد از سوخت و سوز ممكن است آزاد بشوند ولي مخلَّدين كم‌اند اما فرمودند آن مقداري كه مي‌توانيد بچشيد همان مقدار گناه كنيد; 🔶ما يك مختصر آتش را يك لحظه نمي‌توانيم در دست نگه داريم چه رسد به آن ناري كه طبق بيان نوراني حضرت امير فرمود: «دارٌ ليس فيها رحمة» هيچ گذشت در آن نيست! اين بيان حضرت است در نهج‌البلاغه. 🔶حال اينها را واقعاً ما نمي‌فهميم ولي خب به ما نگفتند چيزي كه نمي‌فهميد حقّ نداريد ولي ما مي‌فهميم كه حق گفتند قرآن حق گفت, اين را ايمان داريم اين هست اما حالا چيست نمي‌دانيم. براي ما چه چيزي بودن مهم نيست اما چطور زندگي كنيم كه به جهنم نرويم براي ما مهم است. 🔶آن كه براي ما خيلي روشن است به خوبي هم مي‌فهميم در تمام اين آيات مطرح است فرمود اينجا جاي ظالمين است اين را ما مي‌توانيم بفهميم كه ظلم چيست و نكنيم حالا ظلمِ عقيدتي نكنيم بر عهده ما نباشد حق_الله بر عهده ما نباشد به ظلم نكنيم به ظلم نكنيم به ظلم نكنيم به ظلم نكنيم به كساني كه فقط براي حفظ دين قيام كردند ظلم نكنيم! 🗓21 اردیبهشت 91 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
با جهل تقابل ندارد! ✅ جهل انسان را به جهنّم می برد نه بی سوادی 🔸مرحوم كليني(رضوان الله تعالي عليه) اوّلين كتابش «كتاب العقل و الجهل» است دوم «كتاب فضل العلم» است. 🔸علم مقابل ندارد؛ علم يعني سواد، خُب اين سواد كاري نمي‌كند، آنكه كار مي‌كند يا به جهنم مي‌برد يا به بهشت٬ عقل است و جهل. 🔸جهل انسان را مستقيم به جهنم مي‌برد و عقل مستقيم آدم را به بهشت مي‌آورد. 🔸آن عقل است كه مقابل دارد نه علم. 🔸علم فنّي است ممكن است ما بگوييم باسواد و بي‌سواد؛ اما مي‌بينيد مرحوم كليني وقتي كافي را تنظيم كرده كتاب دومش كتاب العلم است، علم ديگر مقابل ندارد، انسان باسواد است خُب باسواد است اما عقل است كه مقابل دارد. 🔸انسان يا اهل بهشت است يا اهل جهنم، جهنمي‌ها يا درس‌خوانده‌اند يا نيستند؛ همين!، اين ديگر مقابل ندارد. 🔸اگر اهل عقل بود كه «ما عُبد به الرّحمن و اكتسب به الجِنان» اين اهل بهشت است؛ جهل در مقابل عقل، اهل جهنم است. 🔸انسان يا عاقل است كه بهشتي است يا جاهل است كه جهنمي است؛ اين جهنمي يا درس‌خوانده است يا درس‌نخوانده؛ اين است كه كتاب العلم مقابل ندارد، كتاب العقل مقابل دارد. 🔸اگر علم، علم حوزوي و دانشگاهي باشد اين ممكن است با جهل در مقابل عقل هم بسازد لذا حضرت فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ» 🔸علم با جهل جمع مي‌شود چون آن جهل در مقابلِ علم نيست، در مقابلِ عقل است؛ چون در مقابل عقل است ممكن است علمي باشد عين جهل!، يعني همين سواد را در راه باطل پياده كند؛ بنابراين اين علم‌ها في‌الجمله كمك مي‌كند نه بالجمله. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره قصص، آیات 5 الی 9 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حق ولایت.mp3
555K
💠 روز بیست و هشتم ماه #ربیع_الثانی 🔹حق ولایت حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli