🔹👈 خواجه طوسى مى فرماید: «علم به وجود سبب، از آن روى که سبب، سبب مسببى معین باشد و اگر چه ماهیت سبب معلوم نباشد، در استلزام علم به وجود آن مسبب کافى بود. پس به این وجه، حکم به آن که سقمونیا مسهل صفراست،حکمى کلى ضرورى است مستفاد از علم به سببى که مقتضى حکم است و لا محاله چنین حکمها یقینى دایمى باشد و در استقرا نه چنین است».
🔹👈البته مقصود خواجه از این دوام و ضرورت، دوام و ضرورت نسبى است، نه مطلق.
🔹👈 شیخ الرئیس در اثر فارسى خود مىگوید:
«مجربات آن مقدمات بودند که نه به تنهایى خرد بشاید دانستن و نه به تنهایى حس و لکن به هر دو شاید دانستن».
🔹👈 عیب استقرا در این است که تنها به حس بشاید دانستن. چنان که هنر والاى تعقل در این است که تنها به عقل بشاید دانستن و آن که به هر دو بشاید دانستن، واسطه میان استقرا و تعقل است که نه به مرتبه ی والاى تعقل راه یافته و نه تنها بر آستان نازل حس نشسته است.
✅👈 ادامه دارد...
#کتابخانه_دارالحکیم
کتاب علم و شبه علم،
اثر:
دکتر مهدی گلشنی،
دکتر محمد جمالی،
دکتر مرتضی خطیری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💠 قياس:
قیاس به معنای یک حکم کلی بر جزئیات می باشد و به همین منظور با انگیزه های مختلف در برهان، جدل، مغالطه، شعر، و خطابه از آن استفاده می شود، و به اعتبار اینکه کاربردش در استدلال های عقلی است «اقرب الى العقل» بوده، تحکیم و قوت بیشتری دارد، و التزام آن تمام تر است.
📕 علامه حلی؛ الجوهر النضید فی شرح تجرید المنطق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
سیاستگذاری بر مبنای فلسفه مشاء و ماتریالیستی و لیبرالیستی:
سیاستگذاری های در جامعه باید ناظر به قابلیت های نفس و به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه نفس باشد، در این صورت ماهیت سیاست و اقتضائات آن بر مبنای فلسفهٔ مشاء متفاوت از ماهیت سیاست در تفکر مادی فلسفه ماتریالیستی و لیبرالیستی می شود.
نفس علیت و سببیت در جسم دارد، هر چند ماهیت آن جسم نیست، و سببیت آن در عالم زمینی و زندگی سیاسی از آن جهت است که کمال اول آدمی نفس است، و به میزانی که استعدادها و قوای نهفته در آن فعلیت یابند، آدمی به کمالات عالی دست می یابد.
📙 مبانی فلسفه سیاسی مشاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
نقد رئیس جمهور محترم، نباید نقدی به سبک و سیاق، اپوزیسیونی ( و نگویم پوپولیستی) باشد.
این یک ایراد بسیار بزرگی است، که تلقی رئیس جمهور به پدیده های سیاسی، همانند نگرش کسانی باشد، که بیرون نظام و در مقابل نظام هستند.
انتظار است که رئیس جمهور محترم، با محوریت عقل، با چنین پدیده هایی برخورد کند، نه یک نگاه احساسی و بعضا منفعلانه و بعضا خارج از گود، و بعضا غیر کارشناسی(البته این نظر خود ایشان است، و معتقد به نگاه کارشناسی هستند)
به جمله اول رئیس جمهور محترم کاری ندارم، چون پیرامون آن می توان بحث های کارشناسی کرد(به قول خود ایشان باید به کارشناس سپرد)
اما جمله دوم ایشان که فرمایش می کنند، می خواهند با مداخلات، وضعیت حجاب را درست کنند و... کار دارم
چه کسانی می خواهند؟ چه مداخلاتی؟چرا مداخله را درست معنی نمی کنید؟ کیفیت مداخله مهم است یا عدم آن؟
در درجه اول عدم فهم دقیق در سیاستگذاری ها، که می بایست بر مبنای هستی شناسی و انسان شناختی و...باشد، انفعال در مقابل ولنگاری فضای سایبر، و ترک فعل نهادهای مربوطه و عدم تعقل مسئولین و نفوذ را چرا کارشناسی نمی کنید؟ و فقط تمایل دارید، با نگاه اپوزیسیونی نقد کنید.
برادرانه عرض می کنم خدمت شما، با این ادبیات چگونه می توانید، به فواق ملی برسید؟
فواق ملی به این است که از نگاه حکمی به سیاست بنگریم
بنظرم قبل از وفاق ملی نیاز است که نگاه شما ناظر بر حکمت باشد، بعد با یک نگاه دقیق و جامع می توانید به فواق ملی هم برسید
فواق ملی با حرف های زیبا و پر از احساس و انفعال رقم نمی خورد بلکه با تدابیر و عقلانیت رقم می خورد.
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
#طب_سنتی
#طب_رایج
#علم
#شبه_علم
از دیگر دلایلی که باعث شده است برخی، طب های سنتی را شبه علم تلقی نمایند، مقایسه آنها با طب جدید، و بررسی آن تحت معیارهای پزشکی مدرن است، در حالی که آن دو تحت رویکردهای مختلفی توسعه یافته اند.
طب های سنتی هویتی کل نگر دارند که الزاماً قابل تقلیل به اجزاء میکروسکوپی نیستند، و معمولاً در سطح ماکروسکوپی به اعضای انسان عملکردها، بیماری و سلامت می پردازند، در حالی که #طب_مدرن[رایج] حاوی رویکرد تقلیل گرا است، به این معنی که می توان همه چیز را با کاهش به اجزاء میکروسکوپی تشکیل دهنده آن توضیح داد.
آیا می توان این دو رویکرد مکمل یعنی #میکروسکوپی و #ماکروسکوپی یا جزء نگر و کل نگر را در مقابل یکدیگر قرار داد، و با خط کش یکی دیگری را بررسی نمود؟
📙 علم و شبه علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💠 دکتر فراکتین متخصص طب سوزنی چنین بیان می کند:
توصیف آثار طب شرقی از منظر فیزیولوژی، معادل ارائه یک توضیح علمی نیست.
مشاهده آزاد شدن اندروفین بهنگام تحریک [طب] سوزنی، روش اثر آنرا توصیف نمی کند، آن فقط یکی از پیامدهاست.
صدها عمل شیمیایی در تحریک طب سوزنی رخ می دهد. اینکه آنها مشاهده و ضبط نشده اند به معنای عدم رخدادن آنها نیست.
📙 scientific criticism of traditional oriental medicine
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🔹👈 در دهه های گذشته در برخورد با #طب_ایرانی - اسلامی، برخی #افراط و #تفریط ها صورت گرفته است، بنحوی که عده ای آنرا وحی منزل دانسته، و به تخطئه دستاوردهای #علم_جدید پرداختند، و عده ای با شبه علمی و غیر علمی خواندن آن، آن را بی اعتبار دانسته و به مخالفت با آن پرداختند.
🔹👈 در این میان برخی هم با رد طب سنتی و طب جدید، سعی کرده اند، برخی از پیشنهادهای درمانی منسوب به احادیث را به عنوان تنها استراتژی درمانی و سلامت جامعه معرفی نمایند، و آن را به عنوان #طب_اسلامی به جامعه ارائه نمودند.
📙 علم و شبه علم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
36.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلسوف فارابی
فارابی" یکی از نوابغی است که در زمانه بسیار حساس تاریخی ظهور کرد و توانست تاثیر عمیق و بسزایی را در تفکر اندیشمندان بعد از خود به جا بگذارد، تاثیر فارابی به قدری شگرف است که شاید بتوان گفت او و اندیشههای او بود که توانست زمینه را برای شکوفایی تمدن اسلامی فراهم سازد.
دغدغه اصلی فارابی پیوند و تلفیق میان دین و فلسفه بود و معتقد بود که میان دین محمدی و حکمت یونانی تناقضی وجود ندارد، و اگر اختلافی وجود دارد مربوط به ظواهر امر است که میتوان با تاویلات فلسفی آن را برطرف کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
article_97470_5bb50a0657fc47ba6a396f2d8cf16e43.pdf
265.3K
معانی عقل در فلسفه فارابی
#عقل
#فارابی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
در یک نظر خواهی که از ۱۷۶ عضو انجمن #فلسفه_علم آمریکا بعمل آمد، هشتاد درصد منکر این بودند که یک معیار تمیز جهانشمول بین علم و غیر علم وجود دارد.
📕 دائرة المعارف استنفورد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 عنصر دو تابعیتی شبکه تحدید نسل؛ از سازمان ملل تا زندان اوین
🔹👈 وقتی آنقدر موضوع جلوگیری از برنامه های مرتبط با افزایش فرزندآوری برایشان مهم است که در وزارتخانه ها و مراکز مهم تا سطوح بالا نفوذ میکنند....
🔹👈 این زن دستگیر شد اما هنوز نفوذی ها هستند....
✅🔹👈 باور کنیم برای دشمن، موضوع جمعیت ایران، از انرژی هسته ای مهم تر است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️
Ⓜ️💢 در چه شرایطی سردی دست و پا حادث می شود :
1⃣Ⓜ️ هیضه ناشی از تغییر فساد طعام به مرار
2⃣Ⓜ️ ورم حار کلیه
3⃣Ⓜ️ قولنج با وجع شدید
4⃣Ⓜ️ قبل از واقع شدن غش
5⃣Ⓜ️ ورم سرطان رحم
6⃣Ⓜ️ جمود دم در مثانه
7⃣Ⓜ️ غلظت ماده
8⃣Ⓜ️ لزوجت ماده
9⃣Ⓜ️ ضعف قلب
🔟Ⓜ️ انسداد
1⃣1⃣Ⓜ️ قلت دم و صفرا
2⃣1⃣Ⓜ️ استفراغات شدید
3⃣1⃣Ⓜ️ اسهال بر سبیل ذوبان
1⃣4⃣Ⓜ️ صاحب اسهال الدم که دم در بطن منجمد شده باشد، برد اطراف دفعتا حادث می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️
#فارابی
#فارابی
فلسفه سیاسی #فارابی بر نظریه عقل ابتنا یافته، وحی و شریعت از طریق عقل و تبیین عقلی ضرورت عقلی می یابند، تا هم با وحی سعادت حقیقی ضمانت فرادست آید، هم زندگی و تعاملات و روابط اجتماعی عادلانه سامان یابد.
#فارابی
#فارابی
📙 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️
#فارابی
#فارابی
#فارابی در میان سه شاخۀ حکمت عملی یعنی #علم_اخلاق یا تهذیب نفس و #تدبیر_منزل و #سیاست_مدن، توجه اساسی خود را به سیاست مدن معطوف می کند، و به دو تای اول به طور مستقل نمی پردازد، اما در عین حال #علم_فقه و #کلام را در زیر مجموعه #علم_مدنی برده، آن دو را هم در پیوند مستقیم با سیاست و نیازهای مدنی قرار می دهد و هم در یک #چارچوب_فلسفی بازسازی می کند.
📙 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
«ان العلوم كلها تشترك فى منفعة واحدة و هي تحصيل كمال النفس الانسانية بالفعل مهيئة اياها للسعادة الاخروية».
📕 الالهيات الشفاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
ابن سینا در توجیه عقلی زندگی مدنی و حیات سیاسی و در بیان اساس نظریه نبوت خود، تأمین زندگی عادلانه را هدف #حکمت_عملی و #فلسفه_سیاسی قرار می دهد، و به همین جهت وجود #نبی را از شروط #اجتماع_مدنی می داند؛ به طوری که اگر #نبی، نباشد اجتماع مدنی شکل نمی گیرد، و جامعه در مرحله طبیعی خود باقی می ماند؛ زیرا نزد وی #نبی هم قانون گذار و هم بر پا دارنده عدالت در جامعه انسانی است.
📙دولة الشریعة، علی عباس مراد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
#نقد_اپوزیسیونی_مسئولین
#نقد_اپوزیسیونی_مسئولین
#نقد_اپوزیسیونی_مسئولین
هر زمان در مقابل اینکه خود مسئولین شروع به نقد می کنند، آنهم به سبک اپوزیسیونی که این شیوه نقد، مسمی است به #نقد_اپوزیسیونی، نباید خاموش بود، چون اینگونه نقد کردن برای کشور عواقبی دارد.
1⃣🔹 در درجه اول برای مسئول، بی مسئولیتی می آورد. مسئول، مسئول است، باید جوابگوی کارش باشد، نه به سبک اپوزیسیونی نقد کند.
2⃣🔹 در درجه دوم این گونه سبکِ نقد در مسئولین، متاسفانه به معنی این است که مردم دچار عدم فهم هستند، و می توان به این روش ها آنها را فریب داد.
3⃣🔹در درجه سوم این گونه سبکِ نقد در مسئولین، فرار رو به جلوست، قطعا بعدها ترک فعل ها و عدم کارایی را به گردن نخواهند گرفت.
✅👈 مراقب باشیم، باید به این سبک #نقد_اپوزیسیونی در مسئولین، معرفت داشت، و گوشزد کرد و حساس بود.
✅👈 کسی که سالها در جمهوری اسلامی ایران مسئول بوده، حق ندارد نقد اپوزیسیونی داشته باشد، او باید جوابگو باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💠 تمایز اساسی میان ابن سینا و فارابی آن است که:
🔹👈 دغدغه اساسی #ابن_سینا دفاع از ماهیت و کارکرد دین و وحی در مقابل کسانی است که به پیامبری بی توجهی کرده، به پیامبران اعتقاد نداشتند؛
🔹👈 اما دغدغه اساسی #فارابی، توجیه عقلی دین و نبی و نبوت است و به همین جهت در صدد بر می آید مشروعیت جایگاه نبی و امام را در مقام نبی - فیلسوف ثابت کند؛
🔹👈 نزد #ابن_سینا آنچه اهمیت دارد، کارکرد نبی و ضرورت سنت است، و به همین جهت به جزئیات زندگی از قبیل شئون عبادات و معاملات به طور تفصیلی وارد می شود، در حالی که #فارابی چنین نمی کند.
📙 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
افلاطون: مهمترین بخش یادگیری تکرار مستمر و محافظت از آن است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💠 معرفت وحیانی:
💠👈 در بحث معرفت عقلی نزد فلاسفه مشاء ، سخن از دو نوع دریافت عقلی است :
1⃣💠 نوع اول آن است که انسان غیر نبی و انسان غیر برخوردار از عقل قدسی با رعایت مقدمات تعلیم و استدلال و برهان، و به همراه افاضه #عقل_فعال به دریافت معارف کلی و معقولات دست می یابد.
2⃣💠 نوع دوم آن است که انسان برخوردار از عقل قدسی، بدون پیمودن مقدمات برهان و استدلال، متصل به عقل فعال شده، به دریافت حقایق و معارف حقیقی و معقولات گردد.
این نوع معرفت را تحت عنوان #وحی در بحث #نبوت یا #معرفت_وحیانی می توان بحث نمود.
💠📕 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💠 بسم الله الرحمن الرحیم 💠
💠💢 ابن سینا در بحث معجزه و اقسام آن، #نبی را با سه خصلت معرفی می کند :
1⃣💠 #نفس_ناطقه_نبی با #عقل_قدسی خود بدون تعلیم و تعلم به غایت کمال انسانی می رسد. این نوع معارف و علوم نبی را #علم_لدنی یا موهبتی نامیده است، و ناظر به عالم عقلی است.
2⃣💠 #قوه_خیال_نبی که علوم موهبتی و ناظر به عالم عقلی را در قالب صور و الفاظ متجلی می سازد،
و حقایق عالم عقول را تا مرتبه عالم ماده تنزل می دهد، این نوع توانایی ناظر به کمال #قوه_متخیله_نبی است.
3⃣💠 نفس نبی قادر است در مواد عالم تصرف کند، این نوع توانایی ناظر به کمال #قوّهٔ_متصرفهٔ_نبی است.
💠📙 مبانی فلسفهٔ سیاسی مشاء
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim