#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 کتاب «روششناسی کاربردی اجتهاد»
🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین)
👈 معرفی کتاب های بیشتر در موضوع #روش_شناسی_اجتهاد :
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی_اجتهاد
💠 فایل کتاب «روششناسی کاربردی اجتهاد»
🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین)
👈 آدرس کانال استاد واعظی «یادداشت های طلبگی»:
🌐 @yaddashhayetalabegi
👈 نکات بیشتر در موضوع #روش_شناسی_اجتهاد :
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#زهد
💠 زهد بسیار بالای شیخ #انصاری (رضوان الله تعالی علیه)
🔹 وقتی دختر مرحوم شیخ انصاری (متوفای 1281 ق) را عقد کردند، مدّتی گذشت و هیچ چیز در بساط نبود تا دختر را به خانه شوهر بفرستند.
🔸 تا آنکه روزی مرحوم شیخ آمد و به همسرش گفت: برای اصلاح کار دخترمان فکری به نظرم رسیده و آن اینکه پانزده تومان برای صوم و صلاۀ آوردهاند؛ روزه اش را تو بگیر، نمازش را من میخوانم تا مقدّمات کار دخترمان درست شود و او را به خانه شوهر بفرستیم.
📚 ر.ک: ما سمعت ممن رأیت، ص 494
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#درایه
💠 اضمار روایات:
🔻برای اثبات اینکه مسئول در روایات مضمره، امام ع است، چند وجه ذکر شده است:
1️⃣ وجه اول: #شأن برخی از روات اجل از آن است که از غیر امام ع سوالی کند و آن را برای دیگران نقل کنند.
🔹 فیه: در مورد زراره و محمد بن مسلم و ... این حرف را می توان پذیرفت، چون شان آنها این است که «لایسئلون الا الامام ع». البته آن هم در اواخر کار؛ اما در مورد بقیه این ادعا قابل پذیرش نیست.
2️⃣ وجه دوم (محقق ایروانی): در زبان عربی ذکر ضمیر بدون مرجع، مالوف و صحیح نیست. پس قطعا عهدی بوده که به آن تکیه شده است. از طرف دیگر غیر از امام معصوم ع کسی نمی تواند #معهود نزد روات باشد. پس متنی که در کتب روایت ذکر شده، مرجع معهودی داشته که همان امام ع است.
🔹 فیه: در کتب روایی عهد ذکری بوده و نام امام ع ذکر شده بود و سپس بخاطر تقطیع، مرجع ضمیر ذکر نشده است. همانطور که صاحب معالم در منتقی الجمان: تصریح دارد: علّت مضمره شدن بسیاری از روایات تقطیع و تبویب آنهاست. به عبارت دیگر وقتی راویان، روایات سماعه را از کتابی نقل میکردند، در روایت اول نام امام علیه السلام بوده و در روایات بعد به صورت ضمیر ذکر شده و راوی، روایت اول را نقل نکرده است.
3️⃣ وجه سوم: معنا ندارد فرد ثقه ای روایت را از غیر امام بپرسد و بدون ذکر نام به دیگران نقل کند. زیرا لازمه اش #تدلیس است. مشخص می شود سوال از امام ع بوده است.
🔹 فیه: این همه تقطیع و تلخیص هایی که در سندها و متن ها وجود دارد و از روات سر زده و هیچ کدام تدلیس نیست، دلیل بر عدم صحت این ادعاست.
4️⃣ وجه چهارم (آیت الله شبیری): اینکه #اصحاب این متن را به عنوان روایت در #مجامع_روایی خود ثبت کرده و امثال شیخ طوسی و شیخ کلینی که متخصّصین این فن هستند با آن برخوردی همچون برخورد با روایات داشتهاند، مشخص می شود سوال از امام ع بوده است.
🔹 فیه:
اولاً: اگر بخاطر قراین یا طریقی معتبر برای امثال کلینی روشن شده مسئول، امام ع است، اجتهاد ایشان است که برای ما حجت نیست.
ثانیاً: درست است که در کتب روایی نقل شده، اما دلیل نمی شود که آن را روایت بدانند. شاهدش هم این است که خود شیخ بر اضمار روایت اشکال می کند.
ثالثا نقل متن به عنوان روایت بخاطر این بوده که برای آنها حجت بوده، ولی شهادت بر روایت بودن آن از طرف امثال شیخ نیست.
5️⃣ وجه پنجم: در مقدمه #کافی تصریح شده که آثار صحیحه از صادقین ع در این کتاب نقل شده است.
🔹 فیه: مقصود از آثار صحیحه این نیست که تک تک روایات آثار صحیحه است، بلکه مقصود این است که مجموع روایات در هر باب مشتمل بر آثار صحیحه است. پس نمی توان با استناد به این وجه حجیت مضمرات کافی را درست کرد. علاوه بر اینکه این وجه مختص کافی است.
6️⃣ وجه ششم: علّت اضمار روایات #تقطیع و تبویب آنهاست. بنابراین ما اصلا روایت مضمره نداریم. از طرف دیگر کتب و مجامع روایی برای جمع روایات است، نه فتاوای فقها. از طرف دیگر (به عنوان موید) در روایات ما شاید موردی نداشته باشیم که روایتی از غیر امام ع نقل شده باشد.
ان قلت: شیخ صدوق در فقیه از پدرش مطالبی نقل کرده است.
قلت: فرمایشات پدر شیخ صدوق روایاتی مرسله است، چون دأب فقها در آن زمان این بوده که در مقام فتوا، عین متن روایت را نقل می کردند.
✅ بنابراین تردیدی در حجیت روایات #مضمره وجود ندارد.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب همدانی (دام ظله) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #رجالی ـ حدیثی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#نقش_خانواده
💠 نقش #همسر علامه طباطبایی (ره) در موفقیت های ایشان:
🔹دختر یک خانواده ی ثروتمند در تبریز بود. با یک طلبه ساده ازدواج میکند و بخاطر ادامه ی تحصیل همان طلبه ی ساده راهی #نجف می شود. گرما و غربت شهر نجف را در نظر بگیرید، خدا به ایشان فرزندی میدهد. بعد این فرزند میمیرد! بعد دوباره فرزند میدهد، دوباره در همان بچگی میمیرد ! دوباره فرزند میدهد دوباره ... !!
این در حالی است که #فقر مطلق بر زندگی شان حاکم است؛ تا حدی که یکی یکی، اسباب خانه را میفروشد . حتی رختخواب ! ....
🔸علامه درباره ایشان گفته بودند : «من نوشتن #المیزان را مدیون ایشانم »! و نیز گفته اند : «اگر #صبر_حیرت_انگیز همسرم نبود من نمیتوانستم ادامه ی تحصیل بدهم » صبر حیرت انگیز !!! نوشتن الميزان ...
🔺علامه نه تعارف داشته و نه اغراق می کند. علامه در جایی فرموده بودند : «ایشان وقتی در قم رو به حضرت معصومه (سلام الله علیها ) #سلام میدادند، من جواب خانوم را میشنیدم ! و همچین هنگامی که زیارت عاشورا می خواندند من جواب سلام امام حسین ( علیه السلام ) را می شنیدم !»
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله #فرحانی (@albayann)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
♻️ مهم: آیت الله اعرافی: هر چند در گذشته برخی اندیشمندان تئوری فقههای #تخصصی را مطرح کردند، اما این نظریه مورد استقبال وسیع حوزه واقع نشد. امروز به تربیت فقهایی با #اجتهاد_مطلق همراه با تخصص در موضوعات مختلف نیاز است. این طرح بعد از ۶ سال فعالیتهای علمی #فقه_معاصر در سطح و خارج، امروز بستر لازم اجرایی را پیدا کرده است.
♻️ نظرات بلند #مراجع_معظم - دام عزهم - و تأکیدات ایشان و همراهی اساتید معظم مهمترین سرمایه حوزههای علمیه در رشد و بالندگی حوزههای علمیه میباشد. در جلساتی که خدمت ایشان داشتیم، رهنمودهایی ارائه فرمودند که مطمئنا مورد توجه قرار خواهد گرفت.
♻️ جلسات متعددی با اساتید موافق و #مخالف داشتیم که لازمه رعایت اختلاف نظرات علمی اساتید، تقویت سنت #اختیار دراسی میباشد.
♻️ سالها در #فقه_تربیت به این نتیجه رسیدم که کار عمیق فقهی در چنین موضوعاتی در بستری غیر از دروس خارج اصیل حوزوی و بر سنتهای تاریخی اجتهادی آن، امکان پذیر نمیباشد.
♻️ معاونت آموزش با همکاری اساتید و دفتر فقه معاصر طرح تحول اجتهادی را آماده خواهد نمود.
🔹 متن کامل سخنان مدیر محترم حوزههای علمیه در جمع معاونان و مدیران حوزه👇
🔗 yun.ir/v4tbq7
👈 اخبار #اجتهادی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#فقه_وپژوهش
#شماره2
💠 در آستانه #هفته_پژوهش شماره دوم مجله «فقه و پژوهش» توسط دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد.
🔹در این شماره میخوانید 👇
1️⃣ مفهوم مخالف قید در آیات و روایات فقهی
🔸 نوشته امین کوخائی
2️⃣ بررسی چگونگی حل تعارض حکم واقعی وظاهری از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم آخوند و شهید صدر
🔸نوشته سید عبدالله عمادی اصل
3️⃣ تبیین و بررسی مقدمات حکمت از منظر علماء اصول (آخوند خراسانی، میرزای نائینی، علامه مظفر، آیت اللّه سبحانی)
🔸 نوشته مهدی تقی لو
4️⃣ نقش کاربردی بایسته حلم با محوریت نقش پدر درخانواده از منظر آموزههای دین
🔸نوشته سیدمحمد احمدی موسوی
5️⃣ تبیین ادلۀ حرمت درآمد از غنا و پاسخ به شبهات آن
🔸نوشته سید محمد مهدی شجاعالدینی
6️⃣ حکم بیع معاطاتی
🔸نوشته سیدمحمدحسین طباطبایی
7️⃣ بررسی بذل فدیه متبرع در طلاق خلع و فرق آن با جعاله
🔸نوشته سید مرتضی میری
👈 اخبار #اجتهادی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فقه و پژوهش2 - jeld.pdf
5.29M
✍️ فایل پی دی اف مقالات مجله «فقه و پژوهش» دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) ـ شماره دوم
✅ متن تک تک مقالات را در سایت مدرسه #شهیدین بخوانید 👇
🌐 http://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/fighh-va-pajoohesh/1112-2022-11-27-03-46-05
📌 ارسال مقالات جهت چاپ در مجله به آیدی (@feqhopajoohesh)
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
💠 آیت الله شب زنده دار: مسأله #بیحجابی را نباید به مشکلات اقتصادی گره زد.
🔹 عضو فقهای شورای نگهبان در درس فقه خود در مسجد اعظم قم: راه جلوگیری از این مسائل این است که باید همه به خصوص خانمهای محجبه و خانمهایی که مقتدای آنها حضرت صدیقه طاهره و زینب کبری(علیهماالسلام) است #اعلام کنند که ما #حجاب را میخواهیم. ما باید این خواست خود را به جهان اعلام کنیم.
🔸 این تجمعاتی که در بعضی جاها شده خیلی موثر و مفید است و باید #حمایت شوند.
🔹 اگر ما در مقابل بیحجابی بخواهیم کوتاه بیاییم بعدا جلوگیری از آن بسیار سخت میشود.
🔸 باید با #اعلام و #مطالبه_عمومی به مسئولان کمک کرد که با عزمی راسختر در میدان وارد شوند.
👈 نکات #اخلاقی ـ اجتماعی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#معنای_بیع
💠مقصود از «بیع» در آیات قرآن
🔹بيع در آیه «أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ» در مقابل تجارت و عقود ديگر قرار ندارد؛ بلکه بيع در مقابل #ربا است، نه در برابر اجاره، صلح، مضاربه و .... بيع به معنای عام داد و ستد و تجارت است.
🔸 معنای آیه شریفه «إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ» این نیست که هنگام نماز جمعه اگر فرد در مغازه بنشيند و بخواهد چيزي را «اجاره» بدهد يا عقد «مضاربه» يا «مزارعه» ببندد، اشکال ندارد، بلکه منظور اين است كه باید هر گونه معاملهای را رها کند. در واقع مطابق «وَذَرُوا الْبَيْعَ» مطلق داد و ستد نفي شده است.
🔹آیه «رِجالٌ لا تُلْهيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ» نیز دلالت دارد بر اینکه هيچ كاري از كارهای اقتصادی مردان خدا را از ياد او غافل نمیکند. همانطور که در آیه «لا بَيْعٌ فيهِ وَ لا خُلَّةٌ» مراد این نیست که در قیامت بيعی وجود ندارد، ولی در مقابل اجاره و صلح وجود دارد. بلکه در واقع بيع، نمادي از اقتصاد اسلامی و داد و ستد اسلامی است.
🔸همچنین در آیه «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ» تجارت از روی رضایت شامل همه عقود اسلامی میشود؛ چه «مضاربه» یا «مزارعه» باشد، و چه سایر عقود. به تعبیر دیگر «أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ» همان «تِجارَةً عَنْ تَراضٍ» است؛ یعنی تجارت حلال و ربا حرام است.
🔹بنابراین بيع نماد همه عقود است و خداوند با این نهی ربا را ممنوع کرده و بيع ـ يعني داد و ستد به معنای عام ـ را جایز شمرده است.
📚برگرفته از فرمایشات آیتالله #جوادی آملی (درس خارج فقه 1393/1/16)
🔰دوره فقه و اصول شهیدین قم
#نشست_علمی
#هفته_پژوهش
💠 به مناسبت هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اولین نشست علمی دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین در سال جاری برگزار میگردد.
🔹موضوع: «رابطه حوزه و دانشگاه در نظام اسلامی»
🔸 با حضور حجت الإسلام و المسلمین دکتر هادی #جلالی اصل
🔺 از فارغ التحصیلان دوره فقه و اصول مدرسه علمیه شهیدین، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی گروه فقه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران
📆 زمان: شنبه 26 آذر 1401 ⏰ ساعت 9 الی 10 صبح
🏢 مکان: مدرس شهید مطهری مدرسه شهیدین
🔺 کلیه کلاس ها در این ساعت #تعطیل است و حضور همه طلاب گرانقدر دوره در این نشست #الزامی است.
👈 اخبار #نشست های علمی:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#حوزه_بغداد
#حوزه_قم
💠 تقابل حوزه قم با حوزه بغداد، آری یا خیر؟
🔹 بعضی از کسانی که با نگاه تاریخی به علم #حدیث نگاه میکنند، بین حوزۀ بغداد و قم، تقابلی ترسیم میکنند و میگویند: حوزۀ حدیثیِ بغداد پیرو مکتب #عقلگرایی است و در مقابل، حوزۀ حدیثی قم حوزۀ حدیثیِ #نصگرا است. حتی بعضی اشاره میکنند که منشأ اخباریگری، حوزۀ حدیثی قم و امثال شیخ #صدوق است.
🔸 ولی ما در مقالهای توضیح دادهایم که این جداسازی و توهم تقابل، با واقعیتهای تاریخی سازگار نیست. یکی از دلایل ما این است که: فهرست شیخ و رجال نجاشی و رجال ابن غضائری (که بیشترین دادههای توصیفی در آنهاست و همه همدوره بودهاند، اگر چه نجاشی زودتر از دنیا میرود و به تعبیری جوانمرگ شده است) و همگی از مکتب بغداد هستند، توصیفاتی #تحسینآمیز از چهرههای حدیثی قم (مثل شیخ صدوق) کردهاند.
📚 برگرفته از درس رجال استاد #حسینی شیرازی در مدرسه علمیه شهیدین (1398ش)
📌 ارسالی از حجت الاسلام مرتضی تیموری
👈 نکات #حدیثی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم