امام صادق (ع) فرمودند:
إِنَّا لَا نَأْمُرُ بِظُلْمٍ وَ لَكِنَّا نَأْمُرُكُمْ بِالْوَرَعِ الْوَرَعِ الْوَرَعِ؛
ما هرگز از شما نميخواهيم ظلم يا كار نادرستي انجام بدهيد؛
آنچه ما از شما ميخواهيم،
الْوَرَعِ الْوَرَعِ الْوَرَعِ؛
سه مرتبه تكرار فرمود، از گناهان پرهيز كنيد.
وَ الْمُوَاسَاةِ الْمُوَاسَاةِ لِإِخْوَانِكُمْ؛
باز دو مرتبه تكرار كردند نسبت به برادرانتان مواسات داشته باشيد؛ يعني آنها را شريك زندگي خودتان بدانيد.
سپس فرمودند اينكه ما اينقدر تاكيد ميكنيم به شيعيان ديگر كمك كنيد براي اين است كه اخوان شما، كه دوستان خدا هستند، هميشه در ميان مردم، كم و مورد جفاي ديگران بودهاند و ديگران آنها را ضعيف ميشمرند و به ايشان ظلم ميكنند. بعداً هم همينطور خواهد بود.
چون شيعيان ما در اقليت و ضعف هستند، به کمک احتياج دارند.
اگر به همديگر كمك نكنيد، نميتوانيد به زندگيتان ادامه دهيد و به وظايفتان عمل كنيد.
فَإِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَمْ يَزَالُوا مُسْتَضْعَفِينَ قَلِيلِينَ مُنْذُ خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ(ع)؛؛
از روزي كه حضرت آدم روي اين زمين خلق شده، هميشه اولياء خدا در اقليت و مورد استضعاف بودند.
در آينده هم، چنين خواهد بود...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
ماه رجب هم رو به اتمام است و ما هیچ تغییری نکردیم
هیچ تحولی در خودمان نمی بینیم
باید فکر کنیم ببینیم اشکال از کجاست
همانطور که عمری نماز خواندیم و روزه گرفتیم و رجب ها آمد و رفت
مبعت و شعبان و لیله القدر و.... همه آمد و رفت اما دریغ از اثری
بالاخره جای سوال است که اشکال از کجاست
از دارو؟
از طبیب؟
از بیمار؟
بیمار اگر چند روز داروی یک پزشکی را مصرف کند و اثر نبیند در پی چاره و درمان دیگری است
چطور است که طی سالیان سال عبودیت و انجام فرائض نورانیتی در ما ایجاد نکرد؟
همان هستیم که ده سال پیش بودیم چه بسا بدتر
بجای اینکه روز به روز تعلق ما به دنیا کمتر و لذات دنیا برایمان کمرنگ شود و لقاء خدا و اشتیاق مرگ بیشتر شود برعکس شده
مگر نه اینکه این عبادات میبایست ما را درمان کند؟
دارو که وحی خداست
طبیبش که نبی خداست
اینجاست که باید بفهمیم ناپرهیزی از ما بوده
مراقبه ما ضعیف بوده
عبادات مقبول نبوده
روح آمادگی پذیرش دارو را نداشته دفع کرده
قلب وارونه بوده
اگر نمازها و عبادتها قبول بود اثری نورانیتی احساس میشد
اینجاست که باید به خودمان و عملکردی که مرتب از آن دفاع میکنیم شک کرد
اینهمه نماز خواندیم چقدر شوق به نماز پیدا کردیم چقدر عشق به خدا پیدا کردیم چقدر محبت دنیا از دلمان بیرون رفت
خب نباید سوال کنیم چرا؟!!
نباید شک کنیم که مقبول نبوده؟
وحی خدا که وحی خداست
در قرآن و وحی و نبی خدا که شکی نیست
والعمل الصالح یرفعه
هدف از عبادت رفع حجب و رسیدن به خداست
هدف که بهشت و سیب و گلابی نیست
هدف که ثواب و فرار از جهنم نیست
عبادت مقبول مانند سوخت و تغذیه ای است که میبایست روح انسانی را اوج دهد و از دنیا و درون آن منقطع کند
کجاست این اعمال صالحی که مدعی هستیم عمری انجام دادیم
یا قرآن خدا معاذالله غلط است
یا عمل ما صالح نبوده
قلب وارونه است
منکوس شده
طبق فرمایش استاد فقیدمان آیت الله محمد شجاعی ره
ما از بچگي فكركرديم عبادت ما همان يك نمازي است كه ميخوانيم
نمازهم نخوانديم
نمازنمازي است كه نگذارد ما گناه بكنيم وقتي نماز ميخوانيم و گناه ميكنيم يعني نمازما نماز نيست
خدا صاف نماز را معرفي كرده
مثلا ميگويند آبليموآن است كه ترش باشد وخون را صاف كند ،در اين ميان اگر چيزي به شمادادند كه ظاهر آبليمو را داشت ولي خاصيت آن را نداشت آيا شما ميگوييد اين آبليموست ؟
اگر فهميديد تقلبي است ميگوييد ساختگي است
نمازوقتي اثرش نهي از گناه است و اين نهي براي ما نيست پس نماز نيست
من وشما از اول بلوغ در پنج وقت در شبانه روز نمازي خوانديم كه نماز نيست و مرتب در ساعاتي كه بر ماميگذرد بر طبق ميل و هواي خود عمل كرديم و هيچ نفهميديم كه عبادت شيطان و غير را كرديم نه خدا را
وضع ما اين است
دردآور وموحش است اگر بفهميد وبه دلتان بيفتد
قلب از دست ما دیگر بیرون رفته است و غصب شده است
و محلّ تاخت و تاز شیاطین شده است. قلبی برای ما نمانده است و البتّه این چیزی نیست که من بگویم خود قرآن در یک آیهای میگوید، و هر کس فهمی داشته باشد میفهمد چه میگوید
آیه 37، سورهی ق، را هر چه توانستید بروید و روی آن مطالعه کنید. که حقیقت را بیان میکند و بعد میفرماید «إِنَّ في ذلِكَ لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْب» در این چیزی که گفتیم ذکرها هست، امّا برای چه کسی؟ معنای آن چیست؟ «لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْب» برای آن کسی که برای او قلبی باشد. یعنی برای خیلیها دیگر قلب نمانده است، رفته است. اگر قلب مانده بود که وضع ما اینطور نبود.
#در_حرم_یار
#سیدعلی_سیدعربی
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمدشجاعی_(ره)
در انقلاب مسائل خوبی پیش آمد، مسائل آموزنده پیش آمد
خیلی از علاقهمندان به اسلام آرزو میکردند و می کنند که اسلام حاکم باشد
امّا وقتی یک مقدار در مشکلات آن قرار گرفتند، و شیطان هم از سوی دیگر آمد ، آرام آرام می بینید افکاری درون آنها پیدا می شود که در نهایت می رسد به جایی که علی رغم علاقه مندی به گونه های مختلف،
در ورطه مخالفت با انقلاب افتادند
مخالفت آنها از اینجا نشأت میگرفت که عافیتطلب بودند.
عافیتطلبی مصیبت بزرگی است و ما هم معمولاً عافیتطلب هستیم
مگر فردی اسثتنایی پیدا بکنید که عافیتطلب نباشد.
یعنی این اسلام، قرآن و خدا همهی آنها درست است خوب است، باشد، امّا بدون اینکه ما به ناراحتی مشکلات بیفتیم.
در همین انقلابی که شد خیلیها متدین بودند،
اما جهت مخالفت دیگر آنها با انقلاب براساس برداشت غلط از اسلام بود که در ذهن خود شان آن برداشت غلط را داشتند....
امام خمینی یک مجتهد بزرگی بود و از لحاظ فقهی مجتهد معمولی نبود
امام بود که ولایت فقیه را زنده کرد
ولایت فقیه یعنی براساس فقه شیعه حکومت میکند...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
(كلمه لااله الالله حصني فمن دخل حصني امن من غذابي)
آن لحظه اي كه كسی عامل به توحيد شد، عامل به ذكر شد، عامل بدستورات الهي شد و روي به خدا آورد فقط آن لحظه است كه داخل حصن و حصار امني شده و از عذاب در امان است
يعني غير آن لحظه داخل در عذاب الهي است
آتشها وظلمت ها وفشار ها، حيونات درنده و الي آخر
ميفرمايد (فمن دخل حصني)
هركس داخل در آن شد
(اَمِنَ من غذابي)
يعني اگر داخل در آن نبود چي ؟؟؟
مشخص است ماداميكه روي به خداست در امان است
خب من وشما حساب كنيم در اين مدت عمر چقدر ميتوانيم روي اين در امان بودن حساب كنيم؟
چقدر که نه مشخص است
لذا وحشت سراپاي انسان را بايد بگيرد اگر بفهمد وسر خودش را كلاه نگذارد .
اين كه هر روز خوشيم اين را بدست آورديم، آن را خريديم، آن كار راه افتاد، پولمان کمی بیشتر شد،
خوب الحمدالله فلان مسئله هم حل شد،
فلان مقام را هم پيدا كرديم،
فلان كار هم درست شد،.....
خب ديديد چه لذتي دارد
چه آرامشي دارد
لذا بدنبالش هستيم و هي سعي ميكنيم جمع كنيم
غنيمت بشماريم
اين را بدست بياريم آن را بدست بياريم مثل اينكه غنيمت كرديم ....
.... خوب شد 1000 تومن بدستمان آمد
خوب شد آن كار هم درست شد،
آن منزل هم درست شد
آن فرش هم جور شد...
از اينجا وآنجا غنيمت ميكنيم و آرام ميشويم
و درست همين جاست كه كلاه سرمان ميرود
شبيه همين حالت اگر به معني كلمه حساب كنيد فقط بايد در عبادت خدا باشد
بقيه همه خسران است
من كه اينطور هستم با دنيا راحتم و غنيمت ميشمارم شما هم حتما همينطوريد .
غنيمت را آنجا بايد حساب كرد وديد و مغتنم شمرد كه روی به خدا آورديد آن غنيمت است و مغتنم است
نبايد رها كنيد
و دغدغه شما این باشد
هر چه توانستيد همه چيز را ناقص بگذاريد فرار كنيد بسوي خدا
ففروالي الله
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
#آیت_الله_محمدشجاعی_(ره) :
این را یکبار گفتم
من تذکّر میدهم برای اینکه برای اینطور چیزها دعا بکنید،
شما وقتی الان یک گرفتاری پیدا میکنید، و تضرّع میکنید و مستجاب نمیشود و خدا به حرف شما گوش نمیدهد،
خطوراتی شیطانی نسبت به خدا به ذهن شما میآید
حالا تصور کنید اگر این گرفتاری خیلی شدید بشود
اگر از همه جا دست قطع بشود
تصور کنید در آن لحظات آخر عمر و لحظه مرگ ، انسان با تمام وجود به خدا تضرّع بکند که خدایا تو قادر هستی یک ساعت دیگر به من مهلت بدهی
که پسر و دختر خود را یکبار دیگر ببینم
یا فلان کار را بکنم،
یا فلان دوست خود را ببینم
یک لحظه خداحافظی بکنم،و....
در آن لحظات آخر که با دیگران نمیتوانید صحبت بکنید و زبان بسته شده با خدا که در باطن صحبت میکنید،
فشار مرگ را میبینید که کمکم پردهها برداشته میشود و در حال رفتن هستید،
فکر میکنید که این برای خدا چیزی نیست،
یک ساعت فرصت بدهد
خدا که قدرت مطلق است،
شما هم که سخت نیاز دارید،
چیز زیادی هم نخواستید
میگویید خدایا دیگر از این موقعیت بالاتر و از این اضطرار شدیدتر؟
از این احتیاج شدیدتر؟
اینکه چیزی نیست،
واقعاً برای من یک ساعت فرصت ضرورت است،
ولی خدا نمیدهد،
خدا بنا نیست فرصت بدهد،
هر چیزی را در وقت خود به مشیّت خود انجام میدهد
بعد شیطان از آن طرف میآید
کمکم میگوید که اصلاً نکند همهی این عقاید تو همه باطل بوده،
دیگر از این موقعیت سختتر و شدیدتر
که تو درخواستی داشتی و خبری نشد
اگر آن خدا که تو میگویی به همه چیز قادر است،
هر چیزی را خلق کرده
آسمان که به زمین نمیآید اگر خدا یک ساعت به تو مهلت میداد،
نکند اصلاً چنین چیزی نباشد....
وقتی این در قلب شما خطور کرد کمکم مطلب تمام میشود،
با چه حالتی به برزخ وارد میشوید ؟
با حالت شک..
توصیه میکنم برای اینطور مسائل دعا کنید...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
ماه مبارک شعبان است،
براساس آنچه از معارف اهلبیت استفاده میشود ماه وجود مقدس رسول گرامی اسلام(ص) است
ماهی است که به برکت وجود نبی اکرم پوشیده به رحمت و رضوان خداست
.«اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَی الاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ وَ نَیْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیْهِ»
خدایا به ما کمک کن تا بتوانیم سنت حضرت را به اندازه ظرف وجودی خودمان عمل کنیم و آماده برای شفاعت حضرت در این ماه شویم.
مناسب است انسان در این ماه به اندازه امکان فرصتی را برای شب زنده داری و روزه داری در نظر بگیرد، کارهایش را سبک کند.
انسان باید فرصتهایش را در این ماه تنظیم مجدد کند
نمیشود با همین برنامه عادی و روزمره این ماهها را پشت سر بگذارد.
اولیای خدا اینطور بودند
با تمام اشتغالهایی که داشتند در این ایام فراغتی برای خودشان ایجاد میکردند.
فرصتی برای خودشان خالی میکردند
انسان فراغتی در این ماه برای مناجات ایجاد کند
یکی از مهمترین اعمال این ماه دعا کردن است،
صلوات و استغفار است
یکی از دعاهای مهم همین دعا یا مناجات شعبانیه است که نقل شده معصومین و ائمه (ع) همه تلاوت میفرمودند
حیف است این فرصت بگذرد و انسان جا بماند
حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه خيلي به اين دعاي شعبانيه توصیه کردند
خيلي مضامين بلندي دارد.
خيلي مضامين عجيبي دارد
كه اين مضامین براي امیرالمومنین علي (صلوات الله و سلامه عليه) است.
«إِلَهِي عَلِّمْنِي مِنْ عِلْمِكَ الْمَخْزُونِ وَ صُنِّي بِسِرِّكَ الْمَصُونِ إِلَهِي حَقِّقْنِي بِحَقَائِقِ أَهْلِ الْقُرْبِ وَ اسْلُكْ بِي مَسْلَكَ أَهْلِ الْجَذْب»
شما ببينيد اين الفاظ چقدر زيبا است! به اصطلاح امروزيها موسيقي الفاظ آن اصلاً جان انسان را متوجّه خود ميكند.
ببينيد چقدر ترتيب اين الفاظ، اين حروف زيبا است. انسان هر چه بخواند سير نميشود.
انسان وقتى اين دعا را مىخواند، مىفهمد كه اصلًا روح نيايش در اسلام يعنى چه.
در آنجا جز عرفان و محبت و عشق به خدا،
جز انقطاع از غير خدا
و خلاصه جز سراسر معنويت، چيز ديگرى نيست،
و حتى تعبيراتى است كه براى ما تصورش هم خيلى مشكل است.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
مبحث ولایت فقیه قسمت اول.mp3
14.93M
بحث ولایت فقیه و اثبات آن و موضوع ولایت مطلقه و رفع شبهات آن در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی اردیبهشت 92
قسمت اول
Eitaa.com/darharameyar
قسمت دوم بحث ولایت فقیه.mp3
20.19M
بحث ولایت فقیه و اثبات آن و موضوع ولایت مطلقه و رفع شبهات آن در کلاس جناب سیدعلی سیدعربی اردیبهشت 92
قسمت دوم
Eitaa.com/Darharameyar
#ماه_شعبان
حافظ:
(درویش به صد افسر شاهی نفروشد
یک موی از این کهنه کلاه نمدی را)
حافظ میگوید این کلاه نمدی،
این کلاه درویشی را به 100 افسر شاهی نمیدهم.
یعنی کلاه بندگی،
کلاهی که با قرآن عجین شدم
حافظ شدم
کلاهی که
(و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند)
این کلاه را
آن مناجاتهایی که شب داشتم،
آن راز و نیازهایی که داشتم
آن العفوها و نماز شبهایی که داشتم
که آب حیات به من دادند
زنده شدم،
سلطان شدم ....
آنها را با هیچ چیز عوض نمیکنم
این روح بندگی را،
این روح اطاعت را،
به 100 افسرشاهی نمیدهم.
چرا؟؟
این بندگی خیلی ارزش دارد.
همهی این حرفها هم این است که ما به این نقطه برسیم.
خدا چه لذّتی از نافله ما میبرد؟
چه لذتی از نماز؟
از حج؟
از مناجات؟
از دهان بسته؟
از.....
مگر چه لذتی میبرد؟
میخواهد ما این را بچشیم.
بندگی را بچشیم
بندگی خدا چشیدنی است
ذوق کردنی است
خدا بر علوّ درجات امام بیفزاید
میفرمود این مناجات شعبانیه ذوق کردنی است،
باید بچشید.
نه اینکه مدام بخوانیم و رد بشویم. میفرمود چشیدنی است.
ذوق کردنی است.
حالا بندگی هم حقیقت آن چشیدنی است.
ذوق کردنی است.
اگر انسان بندگی را ذوق بکند و بچشد این عالم برای او هیچ میشود، صفر میشود....
خدا ان شاء الله به همه ما و شما این بندگی خود را به ذائقه ما بچشاند.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
#میلاد_امام_حسین_ع
بحارالانوار ج ۴۳ ص ۲۵۴
از مناقب ابن شهر آشوب
از بره دختر اميه الخزاعي روايت میکند :
رسول خدا در يكي از مسافرتهاي خود به فاطمه س فرمود
جبرئيل همي خبر داده بزودي پسري از تو متولد مي شود
تا از مسافرت برنگردم به او شير مده تا برگردم
ولو ماهي طول كشد
فاطمه س قبول كرد
پس از مسافرت حضرتش حسين (ع) متولد شد
فاطمه (س) شير نداد تا رسول خدا آمد
به فاطمه فرمود با پسرم چه كردي؟ عرض كرد شيري هنوز ندادم
(فاخذه فجعل لسانه في فمه فجعل الحسين (ع) يمص حتي قال النبي (ع) ايها حسين ثم قال ابي الله الا ما يريد هي فيك و في ولدك)
رسول خدا او را گرفت زبانش را در دهان حسين گذاشت.
داشت مي مكيد تا آنجا كه رسولخدا فرمود:
كامياب شدي حسین كامياب شدي حسين
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
#میلاد_امام_حسین
ای ایاز از پوستینت یاد آر
ای که پشه ای خواب را ز تو میگیرد
ای که جستن موشی تو را از خواب می پراند
ای که لحظه ای گرسنگی و تشنگی از پایت در میاورد
ای که با بلع دو لقمه بیشتر باد از حلقومت بیرون زند
ای که بسا در شب تار از سایه خود نیز هراسان شود
ای که از گرما و سرمای هوا طاقتت طاق شود
ای که مختصر عرقی تورا بدبو و متعفن کند
ای که اگر باران نبارد بیچاره ات کند
ای که اگر زیاد ببارد بیچاره ات کند
ای که از آب گندیده ای و مرداری بد بو شوی
ای که از سرنوشت و پایان عمرت بی خبری
ای که کردارت در نامه عملت نزد خدا محفوظ
چه میکنی ؟
خود را چه میبینی؟
فواره چون بلند شود سرنگون شود....
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
خداوند در هر چیز به کم اکتفا کرده و حدّ برای آن معین فرموده است.
مثلا نماز پنج مرتبه، روزه یکماه، زکات از نصاب مقدار معین،.....
ولی برای ذکر حدّی معین نفرموده است.
(یاایهاالذین امنوا اذکروالله ذکرا کثیرا)
عدم حدّ ذکر برای این است که انسان باید تمام جزئیات کار خود را موافق با حکم الهی قراردهد
و همواره با حفظ و مراقبت و حضور به یاد حق تعالی باشد.
ذکر نیز صرف لقلقه سودی نبخشد که قلب بی حضور چراغ بی نور است و شخص بی نور از ادراک حقایق دور است
و مثل ذکر بی حضور مثل کوری است که در دست او مشعل نور است که به او سودی نبخشد.
حضور قلب لازمه ادب مع الله است که در خطاب و مناجات توجه به حق لازم است
وگرنه دعا با انصراف قلب به غیر و عدم توجه به حق تعالی محض سوء ادب است و قرب نیاورد.
بر آن باش که مقام عندیت را حائز شوی که عبدالله عندالله است.
(مفتاح الفلاح شیخ بهایی)
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
بعضا زنانی هستند که در اثر سوءتبلیغات رسانه ای و آموزه های غلط ،و پروژه تساوی حقوق زن و مرد خود را در جامعه اسلامی همتراز مردان و یا حتی بالاتر از آنان میپندارند و طلب مساوات دارند ،
درحالیکه یکی از افتخارات اسلام این است که زنان با مردان در حقوق متساویند ولی متشابه نیستند .
تساوی حقوق با تشابه حقوق دو مقوله جدای از هم است .
تساوی، توجه به کمیت است ولی تشابه کیفیت را با توجه به استعدادها در نظر می گیرد .
اگر ما ارزش کمّی حقوق زنان را باتوجه به وضعیت فطری و طبیعی آنان با مردان یکی کنیم به آنها ظلم کرده ایم .
اگر تساوی در حقوق زن ومرد مطرح است پس میبایست مسئولیتها یکی شود ، پاداشها یکسان باشد ، کیفر و مجازاتها یکی شود ، کارهای سخت و طاقت فرسا بین زن ومرد تقسیم شود ،هزینه زندگی و فرزندان یکی شود و در مقابلِ گرفتاریها و خطرات انتظار حمایت از مرد نداشته باشد ، و..........
در حالیکه زن طبیعتا توانایی اش کمتر از مرد است و هزینه اش بیشتر
و باوجود بیماری ماهانه و مشکلات ایام بارداری و دوران حضانت و شیر دهی کودک و غیره در وضعی قرار میگیرد که ازطرفی نیاز به حمایت مرد دارد و از طرف دیگر نیازمند تعهدات کمتر وحقوق بیشتر است .
بنابراین اسلام کاملا وضع طبیعی وفطری زنان را در هر موردی در نظرگرفته و حقوقی متناسب از نظر کیفیت و کمیت برای آنان قائل شده است .
و وقتی سخن از اختلافات فطری زن ومرد به میان می آید به معنای نقص زن وکمال مرد نیست و به عنوان داشتن امتیازاتی برای مردان و محرومیتهای برای زنان مطرح نیست .
اراده خدا بر این نیست که موجودی را ناقص و موجودی دیگر را کامل بیافریند
اگر کسی وضع طبیعی و فطرت زن را نادیده بگیرد و حقوق اجتماعی و خانوادگی او را با مردان در یک سطح و مساوی قراردهد به او ظلم کرده و حقوق اورا پایمال کرده است .
همچنین داشتن مسئولیتهای اجتماعی لازمه اش اختلاط و آمیختگی با مردم است و این، با عفت و طهارتی که خدای متعال به زن کرامت فرموده سازگار نیست و راه را برای اختلاط با مردم باز نمیکند.
بنابراین آیا باید به نام دفاع از حقوق زنان ، بزرگترین امتیاز و شرف و حیثیت زن را پایمال کرد .
و همینطور مردانی هستند که فکر میکنند خلقتشان برتر از زنان است و چون اسلام زنان را از بسیاری فعالیتهای اجتماعی منع کرده، پس زن از عقل و شعور وشأن و منزلت پایین تری برخوردار است و از این رو برای خود جای کبر و تکبری نسبت به زنان باز میکنند.
آنچه خدای متعال از( نوع انسان) خواسته، عبودیت و بندگی است و در طول تاریخ داشته ایم زنانی که از این منظر، میتوانند الگویی برای مردان باشند که افضل آنها حضرت زهرا(س)است که اگرچه امام نیستند ولی دارای مقام عصمت ولایت میباشند که شرط لازم برای امامت امت است و امام عسگری (ع) میفرمایند:
ما حجت خدا بر مردم هستیم و فاطمه (س)حجت خدا بر ماست.
این سخن بسیاربزرگی است یعنی خدا با فاطمه(س) بر ما احتجاج می کند
ما در طول تاریخ زنان معبد و تاثیر گذار زیادی داشته ایم،
اما عصمت و عفافی که خدا برای زن قائل شده راه را باز نکرده که زنان با مردم اختلاط داشته باشند
فلذا در مورد زنان مومنه ای که بنده واقعی حق بوده و اسوه ای برای مردان هستند اطلاعات کافی و وافی نداریم
و اینکه چون نداریم دلیل بر این نمی شود که مردان فکر کنند زنان از نظر نوع خلقت دچار نقص و ضعف هستند و یا در مقام و رتبه پایین تری قرار دارند
و علی هذا جای کبر و تکبر برای مردان باز نمی کند...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
#میلاد_حضرت_عباس
در روز چهارم شعبان سال ۲۶ هجری خانه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) به قدوم نوزادی منور شد که «عباس» نام گرفت؛
قمری که با فضائل خود آسمان دنیا را روشنی داد و بر مجد و عظمت بنی هاشم افزود، فرزند غایت هدایت حضرت علی مرتضی (علیه السلام) است که با جانفشانی خود برای برادرش امام حسین (ع) بر قلوب بزرگان چیره شد و الگوی آزادگان در هر زمان و مکان شد
عباس بن علی بن ابیطالب(ع)، مکنّی به «ابوالفضل» در سال ۶۱ هجری در واقعه عاشورا به شهادت رسید. سنّ مبارکش را هنگام شهادت ۳۴ سال نوشته اند. از این مدت ۱۴ سال با پدرش امیرالمؤمنین (ع) و ۹ سال با برادرش امام مجتبی(ع) و ۱۱ سال با امام حسین(ع) زیست.
میگویند در شریعه فرات وقتی حضرت عباس سلام الله علیه به آب رسیدند و دست زیر آب بردند
«ذَکَرَ عَطَشَ الْحُسَیْنِ وَأَهْلِ بَیْتِهِ »
یادشان آمد که حسین و اهل بیتشان سلام الله علیهم اجمعین تشنه هستند
لذا از نوشیدن آب منصرف شدند
آیا میشود کسی که دائم الذکر است
فراموش کند؟؟
آیا میشود کسی که در اوج تصديق است بلكه در اوج تسليم و محو شدن در سيد الشهداء است فراموش کند؟ «أشهد لك بالتسليم و التصديق و الوفاء و النصيحه لخلف النبي صلّي الله عليه و آله»
آیا میشود کسی که مرتب یاد عطش اهل بیت است و اصولا به همین منظور وارد شط فرات شده است لحظه ای فراموش کند و دوباره به یاد آورد؟؟
دست بردند زیر آب و مبارزه با نفس خود را به خود یاد آور میشوند و ابیاتی می سرایند که :
یا نَفْسُ مِنْ بَعْدِ الْحُسَیْنِ هُونِی وَبَعْدَهُ لا کُنْتِ أَنْ تَکُونِی
اى نفس زندگى پس از حسین ع ذلت و خواری است، مبادا پس از او زنده بمانى.
هذا حُسَیْنٌ وارِدُ الْمَنُونِ / وَتَشْرَبینَ بارِدَ الْمَعینِ
این حسین است که شربت مرگ مىنوشد
آیا تو مىخواهى آب سرد و گوارا بنوشى؟!
هَیْهاتُ ما هذا فِعالُ دینِی / وَلا فِعالُ صادِقِ الْیَقینِ
هیهات! چنین کردارى، از دین من نیست و از آیین و کردار صادقین و اهل یقین نیست
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم
باطلاع خواهران و برادران گرامی میرساند
کلاس مقالات ج ۳
روز جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
رأس ساعت ۱۹ برقرار خواهد بود ان شاء الله
دقت بفرمایید که ساعت کلاس با توجه به انجام فریضه نماز مغرب
به ساعت ۱۹ تغییر یافت
تهران خیابان آزادی چهارراه بهبودی خیابان شکاری . خیابان اردبیل ( نیایش غربی سابق) پلاک 75
منزل مرحوم سرهنگ صدف روز
https://maps.app.goo.gl/oQWgtkUPuuUUu2Pa7
May 11
#ماه_شعبان
#میلاد_حضرت_عباس_ع
جوانان ما بچه های زمینه دار و مثبتی هستند
ولی از این زمینه ها حمایت نمی شود .
فقط مرتب می گوییم که باید چنین و چنان بشود
دستگیری و حمایت کنید
متاسفانه خانواده ها به این مطلب توجه نمی کنند که کانون خانواده ها باید از اول گرم ، جذاب و با محبت باشد که این طور نیست .
و این باعث می شود که جوان در جای دیگری خودش را پیدا کند .
بعد باصطلاح فکر می کند که خودش را پیدا کرده است ولی بیشتر خودش را گم می کند
ولی احساسش این است که آرام است .
کسی که دنبال دوست و رفیق یا رابطه ی نامشروع می رود ، دنبال کارهای خلاف می رود بخاطر این است که محیط خانواده محیطی فعال و زیبا نیست .
من در مشاوره هایم می گویم که محیط خانواده را کمی تغییر بدهید...
می گویند که ما هم قبول داریم که محیط منزل ما جذاب نیست .
بعد پدر و مادر دنبال علت می گردند و گناه را گردن همدیگر می اندازند.
پس ببینیم چه محیطی اطراف این بچه را گرفته است آنرا اصلاح کنیم . از جنبه های مثبتش استفاده کنیم و در جنبه های مثبت به او اعتماد کنیم و به او مسئولیت بدهیم و از او مسئولیت بخواهیم .
به سوی او حمله و هجوم نیاوریم ، پرخاشگری نکنیم ، او را ناامید نکنیم ، برخوردهای بی مهری با او نکنیم . دقیقا مانند یک بیماری به موضوع نگاه کنیم...
اگر علاقهمندیم فرزندانمان شخصيتي بزرگ و مهمتر از آن پاكدامن و بهشتي شوند بايد در فرمول تربيتي خودمان تجديدنظر كنیم
و یکی از نکات دیگر اینست که والدين بايد مواظب باشند كه بچهها بين آنها اختلاف نياندازند
پدر و مادري كه اختلاف دارند با تفاضل نيرويشان فرزند را تربيت ميكنند، لذا بچه منحرف و عقدهاي تربيت میشود...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_شعبان
#میلاد_حضرت_عباس
نوع نگاهی که در جامعه ی ما حاکم است نگاه متوقعانه است .
یعنی پدرو مادرها توقع دارند که فرزندان به آنها احترام بگذارند و جایگاه آنها را درک کنند و به آنها بهاء بدهند .
جوانان نیز توقع دارند که پدر و مادرها آنها را درک کنند
اقوام در موقعیت های مختلف از ما توقع دارند ...
همسایه ها نسبت به ما توقع دارند که رفتار ما نسبت به آنها خوب باشد و......
یعنی دائم از همدیگر توقع داریم .
اگر ما این نگاه متوقعانه را عوض کنیم و بجای آن نگاه انجام وظایف داشته باشیم
یعنی من بعنوان پدر و مادر ، همسایه ، اقوام ، دوست و همکار ببینم که وظایف من چیست
آن وظایف را یاد بگیرم و به آن عمل کنم بسیاری از مشکلات خانواده حل میشود
نگوییم که فرزند ، اقوام ، همکار ...حقوق من را رعایت نمی کند
و یا فرزند بگوید که پدر و مادرم حقوق من را رعایت نمی کنند
بهتر است فرزند برود و وظیفه ی خودش را نسبت به پدر و مادرش یاد بگیرد
امام عسگری (ع) می فرماید : وظایفتان را بفهمید و عمل کنید .
کسی که در این فضا قرار بگیرد ، بالاترین جایگاه را دارد .
این مسئله باید فرهنگسازی شود
بجای اینکه بگوییم چرا فلانی حقوق من را حفظ نمی کند بگوییم که ما نسبت به فلانی چه وظیفه ای داریم
و چطور باید این شناخت وظیفه را پیدا کرد
از سویی اگر من در مورد حقوق شما کوتاهی کنم شما نباید از وظایفتان نسبت به من کوتاهی کنید .
یعنی در اینجا نباید مقابله به مثل بکنیم.....
پدر و مادرها ، و بزرگتر ها باید بچه ها را به سمت کمال دعوت کنند نه اینکه مرتب بگویند تو وظیفه ات را انجام نمی دهی ، من تو را نفرین می کنم ، نفرین من دامن تو را می گیرد و چنین و چنان می شود ،
وظیفه والدین دعوت و هدایت به سمت کمال است
اگر والدین عواطف پاک خود را به فرزند نشان بدهند برای ترقی بستر بهتری نیست ؟
خدا پدر را خلق نکرده که مثل بت او را پرستش کنیم
درست است که به فرزندان می گوید از پدر اطاعت کنید اما نه بعنوان یک بت بلکه بعنوان یک نماد ارزش .
یعنی می گوید که پدر به عنوان پدر یا به عنوان شوهر نماد ارزش باشد
و این خود بخود اطاعت مجموعه را بهسمت او خواهد آورد .
اما آیا این نماد ارزشی باید در موضع توقع قرار بگیرد ؟
و علی الدوام بخواهد که فرزند یا همسر او را اطاعت کند ؟
آیا این آقا که توقعاتی دارد وظایفی که نسبت به همسرش دارد انجام داده است ؟
از درب منزل که وارد می شود ، آیا با لبخند ، مهربانی و عشق وارد می شود که وقتی همسر به او نگاه می کند لذت ببرد ؟
الانسان عبید الانسان
خدا انسان را جوری آفریده که اگر به او محبت کنی ، جذب می شود .
چرا مردی در محیط خانواده بعنوان شوهر ، زنی در خانواده بعنوان همسر و خانم خانواده ، حقوق را رعایت نکنند و نیازمندیهایی که میتوانند برطرف کنند برطرف نمی کنند ؟
این حقوق فقط جنبه های مادی ندارد ، ما مشاوره هایی داریم که آقا می گوید که از خانم بپرسید که من برای او چه چیزی کم گذاشته ام؟
لباس ، پوشاک ، مسکن همه آماده است ولی او همچنان نگران است و از زندگی با من خسته است .
آیا احتیاجات فقط شکمی و مادی است؟
این خانم توقع دارد که شوهرش به او نگاه کند ، در کنار او بنشیند و با او حرف بزند و به او مهر و محبت داشته باشد ، وقتی با اوصحبت می کند به او نگاه کند نه اینکه به جای دیگری نگاه کند
و بگوید که دارم گوش می کنم....
حالا هر چه لباس قشنگ و خوراک خوب در سفره اش گذاشته باشی ولی سفره ی دلش چیز دیگری را می خواهد .
یک وقت نیازمندی ها عاطفی است .
جوان می گوید که من آرزوی لبخند پدر و مادر را دارم .
پدر و مادر باید توجه داشته باشند که قبل از اینکه به مسائل جسمی فرزندشان برسند باید به مسائل روحی فرزندشان توجه داشته باشند ….
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar