#نشست_علمی
💠 آیت الله #علیدوست :
🔹همانطور که انسان نسبت به مال خودش حساس است، باید نسبت به زمان آینده خود حساس باشد و #برنامهیزی کند. اینگونه نباشد انسان بگوید حال زمان آینده برسد، ببینیم چه میشود. یکی از اولویتها #تکمیل خواندن کتابهایی است که ناقص خوانده شده است.
🔸#برنامهریزی باید به صورت انعطاف پذیر باشد. به صورتی نباشد که با اندک مشکلی، تمام برنامه به هم بخورد. برنامهریزی باید بهصورت متعادل باشد. اینگونه نباشد که یک هفته انسان 70 ساعت #مطالعه کند، اما یک هفته هیچ مطالعهای نداشته باشد.
🔹ما #تراث بزرگی داریم که باید به آنها توجه کنیم. برنامهریزی ما باید بهصورتی باشد که به #فهم تراث منتهی شود. به گونهای که انسان حتی آن قسمت هایی که در درس #استاد نبوده را، بتواند بفهمد و درک کند. از طرفی هم همین تراث نیاز به ترمیم و #تعمیق دارد. اینگونه نیست که کار در مورد فقه و زمینه های مختلف تمام شده باشد. همینطور که علم پیشرفت میکند، نیازها و سوال های جدید هم حاصل میشود. در مراحل بعدی انسان باید به فکر تولید علم و مسائل جدید را در علم داخل کند.
🔸تمام مسائل علمی یک طرف، ارتباط با حضرت #صاحب_الزمان (عج) یک طرف. طلبه باید به مولد نور متصل باشد. البته که مولد نور هم متصل به منبع است. «الله نور السماوات و الأرض...»،. هر روز میتوان دو رکعت نماز خواند و به امام عصر عج هدیه کرد. امام عصر عج نسبت به طلاب محبت و توجه دارند.
📌 متن ارسالی از حجت الاسلام محمد حسین طباطبایی
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#سخن_بزرگان
#امام_خمینی
💠 توصیه های امام خمینی (ره) به روحانیون:
🔹 امروز سعی کنید زندگیتان از #زی آخوندی تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید، بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید؛ برای اینکه مردم می گویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی می کردند، امروز که دارند و دستشان می رسد از مردم فاصله گرفتند.
🔸 اول کار این است که ما خودمان را #تهذیب کنیم؛ به طوری که ما وقتی که اسم خودمان را «#روحانی» گذاشتیم؛ الهی باشیم، روحانی باشیم. عرضه بکنیم خودمان را به دنیا، بگوییم که ما اشخاصی هستیم که روحانی هستیم و #مربی جامعه هستیم. اگر از مربی جامعه خدای نخواسته یک وقت، یک چیز خلاف دیدند خوب، چه خواهد شد؟ این خواهد شد که خدای نخواسته اگر زیاد شد، خوب روحانیت شکست می خورد. شکست روحانیت، شکست #اسلام است.
🔹 علاوه بر اینکه اخوت اسلامى بین همه قشرها باید باشد، روحانیون یک #تکلیف فوق اینها دارند. اگر یک روحانى پایش را کج بگذارد مى گویند «روحانیین این طورند»، نمى گویند فلان آدم... اگر یک روحانى خداى نخواسته، یک خطایى بکند... مى گویند #روحانیون این جورى اند، مسئولیت، یک مسئولیت بزرگى است که یکى اگر پایش را غلط بگذارد این طور نیست که پاى خودش حساب بشود، پاى روحانیت اسلام حساب مى شود، شکست #روحانیت اسلام است.
📚 ر.ک: صحیفه نور، امام خمینی
🏴 سالروز ارتحال حضرت #امام_خمینی بر طلاب و روحانیون گرانقدر #تسلیت باد.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#وجوه_عامه 7
💠 اساتید و شاگردان جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی
🔹 تقریب استدلال:
مرحوم نجاشی در مورد دو تن از روات (جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی) مینویسد: «روی عن الثقات و رووا عنه» (شماره 304 و 933) یعنی او از ثقات روایت کرده و ثقات هم از او. یعنی تمام مشایخ و تمام شاگردان این دو نفر ثقه هستند.
🔸 البته مشخص است که در مورد شاگردان و راویانی که از این دو بزرگوار روایت کردهاند نمیتوان این قاعده را پذیرفت؛ زیرا از حیث صغروی قابل اثبات نیست. یعنی اینکه فلانی شاگرد یکی از این دو بزرگوار است اول کلام است و قابل اثبات نیست؛ چون شاید دورغ میگوید و اثبات وثاقت با این وجه دوری میشود. اما نسبت به مشایخ و مروی عنه های جعفر بن بشیر و محمد بن اسماعیل زعفرانی به طور عام میتوان گفت تمام مشایخ این دو بزرگوار ثقه هستند.
1️⃣ اشکال اول (محقق خویی): منظور از این عبارت «روی عن الثقات کثیراً» است. به قرینه اینکه از امام معصوم ع ضعفا نقل روایت میکردند، چه برسد به روات معمولی.
🔺جواب: اولاً نقل از ثقه فضیلت نیست که با امام ع مقایسه شود. ثانیاً هر کسی از امام ع سوال می کرد امام ع پاسخ می فرمود. یعنی وظیفه امام بیان احکام است حتی برای فساق؛ بر خلاف این افراد که میتوانند بگویند: من از غیر #ثقه روایت نمی کنم و به غیر ثقه هم روایت نقل روایت نمیکنم.
2️⃣ اشکال دوم: با توجه به عبارت «یروی عن الضعفاء» نجاشی در مورد ابن خالد برقی که قطعاً به معنای این است که کثیراً از #ضعفاء روایت میکرده، ولی مروی عنه ثقه هم دارد، احتمالاً «روی عن الثقات» نیز به معنای کثیراً باشد، که در این صورت در میان مروی عنه های این افراد، روات ضعیف هم خواهد بود.
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی #عندلیب (دام عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #رجالی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#حوزه_های_علمیه
💠 آیت الله #علیدوست :
🔹 #سفید_نمایی حوزههای علمیه به این معنی که همه چیز در حوزه علمیه مطلوب است و مشکلی نیست #اشتباه است، ولی #سیاه_نمایی و بد نمایی به مراتب بدتر است.
🔸 به نظر میرسد که امروز #فشار_اجتماعی بیشتر از #فشار_اقتصادی بر طلاب و روحانیت وارد میشود که امید داریم برطرف شود.
🔹حوزههای علمیه امروز از نظر مجموعه مسائل سیاسی و حکومت امکانات و سخت افزاری، از منظر علمی و نرم افزاری و برنامه ریزی آموزشی، اصلاً قابل قیاس با دورانهای گذشته حوزههای علمیه نیست، اما نسبت به این وضعیت مطلوب، گزارشهایی که واصل شده، وضعیت خوبی را نشان نمیدهد و بیش از این خوب نبودن، #بدنمابودن حوزههای علمیه در حال گسترش است.
🔸وقتی اساتید، مسئولان مربوطه، مدیران اجرایی قصد داوری نسبت به حوزههای علمیه را دارند، دچار یک #حجاب_معاصرتی میشوند. کمیّت و کیفیت پژوهشهای حوزههای علمیه با ۴۰ سال گذشته اصلا قابل قیاس نیست. متأسفانه این میزان زیاد پژوهشهای خوب نه در #رسانه_ملی، نه در رسانههای جمعی و نه در جامعه بیان نمیشود و یک بد نمایی نسبت به حوزههای علمیه صورت میگیرد.
🔹 اساتید و مدیریت باید مراقب آن باشند که باعث بی انگیزگی طلاب جوان نشوند؛ امروز در حوزه علمیه شاید با #فرار_مغزها روبرو نباشیم، ولی باید به شدت نسبت به امر #فرسایش_مغزها و ظرفیتها حساس باشیم.
📚 بیانات معظم له در نشست ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان (1401/3/15)
👈 نکات #علمی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
#معرفی_مجلات
#شهیدین
💠 شماره 17 دوفصلنامه علمی اطلاع رسانی #نگاه به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد.
✅ جهت دانلود فایل تک تک مقالات این شماره و شماره های قبلی به سایت مدرسه مراجعه شود:
🌐 http://shahidain.ir/fa/research/magazine/negah
👈 اطلاعیه های علمی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
#نکات_فقهی
#لاضرر
💠 مقتضای قاعده لا ضرر
🔹 هر چند برخی تصور میکنند که قاعده «لا ضرر» تنها #نفی حکم ضرری میکند و نمیتواند حکم #وجودی مانند ضمان و... را اثبات کند. اما این تصور صحیح نیست؛ زیرا ظاهر قاعده «لاضرر» این است که شارع هیچ #موقفی ندارد که از آن به مکلّفین ضرر برسد؛ چه موقف موجب ضرر، موقف #وجودی باشد؛ یعنی جعل حکمی موجب ضرر گردد و چه موقف #عدمی باشد؛ یعنی جعل نکردن حکمی موجب ضرر گردد.
🔸 اگر شارع مقدس اتلاف مال مردم را تحریم نکند، این عدم تحریم یک موقف #ضرری است و با وجود چنین موقفی از او پذیرفته نیست که بگوید: «هیچ ضرری در اسلام وجود ندارد.»؛ زیرا به سبب ممنوع نکردن اتلاف مال دیگران، مردم به یکدیگر زیان وارد میکنند و منشأ این زیان عدم حکم شارع به حرمت این کار است.
📚 برکرفته از درس خارج فقه استاد محمدتقی #شهیدی (دام عزه)
👈 نکات #فقهی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (19)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب)
3️⃣ ادب سوم: اینکه #استاد اجازه ندهد که طلبه به غیر #وظیفه اش مشغول شود:
قال الشهید الثاني:
🔹 «صد المتعلم أن يشتغل بغير الواجب قبله و بفرض الكفاية قبل فرض العين و من فرض العين إصلاح قلبه و تطهير باطنه بالتقوى و يقدم على ذلك مؤاخذته هو نفسه بذلك ليقتدي المتعلم أولا بأعماله ثم يستفيد ثانيا من أقواله».
🔸 یعنی: «استاد اجازه ندهد که شاگرد قبل از انجام واجبش (وظیفه اش) به کار غیر واجبی مشغول گردد
و یا قبل از انجام واجب عینی به واجب کفایی بپردازد.
و یکی از واجبات عینی طلبه، #اصلاح قلب و تطهیر باطن است.
در این راه #استاد ابتدا خودش را #مؤاخذه نماید تا شاگرد به او اقتدا نماید و اول از اعمالش و سپس از سخنانش بهره بگیرد».
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 196
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
💠 مرجعیّت #عرف در تشخیص مصادیق:
1️⃣ مبنای اول (مرحوم امام و آیتالله مکارم): هم در تشخیص #مفهوم و هم تشخیص #مصداق، عرف #ملاک است. (كتاب البيع (للإمام الخميني) 1: 354؛ بحوث فقهیة هامّة (آیتالله مکارم) 375)
2️⃣ مبنای دوم (آیتالله خویی، شهید صدر و آیت الله تبریزی): عرف تنها #مرجع در تشخیص #مفاهیم است و تشخیص #مصداق باید بر اساس دقّت علمی و عقلی انجام گیرد و رجوع به عرف در اینجا صحیح نیست؛ زیرا شاید عرف در تشخیص مصداق خطا کند. (موسوعة الإمام الخوئي 1: 232؛ بحوث في علم الأصول 3: 52؛ استفتائات جديد (تبريزى) 1: 403)
📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد محمدتقی #شهیدی (دام عزه)
👈 نکات #فقهی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین
#نکات_فقهی
#اطلاقات_قرآنی
💠 استناد به عمومات و اطلاقات قرآنی مانند: «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ» و «تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ» برای اثبات مشروعیت عقود جدید مثل #بیمه و #بورس و....
🔹 در مورد عقد و تجارت چند احتمال وجود دارد:
1️⃣ احتمال اول: عقد و تجارت بودن در نظر #متعاملین
در این وجه، همین که مشتری و بایع ـ که قرارداد انجام میدهند، ـ این معامله را عقد و تجارت میدانند، کافی است که عمومات شامل معامله و عقد جدید شود.
🔺البته واضح است که این احتمال صحیح نیست؛ زیرا هر خریدار و فروشنده ای -و لو اینکه دزد باشد- ادعای عقد و تجارت بودن معامله را دارد.
2️⃣ احتمال دوم: عقد و تجارت بودن در نزد شارع
در این وجه، موارد جدید مثل بیمه و بورس و.... شبهه مصداقیه عمومات خواهد بود، که مشهور اصولیون تمسک به عام در شبهات مصداقیه را جایز نمی دانند.
🔺 البته از آنجا که طبق نظر مشهور، معاملات، تأسیسی نیست و #امضایی است، این احتمال قابل پذیرش نیست.
3️⃣ احتمال سوم: عقد و تجارت بودن در نزد #عقلا و عرف
در این وجه، شرعیت معامله مبتنی بر عرفی و عقلایی بودن آن معاملات است.
🔺 یعنی وقتی معاملهای مورد قبول عقلا ـ بما هم عقلا ـ باشد، شارع مقدس نیز مطابق آیات فوق آن را امضا میکند. لذا میتوان با این اطلاقات، مشروعیت معاملات جدید را #اثبات کرد.
📌 ارسالی از استاد حسن صادقیان
📚 تقریرات درس خارج فقه استاد آیتالله علی #عندلیب (زید عزه) در مدرسه شهیدین
👈 نکات #فقهی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
👉 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#روش_شناسی
💠 در مورد اعتبار روایات، سه #منهج کلی وجود دارد:
1️⃣ منهج اول: روش قدما 👈 #کتاب محور
🔺غالب #قدما، نگاه راوی شناسانه به روایات نداشتهاند، بلکه نگاهشان کلی بوده و حدیث را به صحیح و ضعیف تقسیم میکردند. قدما نسبت به روایات میگفتند: اگر صدور روایت از معصوم #احراز شد، حکم به اعتبار آن خواهد شد؛ لذا نگاه قدما به راوی شناسی، کبروی بوده است.
2️⃣ منهج دوم: روش متأخرین (علامه حلی به بعد) 👈 #راوی محور
🔺مرحوم علامه #حلی در خلاصه الاقوال سبکی جدید را ارائه داده است و این سبک (اعتماد به اسناد) از زمان علامه حلی باب شد و تا دوره شیخ بهایی، حرکت فقها به همین روش بود که #سند_محور بودند.
3️⃣ منهج سوم: روش متأخری المتأخرین 👈 اعتماد به کتاب، سند و #قرائن
🔺 مرحوم شیخ #بهایی منهجی را تأسیس کرد که به #قرائن در توثیق روات اعتماد کند و همزمان مرحوم استر آبادی هم سه کتاب رجالی نوشت که مبسوط آن منهج المقال است. ایشان نیز قرائن را در اعتبار حدیث دخیل میدانست.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد محمدحسن #ربانی بیرجندی در نشست «روش شناسی اعتبار سنجی محتوایی حدیث با تاکید بر توقیعات»
👈 نکات #رجالی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#عبادات
#فقه_واصول
💠 حضرت آیتالله العظمی #بهجت (رحمه الله)
🔹 #نماز هایی که ما میخوانیم به نماز #علمای بزرگ شباهت ندارد؛ نماز آنها و کیفیت نیت و خلوص و حال و #حضور آنها گفتنی و توصیف کردنی نیست.
🔸 در صورتی که آنان در علوم متوغل بودند و شبانهروز غرق در مباحث #فقه و اصول بودند، به گونهای که گویی وقت آنها مستغرق در درس و بحث و مطالعه است و خیال میشد که برای عبادت و نماز حال و وقت ندارند، ولی با این حال در نماز عجایب و غرایب بودند و نماز آنها، #نماز بود.
🔹 خدا کند طریقه #سلف صالح خود را عالماً و عامداً در علم و عمل ترک نکنیم.
📚ر.ک: در محضر بهجت، ج۳، ص ۵۲ (@misbahulfiqahe)
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#تحول_در_حوزه
#رسائل_کفایة
#فقه_معاصر
💠 تغییر و تحولی مهم در #کتب_درسی فقه و اصول حوزه:
✅ حضرت آیت الله #شب_زنده_دار (دام عزه):
🔹پیشرفت علم اصول به ید اساطین علم اصول، پخته و منسجمتر شده است، از این جهت وقت آن رسیده کتابهایی که برای آموزش بهتر هستند انتخاب شوند و فرصت طلاب و فضلا بیجا هزینه نشود.
🔸مبحث قطع رسائل همان فکرهای اولیه شیخ اعظم است که برای تدریس از انسجام و دستهبندی برخوردار نیست، لذا با مصوب شورای عالی حوزه، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل #حذف میشود و دیگر الزامی برای خواندن آنها نیست و مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده میشود.
🔹برای اولین بار رسماً #حلقه_ثالثه شهید صدر بهعنوان بدیل #کفایه الاصول پذیرفته شده و فضلایی که مایلاند میتوانند بهجای کفایه، حلقه ثالثه را بخوانند و امتحان بدهند.
🔸مباحثی که شهید صدر در حلقه ثالثه عنوان میکند با آنچه پیشرفت علم اصول اقتضا میکند، هماهنگتر است و شخص را زودتر وارد فضای علم اصول میکند و به فرد برای فهم مطالب و تطبیق این علم توانایی بیشتری میدهد.
🔹از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. میدانیم همه مباحثی که در مکاسب طرح شده، از وزن علمی برخوردار نیست. بجای این مباحث، کتاب #الشخص_الاعتباری جایگزین میشود.
🔸این کتاب را همان لجنهی علمی «#الفائق » نگاشته که یکی از موضوعات بسیار مبتلابه جامعه بشری است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#روش_شناسی_امام_خمینی
💠 دیدگاه متفاوت امام خمینی (ره) به سه مسأله در بحث امضای سیره
1️⃣ مسأله تصریح به امضا:
امام خمینی نگاه مصدرگونه به #سیره عقلا دارد. به عبارت دیگر در پاسخ به این سوال که آیا شارع باید نسبت به امضای سیره #تصریح کند؟ اصولیونی همچون مرحوم #نائینی در معاملات به این نظر مایل شدهاند که باید از جانب شارع، تصریح به امضا شود، ولی مرحوم امام میگوید نیازی نیست.
:
2️⃣ مسأله احتمال ردع:
امام خمینی احتمال ردع را مضر نمیداند. به عبارت دیگر در پاسخ به این سوال که آیا ما باید احراز عدم ردع کنیم یا خیر؟ پاسخ امام این است که همین که #احتمال عدم ردع باشد کافی است. پس احتمال ردع ضرری به حجیت سیره نمیزند.
3️⃣ مسأله تبعیت از سیره:
امام معتقد است اگر به سیره رجوع میکنیم باید #تابع باشیم، یعنی نباید آن را بد تفسیر کنیم یا نگاه مخلوط و مشوش به آن داشته باشیم. به عبارت دیگر بر عناوین اعتباری که شارع از اعتبارات عقلا گرفته، ارزش افزودهای نگذاریم و آنچه در اعتبارات است عیناً بگیریم. به عنوان نمونه، در اصول کلاسیک چیزی به نام #تتمیم_کشف وجود دارد. مرحوم امام میگوید این مراجعه به عقلا است اما نه در جهت فهمِ آنچه عقلا میگویند، بلکه در جهت تحمیل بر عقلا و اساسا عقلا چنین چیزی را نمیگویند و قبول ندارند.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد احمد #مبلغی (دام عزه) در نشست علمی «سنخشناسی نقدهای امام خمینی(ره) به محقق نائینی»
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#اجتهاد
#مرجعیت
💠 مرجعیت فتوا تابع شرایط و مسائل اجتماعی است/ در صدسالگی حوزه سخن گفتن از «شدن» بیمعناست
✅ استاد ابوالقاسم #علیدوست :
🔹مرجعیت گاهی به معنای مرجعیت علمی و مرجعیت در #فتوا و گاهی به معنای #زعامت و رهبری است. من در مرجعیت در فتوا افق روشنی را میبینم. مرجعیت فتوا تابع شرایط و مسائل اجتماعی است؛ ما دوره سنتز را در پیش داریم. دوره تز دوره اثبات است؛ یعنی حاکمیت به آن میپردازد، ولی چون برخی انتظارات برآورده نمیشود، نوعی آنتیتز رخ میدهد که ما الان در آن قرار داریم، ولی خیلی چیزها در آینده روشن خواهد شد و در پرتو این روشنی وضعیت به نفع مرجعیت پیش خواهد رفت.
🔸اگر کسانی به کتب و روند آموزشی نقد دارند، باید از روش آن وارد شوند و مطرح کنند. الان در مجموع سیستم آموزشی خوب است و امتیازاتی دارد، ولی باید به صورت جدی #بازبینی شود و در #صدسالگی حوزه سخن گفتن از شدن بیمعناست، بلکه باید شدن تحقق یابد. البته گاهی ممکن است برخی سخنان ظاهر #تحولخواهانه داشته باشد، ولی ارتجاع باشد و در اینجا مراقبت لازم است و باید فرایند عقلانی لازم طی شود.
📚 مصاحبه اختصاصی شبکه اجتهاد با استاد #علیدوست https://b2n.ir/u03264
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#تلبس
💠بیانات آیت الله #مصباح یزدی در مورد اهمیت معمم شدن:
🔸اساس لباس روحانیت، عمامه ای است که پیامبر بر سر علی(ع) بستند؛ البته این مسئله آزاد بود، ولی با گذشت زمان، نیازهای اجتماعی موجب نیاز جامعه به شناخت افرادی که دین را می شناسند شد، تا مورد اعتماد مردم باشند تا در صورت نیاز، به آنها مراجعه کنند.
🔹اگر فرهنگ و مکتبی بتواند سمبل سازی کند، از افتخارات آن مکتب است. اگر بتوان میلیون ها نفر از مردم را همواره به یاد خدا و اسلام انداخت، باید زمان و هزینه زیادی صرف کرد، که #سمبل های اسلامی، از جمله لباس روحانیت، وسیله ای است که همواره مردم را به یاد خدا و تعالیم اسلامی می اندازد. #روحانیت با راه رفتن خود در میان مردم، آنها را به یاد خدا، احکام دین و فروع دین و... می اندازد و همین مسئله موجب ترویج دین در جامعه است.
🔸این ما هستیم که با کم توجهی و بی دقتی، موجب می شویم که این سمبل ها، آنگونه که باید، در میان مردم تأثیرگذار نباشد، حتی ممکن است موجب زدگی آنها شود. روحانیت باید به اندازه ای اخلاق اسلامی را در خود تقویت کند که مردم اگر هم ذهنیت بدی نسبت به روحانیت دارند، با رفتار آنها، فراموش کنند.
🔹متأسفانه برخی طلاب جوان نسبت به معمم شدن #تمایل زیادی ندارند. طلاب باید پس از گذراندن مقداری از دروس حوزه، نسبت به این سمبل اسلامی اهتمام داشته باشند.
📚 بیانات آیت الله #مصباح یزدی در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب 1391/2/23
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکاتـفقهی
#اقتصاد_اسلامی
💠 مقصود از اقتصاد اسلامی:
🔹 وقتی گفته میشود اقتصاد اسلامی، برخی توهم میکنند که اسلام باید همه ریزهکاریها و قوانین اقتصادی را بیان کرده باشد، در حالی که چنین نیست و این امور، #دستاوردهای علمی بشری است که باید آنها را از جای دیگر به دست آورد.
🔸 بله، اسلام بهنحو کلّی فرموده که تلاش و فکر کنید و دنیا را آباد کنید و یک سلسله #احکام الزامی یا رجحانی را بیان فرموده است، منتها اینها #مقدّمه است و اگر آن تلاش بشری بهاضافه احکام اسلامی به درستی اجرا شود، آنگاه بشر یک اقتصاد شکوفا، کارا و مفید خواهد داشت. این مطلب در همه جا حتی در امثال #بانکداری اسلامی جاری است. بنابراین مقصود این است که احکام کلّی اسلامی که مساس به اقتصاد دارد رعایت شود.
🔹 کما اینکه وقتی گفته میشود #طب_اسلامی، به این معنا نیست که اسلام جای فیزیولوژی، بیولوژی، پاتولوژی و امثال آن بنشیند و هیچ دانشمند قابلاعتنای اسلامی مدّعی این حرف نیست، مگر برخی از عوام یا شبه عوام یا احیاناً خواصّی که دچار غفلت شدهاند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه معاصر استاد سید محمد رضا #مدرسی یزدی (دام ظله)
👈 نکات #اصولی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#عرف
💠 مراحل تمسک به دلیل شرعی و جایگاه عرف در آنها:
1️⃣ مرحله اول: فهم معنای کلام در مقام خطاب:
این مرحله همان ظهور میباشد و به #عرف واگذار شده است.
2️⃣ مرحله دوم: تشخیص موضوع:
به طور مثال، در دلیل «رجل شک بین الثلاث والاربع»، معنای رجل از حیث لغت و عرف «مرد» است، حال آیا همین «رجل» به معنای مذکر موضوع دلیل است؟ پاسخ میدهند که با توجه به الغای خصوصیت و تناسب حکم و موضوع، «رجل» برای مثال در کلام ذکر شده است و موضوع «انسان» است و مرد بودن موضوعیّت ندارد. این مرحله نیز به #عرف واگذار شده است.
3️⃣ مرحله سوم: تطبیق موضوع بر مصادیق:
در مورد اینکه در این مرحله شارع، #عقل و یا #عرف مرجع است، اختلاف وجود دارد، اما نظری که با تحقیق به آن رسیدهایم این است که مرجع در این مرحله نیز عرف است. به طور مثال، دلیل میگوید: «الدم نجس»، حال اگر رنگ خونی که روی لباس بوده و آن را شستهایم، بر لباس باقی بماند، آیا موضوع دلیل بر این رنگ نیز تطبیق میشود یا خیر؟ میگوییم با دقت عقلی کاری نداریم که کسی بگوید: «این عرض است و هنوز جرم خون موجود است»، بلکه نظر عرف را میپذیریم که میگوید: «این دیگر خون نیست». بنابراین دلیل نجاست خون بر این مصداق منطبق نمیشود. البته بحث در مخترعات شرعیّه مثل «صلاة» نمیباشد، بلکه بحث در مفاهیم عرفیّه است.
📚 ر.ک: فقه بورس و اوراق بهادار، استاد #عندلیبی ، ج1، ص 17 ـ 18.
👈 نکات #فقهی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (20)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب)
4️⃣ ادب چهارم: اینکه #استاد حریص در آموزش طلاب باشد
قال الشهید الثاني:
🔹 «أن يكون حريصا على تعليمهم باذلاً وسعه في تفهيمهم و تقريب الفائدة إلى أفهامهم و أذهانهم ... و لا يعطيه ما لا يحتمله ذهنه و لا يبسط الكلام بسطا لا يضبطه حفظه و لا يقصر به عما يحتمله بلا مشقة و يخاطب كل واحد منهم على قدر درجته و بحسب فهمه ... و يكررها لمن لا يفهمها إلا بتكرار و يبدأ بتصوير المسألة ثم يوضحها بالأمثلة إن احتيج إليه»
🔸 یعنی: «استاد باید #حریص در یاددادن به طلاب باشد و برای فهماندن آنان همه تلاشش را بکند و مطلب را به فهم و ذهن طلبه نزدیک کند ...
و مطالبی نگوید که ذهن طلبه کشش آن را ندارد و کلام را نه آنقدر بسط دهد که قابل حفظ کردن نباشد و نه آنقدر کوتاه کند که طلبه بدون مشقت یاد نگیرد.
با هر طلبه به اندازه فهمش صحبت کند و برای کسانی که بدون #تکرار مطلب را نمی فهمند، مطالب را تکرار کند.
ابتدا مسأله را به تصویر بکشد و سپس در صورت نیاز برای آن #مثال ذکر کند»
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 196
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#تبلیغ
#سخن_بزرگان
💠 رهبر انقلاب خطاب به مبلغین محرم: #خوف را بیش از #رجا، به دلها بدمید!
🔹 برای مخاطب #توهم معنویت ایجاد نکنید! خوف را همراه رجاء حتماً به دلها بدمید؛ و خوف را بیشتر! اینکه ما آیات رحمت الهی را بخوانیم و یک عدهای را غافل کنیم و نتیجهاش این بشود که خیال کنند - با یک توهّم معنویت - غرق در معنویتند و از #واجبات و ضروریات دین در عمل غافل بمانند، درست نیست.
🔸 در قرآن، بشارت مخصوص مؤمنین است؛ اما انذار برای همه است؛ مؤمن و کافر مورد انذارند. پیغمبر خدا گریه میکند، شخصی عرض میکند: یا رسولاللَّه! خداوند فرمود: «لیغفر لک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخر». این گریه برای چیست؟ عرض میکند: «أولا اکون عبدا شاکرا»؛ یعنی اگر شکر آن مغفرت را نکنم، پایهی آن مغفرت سُست خواهد شد.
🔹 در همه حال، #انذار باید بر دل ما و مستمعان ما حاکم باشد. راه، راهِ دشواری است؛ بشر بایست خود را برای پیمودن این راه و رسیدن به آن سرمنزل آماده کند.
📚 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانهی ماه محرم 84/11/5
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#سیره
💠 در سیره عقلا دقیقاً چه چیزی توسط شارع امضا میشود؟
🔹 اگر سیرهای در زمان صدر اسلام بوده و امضا شده، ولی در زمان حاضر متعلّق آن سیره، تغییر کرده است، آیا همان امضای صدر اسلام در مورد اصل این عمل با متعلّق دیگر کافی است و سبب مشروعیّت و حجیّت این سیره با متعلّق جدید نیز میشود یا خیر؟
به عبارت دیگر: وقتی بنای عقلائی امضا میشود، دقیقاً چه چیزی #امضا میشود؟ آیا فقط خود عمل خارجی امضا میشود و یا اینکه اگر آن عمل خارجی ناشی از #ارتکاز و کبرای کلّی مرتکزی باشد، شارع مقدس آن کبرای کلّی مرتکز در ذهن عقلا را امضا میکند؟
🔸 به طور مثال، شارع مقدس «#حیازت» را امضا کرده است، ولی میبینیم که در زمان شارع، حیازت با تحجیر (سنگ چینی) و سختی فراوانی نسبت به مکانی با مساحت کم محقّق میشده، آیا همان نوع از حیازت، مشروع شده است و یا اینکه حتی حیازت در زمان ما که با اسباب مدرن به آسانی در زمان کوتاهی نسبت به مکانی بسیار وسیع محقّق میشود، نیز امضا شده است. به عبارت دیگر، امضای تحجیر که امری عقلائی است تنها در همان مصداق قدیمی آن منحصر است و یا اینکه شامل موارد جدید نیز میشود؟!
🔹 برای پاسخ به این سؤال باید به ادلّه حجیّت سیره عقلائیّه توجه کنیم؛ با توجه به ادلّه سیره عقلائیّه، در مییابیم که بسته به اینکه کدام دلیل را بر اعتبار سیره عقلائیّه اقامه کنیم، نتیجه متفاوت میشود؛ چون مفاد بعضی از ادلّه این است که تنها همان عمل خارجی امضا میشود . (الفائق في الاصول، ص21)
🔸 به نظر می رسد در جایی که سیره و عمل خارجی عقلا، نکته یا ارتکاز عقلائیّه داشته باشد، نمیتوان پذیرفت که امضای سیره خارجی عقلا، امضای آن نکته و ارتکاز نیز بوده است، ولی در جایی که عقلا بین خودشان کبرای کلّی نانوشتهای داشتهاند و بر اساس آن، سیرههای خارجی متعدّد شکل میگیرد، در این صورت اگر شارع مقدس آن کبرای کلّی را #ردع نفرمودند، مشخص میشود که کبری نیز امضا کرده است.
📚 ر.ک: فقه بورس و اوراق بهادار، استاد #عندلیبی ، ج1، ص 126 ـ 127
👈 نکات #اصولی بیشتر را در این کانال ببینید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#فقه
💠 تبویب جدید فقه لازم است/ مباحثات شورای نگهبان فیشبندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل شود
✅ استاد شیخ محمد سند (حفظه الله)
🔹۳۰ سال قبل پیشنهاد دادم که مباحثات #شورای_نگهبان فیشبندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل و به زبان عربی هم انجام شود؛ در این صورت عروه الوثقی زمان ما خواهد بود؛ زیرا تمامی مباحث #مستحدثه در آن مورد توجه است. نوشتار و تبویب جدید فقه لازم است گرچه کار سختی است.
🔸ابزار دیگر آگاهی داشتن حوزویان از اخبار و #تحولات_علمی روز دنیاست و خودبخود سبب میشود تا #فقه ما با مسائل روز درگیر و انسان سراغ ریشههای فقه برود و خواهیم دید کمبودی وجود ندارد و میتوان با عالم شدن به زمانه مشکلات را حل کنیم.
🔹#قانون جعفری در مشروطه به زبان فارسی نوشته شده است و اگر کانونی قانونمند در قم و نجف تشکیل داده شود و روحانیون و قانوندانها در آن باشند و همین قوانین به زبانهای مختلف ترجمه شود، قوانین شیعه جعفری قابل ارائه به مجامع بینالمللی و جهان اسلام خواهد بود. کما اینکه تاثیرپذیری قوانین فرانسه از آرای برخی عالمان شیعه را میبینیم.
📚 مطرح شده در نشست «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب»: https://b2n.ir/u65587
👈 نکات #علمی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#عاشورا
💠 از روز #عاشورا چه بهره ای برده ایم؟
🔹 من از خودم و شما سؤال میکنم: ما از روز عاشورا چه بهرهای بردهایم؟ چه سودی بهدست آوردهایم؟ چه استفادهای در عرصه عمومی و چه استفادهای در زمینه فردی بردهایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها #گریه کرده باشیم من بهشما خبر میدهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه میکنند و حسین را میکشند؟
🔸روشن است که امام حسین(ع) الآن نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گرانبهاتر و مهمتر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست؛ کرامت امت حسین، مقدسات حسین. اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف #اهداف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی بهدشمنان کمک کنیم و بهاختلاف و #تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیشتر شود، در این صورت ما گریه میکنیم، ولی در عین حال حسین را نیز میکشیم؛ زیرا تلاش میکنیم #هدف حسین را از بین ببریم که گرانبهاتر از خود اوست. انشاءالله که ما از این دسته نیستیم.
📚 برگرفته از کتاب «سفرِ شهادت»، امام موسی #صدر
👈 نکات #اخلاقی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#اصطلاح_مقرر_و_ناقل
#اصطلاح_مبیح_و_حاظر
💠 تعارض مقرر و ناقل و مبیح و حاظر:
🔹 اگر دو خبر با هم #تعارض کنند و یکی از دو خبر #مقرر (موافق با اصل اولی در اشیاء [جواز] ) باشد و دومی #ناقل (مخالف با اصل) باشد، اعم از اینکه دال بر وجوب یا حرمت باشد، اصولیون در این مساله اختلاف دارند و مشهور اصولیون خبر #ناقل را مقدم می کنند.
🔸 از طرف دیگر اگر دو خبر با هم #تعارض کنند، یکی از دو خبر #مبیح (دال بر اباحه) باشد و دیگری #حاظر (دال بر حرمت) باشد، همه اصولیون خبر #حاظر را بر مبیح مقدم می کنند.
🔹بیان تنافی:
اولا مساله اول اعم از مساله دومی است؛ زیرا اولی شامل وجوب نیز می شود. پس اختلاف در اولی باید شامل دومی نیز بشود، در حالی که در دومی وفاق است. ثانیا اکثر اخباری ها و اصولی ها، در بحث تعارض خبرین، هر دو قاعده را کنار گذاشته اند. یا حکم به تخییر کرده اند و یا به اصل اولی مراجعه کرده اند که اخباری اصل اولی را احتیاط و اصولی برائت می داند.
🔸رفع تنافی:
نسبت به تنافی اول باید گفت دو مساله با هم فرق می کند. مساله اول مربوط به شبهات #وجوبیه و مساله دوم مربوط به شبهات #تحریمیه است. پس اشکالی ندارد که در یکی اختلاف داشته باشند و در دیگری اتفاق.
نسبت به تنافی دوم نیز باید گفت قول به تخییر یا احتیاط به خاطر روایت است و الا طبق قاعده اولی باید ناقل و حاظر را مقدم می کردند. البته این حرف توجیه خوبی نمی تواند باشد؛ زیرا مقتضای ادله طرفین این است که از باب قاعده اولی قائل به تخییر یا احتیاط می شوند.
📚 ر.ک: رسائل، ج2، ص 117 و 118
📌 ارسالی از استاد #گوهری (از اساتید کفایه مدرسه شهیدین)
👈 نکات #اصولی بیشتر:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم