eitaa logo
حماسه جنوب،خاطرات
5.4هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
72 فایل
سرزمین عشق، جایی جز وادی پر جریان دشت عاشقی نیست بشنویم این قصه ناگفته ی انسان های نام آشنای غریب را ------------------ ادمین: @Jahanimoghadam @defae_moghadas2 (کانال‌دوم (شهدا 🔸️انتقال مطالب با لینک بلااشکال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 🔻 (۱۱ خاطرات سردار گرجی بقلم، دکتر مهدی بهداروند 🔅 چهارم تیرماه ۱۳۶۷ سکوت عجیب و غریبی قرارگاه را فراگرفته بود. خبری از عراقی ها نبود. از بچه ها هم خبری نبود. تعجب کردم. با خودم گفتم: «پس بچه ها کجا هستند؟ نکند وارد قرارگاه شده اند؟» آرام و با احتیاط از پله های پشت قرارگاه داخل رفتم. سکوت بر سنگرهای قرارگاه حکومت می کرد. یک راست به سنگر علی رفتم. دوباره تابلوی امام را دیدم. چقدر با دیدن آن احساس دلتنگی کردم! یاد اتفاقات دو سه ساعت گذشته افتادم. ساعت حدود دو بعد از ظهر بود. تشنگی اذیتم می‌کرد. نمی‌دانم چرا حسی به من می‌گفت سریع از قرارگاه برو بیرون. میان سنگرهای قرارگاه صدا زدم: «حاج علی ..... حاج علی ...» جوابی نشنیدم. دلم گرفت. برای یک لحظه چشمم به تلفن افتاد. سریع به طرف آن رفتم و به مرکز فرماندهی تلفن کردم. گفتم می خواهم با آقای غلام پور صحبت کنم. بعد از چند لحظه آقای غلامپور پشت خط آمد. تا صدای مرا شنید، گفت: «گرجی، چه خبر شده؟ شما کجایید؟ علی هاشمی کجاست؟ قرارگاه چه شد؟» گفتم: «حاج احمد، قرارگاه سقوط کرد. هلیکوپترهای عراقی با عملیات هلی برن به ما حمله کردند. درست موقعی که سوار ماشین‌ها شدیم ما را محاصره کردند و به گلوله و موشک بستند. ما به دستور علی هاشمی به پشت قرارگاه فرار کردیم. بعد از شلیک موشک به طرف من و علی، دیگر از او خبری ندارم.» - الان کجایی؟ چطور دوباره برگشتی قرارگاه؟ مگر نمی‌گویی قرارگاه سقوط کرده؟ من تنها برگشتم قرارگاه. گفتم شاید علی هم برگشته اینجا. ولی می بینم هیچ کس غیر از من اینجا نیست. حاج احمد، اگر می توانی چون امکان فرار ما مشکل است، از سمت جاده سیدالشهدا ماشینی برای بردن ما بفرست. كل مکالمه من و غلام پور شاید یک دقیقه طول نکشید. گوشی را سر جایش گذاشتم و به سمت پشت قرارگاه دویدم. هر قدم که برمی‌داشتم تاول‌های پایم می‌ترکید و سوزش عجیبی سراسر وجودم را فرا می گرفت. هر چه به دنبال آب گشتم یک قطره آب هم پیدا نکردم. در حال خروج از قرارگاه بودم که متوجه شدم تعدادی از عراقی ها در سنگرهای ورودی قرارگاه مشغول پاکسازی هستند و دارند قدم به قدم جلو می آیند. در حال رسیدن به سراشیبی پشت قرارگاه بودم که در اوج ناباوری با دو عراقی در فاصله ای حدود پنجاه متر چهره به چهره شدم. لحظه ای یکدیگر را نگاه کردیم. باورم نمی‌شد گرفتار شده ام. بعد از چند ثانیه، عراقی‌ها لوله های کلاش را به طرفم گرفتند و آماده شلیک شدند. با آن هیکل سنگین و خستگی و مجروحیت به سرعت به سمت نیزار فرار کردم. گلوله بود که از اطرافم رد می‌شد. عراقی ها تا خشابشان گلوله داشت پشت سر هم شلیک کردند؛ اما یک گلوله هم به من نخورد. از قرارگاه آن قدر دور شدم که دیگر صدایی از تیراندازی و تعقیب‌شان به گوش نمی رسید. فهمیدم از خیر دستگیری یا کشتن من گذشته اند. وقتی مطمئن شدم دنبالم نمی آیند، قدری ایستادم و در گوشه ای نفس تازه کردم. قلبم به شدت می زد. صدای ضربان قلبم را می شنیدم. نمی‌دانستم چه کنم و به کجا بروم. سرگردان بودم. ذهنم کار نمی کرد. هر لحظه منتظر بودم تعدادی عراقی از پشت سر یا جلو ظاهر شوند. اثری از بچه ها نبود، غریب و تنها در جزیره مانده بودم. خودم را نباختم. با خودم گفتم: «تا شب نشده باید طوری حرکت کنم که به سمت دژبانی همت بروم. اینجا تا ساعتی دیگر پر از عراقی خواهد شد.» قدری که نفسم سر جایش آمد با خودم گفتم: «گرجی، خدا را شکر کن که تو را در سنگر فرماندهی نگرفتند؛ وگرنه بدبخت شده بودی.» محل قرارگاه در یک بلندی قرار داشت. آمدن از قرارگاه به داخل نیزار قدری زمان می برد. آن مسیر را، که همیشه به آرامی پایین می‌رفتم، نفهمیدم چطور با سرعت و شتاب طی کردم و وارد نیزارها شدم. عراقی ها، چون از داخل نیزارها خبر نداشتند و می ترسیدند نیروهای ایرانی آنجا باشند، به تعقیب من نیامدند. آن قدر دویدم که دیگر رمقی برایم نمانده بود. در طول عمرم آن قدر ندویده بودم. آنقدر عرق کرده بودم که زیر پیراهن و پیراهنم خیس شده بود. بوی عرقم آزارم می داد. تشنگی هم رمقم را گرفته بود. میان نیزارها هر لحظه منتظر بودم لوله تفنگی به طرفم نشانه رود یا در محاصره سربازان عراقی قرار بگیرم. هر صدایی که بلند می‌شد نیمه جان می‌شدم. به همه چیز مشکوک بودم. خدا رحم کرد که از آن همه گلوله، که به طرفم شلیک شد، یکی از آنها هم به من نخورد. همراه باشید.. http://eitaa.com/joinchat/2045509634Cf4f57c2edf 🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5791763166727766467.mp3
2.6M
🏴 نواهای ماندگار 🏴 حاج صادق آهنگران 🏴 🎤 جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم آن‌سر واقعه پیداست بیا تا برویم 🏴 هر شب با یک نوحه خاطره انگیز از دوران نورانی دفاع مقدس http://eitaa.com/joinchat/2045509634Cf4f57c2edf 🍂
شروع قرار عاشقی❣ گفتگوی تمثیلی با شهید روزبه هلیسایی هم اکنون ⊰•┈┈؛┈┈⊰• در کانال دوم حماسه جنوب شهدا👇 https://eitaa.com/joinchat/2216820748Cfb12fb35c1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 🔻 در دفاع مقدس 2⃣2⃣ 🔅 سردار ابوالحسنی یک نوع سنگرهای کوچکی داشتیم به نام شاخ بزی، یک متر عرض داشتند، یک متر تا یک متر و بیست سانت ارتفاع. اینها رو در خط مقدم کنار هم درست می کردند و گونی روی آنها قرار می دادند که خمپاره شصت به آنها نخورد. در بحث پل ها در سال 60 شهید چمران در منطقه دار خوین بشکه های خالی را با طناب به هم بافته بود که می توانست شناور باشد و حتی خودرو از روی آن عبور کند. این طرح را برای عبور از کارون استفاده می کردند و سپس این بشکه ها را کم کم محکمتر به هم متصل کردند و روی آنها را فلز جوش دادند و بعد فوم یا یونولیت را روی این فلزات مقاوم می کردیم یا فوم را بصورت مایع در فلز تزریق می کردیم. به این پل ها پل کوثری گفته می شد که نفر رو بودند و عرض یک متر و طول دو متر داشتند. به هم متصل می شدند و بعد ها ابعاد اینها را بزرگتر کردند و پل خیبری ساختند که تیر آهن بود و دور تا دورش نبشی و روی آن هم ورق نازک آلومینیوم بود که تیر آهن های 12 یا 14 بودند که قسمت‌هایی از آن ناودانی بودند که معمولا به طول 13 کیلومتر برای ارتباط با جزیره مجنون در عملیات خیبر استفاده شد و در عملیات بدر . پس خلاقیت و ابتکار برحسب نیاز جنگ بود که نیاز ها شناخته می شد و به موسسات و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و کارخانجات که در سالهای دوم و سوم جنگ اتفاق افتاد که این سطح های شناور بهترین نقش را در زمان جزر و مد ایفا می کردند. پس از پل خیبری پل فجری طراحی شد که شبیه پل PMP است اما پل پی ام پی به صورت محدود در اختیار ارتش بود که در اختیار سپاه زیاد قرار نمی دادند و پل فجری بیشتر با کمک مردمی در کارخانه ها ساخته شد که بوسیله آن تانک و لودر عبور می دادند. در عملیات والفجر 8 در فاو استفاده شد و همین قطعات مستطیلی بود اما عرض تقریبا 4 متر داشت و طول 6 متر و راحت عبور و مرور صورت می گرفت. ساخت و قرار دادن اینها، همه زیر آتش انجام می گرفت مخصوصا نقل و انتقال و نصب و مونتاژ. مثلا عراق در اواسط جنگ کانال هایی حفر می کرد به عرض 3 متر یا 4 متر که نیروهای رزمنده نتوانند شب عملیات تک بکنند. یا در عملیات محرم رزمنده ها شب باید از این کانال عبور می کردند خیلی سریع ولی وسایل و تجهیزات مناسبی وجود نداشت که خود رزمنده ها اینها را طراحی می کردند و می ساختند . همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/2045509634Cf4f57c2edf 🍂