🎞 مستند: دیپلماسی مذهبی ترکیه در بوسنی و هرزگوین
🔹یکی از نقاطی که جمهوری اسلامی ایران با حمایت نظامی از مردم آنجا شهدایی را تقدیم کرده است ولی پس از جنگ نتوانسته حضور فرهنگی خود را تداوم ببخشد و کشورهایی مانند عربستان و ترکیه میدانداران اصلی فرهنگ آن کشور شدهاند، بوسنی و هرزگوین است. اتفاقی که در سوریه و عراق هم در حال تکرار است. یعنی جایی که ایران شهید میدهد ولی دیگران میوههای فرهنگیاش را میچینند!
🔹در این مستند به فعالیت های ترکیه در حوزه دیپلماسی مذهبی در بوسنی و هرزگوین پرداخته شده است. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
#بالکان
#بوسنی
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba_ir
💢مراکش و اسرائیل درباره همکاری بین امامان مسلمان و خاخامهای یهودی گفتگو کردند
🔹تی آر تی عربی: چهارشنبه 9 فوریه، دیوید گوورین، رئیس هیئت #اسراییل در مراکش، با احمد عبادی، دبیر کل #رابطة_المحمدية #مراکش دیدار و در جریان آن، همکاری بین امامان مسلمان و خاخامهای یهودی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🔹دیوید گوورین ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، در توییتی در حساب کاربری خود نوشت: «ما چندین برنامه عملی را مورد بحث قرار دادیم و سعی کردیم آنها را با توجه به همکاری بین ائمه مسلمان و خاخامهای یهودی به واقعیت تبدیل کنیم. هدف از همکاری تقویت پایههای #همزیستی، #مدارا و پذیرش دیگران و غلبه بر اختلافات ایدئولوژیک برای پیشبرد جوامع ما به سوی آیندهای بهتر است.»
🔹اسرائیل و مراکش پس از تعلیق روابط فی مابین در سال 2000 و پس از آنکه رباط روابط خود را به دلیل وقوع انتفاضه دوم فلسطین متوقف کرد، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین خود را در 10 دسامبر 2020 اعلام کردند.
@dolatedin
💢 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام»
📚 Wahhabism and the World; Understanding Saudi Arabia's Global Influence on Islam
✍🏼 ویراستار: Peter Mandaville
📓ناشر: انتشارات دانشگاه آکسفورد
📅 تاریخ انتشار: فوریه 2022
🔹این اثر یکی از اولین مطالعات جامع در مورد چگونگی تأثیر بودجه #عربستان سعودی بر مذهب در سراسر جهان است که تحلیلهای برترین اندیشمندان مطالعات اسلامی و دینی را پیرامون این مسأله گرد آورده است.
🔹برای بیش از نیم قرن، عربستان سعودی - چه از طریق کانالهای رسمی و چه غیر دولتی - میلیاردها دلار برای تأمین و حمایت مالی از فعالیتهای مذهبی در سراسر جهان سرمایهگذاری کرده است.
🔹تأثیر #تبلیغ #وهابیت، شکلی متمایز از اسلام سختگیرانه و سفت و سخت و مرتبط با تشکیلات مذهبی سعودی بوده است که در میان جوامع مسلمان در تقریباً تمامی قارهها گسترش یافته است.
🔹این جلد شامل مقالاتی از محققان برجستهای است که منشأ و تکامل #فراملیگرایی مذهبی سعودی، تأثیرات آن در مناطق مختلف در سراسر جهان و روندهای احتمالی آینده را در پرتو رهبری جدید سعودی مورد بحث و بررسی قرار میدهند. علاوه بر آن فصلهایی از کتاب به بازیگران و نهادهای اصلی درگیر در تبلیغ دینی جهانی عربستان سعودی اختصاص دارد.
🔹این کتاب همچنین شامل طیف وسیعی از مطالعات موردی منطقهای است که تحلیل عمیقی از ماهیت و چگونگی تأثیر #نفوذ_مذهبی عربستان سعودی در کشورهای مختلف در سرتاسر جهان ارائه میکند.
📌فهرست مطالب:
🔸مقدمه
🔸بخش اول:
🔹وهابیت و جهان: تحول تاریخی، ساختار، و آینده فراملیگرایی مذهبی عربستان سعودی
نویسنده: Peter Mandaville
🔹وهابیت و #سلفیگری در دیدگاه جهانی
نویسنده: Natana Delong-Bas
🔹از درعیه تا ریاض: تاریخ و تأثیر جهانی تبلیغ و آموزش دینی عربستان
نویسنده: Christopher Anzalone and Yasir Qadhi
🔹منشورات #سلفی و نزاع بر راستدینی و رهبری در اسلام اهل سنت
نویسنده: Andrew Hammond
🔹وهابیت فراملی: #رابطة_العالم الإسلامی و #الندوة_العالمیة_للشباب_الإسلامی
نویسنده: Reinhard Schulze
🔹سازمانهای بشردوستانه و امدادی جهانی عربستان سعودی
نویسنده: Nora Derbal
🔸بخش دوم:
🔹سلفیگری، آموزش و جوانان: کمپین عربستان سعودی برای وهابیت در #اندونزی
نویسنده: Noorhaidi Hasan
🔹نفوذ عربستان در #قرقیزستان: فراتر از #مساجد، #مدارس و بنیادها
نویسنده: Emil Nasritdinov and Mametbek Myrzabaev
🔹عربستان سعودی: توپ ویرانگر جنوب آسیا
نویسنده: James M. Dorsey
🔹کار برای امرار معاش در سرزمین الله؛ مهاجرت از #بنگلادش به عربستان سعودی و حوالههای وهابیت
نویسنده: Nazli Kibria and Sultan Mohammed Zakaria
🔹#اتیوپی و عربستان سعودی: در میانه نزدیکی و دوری
نویسنده: Terje Østebø
🔹سازشهای وهابی و «سلفیسازی نرم» در #ساحل_آفریقا
نویسنده: Alexander Thurston
🔹بازکاوی پیوند سعودی-سلفی در #مصر
نویسنده: Stéphane Lacroix
🔹برادران عرب، اسلحه و جیره غذایی: چگونه سلفیگری به #بوسنی و هرزگوین راه یافت
نویسنده: Harun Karcic
🔹تغییر خطوط نفوذ عربستان سعودی در #انگلستان
نویسنده: Hira Amin
#معرفی_کتاب
@dolatedin
Wahhabism_and_the_World_Understanding_Saudi_Arabias_Global_Influence.pdf
حجم:
3.14M
💢 کتاب «وهابیت و جهان؛ درک تأثیر جهانی عربستان سعودی بر اسلام»
✍🏼 ویراستار: Peter Mandaville
📓ناشر: انتشارات دانشگاه آکسفورد
📅 تاریخ انتشار: فوریه 2022
@dolatedin
⭕️ فرمان طالبان درباره روز ولنتاین صحت ندارد
🔹معاون سخنگوی #طالبان فرمان صادره از سوی این گروه درباره روز #ولنتاین را تکذیب کرد.
🔹به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، انعام الله سمنگانی در گفتوگوی اختصاصی با این خبرگزاری گفت: «فرمان منتشر شده در خصوص روز ولنتاین و اعلامیهای از آدرس ریاست الوزرای حکومت منتشر نشده است.»
🔹در بخشی از این اعلامیه جعلی آمده است: «هر دختر و پسری که در این روز بازداشت شوند، نکاحشان شرعا توسط منسوبین طالبان صورت خواهد گرفت و با آنها برخورد جدی و اسلامی صورت میگیرد.»
@dolatedin
⭕️ صدور مجوز اکران فیلمی درباره همجنسگرایان در سینماهای امارات
🔹الرأی الآخر: سینماهای #امارات متحده عربی به غیر از امارات شارجه در صدد اکران یک فیلم هندی هستندکه ماجرای آن درباره #همجنسگرایی است.
🔹این فیلم حول محور ازدواج همجنسگرایان میچرخد و مقامات اماراتی گفتهاند که تنها افراد بالای ۲۱ سال می توانند آن را در سینماهای این کشور تماشا کنند.
🔹مدیر تولید این فیلم گفته است که فیلم حاوی صحنههای بسیاری است که در خاورمیانه قابل قبول نیست.
🔹گفتنی است ماه مه گذشته نیز دبی میزبان کنفرانس بینالمللی درباره هویت جنسیتی و حقوق دگرباشان جنسی بود.
🔹ژوئن سال گذشته نیز سفارتخانههای #آمریکا و #انگلیس در ابوظبی پرچم رنگینکمانی را که به دگرباشان اشاره دارد، روی ساختمان خود برافراشتند.
🔹این اولین بار بود که در یک کشور عربی پرچم همجنسگرایان برافراشته میشد.
🔹این رفتارها موجی از عصبانیت را در بین اماراتیها به همراه داشته و آنها بارها مخالفت خود را با چنین موضوعاتی اعلام کردهاند، اما مقامات این کشور توجهی به این موضوع ندارند. (شفقنا)
@dolatedin
2.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ معلمان و دانشآموزان در هند مجبور به برداشتن حجاب شدند
🔹وایر: با بازگشایی #مدارس #کارناتاکا، از کارکنان، معلمان و دانشآموزان خواسته شد تا پیش از ورود #حجاب خود را بردارند.
🔹همزمان با بازگشایی کالجها در کارناتاکا در روز دوشنبه، 14 فوریه، توییتهایی از سراسر ایالت منتشر شد که نشان میدهد دانشآموزان و معلمان ظاهرا مجبور به برداشتن حجاب خود شدهاند.
🔹چندین نفر در توییتر به تحقیر علنی دختران و زنان مسلمانی که مجبور به درآوردن لباس و پوشش خود در خیابان شدند، اشاره کرده و برخی دیگر یادآور شدند که بخشی از دانش آموزان در کلاسها غایب هستند.
🔹همه موسسات آموزشی در کارناتاکا از چهارشنبه گذشته، 9 فوریه، پس از تصمیم کالجهای پیشدانشگاهی مبنی بر ممنوعیت ورود دانشآموزان دختر با حجاب به کلاسهای درس که منجر به اعتراضها و درگیریها در سراسر ایالت و سپس در مناطق دیگر #هند شد، تعطیل شده بودند.
🔹پنجشنبه گذشته، دادگاه عالی کارناتاکا در دستور موقت خود و تا پیش از رسیدگی به تمام دادخواستهای مربوطه، با اجازه بازگشایی مدارس، تمام دانشآموزان را از پوشیدن حجاب و هرگونه نماد مذهبی در کلاسهای درس منع کرد.
@dolatedin
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چامسکی: اسلامهراسی کشندهترین شکل را در هند به خود گرفته است
🔹پروفسور «نوام چامسکی»، زبانشناس، محقق مشهور و منتقد سیاستهای آمریکا گفت که #اسلامهراسی کشندهترین شکل را در #هند به خود گرفته است و حدود 250 میلیون مسلمان هندی را به اقلیت تحت تعقیب و مورد آزار و اذیت تبدیل کرده است.
🔹این محقق مشهور در یک پیام ویدئویی به وبیناری که توسط شورای مسلمانان هندی ـ آمریکایی برگزار شده بود با انتقاد از عملکرد دولت هند در قبال #مسلمانان اعلام کرد که در حالیکه آسیبشناسی اسلامهراسی در سراسر غرب در حال رشد است، کشندهترین شکل خود را در هند به خود میگیرد.
🔹چامسکی همچنین گفت که رژیم ملیگرای راستگرای #هندو نارندرا مودی، به شدت جنایت را در کشمیر تحت اشغال هند تشدید کرده است.
وی با بیان اینکه جنایات #کشمیر سابقه طولانی دارد، افزود: این کشور اکنون یک سرزمین اشغال شده بوده و کنترل نظامی آن از جهاتی شبیه #فلسطین اشغالی است.
🔹به غیر از چامسکی، چند دانشگاهی و فعال دیگر در این وبینار با موضوع «تشدید سخنان نفرتانگیز و خشونت در هند» شرکت کردند.
@dolatedin
⭕️ «امام على(ع) و مسیحیان»
✍️ ژوزف الهاشم؛ نویسنده و ادیب مسیحی و وزیر اسبق لبنان
🔹در شگفتم از اینکه مدام سؤالات پیش پا افتاده و پوچ از من پرسیده میشود که به چه دلیل در مناسبتهای مختلف به سخنان امام علی بن ابی طالب استدلال و احتجاج میکنم.
🔹برخی مرا سرزنش میکنند و این رویکرد را نوعی «حماقت» قلمداد کرده و مرا به مبالغه و بزرگ نمایی در سوگیری مذهبی متهم میکنند.
🔹در پاسخ به این جماعت کج اندیش میگویم: اگر از توانایی فهم درست برخوردار بودند و اندکی در نهج، سیره و راه امام تأملی کرده تا برخی ویژگیهای شخصیتی و کارنامه مباهات آفرین ایشان از جمله حکومت داری موفق، حکمت، برقراری عدالت، گذشت، خوی نیکو، زهد، بردباری، مهربانی، علم و تقوا، بعلاوه حقیقت اصلاحات سیاسی و اجتماعی وی را دریابند؛ آنان نیز همانند من «احمق» میشدند! یا همانند بسیاری از چهرههای مسیحی که بسان ستارگان درخشانی بر تارک نویسندگی و ادبیات خوش درخشیدند، «احمق» میشدند؛ چهرههای اهل قلمی همچون: جبران خلیل جبران، مخائیل نعیمه، امین الریحانی، جرجی زیدان، امین نخله، بولس سلامه، سعید عقـل، فؤاد إفرام البستانی، ادمون رزق، و همچنین شماری از پیشگامان نواندیش عرصه حماسه سرایی و ادبیات از جمله: سلیمان كتانی، نصری سلهب، جرج جرداق، جرج شكور، میشل كعدی، جرج زكی الحاج و زنجیرهای طولانی از چهرههای ماندگار.
🔹در یکی از سخنرانیهایم درباره امام علی، برخی از احادیث، روایات و علویات(قصاید در مدح امام علی(ع)) را ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﺱ ﻏﺮﻳﺰی گردآوری و بیان کردم، که ناگه این علویات، سخنان حضرت مسیح و موعظههای او را یادآوری کرد. در روایتی نیز آمده است، پیامبر به امام علیّ علیه السلام فرمود: «إنَّ فیكَ مثلاً من عیسى، أحبَّـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی حبِّـهِ وأبغضَـهُ قـومٌ حتى هلكوا فی بغضهِ»(١)... (اى على، تو در یک مورد همانند عیسى بن مریم خواهى شد: عدهاى دوستدار او شدند و در این دوستى چندان زیادهروى كردند كه تباه شدند و گروهى با او دشمنى كردند و در این دشمنى، راه افراط پیمودند و در نتیجه تباه گشتند).
🔹مشکل اساسی جاهلان و فرقهگرایان، و همچنین دلیل اصلی حماقت روشنفکران و اکثر سیاستمداران ما این است که تاریخ را رها میکنند، تاریخ نیز آنها را از تمدن بیرون میراند. دیگر دلیل در این مسئله نهفته است که میان این افراد و فرهنگ و دانش و کتاب(خواندن) بیگانگی و دشمنی وجود دارد، چرا که آنان مطالعه نمیکنند و اگر مطالعه کنند حقیقت آنچه را که خواندهاند درک نمیکنند.
🔹ابن سینا کتاب مابعدالطبیعه ارسطو را چهل بار خوانده و درک نکرده است، اما پس از آنکه شرح فارابی بر این کتاب را خواند، آن را درک کرد، در نتیجه بسیار شادمان گشت و به خیابان رفته و به مردم صدقه داد.
🔹ما اکنون در روزگاری قرار داریم که جامعه بشری گرفتار بیرحمانهترین مصیبتها و بربریت است و ارزشهای انسانی در اعماق ناخودآگاه فرو رفته و متلاشی میشود.. اکنون نفرت، کینه و جنگ، گفتوگو با زبان آهن و آتش، بی عدالتی و خشونت، ظلم و فساد، کفر، تعصب و فتنه بر جهان سایه افکنده؛ فتنهای که از قتل شدیدتر است.
🔹در این زمانه، بشریت رنج دیده، بیش از همه چیز به الهام بخشی و نقش آفرینی اندیشمندان صالح و مصلح و به روشنگرانی از پیروان همه ادیان آسمانی نیازمند است.
🔹آنانی که علاقهمندی ما به امام علی به مذاقشان خوش نمیآید، چرا سیره ایشان را مطالعه نمیکنند؟ چرا حاکمان، مقامات و سیاستمداران نامه امام به مالک اشتر، استاندار مصر، که شگفتانگیزترین فرمان درباره حکومتداری و یک آیین برای حکمرانی است را نمیخوانند؟
🔹چرا قاضیان، نامه حضرت به قاضی خود، یعنی «شریح بن حارث» را نمیخوانند؟
آیا نظامیان نامه امام به فرماندهان ارتش خود درباره رعایت اصول انسانی در استفاده از شمشیر را میخوانند؟!
🔹آیا والدین، فرزندان و آموزگاران وصیت امام به حسن و حسین را میخوانند؟
🔹آیا ثروتمندان و شکمپرستان وصیت امام درباره کمک به طبقه فقیر، بینوایان، تهیدستان و نیازمندان را میخوانند؟
🔹آیا روحانیون؛ سفیران خدا بر روی زمین، سیره امام علی را میخوانند تا در دام کینه و تعصب گرفتار نشوند؟
🔹بخوانید.. شاید همانند ما «احمق» شوید، که جهل و دوری از عقلانیت دلیل اصلی تمام گرفتاریهای انسان و همچنین فروپاشی کشورها است.
(ایکنا به نقل از الجمهوریة)
@dolatedin