#کتاب #کتابچه #شیخ_موسی
📗رمز جاودانگی
شرحی مختصر پیرامون شخصیت حضرت حاج شیخ موسی
🖊حجت السلام عبدالله ملاتبار (تباری) فیرروزجائی
۱۳۸۲
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#وقفنامه
#شیخ_موسی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#وقفنامه
#شیخ_موسی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#وقفنامه
#شیخ_موسی
۱۳۴۱
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
shahram_nazeri_bigharar.mp3
20.31M
🎙شهرام ناظری
🎼بیقرار💎
🎼#نوای_ایرانی
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم درباره… - Khamenei.ir.mp3
24.48M
#رهبری
🎧 بشنوید | صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم درباره تحولات منطقه.
۱۴۰۳/۹/۲۱
🎙 از طریق یکی از سکوهای زیر بشنوید:
castbox | shenoto | سایت
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@edmolavand
#قرارگاه_فرهنگی_میرمریم
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
938.1K
#فرهنگ_عامه
#بندپی
🎙دبیر رضانژاد
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#اسناد
#طایفه
#بلواز
📜از اسناد نادر و ارزشمند طایفه بلواز
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آقامار
#داوِت
#شیخ_موسی
📢اطلاعیه مراسم سالانه دعوت حضرت آقامار
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
❤️#شیخ_موسی
#آقامار (مادر حاج شیخ موسی)
آبان ۹, ۱۳۹۸
🖊امامی
✍حضرت آقامار ، مادر گرانقدر حضرت حاجی شیخ موسی (از عالمان بزرگ دینی منطقه) هستند که از احترام خاصی نزد اهالی به ویژه #ایل_فیروزجایی برخوردار است.
#پریجا
📌حکایات مختلفی از این بزرگوار در سطح منطقه و در میان اهالی بیان می شود که از مشهورترین آنها می توان به اطعام دهی میهمانان از دیگ کوچک نام برد که زبانزد است.
📌نقل است «روزی حضرت حاج شیخ موسی مشغول چراندن گاو خود در حوالی مرتع سرجی کلا #امامزاده محمد(ع) بود و چشمان گاوش را با کیسه ای بسته بود.
در همین حال حاکم منطقه با عده ی کثیری از لشکریانش در حال عبور از انجا بودند که با دیدن این صحنه متعجب شدند و از شیخ علت کارش را جویا شدند که در جواب می شنوند نمی خواهم گاوم وارد مزارع مردم شود.
📌شیخ هم که به کرامت مشهور است پادشاه و لشکریانش را برای پذیرایی به منزلش دعوت می کند و به مادرش می سپارد که با شیری که از گاوش دوشیده برای مهمانان غذایی تدارک ببیند.
مادرش در یک دیگ کوچک که در زبان مازندرانی به آن لویچه گفته می شود شیر آش درست می کند.
📌پادشاه خطاب به مادر شیخ می گوید ما گرسنه ایم و عده ی مان هم زیاد است و به گمانم این مقدار برای ما کفایت نمی کند که در جواب مادر شیخ می گوید: شما همین مقدار را بخورید اگر کم بود دوباره درست می کنیم.
📌پادشاه و لشکریانش هر چه قدر از این آش می خوردند متوجه شدند که از مقدار آش در دیگ اصلا کم نشده است. پادشاه که از مشاهده این دو رویداد متعجب شده بود به پاس تشکر از این دو بزرگوار دو مرتع یشلاقی : پریجا یا فیروزجاه ، گریوه ، ویتله ، ازروسر و آری که وسعت زیادی دارد و در ییلاق مرتع خود حاج شیخ موسی ، لهه ، کت پلی ، لتی ، لته بن ، شالینگچال ، پاریجان ، ککی چال ، استچال ، نینو ، کتراچال و هلاجیمه که همه ی فیروزجایی ها به وسعت این دو منطقه واقفند را به حضرت می بخشد و حضرت از آنجایی که از شاگردان امام ششم [#امام_صادق علیه السلام] بودند و در محضر آن امام مورد تربیت قرار داشتند بدون هیچ چشم داشتی مناطق یادشده را #وقف عام می کنند.»
🏛مقبره آقامار ، بنایی از چوب و گل است که بر دامنه ی تپه ای در روستای فیروزجاه ثابت (پریجا) بخش بندپی شرقی واقع شده است.
🌸آستانه آقامار از دو اتاقک تشکیل شده است که قبر «آقامار» در اتاق ورودی آن جای گرفته است.
👇
📜بر روی قبر صندوق چوبی مشبکی قرار دارد که بر لنگه ی در ضریح آمده : « . . . بانی این ضریح شریفه آقامار طایفه ی فیروزجایی، نجار استاد تیمور لاغری و استاد جانعلی [خانعلی] ۱۳۴۸ شمسی ».
📌رواق بیرونی آستانه آقامار راهرویی با نرده ی چوبی است و معماری این بنا متناسب با ویژگی های اقلیمی و فرهنگی بندپی ساخته شده است.
📌در منطقه فیروزجاه ۴۲ فقره اعم از مزارع، مراتع و جنگل که شاید سابقهای ۳۰۰ ساله دارند، دارای وقف نامه هستند که بعضی از #وقفنامه ها اختصاص دارند به اباعبدالله الحسین که در ایام دهه عاشورا باید صرف و خرج شود و متولیان وقف از زارعین و مستاجرین اجاره بها را دریافت می نمایند که عایدات این وقف ها به هر اماکنی که اختصاص داده شده به هیئت امنا این اماکن جهت صرف و خرج تحویل داده می شود و قبض پرداخت اجاره بها را از آنها دریافت می نماند، که از قدیم الایام این رسم بوده است.
🗓همه ساله از سوی ایل فیروزجایی مراسم بزرگداشتی به عنوان «آقامارِ داوِت» در محل مقبره این بزرگوار برگزار می شود .
👇
📎فاقد منبع | نیاز به تحقیق
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3862
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#شعر #شاعر #نویسنده
#علامه_حسن_زاده_آملی
📝شعر زیبا به زبان مازندرانی.
از مرحوم آیت الله علّامه حسن زاده آملی
🔻
اي ونگِ شامِ اذان بِمُؤئه مِه گوش
مِه تن بِلَرزِسِّ و مِه دل بُِموئه جوش
هي روزّه شُو كِمّي و شُو رِه كِمّى روز
ناگِهُون گِنّنِه برو چاركس دوش
وضو بَيتِمه بَخُونّم شِه نمازّه
خِداءه پيش بَوِرِم راز و نيازّه
اَمشُو جمعه شو هَسّ و اميدوارمِه
اَحيا ها كِنم همين شُوء دِرازّه
اَمشوئه تاريكى چَنِّه مِزه داينِه
مِزه شُوهاى ماه روزه داينه
مِه دِلّه نَمّه اَمشو چى كار دَبُوشِه
اَنّه آه و ناله داينه و سوزه داينه
ترجمه
باز صدای اذان شام به گوش من آمد
تنم بلرزید و دلم به جوش آمد
هی امروز و فردا میکنیم و شب را روز مینماییم
ناگهان خطاب میرسد که برو بر دوش چهار نفر)(شاره به مرگ و حمل با تابوت)
وضو گرفتم که نمازم را بخوانم
نزد خدا راز و نیازم را ببرم
امشب شب جمعه است و من امیدوارم
این شب دراز را با بیدار بودن احیا نمایم
تاریکی امشب چه مزه ای دارد
لذت شبهای ماه رمضان را دارد
نمیدانم امشب دلم را چه شده است
که انقدر آه و ناله دارد و پر سوز و گداز است
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3863
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ایران_شناسی
#آران #بیدگل
1⃣
📖بیشتر بدانید
✍در دوره قاجار، آران و بیدگل به صورت دو قریه جدا از هم وجود داشت. عبدالرحیم کلانتر ضرابی در این باره میگوید:
«و از آنجا به قریه نوشآباد و از آنجا به قریه آران و از آنجا به قریه بیدگل و این سه قریه از قرا معتبره و از قصبات معظمه گرمسیر و در دامنه بند ریگ بین الشمال و المشرق و در یک فرسخی و یک فرسخ و نیم کاشان واقع هستند.»
پس از دوره قاجار آران و بیدگل هر یک بر اساس قوانین تقسیمات کشوری دارای شهرداری جداگانه بودند و سال تأسیس شهرداری آنها به ترتیب ۱۳۳۲ و ۱۳۳۳ خورشیدی بودهاست.
[۱] اولین شهردار آران در این دوره محمدتقی صباحی بود.[۲]
💠منبع
۱/طرح جامع آران و بیدگل، سال ۱۳۸۲
۲/برگرفته از سخنرانی استاد علی شریفی در سال ۱۳۸۳ در اداره آموزش و پرورش آران و بیدگل
📌در سال ۱۳۵۴ خورشیدی بنابر تصمیم وزارت کشور این دو شهر تحت عنوان گلآرا یکپارچه شدند و از بخش آران و از توابع کاشان در محدوده استان مرکزی قرار گرفت.[۳]
💠منبع
۳/ اسناد و مدارک استانداری استان مرکزی و وزارت کشور، ۱۳۵۴/۱۲/۲۶
📌در مردادماه سال ۱۳۷۵ بر اساس مصوبه هیئت وزیران، بخش آران از شهرستان کاشان جدا و به عنوان شهرستان آران و بیدگل شامل دو بخش مرکزی و کویرات در تقسیمات کشوری شناخته شد.[۴]
💠منبع:
۴/گام اول، شهرداری آران و بیدگل، سال ۱۳۸۶، صفحهٔ ۳۶
📜قدیمیترین اثر مکتوبی که به آران اشاره دارد، #کتاب_الاعلاق_النّفیسه نوشته ابن رسته است که در سال ۲۹۰ قمری به زبان عربی نگاشته شده و در سالهای اخیر توسط دفتر انتشارات امیرکبیر ترجمه و چاپ شدهاست. در صفحه ۱۸۱ این اثر از آران به عنوان یکی از آبادیهایی که در دوران انوشیروان دارای قصرهایی بودهاست، یاد میکند.[۵]
💠منبع
۵/آرانی، ملاغلامرضا (۱۳۷۹). رساله هلالیه در شرح حال امامزاده محمد هلال بن علی. کاشان: انجمن اهل قلم آران و بیدگل، به اهتمام حبیبالله سلمانی آرانی. شابک ۹۶۴-۳۳۰-۲۰۹-۱.، صفحهٔ ۹
📌درکتاب تاریخ قم که ۱۳۰۰ سال پیش نوشته شده از #آران و وشاد و هراسکان نامبرده شدهاست.
«در نوشتهها قریه آران، دیده میشود. این منطقه را سابق بر این بدان جهت قریه میگفتند یا مینوشتند چون که دارای باغهای مشجر، خانههای بزرگ، قلعه و کاریزهای متعدد بودهاست…»
مطابق نوشتههای عباس علیجانزاده آرانی، این شهر از دو بخش مجزا و همجوار آران و بیدگل با فاصله کوچهای تنگ تشکیل شده بود که در اسفند ۱۳۴۴ دیوارها فرو ریخت و هر دو بخش یکی شدند و شهر آران و بیدگل بهوجود آمد.[۶]
💠منبع
۶/ علیجانزاده، حسین (۱۳۷۲). زبان کویر (کتاب اول). حسین علیجانزاده. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۶۴۴۰-۶۱-۳. صفحه ١٠
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3864
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#وجه_تسمیه
2⃣
🌍#آران
✍اسامی آران، آرو، آرو بیدگل، ویگل، گلآرا، نامهای رسمی و محلی این منطقه بودهاست.
درباره ی سبب این نامگذاری نظریات متعددی ابراز شده که به برخی از آنها اشاره میشود.
📌واژه ی آران به معنای جایگاه مقدس و مکان گرمسیر است و اصل این واژه از «آرین» (نام دیگر قوم آریا یا ایریا) بودهاست.
✍نظام وفا آرانی در مجموعه آثار خود دربارهٔ آران میگوید:
شنیدم که آران از آن نام جستکه بد مرکز آریایی نخستوزان نام بردار آرانی استکه خود ز اولین قوم ایرانی است
📘مسعودی، عبداله (۱۳۸۲). مجموعه آثار استاد نظام وفا. کاشان: خاطرات قلم. شابک ۹۶۴-۹۳۸۱۴-۴-۹.، جلد ۲، صفحهٔ ۶۶
📌آران یا آلان یعنی کاشانه و لانه نیز هست. نام کاشان و قزوین نیز از نام این قوم کاسپینها گرفته شدهاست.
📌آر به معنی بزرگ و قهرمان و دلیر و آران سرزمین دلیران است.
[نیازمند منبع]
📌آران به معنی سرزمین شرق و آفتاب هم آمدهاست.[نیازمند منبع]
📌احتمالاً این مردم از نظامیان و لشکریانی بنام آران بد بودهاند که شاید نام آران و بیدگل از این اسم باشد و گرنه گلی در این ناحیه چندان نمیروید که وجه تسمیه گل داشته باشد مگر آن لشکر گم شده در کویر لشکر آران بدگل (نام آن سپهبد) باشد.[نیازمند منبع]
📌آران به معنی ایران کوچک است.
🌍#بیدگل
✍واژه بیدگل تغییریافته ویگل، شهر باستانی در کنار شهر قدیمی هراسکان (شهر بزرگ باستانی) است.
[نیازمند منبع]
📌بیم گل یا هراس کان محل ترس به دلیل داشتن کوچه و خانههای عجیب و غریب آن بودهاست.
📌سلیمان صباحی بیدگلی از شاعران نامی و از نامیان دوران موسوم به نهضت بازگشت ادبی در وصف شهر خود یعنی بیدگل چنین میسراید:
وطن به بیدگل، اما کسی ندیده صباحیبه دست دسته گل
#گویش #زبان
📌زبان اهالی آران و بیدگل، فارسی رایج به همراه لهجههای متفاوت است. زبان محلی این منطقه که در اصطلاح به آن زبان باستانی آران بیدگل میگویند از زبانهای پهلوی قدیم است که تا این زمان در سرتاسر شهرها و بخشهای حاشیه کویر (نطنز، بادرود، زواره و …) با اندک تفاوت در لهجه رایج است و با زبانهای دیگر ایرانی لری، کردی و مازندرانی وجوه مشابهی دارد. بهطور کلی گویشهای پهنه کاشان، خواه روستاهای درون کوهساران و خواه آبادیهای گسترده در کویر و دشت آن، هم از لحاظ واژگان و هم از لحاظ دستوری و آوایی اهمیت خاصی دارد.
📌در ضمن لهجه آرانی در این شهرستان در بین آرانیها و لهجه بیدگلی در بین بیدگلیها رایج میباشد از نکات قابل توجه اینکه نوع محلات نیز دارای تفاوتی در نوع لهجه هستند که صرفاً بومیان آن متوجه میشوند.
https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3864
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─