#قطرات_بارانی_۶۳۰۴
#پرسش
اگر میشه استاد گرامی چند مثال برای هدايت نامحسوس ...
#پاسخ
آن ابتکاری که حضرت ابراهیم صلوات الله علیه با شکستن بتها و قرار دادن تبر در دست بت بزرگ یک *هدایت نامحسوس* بود. از ایشان برای *برنامه ریزی* کارهای روزانه *خودتان* کمک بگیرید. *نکات مثبت* ایشان را به زیبائی *تشویق* کنید و خیلی مراقب باشید که *غر* نزنید و *حساسیت* نشان ندهید.
👈واژه: #هدایت_نامحسوس #حساسیت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۰۵
#پرسش
دختری ۹ ساله دارم. من و پدرشون خیلی سعی میکنیم که با رفتارمون در زندگی روزمره درست زندگی کردن، آداب حجاب،نماز،مال حلال و...را به صورت نامحسوس در ایشون نهادینه کنیم.
اما چون دخترم علاقه خیلی زیادی به مطالعه داره از شما کمک می خواستم که کتابی را به من معرفی کنید که براش قابل درک باشه و با خوندنش مفاهیمی چون حفظ ارزش وجودی خودش و ...را تداعی کنه
#پاسخ
مدتی است که از کتابهای منتشره فاصله پیدا کرده ام و آگاهی لازم را ندارم لطفا از سرکار خانم ادیب و اساتید مدرسه قرآن و عترت بپرسید.
👈واژه: #کتاب
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۰۶
#پرسش
در پاسخ به تفسیر آیه ۲۴ سوره نساء
برداشت بنده ؛ این است که چرا پیامبر (ص) فرمودند ، شما میتوانید با زنان اسیر شوهر دار ویا کنیزان اسیر ازدواج کنید؟
منتظر پاسخ شما استاد گرامی هستم
#پاسخ
*جز کنیزان* سایر مطالب شما را در آن آیه نیافتم.
👈واژه: #کنیزان
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۰۷
#پرسش
تهران زندگی میکنیم و نسبتا ارتباطات اجتماعی کمی داریم. به شدت ذهنم مشغول این موضوع هست که آیا توی شرایط فعلی جامعه، ثبت نام بچه ها توی مدارس دولتی صلاح هست یا خیر.
#پاسخ
مدارس مثل هم نیستند، دانشآموزان هم مثل هم نیستند. پس لطفا با مشورت با همسر محترمتان ببینید کدام انتخاب با شرائط شما مناسبتر است.
👈واژه: #مدارس
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۰۸
#پرسش
چطور می توان کلمه ی امی را که برای پیامبر فضل محسوب می شود و در جاهای دیگر قرآن برای یهود بکار رفته و برای آنها فضل نیست را جمع بندی کرد؟
*اُمیبودن و عدم توانایی در خواندن و نوشتن در عین حالی که برای پیامبر اسلام فضیلت میباشد، برای دیگران مذمت حساب شده است. قرآن این صفت را برای مذمتیهودیها و عربها استفاده کرده است. برخی در مقام تشبیه، صفت امی و نسبی بودن فضیلت و مذمت بودن آنرا به مانند صفت تکبر دانستهاند که در مورد خداوند کمال است و برای غیر او، مذمت حساب میشود
#پاسخ
سلام و رحمت الهی بر شما و بر دقت مؤمنانه شما.
احتمالا *اُمی* بودن حضرت *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله به این معنی است که ایشان *مامانی* و *دست نخورده* و *مبرا* از إلقائات بیرونی بودند که *فضیلت* است، اما *امی بودن* یهودیان و اعراب، به این معنی است که آنها از *تعالیم أنبیاء* خود *مبرا* و *خالی* و غرق در اساطیر و تحریفات ساختگی و اشعار *جاهلی* بودند که لایق *مذمت* اند.
👈واژه: #امی #مذمت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
با عنایت الهی، *امروز* (چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت) از ساعت: *۱۶ تا ۱۷* فرازهای زیر از *دعای مکارم الاخلاق* (دعای ۲۰ صحیفه سجادیه در اواخر مفاتیح الجنان) را مرور میکنیم:
(۱) *اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ* .....
وَ اجْعَلْ يَقِينِي *أَفْضَلَ الْيَقِينِ،*
وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى *أَحْسَنِ النِّيَّاتِ* وَ بِعَمَلِي إِلَى *أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ.*
(۲) *اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي،*
*وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي،*
*وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي.*
و به این پرسشها میپردازیم:
۱ـ نشانه « *یقین* » چیست؟
۲ـ « *نیّت* یعنی چه؟ و *أحسن نیات* » کدام است؟
۳ـ « *أحسن عمل* » چیست؟
۴ـ معنی « *وفّر* و *لطف* و *فسد* »چیست؟
عزیزانی که مایل باشند میتوانند *صوت* این کلاس را *بشنوند.*
نشانی کلاس:
https://www.skyroom.online/ch/tadabbor224/m-quran110
إن شاء الله تعالی *صوت* کلاس در کانال *تسبیح۱و ۷و ۱۱* بارگذاری خواهد شد.
#قطرات_بارانی_۶۳۰۹
#پرسش
تهران زندگی میکنیم و نسبتا ارتباطات اجتماعی کمی داریم. به شدت ذهنم مشغول این موضوع هست که آیا توی شرایط فعلی جامعه، ثبت نام بچه ها توی مدارس دولتی صلاح هست یا خیر. (البته مقطع دبستان)
از خیلی ها مشورت گرفتم و دو دیدگاه کاملا مقابل هم وجود داره و یک نگاه بینابین که میگه دولتی و غیرانتفاعی مهم نیست و خانواده مهمه ...
#پاسخ
*قبلا پاسخ داده شده است:* مدارس *مثل هم* نیستند و *موفقیت* یک مدرسه ربطی به *دولتی* یا *آزاد* یا *اسلامی* بودن آن ندارد. ضمن اینکه *تمام* دانش آموزان *هر نوع مدرسهای* هم *مثل هم* نیستند. پس شاید بهتر باشد انتخاب مدرسه را بعهده *پدر* بگذارید و شما بطور *نامحسوس* چنان فرزندتان را از یکسو *واکسینه* و از سوی دیگر *تقویت* کنید که *در هر شرائطی* بتواند *مراقب* خود باشد و حداکثر *بهره* را ببرد تا فردا در *دانشگاه* و یا *سفر به خارج از کشور* هم *جوگیر* نشود.
👈واژه: #مدارس #دولتی #جوگیر
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۱۰
#پرسش
تنها وظیفه و تکلیف زن بهرمند کردن مرده؟ ... آیا زن توان یادگیری اسما را ندارد؟ و ...
#پاسخ
۱ـ در نظام حکیمانه الهی *هر مسئلهای، راه حل و پاسخ مخصوصی* دارد.مثلا: برای *گرسنگی نوزاد* با *شیر* تولید شده در سینه *مادر* پاسخ داده میشود یا *پزشک* برای حل مسائل *بیمار* و *معلم* برای حل مسائل دانشآموز و دانشجو و *سجده ملائکه* برای *حل آن دو مشکل* مطرح در *آیه ۳۰ سوره بقره* است. همین *روابط حکیمانه* میان مخلوقات إثبات میکند که *نظام الهی هیچ نقصی* ندارد، زیرا *راه رفع هر نیازی* به زیباترین شکل در آن *پیشبینی* شده است.
۲ـ درست فرمودید که: *وظائف هر فرد* فقط تابع *شرائط* همان فرد است، لذا از منظر قرآن هم هر فردی خودش باید *عاقل* و *بالغ* شود و *توانمندیهای* ۱ـ *جسمی،* ۲ـ *جنسی،* ۳ـ *علمی،* ۴ـ *معرفتی،* ۵ـ *شرائط خانوادگی،* و دهها موقعیت دیگر خود را *بشناسد* تا بر اساس همان *شرائط،* بتواند: *نقش* و *مسئولیت* و *تکالیف* خودش را تشخیص دهد.
پس آن *شرائطی* که *تکلیف الهی* هر فرد را مشخص میکند، *مجموعه مواردی* اند که هر فرد از نظر فردی و خانوادگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ... در آن قرار دارد و محدود به *مدرک تحصیلی* او نیست اما *جنسیت* یکی از *مهمترین* آنهاست. لذا *جهاد* و *نحوه برخی از عبادات* برای زن و مرد، *یکسان نیست.*
۳ـ درباره *علم أسماء* اطلاعات دقیقی ندارم و نمیدانم در آیه ۳۱ سوره بقره، چرا خداوند آن را *فقط* به *آدم* تعلیم فرموده است.
البته *مطمئن* هستیم که مادر نازنینمان *حضرت زهرای أطهر* سلام الله علیها *علم کان و ما یکون* را داشتهاند و در طول تاریخ بانوان متعددی به سطوح بالائی از علم و معرفت رسیدهاند اما ظاهرا این موضوع ربطی به آن *تعلیم أسماء* ندارد.
👈واژه: #تعلیم_أسماء #اسماء
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۱۱
#پرسش
من کاملا با این مبحث آرامشگری موافقت دارم"(مرد در کنار زن به آرامش میرسد)
👈ولی ✌️ مساله برا من پیش میاید؛راهنمایی بفرمایید؛ ۱. شکرخدا رضایت همسر ازمن به لحاظ ارامشگری را گاها میشنوم ولی در ابرازعاطفی و کلام و رفتار ازخودشون بسیار کم میبینم..
👈یعنی من اهل ابراز عاطفی ام"ولی ایشون ابراز کلامی و حتی رفتاری بسیار کند و کم دارند. ۲. با توجه به بازخورد رفتاری همسرم " دیگران و اقوام من را مواخذه یا نصیحت میکنند که من نباید آرامشگر و تابع همسر باشم..
#پاسخ
۱ـ انسان عاقل و بالغ، *فقط* بر اساس *شرائط* خودش باید بکوشد *نقش* و *مسئولیت* طبیعی و عقلانی و شرعی و قانونی خود را درست *تشخیص* دهد و متناسب با آن شرائط، *تکالیفش* را بفهمد و به آنها عمل کند و هرگز تحت تأثیر *سخنان غیر منطقی اطرافیان* قرار نگیرد و راهش را کج نکند.
۲ـ *هیچ* مادری، برای *شیر دادن به فرزندانش* (با اینکه *تکلیف قانونی* و *شرعی* او *نیست* ) از شوهرش *توقع تشکر ندارد،* پس لطفا برای انجام کارهائی که *وظیفه طبیعی* و *تکلیف شرعی* شماست *هیچ توقعی* نداشته باشید و *ارزش* زحمات خودتان را با این *توقع* از بین نبرید و بکوشید بجای اینکه دیگران با تمایلات نفسانی خود شما را تحت تأثیر قرار دهند، شما با *عقل* و *منطق* و مستند به *قرآن،* آنها را به *بیتوقعی* و *با نشاط* بودن *طبیعی* دعوت کنید.
👈واژه: #طبیعی #بانشاط
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۱۲
#پرسش
تفاوت آدم و بشر و میفرمایید؟ چرا همه میگن ما ادمیم و کسی نمیگه ما حواییم!
#پاسخ
۱ـ فرق *آدم* و *انسان* و *بشر* را ابتدا خودتان بررسی و نتیجه را مطرح کنید تا با هم گفتگو کنیم.
۲ـ ظاهرا ما و شما *نه آدم* و *نه حوا* بلکه به فرموده قرآن *بنیآدم* هستیم.
۳ـ اما چرا نمیفرماید: شما *بنیحوا* هستید. یعنی با اینکه هر انسانی به لحاظ پدر و مادرش، *دو تبار* دارد اما *خیلی جالب* است که چرا هر فردی را به *پدرش* نسبت میدهند.
👈واژه: #آدم #پدرش #حوا
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۱۳
#پرسش
تلقی بنده از پاسخ های شما اینکه بعد ازدواج زن باید تمام توان و تلاشش برای شوهرش باشه حتی خلاف فطرت و گرایش مادرانش بچه ها رو طلاق بده!و کل انرژی و زندگیش برای همسرش باشه؟اما شوهر نباید وقف زن و حتی بچه هاش باشه؟ ایا این تلقی درسته!
و باز مثال حضرت زینب و میگم خدمتتون چرا ایشون خلاف توصیه ی شما که میفرمایید بر اساس قرآن هست برخورد کردن؟
#پاسخ
۱ـ با توجه به اینکه ظاهرا *دانشجو* هستید پس باید با *دقت* بیشتری مطالب را بخوانید تا از هر مجموعهای *بهتر* استفاده و *منطقیتر* انتقاد کنید.
۲ـ افرادی زیادی بیش از ده بیست سال *تمام جوانی* خود را برای *فقاهت* و *اجتهاد* یا *استادی* یا *پزشکی* یا مشاغل دیگر صرف میکنند و مثلا *مرجع* یا *استاد* یا *پرفسور سمیعی* میشوند و *تمام انرژی* خود را *فقط* صرف *هدایت* یا *ارشاد* یا *رفع ابهام* دیگران و یا *درمان* بیماران میکنند (که *خیلی* از آنها به خاطر *تخلفات خودشان* و عمداً بیمار شدهاند) و از این کار و طبابت خود *بیش* از افرادی که فقط دنبال *منافع شخصی* خویش اند از زندگی خود *لذت* میبرند.
۳ـ بارها در این گروه عرض کردهام که *مادر* برای اینکه *بیشترین تأثیر مثبت* را در *فرزندانش* بگذارد باید *فقط به همسرداری* بپردازد. مثل اینکه *هر آشپزی* تمام *حرارت* را به *ظرف* میدهد تا *غذاهایش* پخته شوند.
پس *طلاق* دادن *فرزند* برای: ۱ـ *بیحرمت* نشدن مادر، ۲ـ *لوس* نشدن فرزند، ۳ـ *وظیفهشناس* شدن شوهر .... است. پس این کار *خلاف فطرت* و گرایش مادرانه مادران نیست.
۴ـ اطلاعات شما و اکثر مردم درباره *حضرت زینب کبری* سلام الله علیه و *شوهر والامقام* ایشان که فرزند حضرت *جعفر بن ابیطالب* و *مأمور ویژه* حضرت *أبا عبدالله الحسین* صلوات الله علیه است، متأسفانه *مستند* نیست بلکه فقط از نوحهسرایان شنیدهاید.
۵ـ قطعا آن بانوی بزرگوار که *عقیله بنی هاشم* بودند، *برادر* را به *شوهر* ترجیح *ندادند* بلکه برای *صیانت* از *امام زمان* خود و *با رضایت شوهرشان* به آن سفر *باید* میرفتند و با *خواهش* شوهرشان *دو پسر* خود را هم با خود به کربلاء بردند.
۶ـ طبق فرمایش *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله، هر مرد و زنی *باید* برای نکاح اسلامی، *رغبت* داشته باشند هر چند که طبق آیه ۳۱ سوره نور *ممکن* است شرائط نکاح برایشان فراهم *نشود* و *دختران* حضرت *موسی بن جعفر* صلوات الله علیه هم (چون طبق حکم امام زمانشان، نباید در حجاز ازدواج میکردند) و چون *رغبت* به ازدواج را داشتند، برای دریافت *مجوز ازدواج* به سمت *مرو* حرکت کردند.
در حالی که کم نیستند *زنان به ظاهر مذهبی* که چند فرزند هم دارند اما *کمترین رغبتی* به *ازدواج اسلامی* ندارند.
پس اگر چند نفر از بزرگان را در تاریخ *بیابیم* که *فلان* کار *واجب* را انجام *ندادهاند،* مجوزی برای *ترک واجب* ما و شما *نیست.* چرا؟ چون آنها *حجّت* ما و شما *نیستند* و ما باید *مسلمان* و *تسلیم* قرآن و أهل البیت صلوات الله علیهم باشیم و از *شرائط دیگران* هیچ خبر *موثقی* نداریم ضمن اینکه از *آخرت* آنها هم *خبر* نداریم.
👈واژه: #خبر #آخرت #عقیله_بنی_هاشم
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۶۳۱۴
#پرسش
در دعای روز سه شنبه ازخداوند میخواهیم مارو ازجند خودشون قراربدهند که همیشه غالبند وازحزب خودشون قراربدهند که همیشه مفلحند.
وازاولیاء خودشون قرار بدهند که هیچ خوف وحزنی ندارند. فرق این ۳ در چیست؟ ازنظرمعنایی ...
#پاسخ
۱ـ طبق فرازهای نورانی دعای زیبای *هر سه شنبه،* فقط با انجام نماز و روزه و روضه و نذر شله زرد و این کارهای ابتدائی، نمیتوان به مقام *بندگی* رسید و *بهشتی* شد.
۲ـ مؤمن اولاً: باید *ایمان* خود را آنقدر *تقویت* کند که *سربازی* نظام اسلامی و *رهبر منصوب الهی* در هر زمان را برای *خودش* یا *شوهر* یا *پسر* و یا *برادرش* با طیب خاطر بپذیرد و بخواهد مستقیم یا غیر مستقیم، *مدافع حرم* و *حریمها* باشد.
ثانیا: باید *تکروی* را کنار بگذارد و *عضو سیاسی حزب الله* هم بشود و *تشکیلاتی* عمل کند. ثالثا: باید *بخواهد* که از *کارگزاران* نظام الهی و اسلامی باشد و *مسئولیتهای* اجتماعی و جهانی را برای *خودش* و *شوهر* و *برادر* و *فرزندانش* با جان خود *بپذیرد* ......
👈واژه: #سه_شنبه #بپذیرد
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا
@dr_ghofrani2