💠با افتخار اعلام می کنیم که از مرحله تدوین اسناد راهبردی عبور کرده ایم.
🔊آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه (در جمع مدیران و کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه)
⬅️برای تحقق هر تحولی در جامعه، دو عنصر لازم است:
۱. طراحان و برنامه ریزان از آگاهی و آشنایی کافی برخوردار باشند.
۲. اهل اقدام، شجاعت کافی برای عمل داشته باشند.
🔸همچنان که موفقیت هر جامعه ای در گرو داشتن این دو عنصر است، رمز شکست هر جامعه ای نیز، ضعف یا ناتوانی در یکی از این دو عنصر یا هر دو است. جوامع شکست خورده یا فاقد دانش و آگاهی هستند یا اهل اقدام و عمل شجاعانه نیستند.
⬅️دستاوردهای مهم مرکز مدیریت حوزه های علمیه طی دو سال گذشته را در دو محور می توان برشمرد:
♦️طراحی و تدوین اسناد راهنما:
🔸از مهمترین نیازهای ما طراحی و تدوین اسناد راهنما و راهبردی بود که برای هر برنامه ای باید از این مرحله عبور می کردیم که امروز با سربلندی اعلام می کنم که مرکز مدیریت حوزه های علمیه قریب به صد سند و طرح راهنمای حرکت آماده و نهایی کرده است.
🔸این، محور بزرگی بود که باید انجام می شد که انجام شد و با افتخار اعلام می کنیم که از این مرحله عبور کردیم و ان شالله از ابتدای سال آینده، ذهن مدیران ما درگیر اسناد و طرحهای کلان نخواهد بود مگر در حد تکمیل و اصلاح.
🔸هر چند که این اسناد به سرعت نتایج خود را نشان نمی دهد اما ریل گذاری آینده حوزه را تعیین می کند.
🔸از جمله این اسناد و طرحهای کلان می توان به طرح کارویژه روحانیت، طرح آمایش، درختواره رشته های حوزوی، نظام های جامع و چند طرح دیگر اشاره کرد که همه این طرحها در اولین طرح برنامه ۵ساله حوزه تجلی یافته است.
♦️اقدامات اساسی:
🔸در محور دیگر یعنی اقدامات نیز دستاوردهایی داشته ایم. هر چند که در این دو سال در مرحله گذار بوده ایم و در مرحله گذار ضعف ها و نقصانهایی وجود دارد، اما تلاش کرده ایم که در این مدت خللی در فعالیت های روتین ایجاد نشود.
🔸طرحهایی مثل اصلاح نظام آموزشی، امتحانات، نظام پذیرش، راه اندازی کرسی های درس خارج استانها و گروههای علمی مدارس که فقط کلید آن زده شد و در آینده منشا آثار علمی فراوانی خواهد بود، از مهمترین اقدامات ما طی دو سال گذشته است.
#گزارش
#سخنرانی
#آیت_الله_اعرافی
#حوزه_علمیه
#تحول
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠"روحانیت و فقدان "خودآگاهی"
🔸چرا روحانیت به خودش نمی اندیشد؟
🖋علی زمانیان
⬅️گرچه روحانیان نیز مانند سایر اقشار اجتماعی یک دست و یکسان نیستند و نمی توان حکم کلی در بارهی آنها صادر کرد، اما میتوان این قشر را در ترازوی سنجش و ارزیابی کلی نهاد و کم و بیش تحلیلشان کرد، با این شرط که باید آن تفاوتها را نیز در میان آورد. میدانیم که هر توضیحی کافی نیست و باید ابعاد بیشتری را مورد واکاوی قرار داد. با این همه، آن چه در نوشتهی حاضر بدان اشاره میشود صرفا کلیاتی قابل بحث و تامل است و نه الزاما حکم قطعی.
⬅️روحانیان، با ورود به عرصهی سیاست و مدیریت اجتماعی، خود را در آزمونی بزرگ و ترازوی حساس نگاههای اجتماعی قرار دادند. از این رو در سالهای اخیر، با مسئلههای متعددی مواجه شدهاند. و مهمتر این که برای برون رفت از وضعیت پیچیده ی خویش، راه حلی سراغ ندارند. به گونه ای که احساس می شود به استیصال و درخودفروماندگی رسیدهاند. برای برون رفت از مخمصههای چند گانه، تلاش هایی نیز اگر میکنند، عموما عقیم و بی توفیق است. از این رو نوعی وخامت و آشفتگی در این اردوگاه قابل مشاهده است. و عجیبتر این که خود را نه در زمان پرتلاطم و زمین ناهموار، که در آسودگی تاریخی مییابند. گویی اتفاقی نیفتاده و همه چیز همان طور است که باید باشد. در یک چشم انداز کلی، روحانیان، آگاهی به خویش و از شرایط و پیچ و خمهایی که در آن قرار گرفتهاند، ندارند. خودآگاهی یعنی آگاهی به شرایطی که در آن زیست میکنند و مسئلهها و بحرانهایی که از سر میگذرانند و سستی ها و بن بستهایی که پیش رو دارند.
⬅️روحانیت، خود را نقد نمی کند، زیرا به خویش آگاهی ندارد. همان گونه که هر صنف و گروهی، به صورت علنی و به صراحت خویش را تحلیل و نقد می کند، اما تا کنون سراغ نداریم که روحانیت، به تحلیل و نقد خویش اهتمام ورزیده باشد. نه تنها چنین نکرده اند که از نقدهایی که دیگران از ایشان دارند، هراسان و بیزارند. از این رو آن ها را وادار به سکوت می کنند. همان گونه که برخی روشنفکران دینی را به علت نقد روحانیت، از صحنه بیرون راندند. روحانیت نمی داند که آگاهی تاریخی نسبت به خویش را از رهگذر نقدها و تحلیل ها می تواند بدست بیاورد. "خودآگاهی"، در خود فرو رفتن و خویش را نگریستن نیست، بلکه از خود بیرون رفتن و از بیرون، خود را تماشا کردن است. خود را سوژه ی فهم خود قرار دادن است. خودآگاهی یعنی بدانند اکنون با چه مسئله هایی روبرو هستند و کجای کارشان می لنگد.
⬅️چه چیز مانع خودآگاهی تاریخی روحانیت شده است؟ و از آن مهم تر این که چه چیزی مانع شده که روحانیت با این پرسش روبرو نشود که چرا با فقدان خودآگاهی روبروست؟ به سخن دیگر، چرا پرسش از خویش، اساسا برای روحانیت مطرح نمی شود؟ احتمالا "خود مقدس پنداری" و "قدرت"، دو مانع بزرگی است که روحانیت را از خودآگاهی تاریخیاش تهی کرده است. به نحوی که مواجه شدن با پرسش بنیادین از خویش، در حال حاضر میسر و ممکن نیست. "خود مقدس پنداری" و تکیه زدن بر سریر قدرت، روحانیت را از خودبیگانه کرده است. "خود" را نمی شناسد و از خویش غافل است. مرحوم مطهری با نقد سازمان روحانیت، آغازی مبارک بود، اما چه زود شمعِ نقدی که او شروع کرد، در طوفان "قدرت" خاموش شد.
🔴روحانیت، به هر مسئلهای میپردازد اما خودش، مسئلهی خودش نیست، و این یعنی فقدان "خودآگاهی"
#روحانیت
#نقد_و_نظر
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠آمریکا مذهبی ترین کشور جهان اولی!
🖋محسن روحانی
⬅️آمریکا معروف است به کشوری مذهبی، کشوری که تا چند دهه ی قبل خرید و فروش الکل در آن ممنوع بوده و همین امروز هم سن خرید الکل بیست و یک سال است در حالیکه در اروپا به طور میانگین، شانزده سالگی سن قانونی استفاده از الکل است. (مصرف آبجو در سنین پایین تر هم گاها مجاز است و در برخی از کشورها هم این سن هجده سال است)
⬅️روسپیگری و پرداخت و دریافت پول در این ارتباط کاملا غیر قانونیست، درحالیکه در کشورهای اروپایی، این امر بعضا بیزینسی رسمی به شمار می رود و پروانه ی اشتغال دارد.
⬅️پوشش مذهبی هیچ ممنوعیتی و حتی بی احترامی عمومی را هم به همراه ندارد حال آنکه در برخی کشورهای اروپایی مدام قوانین ضد پوشش اسلامی به تصویب می رسد.
🔹 تهیه ی غذای کوشر که مخصوص یهودیان است و غذای حلال که مخصوص ما مسلمانان هست نیز به شدت راحت است.
⬅️در این کشور به مذهب و آزادی مذاهب بی اندازه احترام گذاشته می شود، دولت حمایت مالی میکند و در این مسیر هیچ تبعیضی بین ادیان قائل نمی شود، یعنی طبق قانون اساسی و در عمل نمیتواند بین اسلام و مسیحیت و یهودیت تفاوت بگذارد و حمایت های مالی نابرابر را لحاظ کند.
کشوری که مردم در پوشش و بوسیدن هایشان هم حریم به شدت بیشتری به نسبت کشورهای اروپایی رعایت می کنند.
⬅️بخش زیادی از دانشگاهها، زیر نظر مذاهبی مثل مسیحیت و یهودی ها اداره می شود.
حال در چنین جامعه ای هم، جوانان روز به روز دین گریز تر می شوند و قوانین مذهبی را به چالش می کشند.
در گفتگوی ادیان این مطلب را خواندم که به نظرم کلیتش درست است هرچند که آمارش را بسیار کمتر از واقعیت جامعه یافته ام:
🔹 مرکز تحقیقاتی PEWپژوهشی را در پاسخ به این پرسش انجام داده است: چرا بخش قابل توجهی از آمریکائیها مایل نیستند خود را پیرو هیچ مذهبی بدانند؟ آنها پیمایش مشابهی در ۲۰۱۴ انجام داده بودند که بر اساس آن معلوم شد ۲۳ درصد از آمریکائیها خود را پیرو هیچ مذهبی نمیدانند. این درصد در سال ۲۰۰۷، فقط ۱۶ درصد بود. در پیمایش جدید که با جامعه آماری ۱۳۰۰ شرکت کننده انجام شد، پرسشهایی برای فهم چرایی بی مذهب بودن این افراد مطرح شده است. اکثریت شرکت کنندگان در این پیمایش از خانوادههای مذهبی هستند. دلیل اصلی که اکثریت این افراد (۶۰ درصد) برای غیر مذهبی بودن خود عنوان کره اند این است که به آموزه های مذهبی شک دارند. ۴۹ درصد نیز گفته اند از مواضع کلیسا در موقعیت های سیاسی و اجتماعی مختلف ناراضی هستند. ۴۱ درصد علت غیرمذهبی بودن خود را عملکرد سازمانهای دینی عنوان کرده اند و ۳۷ درصد هم گفته اند اساسا به خدا اعتقاد ندارند. ۳۴ درصد هم گفته اند رهبران مذهبی کلیسا را افراد لایقی نمیدانند و آنها را دوست ندارند.
🔹 دین گریزی مختص به دین خاصی نیست. دانشجویان یهودی ای را میبینم که کلاه مخصوصشان را در کیفشان میگذارند و در بدو نزدیک شدن به منزلشان از ترس خانواده های بسیار متعصبشان به سر میگذارند. در دانشگاه و جامعه غذای معمولی می خورند ولی در کنار خانواده وانمود میکنند که همیشه غذای کوشر مصرف می کنند و فرایض دینی و نمازهای روزانه شان لحظه ای تاخیر ندارد.
🔹 به عبارتی دین گریزی شدت گرفته ولی تظاهر به دین داری در نسل جوانشان هم.
-به نقل از کانال بنیاد اسلامی الرسول
#گزارش
#غرب
#دین
#دینداری
#آمریکا
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠همایش "علوم اسلامی، اخلاق و هنر در جهان تشیع: بررسی موردی مدینه"
Islamic Sciences, Ethics and Art in Shi'a World: The Case of Medina
۲۶ و ۲۷ مهر ۱۳۹۷
(18 – 19 October 2018)
💠شهر کلن آلمان
💠این همایش به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس کتابخانه شیعی مرحوم پروفسور عبدالجواد فلاطوری و در ادامه همایش "هزار سال مدرسه شیعی" سال قبل در برلین برگزار میشود.
دغدغههای حوزوی
💠همایش "علوم اسلامی، اخلاق و هنر در جهان تشیع: بررسی موردی مدینه" Islamic Sciences, Ethics and Art i
💠گزارشی از همایش "علوم اسلامی، اخلاق و هنر در جهان تشیع: بررسی موردی مدینه"
🔹شهر کلن-آلمان، ۲۶ مهرماه۹۷
⬅️این همایش کار خود را در محل یک بنای تاریخی متعلق به دانشگاه کلن به نام قصر وان Wchloss Wahn که در سال ۱۷۵۷ م. ساخته شده است، آغاز کرد. محل این نشست یک سالن کوچک، کمنور و پر از نقاشی دیواری ویژه تئاتر در این قصر با حداقل تجهیزات متعارف بود.
⬅️در آغاز جلسه دیروز، مقالهای کوتاه از سوی از سوی خانم دکتر کتایون امیرپور به زبان انگلیسی با عنوان "کتابخانه شیعی عبدالجواد فلاطوری و مطالعات اسلامی در دانشگاه کلن" ارائه شد.
⬅️سپس نُه مقاله از ساعت ده صبح تا پنج بعد از ظهر به این ترتیب ارائه شد:
🔸مقاله اول از سوی آقای دکتر احمدعلی حیدری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان "تبیین اصول اخلاقی حضرت_محمد صلی الله علیه و آله در مدینه از نظر اخلاق اگزیستانسیال" به زبان آلمانی بود که نقطه محوری آن ضمن اشاره به ملاقات مرحوم فلاطوری با هایدگر، تکیه بر این بود که آن دسته از اندیشمندان مسلمان که تجربه زیستن در غرب دارند و آن را از نزدیک فهم کردهاند دریافتهاند که راه شناساندن فرهنگ و معارف اسلامی به مخاطب غربی بهرهگرفتن از مفاهیم انسانشناختی اگزیستانسیالیسم است.
🔸مقاله دوم، مقاله بنده با عنوان "تاریخ پیامبران پیشین در روایات امام باقر علیه السلام" به زبان انگلیسی بود که متن فارسی آن در نشانی زیر در دسترس است: http://m-alviri.ir/
🔸عنوان مقالههای "حیات و آثار امام جعفر بن محمد در مدینه" و "نقش و آثار امام جعفرالصادق علیه السلام در تحول دانش حدیث" به زبان آلمانی از سوی آقایان آریا اوانلو از دانشگاه کلن و حسام عوف از دانشگاه توبینگن گویای محتوی آنهاست.
🔸مقاله بعدی به زبان انگلیسی از سوی آقای حسین قزوینی استاد حوزه علمیه کربلا به "امکانسنجی ایجاد فقه شیعی بدون خبر واحد" اختصاص داشت که در آن با تتبعی در خور به بررسی پیامدهای نپذیرفتن حجیت خبر واحد در آثار فقهی چند تن از فقهای متأخر و جدید پرداخته شده بود.
🔸مقاله بعدی را استاد مجید هادیزاده از حوزه علمیه اصفهان با عنوان "مدارس کلامی شیعه: نخستین نشانههای پیدایش مدرسه کلامی شیعه" ارائه کردند.
🔸سپس آقای سجاد رضوی از دانشگاه اگسیتر انگلستان مقاله خود را به زبان انگلیسی با عنوان "خاندانی از فیلسوفان شیراز در دو قلمرو قدسی: بررسی موردی سید علی خان مدنی" ارائه کرد.
🔸عنوان مقاله آقای لیاقت تکیم از دانشگاه مک ماستر کانادا نیز چنین بود: "بین نظریه و عمل: منازعه قدرت بین ائمه و شاگردانشان".
🔸آخرین مقاله ارائه شده در نشست دیروز از سوی خانم رقیده مصری از دانشگاه لبنانی بیروت با عنوان "مبانی عقلی و معرفتشناختی مکتب اهل بیت علیهم السلام در قرن اول هجری" به زبان عربی بود.
-به نقل از کانال دکتر محسن الویری
#گزارش
#همایش
#تشیع
#شیعه_شناسی
#آلمان
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠چهار مؤلفهی مهم دینداری
🔈مصطفی ملکیان
1⃣ اولین مؤلفهی دینداری تعبد است.
دیندار سخن کس و یا کسانی را که اولیای ادیاناند، مطلقا پذیرفته است. یهودی کسی است که سخن موسی را بیچون و چرا بپذیرد، از این رو گفته میشود امکان ندارد کسی را متدین به دینی نامید بدون اینکه او متعبد باشد و بیچون و چرا سخن بنیانگذاران دین را بپذیرد. انسان فرهیختهی امروزی نمیتواند به سه جهت تعبد را بپذیرد؛ دلیل نخست این است که حجیت معرفتشناختی تجربه نبوی و دینی از لحاظ انسان امروز مسلم نیست. من وقتی تعبد میورزیدم که وحی و تجربه دینی را منبع شناخت تلقی میکردم، امروزه با فرهیختگی انسان امروزی وحی علاوه بر شش منبع شناخت، منبع نیست. دلیل دوم این است که تحقیقات تاریخی، وثاقت تاریخی متون دینی را زیرسؤال برده است، این کار توسط اسپینوزا آغاز شده است. با اعمال این روش به هر متن دینی ما همین نتیجه را خواهیم یافت. دلیل سوم تضعیف تعبد این است که دینداران باور دارند که عقایدی که امروز توسط علما القا شده است، همان عقاید بنیانگذاران ادیان است، اما میبینیم که عقاید امروز محصول یک انباشت تاریخی است. در کنش و واکنشها و تجربه تاریخی پیروان یک دین است که عقاید شکل گرفته و آنها لزوما عقاید بنیانگذاران ادیان نیست.
2⃣ مؤلفهی دوم دینداری، داشتن یک سری باورهای خاص در خصوص فیزیک، تاریخ، متافیزیک است
اما پیشرفت فلسفه، علوم تجربی و علوم تجربی انسانی نشان میدهد بسیاری از باورهای دینی قابل التزام نیست. تصور قبلی ما این بود که ما علم حضوری به درون خود داریم، امروز میفهمیم ما اندکی از آنچه را که «باور داریم، انجام میدهیم و احساس میکنیم» وقوف داریم و ساحتی ناخودآگاه ما را پیش میبرد. تصور دینی این بود که همه مخلوقات برای انسان خلق شده است اما آیا لازم بود که برای انسان ۱۵۰۰ کهکشان ساخته شود؟ تصور دینی از انسان امروز دشوار است.
3⃣ مؤلفهی سوم دینداری، مناسک و شعائر دینی است.
اخلاق دینی محل بحث من نیست. برای نمونه نماز، عشای ربانی و ... مدنظر من است. آیا فکر کردهاید چرا مناسک وجود دارد؟ مراد اخلاق نیست زیرا ما میدانیم که اگر اخلاق نداشته باشیم چه میشود. اگر مردم شعائر نداشته باشند چه خواهد بود؟ کارکرد این بخش چیست؟ مناسک و شعائر آمدهاند تو را از دیگران متمایز کنند. اگر بگویند هر مسلمانی به هر سو بخواهد بایستد و نماز بخواند، مسلمانان دیگر از بقیه متمایز نخواهند بود. مناسک آمدهاند بگویند شما خودیها مرز خود را از ناخودیها جدا کنید. از این رو هدف مناسک ایجاد هویت جمعی است. همه مناسک و شعائر دینی به این جهت درست شدهاند. انسان امروز میگوید ما باید مرزهای خود را از بین ببریم و همه انسانها خود را برادر و خواهر هم بدانند نه اینکه بگویند از میان ۶ میلیارد انسان تنها شیعیان امامیه معتقد به یک باور دینی، خواهر و برادر هستند. انسان امروز در پی انسانهایی است که حقیقتطلب و جهانوطن باشند.
4⃣ مؤلفه چهارم یک نوع احساس عضویت و تعلق گروهی است.
یک یهودی نافرهیخته در جدال یک یهودی با غیر یهودی به این نگاه نمیکند که حق با کیست و در طرف یهودی میایستد. اسلام البته چنین رویکردی را نقد میکند اما متأسفانه در جهان امروز چنین احساس عضویت و تعلق گروهی در دینداران دیده میشود. جهان امروز ما پیرو اخلاق جهانی است که میگوید در هر نزاعی اول باید دید حق با کیست و چه کسی ظالم است.
چهار مؤلفهی یاد شده امروز توسط اخلاق، تاریخ، معرفتشناسی و حقوق بشر تضعیف شده است و انسان امروز نمیتواند به گزارههای دینی ملتزم باشد، اما معنایش این نیست که باید ماتریالیست یا فیزیکالیست باشیم. امر دایر بین التزام بین ادیان کلاسیک و ماتریالیسم نیست. راه سوم این است که ما معنویت بنیانگذاران ادیان را کشف و در پی آن باشیم. بنیانگذاران ادیان در پی ایجاد معنویت بودند ولی در تاریخ این آفات را یافت. من به جد معتقدم آیندهی ما یا نابودی است و یا در گروی عقلانیت و معنویت. فیزیکالیسم و ماتریالیسم جای حیات را برای بشر تنگ میکنند. معنویت نجاتبخش، معنویت عقلانی است.
🔸بخشی از سخنرانی دکتر مصطفی ملکیان در همایش «پرسش از امر دینی در عصر حاضر» (۱۳۹۷/۷/۲۸)
-به نقل از کانال نقدنامه
#سخنرانی
#مصطفی_ملکیان
#معنویت
#دینداری
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
دغدغههای حوزوی
💠همایش "علوم اسلامی، اخلاق و هنر در جهان تشیع: بررسی موردی مدینه" Islamic Sciences, Ethics and Art i
💠مقالات دومین روز همایش "علوم اسلامی، اخلاق و هنر در جهان تشیع: بررسی موردی مدینه":
🔹شهر کلن-آلمان، 27 مهرماه۹۷
🔸 " مسجد النبی به عنوان مرکز آموزشی شیعه"، از سوی آقای سیف الدین کارا از حوزه علمیه مسیحی هارتفورد امریکا که به زبان انگلیسی ارائه شد و چگونگی بهرهگیری امامان باقر و صادق علیهم السلام و شاگردانی مثل مومن الطاق و ابان بن تغلب از فضای مسجد النبی را برای تدریس و انتقال مفاهیم دینی مورد بررسی قرار داده بود.
🔸"شیعه در مدینه: بررسی موردی نخاوله"، این مقاله که آقای یاسر محمد یاسین از سامرا آن را به زبان عربی عرضه کرد برآمده از یک تحقیق میدانی بود و پس از بیانی کوتاه در باره فضایل مدینه و تنوع قومی ساکنان آن در طول تاریخ که این شهر را به یکی از شهرهای نمونه در زمینه تنوع جمعیتی تبدیل کرده بود و نیز سیر تحول مذهب ساکنان این شهر از تشیع به تسنن، شیعیان اثنیعشریه کنونی شهر مدینه را بر چهار دسته شمرده است: اشراف که بقایای سادات حسنی هستند، المشاهده که گروهی همپیمان از شیعیان هستند، بنوجهم و نخاوله. به اعتقاد ایشان نخاوله صورت جمع کلمه النخلی یا النخولی است. شیعیان نخاوله اشتراک نژادی ندارند و این شیعیان غیرغالی که ائمه را عباد مکرمون میدانند، افرادی از قبایل مختلف هستند که باور مشترک آنها و شاید شغل اولیهای که در پیوند با نخل بود آنها را گرد هم آورده است.
🔸"مدیریت حج و زیارت مرقد مطهر پیامبر از سوی ائمه"، به زبان عربی از سوی آقای عمار عبوده محمد حسین از دانشگاه کوفه که بهرهبرداری از فضای ایام حج برای تقویت پیوند شیعیان با یکدیگر با محوریت امام معصوم علیه السلام محور آن بود.
🔸"تاریخزدایی: فضا، هویت و قبرستان بقیع" که آقای آدام بِبِک از دانشگاه لایپزیگ آن را به زبان انگلیسی ارائه کرد و با این پیشفرض که بقیع برای شیعیان تنها مکانی برای ادای احترام به ائمه علیهم السلام نیست، بلکه کارکردهای اجتماعی هم دارد، نقش مکمل بقیع را در هویتبخشی به شیعیان در کنار کربلا و نجف و مشهد مورد بررسی قرار داد.
🔸"معماری مرقد ائمه اطهار در بقیع و پیوند آن با مراقد خاندان اهل بیت در مصر و عراق" که آقای عادل محمد زیاده از قاهره آن را به زبان عربی ارائه کرد و پس از برشمردن تعابیر مختلفی که در سرزمینهای اسلامی برای مراقد ائمه به کار میرود مانند قبه و مشهد و عتبه و اظهار این که در خیابان "شارع الاشراف" در قاهره تعداد زیادی ضریح متعلق به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله وجود دارد، با این پیشفرض که المعز لدین الله اولین کسی بود که در بقیع گنبد ساخت، معماری مراقد باقیمانده در مصر را بر اساس تصاویر موجود از بقیع قبل از تخریب ملهم از معماری بقیع معرفی کرد.
🔸"تحول معماری مسجد_النبی در طول قرون و تاثیر آن بر معماری مساجد تاریخی اردن" مقاله دیگری در این زمینه بود که خانم دکر جمانه سالم احمد دویکات از اردن آن را به زبان عربی ارائه کرد و در خلال آن اطلاعات قابل توجهی از مساجد کهن اردن ارائه داد.
🔸"ریشههای شیعه معاصر در مدینه: بین سیاست و دانش، از مدینه تا نجف و قم" عنوان مقاله آقای دکتر عبدالمجید مبلغی بود که به زبان انگلیسی ارائه شد.
🔸"بازسازی جنت البقیع" از سوی آقای زهیر حسینی از موسسه فناوری نیویورک به زبان انگلیسی آخرین مقاله ارائه شده در این نشست بود که معماری پیشنهادی بقیع را در صورت فراهم آمدن شرایط بر اساس مؤلفههای مختلفی مانند مهندسی، رفاه حال زائران، حداکثر توجه به قبور اولیاء موجود در بقیع با انواع نقشههای مهندسی پیشنهاد کرده بود.
-به نقل از کانال دکتر محسن الویری
#گزارش
#همایش
#شیعه_شناسی
#پایان_نامه
#مقاله
#دانشگاه
#آلمان
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠روایت خوفانگیزی از حاشیه!
🔸حاشیه ای بر فیلم تازه اکران شده «مغزهای کوچک زنگ زده»
🖋محمد فاضلی
♦️فیلمهایی که شما را از زندگی خودتان جدا کنند و به دنیای دیگرانی ببرند که خیلی از شما دورند و شاید هیچگاه به زندگی آنها فکر نکردهاید زیاد نیستند. «مغزهای کوچک زنگزده» به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی از همین جنس فیلمهاست. فیلم شما را به دنیای آدمهایی میبرد که برای زندگی اکثریت جامعه ناشناختهاند، و شیوهای از فکر کردن در میان آن آدمها را تصویر میکند که برای بخش عظیمی از جامعه غریب است.
♦️«مغزهای کوچک زنگزده» روایت خوفانگیزی از زیستن در حاشیه، در منتهای فقر، در سایه آسیب اجتماعی و به دور ماندن از آموزش و چگونگی برآمدن تعصب کور از دل این شیوه زیست است. شما هیچ وقت از خودتان پرسیدهاید زندگی کردن در حاشیه، در سایه کسب درآمد از «آشپزخانه» (جایی که در آن مواد مخدر صنعتی مثل شیشه تولید میشود)، و در جایی که کودکان بیسرپرست نگهداری میشوند تا وقتی بزرگتر شدند برای تولید و توزیع مواد مخدر بهکار گرفته شوند چگونه است؟ فیلم روایتی از این گونه زیستن است.
♦️روابط اجتماعی در حاشیه چگونه است؟ راندهشدگان به حاشیه جامعه چگونه حقشان را از متن جامعه میگیرند؟ اخلاق در حاشیه چگونه تعریف میشود؟ هومن سیدی برای همه اینها پاسخهایی دارد. فیلم هومن سیدی اما روایت «حاشیه در حاشیه» هم دارد.
♦️زن، حاشیهای در حاشیه است. زن در همان حاشیهای که خودش در فقر و فلاکت دست و پا میزند، حاشیهای بر دنیای خشن مردانه است، اوست که قربانی تعصب کور برآمده از زیست حاشیهای میشود.
♦️«مغزهای کوچک زنگزده» روایتی است که یکی از مسیرهای خیزش ذهنیت داعشی را هم نشان میدهد. ذهنیت داعشی بیش از آنکه بر قرائتی از دین بنا شده باشد، پایهاش مشروع پنداشتن خشونت برآمده از تعصب است و فیلم تصویری واقعگرایانه از سازوکارهای اجتماعی پیدایش ذهن و عمل خشونتآمیز ارائه میکند. فیلم نسبت بین بیکاری، فقدان مسکن باکیفیت، فقدان آموزش و پیدایش خشونت را بهخوبی کاوش میکند.
♦️«مغزهای کوچک زنگزده» بیشباهت نیست به تصویری که فیلم «ابد و یک روز» از حاشیه ارائه میکند و اتفاقاً در آنجا هم زن «حاشیهای بر حاشیه» است و بازی نوید محمدزاده در هر دو فیلم در نقشی کموبیش قابل مقایسه، هر دو فیلم را به روایتهایی مکمل از حاشیه بدل میکند. نکته مهم اما راهی است که جامعه ایران در حاشیه و روایت کردن آن پیموده است.
♦️«اجارهنشینها» ساخته داریوش مهرجویی، یکی از مهمترین فیلمهایی است که در ایران بعد از انقلاب به نوعی به حاشیه شهر و کیفیت سکونت و مسکن میپرداخت (البته معانی دیگری هم برای فیلم برشمردهاند). هنرمندان را اگر بیانکننده روایتی از وضع جامعه لحاظ کنیم، به این نکته میرسیم که داریوش مهرجویی در بیان وضع حاشیه، روایتی نه تلخ و نه آسیبزده، بلکه مسألهدار ارائه میدهد. روایت مهرجویی از حاشیه، بیان امری سرطانیشده، خوفناک یا به غایت غیراخلاقی نیست. فیلمها به «ابد و یک روز» و «مغزهای کوچک زنگزده» که میرسند، تصویر حاشیهای غرق در آسیب، خشونت و بیاخلاقی و تعصب ارائه میکنند. این البته همه حاشیه نیست و حتماً حاشیه هم وجوه مثبتی برای روایت دارد، لیکن این گذار از «اجارهنشینها» به «مغزهای کوچک زنگزده» معنادار و هشداردهنده است.
♦️«مغزهای کوچک زنگزده» روایتی هنری از موضوعی اقتصادی، جامعهشناختی و سیاسی است که میتوان دیدن آنرا به همه توصیه کرد. ساعتها به فکر فرو میروید. مسئولین سیاسی و اقتصادی جامعه دیدن آنرا بر خود واجب بدانند. فیلم روایت بخشی از جامعه ایران است اما نمونهای از قربانیان این جامعه را به رخ میکشد، قربانیای که از حاشیه به متن هجوم میبرد.
#نقد_فیلم
#جامعه
#دین
#آسیب_شناسی
#زنان
#خشونت
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠برآمدن نسل تازه ای از روشنفکران پسا سکولار- پسااسلامیست
🔸گزارشی از همایش «امکان امر دینی در عصر حاضر» تهران ۲۹مهرماه۹۷
⬅️«اینک چهل سال پس از انقلاب اسلامی و استقرار حکومت دینی در ایران امر قدسی بیش از همیشه، در معرض خطر حذف کامل از سپهر فرهنگی-اجتماعی ایران آینده قرار گرفته است.» این موقعیت خطیر تاریخی بنیاد پروژه بیژن عبدالکریمی و همایش دو روز اخیر درباره کتاب «امکان امر دینی در عصر حاضر» بود. از جزئیات اندیشه عبدالکریمی که در این دو روز به تفصیل مورد بررسی و نقد قرار گرفت اگر بگذریم، این همایش به طور کلی ورود روشنفکری و اندیشه ایرانی به جهان پسا سکولار- پسااسلامیستی تازه ای را نوید می داد.
⬅️تاریخ اخیر ایران بیهودگی نزاعهای روشنفکری دهه شصت و هفتاد شمسی را آشکار کرده است، چه هر دو نسخه ی اصرار بر تئولوژی و الهیات حوزوی از یکسو و سپر انداختن در برابر سوبجکتیویسم مدرن و ادغام در لیبرال-سرمایه داری جهانی هیچیک نتوانستند گرهی از مصائب تاریخی ایران دردآلود امروز باز کنند و امروز حتی در میان قائلان سابق خود نیز بی اعتبار گشته اند.
⬅️عبدالکریم سروش با سخن گفتن از «نولیبرالیسم مسلح» از تجدید نظر خود در ارزیابی مدرنیته سخن می گوید و رضا داوری اردکانی از هر فرصتی استفاده می کند که خوش بینی دهه شصتی خود به اسلام گرایی حداکثری را تصحیح کند. مصطفی ملکیان هم اسلامیسم و هم سیانتیسم را شکست خورده در حل معضلات بشر معرفی می کند و با زبان فلسفه تحلیلی از موضع عبدالکریمی تقدیر می کند و رضا داوری اردکانی تلویحاً بر موضع ملکیان صحه می گذارد و مجتهد شبستری فراسوی تئولوژی و سوبجکتیویسم از «اونتولوژی سخن» که نهفته در متن مقدس است و سرچشمه رودخانه در سیلان تفکر اسلامی است سخن می گوید. طرفه آنکه روحانیون حاضر در همایش «امکان امر دینی» هم هیچیک حاضر به دفاع از موضعی تئولوژیک نشدند. مهدوی زادگان از این گفت که در دین تعبد نیست و خسروپناه پروژه جمع دین و عقلانیت مدرن را پروژه ای ممکن، موفق و قابل دفاع توصیف کرد. پارسانیا نیز تئولوژی را طاغوت دانست و از امکان گشودگی به هستی در تفکر کلاسیک فیلسوفان ایرانی سخن گفت.
⬅️چنین به نظر می رسد که اینک در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب، طرفین دعوای اسلام و سکولاریسم به تدریج از مسیرهای مختلف به این نتیجه می رسند که هر دو سالها در زندان معرفت شناسی اسیر بوده اند و بی اعتنا به بحرانهای بنیادین جامعه ایرانی، ساده لوحانه به میراث سنت و مدرنیته نظر داشته اند.
⬅️اینک که پس از دو دهه جولان کارگزاران و تکنوکراتهای ریش دار و بی ریش بر سپهر سیاسی و اجتماعی ایران نزاع بیهوده ی روحانیون و روشنفکران دینی در ایستگاهِ دوگانه ی مبتذل روحانی-رییسی به فرجام خود رسیده است، عبدالکریمی از استیلای کامل نیهیلیسم قدیم و جدید بر روح ایرانی سخن می گوید. هشدار عبدالکریمی اگرچه لحنی عارفانه و اشراقی و انزواجویانه دارد -و من به تفصیل آنرا در ارائه ام در همایش مورد نقد قرار دادم- اما هشدار او را هشدار نسبت به مرگ مدنیت و سیاست در ایران تلقی می کنم. هشدار نسبت به آغاز دوران طولانی ای از انحطاط، روزمرگی، نیهیلیسم، سردرگریبانی، منفعت جویی، تعصب و بی خردی در ایران که چهره شوم و طنین کریه و بوی ناگوار آن چند صباحی است که خود می نمایاند.
⬅️امروز که حاکمیت ما روزبه روز بیشتر در بن بست تئولوژیک-غربزده ی خودساخته اش گرفتار می شود و امکاناتی برای برون رفت خود متصور نیست، بیژن عبدالکریمی، سیدجواد میری و همایش «امکان امر دینی در عصر حاضر» نوید آرام اما امیدوار کننده ای از برآمدن نسل تازه ای از روشنفکران دینی پساسکولار-پسااسلامیستی را در گوش ایران آینده زمزمه کردند. جریان نویی که به زعم من توفیق آن تنها زمانی خواهد بود که با اعلام پایان تقابل انسان و خدا و امر مقدس و امر عرفی، بتواند به صورت بندی تازه ای از «اومانیسم تعالی خواهانه» و «عقلانیت انتقادی غیرتئولوژیک-غیرسوبجکتیو» دست یابد.
چشم اندازی که در میان مفسران هایدگر بیش از هانری کربن نزد هانا آرنت و در میان مفسران علی شریعتی بیش از عبدالکریمی و خانواده شریعتی نزد جواد میری دنبال شده است.
-به نقل از کانال سید جواد میری
#همایش
#دین
#جامعه
#آسیب_شناسی
#سکولاریسم
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
4_5890785802400564200.pdf
1.62M
💠نسخه کامل نشریه حریم امام
شماره 338 با موضوع:
🔸چه کسی مدیریت می کند؟!🔸
بررسی مسائل و چالشهای مدیریت حوزه های علمیه
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠ابهامات «سند الگوی پیشرفت »
(بخش اول)
🖋محمدتقی سهرابیفر
⬅️آنچه در چهلمین سال انقلاب اسلامی به عنوان «سند الگوی اسلامی-ایرانی » ارائه شد درجه و اعتبار نهادهای فکریِ نظام اسلامی را به نمایش میگذارد از اینرو دقت و شفافیت در آن امری اجتنابناپذیر است. بنده با توجه به اهمیتِ موضوع نکاتی چند از جمله برخی ابهامات را عرض میکنم:
♦️کلیات
🔸1. «پیشرفت» به عنوان یکی از کلیدواژههای این سند، تعریف نشده است. مسلم است که منظور از آن با پیشرفت و توسعه دنیای غرب متفاوت است.
🔸2. با توجه به متفاوت بودن معنای «پیشرفت» در این سند، بیان این نکته که در سال 1444 جزءِ چند کشور پیشرفته آسیا و جهان میشویم، مبهم خواهد شد.
🔸3. یکی از ویژگیهای سندِ قوی و پویا آن است که بسته و تمام شده نباشد، یعنی خود امکان تغییر و بهروز شدن را در خود داشته باشد. این امکان در بندهایِ سند دیده نمیشود.
🔸4. «در سال ۱۴۴۴ هجری شمسی مردم ایران دیندار، عموماً پیرو قرآن کریم، سنت پیامبر (ص) و اهلبیت (ع) ....» برنامههایی که یک طرفش مربوط به اراده و تلاشِ آحادِ انسانها و طرف دیگر آن وابسته به مقدار لطف و تفضل الهی است، برای به نتیجه رسیدن آنها نمیتوان زمان تعیین کرد طبق صریح قرآن هدایت انسانها حتی در اختیار شخص پیامبر (ص) نیست و هدایت تنها بهوسیله خداوند متعال با لحاظِ نوعِ تلاشِ انسان و ... صورت میگیرد. آنچه در اختیار حاکمان و مسئولان است زمینهسازی است اما اینکه این زمینهسازی در چه تعداد از انسانها و در چه مدت زمانی مثمر ثمر واقع شود، معلوم نیست. باید توجه داشته باشیم که انسانها رکن اصلی این آرمان هستند و باور و ایمانِ آنها امری درونی است و لذا صرفِ تصمیم و تصویب مسئولان تنها به دوگانگیِ ظاهر و باطنِ انسانها منجر میشود. باید میانِ رساندنِ انسانها به این چارچوب با رسیدنِ آنها به این مرحله تفکیک قائل شد.
♦️مبانی انسانشناختی
اساسیترین شرط برای رسیدن به آرمانهایِ والا تحول واقعی انسانهاست و هیچ تئوری و نظریهای هر چقدر متقن و محکم نمیتواند جایِ تحولِ انسانها را پر کند. به همین دلیل آموزههای دینی نیز بیشترین تأکید را بر تهذیب و تعلیم انسانها میکنند. ما انسانها بهترین سند(قرآن) را در اختیار داریم اما انسانهای ناصالح با استناد به همین قرآن، بزرگترین جنایتها را مرتکب میشوند.
با توجه به این، نکاتی درباره مبانی انسان شناختیِ سند عرض میشود:
🔸1. عبارت «هدف از آفرینش انسان، معرفت و عبادت پروردگار و در پرتو آن، دستیابی به مقام قرب و خلیفهاللهی است» دقیق نیست بالاخره هدف نهایی معرفت، عبادت، عبودیت و یا خلافت است؟ از نظر نگارنده، قرآن و سیره نبوی(ص) و ائمه(ع) گواهند بر اینکه نه مطلقِ معرفت و نه مطلقِ عبادت هیچکدام هدف نهایی نبوده است اینکه رسول اکرم(ص) در معراج در بالاترین درجه قرب و معرفت قرار میگیرد اما جهت اجرایِ دستور رسالت به جامعه بتزده و شرکآلود برمیگردد و اینکه بسیاری از عبادتها مورد نهیِ معصومان(ع) قرار میگیرد، نشان میدهد هدف نهایی معرفت از طریق عبودیت و بندگی است و شاید همین نکته(طریقیّتِ عبودیت برای معرفت) وجه فارق میان عرفان اسلامی با دیگر عرفانهاست.
🔸2. آیا همه انسانها میتوانند به مرتبه نهایی کمال نائل شوند؟ طبق برخی از ادله و آرا پاسخ منفی است. طبق برخی نظرات انسانها علاوه بر تفاوتهایِ پسینی، تفاوتهای پیشاخلقت نیز دارند و زمینه رسیدن به کمال نهایی برای همه در همه ساحات فراهم نیست.
🔸3. مباحث «مبانی انسانشناختی» به برخی از امور مهم نپرداخته است از جمله اینکه:
ـ انسانها ضمن اشتراک در فطرت اولیه، در نتیجه اختیار، تربیت، محیط و.... ماهیتهای متفاوت پیدا میکنند.
ـ انسانها همه عوالم موجود در جهان هستی (غیب، شهود) را در خود دارند. از اینرو دیدگاههای آنان با توجه به جایگاهی که در آن قرار گرفتهاند متفاوت است.
ـ انسانها به ویژه در دوران معاصر در نتیجه اختیار، عقل و کرامت از هرگونه جبر و تحمیل بیزارند تا جایی که حتی نسبت به آنچه باور دارند اگر احساس جبر و تحمیل بکنند موضع تدافعی میگیرند. تحمیل ولو با انگیزههای الهی انسانها را از اهداف متعالی دور میکند.
🔸4. در عبارت «تمدنسازی و پیشرفت اسلامی افزون بر تکیه بر اصول، ارزشها و تعالیم اسلامی، مبتنی بر عقل و دانش بشری نیز هست» بهطور غیر مستقیم عقل بیرون از تعالیم اسلامی شمرده شده است، در حالیکه دستآوردِ عقل قطعی جزءِ تعالیم اسلامی است.
🔸5. با توجه به اینکه زیربنایِ اصلیِ این سند به اصلاحِ علمی و عملیِ انسان برمیگردد و با توجه به اینکه روزبهروز از مقدارِ تأثیرگذاریِ نهادهایِ آموزشی و تربیتیِ معمول مانند آموزش و پرورش، کاسته میشود لذا این نوع نهادها نیازمند تدبیری اساسی هستند. در سند حاضر چنین تدبیری دیده نمی شود.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠ابهامات «سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»
(بخش دوم)
🖋محمدتقی سهرابی فر
♦️مبانی دینشناسی
«الگوی پیشرفت اسلامی» بدون تعریف روشن و دقیق از دین و اسلام، به دلیلِ تعاریفِ مختلف از دین در معرضِ سوءِ استفاده خواهد بود.
🔸1. مراد از دین چیست؟
آیا مراد، تسلیم در برابر حقیقت است؟
آیا مراد، باورهایی خاص و معین با انجام کارها و مناسک خاص دین محسوب میشود؟
آیا مراد از کافر کسی استکه شهادتین نگفته باشد؟
آیا مطلق انکار (چه بعد از علم و چه قبل از علم به حقانیت) کفر محسوب میشود؟
آیا انکار بعد از علم به حقانیت، کفر محسوب میشود؟
ـ با توجه به اینکه بسیاری از احکامِ دین مبتنی بر اسلام و کفر تنظیم شده است؛
ـ با توجه به اینکه برخی از ناباورمندیها نسبت به برخی آموزههای دینی، نه از روی لجاجت با حق بلکه بخاطر شبهاتی است که برای اشخاص مطرح میشود.
ـ و با توجه به اینکه نگاه جهانیِ نظام اسلامی با تعریفِ محدودِ مصداقی از دین سازگار نیست.
ـ لذا تعریف دقیق و روشنی از اسلام لازم است.
قرآن مرزبندی دینی با نام یهود و نصاری، و نگاههایِ تعصبآمیزِ پیروانِ آنها را برنمیتابد. قرآن بر اسلام به عنوان دین فطری از زمان ابراهیم (ع)[1] تأکید دارد. در تعابیر قرآن «مُسلِم» واژهای مشترک میان انبیای بعد از ابراهیم (ع) است از اینرو ما در تعریف اسلام باید تعریفی شامل و جامع داشته باشیم تا همه حقمداران را ولو اینکه اشتباهاتی در مصادیق داشته باشند تحت لوای اسلام به حساب آوریم تا خدای ناکرده جزءِ گروهبندیهای مذموم در قرآن نباشیم.
⬅️به نظر میرسد که با الهام گرفتن از کلام امیرالمؤمنین (ع) که «الاسلام هو التسلیم» همه کسانی که حقمدارند و عناد و لجاجتی در برابرِحق ندارند در محدوده فراخ اسلام قرار میگیرند.[2]
🔸2. فطری بودن دین رمز فرازمانی و فرامکانی بودن دین است. ازاینرو هر کدام از آموزههای دینی ابتدا باید از پیرایههای زمانی و مکانی پیراسته شود و سپس به عنوان آموزه دینیِ جهانشمول تلقی شود.
🔸3. «اسلام با نظام هستی و سرشت انسان، هماهنگی دارد و نقش بدیلناپذیری در تأمین نیازهای نظری و عملی، فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی ایفا میکند. به همین جهت استطاعت کامل برای تمدنسازی و ارائهٔ الگوی پیشرفت دارد»
ـ با توجه به اینکه حدود هزار و دویست سال از منابعِ ناب و مفسران معصوم (ع) محروم بودهایم؛
ـ و با توجه به اینکه دنیای امروز بسیار متفاوت از دنیای صدر اسلام است، امکان اظهارِ نظر از سوی دین در همه عرصهها وجود ندارد و به احتمال زیاد منجر به افتراء بر خداوند خواهد شد از جمله شواهد این ادعا اختلافات بسیاری است که در میان آرایِ عالمانِ حتی یک مذهب دیده میشود. نتیجه اینکه ضمن تصریح به کامل بودن دین اسلام، ناگزیریم در شرایط فعلی جهت اجرای آموزههای دین در جامعه تنها بر مسلُّمات دین اکتفا کنیم. در غیر اینصورت اختلافِ آرایِ عالمان دین، هر روز بر تَذَبذُبِ جامعه خواهد افزود و در این میان سودجویان، از دین به عنوان ابزاری برای سودجویی استفاده خواهند کرد. ما ناگزیریم که راه حلِّ برخی از مسائلِ امروزی را در محدوده «نمیدانیم» قرار دهیم و برداشتهای احتمالی از منابع دین را به نام دین معرفی نکنیم. البته این امر هیچ منافاتی با لزومِ محتاط بودنِ آحاد مؤمنان درزندگیِ فردی جهت صعود به قلههای معنوی ندارد.
🔸4. طبق ادله متقن و آرای بسیاری از علما، در صورتی میتوانیم آموزهای را منتسب به دین کنیم که علم به آن انتساب داشته باشیم و مظنونات و حدسیات را نمیتوان به خدایِ متعال و دین او منتسب کرد.
🔸5. نگاه ما به موضوع ظهور حضرت ولی عصر(عج) دستکم دو نوع میتواند باشد:
الف) اینکه در چند دهه آتی ظهور اتفاق میافتد.
ب) اینکه ضمن تأکید بر اصلِ ظهور، نزدیک یا دور بودنِ آن را لحاظ نکنیم.
⬅️این دو نگاه در سیاستگذاریهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و .... کاملاً تأثیرگذار است. شواهد تاریخی نشان میدهد که قریبالوقوع دانستنِ ظهور و ابتنایِ برنامهها و سیاستهای روزمرّه جامعه بر آن صحیح نبوده است.
-به نقل از دین آنلاین
#نقد_و_نظر
#الگو_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0