eitaa logo
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
784 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
219 ویدیو
20 فایل
﷽ خبر و تحلیل از «نهاد دین در جهان اسلام». نهادی که می باید به جایگاه راستین خویش، یعنی رهبری جوامع باز گردد. هیئت تحریر: میز «نهادها»ی اندیشکده حوزوی مرصاد @mersadcss t.me/dolatedin ble.ir/dolatedin ارتباط با مدیر: @dolatdin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تابوشکنی در نمایشگاه کتاب ریاض؛ عرضه کتبی که تا دهه‌ها ممنوع بود 🔹روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: در نمایشگاه بین المللی که از اول تا دهم اکتبر برگزار شد، کتبی با عناوین متنوع در زمینه ادبیات و اندیشه‌های مختلف دیده می‌شد که تا پیش از این در ممنوع بود و تابو محسوب می‌شدند. 🔹العرب همچنین نوشت: نمایشگاه کتاب امسال ریاض هم زمان با موج اجتماعی و دینی که در عربستان دنبال می‌شود، شاهد گشایش بی سابقه و کاهش چشم گیر سانسور کتب بود؛ به طوری که در قفسه‌های این نمایشگاه، کتبی در مورد ، ، ، ، رمان‌های سیاسی و رمان‌هایی درباره و دیگر موضوعاتی دیده می‌شد که دهه‌ها در عربستانِ محافظه‌کار ممنوع بود و تابو محسوب می‌شد. 🔹این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب امسال ریاض به مدت ده روز در ماه اکتبر جاری برگزار شد و حدود هزار ناشر از سی کشور جهان در آن مشارکت داشتند، در ادامه نوشت: «محمود القدومی» پزشک اردنی که ده سال است در ریاض زندگی می‌کند، در این باره می‌گوید: نمایشگاه امسال شاهد تغییرات بنیادین و جسارت و آزادی بیشتر در انتخاب بود در حالی که در دوره‌های قبلی نمایشگاه، شاهد سانسور شدید کتب بودیم. 🔹القدومی با ابراز تعجب از این موضوع ادامه می‌دهد: در نمایشگاه امسال برخلاف آنچه در دهه‌های گذشته رایج بوده، کتب و رمان‌هایی در مورد تصوف نیز وجود داشت. 🔹کتاب‌هایی با موضوع سوکولاریسم، مسیحیت و همجنسگرایی نیز در قفسه‌های نمایشگاه کتاب ریاض دیده می‌شد. 🔹«اسلام فتحی» مدیر انتشارات «دارالحلم» مصر که هر ساله در نمایشگاه کتاب ریاض شرکت می‌کند، در این باره می‌گوید: امسال کتاب‌هایی را با خود آوردیم که حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که بتوانیم در عربستان مطرح کنیم. 🔹وی ادامه می‌دهد: در صدر آنها رمان‌های روسی است که به دلیل واقع‌گرایی و جانبداری از طبقات کارگر و فقرا در نمایشگاه ممنوعه بود در حالی که امسال رمان‌های و در قفسه‌های نمایشگاه دیده می‌شد. 🔹فتحی خاطرنشان می‌کند: ما همچنین رمان‌های سیاسی را نظیر رمان «» و «۱۹۸۴» نوشته جرج اورول در این نمایشگاه به معرض فروش گذاشتیم. 🔹از سوی دیگر سه جوان سعودی که از نمایشگاه کتاب امسال خرید کرده بودند، می‌گویند: قبلا کتاب‌های ممنوعه را قاچاقی می‌خریدیم اما اکنون درنمایشگاه دسترس بودند. 🔹مسئولان یک انتشاراتی در لبنان که خواست نامش فاش نشود در این باره می‌گوید: قبلا در امر ورود کتب سختگیری شدیدی می‌شد اما در نمایشگاه امسال چنین چیزی وجود نداشت و وزارت اطلاع‌رسانی عربستان به راحتی مجوز می‌داد. (ترجمه شفقنا) ✍🏼ملاحظه: 🔹از زمانی که محمد بن سلمان در سال 2017 به ولیعهدی رسید، عربستان سعودی دستخوش اصلاحات اساسی اقتصادی، اجتماعی و مذهبی شده است. 🔹وی به اجازه و برگزاری داده و به ممنوعیت اختلاط زن و مرد پایان داده است و اختیارات هیئت امر به معروف و نهی از منکر را نیز کاهش داده است. 🔹ماجد القصبی، وزیر اطلاع رسانی عربستان در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه گفت: پادشاهی در حال تجربه دگرگونی بی‌سابقه‌ای است و بی‌تردید کتاب در قلب این تحول قرار دارد... و در حال حاضر گشودگی به فرهنگ و کتاب رسیده است. 🔹سعود الکاتب یکی از مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب در جده در سال 2015، یادآور شد که اعضای هیئت امر به معروف و نهی از منکر در برگزاری رویدادهای فرهنگی دخالت و از مشارکت زنان جلوگیری می‌کردند، که به گفته وی دیگر این امور به تاریخ پیوسته است. 🔹نمایشگاه بین‌المللی کتاب ریاض در طول دوره‌های مختلف دارای حواشی بسیاری بوده که مهمترین آنها ممنوعیت‌های گسترده کتاب در آن است. 🔹در سال ۲۰۱۴، خبرگزاری فرانسه از توقیف بیش از ۱۰هزار نسخه از ۴۲۰ کتاب در نمایشگاه کتاب سال ۲۰۱۴ ریاض خبر داد. 🔹در دوره‌های گذشته، اهالی فرهنگ و ادب عربستان از نبود آزادی برای حضور کتاب‌های متنوع و ممنوعیت بیش از حد در این نمایشگاه، انتقاد می‌کردند. 🔹این در حالی است که پیش از این و در سال‌های گذشته حضور کتاب‌های سیاسی و کتاب‌های مربوط به انقلاب‌های عربی در نمایشگاه ریاض ممنوع بود به گونه‌ای که کتاب‌های «» به بهانه اینکه این کتاب‌ها مشوق حرکت‌های در جهان اسلام و جهان عرب است از حضور در این نمایشگاه ممنوع بود. 🔹در این باره و در سال 2014 ناصر الهجیلان، معاون وزارت فرهنگ و ناظر کلی نمایشگاه، تأکید کرد که کتابهای ممنوعه‌ای که با ثبات مذهبی و سیاسی در تعارض هستند ممنوع و از انتشار آنها جلوگیری به عمل می‌آید. @dolatedin
🔻 جشنواره بین‌المللی بابل، مجوز مشروبات الکلی، کنسرت پرطرفدارترین خواننده زن عرب؛ تابوشکنی‌های دینی و سکوت حوزه نجف
♨️ جشنواره بین‌المللی بابل، مجوز مشروبات الکلی، کنسرت پرطرفدارترین خواننده زن عرب؛ تابوشکنی‌های دینی و سکوت حوزه نجف 🔹شهر باستانی بابل این روزها بار دیگر میزبان جشنواره‌ای بین‌المللی است که اجراهای گوناگون رقص و موسیقی را در برنامه دارد. جشنواره بین‌المللی بابل نخستین بار در سال ۱۹۸۵ راه‌اندازی شد، اما این جشنواره از سال ۲۰۰۳ و در پی حمله آمریکا به عراق متوقف شد. حال پس از نزدیک به ۲۰ سال بار دیگر امسال این جشنواره احیا شده است و از پنجشنبه اجراهای گروهی و فردی متنوعی در این جشنواره در حال برگزاری است. نکته قابل توجه در این جشنواره که خود آن را «بزرگترین رویداد در عراق» می‌خواند، اجراهای متعدد خوانندگان زن مشهور عرب در این جشنواره است. 🔹در همین حال، روز جمعه الاولی نیوز خبر داد که سازمان گردشگری به یک فروشگاه در استان بابل عراق اجازه فروش را ارائه کرده است. در تصویری که این خبرگزاری منتشر کرده است مجوز فروش مشروبات الکلی برای نخستین بار پس از فروپاشی رژیم بعث در عراق به یکی از فروشگاه‌های نوشیدنی در بابل داده شده است. 🔹همزمان با این اخبار، پایتخت عراق روز پنجشنبه شاهد اولین سفر مطرح لبنانی برای اجرای کنسرت بود. حضور این خواننده در عراق که پرطرفدارترین هنرمند در جهان عرب به شمار می‌آید، صداهای موافق و مخالف بسیاری را بلند کرد؛ در همین رابطه عراقی‌ها هشتگ را بر علیه این خواننده ترند کردند که در آن ضمن محکوم کردن موضع‌گیری‌های ضد مقاومت وی، خواهان ممنوعیت اجرای او در بغداد شده بودند. با وجود مخالفت‌ها این خواننده شب گذشته اجرای خود را در بغداد به صحنه برد. ✍️ تاکنون علمیه نجف اشرف در خصوص این رویدادهای ضد دینی در عراق موضع‌گیری نکرده است. گفتنی است در سال 2019 و در مراسم افتتاحیه ورزشگاه کربلا نیز با وجود برنامه‌های هنجارشکنانه در این مراسم و اجرای زنده و رقص توسط زنان، آن اتفاق نیز سکوت نجف را در پی داشت تا به نوعی برگزارکنندگان آن مراسم آینده‌ای روشن‌تر را برای خود متصور شوند. 🔸همزمانی انتشار این اخبار در رسانه‌های عراقی بیش از اینکه خود دارای اهمیت باشد، بازخوردگیری از شخصیت‌های مطرح در نهاد دین شیعی است که می‌تواند هدف اصلی از نشر آن باشد تا مجریان اصلی برنامه‌ریزی لازم را برای تغییرات فرهنگی دنبال کنند. @dolatedin
🔷🔸 خجسته میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر تمامی مسلمین جهان مبارک 🔸🔷 @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جایگاه بلند امام جعفر صادق(ع) در علم و حقیقت از نگاه عمر بن حفیظ، از رهبران جهانی صوفیه 🔸«عمر بن محمد بن سالم بن حفیظ (۱۹۶۳، تریم، یمن) عالم صوفی شافعی مذهب و از زعمای صوفیان باعلوی یمن است. او از اساتید مهم علی الجفری، عالم و مبلغ مشهور صوفی است و در شورای عالی مشورتی مؤسسه طابة نیز عضو است. هرچند به سبب بی‌حاشیه بودنش کمتر شناخته شده است. او بنیانگذار «دار المصطفى للدراسات الإسلامیة» در زادگاه خود یعنی تَریم یمن است؛ مؤسسه‌ای آموزشی تبلیغی برای ترویج علوم اسلامی در منهج اسلام سنی صوفیانه. او میان مصری‌ها مریدان شناخته‌شده‌ای دارد، عمرو الوردانی و مجدی عاشور (هر دو عضو دار الإفتاء مصر)، اسامه الأزهری (مشاور رییس جمهور مصر و از دوستان نزدیک جفری) از این دسته‌اند. البته دایره تأثیرگذاری او محدود به مصر نیست و بنا بر سنت صوفیانه، او نیز بخش‌های زیادی از عالم اسلامی را برای تبلیغ دیدگاه‌های صوفیانه خود گشته است.» 👈 بریده‌ای از گزارش راهبردی «طریقت نهیانیه» @dolatedin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ علی الجفری، از رهبران جهانی صوفیه، در توصیف جایگاه امام جعفر صادق(ع) و اهل بیت پیامبر(ص): «امامان اهل سنت، شاگردان امامان از اهل بیت بودند... اهل بیت امامان تمام مسلمانان هستند.» 🔸«علی الجفری، شیخ یمنی‌المنشأ و اماراتی‌المسکن، جزو ستاره‌های علمی و دعوی جریان دینی سنتی و خار چشم سلفی‌گری محسوب می‌شود و شاید در آینده در ردیف مردان اصلی جریان سنتی قرار گیرد. او از مدافعان تصوف و اشعری‌گری و تقلید است. گذشته از تقدم در فقه و حدیث، تبعیت او از طریقت باعلوی که در مناسک عرفانی تابع غزالی هستند وی را کاملاً در رده‌بندی سنتی جای داده است. همچون همفکرانش او نیز بر توسعه رواداری دینی سرمایۀ بسیار گذارده است. حضور او در سایه دولت دست‌ودل‌باز امارات و سامان دادن اتاق فکر سنتی‌ها در مؤسسۀ طابه توانسته بر دامنه نفوذ نخبگانی و تمکن مالی او بیفزاید. ورود جفری در عرصه‌های سیاسی-اجتماعی و مخصوصاً سخنرانی‌های جذاب عمومی‌اش بدنۀ مردمی وسیعی را هواخواهش ساخته که یک نشانۀ آن بیش از ۶.۳ میلیون دنبال‌کننده فیسبوکی و ۶.۱ میلیون دنبال‌کننده توییتری اوست.» 👈 بریده‌ای از کتاب «اطلس رهبران» @dolatedin
دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ جایگاه بلند امام جعفر صادق(ع) در علم و حقیقت از نگاه عمر بن حفیظ، از رهبران جهانی صوفیه 🔸«عمر بن
🔹عمر بن حفیظ و شاگردش علی الجفری، هر دو از خاندان صوفی باعَلَوی‌ هستند که نسب این خاندان به امام جعفر صادق(ع) می‌رسد. ، شهرت‌ خاندانی‌ بزرگ‌ و پرنفوذ از ، اشراف‌، عالمان‌ و متصوفان‌ جنوب عربستان‌ است که‌ بیشتر آنان‌ در ، از جمله‌ در تَریم‌ می‌زیسته‌اند. 🔹نخستین‌ کس‌ از این‌ خاندان‌، احمد بن‌ حسین‌ علوی‌ (د ۳۴۵ق‌/۹۵۶م‌)، جد علویان‌ حضرمی‌ است که‌ نسب‌ وی‌ به علی فرزند امام‌ جعفر صادق‌(ع) می‌رسد. احمد در بصره‌ زاده‌ شد و سپس‌ به‌ یمن‌ مهاجرت‌ کرد. 🔹علی بن جعفر الصادق، مشهور به علی عُرَیضی کوچک‌ترین فرزند امام صادق(ع) است. کتاب مسائل علی بن جعفر و مقبره‌ای به همین نام در قم منتسب به ایشان است. بقعه‌ای نیز در قریه عریض در یک فرسخی مدینه به علی عریضی منتسب بود که در سال ۱۳۸۱ش توسط حکومت تخریب شد. @dolatedin
🔻در تقارن هفته وحدت و درگذشت حسن حنفی 🔸به مناسبت درگذشت #حسن_حنفی، متفکر مسلمان مصری و یکی از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان جنبش #چپ_اسلامی، و دانش #غرب‌شناسی، روز جمعه روزنامه «العالم الجدید» با انتشار یادداشتی به روابط فکری او را با دوست متفکر عراقی‌اش، عبدالجبار رفاعی، پرداخت. در این یادداشت که به قلم خود حسن حنفی است، وی خاطرات مشترک خود با #عبدالجبار_رفاعی را در طی سه دهه فهرست می‌کند. 🔸حسن حنفی در این یادداشت از سفر خود به قم و آشنایی با رفاعی می‌گوید و با دیدن نزدیکی بسیار دیدگاه‌های خود با اندیشه دوست شیعی خود، از این می‌گوید که چقدر دیوارهای کشیده شده میان اهل سنت و شیعه موهوم است و فاصله قم تا قاهره چقدر نزدیک است. حسن حنفی از چپ اسلامی و سرنوشت آن می‌گوید و از مجله ارزشمند «قضایا إسلامیة معاصرة» رفاعی به نیکی تجلیل می‌کند، مجله‌ای که خود او نیز در آن حضوری پررنگ داشت، به ویژه با موضوع «علم الکلام الجدید» که در سال‌های نخست، مجله شش شماره را بدان اختصاص داد. 🔸به مناسبت درگذشت این متفکر مسلمان و نیز به مناسبت #هفته_وحدت، ترجمه این مطلب را در ادامه تقدیم می‌کنیم: @dolatedin
⭕️ قم، بغداد، قاهره... حسن حنفی اینگونه از دوست عراقی خود یاد کرد ✍️ حسن حنفی 🔹در سفری که پس از به داشتم، به طور اتفاقی در علمیه قم با جوانی عراقی آشنا شدم که در شهر اجتهاد و اندیشه، اجتهاد می‌کرد و می‌اندیشید. او به شیوه دانشمندان قدیم، خانه خود را به کتابخانه و زیراندازهای اتاق‌هایش را به انجمنی فکری و کلاس‌هایی برای پژوهش و سالن‌هایی برای پذیرایی [از اندیشمندان] تبدیل کرده بود. او و خانواده‌اش پذیرای طلاب بودند و هیچ تفاوتی بین خانه و دانشگاه، بین غذای بدن و غذای روح وجود نداشت. 🔹او فقیه و عالمی تراثی است و مانند بسیاری از علمای قم که به نشر تراث می‌پردازند، نسبت به مسائل روز نگاهی باز دارد، همچنان که «موسسه آل البيت لإحياء التراث» چنین است، موسسه‌ای که اندیشمند جواد شهرستانی آن را بنیان نهاد و در آن هزینه کرد و طلاب جوان در آن فعالیت می‌کنند. دین و علم مانند صاحبان کتابخانه‌های تراث در خیابان‌های قم، دو شریک هستند. قم همچنین دارای مراکز تحقیقاتی فراوانی برای تحصیل و اقامت طلاب جوان دارد، چنانکه در میراث کهن ما چنین بوده و حتی رواق‌های تا همین دوره اخیر اینچنین بوده است. علم نیازی به دولتی ندارد که حامی آن باشد یا نهادی که از آن حمایت کند، بلکه کافی است یک دانشمند به طور داوطلبانه همه اینها را با پیروی از سنت پیشینیان رسیدگی کند یا بخش خصوصی یا مؤسسات فرهنگی آن را برعهده بگیرند. علم همان دولت است و دولت عمارتی است که توسط دانشمندان ساخته می‌شود. 🔹با انتشار شماره‌های نخست مجله «قضايا إسلامية معاصرة» محتوا و جهت آن راه سومی را نشان می‌داد که از و فراتر می‌رفت. صفحات آن برای بسیاری از نواندیشانی که این گرایش را نمایندگی می‌کردند، گشوده بود تا در قالب گفتگو با آنها یا مقاله‌هایی از آنها، واضح و قابل فهم خوانندگان را به آنچه می‌خواهند بخوانند. راه‌اندازی فصلنامه «چپ اسلامی» که من در اندیشه آن بودم، اکنون بدون توجه به عنوان در قم منتشر می‌شد. اندیشه‌ها بی‌توجه به جغرافیا، قم یا قاهره، با یکدیگر برابری می‌کردند که این نشان می‌دهد چه میزان نیاز ما به آنها واقعی است. زمان آن رسیده که اندیشه اصلاح پیشرفت کند و از گفتمان اخلاقی موعظه‌ای به گفتمان علمی تحلیلی منتقل شویم. 🔹رفاعی پس از صدور حکم اعدام در بغداد، در ایام استبداد گذشته و تعقیب علما و بزرگان کشور، از مهاجران عراقی به حوزه علمیه قم است. هجرت به پاریس و لندن نبود تا از راه دور مبارزه را ادامه دهد، بلکه به قم، شهر علم و انقلاب بود که نزدیک بغداد است. مبارزه فرهنگی به عنوان مبنایی برای مبارزه سیاسی در روزهای نخست انقلاب ادامه یافت، انقلابی که سرچشمه امید همه مسلمانان بود، به ویژه برای که پس از انقلاب سفارت اسرائیل زمان شاه به سفارت فلسطین تبدیل شده بود. 🔹اولین شماره‌های مجله «قضايا إسلامية معاصرة» که منتشر شد، گویی خود را می‌خواندم، هیچ فرقی بین و نبود. همان دغدغه‌ها را بازتاب می‌داد، همان مسائل مربوط به «تراث و تجدید» ، فراتر از آنچه در جهان اسلام، کویت یا مالزی منتشر می‌شد. این مجله دغدغه‌هایی فرهنگی داشت، اگرچه به صراحت به عراق، ایران یا انقلاب اسلامی اشاره نمی‌کرد. این امر در مصاحبه با عبدالجبار رفاعی با عنوان «قم سؤال می‌کند و قاهره جواب می‌دهد» مشهود بود که برخی از علمای قم را اندوهگین کرد که گویا قم سرگردان است و قاهره نزدش اخباری یقینی است. که البته اصلا درست نیست؛ عنوان می‌توانست برعکس باشد: «قاهره می‌پرسد و قم پاسخ می‌دهد». سوال گاهی مهمتر از پاسخ است. 🔹در ، اولین شماره «چپ اسلامی» در سال 1980 با توجه به نگرانی‌های امت در عراق، فلسطین، کشمیر و حجاز منتشر شد. چرا کانون‌های فرهنگی برای اسلام روشنگرانه، با ورودهای گوناگونی که به این موضوع هست، در قم و قاهره و در هر شهر فرهنگی اسلامی تاسیس نمی‌شود؟ تحقیقات پیرامون اسلام روشنگرانه در اندونزی، مالزی و آفریقای جنوبی در حال انجام است و به رهایی و نهضت ملت‌ها کمک می‌کند و نسل جدیدی را ایجاد می‌کند که راه خود را بین سلفی‌ها و سکولارها، بین قدما و معاصرین و بین و باز می‌کند، مانند «» در اندونزی. ادامه دارد... @dolatedin
⭕️ قم، بغداد، قاهره... حسن حنفی اینگونه از دوست عراقی خود یاد کرد ✍️ حسن حنفی 🔹انتقال مجله «قضايا إسلامية معاصرة» از قم به بغداد و بازگشت بنیانگذار آن به سرزمین اصلی خود، شجاعت بزرگی در فضای عراق پس از پایان استبداد است، جایی که هنوز اشغال به هر طریقی در کمین است و خطرات تجزیه عراق را تهدید می‌کند. آزادی واقعی تنها از طریق مقاومت نظامی در برابر اشغالگری یا مقاومت در برابر تجزیه فرقه‌ای و قومی بین شمال کردی، مرکز سنی و جنوب شیعی به دست نمی‌آید، بلکه از طریق کار فرهنگی طولانی‌مدت و بازتفسیر به گونه‌ای که وحدت عراق را بدست آورد، بازتفسیری از به نحوی که به عدالت اجتماعی برسد، بازتفسیری از و به عنوان ابعادی از تاریخ بین گذشته و آینده، و ایمان و عمل که برای اکنون ما است و بر آن تأثیر می‌گذارد. فقط بازخوانی عقاید، احکام شرعی و اولویت دادن به معاملات بر عبادات کافی نیست. «قضايا إسلامية معاصرة» می‌تواند به عنوان بستری برای گفتگوی ملی بین روشنفکران و علمای و نه تنها بین سیاستمداران این کشور باشد. فرهنگ سیاسی بر کنش سیاسی ارجحیت دارد. 🔹عبدالجبار رفاعی در انجمن فلسفی مصر و در کنفرانس آن در دانشگاه کانال سوئز در اسماعیلیه شرکت کرد و یکی از اعضای برجسته آن بود. این نشان‌دهنده یک روند روشنگرانه در عراق و ایران است. «چپ اسلامی» نیز نماینده این جریان در مصر است. این جریان به عنوان یک موضوع پژوهش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رایج شده است. 🔹جریانی که «مسائل معاصر اسلامی» و «چپ اسلامی» آن را نمایندگی می‌کنند، هنوز با مشکلاتی مواجه است. چگونه می‌توان تفاسیر فردی در بغداد و قاهره را به یک جریان فکری تبدیل کرد که متفکران، دانشجویان، حامیان و تأثیرات خود را دارد؟ شدن دو جریان اصلی اسلامی و سکولار همچنان شدید است و تا حد رقابت و تضاد و حتی دشمنی و خصومت می‌رسد. اسلام‌گرایان به غیرنظامیان فحش می‌دهند و غیرنظامیان به اسلام‌گرایان خیانت می‌کنند تا جایی که کشور را به دو طرف متخاصم درگیر تقسیم می‌کنند. هر دوی آنها دشمنی اصلی با استبداد در داخل، تجاوزگری در خارج، تبعیت از آمریکا و شهرک‌سازی را فراموش کردند. هر گروهی همچنان برای کسب قدرت رقابت می‌کند و فکر می‌کند که اگر آن را به دست آورد، می‌تواند به برنامه دینی یا مدنی خود برسد: «إن الله يزع بالسلطان ما لا يزع بالقرآن؛ خداوند محارمی را که با قرآن ترک نمی‌شوند، به مدد سلطنت باز می‌دارد». 🔹رفاعی هیچ نهاد، حزب یا هیچ نظام سیاسی را تایید نمی‌کند. منطق غالب [میان مسلمانان] تحت تاثیر حدیث «» که حق را تنها نزد یک گروه می‌شمرد، همواره منطق مبتنی بر تضاد «یا این یا آن» بوده است و نه منطق «با همدیگر» یا «برابر با یکدیگر». در عوض، رویکرد اصلاح‌گرانه به دنبال بازاندیشی و خروج از بن‌بست قطب‌بندی بارها شکست خورده است، چرا که به دلیل آزار و شکنجه و زندانی شدن اسلامگرایان، بنابراین بیشتر آنها به سلفی‌گری محافظه‌کار روی آوردند. 🔹همه ندای راه حل سوم و ضرورت غلبه بر قطبی شدن را سر می‌دهند، اما واقعیت این است که هیچ کس او را نمی‌خواهد و او را درک نمی‌کند، زیرا آن طور که دو طرف معارض بر سر قدرت می‌جنگند، او قدرت را نمی‌طلبد. او روی تغییرات فرهنگی طولانی‌مدت و گذار به مرحله تاریخی جدید کار می‌کند. سکولارها او را به اسلام‌گرایی پنهان و اسلام‌گرایان او را به سکولاریسم پنهان متهم می‌کنند. او بستری برای صحبت کردن ندارد. هنوز یک جریان فکری است که توسط برخی از روشنفکران نمایندگی می‌شود. از اعتدالی که جریان‌های محافظه‌کار اسلامی دنبال می‌کنند دور است، زیرا گاهی مستلزم انقلاب و افراط‌گرایی در گرفتن حقوق فقرا از اموال ثروتمندان و حقوق ضعیفان از غارت مستکبران است. با نظام‌های سیاسی سر و کار ندارد تا استقلال خود را از دست ندهد و به یک جریان فکری می‌ماند که روشنفکران را مخاطب قرار می‌دهد تا فرهنگ عامه را بازسازی کند. این با مجله «قضايا إسلامية معاصرة» تحت نظارت و راهنمایی عبدالجبار رفاعی نشان داده شده است. 🔹این مجله نیاز به معرفی بیشتر و انتشار در خارج از عراق دارد و همچنان به افزودن به نویسندگانش نیاز دارد تا آنها به یک دسته محدود نشوند. همه چیز از کوچک شروع می‌شود و بزرگ به پایان می‌رسد. مسائل اسلامی معاصر به لطف مالک، بنیانگذار، حامی و محافظ آن در برابر ظالمان زمان، عبدالجبار رفاعی، بزرگ شروع شد و همچنان در حال رشد است. @dolatedin
🔻القاعده مسئولیت ربودن العطاس واعظ یمنی را بر عهده گرفت
💢القاعده مسئولیت ربودن العطاس واعظ یمنی را بر عهده گرفت 🔹الیمن الان: در 12 اکتبر امسال، افراد ناشناس، طاهر بن حسین ، را در شهر در مقابل خانه او ربودند. 🔹 مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته است. 🔹روزنامه نگار صبری مخاشن، در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: القاعده خواستار آزادی تعدادی از خود در زندان شد و وزیر کشور یمن موافقت خود را با خواسته های القاعده اعلام کرد. 🔹العطاس از صوفیان یمن است که رهبری آن را بر عهده دارد. @dolatedin