eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی «بعضی از سوالها سوالهای تستی است كه در همين مصاحبه اول از آدم سؤال می‌کنند، اينها بايد در زبان آدم باشد، بعضی از چيزهاست كه وقتی انسان وارد قبر شد، در مراحل بعدی سؤال می‌کنند اما بعضی از چيزها كه جزء سوالهای تستی و نقد است. می‌گویند:امام اولت كيست؟ امام دومت كيست؟ امام سومت كيست؟ امام چهارمت كيست؟ اينها نقد بايد باشد مرتب بايد بگوييم تا فراموشمان نشود. ابن طاووس را همه ما شنيديم جزء بزرگان شيعه است اين دستور داد اسامی اين چهارده معصوم(عليهم السلام) در نگين انگشتری نوشته بشود، وصيت كرده كه اين انگشتر را در دهانم بگذاريد كه جوابم نقد باشد...اين جزء تعقيبات مشترك است در پشت سر تمام نمازها "رَضِيتُ بِاللهِ رَبَّاً وَ بِالإسلامِ دِينُاً وَ بِالقُرآنِ كِتَابَاً..." كه اينها برای آدم ملكه بشود.» درس اخلاق ٩٣/۶/۲۰ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت امام رضا (سلام الله‌ عليه) هنگام صرف غذا، ظرف خالی طلب می كردند و قبل از خوردن،  غذاهای سفره را در آن ظرف ريخته و برای مستمندان می فرستادند[۱] آنگاه اين آيات را مي خواندند:«فلا اقتَحَم العقبة وما أدريك ما العَقَبة» [۲] مردم اين عقبه ها و گردنه های عاقبت نگری را بالا نمی روند. به واقع نمی دانند اين گردنه ها چيست. در سرزمين های هموار، مساعد و ملايم راه می روند. در دامنه‌ی كوه كه زمين هموار است، راه رفتن مشكل نيست. بالای كوه رفتن ديد انسان را وسيع می‌کند. لباس‌های كهنه و مندرس را به فقرا دادن، صراط مستقيم نيست، «اقتحام عقبه»يا گذشتن و عبور از گردنه نيست. اين آيه ما را تشويق می‌کند كه چرا از كوه مشكلات بالا نمی‌روید؟ چرا هميشه در دامنه‌ كوه هستيد؟ چرا همت های بلند نداريد؟ چرا سعی نمی كنيد، كه از اين گردنه ها و كُتلها بگذريد؟ غذاهای مانده و لباس‌های مندرس را به اين و آن دادن، كار سهلی است و اين را خدای سبحان دوست ندارد: «لن تنالوا البرّ حتی تنفقوا مما تحبّون»[۳] [۱]الکافی ج۴ ص۵۲ [۲]سوره بلد آیات ۱۱_۱۲ [۳]سوره آل عمران آیه ۹۲ حکمت عبادات ص۹۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «هیچ کس در هیچ نقطه عالَم خشنود نمی‌شود مگر به وساطت وجود مبارک علی بن موسی الرضا سلام الله علیه، این می‌شود مقام. به هر حال باید فیضی از خدا برسد تا مشکل این آقا حلّ بشود؛ حالا یا چه شفای بیماری باشد یا ادای دین باشد حلّ مشکلات باشد، فیضی باید برسد تا او خوشحال بشود، مجرای این فیض وجود مبارک علی بن موسی است این می‌شود مقام رضا.» 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: «خيلی از ماها مشكلمان اين است كه در موقع نماز حواسمان جمع نيست، تمركز نداريم،علتش اين است كه بيرون از نماز را مواظب نيستيم؛ آن كه بيرون از نماز مشكلی ندارد در نماز حالت او عادی است، او كاملاً تمركز دارد.» خطبه های نماز جمعه ۷۵/۴/١۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی «ابن السكّيت به وجود مبارك امام رضا سلام الله علیه عرض كرد يا بن رسول الله مكتب‌ها زياد است، نحله‌ها زياد است، مليّت‌ها و ملت‌ها زياد است حرف‌‌ها زياد است كدام حرف را بفهميم؟حرف اول را در اين صحنه چه كسي مي‌زند؟ وجود مبارك امام رضا سلام الله علیه فرمود: حرف اول را «العقل» برهان عقلی، سواد، علم مي‌زند.» درس اخلاق ٩۴/۶/١٢ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پيام آیت الله العظمی جوادی آملی در تبيين اهميّت ولايت:  بسم الله الرحمن الرحيم  آن چه شايسته‌ی تحرير در جوار مزار ملكوتی حضرت علی بن موسی الرضا(عليه السلام) است، تبيين اهميّت ولايت است.  ۱.ولايت انسان كامل همان خلافت وی از خدای سبحان است. ۲.خليفه، حكم مستخلف عنه را بالتّبع يا بالعرض داراست.  ۳.چون خدای جهانِ امكان محيط محض است، خليفه‌ی وی نيز مظهر احاطه‌ی تامّ خواهد بود.  ۴.ظهور احاطه‌ی انسان كامل كه صاحب ولايت و خلافت است در موارد فراوانی است كه به برخی از آن ها اشاره می‌شود: .شرط تحصّن در حصن حصين توحيد؛ «كلمة لا اله الّا الله حصنی... و أنا من شروطها». .شرط اعتصام به حبل متين الهی: «اِنّى تارك فيكم الثقلين، كتاب الله وعترتی...». .شرط تبليغ رسالت رسول اكرم(صلی الله عليه و آله و سلم): «يا أيّها الرّسول بَلّغ ما أنزل اليك من ربّك و ان لم تفعل فما بَلَّغتَ رسالته...» .شرط كمال دين و تمام نعمت و پسنديده شدن اسلام نزد خدا؛ «...اليوم أكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتی و رضيت لكم الاسلام ديناً...» . شرط ادای حق رسول گرامی(صلی الله عليه و آله و سلم) و پرداخت اجر معنوی آن حضرت(صلی الله عليه و آله و سلم)؛ «قل لا أسئلكم عليه أجراً الّا المودّة فی القربی ومَن يقترف حسنةً نزد له فيها حسناً...» مشهد مقدس، شهریور ۱۳۷۳ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
اشک، علامت اذن ورود آیت الله العظمی جوادی آملی: «برای اين كه روشن شود زيارت مقبول است، توجه به آغاز آن كه اذن دخول حرم مطهّر است، سودمند خواهد بود. اگر هنگام اذن دخول و درخواست اجازه‌ ورود، قطره‌ اشكی فرو ريخت، خواه از سنخ هراس از آينده وخيم گناه، خواه از صنف شوق به آينده‌ محمود اطاعت و خواه برتر از همه‌ اينها و از سنخ عشق به لقای الهی باشد، نشانه‌ دعوت و علامت اذن ورود به مزار مقدّس است. بايد مراقب بود كه اين حالت در تمام مدت زيارت همچنان از آسيب غفلت و گزند سهو و نسيان مصون بماند.» بخشی از پیام به مناسبت همایش دانشجویی در مشهد مقدس /تابستان ۱۳۷۹ سروش هدایت ج۱ ص۲۰۶،۲۰۷ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
گردش علم و عرفان بر مدار امامت آیت الله العظمی جوادی آملی: عالم اهل بيت، امام علی بن موسی الرضا (عليه آلاف التحية والثناء) نيز با هجرت خويش از هر نقطه ای معارف دين را در سايه‌ خويش به ديگر نقاط، منتقل می فرمودند و می‌بینیم كه وقتی حضرت از حجاز به ايران آمدند، قرآن و علم و عرفان، همگی به خراسان آمد و در حالی كه مدينه و مكه و كوفه و عراق از روح علم و عرفان، تهی گشته بود، حوزه های فقهی فرهنگی و معارف قرآنی در مرو، گسترش يافت و دانشمندان و برجستگان مكاتب مختلف از سراسر جهان، برای بهره برداری از اين اقيانوس عظيم علمی و فرهنگی و اخلاقی به ايران سفر می كردند؛ زيرا هر جا امام، حضور داشته باشد، دين هم آنجاست و اصولاً امام، محوری است كه حق در همه‌ زمينه ها بر مدار او می گردد و آن حق محوری كه درباره‌ امام علی(عليه السلام) آمده است، وصف مشترك همه‌ انبيا، اوليا، و اهل بيت رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) است. صورت و سیرت انسان در قرآن ص۳۶۸ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
مجلس روضه به مناسب روز شهادت امام رضا علیه السلام ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
مجلس عزاداری روز شهادت امام رضا (علیه السلام)، عصر امروز 14 شهریور 1403 در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید. 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.75M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «نام شهيد و ياد شهيد را گرامی داشتن، يكی از مهم‌ترين علل و عوامل تداوم انقلاب است...» 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: فداكاری بزرگ اميرمؤمنان(عليه السلام) در «ليلة المبيت» كه از هستی خود گذشت و به استقبال ضربه های شمشير مهاجمانِ چهل قبيله حجاز رفت، بهترين نمونه فروختن جان برای رسيدن به رضوان و لقای الهی بود و از اين رو آيه كريمه  «ومن الناس من يشری نفسه ابتغاء مرضات الله...» [۱] درباره او نازل شد. در اين داد و ستد، آن حضرت(عليه السلام) جان شريف خود را به بهای لقای مهر و رضوان الهی فروخت و چون اين فداكاری از بهترين عبادات حضرت بود كه خود درباره عباداتش می فرمايد: «ما عبدتك خوفاً من نارك ولا طمعاً في جنتك لكن وجدتك أهلاً للعبادة فعبدتك»[۲] ، خدای سبحان نيز در تبيين آن هرگز سخنی از دستيابی به بهشت يا رهايی از آتش به ميان نياورد، بلكه هدف آن را «ابتغاء مرضات الله» دانست. [۱]سوره بقره آیه ۲۰۷ [۲]بحارالانوار ج۶۷ ص۱۸۶ تسنیم ج۲ ص۳۰۶،۳۰۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: آن‌كه پيش‌ مطالعه نكند، پيش‌ مباحثه نكند، اهل تقرير نوشتن نباشد،اهل نوشتن نباشد، او ديگر فقيه نخواهد شد. كسی به عرض حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رساند كه محفل شما بسيار آموزنده و علمی است ولی متأثريم كه بعد از مدتی از ذهن ما رخت بر می‌بندد. حضرت فرمود: «استَعِن بيمينك» هر چه من می‌گویم بنويس. وقتی مطالب مجلس علم نوشته شده، تقرير نوشته شده، بعد مراجعه می‌کنی. ۷۶/۱/٨ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله و سلم) به قيس فرمود: «لا بدلك يا قيس من قرين يدفن معك و هو حيّ و تدفن معه و أنت ميّت؛ فإن كان كريما أكرمك، وإن كان لئيما أسلمك. ثم لا يحشر إلّا معك و لا تبعث إلّا معه، و لا تسئل إلّا عنه، فلا تجعله إلّا صالحاً، فإنّه إن صلح آنست به، و إن فسد لا تستوحش إلّا منه و هو فعلك»[۱]  ای قيس به ناچار همراهی خواهی داشت كه با تو دفن می شود. او زنده است و تو در حالی كه مرده ای با او دفن خواهی شد. اگر نيك و گرامی باشد، مايه‌ احترام تو خواهد شد و اگر پست و نفرت آور باشد به تو بدی می كند. سپس محشور نمی شود جز با تو و برانگيخته نخواهی شد جز با او. از تو نمی پرسند جز درباره‌ او. تو و آن را به جا آور؛ زيرا اگر او شايسته شد، تو با او مأنوس خواهی شد و اگر فاسد و تباه باشد از او وحشت خواهی داشت و او جز كردار تو چيزی نيست. [۱]بحار الانوار ج۷ ص۲۲۷ معاد در قرآن ج۴ ص۲۱۹ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پاداش شهيدان زمانی كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) در حال خطبه مردم را به جهاد تشويق و ترغيب می فرمود جوانی برخاست و گفت: ای اميرمؤمنان فضيلت جنگجويان و مجاهدان راه خدا چيست؟ امام فرمود: من پشت سر رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) بر ناقه سوار بودم و از غزوه «ذات السلاسل» بر می گشتيم و همين پرسش را از پيامبر (صلی الله عليه و آله و سلم) كردم.  پيامبر فرمود: هنگامی كه جنگجويان تصميم بر شركت در ميدان نبرد می گيرند خداوند آزادی از آتش را برای آنان مي نويسد. و هنگامی سلاح برمی گيرند و تجهيز می شوند خداوند به وجود آنان بر فرشتگان افتخار می كند. هنگامي كه اهل و عيالشان با آنان وداع می كنند ديوارها و خانه ها برايشان می گريند و از گناه خارج می شوند و بر هريك از آنان خداوند چهل فرشته می گمارد كه از هر سو حفظشان كنند. جنگجو هيچ عملی انجام نمی دهد جز اين كه چند برابر، پاداش برای وی منظور می شود و در برابر هر روز جنگجويان ثواب عبادت هزار مردی كه هزار سال خداوند را پرستش كنند و هر سالی سيصد و شصت روز و هر روز آن برابر عمر دنيا باشد می نويسند.  هنگامی كه مجاهدان در برابر دشمن قرار گيرند و نيزه ها و تيرها ردّ و بدل شود و مردان در برابر هم قرار گيرند فرشتگان با بال و پر خود اطراف آنان را می گيرند و از خدا می خواهند ثبات قدم و نصرت عطا فرمايد. در اين هنگام منادی ندا مي دهد: «الجنة تحت ظلال السّيوف»؛ بهشت در سايه شمشيرهاست. در اين هنگام اثر سرنيزه ها و ضربات دشمن بر پيكر شهيد ساده تر از نوشيدن آب خنك در روز تابستان است.  هنگامی كه شهيد بر اثر سرنيزه و ضربه از مركب فرو می غلطد هنوز به زمين نرسيده حق تعالی حورالعين را نزد او می فرستد تا او را به كرامت های پروردگار بشارت و نويد دهد.  هنگامی كه شهيد روی زمين قرار می گيرد زمين می گويد آفرين به روح پاكيزه ای كه از بدن پاكيزه بيرون آمده. نويد بر تو. همانا بر توست نعمت هايی كه هيچ چشمی نديده و هيچ گوشی نشنيده و بر قلب هيچ انسانی خطور نكرده است: «ما لا عينٌ رأت و لا أذن سمعت و لا خطر علي قلب بشرٍ». خداوند می گويد: من جانشين او در ميان خانواده اش هستم. كسی كه شهيدان را خشنود كند مرا خشنود كرده و كسی كه به خشمشان آورد مرا به خشم آورده است...[۱] ‌[۱]مجمع البیان ج۲_۱، ص۸۸۴، بحار الانوار ج۹۷ ص۱۲ معاد در قرآن ج۴ ص۲۵۴،۲۵۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی