eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
358 عکس
24 ویدیو
27 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آداب تعلیم و تعلم (17) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب) 1️⃣ ادب اول: اظهار مهر و و نرم‌خویی نسبت به طلاب و بدخلقی نکردن 🔹 قالَ النَّبِي‏ (صلی الله علیه و آله) «عَلِّمُوا وَ لَا تُعَنِّفُوا فَإِنَّ الْمُعَلِّمَ خَيْرٌ مِنَ الْمُعَنِّفِ» وَ عَنْهُ ص أیضاً: «لِينُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَ وَ لِمَنْ تَتَعَلَّمُونَ مِنْه‏». 🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «بیاموزید و سخت نگیرید، که معلم بهتر از سخت گیرنده است» و همچنین فرمود: «نسبت به کسی که به او آموزش می‌دهید یا از او چیزی می‌آموزید، خوش برخورد و باشید». 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 193 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تعارض بین عقل و دین را به چهار صورت می توان ترسیم نمود: 1️⃣ تعارض دلیل عقلی با دلیل نقلی ظنی 👈 دلیل قطعی همیشه مقدم می‌شود. 🔹 البته باید دقت کرد که اگر دلیل نقلی تأویل پذیر است، در چارچوب ظهور عرفی آن را به نفع دلیل قطعی عقلی تأویل می‌کنیم؛ اما اگر تاویل پذیر نباشد و نتوان عرفاً آن را به نفع دلیل عقلی مقدم کرد، ضمن مقدم داشتن دلیل عقلی، فهم و توجیه دلیل نقلی را به اهلش وامی‌گذاریم. 2️⃣ تعارض دلیل عقلی و دلیل نقلی قطعی 👈 دلیل قطعی همیشه مقدم می‌شود. 3️⃣ تعارض دلیل عقلی با دلیل نقلی ظنی 👈 در این موارد ملاک و معیار اصلی حجیّت است، هر کدام که دارای حجیت شرعی بود، مقدم می‌شود و اگر هر دو طرفِ تعارض، شرایط حجیت را دارا هستند (حجیت شأنی)، هر دو از درجه اعتبار خارج می‌شوند (تعارضا و تساقطا) و باید توقف کرد. 4️⃣ تعارض دلیل عقلی با دلیل نقلی قطعی 👈 چنین تعارضی در اسلام وجود ندارد و اگر هم بنا بر ظاهر، چنین تعارضی مشاهده شود، از این حقیقت پرده بر می‌دارد که یکی از دو طرف قطعی نیستند. 📚 ر.ک: فرائد الاصول، شیخ انصاری، ج1، ص 18 ـ 19. (برگرفته از درس خارج استاد (دام عزه)) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اضول شهیدین قم
💠 بخشی از وصیت نامه امام : 🔹 و لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درس ھایی كه مربوط به است و حوزه ھای فقھی و اصولی از طریقه مشایخ معظم كه راه برای فقه اسلامی است که منحرف شوند، و كوشش نمایند كه ھر روز بر دقت ھا و بحث و نظرھا و و تحقیق ھا افزوده شود؛ 🔸 و فقه كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقیق و تدقیق است، محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد. 🔹 و البته در رشته ھای دیگر علوم به مناسبت احتیاجات كشور و اسلام برنامه ھایی تھیه خواھد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید شود و از بالاترین و والاترین حوزه ھایی كه لازم است به طور ھمگانی مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد، علوم معنوی اسلامی [است]، از قبیل علم و تھذیب نفس و سیر و سلوك الیﷲ ـ رزقنا ﷲ و ایاكم ـ كه جھاد اكبر می باشد. 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 مراد از «مشایخ ثلاثة»: 1️⃣ در علم حدیث: اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را «مشایخ ثلاثة» روایت کرده‌اند، مراد صاحبان کتب اربعه است: 🔸 شیخ کلینی 🔹 شیخ صدوق 🔸 شیخ طوسی 2️⃣ در علم فقه: اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را «مشایخ ثلاثة» داده‌اند، مراد این اشخاص است: 🔸 شیخ مفید 🔹 سید مرتضی 🔸 شیخ طوسی 3️⃣ در میان رجالیون: اگر بگویند «مشایخ ثلاثة» فلان راوی را توثیق کرده‌اند، مراد این سه تن است: 🔸 شیخ طوسی 🔹 مرحوم نجاشی 🔸 مرحوم کشی 4️⃣ در علم رجال: در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته می‌شود «مشایخ ثلاثة» از فلان راوی روایت کرده‌اند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی می‌شود. در این صورت مراد این سه تن است: 🔸 محمد بن ابی عمیر 🔹 احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی 🔸 صفوان بن یحیی 📚 کافی شناسی، استاد محمد حسن بیرجندی، ص۵و۶. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اضول شهیدین قم
💠 فلسفه اسلامی و فلسفه یونان از منظر امام : 🔹 هر كس رجوع كند به معارفى كه در اديان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دين رايج است و مقايسه كند در معارف مبدأ و معاد با معارفى كه در دين حنيف اسلام و نزد حكماء بزرگ اسلامى و عرفاء شامخ اين ملت است، درست تصديق مى‏كند كه اين معارف از نور معارف قرآن شريف و احاديث نبىّ ختمى و اهل بيت او عليهم السلام است... 🔸 آن وقت مى‏فهمد كه حكمت و عرفان اسلامى از و يونانيّين نيست، بلكه اصلًا شباهت به آن ندارد. بلى، بعضى از حكماى اسلام به منوال حكمت يونانى مشى نموده، مثل شيخ الرّئيس؛ ولى حكمت شيخ در بازار اهل معرفت در باب معرفة الرّبوبيّه و مبدأ و معاد رونقى ندارد و در پيشگاه اهل معرفت ارزشى از براى آن نيست. 🔹 بالجمله، امروز حكماى اسلام را و معارف جليله اهل معرفت را به حكمت يونان نسبت دادن، از بى‏اطلاعى بر كتب قوم است ـ مثل كتب فيلسوف عظيم الشأن اسلامى، صدر المتألّهين قدّس سرّه، و استاد عظيم الشأنش محقق داماد قدّس سرّه، و تلميذ بزرگوار او، فيض كاشانى قدّس سرّه، و تلميذ عظيم الشّأن فيض، عارف جليل ايمانى، قاضى سعيد قمى قدّس سرّه ـ و نيز از بى‏اطّلاعى به معارف صحيفه الهيّه و احاديث معصومين سلام اللَّه عليهم است؛ پس، هر حكمتى را به يونان نسبت داده و حكماى اسلامى را تابع حكمت يونان انگاشته‏اند. 📚 آداب الصلاة، امام خمینی، ص304 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 عوامل جعل حديث و راه مبارزه علمای شیعه با این مشکل: ✅ در آن دوره (نیمه اول قرن دوم) عوامل حديث فراوان بود: 1️⃣ اولا ارزش و وزنى كه محدثان و حاملان حديث در اجتماع داشتند، عده‏اى بى‏مايه و شهرت‏طلب را براى ورود در جرگه بدين كار وادار مى‏ساخت. 2️⃣ ثانيا اغراض و فرقه‏اى نيز هر يك عامل مهم و مستقلى در اين مورد به شمار مى‏رفت و در نتيجه احاديث فراوان از زبان منابع حديث به رسول اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلم) يا در حوزه تشيع به ائمه اهل بيت (سلام الله علیهم) نسبت داده مى‏شد. 🔺 اين موضوع كه در بسيارى از بيانات ائمه (سلام الله علیهم) يا روات منعكس است، موجب شد كه فن براى تشخيص حديث صحيح از سقيم به ذكر نام راويان و تمييز ممدوح از مذموم بپردازند و بدين ترتيب كتابهايى در اين رشته فراهم آيد. 📚 ر.ک: چهار كتاب اصلى علم رجال (مقام معظم رهبری) ص۱۸. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 سه عنصر کلیدی برای حکم شناسی در مسائل : 🔹ما برای حکم شناسی نباید از این عناصر غافل باشیم: 1️⃣ روح حاکم بر شریعت مرتبط با مسأله 2️⃣ احکام عقلانی و عقلایی برای خروج از بن بست‌‌ها 3️⃣ نگاه مجموعی و کلان به ادله عقلیه و نقلیه. 🔸وارد گود مسائل مستحدثه شدن با همان اسلوبی که در مسائل معمولی وارد می‌شویم چندان نتیجه بخش نیست... در مسائل فقه می‌توان با استناد به و ارتکازات عقلاء و با استشهاد به اصول کلی شریعت راه را مقداری هموار کرد. 🔹فقیه باید یک نگاه کلان، وسیع و گسترده به ادله داشته باشد. از بالا به ادله نگاه کند در عین حالی که تک تک ادله را سنداً و دلالاتاً بررسی می‌کند، اما یک داشته باشد. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد محمد عندلیب همدانی (https://b2n.ir/w67426 ) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تاکید آیت‌الله بر تقویت سنت ، توجه به دروس و رفع مشکلات طلاب 🔹مباحثات علمی یکی از خصوصیات ممتاز حوزه‌های علمیه بود که متاسفانه کم رنگ شده است. سیاست گذاری مسئولان حوزه باید به سمتی باشد که این ویژگی ممتاز تقویت شده و حفظ شود. با مباحثات ذهن طلبه به پختگی می‌رسد. خصوصیتی دارد که در درس استاد نیست. انسان در مقابل کلام استاد تسلیم است؛ اما در مباحثه طلبه به نقد و بررسی مطالب و گفتگو با طرف مقابل خود می‌پردازد 🔸در زمان طلبگی ما آقای درس اخلاق می‌گفتند. این درس اخلاق تاثیر زیادی روی طلاب داشت و طلاب از جمعه تا جمعه دیگر تحت تاثیر درس‌های بودند 🔹درس‌های اخلاق حوزه بسیار شده است. حوزه‌های علمیه در تاریخ خود، درس‌های اخلاق بسیار موثری را به خود دیده است؛ اما همین که هست غنیمت است. باید آن را حفظ و تقویت کرد. امیدواریم حوزه از جهات معنوی غنی شود. 🔸شنیدم مرحوم آقای مطهری و چند نفر دیگر از ممتازین طلاب، همه گفته بودند که اگر به دلیل وضعیت نبود از قم خارج نمی‌شدیم 🔹مشکل معیشت باعث فاصله گرفتن افراد از مجموعه‌های علمی می‌شود. چقدر باید این حوزه تلاش کند تا بتواند استعدادی را جذب کند؟ اما وقتی که نتواند این استعداد را حفظ کند خسارت بزرگی است. این موضوع باید مد نظر مسئولان حوزه علمیه باشد و برای رفع مشکلات اقتصادی طلاب تلاش کنند. 📚 سخنان معظم له در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه ( @zanjani_net ) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
6 💠 وقوع در اسناد روایات کتاب کامل الزیارات: 🔹 مرحوم ابن قولویه در مقدمه کتاب خود بر وثاقت وسائط اسناد کامل الزیارات (از خودشان تا امام ع) شهادت داده است. ابن قولویه اقدم از شیخ طوسی است. پس توثیق او حجت است. 🔸 «ولم أخرج فيه حديثا روي عن غيرهم إذا كان فيما روينا عنهم من حديثهم كفاية عن حديث غيرهم و قد علمنا أنا لا نحيط بجميع ما روي عنهم في هذا المعنى و لا في غيره لكن ما وقع لنا من جهة الثقات من أصحابنا رحمهم الله برحمته» (کامل الزیارات، ص4) 🔻 اشکال: ما هم قرينه داخليه و هم قرينه خارجيه داريم كه بيان ابن قولويه بر توثيق تمام روات مذکور در کتاب دلالت نمی کند. 1️⃣ قرينه خارجيه: افرادي امثال عايشه در اسناد كتاب واقع شده اند. (كامل الزيارات، باب8، ص31، باب 22، ص68.) 2️⃣ قرينه داخليه: عبارت خود ايشان در مقدمه كتاب است: «… ولم اخرج فيه حديثاً روي عن غيرهم (ائمه عليهم السلام). اذ كان فيما روينا عنهم من حديثهم كفاية عن حديث غيرهم و قد علمنا انا لانحيط بجميع ما روي عنهم في هذا المعني و في غيره و لكن ما وقع لنا من جهة الثقات من اصحابنا». (كامل الزیارات، ص4) 🔹 دقت در خود مقدمه مدّعای ما را ثابت می کند؛ زیرا معناي اين جمله آن است كه من بر همه احاطه ندارم. به همین خاطر هم می فرماید: از آنجا که من به تمام روایات احاطه نداشتم و احاطه من به روایات تنها به مقداری بود که اساتیدم - که همه هستند- آنها را برایم نقل کرده اند، من نیز به همان مقدار اکتفا می کنم. 🔸 اگر معنای این عبارت تمام واسطه ها و روات موجود در کتاب باشد، لازمه اش کذب کلام ابن قولویه است؛ چون قطعاً ایشان به تمام روایات روات موجود در کتاب احاطه نداشته است. 🔺 بنابراین با توجه به مقدمه کتاب تمام اساتید بلاواسطه ابن قولویه ـ چه در کامل الزیارات و چه در غیر آن ـ هستند. 👈 مرحوم (رحمه الله) در ابتدا معتقد بودند همه روات کتاب ثقه هستند، ولی در اواخر عمر شریفشان تنها وثاقت روات بلاواسطه را پذیرفتند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (دام عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات بیشتر را در این کانال ببینید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 مهندسی مسأله فقهی از منظر آیت‌الله هاشمی شاهرودی (رحمت الله علیه) 🔹 نكته ای که به تدريج در بحث هاى فقهى ايجاد شده است، بحث تنظيم و مهندسى مسئله است. در يك مسئله جهات مختلف باید از هم جدا شود و در هر جهتى ابحاث مربوط به آن جهت طرح شود و با ابحاث ديگر خلط نشود. 🔸 مثلاً مسئله و مسئله و موانع آن و تشخيص اصول عمليه در هر جهت و بيان ادله لفظى، كه لازم است اين نكات و جهات از يكديگر جدا و تفكيك شوند و اين نكته روش بحث در هر مسئله اى را شفاف تر و علمى تر و دقيق تر مى كند. 🔹 مثلاً وقتى انسان مقايسه مى كند روش بحث و تدوين كتاب را با روش بحث در كتاب ، ملاحظه مى كند كه در جواهر حالت امتزاج جهات بحث يك مسأله است، اما در حدائق، ابتدا جهات هر مسأله اى را تفكيك مى كند و در هر جهت جداگانه به مسئله مى پردازد و اين يكى از ويژگيها و امتيازهاى كتاب حدائق بر كتاب جواهر است، كه مورد توجه فقها قرار گرفته است و اين روشى است كه هر چه بيشتر اعمال شود، روش فقهى مستحكم تر و جهات علمى آن بيشتر روشن مى شود كه لازم است روش در استدلال فقهى مورد توجه قرار گيرد. 📚 مطرح شده در درس خارج فقه آیت‌الله هاشمی - 93/02/08 (@khpajouhesh1396 ) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 شب قدر، زمان شستشوی است؛ نه مذاکرۀ 🔹 شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به بپردازد، این افضل از عبادات است؛ بعضی می کنند که این علم همین علم هایی است که دست ماست. 🔸 نه! آن روز علوم و معارف ائمه (ع) داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است! این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا یا ؛ حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست! 🔺 باید را پاک کرد، صاف کرد، بایستی شستشو داد! 📚 فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ ۸۲،۱،۱۹ ( @misbahulfiqahe ) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 برتری مذاکره علمی بر در لیالی قدر سند ندارد 🔹 شیخ صدوق دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است. 🔸 او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم است. 🔹 پس چون حدیثی در کار نیست و خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید از اینها جدا شود. 📚 گعده آیت‌الله العظمی زنجانی در شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵) 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم