eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
925 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام. گوشی بنده هک شده متاسفانه. پیام مربوط به سهام عدالت را باز نکنید. این پیام از طریق هکر ارسال شده.
مخ مخ جسمی بسیط است در از برای ، و از جهت آن که رطوبات عظام را از جفاف نگاه دارد، و از ذکر این دو فائده، نخاع بیرون می رود. بدان که عظام در کمال برودت و یبوست است، و در مغز استخوان اصلا شباهتی نیست به عظام و معلوم است که غذا به مغتذی می باید که شبیه شود، پس چون غذای عظم شود، ظن حقیر آن است که تغذیه عظام از رباط است، و اغشیه که محیط اند بر او بر سبیل ؛ زیرا که تخلخلات در استخوان هست که پُر است از رطوباتی که قریب به طبع او شده اند، و هر گاه که محتاج به غذا می شود از رباط و اغشیه؛ بلکه از لحم محیط آن چه مناسب و قریب به مزاج او است، به او می رسد، با آن که می تواند بود که از مخ اجزای کثیفه جذب کند و بستاند، لطیفه بماند با آن که تحلل از عظم در کمال کمی است و حاجت به بدل متصل ندارد. 📙 التشریح عمادالدین محمود شیرازی ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شحم شحم جسمی سفید است در غایت نرمی، و اکثر بر اغشیه می باشد، و بر اعضای عصبانی؛ زیرا که مزاج اینها سرد است و دسم لطیف چون در اعضای لحمیه به حرارت آن اعضاء به تحلیل می رود مانند روغن که در چراغ صرف شعله می شود از او جرمی باقی نمی ماند. و اما اگر در اعضای عصبیه و به اغشیه برسد بر آن منجمد میشود، به واسطه برودت این اعضاء، و از این است که پیه در ثرب منعقد که غشای او عصبی است و سرد مزاج است. 📙 التشریح عمادالدین محمود شیرازی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سمين سمین مانند شحم است فرق میان این دو آن است که لین سمین از شحم کمتر است، و بر غشاها که بر روی عضل می باشد متکون می شود، به واسطه برودت مزاج آنها و در خلل لیف گوشت نمی باشد؛ زیرا که حرارت آن را تحلیل می دهد، چنانچه در شحم گفتیم. و فائده در خلق این هر دو آن است که اغشیه و اعضای عصبیه را تلیین کنند و چرب سازند و نرم کنند، به واسطه رطوبت دهنیه که در او هست و اگر نه این سمین و شحم می بود یبس و جفاف، بر این اعضاء مستولی می شد در وقت حرکت و حرارت مفرطه. هذا ما قاله العلامة و فيه نظر؛ زیرا که در سمین اجزای ماییه زیاده از شحم است؛ زیرا که آسان مشتعل نمی شود؛ بلکه مانند اجسام کثیر الماییه، آتش از آن منفعل می شود. و در شحم اجزای هوائیه بیشتر است از آن سبب نیک مشتعل می شود، و نرمی به حسب حس لمس است، و آن به حسب غلبه اجزای ماییه است، و هوائیه و ناریه را در آن مدخلی نیست، و به ظاهر اجزای ماییه سمین بیشتر است، پس چون شحم از او نرم تر باشد، و می توان گفت که آن چه موجب لین است در شحم زیاده است، وجود هواییه غالبه و با مانیه غالبه که در سمین است چون هوائیه در او نیست، اشتعال او آسان نیست. و اما تولد سمین در اعضایی که از جنس عصب است و جنس غشا منجمد می شود به واسطه برودت آن اعضاء. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅ آمار حیرت انگیز تعداد کتب کتابخانه های مسلمانان در عهد تمدن اسلامی 1⃣ بیت الحکمه بغداد◀️چهار میلیون کتاب 2⃣ کتابخانه شاپور بغداد⬅️ده هزار کتاب 3⃣ الحکمه در قرطبه⬅️ چهارصد هزار 4⃣ دارالحکمه در قاهره⬅️صد هزار 5⃣ طرابلس شام⬅️ سه میلیون 6⃣ مراغه⬅️ چهارصد هزار 📚 جرجی زیدان،تاریخ تمدن اسلام،ص637 ⛔️دقت کنید آن موقع ماشین چاپ و دستگاه کپی نبود و نسخ به شکل دستی رونوشت می شدند. لذا مثلا ۴ میلیون جلد کتاب در یه کتابخانه اونم بیش از ۱۰۰۰ سال پیش نشانی از تمدن باشکوه علمی است.
اگر معده ضعیف باشد، را تولید می کند، و این رطوبات به می چسبند، و طعام را می لغزانند و موجب می شوند، و معده را ضعیف می کنند. علامتش این است که غذا در معده شخص زیاد نمی ماند. علامتش خروج طعام به زودی از معده است، به همان حال که خورده است، زیرا هاضمه در آن تصرفی ندارد. و علاجش و و و است. صاحب این مرض نباید بخورد، چون آب گرم موجب استرخای معده می شود، و بر ملاست آن می افزاید. به این مرض می گویند. البته سبب های دیگری هم دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
از حرارت و برودت بیشتر می شوند، و به این سبب از باز می ماند، و از آنچه از بدن به تحلیل می رود، باز می ماند. و این می شود که بر شخص بواسطه استیلای برودت و ضعف غاذیه، یبسی و عارض می شود. به این مرض می گویند. البته این مرض اسباب دیگری هم دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
امام صادق (علیه السلام): 🔹 الْغَضَبُ مَمْحَقَةٌ لِقَلْبِ اَلْحَكِيمِ وَ مَنْ لَمْ يَمْلِكْ غَضَبَهُ لَمْ يَمْلِكْ عَقْلَهُ. 🔸 خشم و غضب، قلب حكيم را نابود كند، و آن كه بر غضبش مسلط‍‌ نباشد بر خِردش مسلط‍‌ نيست. 📚 تحف العقول (باب الامام الصادق) جلد ۱ صفحه ۳۷۱ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 🔰دوره ۷ ساله ( به فضل رب جلیل، هر دوره جدید ، از دوره قبل متفاوت تر خواهد بود) : برگزاری دوره ، ۷ ساله انشاءالله از ابتدای سال 1403 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹👈هفته ای یک جلسه دو ساعته 🔹👈و هفته ای دو جلسه یک ساعته و ــــــــــــــــــــــــــ 🔰کتب و موضوعات مورد تدریس : آداب المتعلمین، در ماه اول1⃣ شناخت بزرگان و حکما و طبیبان اسلامی و ایرانی، در ماه دوم2⃣ رساله جالینوس(فی أن الطبیب یجب أن یکون فیلسوفا)، در ماه سوم3⃣ تهذیب و تزکیه نفس صرف و نحو صرف و نحو کاربردی در طب سنتی منطق در طب کتاب درسی و جمع آوری شده مختص مفرح القلوب خلاصة الحکمه الموجز فی الطب شرح الاسباب و العلامات ذخیره خوارزمشاهی التحفة السعدیه شرح اقسرایی شرح سدیدی شرح نفیس ابن عوض کرمانی التشریح عمادالدین محمود شیرازی تشریح منصوری مختصر در علم تشریح بیضاوی شرح تشریح قانون(ابن نفیس) انشاءالله دیگر کتب نیز بر حسب ضرورت بررسی خواهد شد... ــــــــــــــــ انشاءالله مطالب اصلی دوره از روی «» که جمع آوری، اکثر کتب طبی بزرگان در طب نظری و عملی است، تدریس خواهد شد. ــــــــــــــــ کتاب درسی مسیر طبابت، اینگونه است که پیرامون هر موضوعی، نظر اکثر حکما و طبیبان بیان شده است.(قریب به 0⃣5⃣ کتاب در آن گنجانده شده است). 🔰ماهیانه 250/000 تومان 🌷مدرس و مربی مهدی خانی فراشبندی ــــــــ در صورت متقاضی بودن به آیدی زیر پیام دهید. @IraniBidar
ما باید در قرار بگیریم، و در نسبت به او لااقتضاء باشیم. نه تقاضای کنیم، و نه تقاضای ، نه بگوییم بده و نه بگوییم نده. اگر به ما فرموده اند برای رو کردن باید دعا کنید، چرا که نازل شدن رحمت رحیمیه برخلاف نیاز به زاری و گدایی دارد . حتی اگر حضرت آقا حسن زاده آملی نیز در جایی فرموده اند که سالک باید باشد، این حرف مربوط به مرتبه مادون روح است. معلوم می شود بزرگان این حرفها را مطابق با حال ما فرموده اند که اگر قرار باشد ایشان برای افرادی همانند خود گفتگو کنند مطمئناً چنین حرفهایی نمی زدند، چرا که عارف می داند خالق او بیش از خود او به فقر و نیاز او آگاهی دارد، و نیز می داند که دلسوزتر از او به خود او خدای اوست و لذا برای خود هیچ وقت توقع دلسوزی از حق متعال را ندارد، و این همان تشرف به است، اما قبل از روح در مراتب دیگر برای قوی شدن انسان و و و به او دستورالعملها می دهند در آنجا انسان باید سماجت کند تا شکارها داشته باشد و تمثلاتی ببیند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
شيخ الرئيس بوعلی سینا می فرمایند «جل جناب الحق عن أن يكون شريعة لكل وارد أو يطلع عليه إلا واحد بعد واحد». مقام از آن است، که هر کسی به راحتی بتواند از و آب بخورد. تک تک افرادی هستند که می توانند از طریق جدول وجوديشان از دریای نامتناهی آب بگیرند، به تعبیر حضرت آقا حسن زاده آملی در هر عصر شاید یک نفر پیدا شود، که قابلیت چنین امری را داشته باشید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
در احتیاج بدن به سه سبب ذکر شده است : 1⃣🔹 ترقیق کیلوس برای سهولت نفوذ در عروق ماساریقای شعری 2⃣🔹 ترقیق دم، برای سهولت نفوذ در عروق لیفیه شعریه و از به اعضاء 3⃣🔹 از جهت (برای ترویح)، از جهت (غسل آلودگی ها)، از جهت و از جهت ها(رفع انسداد کبد و کلیه). ✅ اما نیاز اصلی بدن به آب، به جهت است. در ، دم با مخالطت با صفرا، موجب نفوذ در می شود. ✅ در سبب اول بیان شده باید بیشتر از مقدار حاجت بدن، آب مصرف شود، تا کیلوس بتواند در عروق ماساریقا نفوذ کند، و اصل استفاده آب در بدن بخاطر همین سبب اول است، نه سبب های دیگر. ✅ حال که آب به مقدار بیشتر از نیاز بدن مصرف شده است، باید از طریق کلیه ها خارج شود، بهمین خاطر به این آب اشاره شده، الا انه بعد مادام فی الکبد یکون أرق مما ینبغی لفضل المائیة المحتاج الیها، و لکن هذا الدم اذا انفصل عن الکبد، فکما ینفصل عنه یتصفی عن المائیه الفضلیه فتنجذب المائیه عنه فی عرق نازل الی الکلیتین... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
وقال أبو سهل المسيحي: إذا قلنا إنّ في الهضم الأول، والخلط الأسود والأصفر في الهضم الثاني في الكبد، فإنّما نعنى به أنه يُوجَدُ كذلك على الأمر الأكثر؛ وذلك أنّه قد يتكوّن المرّة الصَّفْراء في المعدة والبلغم في الكبد، وكذلك يتكوّن في العروق المرتان. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
و قال صاحب : فيها المعدة معدن البلغم؛ وكلما قلت حرارتها وضعفت قوتها الهاضمة تولد البلغم كثيراً ؛ لا سيّما إن كان المأكول بارداً رطباً، والوقت شتاء، ورياضة البدن بالحركة، والنفس بالفكرة قليلةً. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هر کس مطابق با جدول وجودی خود حق را می گیرد هر کس یک دارد که با آن به وجود مطلق اتصال یافته، و از آن را کشف می کند، بعد از آن مطابق با ، آنها را می نماید. خانمی می گفت: «روزی در حال خواندن قرآن بودم ناگهان حالم منقلب شد و اشک از چشمانم سرازیر شد و به سجده رفتم و شروع کردم به گریه کردن، بعد از مدتی وقتی سر از سجده برداشتم تمام موجودات را طور دیگر می دیدم». این هم یک نحوه حالی است برای این مجرا این گونه نمایش داده اند، دیگری ممکن است قرآن بخواند، و به گونه ی دیگر تمثلات داشته باشد، و یا ممکن است همین شخص در حالتی دیگر مشاهدات دیگری داشته باشد هیچ کدام خلاف نیست. به تعبیر حضرت آقا علامه حسن زاده آملی، در ابتدای دروس معرفت نفس : این جدول اگر درست تصفیه و لایروبی شود، مجرای و مجلای ذات و صفات می گردد. اگر ی انسانی در تمام مراتب تطهیر شود، ذات خداوند در آن جان متجلی می شود، و آب حیات که همان است، در آن جاری می گردد. یعنی خداوند هر آنچه را که از اسماء و صفات خود دارد به او نیز عطا می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
شخصی که دارای مزاج است، بدلیل ضعفی که در ایشان، ناشی از کمبود رطوبت ایجاد می شود، لاغر می شود. دلیل این نیز می باشد که: صاحبِ معدهٔ ناریه، و و می شود، و اعضاء آن را قبول نمی کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اصول معالجه و استعمال ادویه بهترین چاره کسی که بعد از خوردن به مبتلا می شود، است. سکری ساده نیز برای این حالت مطلوب است، لیکن چون سکنجبین در این حالت ایجاد می کند، باید به مدت دو یا سه روز از خوردن سکنجبین تاخیر اندازند، تا روده نیروی خود را از سر گیرد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
گاهی سبب : است، که از آن حرکت مفرطه عارض روح گردد، به واسطه اضطراب و حرکت اخلاط و به اعانت حرارت ذاتی و عارضی دوای مسهل که حرارت از لوازم آن است روح را گرم ساخته، موجب حمی گردد، و از استفراغات رطوبات جفاف که مشدد حرارت است به هم رسد. و عروض است در وقت اسهال قوی. و : حبس طبیعت است، و و به برای تسکین حرارت، و تقویت قوت مثل صندل و گل و اقاقیا و سُک با آب آس و گلاب. و است به اغذیه قابضه بارده مثل با و . ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
جناب صدر المتألهين عليه الرحمه بحثی را مطرح کرده و می گوید تسبیح مترتب بر شعور است و بی شعور نمی توان تسبیح کرد. بعد می فرماید : در مکاشفه ای تمام موجودات عالم را دیدم که یکپارچه در حیات و شعور بودند. پس به تعبیری قیامت در امتداد زمانی چند میلیون سال بعد نیست بلکه همین اکنون قیامت همه بر پا است، و همه ی حسابها روشن است. قرآن کریم میفرماید: اقرا کتابک کفی بنفسك الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً .. در همین عالم خود را ورق بزنید، و بخوانید و عنایت دارید خواندن هم مراتب دارد که از جمله ی آن قرائت لفظی، قرائت مثالی قرائت عقلی، قرائت سری، و قرائت قلبی می باشد. آری «حجاب راه تویی حافظ از میان برخیز». تا شخص به تجلیات ذاتی نرسد همچنان در حجاب است، و وقتی تجلیات ذاتی به انسان دست بدهد مطلق حجابها برداشته می شود و عوالم وجودی برایش مکشوف می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💢قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شیخ الرئیس می فرماید: (مویز چاق) و پر گوشت در باز کردن انسدادهای کبد و ماساریقا بسیار تاثیربخش است. شیخ الرئیس می فرماید : حتی (مویز چاق)، بیمار را از اسهالی که ماده آن خونابه مانند است، و بیماری بسیار سخت باشد را شفا دهد. 👈 شیخ الرئیس اشاره دارد ما خودمان این علاج را آزمودیم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر جان همت داشته باشد، کار برای بدن دشوار نمی شود. اگر بدن تنبلی می کند، بخاطر این است که روح نشاط ندارد. علامه حسن زاده آملی ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
📂در صفحهء 29 گزارش جامع کرونای WHO در نیمهء نخست سال 2022، لیست اهداکنندگان و کمک کنندگان مالی به سازمان بهداشت جهانی در 6 ماههء اول 2022 ارائه شده است. 🔺طبق این لیست، ایران (از طریق بانک جهانی) رتبهء سوم اهداکنندگان مالی را با اهدای بیش از 85 میلیون دلار به این سازمان، برای مقابله با کرونا در اختیار دارد. ♨️ایران با این رقم کمک، بالاتر از بنیاد بیل و ملیندا گیتس و خیلی جاهای دیگر ایستاده است. ❓پروژهء ICERP و وام‌های پرداختی به ایران برای کمک به مقابله با کرونا را به یاد دارید؟ ❓اکنون مهم‌ترین سؤالی که به ذهن خطور می‌کند آن است که حقیقت داستان چیست؟ ما با چه چیزی رو‌به‌رو هستیم؟ ❓اگر ایران محتاج وام بوده (3 وام 50، 90 و نیم میلیون دلاری) پس این رقم نسبتاً بالای کمک (بیش از 85 میلیون دلار) به سازمان بهداشت جهانی برای پاسخ به کرونا چیست؟ 🔺شایان ذکر است که خبر مربوط به این کمک، در هیچ یک از خبرگزاری‌ها وجود نداشت (یا دستکم من نیافتم) و لذا به نظر می‌رسد که همه چیز پنهانی انجام شده است. ❓چه زمانی، وقت آن خواهد بود که یک نفر در وزارت بهداشت لب به سخن بگشاید و از این اسرار، پرده‌برداری کند؟ 🔻پ.ن1: مِن‌بعد، هرکسی گفت پول ملت ایران، خرج فلسطین و لبنان میشه، بگید نه! بیت‌المال شیعیان، یواشکی خرج جاهایی میشه که به عقل هیچ بنی‌بشری نمی‌رسه! 🔻پ.ن2: من فرصت بررسی سایر گزارش‌های WHO را نداشتم، شاید در آنها هم با عجایب دیگری روبرو شویم! 🆔@CoronaDeception 🌐لینک: https://eitaa.com/joinchat/93192196Cac05c503bc
وقتی از اساس کار نداشته باشید، حتی اگر روزی بیمار را، متوالی هم ببینید، باز نمی توانید در درمان موفق باشید. چون کار را از ابتدا اشتباه فرا گرفته اید، و با غلط پیش رفته اید، و کار تجربی خود را با غلط و اشتباه پیش برده اید، نتیجه این می شود که با این تجارب عملی محض چهل ساله و با اساس نظری اشتباه ، دچار وهم و خیال هستید، و را تضعیف کرده اید. بنابراین اگر نیاز باشد هم در بمانید، تا تمام مسائل آن را درست فهم کنید، بهتر از این است که چهل سال تجربه طبی داشته باشید، ولی با اساس اشتباه، مردم را درمان کنید. این درمانگری نیست، این است، که فکر می کنید درمانگر هستید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سوء مزاج معده اگر حار و یابس بی ماده باشد. علامتش شدت عطش و جفاف زبان و لاغری همه بدن است به جهت ضعف هاضمه از این جهت که تمام هضم به رطوبت است، زیرا که معین هاضمه است در آن که واسطه قبول غذاست افعال هاضمه را مثل احاله و طبخ و به جهت آن که دم صاحب معده ناریه کم و منتن و حریف است، و اعضا آن را قبول نمی کند و بسا باشد که در دق شیخوخیت افتد، و دیگر يبس طبیعت است یعنی یبس براز به جهت نشف رطوبت و تحلیل آن و علاجش ترطيب مزاج معده و تبرید آن است به آشامیدن لبن خصوصاً لبن بقری زیرا که در آن متانت و غلظت هست و در معده ثابت می ماند و مقاومت با حرارت می کند، به خلاف البان رقیقه سریعه الانحدار علاوه بر آن که آن را شبیه المناسبه با مزاج انسانی می دانند، زیرا که مدت حمل آن مساوی مدت حمل انسان است. و به آشامیدن ماءالشعیر و امثال آن مثل حسو معمول از دقیق شعیر و روغن بادام و شکر، و مثل سمک رضراضی و اجنحه طیور خفيفه 📙شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim