#معرفی_مجلات_شهیدین
#تقدیر
💠 هر دو مجله مدرسه شهیدین (ره) در هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزههای علمیه حائز رتبه شد
🔹 لازم به ذکر است که دوفصلنامه علمی- اطلاع رسانی «#نگاه» مقالات طلاب سطح یک مدرسه را منتشر میکند.
🔸 و دوفصلنامه علمی- اطلاع رسانی «#فقهوپژوهش» منتشر کننده مقالات طلاب سطح دو و سه مدرسه شهیدین است.
🔹 در هشتمین جشنواره مجلات واحدهای آموزشی حوزه های علمیه هر دو مجله حائز رتبه دوم شدند.
🔸 این موفقیت را به معاونت محترم پژوهش مدرسه، مسئولان مجله و نویسندگان مقالات تبریک و تهنیت عرض میکنیم.
👈 اطلاعیههای علمی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_رجالی
#اختلاف_نسخه
💠 یکی از علل اختلاف نسخه در کتب
🔹 بعضی از کتب دارای نسخ متعددی است که یکسان نیستند و نسبت به هم اضافه و نقیصه دارند، مثل #محاسن جناب برقی که نجاشی و شیخ طوسی دربارهی آن میگویند: «قد زید في المحاسن ونقص». (رجال نجاشی، ص 76؛ فهرست شیخ طوسی، ص 52)
🔸 مقصود از این عبارت این نیست که دیگران در آن دخل و تصرف کردهاند، بلکه به این معناست که مؤلف در ابتدا این کتاب را تالیف میکند و مورد استنساخ هم واقع میشود. بعد از مدتی به روایات دیگری دست مییابد و آن را به کتابش #اضافه میکند و باز توسط اشخاص دیگر مورد استنساخ واقع میشود. این اضافه کردنِ مطالب به مرور زمان و استنساخهای متعدد طی این زمانها موجب میشود که نسخههای این کتاب دارای زیاده و نقیصه شوند.
🔹 یا بعضی از مستنسخان فقط ابواب مورد نیاز خود را استنساخ میکردهاند، مثلا فقیهِ مستنسخ، روایات مربوط به #تفسیر و زیارات را استنساخ نمیکرده است و این امر موجب حصول زیاده و نقیصه در نُسخ یک کتاب میشده است.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1396
👈 نکات #رجالی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_اخلاقی
#سخن_بزرگان
💠 چرا رفتارهای اهل باطل، گاهی بهتر از اهل حق است؟
🔹 کسی آمد خدمت امام صادق (علیه السلام) عرض کرد: «در سفر حج که بودم، شاگردهای ابوحنیفه، شاگردهای مالک، شاگردهای دیگران چه حج خوبی، چه حج پاک و مرتب و منظمی انجام دادند؛ اما شاگردهای شما با هم دعوا داشتند». حضرت گوش دادند و بعد فرمودند: «إِنَّهُ إِنَّمَا صَمَدَ لَكَ وَ لِأَصْحَابِكَ فَأَمَّا اَلْآخَرُونَ فَقَدْ فَرَغَ مِنْهُمْ». (کافی، ج8، ص145)
🔸 چون آنها ریشهشان زده شده، ولایتشان زده شده، شیطان میخواهد مردم نفهمند که این درخت، خشک است؛ لذا #میوۀ_مصنوعی هم روی آن میزند! اما شما که درختتان ریشه دارد، تبر برمیدارد تا شاخههایش را بشکند. از این جهت، وقتی کسی عقیده باطل پیدا کرد، پنج وقتش را به جماعت میخواند، آنهم در مسجد، خسته هم نمیشود! اما اگر این آدم اعتقاداتش درست شد، گاهی حتی یک نمازش را هم بهزور میتواند به جماعت بخواند!
🔹 بادی که به پشت سر آنها میزند تا به مسجد ببردشان، این باد بر سینۀ شما میزند!
📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله حائری شیرازی (رحمه الله)
👈 نکات #خلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اخلاقی
#سخن_بزرگان
💠 برتری مذاکره علمی بر #دعا در لیالی قدر سند ندارد
🔹 شیخ صدوق #متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که مستحب است احیای شبهای بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این افضل است.
🔸 او این را نسبت به کسی نمیدهد و نه در کتاب «ثواب الاعمال» و نه در «کتاب من لایحضره الفقیه» که مهمترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «امالی» هم از ادله خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم #افضل است.
🔹 پس چون حدیثی در کار نیست و #شمالفقاهه خود ایشان است، برای ما حجت نیست. درست است که کلیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفتهاند در این شبهای #قدر افضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده میشود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید #طلبه از اینها جدا شود.
