eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
270 عکس
28 ویدیو
2 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
(ره) : این را یک‌بار گفتم من تذکّر می‌دهم برای این‌که برای این‌طور چیزها دعا بکنید، شما وقتی الان یک گرفتاری پیدا می‌کنید، و تضرّع می‌کنید و مستجاب نمی‌شود و خدا به حرف شما گوش نمی‌دهد، خطوراتی شیطانی نسبت به خدا به ذهن شما می‌آید حالا تصور کنید اگر این گرفتاری خیلی شدید بشود اگر از همه جا دست قطع بشود تصور کنید در آن لحظات آخر عمر و لحظه مرگ ، انسان با تمام وجود به خدا تضرّع بکند که خدایا تو قادر هستی یک ساعت دیگر به من مهلت بدهی که پسر و دختر خود را یک‌بار دیگر ببینم یا فلان کار را بکنم، یا فلان دوست خود را ببینم یک لحظه خداحافظی بکنم،و.... در آن لحظات آخر که با دیگران نمی‌توانید صحبت بکنید و زبان بسته شده با خدا که در باطن صحبت می‌کنید، فشار مرگ را می‌بینید که کم‌کم پرده‌ها برداشته می‌شود و در حال رفتن هستید، فکر می‌کنید که این برای خدا چیزی نیست، یک ساعت فرصت بدهد خدا که قدرت مطلق است، شما هم که سخت نیاز دارید، چیز زیادی هم نخواستید می‌گویید خدایا دیگر از این‌ موقعیت بالاتر و از این اضطرار شدیدتر؟ از این احتیاج شدیدتر؟ این‌که چیزی نیست، واقعاً برای من یک ساعت فرصت ضرورت است، ولی خدا نمی‌دهد، خدا بنا نیست فرصت بدهد، هر چیزی را در وقت خود به مشیّت خود انجام میدهد بعد شیطان از آن طرف می‌آید کم‌کم می‌گوید که اصلاً نکند همه‌ی این عقاید تو همه باطل بوده، دیگر از این موقعیت سخت‌تر و شدیدتر که تو درخواستی داشتی و خبری نشد اگر آن خدا که تو می‌گویی به همه چیز قادر است، هر چیزی را خلق کرده آسمان که به زمین نمی‌آید اگر خدا یک ساعت به تو مهلت میداد، نکند اصلاً چنین چیزی نباشد.... وقتی این در قلب شما خطور کرد کم‌کم مطلب تمام میشود، با چه حالتی به برزخ وارد میشوید ؟ با حالت شک.. توصیه میکنم برای اینطور مسائل دعا کنید... Eitaa.com/darharameyar
ماه مبارک شعبان است، براساس آنچه از معارف اهل‌بیت استفاده می‌شود ماه وجود مقدس رسول گرامی اسلام(ص) است ماهی است که به برکت وجود نبی اکرم پوشیده به رحمت و رضوان خداست .«اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَی الاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ وَ نَیْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیْهِ» خدایا به ما کمک کن تا بتوانیم سنت حضرت را به اندازه ظرف وجودی خودمان عمل کنیم و آماده برای شفاعت حضرت در این ماه شویم. مناسب است انسان در این ماه به اندازه امکان فرصتی را برای شب زنده داری و روزه داری در نظر بگیرد، کارهایش را سبک کند. انسان باید فرصت‌هایش را در این ماه تنظیم مجدد کند نمی‌شود با همین برنامه عادی و روزمره این ماه‌ها را پشت سر بگذارد. اولیای خدا اینطور بودند با تمام اشتغال‌هایی که داشتند در این ایام فراغتی برای خودشان ایجاد می‌کردند. فرصتی برای خودشان خالی می‌کردند انسان فراغتی در این ماه برای مناجات ایجاد کند یکی از مهمترین اعمال این ماه دعا کردن است، صلوات و استغفار است یکی از دعاهای مهم همین دعا یا مناجات شعبانیه است که نقل شده معصومین و ائمه (ع) همه تلاوت می‌فرمودند حیف است این فرصت بگذرد و انسان جا بماند حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه خيلي به اين دعاي شعبانيه توصیه کردند خيلي مضامين بلندي دارد. خيلي مضامين عجيبي دارد كه اين مضامین براي امیرالمومنین علي (صلوات الله و سلامه عليه) است. «إِلَهِي عَلِّمْنِي مِنْ عِلْمِكَ الْمَخْزُونِ وَ صُنِّي بِسِرِّكَ الْمَصُونِ إِلَهِي حَقِّقْنِي بِحَقَائِقِ أَهْلِ الْقُرْبِ وَ اسْلُكْ بِي مَسْلَكَ أَهْلِ الْجَذْب‏» شما ببينيد اين الفاظ چقدر زيبا است! به اصطلاح امروزي‌ها موسيقي الفاظ آن اصلاً جان انسان را متوجّه خود مي‌كند. ببينيد چقدر ترتيب اين الفاظ، اين حروف زيبا است. انسان هر چه بخواند سير نمي‌شود. انسان وقتى اين دعا را مى‏خواند، مى‏فهمد كه اصلًا روح نيايش در اسلام يعنى چه. در آنجا جز عرفان و محبت و عشق به خدا، جز انقطاع از غير خدا و خلاصه جز سراسر معنويت، چيز ديگرى نيست، و حتى تعبيراتى است كه براى ما تصورش هم خيلى مشكل است. Eitaa.com/darharameyar
مبحث ولایت فقیه قسمت اول.mp3
14.93M
بحث ولایت فقیه و اثبات آن و موضوع ولایت مطلقه و رفع شبهات آن در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی اردیبهشت 92 قسمت اول Eitaa.com/darharameyar
قسمت دوم بحث ولایت فقیه.mp3
20.19M
بحث ولایت فقیه و اثبات آن و موضوع ولایت مطلقه و رفع شبهات آن در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی اردیبهشت 92 قسمت دوم Eitaa.com/Darharameyar
حافظ: (درویش به صد افسر شاهی نفروشد یک موی از این کهنه کلاه نمدی را) حافظ می‌گوید این کلاه نمدی، این کلاه درویشی را به 100 افسر شاهی نمی‌دهم. یعنی کلاه بندگی، کلاهی که با قرآن عجین شدم حافظ شدم کلاهی که (و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند) این کلاه را آن مناجات‌هایی که شب داشتم، آن راز و نیازهایی که داشتم آن العفو‌ها و نماز شب‌هایی که داشتم که آب حیات به من دادند زنده شدم، سلطان شدم .... آنها را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم این روح بندگی را، این روح اطاعت را، به 100 افسرشاهی نمی‌دهم. چرا؟؟ این بندگی خیلی ارزش دارد. همه‌ی این حرف‌ها هم این است که ما به این نقطه برسیم. خدا چه لذّتی از نافله ما می‌برد؟ چه لذتی از نماز؟ از حج؟ از مناجات؟ از دهان بسته؟ از..... مگر چه لذتی می‌برد؟ می‌خواهد ما این را بچشیم. بندگی را بچشیم بندگی خدا چشیدنی است ذوق کردنی است خدا بر علوّ درجات امام بیفزاید می‌فرمود این مناجات شعبانیه ذوق کردنی است، باید بچشید. نه اینکه مدام بخوانیم و رد بشویم. می‌فرمود چشیدنی است. ذوق کردنی است. حالا بندگی هم حقیقت آن چشیدنی است. ذوق کردنی است. اگر انسان بندگی را ذوق بکند و بچشد این‌ عالم برای او هیچ می‌شود، صفر می‌شود.... خدا ان شاء الله به همه ما و شما این بندگی خود را به ذائقه ما بچشاند. Eitaa.com/darharameyar
بحارالانوار ج ۴۳ ص ۲۵۴ از مناقب ابن شهر آشوب از بره دختر اميه الخزاعي روايت می‌کند : رسول خدا در يكي از مسافرتهاي خود به فاطمه س فرمود جبرئيل همي خبر داده بزودي پسري از تو متولد مي شود تا از مسافرت برنگردم به او شير مده تا برگردم ولو ماهي طول كشد فاطمه س قبول كرد پس از مسافرت حضرتش حسين (ع) متولد شد فاطمه (س) شير نداد تا رسول خدا آمد به فاطمه فرمود با پسرم چه كردي؟ عرض كرد شيري هنوز ندادم (فاخذه فجعل لسانه في فمه فجعل الحسين (ع) يمص حتي قال النبي (ع) ايها حسين ثم قال ابي الله الا ما يريد هي فيك و في ولدك) رسول خدا او را گرفت زبانش را در دهان حسين گذاشت. داشت مي مكيد تا آنجا كه رسولخدا فرمود: كامياب شدي حسین كامياب شدي حسين Eitaa.com/darharameyar
ای ایاز از پوستینت یاد آر ای که پشه ای خواب را ز تو میگیرد ای که جستن موشی تو را از خواب می پراند ای که لحظه ای گرسنگی و تشنگی از پایت در میاورد ای که با بلع دو لقمه بیشتر باد از حلقومت بیرون زند ای که بسا در شب تار از سایه خود نیز هراسان شود ای که از گرما و سرمای هوا طاقتت طاق شود ای که مختصر عرقی تورا بدبو و متعفن کند ای که اگر باران نبارد بیچاره ات کند ای که اگر زیاد ببارد بیچاره ات کند ای که از آب گندیده ای و مرداری بد بو شوی ای که از سرنوشت و پایان عمرت بی خبری ای که کردارت در نامه عملت نزد خدا محفوظ چه میکنی ؟ خود را چه میبینی؟ فواره چون بلند شود سرنگون شود.... Eitaa.com/darharameyar
خداوند در هر چیز به کم اکتفا کرده و حدّ برای آن معین فرموده است. مثلا نماز پنج مرتبه، روزه یکماه، زکات از نصاب مقدار معین،..... ولی برای ذکر حدّی معین نفرموده است. (یاایهاالذین امنوا اذکروالله ذکرا کثیرا) عدم حدّ ذکر برای این است که انسان باید تمام جزئیات کار خود را موافق با حکم الهی قراردهد و همواره با حفظ و مراقبت و حضور به یاد حق تعالی باشد. ذکر نیز صرف لقلقه سودی نبخشد که قلب بی حضور چراغ بی نور است و شخص بی نور از ادراک حقایق دور است و مثل ذکر بی حضور مثل کوری است که در دست او مشعل نور است که به او سودی نبخشد. حضور قلب لازمه ادب مع الله است که در خطاب و مناجات توجه به حق لازم است وگرنه دعا با انصراف قلب به غیر و عدم توجه به حق تعالی محض سوء ادب است و قرب نیاورد. بر آن باش که مقام عندیت را حائز شوی که عبدالله عندالله است. (مفتاح الفلاح شیخ بهایی) Eitaa.com/darharameyar
بعضا زنانی هستند که در اثر سوءتبلیغات رسانه ای و آموزه های غلط ،و پروژه تساوی حقوق زن و مرد خود را در جامعه اسلامی همتراز مردان و یا حتی بالاتر از آنان میپندارند و طلب مساوات دارند ، درحالیکه یکی از افتخارات اسلام این است که زنان با مردان در حقوق متساویند ولی متشابه نیستند . تساوی حقوق با تشابه حقوق دو مقوله جدای از هم است . تساوی، توجه به کمیت است ولی تشابه کیفیت را با توجه به استعدادها در نظر می گیرد . اگر ما ارزش کمّی حقوق زنان را باتوجه به وضعیت فطری و طبیعی آنان با مردان یکی کنیم به آنها ظلم کرده ایم . اگر تساوی در حقوق زن ومرد مطرح است پس میبایست مسئولیتها یکی شود ، پاداشها یکسان باشد ، کیفر و مجازاتها یکی شود ، کارهای سخت و طاقت فرسا بین زن ومرد تقسیم شود ،هزینه زندگی و فرزندان یکی شود و در مقابلِ گرفتاریها و خطرات انتظار حمایت از مرد نداشته باشد ، و.......... در حالیکه زن طبیعتا توانایی اش کمتر از مرد است و هزینه اش بیشتر و باوجود بیماری ماهانه و مشکلات ایام بارداری و دوران حضانت و شیر دهی کودک و غیره در وضعی قرار میگیرد که ازطرفی نیاز به حمایت مرد دارد و از طرف دیگر نیازمند تعهدات کمتر وحقوق بیشتر است . بنابراین اسلام کاملا وضع طبیعی وفطری زنان را در هر موردی در نظرگرفته و حقوقی متناسب از نظر کیفیت و کمیت برای آنان قائل شده است . و وقتی سخن از اختلافات فطری زن ومرد به میان می آید به معنای نقص زن وکمال مرد نیست و به عنوان داشتن امتیازاتی برای مردان و محرومیتهای برای زنان مطرح نیست . اراده خدا بر این نیست که موجودی را ناقص و موجودی دیگر را کامل بیافریند اگر کسی وضع طبیعی و فطرت زن را نادیده بگیرد و حقوق اجتماعی و خانوادگی او را با مردان در یک سطح و مساوی قراردهد به او ظلم کرده و حقوق اورا پایمال کرده است . همچنین داشتن مسئولیتهای اجتماعی لازمه اش اختلاط و آمیختگی با مردم است و این، با عفت و طهارتی که خدای متعال به زن کرامت فرموده سازگار نیست و راه را برای اختلاط با مردم باز نمیکند. بنابراین آیا باید به نام دفاع از حقوق زنان ، بزرگترین امتیاز و شرف و حیثیت زن را پایمال کرد . و همینطور مردانی هستند که فکر میکنند خلقتشان برتر از زنان است و چون اسلام زنان را از بسیاری فعالیتهای اجتماعی منع کرده، پس زن از عقل و شعور وشأن و منزلت پایین تری برخوردار است و از این رو برای خود جای کبر و تکبری نسبت به زنان باز میکنند. آنچه خدای متعال از( نوع انسان) خواسته، عبودیت و بندگی است و در طول تاریخ داشته ایم زنانی که از این منظر، میتوانند الگویی برای مردان باشند که افضل آنها حضرت زهرا(س)است که اگرچه امام نیستند ولی دارای مقام عصمت ولایت میباشند که شرط لازم برای امامت امت است و امام عسگری (ع) میفرمایند: ما حجت خدا بر مردم هستیم و فاطمه (س)حجت خدا بر ماست. این سخن بسیاربزرگی است یعنی خدا با فاطمه(س) بر ما احتجاج می کند ما در طول تاریخ زنان معبد و تاثیر گذار زیادی داشته ایم، اما عصمت و عفافی که خدا برای زن قائل شده راه را باز نکرده که زنان با مردم اختلاط داشته باشند فلذا در مورد زنان مومنه ای که بنده واقعی حق بوده و اسوه ای برای مردان هستند اطلاعات کافی و وافی نداریم و اینکه چون نداریم دلیل بر این نمی شود که مردان فکر کنند زنان از نظر نوع خلقت دچار نقص و ضعف هستند و یا در مقام و رتبه پایین تری قرار دارند و علی هذا جای کبر و تکبر برای مردان باز نمی کند... Eitaa.com/darharameyar
در روز چهارم شعبان سال ۲۶ هجری خانه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) به قدوم نوزادی منور شد که «عباس» نام گرفت؛ قمری که با فضائل خود آسمان دنیا را روشنی داد و بر مجد و عظمت بنی هاشم افزود، فرزند غایت هدایت حضرت علی مرتضی (علیه السلام) است که با جانفشانی خود برای برادرش امام حسین (ع) بر قلوب بزرگان چیره شد و الگوی آزادگان در هر زمان و مکان شد عباس بن علی بن ابی‌طالب(ع)، مکنّی به «ابوالفضل» در سال ۶۱ هجری در واقعه عاشورا به شهادت رسید. سنّ مبارکش را هنگام شهادت ۳۴ سال نوشته‌ اند. از این مدت ۱۴ سال با پدرش امیرالمؤمنین (ع) و ۹ سال با برادرش امام مجتبی(ع) و ۱۱ سال با امام حسین(ع) زیست. می‌گویند در شریعه فرات وقتی حضرت عباس سلام الله علیه به آب رسیدند و دست زیر آب بردند «ذَکَرَ عَطَشَ الْحُسَیْنِ وَأَهْلِ بَیْتِهِ » یادشان آمد که حسین و اهل بیتشان سلام الله علیهم اجمعین تشنه هستند لذا از نوشیدن آب منصرف شدند آیا می‌شود کسی که دائم الذکر است فراموش کند؟؟ آیا می‌شود کسی که در اوج تصديق است بلكه در اوج تسليم و محو شدن در سيد الشهداء است فراموش کند؟ «أشهد لك بالتسليم و التصديق و الوفاء و النصيحه لخلف النبي صلّي الله عليه و آله» آیا می‌شود کسی که مرتب یاد عطش اهل بیت است و اصولا به همین منظور وارد شط فرات شده است لحظه ای فراموش کند و دوباره به یاد آورد؟؟ دست بردند زیر آب و مبارزه با نفس خود را به خود یاد آور می‌شوند و ابیاتی می سرایند که : یا نَفْسُ مِنْ بَعْدِ الْحُسَیْنِ هُونِی وَبَعْدَهُ لا کُنْتِ أَنْ تَکُونِی‏ اى نفس زندگى پس از حسین ع ذلت و خواری است، مبادا پس از او زنده بمانى. هذا حُسَیْنٌ وارِدُ الْمَنُونِ / وَتَشْرَبینَ بارِدَ الْمَعینِ این حسین است که شربت مرگ مى‌‏نوشد آیا تو مى‏‌خواهى آب سرد و گوارا بنوشى؟! هَیْهاتُ ما هذا فِعالُ دینِی‏ / وَلا فِعالُ صادِقِ الْیَقینِ هیهات! چنین کردارى، از دین من نیست و از آیین و کردار صادقین و اهل یقین نیست Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم باطلاع خواهران و برادران گرامی می‌رساند کلاس مقالات ج ۳ روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ رأس ساعت ۱۹ برقرار خواهد بود ان شاء الله دقت بفرمایید که ساعت کلاس با توجه به انجام فریضه نماز مغرب به ساعت ۱۹ تغییر یافت تهران خیابان آزادی چهارراه بهبودی خیابان شکاری . خیابان اردبیل ( نیایش غربی سابق) پلاک 75 منزل مرحوم سرهنگ صدف روز https://maps.app.goo.gl/oQWgtkUPuuUUu2Pa7
جوانان ما بچه های زمینه دار و مثبتی هستند ولی از این زمینه ها حمایت نمی شود . فقط مرتب می گوییم که باید چنین و چنان بشود دستگیری و حمایت کنید متاسفانه خانواده ها به این مطلب توجه نمی کنند که کانون خانواده ها باید از اول گرم ، جذاب و با محبت باشد که این طور نیست . و این باعث می شود که جوان در جای دیگری خودش را پیدا کند . بعد باصطلاح فکر می کند که خودش را پیدا کرده است ولی بیشتر خودش را گم می کند ولی احساسش این است که آرام است . کسی که دنبال دوست و رفیق یا رابطه ی نامشروع می رود ، دنبال کارهای خلاف می رود بخاطر این است که محیط خانواده محیطی فعال و زیبا نیست . من در مشاوره هایم می گویم که محیط خانواده را کمی تغییر بدهید... می گویند که ما هم قبول داریم که محیط منزل ما جذاب نیست . بعد پدر و مادر دنبال علت می گردند و گناه را گردن همدیگر می اندازند. پس ببینیم چه محیطی اطراف این بچه را گرفته است آنرا اصلاح کنیم . از جنبه های مثبتش استفاده کنیم و در جنبه های مثبت به او اعتماد کنیم و به او مسئولیت بدهیم و از او مسئولیت بخواهیم . به سوی او حمله و هجوم نیاوریم ، پرخاشگری نکنیم ، او را ناامید نکنیم ، برخوردهای بی مهری با او نکنیم . دقیقا مانند یک بیماری به موضوع نگاه کنیم... اگر علاقه‌مندیم فرزندانمان شخصيتي بزرگ و مهم‌تر از آن پاكدامن و بهشتي شوند بايد در فرمول تربيتي خودمان تجديدنظر كنیم و یکی از نکات دیگر اینست که والدين بايد مواظب باشند كه بچه‌ها بين آن‌ها اختلاف نياندازند پدر و مادري كه اختلاف دارند با تفاضل نيرويشان فرزند را تربيت مي‌كنند، لذا بچه منحرف و عقده‌اي تربيت میشود... Eitaa.com/darharameyar
نوع نگاهی که در جامعه ی ما حاکم است نگاه متوقعانه است . یعنی پدرو مادرها توقع دارند که فرزندان به آنها احترام بگذارند و جایگاه آنها را درک کنند و به آنها بهاء بدهند . جوانان نیز توقع دارند که پدر و مادرها آنها را درک کنند اقوام در موقعیت های مختلف از ما توقع دارند ... همسایه ها نسبت به ما توقع دارند که رفتار ما نسبت به آنها خوب باشد و...... یعنی دائم از همدیگر توقع داریم . اگر ما این نگاه متوقعانه را عوض کنیم و بجای آن نگاه انجام وظایف داشته باشیم یعنی من بعنوان پدر و مادر ، همسایه ، اقوام ، دوست و همکار ببینم که وظایف من چیست آن وظایف را یاد بگیرم و به آن عمل کنم بسیاری از مشکلات خانواده حل می‌شود نگوییم که فرزند ، اقوام ، همکار ...حقوق من را رعایت نمی کند و یا فرزند بگوید که پدر و مادرم حقوق من را رعایت نمی کنند بهتر است فرزند برود و وظیفه ی خودش را نسبت به پدر و مادرش یاد بگیرد امام عسگری (ع) می فرماید : وظایفتان را بفهمید و عمل کنید . کسی که در این فضا قرار بگیرد ، بالاترین جایگاه را دارد . این مسئله باید فرهنگسازی شود بجای اینکه بگوییم چرا فلانی حقوق من را حفظ نمی کند بگوییم که ما نسبت به فلانی چه وظیفه ای داریم و چطور باید این شناخت وظیفه را پیدا کرد از سویی اگر من در مورد حقوق شما کوتاهی کنم شما نباید از وظایفتان نسبت به من کوتاهی کنید . یعنی در اینجا نباید مقابله به مثل بکنیم..... پدر و مادرها ، و بزرگتر ها باید بچه ها را به سمت کمال دعوت کنند نه اینکه مرتب بگویند تو وظیفه ات را انجام نمی دهی ، من تو را نفرین می کنم ، نفرین من دامن تو را می گیرد و چنین و چنان می شود ، وظیفه والدین دعوت و هدایت به سمت کمال است اگر والدین عواطف پاک خود را به فرزند نشان بدهند برای ترقی بستر بهتری نیست ؟ خدا پدر را خلق نکرده که مثل بت او را پرستش کنیم درست است که به فرزندان می گوید از پدر اطاعت کنید اما نه بعنوان یک بت بلکه بعنوان یک نماد ارزش . یعنی می گوید که پدر به عنوان پدر یا به عنوان شوهر نماد ارزش باشد و این خود بخود اطاعت مجموعه را به‌سمت او خواهد آورد . اما آیا این نماد ارزشی باید در موضع توقع قرار بگیرد ؟ و علی الدوام بخواهد که فرزند یا همسر او را اطاعت کند ؟ آیا این آقا که توقعاتی دارد وظایفی که نسبت به همسرش دارد انجام داده است ؟ از درب منزل که وارد می شود ، آیا با لبخند ، مهربانی و عشق وارد می شود که وقتی همسر به او نگاه می کند لذت ببرد ؟ الانسان عبید الانسان خدا انسان را جوری آفریده که اگر به او محبت کنی ، جذب می شود . چرا مردی در محیط خانواده بعنوان شوهر ، زنی در خانواده بعنوان همسر و خانم خانواده ، حقوق را رعایت نکنند و نیازمندیهایی که میتوانند برطرف کنند برطرف نمی کنند ؟ این حقوق فقط جنبه های مادی ندارد ، ما مشاوره هایی داریم که آقا می گوید که از خانم بپرسید که من برای او چه چیزی کم گذاشته ام؟ لباس ، پوشاک ، مسکن همه آماده است ولی او همچنان نگران است و از زندگی با من خسته است . آیا احتیاجات فقط شکمی و مادی است؟ این خانم توقع دارد که شوهرش به او نگاه کند ، در کنار او بنشیند و با او حرف بزند و به او مهر و محبت داشته باشد ، وقتی با اوصحبت می کند به او نگاه کند نه اینکه به جای دیگری نگاه کند و بگوید که دارم گوش می کنم.... حالا هر چه لباس قشنگ و خوراک خوب در سفره اش گذاشته باشی ولی سفره ی دلش چیز دیگری را می خواهد . یک وقت نیازمندی ها عاطفی است . جوان می گوید که من آرزوی لبخند پدر و مادر را دارم . پدر و مادر باید توجه داشته باشند که قبل از اینکه به مسائل جسمی فرزندشان برسند باید به مسائل روحی فرزندشان توجه داشته باشند …. Eitaa.com/darharameyar
namaz.mp3
16.3M
نکته و توصیه ای در خصوص نماز توسط جناب سیدعربی Eitaa.com/darharameyar
دانه گندم وقتی در یک شرایط خاص قرار گرفت، با یک سلسله قوانین سبز گشته رشد میکند و سنبل می شود. با نگاهی ساده به آن میپنداریم که مقتضای طبیعت دانه آن است که وقتی در یک شرایط خاصی قرار گرفت صورت سنبلی را برای خودش بپذیرد و سنبل شود این سبز شدن، رشد نمودن، سنبل گشتن و مراتب را طی کردن مقتضای طبع یا قانون است این مسأله در این حد و در جای خود درست و صحیح است؛ ولی اگر کمی ژرف نگری و تدبر کنیم، به این حقیقت واقف خواهیم شد که ورای این اقتضای طبع یا قانون، ملائکه ای وجود دارند که اینها با وجود آنان معنا پیدا میکند و بدون آنان اصلاً نه قانونی هست نه اقتضای طبعی؛ نه سبز شدنی در کار هست و نه رشد نمودن و سنبل گشتنی ،بنابراین قوانین و سنن از آثار وجودی ملائکه ای است که ورای آنها وجود دارند. به عبارت دیگر قوانین صورت های گوناگون پیچیده و اسرار آمیز، مشیت ربوبی است که از طریق ملائکه پیاده می شود. Eitaa.com/darharameyar
(صبغه الله وَ مَن احَسن مِنَ الله صِبغه) بعضی از پارچه ها را هر چه بشویید باز رنگش ثابت است یعنی تا عمق تار و پودش رنگ نفوذ کرده و تغییر ناپذیر است ولی بعضی پارچه های دیگر بعد از مواجه شدن با مواد شستشو دهنده رنگ خود را از دست میدهد و فقط سطحی ثابت و زیبا داشته است. کثیری از مومنین مشرکند یعنی در عمق تاروپود وجودشان غیر خدا مطرح است اگر چه اهل عبادت هستند و عبادتشان هم باطل نیست اما رنگ خدایی ندارد و ارزان فروش میرود و در معرض از بین رفتن است. آن رنگی که باید نفس انسان در دنیا بخود بگیرد و کمال پیداکند رنگ خدایی است. رنگ خدایی رنگش ثابت است و هر چه بشویید از بین نمیرود. حق خدا این است که اینگونه باشی Eitaa.com/darharameyar
چقدر این بيان نوراني امام سجاد ع در صحيفه سجادیه زیباست چقدر شیرین است که فرمود : «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه‏»، اینکه انسان از انسان چيزی بخواهد, غير خدا از غير خدا چيزی بطلبد سفاهت است فرمود: او كه همه چيز را داد, همه چيز را هم كه مي‌دهد, به هر كسي هم به شما نزديك‌تر است و از هر كسي، حرفِ شما را بهتر مي‌شنود، چرا با او گفتگو نداريد. Eitaa.com/darharameyar