هدایت شده از اســــاس
AUD-20220401-WA0032.m4a
21.47M
🔺صوت پانزدهمین نشست زنده #اساس /بخش اول
با موضوع:
جمهوری اسلامی؛ گامهای طی نشده برای اداره مردممدار کشور
با حضور
🔹 دکتر علی بهادری جهرمی
(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)
🔹دکتر حامد نیکونهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه قم)
💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
AUD-20220401-WA0031.m4a
4.11M
🔺صوت پانزدهمین نشست زنده #اساس /بخش دوم
با موضوع:
جمهوری اسلامی؛ گامهای طی نشده برای اداره مردممدار کشور
با حضور
🔹 دکتر علی بهادری جهرمی
(عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس)
🔹دکتر حامد نیکونهاد
(عضو هیات علمی دانشگاه قم)
💠 برای مشاهده فایل تصویری به صفحه اینستاگرام اساس مراجعه بفرمایید.💠
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
19.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل هفتم قانون اساسی
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل هفتم قانون اساسی #دودقیقه_قانون_اساسی @drhamednikoonahad
اصل هفتم قانون اساسی؛ نهاد شورا و مشورت مداری
طبق دستور قرآن كريم: «و امْرُهُمْ شُوري بَينَهُم» و «شاوِرْهُم في الامْر» شوراها: مجلس شوراي اسلامي، شوراي استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظاير اينها از اركان تصميمگيري و اداره امور كشورند. موارد، طرز تشكيل و حدود اختيارات و وظايف شوراها را اين قانون و قوانين ناشي از آن معين ميكند.
✅در نظام حقوقي ما دست کم ۴ نوع شورا وجود دارد
🔹 نخست شوراهاي عالي و فراقوهاي مانند شوراي عالي فضاي مجازي؛
🔹دوم شوراهاي عالي درون قوه مجريه و يا ساير قوا و نهادها مانند شوراي اقتصاد يا شوراي عالي آموزش و پرورش يا شوراي عالي اداري؛
🔹سوم شوراهاي اسلامي شهر و روستا؛
🔹و نهایتا ًشوراهاي كارخانه و مدرسه و ادارات.
✅شوراهاي دسته نخست ركن سیاستگذار و تصميمگيرند. شوراهاي دسته دوم داراي نقش مشورتي هستند؛ شوراهاي محلي شهرو روستا هم نقش نظارتي دارند و هم نقش مشورتي و هم در مواردي تصميم گيرند و به دسته آخر در نظام حقوقي کمتر توجه شده است.
✅از منظر نویسندگان قانون اساسی، شوراهای محلی هم به عنوان بازوی مشورتی مدیران و مسئولان اجرایی در سطوح مختلف به شمار میروند و هم در ردیف نهادی همچون مجلس شورای اسلامی، از ارکان تصمیمگیری و اداره امور کشور هستند.
✅عنایت به عبارت "رکن تصمیمگیری و ادارۀ امور کشور" در متن اصل 7 بدون هیچ تفسیر و توضیح اضافهای، به خوبی نقش این نهاد در نظام حقوق اساسی را عیان مینماید. قانون اساسی با بهکار بردنِ این عبارت شفاف و پرمحتوا، درصدد بیان شأن تصمیمگیر و ایجابی شوراها است و مجال این برداشت که این شوراها، نهادهایی تجمّلی و تشریفاتی و یا صرفاً مشورتدهنده و یا نظارت کنندهاند را از بین میبرد.
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
21.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل هشتم قانون اساسی
#دودقیقه_قانون_اساسی
@dr_hamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل هشتم قانون اساسی #دودقیقه_قانون_اساسی @dr_hamednikoonahad
#اصل_هشتم قانون اساسی؛ امر به معروف و نهی از منکر
در جمهوري اسلامي ايران دعوت به خير، امر به معروف و نهي از منكر وظيفهاي است همگاني و متقابل بر عهده مردم نسبت به يكديگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت، شرايط و حدود و كيفيت آن را قانون معين ميكند.
«وَ الْمُؤمِنُونَ وَ الْمؤمِناتُ بَعْضُهُمْ اَوْلِياءُ بَعْضٍ يَامُرُونَ بالْمَعرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»
✅در فرهنگ اسلام دامنۀ گستردۀ امر به معروف و نهی از منکر از سوی مردم، از پرسش و تذکّر آغاز میشود و میتواند منجر به استیضاح و عزل و حتّی قیام و انقلاب علیه حاکم و حکومت فاسد شود.
✅در بخشی از فرمان امام در مورد تشکیل اداره امر به معروف و نهی از منکر در سال 1358 آمده است: « در اجراى حكم و حدود الهى احدى مستثنى نيست حتى اگر خداى نخواسته رهبر انقلاب يا رئيس دولت مرتكب چيزى شد كه موجب حد شرعى است بايد در مورد او اجرا شود» صحیفه امام، ج9: ص213
✅امر به معروف و نهی از منکر تکلیفی یکطرفه و بر عهده حکومت به تنهایی نیست بلکه مسئولیتی متقابل است. هم مردم باید نسبت به رواج منکرات و انحرافات اجتماعی و کاستیهای حکومتی و فراموشی اصول شناخته شده مورد قبول جامعه(معروف)، از جمله خود قانون اساسی، حسّاس باشند و هم اجزای دولت و حاکمیت باید با کژیها و زشتیهای جامعه در همه ابعاد مبارزه کنند و جامعه را به سوی خیر و معروف، امر کنند و سوق دهند.
✅نکته مهم و مغفول در مورد امر به معروف و نهی از منکر آن است که اگرچه این فریضه، شرایط و مراتبی دارد که موازین فقهی حاکم بر آنها روشن است، اما مفاد این اصل بنیادین با توجه به مبنای آن که «ولایت متقابل» است، تجلی آزادی بیان یا آگاهیبخشی عمومی و یا صرفاً غفلتزدایی یا ارشاد و راهنمایی نیست، بلکه مشتمل بر فرمان و دستور است و نه صرف تقاضا و خواهش.
✅از این رو، مردم در اجرای تکلیف مندرج در اصل 8 در برابر اجزای حکومت، دستکم در سطح زبانی، آنان را به انجام معروف و ترک منکر، امر میکنند. تکلیف متقابل نهادهای حاکمیتی نسبت به این «امر»، صرفاً انتقادپذیری و استماع اعتراضات نیست، بلکه ملزم به اصلاح امور هستند.
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
✍️✍️ تسهیل روزهداری و نیکحکمرانی
۱. آهنگ حکمرانی اسلامی، آهنگ تربیت و تعالی است و به فرموده نبی اکرم صلوات الله علیه و آله، زمامداران موظفند همچون پدران مهربان (کالوالد الرحیم) نسبت به مردم (عیال الله) رفتار کنند.
۲. شاید وظیفهای مهمتر از زمینهسازی برای #دینمداری حداکثری بر عهده نظام حکمرانی اسلامی متصور نباشد.
(الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ)
۳. روزهداری از فرایض قطعی و پل تعالی انسانی و ماه مبارک رمضان، فصل خودسازی معنوی است
(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ)
۴. تسهیل زیست مسلمانی و تدارک بسترهای لازم در یک جامعه اسلامی برای هرچه بهتر ایفا کردن تکالیف انسانساز اسلامی، برای حکومتی که دین مبین اسلام در آن رسمیت دارد، نیاز به استدلال ندارد.
۵. توجه مضاعف و پدرانه به نوجوانانی که غیرتمندانه #روزهداری را بر #روزهخواری ترجیح دادهاند به ویژه آنها که به تازگی مشرف به سن تکلیف شده اند(روزه اولی ها)، لازمه نیکو حکمرانی (حسن الولایه) است.
۶. #قانون_اساسی جمهوری اسلامی ایران رسمیت دین اسلام را ابدی اعلام کرده(اصل۱۲) و نخستین تکلیف دولت جمهوری اسلامی را «ايجاد محيط مساعد براي رشد فضايل اخلاقي براساس ايمان و تقوا و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي.» مقرر کرده است.(بند ۱ اصل ۳) و قوه مجریه هم باید راهگشای ایجاد جامعه اسلامی باشد.(مقدمه قانون اساسی)
ظرفیت پرمغز اصل ۴۳ قانون اساسی(بند۲)، ضرورت تغییر ساعات کار برای خودسازی معنوی را به خوبی پیشبینی کرده است.
۷. اینک که به برکت فروکش کردن ترکتازی ویروس منحوس، مجال بازگشایی مدارس فراهم شده است و بهار طبیعت با بهار قرآن مقارن گردیده است، تبدیل فرصت دینمداری به تهدید دین گریزی، نهایت کج سلیقگی و بیتدبیری است.
۸. اندکی دیرتر آغاز کردن کلاسهای درس، هم رغبت تحصیل را افزایش میدهد و هم انگیزه زیست دینمدارانه را در آیندهسازان جامعه اسلامی چندچندان میکند.
@drhamednikoonahad
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل نهم قانون اساسی
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل نهم قانون اساسی #دودقیقه_قانون_اساسی @drhamednikoonahad
اصل نهم قانون اساسی؛ تفکیکناپذیری #آزادی و #استقلال - خدشه ناپذیری استقلال همهجانبه - سلب ناپذیری آزادیهای مشروع
«در جمهوري اسلامي ايران آزادي و استقلال و وحدت و تماميت ارضي كشور از يكديگر تفكيك ناپذيرند و حفظ آنها وظيفه دولت و آحاد ملت است . هيچ فرد يا گروه يا مقامي حق ندارد به نام استفاده از آزادي به استقلال سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي و نظامي و تماميت ارضي ايران كمترين خدشه اي وارد كند و هيچ مقامي حق ندارد بنام حفظ استقلال و تماميت ارضي كشور آزاديهاي مشروع را ، هر چند با وضع قوانين و مقررات ، سلب كند.»
✅استقلال و هویت جمعی جامعه اسلامی و پیشگیری از هرگونه #استبداد و خودکامگی از طریق اصل 9 تضمین شده است؛ آنجا که صیانت از وحدت، استقلال، آزادی و #تمامیت_ارضی کشور و انفکاکناپذیری آنها را بر دوش یکیک مردم قرار داده است.
✅بند 11 از اصل 3 یکی از وظایف دولت را «تقويت كامل بنيه دفاع ملي از طريق آموزش نظامي عمومي براي حفظ استقلال و تماميت ارضي» دانسته است. در اصل 9 نیز حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور، وظیفه مشترک دولت و مردم دانسته شده است.
✅منظور از «آزادیهای مشروع» آزادیهای قانونی و مجاز است یعنی مجموع حقوق و آزادیهایی که قانونگذار در قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات برای آحاد مردم به رسمیت شناخته است.
✅سلب آزادی به معنای نفی آزادی است و لذا ممنوع است چون آزادیها خداداد است. اما امکان محدود کردن حقوق و آزادیها در شرایطی و طبق قانون وجود دارد
✅اصل 9 قانون اساسی #سلب_آزادیهای_مشروع افراد را توسط هر مقامی، از نهادها ومقامات رده بالای نظام تا سایر ارکان حاکمیت و دست اندرکاران و صاحب منصبان، هرچند با وضع قوانین و مقررات ممنوع میداند.
✅«استقلال» به معنی نفی هرگونه وابستگی به کشورهای خارجی است. چنانچه یک کشور با کشوری خارجی ارتباط متقابل داشته باشد این به معنای وابستگی آن کشور و در نتیجه مخدوش بودن استقلال آن نیست
پ.ن: ماده 570 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): هر يك از مقامات و مأمورين وابسته به نهادها و دستگاههاي حكومتي كه برخلاف #قانون ، آزادي شخصي افراد ملت را سلب كند يا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران محروم نمايد علاوه بر انفصال از خدمت و محروميت يك تا پنج سال از مشاغل حكومتي به حبس از دو ماه تا سه سال محكوم خواهد شد.
#دودقیقه_قانون_اساسی
#قانون_اساسی
#جمهوری_اسلامی
@drhamednikoonahad
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
💠انتخاب آزادانه مردم، اساسیترین پایه جمهوری اسلامی
حالا که باید در جامعهٔ ما بر این اساس حکومتی سر کار آید، این حکومت باید شکلی داشته باشد که در آن شکل عامل تحمیل، عامل اینکه این سمت را من بر شما تحمیل میکنم، وجود نداشته باشد. این شکل بر طبق تعریفهایی که ما از انواع سهگانهٔ حکومت کردیم، چه شکلی میتواند باشد؟ جمهوری. بنا بر این، یک پایه از جمهوری اسلامی این است: جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانهٔ اکثریت ملت به قدرت میرسد. این یکی از اساسیترین پایههای جمهوری اسلامی است.
ملت ایران! برادران و خواهران عزیز! بیدار باشید ای زنان و مردان پر خروش انقلابی کشور ما! هشیار باشید! از هم اکنون باید حکومتی را انتخاب کنید که در آن حکومت عامل زور و عامل تحمیل به هیچ عنوان برای رسیدن به هیچ سِمَتی از سِمَتهای اجتماعی مورد بهرهبرداری احدی قرار نگیرد. این پایهٔ اساسی است. به نظر ما همة مسائل دیگر، همهٔ مصالح دیگر باید از اینجا مایه بگیرد و از این طریق تأمین شود؛ از طریق دخالت آگاهانهٔ زن و مرد مسلمان متعهد در تعیین سرنوشت خویش و در تعیین فرد یا گروهی به عنوان زمامدار امت. این یک پایهٔ اساسی است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۲۲و۲۳
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از اســــاس
🔸آموزههای حقوق عمومی در آیینه نهجالبلاغه 🔸
ترک امربهمعروف و نهیازمنکر، آغاز انحطاط جامعه
چنانچه در احادیث متعددی اشاره شده، انجام فریضه امربهمعروف و نهیازمنکر، ضامن اجرای دیگر فرایض و نیز تضمین کننده قوام و بقای جامعهٔ سالم است. انجام این فریضه راه رسیدن جامعه به رشد و تکامل را هموار و جامعه را از بسیاری از خطاها و خطرات مصون نگه میدارد. ترک این واجب به هر دلیلی که باشد، آغاز انحطاط جامعه خواهد بود.
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در خطبه 233 میفرمایند «وَ اعْلَمُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ أَنَّكُمْ فِي زَمَانٍ الْقَائِلُ فِيهِ بِالْحَقِّ قَلِيلٌ وَ اللِّسَانُ عَنِ الصِّدْقِ كَلِيلٌ وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِيلٌ؛ أَهْلُهُ مُعْتَكِفُونَ عَلَى الْعِصْيَانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهَانِ؛ فَتَاهُمْ عَارِمٌ، وَ شَائِبُهُمْ آثِمٌ، وَ عَالِمُهُمْ مُنَافِقٌ، وَ قَارِنُهُمْ مُمَاذِقٌ؛ لَا يُعَظِّمُ صَغِيرُهُمْ كَبِيرَهُمْ، وَ لَا يَعُولُ غَنِيُّهُمْ فَقِيرَهُم؛ خدا شما را رحمت کند، بدانید که شما در زمانى هستيد كه حقگويان در آن اندكاند و زبانها در گفتن راست ناتوان و جويندگان حق، بیمقدارند. مردم اين زمان به نافرمانى از خدا کمر بستهاند و اهل سازش و مماشات در كارهاى خلافاند؛ جوانانشان بدخويند و پيرانشان گنهكارند و عالمانشان منافقاند و قاريانشان سودجوى و چاپلوساند. خُردان بزرگان را ارج نمىنهند و توانگران بينوايان را يارى نمىرسانند».
از دیدگاه امیرالمؤمنین علیهالسلام، زمانی که حقگویان خاموش باشند و کذب و دروغ جایگزین حق شود یا به عبارتی فریضه امربهمعروف و نهی از منکر فراموش شود، جامعه رو به انحطاط و انحراف خواهد رفت که نمونههای آن را امام علیهالسلام در این خطبه بیان نمودهاند.
منبع: پیام امیرالمومنین علیهالسلام، جلد هشتم، صص ۵۳۵_۵۳۱
#آموزه_های_نهج_البلاغه
#آموزه_های_علوی
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
همراه ما باشید ...⚖📜
@asaas_discourse
14.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل دهم قانون اساسی؛ خانواده مداری حکمرانی در جامعه اسلامی
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad