به جهت توضیح این بخش برای دوره سوم رشد، نکاتی طی چند جلسه خدمتتان ارائه می گردد:
مقدمه ای برای توضیح اذن ذکر
🌀 چگونه زندگی کنیم؟
🔹 اکثر آدمها آگاهیهای خودشان را از موضوع زندگی شروع میکنند، آگاهیهایی از این دست که «من چگونه زندگی کنم؟ چگونه در این زندگی بیشترین بهره را ببرم؟ چگونه بهتر زندگی کنم؟»
🔹 مردم غالباً مطالعات خودشان را از موضوع زندگی آغاز میکنند و❌ آگاهیهایی خودشان را بیشتر از طریق وب سایتها، مجلات و روزنامهها و اخبار میگیرند، یا از کتابهای رمان یا فیلمها و سریالها دریافت میکنند.
🔹 خیلی از اوقات دربارۀ زندگیهای همدیگر صحبت میکنند. مثلاً میگویند: دیدی فلانی چه زندگیای بههم زده است؟
🔹 گاهی میبینید که دین موضوع اصلی را زندگی و «چگونه زندگی کردن» قرار داده است. ولی ما خیلی از اوقات در مسائل اعتقادی متوقف میشویم و مدام میخواهیم رفع شبهه کنیم و براهین متعدد بیاوریم و جهانبینیها را تغییر دهیم تا بعداً به سراغ زندگی برویم و معمولاً فرصت پیدا نمیکنیم که به موضوع زندگی هم برسیم.
🔹 لذا سوء تفاهمهای فراوانی ایجاد شده است؛ سوء تفاهمهایی مانند اینکه «آیا دین اصلاً حرفی برای زندگی دارد؟!» یا اینکه «ما باید زندگی را طوری پیش ببریم که دین هم رعایت شود!» و از این سوء تفاهمها، سوء استفادههای بسیار فراوانی شده است.
🔹 سوء تفاهمهای فراوانی ایجاد شده است. دین را محدود به برخی از اخلاقیات و برخی احکام شرعی و امور معنوی، قلمداد کردهایم؛ از بس که نسبت دین و زندگی معلوم نشده، از بس که پرداختن به زندگی در فضای گفتگوی دینی، یک کار عجیب و غریب جلوه میکند!
🔹 هرکس میخواهد مذهبی باشد باید بیش از هر کسی به جایگاه زندگی توجه کنند و علم آن را از منبع معتبر دریافت کند .
🔹 زندگی وجه مشترک همۀ آدمهاست و می توان از اینجا شروع کرد و ما هم با این نگاه همراهی می کنیم.
🔹 ما هم میخواهیم به بیان جایگاه زندگی در دین و سخنانی که دین برای زندگی دارد، بپردازیم، تا نتوانند مردم را به سادگی، به دو قسمت تقسیم کنند: «کسانی که بیشتر به زندگی میپردازند» و «کسانی که بیشتر به بندگی میپردازند» این تقسیم، تقسیم شوم و نابودکنندهای است .
📚 استاد پناهیان-تنها مسیر
#سه_شنبه
#دوره_سوم_رشد (دبیرستان)
@davat_namaz
🌀 خداوند در سورۀ طه داستان حضرت آدم(ع)، سجدۀ ملائکه، فریب ابلیس و هبوط آدم(ع) را بیان میفرماید و در آنجا بحث از زندگی به معنای معیشت به میان میآید.
🔹 اینکه انسانها بیشتر به موضوع زندگی توجه دارند، راه و روش غلطی نیست. روحیهای است که میبینیم خداوند در خیلیها قرار داده.در این آیات از کلمۀ معیشت استفاده شده و نه از کلمۀ «حیات». حیات به معنای زنده بودن است و شاید چیزی فراتر از زندگی به معنای معیشت باشد.
🔹 معیشت بیشتر بُعد مادی زندگی را در بر میگیرد و بیشتر به رفتارهایی میگویند که موجب حیات است، مانند خوردن، آشامیدن، کسب و کار و درآمد.
پس همه با آن درگیرند و دنبال بهترین اش هستند.
#سه_شنبه
#دوره_سوم_رشد (دبیرستان)
@davat_namaz
9.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*🌷السلام علیکما یا امامین العسکریین
السَّلامُ عَلَيْكُمَا يَا وَلِيَّيِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُما يَا حُجَّتَيِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُما يَا نُورَيِ اللّٰهِ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُما يَا مَنْ بَدالِلّٰهِ فِي شَأْنِكُما، أَتَيْتُكُما زائِراً، عارِفاً بِحَقِّكُما، مُعادِياً لِأَعْدائِكُما، مُوالِياً لِأَوْلِيَائِكُما، مُؤْمِناً بِمَا آمَنْتُما بِهِ، كافِراً بِما كَفَرْتُما بِهِ، مُحَقِّقاً لِمَا حَقَّقْتُما، مُبْطِلاً لِمَا أَبْطَلْتُما🌷*
التماس دعا
@davat_namaz
💫هو الشافی
در ادامه ی تاثیر برخی مواد غذایی بر عقل انسان، این بار به کدو حلوایی اشاره شده است.
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كَانَ فِيمَا أَوْصَى بِهِ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ لَهُ يَا عَلِيُّ عَلَيْكَ بِالدُّبَّاءِ فَكُلْهُ فَإِنَّهُ يَزِيدُ فِي اَلدِّمَاغِ وَ اَلْعَقْلِ .
راوى گويد: امام كاظم عليه السّلام فرمود:
از وصيتهاى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله به امير مؤمنان على عليه السّلام اين بود كه فرمود:
اى على! بر تو باد به كدو! آن را بخور؛ چرا كه آن نيروى مغز را زياد و عقل را فزونى مىبخشد.
📚 الکافی، ج۶، ص۳۷۱.
خواص و مزاج کدو حلوائی یا کدو تنبل که انواع مختلفی دارد، بدین قرار است:
🔹 مزاج کدو حلوائی سرد و تر است.
🔹 کدو حلوائی ملین است و استفاده از پخته آن همراه با غذا یا در خورشها (مثلاً خورش قیمه) رطوبت مناسبی به بدن بخشیده و در درمان یبوست مزاج و خشکی پوست موثر است.
🔹 این کدو، سبب رفع تشنگی میشود.
🔹 سرفه را کاهش میدهد.
🔹 مربای کدو حلوائی برای تولید خون خوب و دفع مواد سوداوی و تقویت اعصاب موثر است.
🔹 ترشی کدو حلوائی لطیف کننده، هضم کننده غذا و مسکن حرارت خون و صفرا میباشد.
🔹 مصرف آن در فصل پاییز از ابتلا به بیماریهای سرد و خشک نظیر خشکی پوست و یبوست مزاج جلوگیری میکند.( سایت طبایع)
🔹 مصرف کدو برای همه افراد و همه مزاجها مناسب و موثر است.
🔹 کدو برای بچه های ناآرام و اوتیسمی های ناآرام حیاتی است و موجب آرامش آن ها می شود.
🔹 کدو برای بیماری های آلزایمر و پارکینسون هم مفید است زیرا در این بیماری ها مغز کوچک میشود.
🔅 کدوهای سبز هم خوب است ولی کدو تنبل بهتر است زیرا در روایت «دباء» یعنی کدو تنبل آمده است.
💎 کلمه «قرع» و «دباء» به معنای کدو تنبل است ولی کلمه «یقطین» شامل تمام کدوها و کدو سبز هم می شود. (در سوره مبارکه صافات/۱۴۶، کلمه یقطین آمده است)
#عقل
#چهارشنبه
#سبک_زندگی
@davat_namaz
💠 طرز تهیه چیپس کدو حلوایی:
🔷🔸مواد لازم:
▫️ کدو حلوایی، ۱ عدد
▫️ عسل، دارچین، نمک دریا به مقدار لازم جهت طعم دار کردن
▫️ کره گاوی ذوب شده یا روغن زرد یا روغن زیتون جهت سرخ کردن
✍️ طرز تهیه:
کدو حلوایی را با پوست کن نازک ببرید.
در عسل، دارچین ونمک دریا مزه دار کنید.
درون ماهی تابه روغن ریخته تا داغ شود سپس این کدوها را درون آن سرخ کنید.
فقط باید زود آن را از روغن درآورد چون زود میسوزد.
برای سالمتر و رژیمی تر بودن آن، می توانید بجای سرخ کردن، ۲۰ الی ۳۰ دقیقه داخل فر قرار دهید تا برشته شود.
#چهارشنبه
#سبک_زندگی
@davat_namaz
✍ برای تطهیر باطن یک ادراک و عمل درونی لازم است.
تنها یک سری کارهای بیرونی در تطهیر درون موثر نیست.
وقتی می خواهید ظاهر را تطهیر کنید یک عمل بیرونی می خواهد مثلا دست را می شویید.
ولی تطهیر باطن عمل درونی می خواهد.
یکی از بهترین اعمال درونی که برای سالک راه گشا است بحث تفکر است.
و گفته شد:
تفکر چیست؟
راه پیدا شدن فکر چیست؟
و اما ادامه ی بحث .....
❓چگونه فکر کنیم؟
یک تفکر روزانه که اگر این نباشد قدمی نمی تواند بردارد.
حتی اگر شده چند دقیقه ای باشد. باید وارد زندگی عملی انسان بشود.
❓در چه فکر کنیم؟
اول: تفکر در خود و در صفات خود
دوم: تفکر در کارهای اعضا و جوارح خودش
سوم: تفکر درباره ی آیات قرآن
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
@davat_namaz
❓ در چه فکر کنیم؟
1⃣ تفکر در خود و صفات خود
انسان به صفاتی که در خود دارد توجه کند.
مثلا:
اگر انسان دید در او سوءظن وجود دارد و نسبت به دیگران بد بین است و نمی تواند کار دیگران را حمل به احسن بکند.
معنی اش این است که قوه ی خیال به میدان آمده و قوه ی عقل کنار رفته.
چون می فرمایند در عقل بدبینی وجود ندارد.
همه ی بدبینی ها مربوط به قوه ی خیال انسان است.
عبارت شریفی که منسوب به ملاصدرا است که می فرماید:
اکثر مردم قوه ی عقلشان بالقوه است یعنی هنوز شکوفا نشده است.
ولی قوه ی فعل آنها عملی شده و دائما دارند در قوه ی خیالشون سیر می کنند.
امیر المومنین فرمودند: کار برادرت را بر احسنش حمل کن حتی نه بر حسن.
نه بر خوب بلکه خوب تر!
مثال
خود را امتحان کنید:
اگر به یک نفر سلام کردید و جواب شما را نداد! چه فکر می کنید؟
اگر قوه ی خیال بالفعل باشد .می گویید عجب انسان متکبری بود. گله هم می کنید.
ولی اگر حمل برصحت کردید
ابتدا خوبش: می گویید: نشنید.
اما این یک احسن هم دارد: این که بگویید "حتما مشغول عبادت بوده!"
از علامه طباطبایی داستانی نقل می کنند که این بزرگوار روزی در خیابان می رفتند و مشغول نافله بودند.
خویشاوندی به ایشان سلام می کنند و ایشان فقط جواب سلام واجب را می دهند
چون می دانید که نوافل را در حال حرکت هم می توان خواند و جواب سلام هم که واجب است در حد واجب باید گفته شود.
ولی این پاسخ کوتاه باعث کدورت شده بود!
چون آن شخص فکر کرده بود که علامه او را تحویل نگرفته!!
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
@davat_namaz
❓ در چه فکر کنیم؟
2⃣ تفکر نسبت به عمل اعضا و جوارح خود
بزرگان می فرمایند: فکر کردن باید در اعمال روزانه باشد.
در شب قبل از خواب نسبت به اعضا و جوارح فکر کنید.
این چشم من امروز حرامی را مرتکب شد یا نشد؟
آیا واجبات را به جا آورد؟
گوش من چه طور؟
این زبان من دچار معصیت شد یا نشد؟
اساتید در ابتدا توصیه می کردند و می کنند که بیایید و کارهای روزانتون را بنویسید و شب فرض کنید نامه ی عملتان است و خودتان شده اید کرام الکاتبین.
ببینید امروز چه کرده اید؟
و البته این اختصاص به شب نداشته باشد و وارد زندگی انسان بشود!
در هر عملی تفکر بجا و درست سبب می شود که وسوسه ها برداشته شود.
و این کار برای همه عملی است و انسان را وارد وادی تفکر می کند .
و ادامه و استمرار تفکر، راه گشا می شود.
📚 استاد سعادتفر
#پنجشنبه
#طهارت
@davat_namaz