eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
984 دنبال‌کننده
663 عکس
102 ویدیو
56 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با سردبیر: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آسیب‌شناسی گسست بین ملت و دولت ✅ عوامل خارجی 1️⃣ حمله نظامی: حمله نظامی باعث می‌شود تا نهادهای دولتی تمرکز نداشته باشند و دچار آشفتگی شوند و همین مساله کافیست تا آنها از انجام وظایف خود باز بمانند. 2️⃣ تحریم اقتصادی: یک دهه تحریم مستقیم نفت و بانک مرکزی طی دهه‌های اخیر بر پیکر نحیف اقتصاد ایران تحمیل شد که به تنهایی آثار مشخص نامطلوبی بر شاخص‌های کلان اقتصاد ایران داشته است. آمریکا و غرب به طور علنی و با بهانه‌های واهی مانع از دسترسی ایران به درآمدهای ارزی و دارایی‌های خود در کشورهای مختلف شده و از این مسیر خسارت جدی به اقتصاد ایران تحمیل کرده‌اند. 3️⃣ انزوای دیپلماتیک: یکی از مهمترین راه‌های کسب تجربه سیاسی برای حکومت و تسهیل معیشت مردم جامعه، ارتباط دیپلماتیک و بین‌المللی با دیگر کشورها مخصوصا کشورهای همسایه است. از حربه‌های اصلی که دشمنان در چهاردهه گذشته همواره از آن به عنوان اهرم فشار در مقابله با جمهوری اسلامی استفاده کرده‌اند، قراردادن جامعه ما در انزوای سیاسی یا دیپلماتیک بود . 4️⃣ تحریف رسانه ای: دشمنان انقلاب و اسلام بعد از ناامیدشدن از جنگ سخت، عملیات رسانه‌ای سنگینی را علیه جمهوری اسلامی مخصوصا در دهه اخیر به راه انداخته و با تمام قوا به میدان آمده‌اند. آنها با استفاده از حربه تحریف، وضعیت زندگی در ایران را نابسامان و وضعیت کشورهای رقیب را مطلوب جلوه می‌دهند و آنان را وادار می‌سازند تا از مواضع ارزشی و انقلابی خود دست بکشند. 📖نشریه دیده بان شماره 43 🆔 @didebane_andisheh
💠 آسیب‌شناسی گسست بین ملت و دولت ✅ عوامل داخلی 1️⃣ افراد و عناصر:با زیادشدن فاصله بین مسئولین غنی و مردم ضعیف، ما در واقع از اهداف انقلاب دور شده و همین مساله، موجبات نارضایتی مردم انقلابی را به همراه داشت.همچنین عدم توجه به شایسته‌سالاری، بی‌اعتمادی شهروندان نسبت به مدیریت برخی مدیران را به دنبال دارد . 2️⃣ساختارها: محدودیت‌های کسالت‌آور، کاغذبازی‌های وقت‌گیرو همچنین بسترهای فسادزای در مدل بوروکراسی غربی باعث شده تا امروزه مردم زیادی در اقصی‌نقاط جهان نسبت به این مدل حکومت‌داری نقد داشته و به دنبال راهی برای خروج از این وضعیت باشند. وقتی شهروندی در سیر تسلسل‌وار فرآیندهای اداری گیر میفتد و به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابد، این را صرفا به معنای ناکارآمدی آن سیستم تلقی کرده و تا حد امکان از آن فاصله می‌گیرد. 3️⃣نرم افزارها و الگوهای عملیاتی: یکی از مهمترین مشکلات موجود در بدنه مدیریتی کشور در ده‌های اخیر، ابهام در معنا و معیارهای توسعه‌یافتگی است. دولت‌ها و قانون‌گذاران در دوره‌های مختلف با دلسوزی نسبت به عقب‌افتادگی وضعیت جامعه بخاطر جنگ و تحریم، سیاست‌هایی را پیشنهاد می‌دهند تا به قول خودشان، کشور را یک قدم به توسعه نزدیک نمایند.و غالبا تعریف خود از توسعه را از گفتمان اروپایی و آمریکایی اخذ کرده و با همان معیارها، شرایط جامعه ایرانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند؛ فارغ از اینکه این سیاست‌ها در بسیاری از موارد با شرایط و فرهنگ کشور ما همخوانی نداشته و عوارض غیرقابل جبرانی را به همراه می‌آورد. 📖نشریه دیده بان شماره 43 🆔 @didebane_andisheh
🚦 دومین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده توسط دانشگاه جامع امام حسین(ع) با همکاری کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. 🔰علاقه‌مندان می‌توانند از طریق نشانی: http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ مقالات خود را نهایتاً تا تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲ به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. (مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱ تیر ماه ۱۴۰۲) 🆔 @irhfcconf 📲 @sadr_ir
💠 جهان شمولی اسلام ✴️ آیین آسمانی اسلام، مرزهای نژادی، جغرافیایی و زمانی را در فراخوانی دیگران به سوی خود، در هم شکسته و تأکیدات رسول اکرم(صل الله علیه و آله ) درباره بی‌اساس‌بودن تعصبات قومی و نژادی، اثر عمیقی در قلوب مسلمانان، بالاخص مسلمانان غیر عرب نهاده است. ✅ مسلمانان همواره اسلام را از خود می‌دانستند نه بیگانه و اجنبی و به همین جهت مظالم و تعصبات نژادی و تبعیضات خلفای اموی، نتوانست مسلمانان غیر عرب را به اسلام بدبین کند؛ چون همه می‌دانستند حساب اسلام از کارهای خلفا جداست و اعتراض آنها بر دستگاه خلافت همیشه بر این اساس بود که چرا به قوانین اسلامی عمل نمی‌شود؟ 📖نشریه دیده بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
💥فراخوان نخستین دوره همایش 🖇به مناسبت دومین سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرج‌نژاد 📩مهلت ارسال آثار: 6 تیرماه 1402 📋مهلت ثبت نام: 15 خردادماه 1402 ⏰زمان برگزاری: تیرماه 1402 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی ایتا @f_mhfaraji مراجعه فرمایید. 📝 @FarajNezhad110
💠 رابطه دین و توسعه ❇️ یکی از پیشفرض‌های اشتباه جریان باستان‌گرایی نسبت به رابطه دین و توسعه است؛ اینان همچون روشنفکران غربزده دین را افیونی می‌دانند که دستاوردی جز خماری و خمودی برای ملت‌ها نداشته و ندارد. پس برای جهانِ اولی‌شدن لازم است دین را از سر راه برداشته و محترمانه عذر او را خواست. ✴️ در برابر این دیدگاه باید گفت که ممکن است این نسخه، جوامعی را که تحت سیطره دین خرافی در حال خفه‌شدن هستند، از خطر مرگ علمی نجات دهد اما برای جوامعی که مقید به رعایت دستورات اسلامند، کُشنده و مرگ‌آور خواهد بود؛ دین در آن سامان ترمز علم است و در این سرزمین موتور حرکتی علم؛ خرافات یا همان باورها و دستوراتی که هیچ دلیل عقلی و یا نقلی معتبری ندارند، جدی‌ترین مانع پیشرفت علوم و توسعه صنعت به شمار می‌روند؛ روشن است برای رسیدن به یک پیشرفت علمی باید موانع آن را از سر راه برداشت؛ مسیحیت این کار را کرد و ثمرش را هم دید؛ اما این ظلم به اسلام است که آن را هم‌ردیف یک آیین تحریف‌شده قرار داده و همان حکم را در موردش اجرا کنیم؛ اسلامی که در تمام قرآن و روایات معتبرش ذره‌ای خرافه یا سخنی در تضاد با عقل یافت نمی‌شود؛ اسلامی که مدام بر تفکر و تعقل و تدبر در آیات آفاقی و انفسی توصیه می‌کند؛ اسلامی که قدرت علمی‌شدن در جهان را واجب کفایی می‌داند؛ اسلامی که شعار رسمی‌اش دانش‌اندوزی ز گهواره تا گور است؛ اسلامی که خودکفایی در تمام عرصه‌های تکنولوژی و صنعت را واجب می‌داند. ☑️ به نظر می‌رسد که این حملات نسبت به دین نه بخاطر نگرانی از عقب‌ماندگی علمی و صنعتی ایران بلکه بخاطر هراس از گسترش و اثبات کارآمدی دین در این کشور و صدور آن به جهان است. 📖نشریه دیده بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
💠 دستاوردهای تمدنی انقلاب اسلامی 1️⃣ رشد ایمان و معنویت: انقلاب اسلامی یک انقلاب ارزشی و فرهنگی است كه در مقابل فرهنگ الحادی و شیطانی غرب ايستاده است. بنابراین نخستین و باارزش‌ترین دستاورد آن، ورود معنویت در عرصه زندگی مردم است. 2️⃣ استقلال سیاسی: انقلاب اسلامی، ایران را به استقلال و خودباوری مردم رساند و آن را به جزیره ثبات در منطقه پر تنش غرب آسیا تبدیل کرد. 3️⃣ بهادادن به مردم: مردم‌سالاری دینی، ناظر به نمونه‌ای از حکومت است که بر مشروعیت الهی و مقبولیت مردم در چارچوب مقررات الهی استوار است. 4️⃣ تحول ساختار علمی: در بستر انقلاب اسلامی، لایه‌های علمی در ایران دستخوش تغییر و تحول شدند و هویت علمی این کشور را بازسازی کردند. 5️⃣ برقراری امنیت و ثبات: قدرت‏‌های متخاصم سعی کردند به ‌اشکال مختلف ازجمله حمایت از سازمان‌های ‌تروریستی، ایجاد و گسترش نافرمانی مدنی، ایجاد آشوب‌های خیابانی و... جمهوری اسلامی ایران را با ناامنی داخلی مواجه سازند، اما امروز جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین کشور در ناامن‌ترین منطقه جهان است. 6️⃣ تولید گفتمان مقاومت: انقلاب اسلامی یک اندیشه‌ نو را در قالب گفتمان مقاومت تولید کرد؛ حزب‌الله در لبنان، گروه‌های مقاومت در فلسطین، حشدالشعبی در عراق، انصارالله در یمن از مهم‌ترین گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا هستند که با الهام از انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده و امروز در زمره بازیگران تأثیرگذار منطقه‌ای محسوب می‌شوند. 📖نشریه دیده بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 کشف حقیقت یا ابزار سلطه...؟! ✅ استاد پارسانیا در مورد ماهیت علم می‌گویند... 🆔 @didebane_andisheh
❇️ روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گرامی باد. 🆔 @didebane_andisheh
💠 انسان و طبیعت ✴️ در دموکراسی لیبرال، معمولاً تنها یک اصل را برای بیان قلمرو و محدودیت حقوق و آزادی‌های افراد اعلام می‌کنند و آن اینکه «به حقوق و آزادی‌های دیگران صدمه وارد نشود»؛ اما در اسلام حقوق و آزادی‌های هر فرد، به رعایت مصالح واقعی مادی و معنوی فرد و جامعه که در ضمن احکام متافیزیکی بیان شده، محدودیت می‌یابد. ❇️ انسان هر چند به لحاظ تکوینی می‌تواند در هر چهار عرصه ارتباط خود با خود، خدا، دیگران و محیط زیست، از اختیار و آزادی خود سوء استفاده کند، اما هم در آخرت مسؤول انتخاب‌های خود خواهد بود و هم در دنیا، حاکمیت می‌تواند دایره اختیار او را تا حدودی محدود کند که به اختیار دیگران، نظم عمومی، اصول اخلاقی و طبیعت و محیط زیست انسان صدمه وارد نکند. ☑️ غرض اصلى آفرینش انسان، تحقّق خلافت الهى روى زمین بوده و معیار این جانشینی علم به اسماء و صفات الهی و علم و آگاهی به مخلوقات، و انجام وظیفه در قبال خدا و مخلوقات خدا است. ادیان ابراهیمی زمین را امانتی الهی در دست انسان می‌شمارند که باید آن را آباد کند؛ اینان هرگونه تخریب محیط زیست را به معنای فساد در ارض تلقی کرده و از آن نهی می‌کنند چرا که طبیعت را تجلی الهی دانسته و تجاوز به امانت خداوند را موجب غضب خدا می‌دانند. 📖نشریه دیده بان شماره 39 🆔 @didebane_andisheh
💠 ارتباط آزاد یا قانونی...؟ ✴️ در جامعه‌ای که معمولاً نیمی از آن را جنس مرد و نیمی دیگر را جنس زن تشکیل می‌دهد، چـاره‌ای جز ارتباط دو جنس مخالـف بـا همدیگر نیست. برحسب دیدگاه اسلام، زن و مرد باید با نگاه به شخصیت انسانی هم که به طور قطع در روابطی سالم خود را نشان می‌دهد، در تعاملات اجتماعی حضور یابند. عایقی مفید و مؤثر به نام هویت انسانی وجود دارد که سبب ایجاد جریانی سالم و آسیب‌ناپذیر در روابط میان زن و مرد می‌شود. بر این مبنا، مرد باید در زیرساخت‌های فکری خویش، تصویر درستی از زن به عنوان یک شخصیت ارجمند، پاک، باکرامت و حرمت داشته باشد و زن نیز باید در روساخت‌های رفتاری‌اش که وجوه ارتباطی او را در پوشش، گفتار و حرکات نمایان می‌سازد، حرمت و کرامت زن‌بودن خود را نشان دهد. ❇️ در مقابل برخی با طرح دیدگاه «ارتباط آزاد» به دنبال آن هستند که مساله‌بودن ارتباط قانونی زنان با مردان غریبه را از اذهان پاک کرده و آن را به عنوان امری بدیهی و بدون نیاز به قانون جلوه دهند. بر اساس این دیدگاه، ایجاد هر نوع محدودیت و ممنوعیت در ارتباط میان زن و مرد، باعث برانگیختن حساسیت، افزایش التهاب و اشتیاق می‌شود. از این رو، بهتر است که نحوه ارتباط دو جنس مخالف، همانگونه‌ای باشد که دو جنس موافق با هم مرتبطند. ☑️ در نقد این دیدگاه باید نکاتی را بیان کرد: 1️⃣ اول آنکه بافت تاريخى، اجتماعى و مذهبى شكل‏‌گيرى این رویکرد، گوياى اين مطلب است كه عمدتا در حيطه فرهنگ و بافت اجتماعى ـ دينى خاصی تفسير شده و قابل تعميم نيست. به عبارت دیگر بر اساس نظریات تحریف‌شده مسیحیت و بر اساس فضای اجتماعی اروپایی و آمریکایی، زنان اصلا انسان به حساب نمی‌آمدند تا بخواهند برای ارتباط با آنها قوانینی را وضع نمایند؛ از این رو و براساس این نوع نگاه، به راحتی می‌توان حکم به جواز ارتباط آزاد داد؛ اما بر اساس نگاه دین اسلام، زنان از جایگاه والایی در جامعه برخوردار هستند و شریعت این اجازه را به مردان نمی‌دهد تا هرطور که خواستند با آنها برخورد کرده و حقوقشان را زیر پای بگذارند. 2️⃣ دوم آنکه امروزه آثار فردى و اجتماعى ناگوار ارتباط آزاد و بی‌قید و شرط زنان و مردان، خود دليل محكمى بر بطلان نظريه‏‌هاى ارتباط آزاد است؛ در دهه‌‏هاى اخير، ايالات متحده شاهد رشد سريعى در نرخ مواليد نامشروع بوده است. نرخ زايمان زنان ازدواج‌‏نكرده، افزايش 310 درصدى يافته است. اداره آمار ايالات متحده گزارش داده است كه 25 درصد از زنان ازدواج‏‌نكرده مادر می‌‏شوند و نرخ اين امر فقط در طول 10 سال گذشته، 60 درصد افزايش يافته است. 50 درصد از ازدواج‌‏ها به طلاق مى‏‌انجامد. در هر سال يك ميليون كودك آمريكايى، جدايى پدر و مادر خود را تجربه كرده‌‏اند. ✔️ درصد زنانى كه هرگز ازدواج نكرده‌‏اند، سه برابر شده است. همچنين تعداد هم‏خانه‌‏هايى كه ازدواج نكرده‏‌اند، دو برابر شده است. احتمال ازدواج زوج‏هايى كه بدون ازدواج با يكديگر به صورت هم‏خانگى زندگى مى‏‌كنند، نسبت به ديگر زوج‏ها كمتر و پذيرش آنها نسبت به طلاق، بيشتر است و معمولاً كسانى به اين كار دست مى‌‏زنند كه خود، فرزندان طلاق هستند. پس از 1950، ميزان خودكشى جوانان آمريكايى، 300 درصد افزايش داشته است؛ نرخ جنايت و آدم‏كشى و اعتياد به مواد مخدر شيوع پيدا كرده و نرخ دستگيرى و ارتكاب رفتارهاى جنايى جوانان، سر به فلك كشيده است. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @didebane_andisheh
💠 تکریم ریحانه... ✅ از زمان ظهور دین اسلام در شبه جزیره عربستان خشونت‌هایی مانند زنده به گورکردن نوزادان دختر متوقف شد و جایگاه زن، حائز رتبه جدیدی شد. در جهان اسلام روند کنترل خشونت علیه زنان، برخلاف غرب که عمری پنجاه ساله دارد، چهارده قرن پیش به‌عنوان مسأله محوری شناخته شد و برای آن ارائه راهکار شد. بوسیدن دست حضرت فاطمه(س) توسط مکرم‌ترین مرد زمان خویش، مهمترین راهکاری بود که هنجار کرامت زن را در جامعه مردزده عرب آن روز نهادینه کرد که تاکنون مورد توجه اندیشمندان جهانی است. ✴️ قرآن کریم در زمان نزول خود، پیامی انقلابی برای زنان تحت‌تبعیض و ظلم به‌همراه داشت و برخی از سنّت‌های مردسالارانه را فوراً منسوخ کرد؛ اما نسخ یکباره و به‌کلیِ تمامی قوانین و سنّت‌های مردسالارانه می‌توانست دشواری‌های بسیاری برای انتقال پیام اسلام به‌همراه داشته باشد؛ به همین دلیل بهترین رویکرد، تغییر و اصلاحات تدریجی بود؛ زنان پیش از اسلام هیچ ارثی نمی‌بردند؛ اما اسلام به آنان حق ارثی متناسب با پذیرش جامعۀ آن زمان عطا کرد یا اینکه مردان می‌توانستند به‌شکل غیرمحدود همسر اختیار کنند و اسلام این امر را به چهار همسر محدود کرد. همچنین در جامعۀ آن روز عرب، مردان به‌راحتی می‌توانستند زن خود را طلاق دهند؛ ولی اسلام برای طلاق‌دادن زنان محدودیت‌های مختلفی قرار داد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 46 🆔 @didebane_andisheh
💠 رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی (قدس سره) ✴️دانشگاه در کنار خانه و مدرسه، می‌تواند به عنوان مهد تربیتی در جهت خودسازی و تهذیب دانشجویان قدم بردارد. بنا به تعبیر امام خمینی(قدس سره): «ما انسان دانشگاهی می‌خواهیم، نه معلم و دانشجو؛ دانشگاه باید انسان ایجاد کند و انسان بیرون بدهد از خودش.» ❇️ از این منظر اساتید باید سایه انبیاء باشند و متناسب با مسئولیت انسان‌سازی، خود را پیش ببرند. تهذیب و از بین‌بردن رزائل فکری علاوه بر خود فرد، در رشد و توسعه آتی کشور هم موًثر است؛ در کنار این امر محیط‌های آموزشی نیز باید مصون از فساد و آلودگی باشند تا نهالی که بناست در آینده تبدیل به درختی تنومند و پر بار گردد و از ثمره آن، اعضای جامعه بهره‌مند شوند، از بستر رشد و بالندگی برخوردار گردد. ✅ اگردر دانشگاه علم و تهذیب در کنار هم قرار بگیرند و علم‌آموزی موجب افزایش معرفت و شناخت و ایجاد تفکر توحیدی و تقویت آن در انسان شود، می‌تواند موجب تاثیرگذاری صحیح دانشگاه و دانشگاهیان شود. 📖نشریه دیده بان شماره 45 🆔 @didebane_andisheh
💠 چیستی باستان‌گرایی ✴️ ایدئولوژی باستان‌‌گرایی، تفسیری تحریف‌شده از تاریخ ایران است که هدفی را جز ایجاد تقابل و دوگانگی میان «اسلامیت» و «ایرانیت» دنبال نمی‌کند. تئوریسین‌های این جریان تاریخ ده هزارساله ایران را نادیده گرفتند و فقط روی کوروش و سلسله هخامنشیان تمرکز می‌کنند. ❇️ به طور کلی روایت تاریخ توسط اینان، اغراض علمی نداشته و غالبا با تاثیرپذیری از حاکمیت رسانه‌ای صهیونیستی، به دنبال احیای تفکرات سیاسی استعماری و مقابله با روحیه استقلال‌طلبی ایرانیان است. 📖نشریه دیده بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
❇️ نحوه صحیح روایت تاریخ 1️⃣ مرزبندی تاریخ با روش‌های مختلف صورت می‌گیرد؛ برخی بر اساس سلسله‌ها و برخی بر اساس دوره‌های مختلف آن را تقسیم می‌کنند؛ روش دیگر دسته‌بندی تاریخ بر اساس حق و باطل، الهی یا طاغوتی، عدل و ظلم، صلاح و فساد و به طور خلاصه بر اساس ارزش‌های مثبت و منفی است؛ این نوع دوم، باعث می‌شود که ما در روایت و تحلیل تاریخ، از هرگونه تعصب دوری کرده و محوریت را به ارزش‌های واقعی و درست بدهیم و از هرگونه افراط و تفریط در تمجید یا نکوهش افراد و ملت‌ها خودداری کنیم. 2️⃣ برای روایت تاریخ یک ملت یا یک کشور، نباید صرفاً به دوره‌ای خاص از آن بها داده و دوره دیگر را نادیده گرفت؛ به عبارت دیگر نباید نگاه نقطه‌ای به تاریخ داشت بلکه باید آن را به مثابه یک خط ممتد مورد بررسی قرار داد. 3️⃣ در روایت تاریخ، هم باید به رفتار و کردار حاکمان توجه شود و هم به مردم و افرادی که تحت حاکمیت آن حاکمان زندگی می‌کردند؛ اینکه حاکمان حق بودند یا باطل، ظالم بودند یا دادگر، روش حکومت‌داری مثبتی داشتند یا منفی؛ یا اینکه مردم چه نحوه زندگی داشتند، سطح رشد و تعالی آنان و سطح فرهنگ و صنعت و هنر آنها چقدر بوده است؟ 4️⃣ هدف از روایت و بررسی تاریخ نباید تجلیل محض و تقویت روحیه خودبرتربینی و حتی نژادپرستی برای تحقیر و ملت‌های دیگر باشد؛ بلکه تاریخ را باید خواند تا نقاط مثبت و منفی آن از هم جدا شده و علاوه بر افتخار به نقاط مثبت برای ساخت آینده‌ای روشن، از نقاط ضعف و منفی آن حذر گردد؛ این یک نگاه فرصت‌محور به تاریخ و روایت آن است. 5️⃣ سفید محض و تماماً مثبت معرفی‌کردن تاریخ یک ملت یا کشور به همان اندازه غیرواقع‌بینانه و تعصب‌آمیز است که سیاه محض و تماماً منفی معرفی‌کردن دیگر ملت‌ها؛ بنابراین نگاه واقع‌بینانه اقتضا می‌کند که در کنار دیدن نقاط مثبت و برجستگی‌های تاریخ و فرهنگ خود، ضعف‌ها و نقاط منفی آن را هم ببینیم و از آن درس بگیریم. از سوی دیگر در کنار دیدن نقاط ضعف دیگر ملت‌ها و کشورها و جامعه‌ها، نقاط مثبت آن‌ها را هم ببینیم تا از تعصب و نگاه غیرواقع‌بینانه دور بمانیم. 6️⃣ روایت تاریخ بدون شناخت صحیح از ادوار آن امکان‌پذیر نخواهد بود. اگرچه که ابعاد احساسی و عاطفی وجود انسان، او را به سمت تعریف و تمجید صرف بدون آگاهی از ضعف‌های تاریخ وطن خود سوق می‌دهد، ولی باید دانست که بدون شناخت عمیق و تمدنی و کلان از تاریخ، امکان درس‌گرفتن و یا افتخارکردن به آن وجود نخواهد داشت. 📖نشریه دیده‌بان شماره 44 🆔 @didebane_andisheh
💠 جمع قرآن، برهان و عرفان ❇️ برخلاف دیدگاه‌هایی که معارف دینی را در تناقض با معارف فلسفی یا عرفانی می‌دانند، ملاصدرا از جدایی‌ناپذیری قرآن، عرفان و برهان سخن می‌گوید. مراد از قرآن، عرفان و برهان، به ترتیب هستی‌شناسی وحیانی، هستی‌شناسی شهودی و هستی‌شناسی عقلانی است؛ مراد از عدم جدایی نیز عینیت و تبدیل‌شدن یکی از سه ضلع به دیگری نیست؛ همچنین مراد، هماهنگی تام و صددرصد نیست، چرا که بسیاری از مسائل فلسفی در عرفان مطرح نیست و بسیاری از مسائل عرفانی در فلسه طرح نمی‌شود و همینطور بسیاری از مسائلی که در متون معارفی دین آمده، خصوصاً جزئیات در عرفان و فلسفه وجود ندارد. ✴️ ادعای عدم جدایی این سه هستی‌شناسی، در دو سطح مطرح است: 1️⃣ هماهنگی و توافق محتوایی در ادعاهای اساسی این سه؛ 2️⃣ پشتیبانی و تعاضد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 32 🆔 @didebane_andisheh
💥 فراخوان یادداشت رسانه‌ای ❇️ پنجاهمین شماره نشریه «دیده‌بان اندیشه» 💢 با موضوع بررسی اندیشه مرحوم «عماد افروغ» 💠 در محورهای دوازده‌گانه فلسفی، جامعه‌شناختی، اخلاقی و سیاسی؛ ✔️ یادداشت‌های ارسالی باید بین 700 تا 1000 کلمه باشند و حتی‌الامکان در نگارش آنها از کتاب‌ها و مقالات عماد افروغ استفاده شده باشد. ✔️یادداشت‌های تاییدشده همراه با نام و عکس نویسندگان آنها در شماره آتی نشریه منتشر خواهند شد. ✔️حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: 16 خرداد 1402 🌐 لینک ارسال آثار: @m110614 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ بی‌انصافی امثال عبدالکریم سروش ✅ روایت جدایی‌ناپذیری دانش و ارزش در آثار پوپر 🎞 دکتر مهدی گلشنی 🆔 @didebane_andisheh
در خانه ما رونق اگر نیست، صفا هست... ✴️ اگر می‌خواهید در دل قصه‌هایی که برای فرزندانتان تعریف می‌کنید، تاریخ را هم روایت کرده باشید، به جای صحبت از مشکلات اقتصادی، این داستان را برایشان بگویید...! 💠 بگویید در روزگار ما یک جوان سیاه‌پوست فقیر، به سودای کسب شهرت فوتبالی و دریافت هزاران دلار راهی یک کشور توسعه‌یافته اروپایی شد و جوان فقیر دیگری از همان خطه به سودای کسب معنویت و با پذیرش دریافت کمتر از صددلار، راهی کشوری در آسیا شد. 💠 بگویید جوان اول توسط نوجوانان کوچکتر از خودش مورد تمسخر قرار گرفت و اشک ریخت اما جوان دوم، بوسه کهن‌سال‌ترین دانشمند دینی یک جامعه را بر دستان خود حس کرد و با غرور و شعف فقط به این کار او نگریست. 💠 بگویید فرهنگی که جوان اول در آن انگشت‌نما شد، تنها معیارش برای تعیین نوع رفتار با انسان‌ها، مسائل مادی و سخیفی مثل رنگ پوست بود؛ اما فرهنگی که جوان دوم در آن قرار گرفت، ایمان قلبی و تقوای او را معیار مواجهه قرار می‌دادند. 💠 بگویید رسانه‌ها و خبرگزاری‌های سراسر جهان برای انتشار مظلومیت جوان اول و معرفی او به همگان، با تمام قوا بسیج شدند اما هیچکدام حتی سعی نکردند تا نام جوان دوم را جویا شوند. ❇️ آری به فرزندان خود بیاموزیم که در خانه ما رونق اگر نیست، صفا هست.... 🆔 @didebane_andisheh
💠 پروژه‌ای برای دوزیست‌سازی 🖇 اعترافی تلخ از مصطفی ملکیان ✴️ مصطفی ملکلیان از صاحب‌نظران عرصه روشنفکری، در واپسین روزهای سال گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق، پروژه روشنفکری دینی را زیان‌بار و خسارت‌آور توصیف کرد. در ادامه برخی از فرازهای این مصاحبه را می‌خوانیم: 🔺به اعتقاد من روشنفکری دینی پروژه‌ای ناموفق است. استفاده‌های جنبی و فرعی‌اش به کنار که البته من منکرشان نیستم، ولی در مجموع ناموفق بوده است. چرا؟ برای اینکه می‌خواهد دو امر متزاحم را جمع کند؛ نتیجه‌اش این می‌شود که نه مومن راستین از آن در می‌آید و نه انسان مدرن واقعی؛ اینها دو طرز زندگی مستقل از هم‌اند؛ وقتی بخواهید بعضی از اینها را با هم مخلوط کرده و از آنها آمیزه و ممزوجی ایجاد کنید، این آمیزه و ممزوج هیچ عیبی که نداشته باشد، اول‌عیبش این است که ناسازگار است و اجزایش با هم تنافی دارند. 🔻 از این جمع، انسان‌های دوزیستی در می‌آید که واقعا نه از فواید ایمانِ صرف و نه از فواید عقلانیتِ صرف برخوردار‌ند. این است که می‌بینید روشنفکران دینی ما چقدر باید دست‌وپا بزنند. هر روز باید یک‌جا را تعمیر و مرمت کنند. وقتی یک‌جا را تعمیر می‌کنند، پارگی دو جای دیگر ظاهر می‌شود. می‌خواهند پارگی‌ها را رفو کنند، سه پارگی دیگر ظاهر می‌شود و دائما مشغول به این رفوکردن‌ها و تعمیرکردن‌ها هستند و هیچ وقت هم این مشک بی‌سوراخ نیست. 🆔 @didebane_andisheh
💠 هزاران راه نرفته 🟣 استاد مرحوم محمد حسین فرج‌نژاد بسیار پر مطالعه و پرکار بود؛ هم‌پای نوجوانان و جوانان کم سن و سال، بحث می‌کرد؛ خانه‌اش پر بود از کتاب‌های مختلف و هزاران برگ یادداشت‌؛ به قول خودش، هزاران راه نرفته در پیش پای فرزندان انقلاب است که اجازه استراحت را از ما سلب می‌کند. 🟢 همیشه از شاگردان و دوستان خود می‌خواست تا به کارهای علمی خود عمق بخشیده و دقیق حرف بزنند. خودش هم در تحقیقاتش، آن‌چنان وسواس داشت که گاهی برای نگارش یک یادداشت علمی کوتاه، ساعت‌ها وقت اختصاص می‌داد. محقق عرصه‌های ناگشوده بود و به‌محض آن‌که مسئله‌ای طرح می‌شد و برای انقلاب موضوعیت پیدا می‌کرد، به آن ورود کرده و اول و آخر آن را به دست می‌آورد. دقت و عمق اندیشه‌ای او همیشه دیگران را تشویق و علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش می‌کرد. 🔵 استاد کسی نبود که به یک حوزه از علم قانع باشد و به سراغ حوزه‌های دیگر نرود؛ در موضوعات مختلفی مثل فلسفه علم، غرب‌شناسی، سینما، نقد فیلم، فضای مجازی، رسانه، صهیونیزم‌پژوهی، دشمن‌شناسی، جنگ شناختی، فلسفه غرب، ادیان و فرق، عرفان یهود، عرفان‌های کاذب، سلبریتیسم و فرهنگ شهرت، اقتصاد، مهدویت، فقه و طب و پزشکی، جنگ رسانه‌ای، سبک زندگی، هنر، علوم غریبه و امور ماورایی، سازمان‌های مخفی و سرویس‌های جاسوسی و بسیاری از موارد دیگر مطالعه داشت و اطلاعات جمع می‌کرد. دیده‌بان اندیشه شماره 29 🆔 @didebane_andisheh
💠 جریانات روشنفکری دینی در ایران 1️⃣ جریان رفُرمیسم یکی از گفتمان‌های روشنفکری دینی در ایران، گفتمان اصلاح‌طلب یا رفرمیست است که منطق مدرسی و فلسفی را دنبال می‌کند. محورهای مورد اتکای این گفتمان آزادی با تفسیری ویژه و عدالت در شکلی خاص است. 2️⃣ جریان نوسنت‌گرا گفتمان دیگری که می‌توان از روشنفکری دینی نام برد، گفتمان نوسنت‌گراست که تأکید بر مواریث دینی دارند و روش فلسفی و مدرسی یونانی است و برخلاف رفرمیست‌ها، به نقادی مواریث دینی باور ندارند؛ لذا بیشترین فاصله را با مدرنیته دارند. 3️⃣ جریان نولیبرال رهیافت این گفتمان نه براساس علوم طبیعی بلکه براساس فلسفه علم است؛ در این گفتمان بر عرفان و آزادی تکیه می‌شود اما از عدالت و برابری در آن خبری نیست؛ ضمن آنکه عرفان متعلق به یک حوزه و آزادی متعلق به حوزه دیگری دانسته می‌شود. این گفتمان مواجهه‌ای کمتر انتقادی نسبت به غرب دارد؛ انتقادات این گفتمان به غرب انتقاداتی موردی و اخلاقی است نه ساختاری و بنیادی؛ بسیاری از پارادایم‌های دنیای غرب را پذیرفته است؛ بسیاری از اصول معرفت‌شناختی غرب را باور دارد و در همان چارچوب فکر می‌کند. 4️⃣ جریان انتقادی گفتمان چهارم روشنفکر دینی را می‌توان گفتمان رادیکال - انتقادی نام‌گزاری کرد. در این گفتمان شاهد رهیافت تاریخی-هرمنوتیکی به دین و مدرنیته هستیم؛ یعنی می‌کوشد از بیرون، سنت و دین را به کمک عقل نقاد مورد ارزیابی قرار دهد و هم از درون با درک و دریافتی هرمنوتیکی، تفسیر و تأویل‌های دست اول خود را از دین عرضه کند. 📖نشریه دیده بان شماره 33 🆔 @didebane_andisheh
💠 تفاوت امید فردی و اجتماعی 🔷امید اجتماعی امید عملی است که پیشرفت و توسعه را به دست همین انسان البته با به‌کارگیری امکانات موجود، برنامه‌ریزی در راستای هدف است و در نهایت، به ایجاد تغییرات مثبت برای رسیدن به آرزوی پیشرفت منجر می‌شود. 🔶 امید اجتماعی عملی است که شهروندان انجام می‌دهند تا به آرزوهایشان برسند، نه اینکه تنها به انتظار رخ‌دادن اتفاق مثبت بنشینند و کاری نکنند؛ پس از این جهت کاملا با امید فردی متفاوت است. 🔷امید اجتماعی محصول جمع‌شدن امیدهای جمعی درون یک جامعه است. گروه‌هایی در جامعه شکل می‌گیرد، این جمع‌ها امیدها و خواسته‌های‌شان را برای داشتن وضعیت بهتر به اشتراک می‌گذارند و یک جامعه به یک امید اجتماعی می‌رسد. 🔶 امید اجتماعی افراد را به کنشگرانی تبدیل می‌کند که از ویژگی خلاقیت عاملانه برخوردارند؛ تفکر امید اجتماعی ایجاد امکان در برابر احتمال است. 🔷 امید فردی همواره توهم است. اگر به تنهایی به امید فرد توجه شود، همواره توهم ایجاد می‌شود؛ یعنی تنها شکل امکان امید، امید اجتماعی است که درسایه آن امید فردی نیز شکل می‌گیرد؛ اما امید فردی برای ادامه حیات در اجتماع کافی نیست. 📖نشریه دیده‌بان شماره 47 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ کدام دین توانایی حضور در اجتماع را دارد؟ 🎞دکتر احمد واعظی 🆔 @didebane_andisheh