eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
456 دنبال‌کننده
149 عکس
47 ویدیو
24 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین @a_r_moayedi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠جلیل محبی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تصویر بالا: 🔹اینجا حرم رضوی است و بنده دیشب_جای شما خالی_ کربلا بودم. 🔹حرم قمر بنی هاشم که از حالت عادی هم خالی تر بود. 🔹حرم سید الشهدا در سرداب کسی نبود. داخل صحن و حرم هم جا برای هر کسی که وارد می‌شد پیدا می‌شد. 🔹جمعیت کربلا حدود یک میلیون و دویست هزار نفر است. 🔹تقریباً کوچه های اطراف ساعت دوازده خالی خالی بود. 🔹تقریباً نیمی از جمعیت هم ایرانی بود. 🔹اما ایران. مردم ایران بی دین شده اند؟ 🔹نه اینطور نیست. این تبلیغ شما برای مقابله با نظام است. 🔹مردم عاشق ایران باطل السحر اند... @Rasad_tahlil ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠نگاه درست شیخ حسین 🔹ترمیم دو قطبی های اجتماعی و دردهای کهنه آن فقط به سخن نیست نیاز به رشد نگرشها و تغییر اخلاقمان دارد. شما هم دیده اید، من هم دیده ام کسانی که عادت کرده اند از موضع قدرت حرف بزنند، تهمت بزنند، بترسانند، توهین کنند، چون فکر میکنند طرف حق ایستاده اند. حالا چه کسی و چه زمانی باید یقه این جماعت را بگیرد و بگوید تو هم ظلم میکنی، ظلم به کسی که چون خطاکار است جز خدا کسی را ندارد که این مظلومیتش را پیش او ببرد. 🔹 ظلم های کوچکی که چه بسیار آدمها را از جبهه حق بیرون انداخته و قیامت معلوم میشود چقدر از این جهت همگی مسوولیم. طرف مجرم است چرا به او توهین کنیم؟ چرا بترسانیمش؟ به چه حقی با بی قانونی سراغش برویم، خانواده اش را بترسانیم؟ بله اینها کم است میدانم. ولی آن مقدارش که هست، چه کسی و چه زمانی باید این اخلاق زشت رخنه کرده در برخی را بر ملا کند؟ 🔹 در جلسه ای که قرار بود در حضور رهبری برگزار شود قبل از حضور ایشان دیدم یکی از مسوولین انتظامات بیت، جلوی همه جمعیت با بی ادبی و بی احترامی با مداح جلسه سخن گفت و او را جلوی همه جمعیت خرد کرد. از این خطا ها کم ندیده ایم و ندیده اید در بخشهای مختلف. راهش این است که نگاهمان رشد پیدا کند و اخلاقمان را رشد دهیم. همه مان. همه مان به فکر خودمان باشیم. بسیاری از آدمهای دل زده دلیل دل خوریشان اخلاق امثال من بوده در تعاملاتمان. پناه بر خدا. خدا رحمت کند سردار شهید قدس را میگفت دفاع از حرم، دفاع از حرمت قلب این مردم است که از کعبه بیشتر احترام دارد. 🔹مثل آب خوردن آدمها را بیرون جبهه انقلاب قرار میدهیم. منافق مینامیم. سالها قبل در مباحثاتی چقدر تلاش کردم به عده ای بفهمانم حق ندارند به کسی مثل مرحوم هاشمی تهمت نفاق بزنند ولو هزار جور نقد به افکار و رفتارش داشته باشیم، به فلان مسوول و سیاستمدار علنا تهمت نفاق و در جبهه دشمن بودن نزنند. 🔹عادت کرده ایم این و آن را از قطار انقلاب پیاده کنیم و غیر خودی بنامیم. خدای متعال در قرآن بین «ضعیف الایمان» و «منافق» فرق میگذارد. جریان ضعیف الایمانها در درون جبهه حقند و در تعامل با کل بدنه جبهه حق، پیامبر ص با دیگران( که فاصله ایمانیشان با او قابل تصور نیست) پر از مهر و محبت و صمیمیت بود، ما چه مان شده؟ 🔹آیا نمیشود مثل سردار شهید هم جلودار بود و پیشران و هم کرامت آدمها را در مرزهای جبهه حق حفظ کرد و به آنها احترام گذاشت؟ به جای گیر دادن به شیخ حسین، مقابل او شاگردی کنیم، وعظ بشنویم، ما باید تغییر کنیم. باید رشد کنیم. انقلاب البته تقریری تنزیهی و سختگیرانه دارد شاید به آن معنا انقلابی فقط پیامبر اکرم ص باشد و معصومینش، اما انقلاب تقریری تشبیهی و گسترده هم دارد که خیلی ها را شامل میشود، حتی به تعبیر امام روح الله، اکثر مردم دنیا بهشتی اند، ولو در بالاترین مراتب بهشت نباشند، اکثر خطاکاران عالم حتی اهل علمشان ، جاهل قاصرند. بیایید توبه کنیم از این همه تنگ نظریهایمان، تهمت زنی هایمان، حرمت شکنی هایمان که زیر پوست قداست و حرف حق پنهانش کرده ایم. این ها به معنای ندیدن قله ها و رشد یافته ها و کنار گذاشتن حرف حق و یا امر به معروف و نهی از منکر نیست. شب قدر باید هویت رحمه الله الواسعه بودن را در جان ما بنشاند. 🔹از یکی از همرزمان شهید مظلوم قدس که آزاده هم بود شنیدم، حاجی از او خواسته بود رزمنده ای را که در دوران اسارت او را لو داده بود و با دشمن همکاری کرده بود ببخشد. وقتی رفیقش تعجب میکند که چرا؟ به او میگوید اگر یکی از تهران تا اهواز میآمد برای جنگ و پشیمان میشد و بر میگشت باید خادمش میبودیم تا چه رسد به این رفیق خطاکارت. 🔹شیخ حسین خوب گفت. درست گفت. مثل همیشه به جا گفت. سایه اش مستدام. ما باید فکری به حال خود کنیم .... @ali_mahdiyan ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
37.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◼️خدا رحمت کند دکتر افروغ را. 🔹سال 98 بود که در ضمن مجموعه مصاحبه‌های ، در خدمت دکتر عماد افروغ بودیم. 🔹حقیقتاً مصاحبه دلچسب و جذابی بود؛ هم برای ما و هم برای ایشان (بنا به گفته ضبط شده ایشان در فیلم مصاحبه). 🔹با دردمندی و غیرت از هویت فرهنگی انقلاب اسلامی دفاع می کرد. 🔹معتقد بود برای فهم انقلاب اسلامی باید «فرهنگ» را نه در سطح «ایدئولوژی»، بلکه در سطح «تئوری فرهنگی» تبیین کرد. 🔹انقلاب اسلامی را واکنش فرهنگی و عمومی مردم ایران، در مقابل ویرایش‌های فرهنگی رژیم وابسته پهلوی برای مدرنیزاسیون ایران می‌دانست. 🔹انقلاب حضرت امام خمینی ره را نقطه مقابل گفتمان «تحجر» و «نوشدگی غیرمنضبط» می‌دانست و تلاش می‌کرد گفتمان انقلاب را با دو مؤلفه و توضیح دهد. 🔹در این مصاحبه تلاش کرد فهرست جامعی از مؤلفه‌های متمایز کننده «رویکرد پیشرفت اسلامی ـ ایرانی» و «رویکرد توسعه مدرن» را بیان کند. 🔹چقدر دغدغه «جمهوریت انقلاب» را داشت! و آن را در دو بُعد گفتمانی و نظام‌سازی دنبال می‌کرد. 🔹دادش از «مصحلت‌اندیشی حقیقت‌سوز» بلند بود. 🔹خدایش در این شبهای ماه مبارک غریق رحمتش کند و در زمره بسیجیان امامش حضرت امام خمینی ره محشورش نماید. 🔹همه دوستان را به دیدن بخش اول تصویری این مصاحبه دعوت می‌کنم. 🔹همچنین فهرست تفصیلی این مصاحبه بسیار خوب را برای مطالعه عزیران به پیوست تقدیم می‌کنم. https://eitaa.com/alimohammadi1389/1294 🔹ان شاء الله به زودی متن کامل این مصاحبه در کنار 14 مصاحبه دیگر منتشر خواهد شد....
عنوان: "به دنبال یک معنا در قالب یک واحد در مسئله حجاب" ✍ این روز ها که هم بحث حجاب داغ است و هم داغدار دکتر افروغ هستیم، خواندن این مقاله که گفتگوی حجت الاسلام زیبایی نژاد با دکتر عماد افروغ حدود ۱۷ سال پیش در باب حجاب میرباشد، خالی از لطف نیست. 🔸این گفتگو در شماره ۲۳ نشریه حوراء در سال ۱۳۸۵ منتشر شد. 🔹جمله ای از دکتر افروغ درین مقاله که قابل تامل است: «اگر وضعیت به همین روال پیش رود و کار شایسته‏ای صورت نگیرد، به ویژه در ارتباط با وظایف و تکالیفی که دولت درپاسداشت هویت ملی بر عهده‏اش هست، می‏تواند تبدیل به یک مسأله شود و البته هیچ ضمانتی هم نیست که به بحران مبدل نشود» لینک مقاله؛ https://b2n.ir/e43483 @ahmad_olyaei ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
✳️هندسه ✍️علیرضامحمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه ▫️فضای مجازی، ابزار اورجینال حکمرانی نوین و خط مقدم تنازعات تمدنی امروزی است. نه می شود، چون دایره و بدون لبه گام برداشت و در جریان جهانی هضم شد و نه می توان با گارد بسته و بی‌توجه عبور کرد. صریح و سریع و دقیق باید هندسه بازی را وضع یا کشف کنیم تا هویت و جمهوریت و اسلامیت جامعه را در سلامت و امنیت، راهبری نماییم. ▫️خیلی سریع اگر بخواهیم ابعاد و اضلاع فضای مجازی و شیوه حکمرانی مبتنی بر این هندسه و زیست بوم ویژه را مطرح کنیم به مثلث ها، مربع ها، چندضلغی ها و تقاطع های متعددی می‌رسیم که بایستی پیرامون آنها گفتگو کنیم و تصمیم جدی بگیریم. 1️⃣ لایه‌های موثر پیام رسانی را بایستی بازبینی و تقویت و بروزرسانی کنیم: ۱.اتاق فکر فضای مجازی ۲.ارگان تصمیم گیر و مدیریت ۳.لایه های کنشگری و راهبری میدانی 2️⃣ در فرایند تولید و توزیع پیام، پنجگانه ای داریم که باید اتخاذ مبنای مشخصی داشته باشیم: ۱.چه کسی پیام را تولید می کند؟(سیستم مولد مرجع) ۲.محتوای پیام چیست؟(سیستم اعتبارسنجی و منطق ارزشگذاری) ۳.ابزار و بستر پیام چیست یا کجاست؟(پلتفرم و شبکه) ۴.مخاطب پیام کیست؟(سطح بندی فاز مصرف) ۵.اهداف و نتایج پیام چیست؟(چشم انداز تولید و توزیع و مصرف) 3️⃣ سه لایه محتوایی از حیث راهبردی و ناظر بر نظریه مواجهه وجود دارد که بایستی تعیین مبنا صورت بگیرد: ۱.مبانی حکمرانی فضای مجازی(فلسفه و الهیات و فقه سایبری) ۲.مسائل حکمرانی مجازی(نسبت با فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت و...) ۳.نتایج حکمرانی مجازی(هویت و خانواده و علم و اخلاق و ارتباطات و حریم خصوصی و...) 4️⃣ در فرایند سیاست‌گذاری، تولید محتوا و کنشگری به یک فرایند جامع نیاز داریم که مطلوب حکمرانی و را تامین کند: ۱.مشروعیت(تامین نظر نهاد دین) ۲.معقولیت(توانایی تاب آوری و توجیه نظری) ۳.مقبولیت(قدرت اقناع فراگیر و اتصال با مخاطب و تامین جمهوریت) 5️⃣ در بخش کلان رویکردها نیز از میان سه گانه و مثلثی بایستی عبور کرده و نظر نهایی و بی تعارفش را اعلام نماید: ۱.تکنوفیلی(تکنولوژی زدگی و سیاست درهای باز و توسعه حداکثری با همه لوازمش) ۲.تکنوفوبیایی(تکنولوژی هراسی و بدبینی حداکثری) ۳.مهندسی و مدیریت تکنولوژی(ارتقا سهم از ظرفیت تکنولوژی؛ نه اشتیاق حداکثری نه هراس حداکثری) 6️⃣ در ساحت تغییرات بنیادین و عملیاتی نیز بایستی محورهایی را مورد بازکاوی قرار داده و تامین ایده نماید که بالاخره قرار بر چه تغییراتی در چه سطوحی است؛ ۱.تغییر و تاسیس زمین بازی(ناظر بر شبکه ملی اطلاعات) ۲.تغییر و تدوین قواعد بازی(آیین نامه ها و پروتکل های فعالیت شبکه ها و در شبکه ها) ۳.تغییر و تعیین نوع بازیگری(ارتقا توان سوژه ها و کاربران فضای مجازی و تعمیق و توسعه سوادرسانه برای حال عادی و بحرانی) 7️⃣ سیستم گردش اطلاعات را بایستی بومی سازی کنیم و قواعد و پروتکل های امن و ضدنفوذ برای هر سه سطح اتخاذ کنیم؛ ۱. فرایند تولید پیام ۲.فرایند توزیع پیام ۳.فرایندمصرف پیام 8️⃣ سطوح کاربران و جامعه مصرف پیام نیز بایستی دسته بندی دقیق تری داشته باشد که امتداد اجتماعی حکمرانی و امنیت محتوایی از حیث محرمانگی یا عمومیت پیام، دچار اختلال نشده و عمق میدان بهتر و بیشتری داشته باشد؛ ۱.عمومی و سرگرمی ۲.نیمه تخصصی و مهارتی ۳.تخصصی و آموزش‌های ویژه ▫️آنچه که حائز اهمیت است، ضرب و ترکیب و تجمیع داده‌ها در سطوح مختلف این هندسه چندوجهی است که می‌تواند نقشه راه متحد با استراتژی‌های پشتیبان متکثر را تحت عنوان پروژه های متعدد، ذیل خود تعریف کند. ▫️نکته اینجاست که تئوریسین‌ها و مهندسین و کنشگران و مدیران این حوزه، دور میزهای واحدی به گفتگو نشسته و از حیث ۱.معنایی، ۲.راهبردی، ۳.امکان سنجی و ۴.عمق میدان، نظام مسائل فضای مجازی را بازطراحی و بازتنظیم‌گری نمایند. @asre_Tabyin ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
⭕️ لعنت به پوست شیر... بخش اول محسن دنیوی 🔻اگر حاکمیت مرتبط با بخش فرهنگ و هنر کشور نسبت به این عرصه و آثار و تولیدات و رویدادهای آن حساسیت و مسئولیت کافی می‌داشت، باید برای آسیب‌هایی که به ذهن و روح ملت ایران به خاطر ساخت برخی تولیدات تصویری نمایشی زده می‌شود از نویسنده و کارگردان و عوامل سازنده و بازیگران و مخصوصاً پلتفرم‌هایی که با این سریال‌ها خود را بالا کشیدند، شکایت می کرد و آنها را به دادگاه می‌کشید و پوست‌شان را حتی اگر پوست شیر بود، می‌کند! پوستی که به خاطر مافیای قدرت و ثروتی که پشت سر آنهاست، حسابی کلفت شده است و نه تنها در قالب اشتراک و ترافیک مصرفی در حال چاپیدن جیب ملت هستند، بلکه روح و ذهن ایرانیان را مورد سخت‌ترین حملات قرار می‌دهند. 🔻سریال روان‌پریش «پوست شیر» بالاخره این هفته تمام شد. برای اختتامیه آن مردم را به پردیس‌های سینمایی لوتوس مال، کورش، ایران مال، گالریا، هروی سنتر و سینما قدس کشاندند و با جشن و هورا به همراه برندنیگ این مجتمع‌های متصل به همان شبکه مافیایی، قسمت پایانی سریال را اکران کردند! دردناک است وقتی بخشی از هم‌وطنانت را ببینی که بابت آسیبی که به روح و روان شان زده شده، پول می‌دهند و برای عوامل این آسیب‌ها دست و جیغ و هورا می‌کشند. 🔻البته پیش از این، مسیر آسیب‌ زدن به روح و روان ملت توسط پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا با آثاری مانند زخم کاری و قورباغه باز شده بود. صاحبان نماوا باید بابت سریال بیمار «قورباغه» که توسط هومن سیدی ساخته شد و نوید محمدزاده در آن بازی کرد همان زمان باید محاکمه می‌شدند. هومن سیدی، کارگردانی است که اغلب آثارش فقط یک کارکرد دارد و آن هم بیرون ریختن غلیانات یک ذهن بیمار که جهان بیرون را به لجن می‌کشد! فقط به عنوان نمونه، سکانس قتل خواهر توسط برادر نوجوان در فیلم مغزهای کوچک زنگ‌زده ساخته هومن سیدی را مرور کنید تا تایید کنید که فقط یک بیمار می‌تواند این بازی را از یک نوجوان بگیرد که در قالب نقش قاتل، خواهر جوانش را خفه کند درحالی که برادر بزرگ‌ترش که دستور قتل را به برادر کوچکتر داده، این صحنه را می بیند و املت و پیازش را با آرامش می‌خورد. 🔻فیلیموی جناب شکوری مقدم که صاحب اپارت هم هستند و بزرگترین آژانس تبلیغات آنلاین کشور را در اختیار دارند، هم باید پیش از این بابت ساخت و پخش سریال وحشیِ «زخم کاری» محاکمه می‌شد. ایشان در مصاحبه‌ای گفته بودند که یا ما باید در فیلیمو محتوا تولید کنیم یا رسانه‌هایی در منهتن! باید گفت که جناب شکوری مقدم، ایکاش شما و محمدحسین مهدویان که زخم کاری را ساخت و به خورد ملت داد، آشغال‌هایی در قالب محتوا مانند سریال زخم کاری را نسازید و روح و ذهن ایرانیان را زخم کاری نزنید، چون اثر این گونه آثار ایرانی به مراتب بیشتر از نسخه آمریکایی است! 🔻اما دو نکته پایانی: اول؛ مسئولین فرهنگی و هنری کشور به ویژه آقای اسماعیلی به عنوان وزیر ارشاد، آقای خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای قمی به عنوان مسئول سازمان تبلیغات و دیگر مسئولین نهادهای فرهنگی، مسئول مستقیم این آسیب‌های جبران‌ناپذیر هستند. در زمان پخش سریال زخم کاری بارها درباره این سریال نوشتم و مطالبم را هم برخی از نزدیکان این آقایانی که نام بردم می‌دیدند اما دریغ از هیچ حرکت و اقدامی... 🔻دوم؛ چنین آثاری با این سطح از ترویج خشونت و توحش که با هزینه بالا و باکیفیت بالایی به لحاظ ساخت و بازیگری، تدوین و ...تولید می‌شوند، فارغ از اینکه چه آثاری بر روی امروز جامعه ایرانی دارند، فردای ایران و آینده آن را بیشتر تهدید می‌کنند! همین پوست شیر را ببیند. عاری از هرگونه محتوایی است. کل سریال یک خط است و آن هم اینکه یک فرد روانی بابت حسادت، از یک فرد دیگر به سخت‌ترین شکل ممکن یعنی دزدیدن فرزند و تجاوز گروهی و بعد هم قتل انتقام می‌گیرد! سه فصل فقط این یک خط را نویسنده و کارگردان با جزییات بسیار و به شکلی بسیار دردناک و ذره‌ذره به ذهن مخاطب تزریق کردند و او را شکنجه کردند! @degaresh1 ادامه دارد... ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
لعنت به پوست شیر... بخش دوم 🔻دو سریال دیگر هم وضعیت قصه بهتری ندارند و به همین میزان پوچ و خاص هستند و اصلا اشاره به یک پدیده فراگیر اجتماعی ندارند. یعنی محتوایی یک خطی درباره وقایعی بسیار خاص که شاید تنها چند مورد در سال اتفاق بیفتد اما در معرض دید عموم جامعه قرار می‌گیرد! حتی اگر چنین مواردی، نمونه مشابه در دنیای واقعی داشته باشد، باید پنهان شود و اصلا به آنها پرداخته نشود، نه اینکه اینگونه با آب و تاب و جشن افتتاحیه و اختتامیه در کشور منتشر شود! این‌گونه آثار باعث تضعیف اراده جمعی برای تجربه موفقیت و پیشرفت و رشد می‌شود. ما حواسمان نیست که چگونه با تجربه این سطح از ناامیدی، درد و رنج، خشونت و توحش و ...چطور به اراده و روحیه فردی و جمعی ‌مان آسیب می‌زنیم و این آسیب مانع از ایجاد تغییر و حرکت مثبت و پیشرفت در زندگی فردی و جمعی می‌شود. ما فقط جیب عده‌ای را در قالب پلتفرم فیلم‌نت و فیلیمو و نماوا و ...پر می‌کنیم و بازیگر و کارگردان پولشان را می‌برند و آنکه آسیب می‌بیند و چیزی را از دست می‌دهد که به سختی قابل جبران است، ایران و ایرانی است! 🔻کشور ما در شرایطی است که به شدت به تجربه‌های کوچک موفق نیاز دارد تا اراده‌ش را تقویت کند. ما سالهاست تحت سخت‌ترین فشارهای دشمنان خارجی و دزدی و ارتشا و کارشکنی برخی از همراهان همان دشمنان خارجی در داخل هستیم. ما در شرایطی هستیم که بیشتر از همه چیز به امید نیاز داریم، امید به تغییر و امید به آینده... ملتی که اینگونه در طول چند دهه تحت فشار بی‌سابقه بوده است نیاز به روحیه مثبت و انگیزه بخشی برای مقاومت و حرکت و تغییر دارد، نه اینکه توسط آثاری مانند پوست شیر لگد بیشتری بخورد و دوباره رنج و درد بکشد...   لوکیشن سریال قورباغه، شهرک اکباتان بود و محل قتل آرمان علی‌وردی هم همان اکباتان! مسئولان فرهنگی محترم کشور، وقتی امکان و اجازه ساخت و انتشار اینگونه آثار تصویری را می‌دهیم، از نحوه زد و خوردهای وحشیانه نوجوانان در خیابان و قتل‌های عجیب در حوادثی مثل حوادث مهرماه ۱۴۰۱، بعداً تعجب نکنید! البته نمی‌دانم اصلاً مسئولین فرهنگ و هنر کشور این چنین متن‌هایی را می‌خوانند و یا اصلاً این سریال‌ها را هیچ‌وقت خودشان و خانواده‌شان دیده‌اند؟!!  @degaresh1 ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔺خداحافظ رمضان، ای ماه خوب خدا 🔸سلام بر آنها که برای رضایت خدا روزه گرفتند، نه از روی عادت 🔸سلام بر آنها که روزه گرفتن سبب شد با خدا مأنوس‌تر و با خلق خدا نرم‌خوتر شوند. 🔸سلام بر آنها که روزه گرفتند اما آنانی را که روزه نگرفتند را نیز دعا کردند. 🔸سلام بر آنها که در این ماه بخشیدن را یاد گرفتند. 🔸سلام به روزه‌دارانی که به شکرانه‌ این ماه، در عید فطر شادی می‌کنند. 🔸سلام بر روزه دارانی که فطرشان، واقعا عید است. 🔸سلام بر بندگانی که حتی شادی عید خود را با همنوعان خود قسمت می‌کنند. 🔸سلام خدا بر کسانی که از صبح فردا از نو متولد می شوند. عید سعید فطر مبارک 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
حجاب 2.pdf
692.2K
💠 14 ایده برای تولیدات رسانه ای با موضوع حجاب 🔸این ایده ها از یافته ها و استراتژی های علمی بیان شده در گزارش "بکارگیری بینش های رفتاری با هدف جلوگیری از گسترش رفتار کشف حجاب بانوان در جامعه" استخراج شده است. 🔸این گزارش که توسط مرکز بینشهای رفتاری ایرانیان و به سفارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور صورت در چهار دسته کلی گرفته است. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
«به بهانه مناظره تلویزیونی آقایان درخشان و غنی نژاد» 🖊احمد اولیایی 🔹نظریه ای در ارتباطات هست به نام جریان دو مرحله ای ارتباطات «Two-step flow of communication». این نظریه اجمالا می گوید که پیام رسانه ای مستقیما به مردم نمی رسد بلکه رهبران فکری «opinion leaders» آن پیام ها را تسویه، بازنگری، اصلاح، متناسب، هدفمند و .... کرده و به مخاطب تحویل می دهند. به نظر می رسد این نظریه تا زمانی که ارتباطات اجتماعی به صورت حقیقی برقرار باشد، مخاطبان عام هنوز به مراجع فکری و اساتید مراجعه کنند و همچنین مقوله «پرسش» و «اعتراف به ندانستن» در میان مخاطبان وجود داشته باشد، دوام دارد. اما اکنون ارتباطات مردم کاهش پیدا کرده، مراجعه به اساتید کم شده و اساسا خیلی پرسش نمی کنند چون بمباران داده و اطلاعات یک خودعالم پنداری در میان آن ها ایجاد کرده است. در این شرایط باید از نظریه های دیگری تبعیت کرد؛ نظریه ای که میزان درستی و نادرستی آن پیام رسانه ای را به فهم و ادراک مردم از شرایط جامعه گره می زند. به عبارت دیگر، دورانی که افرادی بیایند و پیام رسانه ای را برای مخاطبان و توده تفسیر کنند گذشته است. مخاطب پیام را با زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود تفسیر می کند؛ با آن چیزهایی که تجربه کرده است. 🔹فارغ از اینکه برنده مناظره اساتید اقتصاد در برنامه جهان آرا که بود و یا چه آسیب ها و قوت هایی داشت، باید گفت مناظره در قاب رسانه ملی و یک رسانه جمعی بنام تلویزیون پخش شده است. تلاش رهبران فکری (اساتید، فعالان فضای مجازی، اندیشمندان عرصه اقتصاد و .... ) که بعد از مناظره در حال تحلیل مناظره و اعلام برنده یا بازنده هستند، خیلی قابل تقدیر بود اگر ما همچنان از نظریه جریان دو مرحله ای ارتباطات تبعیت می کردیم. اما مخاطبی که منتظر ثبت نام خوردو است، درباب هزینه اجاره مسکن می اندیشد، گرانی گوشت را روزانه لمس می کند، در بورس سرمایه خود را باخته است و به طور کل در انتهای زنجیره، نتیجه دیدگاه های اقتصادی، فلسفه اقتصاد و مبانی اقتصاد را لمس می کند، برنده و بازنده را در همان ابتدا و میانه برنامه تلویزیونی انتخاب کرده است. @ahmad_olyaei ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔺روحانیت تاوان چه چیزی را می‌دهد؟ اگر از چند درصد افراد ضدانقلاب و دین‌‌ستیز بگذریم، گلایه برخی از مردم از روحانیت چیست؟ "روحانیت خود در رفاه اقتصادی است اما سفره مردم را نابود کرده است و تنها دغدغه‌اش هم حجاب است!" علت این ذهنیت واژگونه چیست؟ ۱. روحانیت‌هراسی رسانه‌ای در هجمه سنگین رسانه‌ای علیه انقلاب، روحانیت نیز بی‌نصیب نمانده است و در فضای مجازی هر روز شایعاتی جدید منتشر می‌شود. دستگاه رسانه‌ای حوزه نیاز به تقویت و توجه بیشتری از سوی مدیران حوزه دارد. ۲. اشرافیت برخی روحانیان با وجود زندگی ساده عموم روحانیان، متاسفانه برخی افراد ملبس، دارای خانه و یا خودروی گران‌قیمت هستند که باعث بدبینی مردم به همه روحانیان می‌شوند: "اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود می‏ شوید" (امام خمینی، صحیفه نور، ج۱۷، ص۴۵۳) ۳. حضور روحانیت در مناصب دولتی حضور روحانیت در راس دستگاه اجرایی کشور باعث شده است تمامی کاستی‌های اقتصادی متوجه روحانیت شود. دیدگاه حضرت امام، رهبر انقلاب و شهید مطهری این است که روحانیت بجز در شرایط اضطرار، مسئولیت اجرایی دولتی قبول نکند (این امر منافاتی با حضور در دیگر نهادهای سیاسی مانند ولایت فقیه، مجلس و ... ندارد) دیدگاه راهبران انقلاب عملی نشد و روحانیت امروز در نگاه مردم، به مسبب وضعیت اقتصادی بدل شده است. ۴. کمتر شنیده شدن اعتراض روحانیت نسبت به سایر منکرات بجز حجاب منکرات متعددی در جامعه وجود دارد؛ مانند فقر، فساد، تبعیض و ... اما آن گونه که بایسته است، صدای همدردی روحانیت با مردم در سختی‌های زندگی شنیده نشده است. تجمع فیضیه در سال ۹۷ از معدود تجمعات حوزویان در دفاع از مستضعفان جامعه بود که با شعبده‌بازی دولت وقت، ناکام ماند. ➖➖➖➖ @daghdagheha
🔻 تأملی بر اقدام امام جمعه رشت 🔹 امروز بسیار پیچیده‌تر از آن است که در حد یک ناهنجاری اجتماعی تقلیل پیدا کند. 🔹 تمرکز دشمن بر مسئله به‌دليل ظرفیت‌های بسیار زیادی است که برای چالش آفرینی در آن نهفته است. امر زنانه بودن حجاب، ابعاد عاطفی و احساسی آن، پیوند حجاب و امر سیاسی، ظرفیت دوقطبی سازی حجاب، تحریک پذیری، ارتباط با نسل نو و دهه هشتادی ها، مورد غیرت و حمیت بودن آن برای مؤمنین، ایجاد احساس خشم و نگرانی در جامعه مذهبی و زوایای گوناگونی از این دست موجب می‌شود مسئله‌ای چندوجهی به‌نظر برسد. 🔹 در این میانه رهبر معظم انقلاب کوشیدند زمینه‌های استفاده دشمن را مسدود کنند و دایره خودی در متن انقلاب را افزایش دهند. ابتدا بین بدحجاب و فاصله نهادند و شل حجاب را کنش‌گر به‌نفع انقلاب نامیدند. در گام بعد بین فعل کننده و طینت و انگیزه وی تفکیک کردند و حتی برخی از آن‌ها جزو جامعه دین دار به‌شمار آوردند. 🔹 حال یک با ادبیاتی سخیف و مواجهه‌ای سطحی که مورد حمایت طیفی از انقلابیون نیز قرار گرفت، از این جماعت اعلام بیزاری می‌کند. بدون اینکه بین فعل و فاعل کشف حجاب تفکیک کند و از فعل وی برائت بجوید. 🔹 این سخنان نسنجیده به‌سرعت منتشر می‌شود و به‌عنوان موضع جامعه انقلابی تسری می‌یابد و تلاشی که رهبری برای ایجاد داشتند را برهم می‌زند. این نوع موضع‌گیری های سطحی نشان می‌دهد هنوز فهم صحیحی از نداریم که با یک مسئله ذوابعاد تک خطی برخورد می‌کنیم. 🔹 اساساً برخی گمان می‌کنند تأکید بر انسجام ملی مساوی با تأیید گناه و چشم‌پوشی بر مسئله است. نمی‌دانند می‌توان در عین حفظ غیرت دینی، دغدغه داشتن و اقدام نسبت به مسئله حجاب و تلاش برای حل آن، جامعه‌ای منسجم داشت. 🔹 ائمه محترم جمعه باید بدانند بودن تنها داشتن یک حکم از رهبری نیست، بلکه کسی نماینده رهبری است که از تراز تحلیل و اندیشه وی برخوردار باشد نه اینکه طرح رهبری را با چالش مواجه کند. -کانال تعلیقات ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
📺 برنامه زنده جهان آرا 👈🏼موضوع: شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه های آن در حوزه عفاف و حجاب 👤حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ⏰ امشب، شنبه ١۶ اردیبهشت١۴٠٢،ساعت ٢٢:٠٠ شبکه افق برنامه جهان آرا ➖➖➖➖ @daghdagheha
🔎چشم‌انداز گفتمان "زن زندگی آزادی" بدون روتوش! ▫️چه دقیق گفت که "مردم امروز سرکوب نمی‌شوند، سرگرم می‌شوند‌". رسانه لندنی_سعودی ورشکسته ایران اینترنشنال، از یک اتفاق مبتذل در ورزش سوئد، با یک ، پرده‌برداری می‌کند. ▫️اساسا این جریان در صدد و توجیه چنین پشت صحنه‌هایی در قالب ورزش و هنر یا به اسم آزادی است تا با شیء‌شدگی و تبدیل انسان به کالای مصرفی، تجارت پرسود و بدون مانعی را رقم بزند. ▫️در واقع با غلبه اقتصاد بر اخلاق، هنر، ورزش، رسانه و دانش، را شاهد هستیم که نسبت به شخصیت و آگاهی انسان هم نگاه ابزاری دارد. کار به جایی می‌رسد که خصوصی‌ترین حریم انسان را تحت عنوان ورزش، درمی‌نوردد. ▫️امپریالیسم در یک لایه اگر خشن و شارلاتان است، در لایه دیگر مبتذل و سخیف است. ورزش را ابزاری برای تثبیت و توسعه گفتمانی قرار می‌دهد. در جام جهانی با تیم هایی همچون آلمان، به کمک هم‌جنس‌بازی می‌آید و حال از طریق سوئد، سکس را روتوش و عادی سازی می‌کند. ▫️در واقع همانطور که آدورنو می‌گوید، سرکوب نوین با چاشنی سرگرمی در حال تحقق است. ابزاری شدن ورزش و فرهنگ هم در راستای تثبیت همین گفتمان است. از شعار زن، زندگی، آزادی هم چنین افق‌های مبتذل، سطحی و ابزاری را طبیعتا دنبال می‌کنند. ▫️خشونت علیه شخصیت زن و خانواده چیزی جز کالاشدگی و شیءوارگی این دو مقوله نیست که به نام آزادی و به کام تجارت امپریالیستی محقق می‌شود. هژمونی یا همان نیز یعنی زن و خانواده را با خشونت‌سایبری و فریب فرهنگی، از معنا تهی کنیم. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_tabyin
👓 اتمام چالش و نتیجه گیری مهم از این چالش: 🔹 به لطف خدا و پس از استقبال گسترده طلاب از این چالش و پیامهایی که برخی از آنها نیز به علت کثرت پیامها و همچنین مشکلات رسانه‌ای منتشر نشد، کانال حوزه توییت جمع بندی زیر را از این چالش مهم ارائه می‌کند: ❗️ علل میل و رغبت طلاب به حوزه و دلیل ورود آنان به حوزه، به ترتیب تعداد پیامهای ارسالی موارد زیر هستند (دلایل باهم قابل جمع است و به ترتیب از بیشترین موارد به کمترین موارد) : 1⃣ ارتباط یا دیدن عالمی مهذب و با تقوا (اعم از مراجعی مثل ایت‌الله بهجت، یا امام‌جماعت محل یا روحانی که در جلسات هیئت و طرح ولایت و... دیده و یا با آنان ارتباط گرفتند) 2⃣ دوست یا رفیق طلبه که آنان را تشویق به حوزه کرده است. 3⃣ میل به دانستن و عطش دانستن مسائل دینی و آشنایی با قرآن و اهل بیت 4⃣ بدی محیطهای دیگر و خوبی محیط حوزه برای تهذیب نفس 5⃣ رفتن راه‌های دیگر و رسیدن به پوچی 6⃣ داشتن خانواده روحانی یا تاکید پدر و مادر 7⃣ بدون دلیل منطقی یا صرفا با خواب یا کنجکاوی یا فرار از سربازی و... ❌ با توجه به دلایل بالا ۵دلیل ابتدایی که بیشترین طیف را شامل می‌شود همه آنها نیاز به کار جدی در حوزه دارد؛ اگر امروز پذیرش کم شده است این راه ها را دنبال کنید و ببینید چرا برخی طلاب با اینکه خودشان از راه آمده پشیمان نیستند، ولی باز جرات دعوت نزدیکان را به حوزه ندارند! چرا پس از پایه ده این مقدار افسردگی علمی و عملی و تهذیبی بین طلاب بیشتر می‌شود و فقط تعداد انگشت شماری به خوبی طلبگی را ادامه می‌دهند؟! اینها پرسش‌هایی است که بدون تامل به آنها و کار جدی روی آنها مرور زمان فقط سبب تشدید آنها خواهد شد، نه سبب پاسخ به آنها! @HozeTwit
زنده‌تر از تو کسی‌ نیست، چرا گریه‌ کنیم؟ مرگ‌مان‌ باد و مباد آن‌ که‌ تو را گریه‌ کنیم هفت‌ پشتِ عطش‌ از نام‌ زلالت‌ لرزید ما که‌ باشیم‌ که‌ در سوگ شما گریه‌ کنیم؟ رفتنت‌ آینه‎ی‌ آمدنت‌ بود، ببخش‌ شب‌ میلادِ تو تلخ‌ است‌ که‌ ما گریه‌ کنیم ما به‌ جسم‌ شهدا گریه‌ نکردیم، مگر می‌توانیم‌ به‌ جان‌ شهدا گریه‌ کنیم؟ گوش‌ِ جان‌ باز به‌ فتوای‌ تو داریم، بگو با چنین‌ حال‌ بمیریم‌ و یا گریه‌ کنیم؟ ای‌ تو با لهجه‎ی خورشید سراینده‎ی‌ ما ما تو را با چه‌ زبانی‌ به‌ خدا گریه‌ کنیم؟ آسمانا! همه‌ ابریم گره‌ خورده‌ به‌هم‌ سر به‌ دامانِ‌ کدام‌ عقده‌‌گشا گریه‌ کنیم؟ باغبانا! ز تو و چشم‌ِ تو آموخته‌ایم‌ که‌ به‌ جان‌تشنگیِ‌ باغچه‌ها گریه‌ کنیم @daghdagheha
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ با موضوع جذب و پذیرش حوزه های علمیه 🍀کاری از: مجموعه فرهنگی رسانه‌ای انصارالمهدی 📺مدیرتولید: علی رشیدی احمدآبادی 🗂تهیه کننده:سیدعلی میراللهی 🎞️کارگردان: سجاد رایگان 🎹شعر،آهنگ:استدیو روشنا @daghdagheha
🔎دکترین امام انقلاب در اندیشه رهبر انقلاب ▫️در تعریف دکترین گفته شده؛ به مجموعه ای از اصول و عقاید علمی و یا حتی دینی و فقهی که منسوب به یکی از دانشمندان و یا مکتب خاصی است، اطلاق می‌شود. از خصوصیات دکترین این است که اصول و عقاید آن با عمل توأم است و حقایق نظری محض نیست. به‌همین جهت می‌گویند فرق بین دانش و دکترین این است که دانش؛ مشاهده و تبیین و تفسیر می‌نماید و دکترین حکم می‌کند، دستور می‌دهد و به‌کار می‌بندد. 🔸یکی گفت که این صحبت‌های رهبری چرا هرسال شبیه پارسال است و تاحدودی تکرار می‌شود، که جواب دادم حافظه تاریخی جامعه باید از آن فاصله نگیرد تا از اعوجاج و انحراف و تحریف در امان بماند. ماموریت رهبری،حراست از چارچوب ها و اصول، بیان جهت‌گیری و مبانی حرکت و در وهله سوم، راهبری و رشد برای کنترل ارادی ساختارهای عینی است. دیده‌بانی مسائل جدید و تطبیق شرایط با مبانی و تبیین آن با ادبیات نو از ویژگی‌های صحبت های رهبری است. 🔸نکته دیگر اینکه تمرکز بر ریل‌گذاری‌های غلط و تولید کانال انحرافی در مسیر جامعه هدف است. از این باب تکرار و توصیف تاریخ و مسیر و راهبرد‌های انقلاب همیشه ضروری است و واحدهای تبیین و توصیف و روایت در جامعه بایستی فعال‌تر و کاراتر شوند تا فرصت تحلیل بیشتری برای رهبرانقلاب در سخنرانی‌های ازین دست فراهم شود ولو اینکه تریبون عمومی اقتضای تحلیلی پایینی دارد. ▫️اما ایشان چه فرمودند و دکترین امام چه بود؟ اساسا یک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ ۱.رهبری قوی، صاحب فکر و با انگیزه، ۲. نرم افزاری روشن، دارای مبدا(ایمان) و معاد(امید)، ۳. عمق استراتژیک و لایه های تحول، ۴. مدل و ساز و کار حرکت، ۵. خطوط قرمز و منفک از ولنگاری و انحراف، ۶. سرمایه اجتماعی و مقبولیت مردمی که از فرمایشات ایشان قابل برداشت است. ۱.بنیانگذار و اسطوره‌ای بی‌بدیل: "سرآمدان را نمی‌شود از حذف کرد. نکته‌ی مهم مورد توجه ما این است. سرآمدان را نه می‌شود حذف کرد نه می‌شود تحریف کرد. امام بزرگوار ما ابعاد شخصیتش از ابن سینا و شیخ طوسی وسیع‌تر است، متنوع‌تر است".( قهرمان، اسطوره و رهبر الهام بخش، رمز عبور جامعه از جاده‌های پیچیده و غیرممکن تاریخ است) ۲. نرم افزار و استراتژی حرکت: "امام نه پول داشت، نه ابزار تبلیغی داشت، نه رادیو داشت، نه خبرگزاری داشت، نه هیچ کدام از سیاستهای دنیا از او حمایت می‌کردند. عامل سخت افزاری امام یک صفحه کاغذ بود که بیانیه در او بنویسد. یک تکه نوار بود که صدای او را ضبط کند به گوش این و آن برساند. آن عاملی که امام را در این راه پیش برد او را قادر کرد که این تحول‌های عظیم را در سطح کشور، در سطح امت، در سطح جهان برای طول تاریخ به وجود بیاورد عبارت بود از و ".(نقطه آتش دشمن در جنگ‌شناختی امروز) ۳.سطوح سه‌گانه و عمق راهبردی: "امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛ الف. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم سالاری را جایگزین آن کرد".( را تغییر داد) ب. "آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، راه‌اندازی جریان بیداری اسلامی بود. مسئله‌ی فلسطین با ابتکار و تحول امام، به مسئله‌ی اول جهان اسلام تبدیل شد".( محیط را تغییر داد) ج. تحول سوم اینکه "امام، فضای معنویت و توجه معنوی را در دنیا زنده کرد حتی در کشورهای غیر مسلمان".( را تغییر داد) ۴.مدل تحقق و کاربست اندیشه‌ها: "یؤمن للمؤمنین یعنی اعتقاد و اعتماد به مردم". امام کسی نبود که به خاطر رودربایستی، را مطرح کند. جمهوری اسلامی ناشی از اعتماد امام به مردم بود. امام به عمل، انگیزه و رای مردم اعتماد داشت".(اعتقاد راسخ و بیتعارف به جمهوریت برای تحقق اسلامیت که دو ظرفیت بی‌بدیل انقلاب در مدیریت اجتماعی و حتی جنگ‌های ترکیبی نابرابر) ۵.خطوط قرمز و نقاط خطر انقلاب : "دشمنی استکبار با ملت ایران با عقب نشینی های موضعی از بین نمیرود. ابزارها تغییر پیدا خواهد کرد اما هدف‌ها و جبهه‌بندی‌ها تغییر نمیکند".(اشاره به شدت یافتن خباثت دشمن بعد از باجگیری از بعضی دولت ها) ۶.تولید سرمایه اجتماعی، رمز طراوت و بقا: مجاهدان فداکار، مدافعان حرم، فعالان سخت‌کوش جهاد تبیین، گروه‌های کمک مؤمنانه، اردوهای جهادی اینها همه جوانهای این کشورند. با وجود اینترنت، با وجود شبکه‌های اجتماعی، با وجود این همه لغزشگاه‌ها جوانهای ما در این راه دارند حرکت می‌کنند. گاهی اوقات شما می‌بینید، از روستای اطراف شهریار یک جوان فداکار و نورانی مثل شهید به وجود می‌آید. ما از این مصطفی‌های صدرزاده در تمام سرتاسر کشور، هزاران داریم. اینها همه امیدبخش است. امروز از جوانان و نوجوانان در مساجد سراسر کشور داریم. ✍علیرضامحمدلو @asre_tabyin @daghdagheha
⬅️اولین همایش بین المللی ظرفیت شناسی اصول فقه در حل مسائل نوپدید (با رویکرد مقارن) 📅زمان برگزاری: 21 خردادماه ۱۴۰۲ 📁مکان برگزاری: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،پژوهشکده فقه و حقوق 🗒 آخرین مهلت ارسال چکیده| ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲ 🗒آخرین مهلت ارسال مقاله کامل | ۱۵ خردادماه ۱۴۰۲ 📒محورهای همایش: 1.حل مسائل نوپدید در حوزه ی فقه اجتماعی و حکومتی اعتبار سیره های عقلایی در حل مسائل نوپدید؛ 2.نقش مناطات احکام در حل مسائل نوپدید؛ 3.اعتبار ظهور الفاظ قرآن و سنت در حل مسائل نوپدید؛ 4.نقش روش و شرایط اعتبار موضوع شناسی در حل مسائل نوپدید؛ 5.امکان سنجی کاربرد اصول عملیه در فقه مسائل نوپدید 📁 مجری: پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علو و فرهنگ اسلامی 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews
🔅به بهانه سفر آیت‌الله اعرافی به عراق سفری بابرنامه اما کمرنگ 🔹آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در سفر یک هفته‌ای به کشور عراق برنامه‌های متنوع و مهمی داشت که کمتر مورد توجه فضای رسانه‌ای در حوزه‌های علمیه قرار گرفت. 🔹با مرور کوتاهی بر اخبار منتشر در خبرگزاری حوزه، برنامه‌های آیت‌الله اعرافی در چند سطح بود. نخست ملاقات با مراجع معظم تقلید در نجف اشرف از جمله آیت‌الله‌العظمی سیستاتی. سطح دوم دیدارها با برخی از علما و شخصیت‌های علمی در حوزه علمیه و همچنین بیوتات مهم در این حوزه بود. در سطح دیگر شاهد حضو مدیر حوزه‌های علمیه در برنامه‌های علمی و همایش‌های مختلف و همچنین دیدار با جمعی از اساتید و طلاب ایرانی ساکن در شهر نجف بودیم. 🔹سطح دیگر برنامه‌ها دیدار با شخصیت‌های اجتماعی وسیاسی بود که در نجف اشرف و بغداد صورت گرفت که با توجه به جایگاه سیاسی آیت‌الله اعرافی هم در جای خود حائز اهمیت است. طبیعتا هماهنگی و برنامه‌ریزی فشرده ده‌ها برنامه و دیدار برای سفر یک هفته‌ای امری بسیار دشوار است تا جائیکه علیرغم برنامه‌ریزی قبلی یک روز هم به مدت زمان سفر اضافه شد. اما نکته‌ی مهم در این دیدارها توجه به شخصیت‌ها و سلایق و نگاه‌های مختلف در حوزه علمیه نجف بود که نشان از شناخت دقیق ایشان از این حوزه دارد. 🔹از سوی دیگر شاید برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کرده‌است و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشته‌است. 🔹پس از اتمام برنامه‌های آیت‌الله اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاه‌های افراطی یا تفریطی بوده‌است. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان«بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفت‌وآمدها برای حوزه‌های علمیه قم و نجف بسیار سودمند است. البته به نظر می‌رسد گروه همراه آیت‌الله اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند حضور می‌یافتند. 🔹از سوی دیگربرنامه‌ی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاع‌رسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشه‌ای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیت‌های حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است. جا دارد رسانه‌ی رسمی حوزه علمیه قم پس از اتمام این سفر گزارش‌های مختلف چندرسانه‌ای و به دور از هرگونه کلیشه‌زدگی و کلی‌گوئی برای انعکاس بهتر نتایج سفر تهیه و منتشر نماید. @mobahesat @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافی زیبا برای معرفی جایگاه حوزه های علمیه. 🔸یکی از ضعف های حوزه های علمیه تولید محصولات رسانه ای مناسب برای معرفی خود و ظرفیت هایش است. امیدوارم با توجه جدی به این مسئله شاهد آثار فاخری از این دست باشیم ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠نگرش مردم نسبت به تبعیض در جامعه چیست؟ 🔹بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحلیل اجتماعی «متا» در اسفندماه ۱۴۰۱، نگرش مردم ایران نسبت به مساله تبعیض در جامعه با سه سوال: 1. میزان احقاق حق فردی از طرق قانونی؟ 2. قائل شدن تفاوت میان مسئولین و مردم عادی توسط نهادهای قانونی؟ 3. نگرش نسبت به اصلی ترین عوامل استخدام؟ مورد سوال و سنجش قرار گرفته است. 🔹براساس نتیجه این نظرسنجی، تلقی اکثریت جامعه این است که تبعیض در جامعه وجود دارد و در نتیجه برخی از سازوکارهای موجود درون نظام اجرایی، قضایی و قانون گذاری نیازمند ترمیم است تا این تلقی افکار عمومی جامعه اصلاح گردد. 🔸همچنین در صورت وجود خطای ادراکی نسبت به واقعیت موجود در بخشی از گروه های اجتماعی، تصحیح این ادراک باید مدنظر دستگاه های حاکمیتی کشور باشد، که در این میان نقش رسانه ها نقشی بی بدیل جهت اصلاح این ادراک است. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔴 هوش مصنوعی چگونه ممکن است آینده فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را تغییر دهد؟ 🔸 ظهور هوش مصنوعی مولد (Generative AI) و تجاری‌شدن آن، این روزها بسیاری را هیجان‌زده کرده است. امکانات جدیدی که هوش مصنوعی فراهم می‌کند، آینده را کاملا متفاوت از امروز خواهد کرد. اما راجع به این آینده ابهامات زیادی وجود دارد. در کنار امکانات فراوانی که فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای انسان فراهم می‌کند، احتمالا مخاطرات و آسیب‌هایی هم با خود به‌دنبال خواهد داشت. به‌همین دلیل نیز بسیاری از دانشگاه‌های دنیا پروژه‌های پژوهشی را تعریف کردند تا اثرات مثبت و منفی این تحول بزرگ در عرصه فناوری را بر سایر حوزه مطالعه کنند. 🔸 در این میان، Chat GPT و سایر ChatBotهای مبتنی بر هوش مصنوعی، توجه بسیاری از پژوهشگران و علاقه‌مندان به فناوری را به‌خود جلب کرده‌اند. روزی نیست که مطلب جدیدی راجع به امکانات Chat GPT و فرصت‌های آن بحث نشود. یکی از امکانات جذاب Chat GPT تولید متن و محتواست. این ChatBot بر اساس درخواستی که از آن داریم، اقدام به تولید محتوا و متن می‌کند. 🔸 امکان تولید متن و محتوا با بکارگیری Chat GPT اگرچه فرصت‌هایی را در اختیار افراد و شرکت‌های تجاری قرار می‌دهد، اما تهدیداتی را هم با خود به‌دنبال دارد. یکی از این تهدیدها، گسترش اخبار جعلی و حتی اکانت‌های جعلی است. امروزه مبارزه با اخبار جعلی یکی از دغدغه‌های مهم خبرنگاران، پژوهشگران و نهادهای مدنی و دولتی است و توسعه الگوریتم‌های مناسب برای تشخیص اخبار جعلی و اکانت‌های فیک در دستور کار آن‌ها قرار دارد. اما با ظهور هوش مصنوعی مولد، ماجرا پیچیده‌تر می‌شود. 🔸 یک کاربر توییتری را تصور کنید که به‌طور مرتب از دیگران انتقاد می‌کند. هر توییتی را که نگاه می‌کنید، انتقاد آن کاربر را پایین آن توییت می‌بینید و از خود سؤال می‌پرسید که این کاربر چطور فرصت می‌کند در تمام ساعات شبانه‌روز از دیگران انتقاد کند! این کار می‌تواند با کمک Chat GPT و به‌طور اتوماتیک انجام شود. تنها کافی است که آن اکانت به Chat GPT متصل باشد و به‌طور اتوماتیک هر توییتی می‌بیند برای Chat GPT بفرستد و از آن بخواهد تا یک متن انتقادی راجع به آن توییت بنویسد. سپس نتیجه را در توییتر به‌طور اتوماتیک منتشر کند. 🔸 شاید به‌نظر بیاید این کار شدنی نیست و Chat GPT هنوز به آن مرحله نرسیده است که چنین خروجی داشته باشد. من برای امتحان و بررسی این روش، یک توییت از کاربری به نام «مونا گنجیان» را به Chat GPT دادم و از آن خواستم تا نقدی بر این توییت بنویسید. 🔸 در کمال شگفتی، Chat GPT نسبتا پاسخ انتقادی خوبی به توییت اولیه داده است. امری که نشان می‌دهد این ChatBot حتی در تشخیص زبان روزمره فارسی و ارائه پاسخ به آن نسبتا خوب عمل می‌کند. حال تصور کنید آن اکانت توییتری مرتبا توییت‌های مربوط به یک موضوع خاص را به‌طور اتوماتیک به Chat GPT بدهد و پاسخ آن را نیز در پایین هر توییت کامنت بگذارد. این‌گونه یک اکانت بدون این که توسط شخص خاصی اداره شود، مرتبا فعال است و علیه دیگران کامنت می‌گذارد بدون آن که دیگران متوجه شوند هیچ‌کسی پشت آن اکانت نیست. 🔸 همین قابلیت می‌تواند در خدمت ساخت اکانت‌ها و اخبار جعلی قرار بگیرد. با توجه به این امکانات، شاید در آینده نزدیک اکانت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی فعال شوند که عملا توسط هوش مصنوعی و به‌طور اتوماتیک اداره می‌شوند اما امکان تشخیص آن از یک کاربر واقعی دشوار باشد. در نتیجه این کاربر به‌مرور با فعالیت مستمر در آن شبکه اجتماعی می‌تواند جذب فالوئر کند در حالی که هیچکسی پشت آن نیست. این کاربر همچنین می‌تواند با ادبیاتی شبیه به دیگران محتوایی تولید کند که باورپذیر بوده اما از اساس غلط و دروغ باشد. تا امروز عامل انسانی در کنار هوش مصنوعی نقش مهمی در شناسایی اخبار جعلی داشته است؛ اما افزایش پیچیدگی اخبار جعلی، احتمال شناسایی این قبیل خبرها دشوارتر شود. ✍ محمد رهبری ➖➖➖➖ @daghdagheha