هدایت شده از حامد نیکونهاد
18740.pdf
1.82M
بررسی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور (43): از منظر حقوق عمومی
https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1756919
هدایت شده از حامد نیکونهاد
18738.pdf
3.81M
بررسی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور (۲): بودجه به زبان ساده
https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1756915
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
پیامبری از نگاهی دیگر.pdf
2.26M
به مناسبت سالروز #بعثت رسول خاتم
کتابی برای خواندن از #شهیدبهشتی
#پیامبری_از_نگاهی_دیگر
پاسخ های روان و فطرت پذیر به سوالات و شبهات در مورد پیامبر خاتم
#مبعث
#محمد_رسول_الله
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از محسن قنبریان
حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن.mp3
34.86M
🔆 حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن
صوت کامل گفتگو برنامه #جهان_آرا با: حجت الاسلام #قنبریان
دوشنبه ۱اسفند۱۴۰۱
• حرف نوی انقلاب چه استانداردی می سازد؟
• دیگری های این حرف نو و استاندارد مهم!
- حرکت پاندولی این دو
• ترجیح حضور اجتماعی زن در آیات و جمع بندی علامه طباطبایی
• نگرانی از جابجایی نقش زنان به سمت نقش های کالایی و مونث
- سابقه تمدنی این نقش های مرجوح: قهرمانه ها (دقتی بهتر در فهم "لیست بقهرمانه")
• آلترناتیو امام خمینی برای حضور مبتذل زن در جامعه؟
• نحوه مواجهه با حضورهای مبتذل در نظریه اجتماعی اسلام
- خوانش تجربه تحقق حجاب با استاندارد انقلاب
• ولاء طرفینی، هم پناه دادن است هم نهی از منکر کردن
- اصلا کشف حجاب، سلاح براندازی؛ اسلحه دست مامور میدان ژاله با بعثی در شلمچه فرق دارد!
- روشهای مطوعین سعودی، روش های جمهوری اسلامی نیست!
- نباید نهی از منکر در حد امداد و نجات تقلیل یابد
* و بسیاری از نکات دیگر...
☑️ @m_ghanbarian
در پنجمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس که چهارم اسفندماه ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، سعی کردم مبتنی بر بنیادهای قانون اساسی، نگاهی نو به اصل ۹۰ قانون اساسی مطرح کنم تا ساختارها و سازوکارهای #اصل۹۰ و رفتار نمایندگان مردم در مجلس در جهت کارآمدی نظام حکمرانی اصلاح شود.
مهمترین نکاتی که بر آنها تأکید کردم:
✔️بازگشت به قانون اساسی، نسخه شفابخش معضلات حکمرانی است
✔️اصل ۹۰ درگاه مشارکت مستمر مردمی برای آسیبشناسی و اصلاح شیوه زمامداری است.
✔️اصل ۹۰ پناهگاهی است در خانه ملت برای شنیدن صدای اعتراض ملت نسبت به شیوه زمامداری و جریان امور مملکتی
✔️ضمانت اجرای موثر و بیهمتای گزارشهای اصل ۹۰ زمینهسازی برای قضاوت افکار عمومی و کنشگری آحاد مردم در مسیر جامعه سازی و ایفای تکلیف امر به معروف و نهی از منکر حاکمان است.
✔️از لزوم توجیهپذیری و نیز شفافیت تصمیمات و اقدامات حاکمیت سخن گفتم و از عدم شفافیت کمیسیون اصل ۹۰ در ادوار گوناگون مجلس و نبود اطلاعات در دسترس از عملکرد کمیسیون انتقاد کردم.
✔️برای مردمی شدن این ظرفیت بیبدیل قانون اساسی پیشنهادهایی ارایه دادم.
اصل ۹۰ قانون اساسی
هر كس شكايتي از طرز كار مجلس يا قوه مجريه يا قوه قضاييه داشته باشد، ميتواند شكايت خود را كتباً به مجلس شوراي اسلامي عرضه كند. مجلس موظف است به اين شكايات رسيدگي كند و پاسخ كافي دهد و در مواردي كه شكايت به قوه مجريه و يا قوه قضاييه مربوط است رسيدگي و پاسخ كافي از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتيجه را اعلام نمايد و در موردي كه مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند
@drhamednikoonahad
اصل ۹۰.aac
27.33M
صوت کامل سخنرانی در پنجمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
در مورد اصل ۹۰ قانون اساسی
چهارم اسفندماه ۱۴۰۱
@drhamednikoonahad
*فطرت بچه ها را دست کاری نکنید! *
تربیت یعنی کاری کنید که فطرت طرف آزاد شود. برای شکوفایی طبیعی انسان، باید مانع را برداشت. اینکه شما یک سری مطالب را به طرف تلقین کنید یا به او القاء کنید یا به او تحمیل کنید، این شکفتن نیست.
اگر شما گلی را به زور شکفته کنید، خودتان هم حاضر نیستید نگاهش کنید؛ خجالت میکشید؛ میگویید: حرامش کردم. این را باور کنید که بچۀ شما یا شاگرد شما از آن گل هم لطیفتر است.
ما خیلی به این گلها ور میرویم و آخرش هم شکفتهشان نمیکنیم. شما گاهی تمرین کردهاید که گلی را زودتر از باز شدنش، باز کنید و میدانید چه به روز این گل میآید! بسیاری از افراد که بچههایشان ضایع میشوند، به خاطر این است که خیلی به آنها ور میروند. خیلی به بچههایتان ور نروید.
خیلی بچههایتان را نصیحت نکنید. خیلی در کار بچههایتان دقت نکنید و اگر هم دقت میکنید، سعی کنید نفهمند که در کارشان دقت میکنید؛ دورادور بپاییدشان. اگر عیب کم یا زیادی دارند، خیلی وسواس نداشته باشید که همان موقع ترکَش کنند. اینقدر فشار نیاورید که بچههایتان خیلی مؤدب شوند؛ چون بچههایتان منافق میشوند، دروغگو میشوند، متظاهر میشوند.
*آیت الله حائری شیرازی*
✅ @parentingpoints
26.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل پانزدهم؛ رسمیت زبان و خط فارسی
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل پانزدهم؛ رسمیت زبان و خط فارسی #دودقیقه_قانون_اساسی @drhamednikoonahad
اصل پانزدهم قانون اساسی؛ رسمیت زبان و خط فارسی
«زبان و خط رسمي و مشترك مردم ايران فارسي است . اسناد و مكاتبات و متون رسمي و كتب درسي بايد با اين زبان و خط باشد ولي استفاده از زبانهاي محلي و قومي در مطبوعات و رسانه هاي گروهي و تدريس ادبيات آنها در مدارس ، در كنار زبان فارسي آزاد است»
✔️زبان و خط فارسی، محملی بین نسلی برای حفظ بنیادهای عقیدتی و دستاوردهای علمی یک ملت در طول تاریخ است.
✔️این زبان و خط بستری محسوب میشود که حامل میراث فرهنگی کهن در خطه ایران زمین است و البته به مرزهای جغرافیایی ایران کنونی محدود نیست.
✔️رسمیتبخشی به این زبان و خط مشترک در مکاتبات رسمی و اسناد در #اصل_پانزدهم قانون اساسی، نه ناشی از تفکرات ملیگرایانه و نه بهمنظور سرکوب خردهفرهنگها و یا یکدستسازی فرهنگی که رهیافت دولت مدرن است، بلکه در راستای تقویت وحدت و همبستگی جامعه ایرانی و برای پاسداری از داشتههای یک جامعه در قرون متمادی است.
✔️کشور ایران با اینکه دربردارنده اقوام گوناگونی چون ترک، کرد، عرب و یا بلوچ است، اما ازآنجاکه اکثریت مردم کشور به زبان فارسی سخن میگویند و در بین زبانهای رایج در دنیا این زبان فارسی است که به ایرانیان منتسب است، #قانون_اساسی #زبان_فارسی را به عنوان زبان رسمی کشور برگزیده است
✔️اصل 15 تنها خبر از يك واقعيت موجود نمي دهد بلكه بدين معناست كه زبان و خط رسمي مردم ايران بايد فارسي باشد.
✔️زبان فارسي صرفاً شامل واژگان فارسي نمیشود و آيين نگارش و دستور زبان را نيز دربرمي گيرد لذا رعايت همه موارد يادشده در مورد اسناد و مكاتبات و متون مندرج در اصل الزامي است.
✔️اینکه اصل 15 مقرر میدارد که کتب درسی باید به زبان و خط فارسی باشد بدان معنا نیست که نتوان هیچ درس و برنامه آموزشی را در مدارس و دانشگاهها به زبانی غیر از زبان فارسی ارائه و تدریس نمود. اما اگرچه استفاده از زبانهای محلی و قومی را مجاز است اما این آزادی بهصورت مطلق نبوده و دارای قیودی است؛ با این توضیح که اصل 15 در مورد نحوه استفاده از زبانهای قومی و محلی صرفاً اجازه استفاده از این زبانها در مطبوعات، رسانههای گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس را داده است؛ و میزان استفاده از آنها را نیز با عبارت «درکنار زبان فارسی» مشخص نموده است که یعنی اصل بر زبان فارسی است و استفاده از زبانهای قومی و محلی در کنار زبان فارسی و در حاشیه آن قرار میگیرد
✔️شورای نگهبان در موارد متعددی، مصوبات مجلس را به دلیل استفاده از واژگان بیگانه در متن مصوبه، مورد ایراد قرار داده و جهت تجدیدنظر به مجلس بازگردانده است.
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
صلوات بفرست
ایستادم سر خیابون منتظر تاکسی
داشتم تو ذهنم حساب کتاب میکردم که تو این شلوغی کِی میرسم خونه. تو فکر کارهای آخر سال و ...
اولین تاکسی زرد به مسیرم خورد و سوار شدم. جلو نشستم
بعد از سلام و خوش و بش، کیفم رو درآوردم که کرایه را حساب کنم
همزمان زنگ زدم به یکی از همکاران برای خبر گرفتن از نتیجه یک جلسهای که نرسیده بودم شرکت کنم
- آقا کرایه چقدر میشه؟
- صلوات بفرست
- اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. خب! چقدر میشه؟
- مهمان امام زمان هستید آقا
دلم لرزید. حالم خوش شد. تشکر کردم و غبطه خوردم به دل بزرگ و وصلش.
تماس با همکارم کوتاه بود ولی فکرم درگیر حرف راننده تاکسی بود.
مسافران دیگری هم سوار شدند.
نخواستم از این تلنگر بیخیال رد بشم. ی اسکناس ده تومنی گذاشتم روی داشبوردش
- اینم هدیه امام زمان به شما
خندید:
- آقا ممنون
-چرا فقط شما ثواب ببری؟!
یکی از مسافران عقب خواست پیاده بشه و کرایه را آورد جلو.
- صلوات بفرست
- بلد نیستم
- عیبی نداره خودم برات میفرستم
پیاده شد. گفتم:
- واقعاً گفت؟
- کاری ندارم من
چندمین درسی بود که تو همین چند دقیقه به من داد. چقدر بیتوقع، دلداده آقا بود. فقط با خود آقا معامله کرده بود. وصل بود؛ وصل به ولی.
به مقصد نزدیک شدم.
- بعد از زیرگذر پیاده میشم.
- بفرمایید
وقت پیاده شدن دستمو گذاشتم روی دست راستش که دنده رو محکم گرفته بود
- حالمو خوش کردی. دمت گرم
اللهم عجل لولیک الفرج
۴ روز مانده به نیمه شعبان ۱۴۴۴
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصل شانزدهم قانون اساسی؛ آموزش همگانی زبان قرآن و معارف اسلامی
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل شانزدهم قانون اساسی؛ آموزش همگانی زبان قرآن و معارف اسلامی #دودقیقه_قانون_اساسی @drhamednikona
اصل شانزدهم؛ آموزش همگانی زبان قرآن و معارف اسلامی
«از آنجا كه زبان قرآن و علوم و معارف اسلامی عربی است و ادبيات فارسی كاملا با آن آميخته است، اين زبان بايد پس از دوره ابتدائی تا پايان دوره متوسطه در همه كلاسها و در همه رشتهها تدريس شود.»
✔️الزام به آموزش همگانی و فراگیر زبان عربی در اصل شانزدهم قانون اساسی، حکایت از دغدغه قانون اساسی نسبت به تربیت مکتبی یکایک اعضای جامعه اسلامی و توانمندی آنان در مراجعه به منابع اصیل آموزههای اسلامی دارد.
✔️این آموزش مقدمهای برای تعلیم و تربیت دینی به شمار میرود که خود یکی از مسئولیتهای نظامِ برآمده از اندیشه اسلامی است.
✔️البته مراجعه به مذاکرات تدوینکنندگان قانون اساسی نشان میدهد که اهداف دیگری همچون «آموزش و فهم بهتر زبان فارسي به عنوان زبان رسمي و مشترك مردم ایران(به دليل آميختگي ادبيات فارسي با زبان عربي)»، «لزوم تقويت و تحكيم وحدت اسلامي با توجه به اينكه قرآن محور وحدت مسلمانان است و زبان قرآن عربي است»، و «لزوم تعميق فرهنگ قرآني و انس با قرآن در جامعه و آشنايي عمومي با علوم و معارف اسلامي فراتر از صرف روخواني قرآن» در ضرورت درج چنین محتوایی در قانون اساسی دخالت داشته است.
✔️از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که میفرمایند: «تعلَّموا العَرَبیه فإنَها کلام اللّه الَذی یکلِّمُ بِه خَلْقَه»
زبان عربی را فرا بگیرید چرا که خداوند به زبان عربی با مردم سخن گفته است.
✔️آموزش عربی باید قرآنمحور باشد و نباید بدون توجه به مبنا و هدف یادشده در اصل شانزدهم، صرفاً زبان عربی تدریس شود.
✔️ آموزش زبان عربی در مدارس تکلیف به نتیجه است یعنی هر فرد ایرانی فارغ التحصیل دوره متوسطه باید توانایی بهرهگیری از زبان عربی در حد استفاده مطلوب از کتب دینی به ویژه قرآن را داشته باشد.
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
پیوستگی با امام تا ظهور حکومت عدل
《از بیانات شهید بهشتی به مناسبت نیمه شعبان یک هفته قبل از شهادت》
مبارک باد بر همۀ شما ميلاد فرخندۀ ولی عصر و امام زمان سلام الله عليه و توفيق خداوندى يارتان باد كه بتوانيد از كسانى باشيد كه به حق، او امام شان است! يك آموزش مستمر لطيف و زيبا و پُركِشش در عصر غيبت ولی عصر سلام الله عليه وجود دارد و آن اين که ما هميشه خودمان را با امامى و رهبرى و پيشوا و الگو و اسوهاى مقايسه می كنيم كه معلوم است و هميشه چشم به زمان امامت و رهبرى معصومى می دوزيم كه قرار است بر همۀ موانعِ تحققِ انسانيت و عدالت پيروز شود. قرار نيست ديگر با موانع سر و كله بزند. پيغمبرْ معصوم است، على عليه السلام معصوم است، امامان ديگر معصوم اند، اما همۀ آن ها با موانع سر و كله می زنند. پيغمبر مجبور بود اوضاع و احوال را قدرى رعايت بكند، على عليه السلام مجبور بود اوضاع و احوال را رعايت بكند، ائمۀ ديگر مجبور بودند اوضاع و احوال را رعايت بكنند. او در زمان ظهورش، كوبندۀ همۀ موانع است. می آيد تا همۀ موانع تحقق جامعۀ نمونه را از بين ببرد؛ در زمانى كه مردم و شرايط اجتماعى اين آمادگى را به وجود آورده اند. بنابراين، درست همان جلوۀ والاى الهى كه وقتى انسان به خودِ خدا معتقد است و دل بسته است و عشق می ورزد به آن كمال مطلق، به آن قدرت مطلق، به آن علم مطلق عشق می ورزد، به آن خير مطلق، به آن عدل مطلق قلباً معتقد است و عشق می ورزد، چه طور او براى انسان جاذبه دارد كه منِ انسان آغازگرِ راه را آن عشق می تواند پيش ببرد؟ همين طور توجه به رهبرى و الگو و اسوه بودنِ امامى كه خودش پاك و كامل و معصوم و انسان ساخته شده بر فراز اسلام است و حتى حكومتش عالی ترين درجۀ تحقق حكومت است، يعنى حكومتى كه موانع را از سر راه برداشته است البته نه برداشتن يك روزه، بلكه برداشتنى كه نظير به جوش آمدن آب است و پس از مدتى گرم كردن آب يعنى در نقطۀ قَلَيان ایجاد می شود نقطۀ قَلَيان همۀ كارهایی است كه مسلمانها در طول تاريخ خواهند كرد. به همين دليل، حركت همۀ ما می تواند جزو عوامل تعجيل و تسريع در آن نقطۀ قليان باشد، ان شاءالله. بر همگان اين روز و اين ايمان و اين اميد و اين انتظار مبارك باد!
منبع : #شهیدبهشتی، کتاب حزب جمهوري اسلامي گفتارها، گفتگوها، نوشتارها صفحات 225 و 226
#امام_زمان
#شهید_بهشتی
#نیمه_شعبان
#انتظار
#مهدویت
#ظهور
@shahiddoctorbeheshti
27.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اصل هفدهم؛ هجرت پیامبر اسلام به عنوان مبدأ تاریخ رسمی کشور
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
دکتر حامد نیکونهاد
اصل هفدهم؛ هجرت پیامبر اسلام به عنوان مبدأ تاریخ رسمی کشور #دودقیقه_قانون_اساسی @drhamednikoonahad
اصل هفدهم؛ هجرت پیامبر اسلام به عنوان مبدأ تاریخ رسمی کشور
مبدأ تاريخ رسمی كشور، هجرت پيامبر اسلام (صلی الله عليه و آله و سلّم) است و تاريخ هجری شمسی و هجری قمری هر دو معتبر است اما مبنای كار ادارات دولتی هجری شمسی است. تعطيل رسمی هفتگی روز جمعه است.
✔️گره زدن مبدأ تاریخ رسمی کشور به واقعهای تاریخساز در صدر اسلام، حاکی از توجه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تأثیر امور شکلی (و بهظاهر تشریفاتی یا لااقتضا) در جهتگیریهای عمومی یک ملت دارد. هجرت تاریخساز پیامبر اسلام، نه یک مهاجرت ساده برای حفط جان بلکه مبنایی برای ساخت و هویتیابی جامعه اسلامی و سنگ بنای تشکیل حکومت اسلامی در یثرب شد. تثبیت این مبنای تاریخی در هفدهمین اصل سند میثاق ملی و تنظیم مناسبات اداری و حکومتی و اجتماعی جامعه اسلامی بر مبنای آن، مانع از قطع شدن ارتباط نسلهای آتی امت اسلامی با عقبه فرهنگی و سیاسی خویش میشود.
✔️قانون اساسی جمهوری اسلامی برای بزرگداشت شعائر مذهبی اصولی را پیش بینی نموده است که تنها بر پایه التزام به اصول اعتقادی قابل تبیین و توجیه است و گنجانده شدن آنها در متن بنیادین نظام حقوق اساسی نشان از پایبندی این نظام سیاسی به این رشته از امور است. در اصل 17 مبدأ و مبنای تاریخ رسمی کشور، یک حادثه تاریخی بسیار مهم در تاریخ اسلام یعنی هجرت تاریخساز پیامبر (ص) از مکه به مدینه در سال 13 بعثت قرار داده شده است و هر دو تاریخ شمسی و قمری که بر پایه این تاریخ سامان یافتهاند را معتبر دانسته است.
✔️تعیین تاریخ رسمی در جمهوری اسلامی بر اساس رویدادی تاریخی از صدر اسلام یعنی هجرت پیامبر اعظمصلیاللهعلیهوآله از مکه به مدینه تأکیدی بر تعظیم شعائر دینی و استقلال جامعه اسلامی و تأکیدی بر اهمیت عناصر شکلی اسلامی در اداره جامعه اسلامی است. ضمن اينكه با توجه به سابقه تاريخي تلاش نظام طاغوتی پهلوی در حذف تاريخ هجري و جايگزيني تاريخ شاهنشاهي و مخالفت امام خمینی (ره) با آن اقدام(صحیفه امام، ج3: ص 171) و به تبع آن جدا كردن نسلهاي آتي جامعه اسلامي از عقبه تاريخي و فرهنگي خويش، اين اقدام قانونگذار اساسي در اساسیسازی اين مطلب موجه به نظر ميرسد. کوتاه آنکه، تعیین مبنای تاریخ رسمی بر اساس یکی از سرنوشتسازترین وقایع تاریخ اسلام، گامی در راستای وحدت امت اسلامی محسوب میشود.
✔️از آنجا که مطابق اصل 17 قانون اساسی، در اسناد و مکتوبات رسمی دولتی باید تاریخ هجری ذکر شود، شورای نگهبان در موارد متعددی به این دلیل که در مصوبه، تاریخ هجری به کار نرفته، ایراد اصل 17 قانون اساسی را مطرح نموده است. نظر شماره 7583 شورای نگهبان در مورد «لایحه مبادلات کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عربی سوریه برای سالهای 1982 تا 1991(به مدت 10 سال)» مورخ 26/11/1361 در این زمینه درخور توجه است: «نظر به اینکه طبق اصل 17 قانون اساسی مبدأ تاریخ رسمی کشور هجرت حضرت محمد پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم میباشد بنابراین در اسناد و مکتوبات رسمی دولتی باید تاریخ هجری ذکر شود و عنوان لایحه در بند 1 ماده یک لایحه که منحصراً تاریخ میلادی را ذکر نموده است مغایر با قانون اساسی است. لازم به ذکر است که بسیار بجاست در قراردادهایی که با کشورهای اسلامی منعقد میشود تاریخ هجری که تاریخ معتبر اسلامی است در طول چهارده قرن بین مسلمین معتبر بوده مناط اعتبار قرار گیرد.»
#دودقیقه_قانون_اساسی
@drhamednikoonahad
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
📜 #متن |🔰دوست و دشمن
🤝🏼يك قهرمان، تا هنگامى كه به تمرين هايى دست نزده باشد، آماده و ورزيده نيست و توانايى درگيرى ندارد و تحمل و استقامت مبارزه اش صفر است.
🤝🏼بر اساس اين اصل و به خاطر آن نياز، انسان از تضادها و رقابت هايى برخوردار گرديده و با دشمن هايى همراه شده است.
🤝🏼اين دشمن هاى درونى و بيرونى مى خواهند سرمايه هاى انسان و استعدادهاى عظيم او را در راه خود و براى خود به جريان بيندازند و كامروا گردند.
🤝🏼اينها دشمن هستند چون از ما مى كاهند و از سرمايه هاى ما مى ربايند و استعدادهاى ما را مى خورند.
🤝🏼مگر يك دشمن جز اين كارى دارد؟ما با همين ملاك، دشمن خود را مى شناسيم، گرچه در لباس دوست فرو رفته باشد.
🤝🏼 با همين ميزان او را مى سنجيم، گرچه در ظاهر به ما چيزهايى هديه كرده باشد.
🤝🏼دشمن، كسى است كه مرا براى خودش مى خواهد و از من برداشت مى كند و دوست، آن كه مرا براى خودم مى خواهد و بر من مى افزايد و همين است كه نفس و خلق وشيطان، دشمن ما معرفى مى شوند.
❛❛ عینصاد
📚 #مسئولیت_سازندگی | ص ۹۶
#⃣ #بریده_کتاب #تربیت
👤: @ad_Einsad
هدایت شده از تا انتهای افق
از خاطراتم از اعتصابات دانشگاههای فرانسه تا شرایط امروز این دانشگاهها
سالی که در دانشگاه فرانسه دانشجو بودم مدام اعتراض و اعتصاب و تعطیلی داشتیم. در حد واقعا افراطی. هم قبلش که دانشجوی زبان فرانسه بودم و تقریبا یک ترم کامل به حدی کلاس ها تعطیل شد که مجبور شدند برخی کلاس ها و آزمون های ما را در سرای محله های شهر برگزار کنند. و انقدر کلاس حذفی داشتیم که برخی اعتراض می کردند که این میزان پولی که ما دادیم حداقل نیمی از آن باید به ما بازگشت داده شود. که البته نشد.
بعد هم که در رشته ای دیگر مشغول به تحصیل شدم، باز به همین ترتیب به بهانه های مختلف و با موضوعات مختلف تجمعات و تحصن هایی را از نزدیک شاهد بودم. این ماجرا قبل از شروع کرونا بود. مثلا استاد قرار بود از پاریس بیاد. سریع ایمیل می زد که اینجا اعتصاب سیستم حمل و نقل شده و نمی تونه بیاد و کلاس تعطیل. یا پنجشنبه ها خود دانشجویان تجمعات اعتراضی به افزایش قیمت هزینه ثبت نام دانشگاه دارند یا نسبت به فلان مسئله سیاسی واکنش دارند. برخی روزها که به شکل پر تکرار اتوبوس ها بخاطر مشکلات اقتصادی اعلام اعتصاب می کردند و خلاصه داستانی داشتیم در آن ایام. اما خب به احتمال قوی شما هرگز نه در شبکه های ماهواره ای و نه حتی شبکه های خبری ایران از این اخبار مطلع نمی شدید.
این اواخر هم شنیدم باز حواشی زیاد بوده. کمی اخبار مرتبط با دانشگاه های فرانسه را خواندم. باز هم تجمعات و اعتراضات و اعتصابات... تا دخالت پلیس و حتی شناسایی موارد مشکوک انفجاری و تخلیه دانشگاه...
می دونم همه توجهات رسانه ای روی ایران هست. می دونم از هر سمت دارن حادثه سازی می کنند و بعد هم رسانه سازی. ولی بدونید انقدر این اتفاقات در دنیا رایج هست که برای خودشان عادی و بی اهمیت شده. این حجم ژست جدیت نگرانی برای وضعیت ایران و جوی که میدن در مسیر همون اهداف فشار شدیدی است که از احتمال ابرقدرتی ایران نگرانشان کرده. یعنی پرداخت هدفمند و یکدست فرمایشی همه رسانه ها خیلی دیگه واضح هست که خبری از دغدغه برای مردم ایران نیست و موضوع کاملا جنگی است...
آخر عاقبت حوادث روزگار که همیشه در تاریخ شبیه به هم بوده. فقط بخش غم انگیز ماجرا حجم خیانتی است که برخی مردم یک کشور می توانند به مردم کشور خود، به خاک خود و سرزمین خود داشته باشند. من از صمیم قلب معتقدم خداوند سریع الحساب هست. و کاش کسانی باشند به شکل تحقیقی زندگی پنهان تک تک کسانی که به خاک و کشور و مردم خودشان خیانت می کنند را به تصویر بکشند تا معلوم شود سنت های دنیا تغییری و تبدیلی در آن نیست.
متحیر می شوی از سطح درک و اعتقاد برخی که می دانند رفتارشان باعث فشار روحی روانی، اجتماعی و اقتصادی، به زن و کودک و جوان کشورشان می شود. اما بدون لحظه ای فکر وجدانی قلم می زنند، مصاحبه های عجیب می کنند و اقداماتی انجام می دهند.
پیوندهای زیر در خصوص اخباری است که از دانشگاه های فرانسه نوشتم. خبرنگار خیلی رمانتیک و رویایی گزارش داده: یه تعدادی خیلی با خوشحالی تجمع کرده بودند. همه چی خیلی خوب و خوش بود. اصلا یه طرف باربیکیو بود... خیلی به همه در این اعتراضات داشت خوش می گذشت. بعد یه دفعه پلیس اومد الکی همه را متفرق کرد. دانشجویان گفتند ما اصلا نمی فهمیم دلیل دخالت پلیس رو. پلیس می گه اما ما به درخواست ریاست دانشگاه وارد عمل شدیم، چون به دلیل مصرف زیاد مشروبات الکلی و رفتارهای خطرناک برخی دانشجویان احتمال حادثه و آسیب به اموال عمومی بود و برای حفظ امنیت خود مردم لازم به دخالت بود...
انقدر احساسی و رمانتیک نوشته که آدم نگاهش به اعتراض و اغتشاش هم یه نگاه فانتزی و سرگرمی میشه. حالا مقایسه ای می کنیم با نوع گزارش دهی و سطح خشونت کلامی و میزان بزرگنمایی و سیاه نمایی گزارش گران و خبرنگاران هر نوع حادثه در ایران.
حالا هی جادوگرها بیان چشم ها رو سحر کنند و طناب های مارگونه خودشون رو وسط بندازن برای اینکه ثابت کنند حق با اونهاست. صبر کنید... نوبت عصای موسی هم خواهد شد... عصایی که دیگر سحر نیست. جادو نیست. خود حقیقت و واقعیت است و باطل السحر تمام چشم بندی ها...
✍️ مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی🇮🇷 در فرانسه، #هلند و ایران
@ninfrance
https://www.letelegramme.fr/ille-et-vilaine/rennes/rennes-2-des-etudiants-evacues-du-campus-par-les-forces-de-l-ordre-mercredi-soir-16-02-2023-13280394.php
https://www.francebleu.fr/infos/faits-divers-justice/l-universite-de-rennes-evacuee-apres-la-decouverte-d-un-colis-suspect-7632083
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
حجاب اجباری - آزادی پوشش.mp3
2.7M
#حجاب و آزادی پوشش
#شهیدبهشتی:
اگر خانمی نتوانست میل به برهنگی و #بدحجابی را در خود مهار کند، جامعه با او چه کند؟
✔️جامعه #آزاد باشد یعنی هیچ قید و بندی نباشد؟ کسی را با کسی کاری نباشد؟
✔️کدام #آزادی را باید حکومت اسلامی به مردم بدهد؟
✔️در راهپیماییهای سال ۵۷ مردم کدام آزادی را فریاد میزدند؟
✔️آزادی درجه اول در اسلام، آزادی از چیست؟
✔️قرآن میگوید علم برخی عالمان مانع حق پرستی شان شده
✔️محیط اجتماعی در انتخاب ها و سرنوشت انسانها موثر است
✔️از در و دیوار محیط #جامعه_اسلامی نباید انگیزه #فساد ببارد
✔️اگر خانمی گفت دلم میخواهد با آرایش تمامعیار بیرون بیایم ...
✔️ما #نهی_از_منکر می کنیم و مقداری از آزادی آن خواهر را از او می گیریم چون طرفداری آزادی او و آزادی همه بشریت هستیم
✔️ای خانم! اگر نتوانستی تمایل به نمایشگری را در خود مهار کنی، جامعه ما چنین وضعیتی را تحمل نخواهد کرد
سخنرانی شهید بهشتی در 23 بهمن 1359 ؛ گرامیداشت شهدای هویزه
#حجاب_اجباری
#عفاف
@shahiddoctorbeheshti
هدایت شده از دکتر حامد نیکونهاد
رهاورد #رفراندوم جمهوری اسلامی؛ همداستانی جمهوریت و اسلامیت
رأی تاریخی و اعجاببرانگیز توده ملت ايران در همه پرسی فروردین 1358 به نوع نظام سیاسی که اثباتکننده تصميم نهايی و قاطع مردم مبنی بر ايجاد نظام نوين جمهوری اسلامی بود و در پاسخ به ندای رهبر دینی نمایان شد، جلوهای متقن از پیوند استوار میان مردم و حکومت بر اساس رویکرد دینی بود.(نک: مقدمه قانون اساسی ذیل عنوان «بهایی که ملت پرداخت»)
اصل یکم قانون اساسی بهروشنی پیوند میان مردم و نظام سیاسی بر بنیاد اندیشه مکتبی را فرا رو نهاده است.
در این اصل، اعتقاد دیرینه مردم و ملت ایران به "حکومت حق و عدل قرآن"، به عنوان شالوده رأی مردم به حکومت #جمهوری_اسلامی اعلام شده است. بدین بیان که از آنجا که مردم مسلمان ایران بر اساس آموزههای دینی، به چنین حکومتی معتقد بودند، به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند.
پیوند میان «جمهوری بودن» و «اسلامی بودن» نظام سیاسی، بیان دیگری از پیوند یادشده است. این پيوند، هنر قانون اساسی جمهوری اسلامی است. مردم ايران، آزادانه و آگاهانه مكتب اسلام را به عنوان مبنای زندگی مشترک و جمعی خویش برگزیده و پذيرفتند. بنابراين موازين اسلام، حاكم بر قانون اساسی و انتخابهای مردم و تصميمات حاكمان است. پس حكومت، «اسلامی» است و چون مردم آن را خواستهاند، «جمهوری» است.
بعد دیگر پیوند وثیق میان مردم و حکومت، در نقش مردم در تحقق هدف از تشکیل حکومت نهفته است. توضیح آنکه هدف از تشکیل حكومت در اندیشه زیربنای جمهوری اسلامی، رشد دادن انسان در حركت به سوی نظام الهي دانسته شده است (و إلیالله المصير) تا از این رهگذر زمينه بروز و شكوفايی استعدادهای انسانی به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان فراهم آيد (تخلّقوا بأخلاق الله). نکته محوری و به جد بنیادین آن است که این شکوفایی استعدادها و حرکت در جهت خدایی شدن، جز در گرو مشاركت فعال و گسترده تمام عناصر اجتماع در روند تحول جامعه امکانپذیر نیست.(مقدمه قانون اساسی ذیل «عنوان شیوه حکومت در اسلام»)
در حقیقت نیل به اهداف مقدس حکومت مکتبی(شکوفایی استعدادها و تجلی اخلاق الهی) نه با بهره گیری از زور و تحمیل و یا سوق دادن کورکورانه مردم به سوی آرمان مطلوب، بلکه با #مشارکت_معنادار و تأثیرگذار مردم، «ممکن» و «مطلوب» است. به دیگر سخن، نیل به کمال مطلوب از مجرای اختیار انسان (#حق_تعیین_سرنوشت) و تبلور آن در ساحت اجتماع از طریق مشارکت عمومی میسر میشود.
@drhamednikoonahad
چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟ (۱)
چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟
رفراندم چی؟
برای اصل نظام
برای چی؟
تا معلوم بشه چند درصد مردم، هنوز طرفدار این نظامند
حالا چرا الآن؟
پس کی؟ چون الآن معلوم نیست این نظام چقدر پایگاه مردمی داره
یعنی قبلاً معلوم بوده؟
آره چون خودشم با رفراندوم سراسری اومد سر کار
با رفراندوم اومد سر کار یا وقتی اومد سرکار، رفراندوم برگزار کرد؟
چه فرقی داره؟
کی رفراندوم رو برگزار کرد؟ حکومت پهلوی؟
نه
پس کی؟
دولت موقت جمهوری اسلامی
پس جمهوری اسلامی بوده که ی دولت موقتی داشته
درسته، پس دیگه رفراندوم برای چی بود؟
تا پشتوانه مردمی اش، با عدد و رقم تثبیت بشه و خواستهی مردم مستند شده باشه
خب ولی الآن دیگه معلوم نیست چقدر از مردم پشت این نظامند هنوز؟ خیلی سال گذشته
یعنی مشروعیتش زیر سواله؟
آره دیگه، شاید مردم دیگه نخوان این حکومت رو
رفراندوم رو کی برگزار کنه؟
خب همونایی که هر سال انتخابات رو برگزار میکنند
حکومتی که هر سال انتخابات داره چرا باید رفراندوم برگزار کنه؟
چه ربطی داره؟
وقتی مردم در انتخاباتی که یک حکومت برگزار کرده شرکت میکنند معنیاش چیه؟
هیچی، مجبور بودند بین بد و بدتر انتخاب کنند.
خب در رفراندوم هم ممکنه همینطور بشه. بین بد و بدتر انتخاب کنند.
نه، رفراندوم فرق میکنه، همه آزادند به هرچی میخوان رأی بدن
پس میگی رفراندوم رو همین حکومت برگزار کنه؟
آره
یعنی همین حکومتی که مشروعیتش زیر سواله، رفراندوم برگزار کنه؟
خب همه جای دنیا چی کار میکنند؟
هیچ نظامی تو دنیا موجودیت خودش رو به رفراندوم نمیگذاره
چرا؟
چون هیچ نظام و حکومتی خودش رو نامشروع نمیدونه
خب، یک نهاد مردمی رفراندوم بگذاره
اون نهاد مردمی چطوری تعیین بشه؟
مردم انتخابشون کنند
یعنی انتخابات برگزار بشه؟
آره دیگه
چه کسی انتخابات رو برگزار کنه؟
شخصیتهای بیطرف و مورد قبول مردم
چطور بفهمیم این اشخاص موردقبول مردم، چه کسانی هستند؟
مردم معرفی میکنند
کجا؟
در مطبوعات، فضای مجازی، رسانههای مختلف ...
این اشخاص چند نفر باشن؟ از طرف چند نفر معرفی بشن؟ چند ساله باشن؟
مهمه؟
مهم نیست این اشخاص بیطرف باشند؟
چرا، باید بیطرف باشند
خب پس چطوری انتخابات برگزار بشه؟
همه جای دنیا چطوری انتخابات برگزار میشه، همونطوری.
بر اساس قانون انتخابات که حکومت تصویب میکنه برگزار میشه
اصلا سازمان ملل یا یه سازمان بینالمللی بیطرف رفراندوم برگزار کنه
یعنی یک سازمانی از بیرون جامعه ما بیاد برای ما رفراندوم برگزار کنه؟
چه عیبی داره؟ وقتی خودمون نمیتونیم، خب کسی از بیرون بیاد
چرا؟
چرا چی؟
چرا باید به ی سازمان بینالمللی اجازه دخالت در امور داخلی جامعه مون را بدیم؟
دخالت نیست که، برگزاری رفراندومه تا ما حق تعیین سرنوشتمون را اجرا کنیم
پس میگی ما ی جامعه مستقل و آزاد نیستیم و نیاز به قیم داریم درسته؟
چرا آزاد نیستیم؟
چون شخص دیگری باید برای ما تعیین تکلیف کنه و ما خودمون آقای خودمون نیستیم و بر اساس اون چیزی که اون سازمان میگه باید رفراندوم بگذاریم.
پس اون جاهایی که سازمان ملل میره انتخابات برگزار می کنه چیه؟
اون کشورها یا تحت حمایت بینالمللی بودن یا هنوز دولت مرکزی مستقری نداشتن. یعنی استقلال نداشتند.
خب اصلا مگه ی رفراندوم گذاشتن چه چیز خاصی داره؟ معلومه دیگه: فلان نظام، آری یا نه، تمام
اگر به همین سادگیه چرا خود همین نظام برگزار نکنه؟
چون اعتمادی بهش نیست
به آن سازمان بینالمللی اعتماد هست؟
چرا نیست؟
چرا هست؟
چون مستقله، بیطرفه. واسشون فرقی نمیکنه نتیجه رفراندوم چی میشه
مستقل از کجا؟ مستقل از کی؟ از کجا مطمئنی بیطرفی را رعایت میکنن؟
خب حالا چاره چیه؟
چاره چی؟
رفراندوم دیگه. بالاخره یکی برگزار کنه ببینیم اکثریت با کیه؟
کی متقاضی برگزاری رفراندومه؟
مردم
چطوری و کجا معلوم شده که مردم درخواست رفراندوم دارن برای اصل نظام؟
ادامه 👇👇👇👇👇
@drhamednikoonahad
چرا رفراندوم برگزار نمی کنند؟ (۲)
ادامه از ☝️☝️☝️☝️☝️
همه جا اعتراض هست در خیابان، در فضای مجازی ...
یعنی هروقت عدهای اعتراض کردند باید رفراندوم برگزار بشه؟
وقتی اعتراضات زیاد باشه آره، چرا که نه؟
اعتراضات زیاد یعنی چی؟ چقدر؟
حالا هرقدر؟ گسترده دیگه
یعنی مثلاً هزار نفر در فضای مجازی گفتند رفراندوم بشه، باید بشه؟
مثلاً از طرف پنج درصد مردم امضا و طومار جمع بشه برای رفراندوم عوض کردن نظام
از چه کسانی امضا جمع کنند؟
هر کی شناسنامه و پاسپورت اینجا رو داره
سن و سال مهم نیست؟
۱۸ سال به بالا؟
چرا ۱۵ سال به بالا نباشه؟
چه فرقی میکنه؟
فرقش در تعداد امضاهایی است که جمع میشه و درخواست رفراندوم دارند
پس ۱۲ سال به بالا. چون خیلی از معترضا الان از نوجوونان
پس شاید از این پایینتر هم بشه؟
نمیدونم شاید، نه دیگه
خب حالا اگر ده درصد امضا جمع شد که نه، رفراندوم برگزار نشه، چی؟
خب در آن صورت احتمالا دیگه رفراندوم لازم نیست
چرا نیست؟
چون طرفدارای این ده درصد حتماً بیشترن تو جامعه
شاید نباشند!
پس رفراندوم برگزار بشه در هر صورت
اصلا فکر کنیم رفراندوم برگزار شد. نتیجهاش را میپذیرن؟
چرا نپذیرن؟
به همان دلایلی که برگزار کننده را قبول ندارن یا احتمال تقلب هست یا نتیجه برخلاف انتظاره یا هر چیز دیگه
خب رفراندوم رو تجدید میکنیم
تا چند بار؟
فقط یکبار، دیگه همه باید قبول کنن
چرا؟ شاید بازم اعتراض بشه، یا تقلب شده باشه!
دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه
حالا اعتبار نتیجه رفراندوم تا کی باشه؟
یعنی چی؟ تمومه دیگه
یعنی دیگه رفراندوم برگزار نمیشه؟
چرا! اگر دوباره اعتراضات زیاد بشه به اصل نظام، باز هم رفراندوم باید بشه
یعنی هر چند وقت؟
وقتی نسل عوض شد
کی نسل عوض میشه؟
هر بیست سال یا ده سال یا پنج سال ...
چرا برای همین نسل فعلی دوباره رفراندوم گذاشته نشه؟
اگر تعداد معترضان زیاد بود و امضای لازم را جمع کردن، برگزار بشه
خب اگه تو رفراندوم، اقلیت ۴۰ یا ۳۰ یا ۲۰ یا ۱۰ درصد از مردم باشن که هر هفته باید رفراندوم گذاشت، نه؟
نه دیگه، هر هفته و هر ماه و هر سال که نمیشه!
چرا نمیشه؟
پس کی مردم به زندگی شون برسن؟
چاره چیه؟ بالآخره ی عده مخالف حکومتن
خب باشن. در همه جا مخالفان نظام، هستندولی باید در چارچوب نظام رفتار کنن
شاید نخوان تو چارچوب رفتار کنن!
خب برن انقلاب کنن!
پس چرا باید یک نظام مستقل و مستقر، برای ادامهی حکومتش رفراندوم برگزار کنه؟
@drhamednikoonahad
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
کدام حکومت، #جمهوری_اسلامی است؟
ملت ايران! برادران و خواهران عزيز! بيدار باشيد. اي زنان و مردان پرخروش انقلابی كشور ما! هشيار باشيد! از هماكنون بايد حكومتی را انتخاب كنيد كه در آن حكومت عامل زور و عامل تحميل بههيچعنوان براي رسيدن به هيچ سِمتي از سِمتهاي اجتماعي مورد بهرهبرداری احدی قرار نگيرد. اين پايه اساسی است. به نظر ما همه مسائل ديگر، همه مصالح ديگر بايد از اينجا مايه بگيرد و از اين طريق تأمين شود؛ از طريق دخالت آگاهانه زن و مرد مسلمان متعهد در تعيين سرنوشت خويش و در تعيين فرد يا گروهی به عنوان زمامدار امت. اين يك پايه اساسی است.
خوب هر حكومتی كه بر اساس رأی آزاد مردم سر كار بيايد، ميتواند جمهوری اسلامي باشد؟ نه. اين شرط لازم است ولي شرط كافي نيست. يك شرط دوم هم دارد و آن اين است كه وقتي اكثريت مردم يك كشور مسلماناند، اين مسلمانها اگر فردي يا گروهي را با رأي آزاد براي زمامداري انتخاب كردند، خودبهخود از اين زمامدار ميخواهند كه اين حكومت، اين نظام، اين رژيم خودش را در اداره مملكت نسبت به مقررات و تعاليم اسلامي ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد كه جامعه و كشور را بر مبنای تعاليم سعادتبخش اسلام اداره كند.
بدين ترتيب، ملاحظه مي كنيد كه يك اصل دوم نيز در حكومت اسلامی هست:
اصل تعهد نسبت به تعاليم اسلام.
منبع: #شهیدبهشتی؛ مبانی نظری قانون اساسی؛صص ۱۹-۲۰
#جمهوری_اسلامی
#حکومت_آزاد
#حکومت_ایدئولوژیک
#حکومت_مکتبی
#قانون_اساسی
#۱۲فروردین
@shahiddoctorbeheshti