📝 9. تحلیل نبوت و بعثت انبیاء عظام الهی، از منظر فلسفهی تاریخ
در دیدگاه آیتالله خامنهای:
«بعثت خاتمالانبياء در عالم... براى اين نبود كه جمعى از مردم در برههاى از زمان، آن را قبول بكنند و بخش عظيمى از تاريخ بشر و انسانها آن را نپذيرند؛ بلكه مطرح شد تا عالم و انسان را طبق پيشنهاد خود بسازد و بشريت و همهى وجود را به تبع بشر از اين راه به كمال برساند و اين خواهد شد... هر قدمى كه بشر برمىدارد- چه خود او بخواهد، چه نخواهد؛ حتّى چه بداند و چه نداند به حقيقتِ بعثت نزديكتر مىشود».
(04/ 12/ 1368) بيانات در ديدار با قاريان چهل كشور جهان
#آیتالله_خامنهای
#بعثت
#حرکت_عمومی_عالم
#حرکت_عمومی_بشر
#طرح_تاریخی_انبیاء
⭕️ پینوشت:
ساخت عالم و آدم بر اساس یک الگو در بازهی کل حیات بشریت، یک مقیاس کلان تاریخی است. دانشپژوه معارف اسلام اولا باید بتواند کل نظام معرفت اسلامی را در یک چنین مقیاس و از یک چنین منظری، نظاممند ببیند؛ ثانیا حرکتهای اجتماعی محقَّقشده در طول تاریخ را بر چنین الگویی تطبیق دهد. بهطور خاص باید بپرسیم انقلاب اسلامی کجای این طرح و برنامهی عظیم و فراگیر بعثت نبی مکرم اسلام است.
@doranejadid
ترسیم (شماره 1). طرح کلان بعثت، از هبوط تا ظهور و ایام الله رجعت در نظام فکری آیتالله خامنهای @doranejadid
✍️ بازخوانی یک کتاب
👓 «علم تحولات جامعه؛ پژوهشی در فلسفهی تاریخ و تاریخگرایی علمی»
⛳️ قطعهی شمارهی 7
#فلسفه_تاریخ، علمی است که علل پیدایش و تکامل جامعهی انسانی را تبیین و تعبیر میکند؛ قوانین عمومی تکامل #تاریخ را مییابد. و بدینترتیب، تفاوتی کلی بین "تاریخ" و "فلسفهی تاریخ" موجود است. در حالی که "علم تاریخ" به شرح وقایع گذشته میپردازد، "فلسفهی تاریخ" علت تتابع و ارتباط بین آن وقایع را جستوجو میکند و رابطهی معقولی میان آنها برقرار میسازد و علت و معلولها را در وقایع تاریخی اکتشاف میکند. در واقع، فلسفهی تاریخ، "علم عمومی جامعه" است. آن علمی را که دستاندرکار یافتن قوانین عمومی تکامل جامعههای انسانی است، فلسفهی تاریخ یا علم جامعهی انسان میگوییم.
از مجموع تعابیر اساطیری یا علمیای که تاکنون در بیان چگونگی #تکامل_تاریخ یا جامعهی انسانی بیان شده است، 10 نظریه را 10 دیدگاه فلسفهی تاریخی را میتوان احصا کرد که عبارتند از:
1. نظریهی جغرافیایی
2. نظریهی قهرمانگرا
3. نظریهی اصالت سیاست
4. نظریهی نژادگرا
5. نظریهی جبر تکنیکی
6. نظریهی جبر اجتماعی
7. نظریهی جبر اقتصادی
8. نظریهی دینی
9. نظریهی فلسفی
10. نظریهی سنخی یا تیپشناسی.
ر.ک. پیشین، صص.31-32.
#علم_تحولات_جامعه
#تکامل_جامعه
#تکامل_تاریخ
#قوانین_عمومی_تکامل
@doranejadid
⭕️ بهدنبال چه میگردیم؟
🔵 مطالعهی عصر قدیم برای تلقی الزامات ساخت دوران جدید عالم
مدعای اصلی ما، همانگونه که از عنوان کانال پیداست، پیدایش یک دوران جدید در عالم است؛ که معتقدیم این دوران پیرامون #انقلاب_اسلامی شکل گرفته است. تبعا این مدعا را باید بهنحو مستدل و مستند پشتیبانی کرد و شواهد و دلایل و قرائنی را نشان داد که از عهده بازنمایی چنین مدعایی برآید.
یکی از راهکارها، برای نشاندادن پیدایش "عصر جدید" و آغاز "دوران جدید عالم" آن است که بتوانیم پیدایش، تغییرات و تکامل و زوال و انحطاط عصر و دوران پیشین را بهتصویر بکشیم. درواقع، ما زمانی میتوانیم از عصر جدید صحبت کنیم که عصر قدیم را نشان دهیم و شواهد پایانیافتن و زوال آن را عرضه کنیم.
ما زمانی میتوانیم از آغاز دوران جدیدی در عالم حرف بزنیم که نخست مخاطب را قانع کنیم که در چرخش عالم، دورانهایی وجود دارد و مانند یک قانون فراگیر بر تحولات آن دوران سایه میاندازد. آنگاه نشان دهیم که دورانی پیش از این دوران نیز بوده است که یک روزی آغاز شد و بر دوران پیش از خود مهر خاتمه زد؛ آنگاه بهتدریج رشد کرد و سایهی ویژگیهای خود را بر اکثر تحولات آن عصر گسترانید؛ به اوجی رسید و در نهایت رو به افول و زوال نهاد. آخر سر نیز نشان دهیم ما با آغاز دوران جدیدی در عالم مواجهیم و ایدهی ما چگونه این عصر جدید را میسازد و چگونه ما پیشتاز و پیشقراول این عصر جدید هستیم.
آنچه در این کانال مطالعه میکنید، چنین هدفی را دنبال میکند.
برآنیم تا پیدایش "دوران قدیم عالم" را با تاکید بر پیدایش #انقلاب_صنعتی و ریشههای تاریخی آن بررسی کنیم؛ تحولات مهم آن را مطالعه کرده و نقاط انحطاطش را تاریخگذاری نماییم. یکی از مهمترین محورهای این پژوهش، بررسی تحول و تطور #امر_سیاسی و #قدرت و #نهاد دولت در این پیدایش و زوال خواهد بود؛ تا در این مجرا، پشتوانهای برای نظریهی #دولت_سازی_اسلامی در #عصر_جدید پیدا نماییم.
✅ از کلیه علاقهمندان حوزهی مطالعاتی: فلسفهی تاریخ، فلسفهی سیاست، فلسفهی سیاسی، جامعهشناسی سیاسی، الهیات اجتماعی تقاضا داریم که با نظرات و پیشنهادهای خودشان ما را یاری برسانند.
#اهداف_کانال
@doranejadid
شعور موجزننده در یک انقلاب را باید در شعارهایش جستوجو کرد؛ مثل این عبارت که تبلور شعور دوران جدیدماست: . این جهان زندان و ما زندانیان / همتی بنما و خود را وارهان @doranejadid
10. آیتاللهخامنهای:
پیام بمناسبت ۱۲ بهمن، سالروز ورود امام به ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
دوازدهم بهمن ماه از روزهای نادر و بینظیر در تاریخ ملت ماست. روز حرکت سرنوشتسازی که در آن همهی فریادهای ملتی بپاخاسته، یکی شد و دریایی از انسانها به حرکت درآمد و بهصورت موجی یکپارچه بسوی مقصدی الهی و انسانی روان شد.
در دوازدهم بهمن ماه ۵۷، جهان شاهد یکی از شگفت انگیزترین قیامهای مردمی تاریخ بود. در آن روز، ملتی یکپارچه و مصمم، با شعاری واحد و با قلب و روحی سرشار از عشق و ایمان، مرزهای خطر را در نور دید و به استقبال مردی شتافت که پس از پانزده سال دوری و تبعید، به میان ملتش باز میگشت، تا بر پیکر شهیدانش نماز بگزارد و بنام خدا سفینهی نجات خلق را از میان لُجّهی خون به ساحل پیروزی رهنمون شود.
مستضعفان جهان، آنروز، همچون امروز، نگران سرنوشت ملتی بودند که گلولههای مجهزترین زرادخانههای جهان را به سپر سینهی دلیرترین جوانان خویش میآزمود و سربلند و با افتخار، با خون خویش وضو میساخت تا نمونهی بینظیر و با شکوهی از اخلاص و ایمان و ایثار را در تاریخ انقلابهای جهان به نمایش بگذارد. در آن روز این ملت، نگران هیچ چیز نبود، جز آنکه، آن نجاتدهنده چگونه به آغوش ملتش باز میگردد و با دژخیمان و ددمنشان چه میکند؟
در آن روزهای خون و شرف، در آن لحظههای اخلاص و ارادت، در آن ساعات گل و گلوله، چشمها و مشتها، نظارهگر آسمان و مفسّر خشم مقدس ملتی بپاخاسته بود که تنها رهبر خود را میخواست. آنان که خدا را نمیشناسند و وعدهی الهی را باور ندارند، نه آنروز دانستند که آن مرد چگونه آمد و نه امروز میدانند و نه در آینده خواهند دانست.
اما آنان که فریاد دشمن شکن او را در فیضیه شنیده بودند، آنان که گلولهی جلادان در پانزدهم خرداد ماه سینهی عزیزانشان را دریده بود، آنان که قامت رعنای جوانان وطن را در هفدهم شهریور ماه، غرقه به خون دیده بودند، میدانستند که او میآید و میفهمیدند که چرا میآید.
«باطل باید برود» و... رفت. حق، «باید بیاید» و... آمد. مصلحتجویانی که در دل، به آن «رفتن» خشنود نبودند، این «آمدن» را نیز «غلط» میدانستند. و این اولین تلاش برای به انحراف کشاندن انقلاب اسلامی مردم در آستانهی پیروزی بود.
اما امام میبایست بیاید تا سراسیمگی #امپریالیسم جهانخوار و عوامل حقیر داخلیش کامل شود. تا دشمن خوار و بیمقدار گردد. تا ملت، مصممتر و استوارتر بماند و انقلاب به پیش رود.
و انقلاب چگونه به پیش میرفت، اگر در نخستین گام، پاسداری از خون شهیدان و ادای احترام به آنان فراموش میشد؟ پس امام امت شهید پرور، نخست به میعادگاه شهیدان رفت تا با آنان که عاشقانه جان بر سر پیمان نهاده بودند، تجدید عهد و پیمان کند و به همه درس وفاداری به عقیده و آرمان و به یاران جان در این راه باخته، راه بیاموزد. و امروز در حاکمیت الله و تا استقرار کامل حکومت اسلامی، مبارزه را ادامه خواهیم داد. که کار ما، نه با شکست دشمن که با پیروزی کامل اسلام، پایان میپذیرد .
«و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین»(۱)
والسلام علیکم و رحمة الله
سید علی خامنهای
رئیس جمهوری اسلامی ایران
۱۱ بهمن ۱۳۶۰
#آیتالله_خامنهای
#انقلاب_اسلامی
#حرکت_ملت
#وعدهی_الهی
#حاکمیت_الله
#مبارزه
@doranejadid
زمینهسازی برای قیام منجی عالم و خاتمالاوصیا و اولیاء، یک اقدام دورانساز است که بهنوبهی خود توسط یک جریان تاریخی عظیم، بهقدمت کل تاریخ بشریت، تمهید شده است. انقلاب اسلامی در یک چنین مقیاسی، یک گام بزرگ بهسمت برپایی دولت کریمهی و دولتالله است.
@doranejadid
نگاهی کلان به بنیانهای تاریخی دوران جدید عالم . @doranejadid
💡 دولت آدم و دولت ابلیس
عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الدِّينَ دَوْلَتَيْنِ دَوْلَةَ آدَمَ وَ هِيَ دَوْلَةُ اللَّهِ وَ دَوْلَةَ إِبْلِيسَ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُعْبَدَ عَلَانِيَةً كَانَتْ دَوْلَةُ آدَمَ وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُعْبَدَ فِي السِّرِّ كَانَتْ دَوْلَةُ إِبْلِيس...
⭕️ اصول کافی، جلد2: 372
#دولت_الله
#دولت_آدم
#دولت_ابلیس
#منابع_روایی
#دولتسازی
@doranejadid