📚 گعده آیتالله العظمی #شبیری زنجانی در شب ۲۰ رمضان ۱۴۳۷ (تیر ۱۳۹۵)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#سخن_بزرگان
#شب_قدر
💠 شب قدر، زمان شستشوی #دل است؛ نه مذاکرۀ #علم
🔹 شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به #مذاکره_علم بپردازد، این افضل از عبادات است؛ بعضی #خیال می کنند که این علم همین علم هایی است که دست ماست.
🔸 نه! آن روز علوم و معارف ائمه (ع) داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است! این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا #فقه یا #اصول ؛ حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست!
🔺 باید #دل را پاک کرد، صاف کرد، بایستی شستشو داد!
📚 فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ ۸۲،۱،۱۹ ( @misbahulfiqahe )
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#اطلاعیه
#پذیرش
#شهیدین
📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم پایه #ششم
💠 پذیرش طلبه جهت ادامه تحصیل در مدرسه شهیدین قم
🔹 مدرسه شهیدین از میان طلاب نخبه و برگزیده کشور، برای تحصیل در پایه #هفتم در سال آینده (1404 ــ 1403) تعداد محدودی #پذیرش میکند.
📆 زمان ثبت نام: 15 فروردین تا 15 اردیبهشت 1403
📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1141-2023-04-03-08-13-29
👈 #اطلاعیههای_علمی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین
#نکات_فقهی
💠 تفاوت دیدگاه مشاء و اشراق در معنای صدق و کذب و تاثیر فقهی آن
🔹در صدق و کذب تعریف مشاء با تعریف اشراق تفاوت دارد. مشاء میگوید: صدق یعنی مطابقت با واقع. اشراق معتقد است: نیت قائل در صدق و کذب تأثیر دارد و باید دید قائل چه نیتی دارد.
🔸شاید بیش از هشتصد روایت در حرمت کذب موجود باشد. در برخی از روایات دارد که اگر شخصی کذبی را برای اصلاح و مصلحتی گفت مَلکی که بر روی دوش شخص قرار دارد آن دروغ را راست مینویسد و اگر راست بگوید و مفسدهای داشته باشد او را دروغگو مینویسند.
🔹 حال سوال میشود که خود این فعل مَلک که کذب را صدق مینویسد دروغ میباشد یا راست؟ در جواب میگوییم حسن و قبح در کذب به خاطر عنوان کذب نیست، بلکه به خاطر ما يترتب عليه الأثر است. لذا قول اشراق در این زمینه صحیح است.
📚ر.ک: برگرفته از فرمایشات استاد آیة الله احمد #عابدی (حفظه الله) در درس خارج فقه
👈 نکات #فقهی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
💠 در قنوت نافلههای شبهای جمعه، دعای کمیل میخواند
🔹 مرحوم آیت الله اراکی به عبادت خیلی اهمیت میداد. قبل از اذان صبح بیدار میشد، هر روز #یک_جزء قرآن میخواند. در ماه #رمضان روزانه سه جزء قرآن میخواند. در نافلههای شبهای جمعه، در قنوت، دعای #کمیل میخواند.
🔸 وقتی به ایشان پیشنهاد کردند که نماز جماعت را به خاطر افراد کهنسال و مریض، زیاد طول ندهید، فرمودند: از من پیرتر و ضعیفتر، در نماز کسی هست؟!
🔹 وی از شاگردان مرحوم حاج شیخ عبدالکریم بود که در یک قرن عمر پر برکتش و در 35 سال تدریس خود، شاگردان زیادی را تربیت کرد. از ویژگیهای درس ایشان پرهیز از تکرار و زیادهگویی بود. کلام را گزیده و پر معنی اداء میکرد. اعتقادش بر این بود که طالب علم باید قبل از حضور در درس، #مطالعه نماید.
🔸 او حدود ۳۰ سال امام جماعت مسجد امام حسن عسکری (ع) قم بود. وی همچنین #نمازجمعه را واجب میدانست و در همین مسجد نماز جمعه اقامه میکرد.
📚 ر.ک: گلشن ابرار، جلد ۲، ص ۹۶۲، زندگی نامه "آیتالله محمد علی اراکی".
👈 نکات #خلاقی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
💠 مبانی مختلف در حجیت تعبدی خبر واحد
1️⃣ تعبد عقلایی: وقتی ثقه خبری را نقل کرد عقلاء قبول میکنند و این ربطی به دین و مذهب آنها ندارد. شارع مقدس هم این را قبول کرده است. آیت الله خویی این مبنا را تقویت کردهاند، ولی میگویند مگر اینکه تسالم بر عدم پذیرش خبر باشد که تسالم در کلمات ایشان معنای مصرحی ندارد. علاوه بر اینکه ایشان شهرت را نیز قبول ندارند.
2️⃣ تعبد دینی: تعبد به خبر واحد به خاطر اینکه دین این را به ما اجازه داده است؛ چرا که آیه نباء دلالت میکند که خبر عادل نیاز به تبيّن ندارد و مورد پذیرش است. در این جا عدالت مد نظر است. اهل سنت قائل به این مبنا هستند. اگر هم کسی ثقه بود ولی انحراف مذهبی داشت عادل نیست ولی با شواهدی خبر او را قبول میکنند.
3️⃣ تعبد مذهبی: معروف بین اخباریها همین تعبد است؛ چرا که در روایات آمده روایتی که در کتب مشهور اصحاب هست را اخذ کنید. منظورشان هم کتب اربعه نیست بلکه اولا منظور کتابی است که انتسابش به مصنف مشهور باشد (نه مثل فقه الرضا و دعائم) ثانیا نسخ فراوان داشته باشد. با این شروط تعبداً اخبار را میپذیرند.
🔹به طور کلی #تعبد يعنی شاخص داریم، اگر خبر شاخص را داشت حجت است و اگر نداشت حجت نیست.
🔸 در مقابل کسانی که تعبد را قبول نکردهاند میگویند شاخصهای مطرح شده در مبانی تعبد برای ما شواهد هستند. به طور مثال خبر ثقه شاهدی است که می توان از آن برای علم به صدور خبر استفاده کرد، نه این که شاخص باشد.
📚 ر.ک: تقریرات درس «نقد متن حدیث» استاد آیت الله #مددی (زید عزه)
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
💠 دوران امر بین «سالبة بانتفاء الموضوع» و «سالبة بانتفاء المحمول»
🔹 یکی از ادله حجیت خبر واحد آیه نباء است، که از دو جهت مفهوم وصف و مفهوم شرط برای حجیت خبر واحد مورد استناد قرار گرفته است.
🔸بسیاری از اصولیون استناد به مفهوم شرط آیه را قبول نکردهاند و آن را از باب «إن رزقت ولدا فاختنه» يا از باب سالبه به انتفاء موضوع میدانند.
🔹در مقابل برخی این چنین پاسخ دادهاند که مفهوم آیه، مشکوک بین «سالبة بانتفاء الموضوع» و «سالبة بانتفاء المحمول» است. یعنی مفهوم آیه [اگر فاسق خبر نیاورد، تبین واجب نیست] امرش دائر است بین اینکه اصلا خبری نیامده است و عدم وجوب تبین از باب سالبه بانتفاء الموضوع باشد و یا اینکه خبر آمده باشد ولی فاسق آن را نیاورده باشد.
🔸 در این مورد، اصل عقلایی این است که آن را حمل بر سالبه بانتفاء المحمول میکنند؛ مثلا اگر کسی بگوید لپه فلان مغازه خوب نیست؛ عقلا اگر شک داشته باشند بین اینکه لپه دارد ولی خوب نیست و یا اینکه اصلا لپه ندارد، آن را حمل بر این می کنند که لپه دارد ولی خوب نیست. در محل بحث نیز مفهوم آیه حمل بر سالبه بانتفاء المحمول می شود، در نتیجه آیه دلالت بر حجیت خبر عادل خواهد داشت.
✅ اما جناب شیخ (رضوان الله علیه) در پاسخ میفرماید: اینگونه مفهومگیری مخالف ظهور عرفی است؛ چرا که شرط مفهومگیری در جملات شرطیه، بقاء موضوع است و صرفا کیف قضیه باید عوض شود و لذا مفهوم شرط را به «انتفاء عند الانتفاء» تعریف کردهاند . پس وقتی آیه میفرماید اگر فاسق خبر آورد، تبین کنید، مفهومش این می شود که اگر فاسق خبر نیاورد، تبین لازم نیست. در نتیجه حکم خبر عادل به هیچ وجه از آیه شریفه استفاده نمیشود.
📚 برگرفته از تقریرات درس رسائل (ج1، ص 258) استاد #گوهری (زید عزه) در مدرسه امام کاظم (علیه السلام)
📌 ارسالی از طرف طلبه گرامی جناب آقای محمود پور
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 سطوح عالی مدرسه شهیدین قم