eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
408 دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
260 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از میرمریم
📝بر اساس تحقیقات مجموعه ی پژوهشی ادملاوند تا کنون دو محل به نام در مازندران شهرت دارند. الف) ذغال چال ساری ب) ذغال چال بندپی بابل 🟢الف) ذغال چال ساری: ذغال‌چال، روستایی بود از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران، که در سال ۱۳۹۵ به شهر ساری الحاق شد و اکنون یکی از محلات منطقه یک شهرداری ساری بشمار می‌رود. 👥جمعیت این محله در شهر ساری قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۲۲۸نفر (۸۲۱خانوار) بوده‌است.[۱] 📚منابع ↑ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲. 🔎وجه تسمیه: ۱.ذغالچال دراصل یک کلمه هندی به زبان سانسکریت بنام ((زاخاراچای)) بوده است. برخی معتقدند ذغالچال در حقیقت ذغالچال نبوده است و سابقه تاریخی آن بیش از دو هزار سال می باشد. بیش از ۲۰۰۰ سال قبل هندی هایی که به زبان سانسکریت سخن می گفتند از هندوستان به سمت روخانه ی تجن آمدند و در کنار و اطراف آن کشاورزی و دامپروی  میکردند و از طرف دیگر تا تپه های نزدیک اسبورز متعلق به ذغالچال امروزی بوده است و دارای تپه ماهورهای زیبایی داشت که از آن تپه ماهورها گردنبندی زیبا ساخته اند که هنوز در یکی از موزه های هندوستان با نام منطقه زیبا و خوش آب و هوای آن روز {زاخاراچای} موجود است ذغال چال در اصل ذغالچال نبوده و به مرور زمان به غلط به این نام تغییر کرده است. ذغالچال در اصل یک کلمه هندی به زبان سانسکریت بنام {زاخاراچای} بوده است از کلمات به جا مانده زبان سانسکریت بلو که در مرزبندی شالیزارها به کار میرود و یا کلمه کَش یعنی پهلو و یا اُو به معنی آب و خیلی از کلمات روستایی ما همان برگرفته از کلمات زبان سانسکریت هندی می باشد. ۲. نام قدیمی محل {زرین چال} بوده است. مردم ذغالچال فعلی در گذشته در جنگل زرین آباد مازندران، شهرستان ساری و جاده اسبوکلا، که گذر فعلی بیمارستان زارع واقع شده است اسکان داشتند. ۳.اهالی به تهیه ی زغال از درختان {زرین آباد} می پرداختند و سپس در بازار آنها را عرضه می کردند. ۴.وجود زغال سنگ و یا انبارهای دست ساز زغال سنگ و یا زغال چوب دور از ذهن نیست. ۵.روستای زرین چال{ذغالچال فعلی} ساری محل نگهداری آثار هخامنشی و دورهای مختلف سلاطین نیز بوده است. ۶.نام های متصور این روستا بدین شرح است: زاخاراچای، زرین چال، زرین جا، زرین چای، زرگر محله، زرمال، زرین آباد،‌ زرخال و ذغالچال. 🕌امامزاده حسن: این بقعه در سه کیلومترى خاورى شهر سارى، در پس کوچه هاى روستاى ذغالچال واقع شده و شامل بناى ساده اى به ابعاد ۳×۳ متر با پوشش بام پشم سیمان (ایرانیت) است. صندوقى چوبى در وسط بقعه است که از ارزش خاصّى برخوردار نیست. گویند که مدفن امامزاده حسن معروف به {گل ارغوان} در اینجاست اما از نسب او اطّلاعى ندارند و ما نیز به سندى که ما را به این مهم رهنمون سازد بدست نیاوردیم. جز اینکه برخى خفته در مزار را برادر امامزاده سه تن مدفون در همین روستا مى دانند که در این صورت باید او برادر امامزاده عقیل مدفون در امامزاده سه تن روستاى ذغالچال باشد که نسب وى با شش واسطه به امام على(ع)منتهى مى شود که از قرار ذیل است: سیّد حسن بن جعفر الملک الملتانى بن محمّد بن عبدالله بن محمّد بن عمر الاطرف بن امام على(ع). او سیّدى بسیار جلیل القدر، عظیم الشأن و از نزدیکان و اصحاب خاص حسن بن زید داعى ـ مؤسّس دولت علویان طبرستان بشمار مى رفت. ظاهراً او در سال ۲۶۰ هـ.ق در حمله یعقوب بن لیث صفّار به سارى به همراه چندین تن از برادران و برادر زادگان در این منطقه به شهادت رسیده است([1]) در کنار بقعه، زینبیه زیبا و جالبى ساخته اند و پشت بقعه نیز سرویس هاى بهداشتى مرتبى بنا نموده اند. زمین زیارتگاه حدود ۴۰۰ مترمربع است. [1]. المجدى: ۲۸۰، الدّرة الذهبیّه ۲: ۲۹۰ مزارات امامزادگان ایران ۳: ۱۰۳ ـ ۱۰۴. 🟢ب) ذغال چال بندپی بابل: ذغال چال، روستایی است از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل در استان مازندران ایران. این روستا در دهستان فیروزجاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است. 📚منابع ↑ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار 🔎وجه تسمیه: ۱.وجود انبار زغال چوب و حتی ذغال سنگ در محل با توجه به منطقه ی جنگلی و تحقیقات میدانی محتمل است. ۲.برخی از اهالی و مردم پیرامون آن به غار طبیعی ذغال سنگ اشاره میکنند. ۳.افراد مقیم این روستا و یا پیرامون آن جهت کسب و معاش پس از قطع درختان با ساخت کوره های مختلف زغال،اقدام به تهیه ی زغال و سپس آنها در همیان[کیسه نخی بزرگ] قرار میداند و در بارفروش[بابل] میفروختند. 📚منبع: شجره نامه اشاداد محسن داداش پور باکر ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand
📜 ۱.آرزم: کشاله ی ران @edmolavand ۲.آرِز: شاکی/شکایت کننده/دادخواه/متظلّم @edmolavand ۳.آرِسته: راسته @edmolavand ۴.آرشه: آروشه @edmolavand ۵.آروس: عروس/زنی که تازه ازدواج کرده است. آروس سِماکَر نیییه، گِنِّه بِنه تَپِّه چلوئه /گاو زرد و سفید رنگ @edmolavand ۶.آروسِ مار: مادر عروس/کسی که به عنوان راهنمای عروس در شب زفاف از میان زنان میان سال و شوهر کرده انتخاب می شود/ساقدوشِ عروس @edmolavand ۷.آروس مِجی: آهسته آهسته و خرامان راه رفتن/آهسته و مانند عروس گام برداشتن. @edmolavand ۸.آروس مَنگو: گاو ماده ای که موی پیشانی آن آویخته باشد. @edmolavand ۹.آروس میچکا: دُم جنبانک/دم لاکنُک @edmolavand ۱۰.آروس واری: مانند عروس/شبیه عروس @edmolavand ۱۱.آروس هَمموم: عروس را به حمّام بردن/قُرُق کردن و خلوت نمودن حمّام در وقتی از روز برای رفتن عروس به حمّام/در ادملا تا اواخر دهی ۱۳۷۰ عروس را به ((حمّوم سَر)) برده و مراسم آروس همموم انجام میشد. @edmolavand ۱۲.آآروسی پِلا: پُلوی عروسی/پلویی که در عروسی از مهمانان پذیرایی کنند. @edmolavand ۱۳.آروسی پِه: موقع عروسی/وقت عروسی/زمان عروسی/نزدیکی های عروسی @edmolavand ۱۴.آروسی تِماشا: تماشای عروسی/تماشای عروس خانم @edmolavand ۱۵.آروسی خِنِه: خانه ای که در آن جشن عروسی برگزار باشد/خانه ی عروس @edmolavand ۱۶.آروسی دِله: زمان عروسی/هنگام عروسی/موقع عروسی/وسط عروسی/در حین عروسی/هنگام برگزاری عروسی. @edmolavand ۱۷.آروسی شو: شبِ عروسی/شبی که عروس را به خانه ی داماد بَرند/شب اول جشن عروسی. @edmolavand 📚منبع: ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔴ضرورت برخورد با تجاوز به حریم رودخانه ها 🟨نیاز می رود با جدیت از سوی نهادهای مرتبط امر به خصوص شهرداری ، دهیاری و دادگستری پیگیری گردد. ✍ باسردشدن جریان هوا و رسیدن به فصل پاییز و زمستان شاهد هستیم که باران ها آغاز می گردد و این بارش بعنوان نعمت الهی یک فرصت است اما باید مدیریت صحیح و سازمان دهی شده انجام گردد تا تبدیل به تهدید نگردد. نیاز می رود زیرساخت های شهری و روستایی مناسب چنین فصل هایی باشد نه اینکه با یک ساعت بارش شدید باران، تمام محورهای مواصلاتی درون شهری و روستایی مختل گردیده و حتی خانه های ساکنین روستا یا شهر را آب بگیرد و سیل در کوچه ها و خیابان ها راه بیافتد. 🔴این امر نیازمند برنامه ریزی دقیق و سازمان دهی شده است تا در مواقع بارش های شدید باران، کمترین آسیب ها به اهالی عزیز شهر یا روستاها وارد گردد. یکی از موارد مهمی که نیازمند توجه است بحث جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها و برخورد با متجاوزین به حریم رودخانه ها می باشد که نیاز می رود با جدیت از سوی نهادهای مرتبط امر به خصوص شهرداری ، دهیاری و دادگستری پیگیری گردد. 🟣وقتی حریم رودخانه ها آزاد باشد قطعا دستگاههای نظارتی و اجرایی می تواند نسبت به لایروبی صحیح رودخانه اقدام نماید و تا حدود زیادی از بالاآمدن آب رودخانه ها و آبگرفتگی ها در مواقع بارش شدید باران جلوگیری نماید. 🔴 بر طبق قانون، هرگونه تجاوز به بستر و حریم رودخانه ها ممنوع است و درماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی، برای اشخاصی که به بستر و حریم رودخانه ها تجاوز نمایند، مجازات پیش بینی شده است. 🟡چه کسانی به مرور زمان در حریم رودخانه احداث ساختمان مسکونی یا دامداری و یا جزو ملک خویش نمودند؟؟!! 👇 🟢در استان های شمالی، شهرها دارای رودخانه ها و اَنهار [در روستای ادملا بندپی بابل رودخانه ی چادرکا باکر، چهارشمین، روآر و متالان که از دهه ی ۱۳۶۰ تا کنون دست خوش آسیب و تجاوز هستند] زیادی هستند و نیاز می رود اهالی عزیز دقت لازم را داشته باشند و به هوای اینکه زباله آب را با خودش می برد در رودخانه ها و اَنهار سطح شهر رها نکنند که اگر از وظایف شهروندی خود ساده بگذریم زمینه ساز آبگرفتگی و مشکلات دیگر خواهد شد. 🟠یکی دیگر از مسائل مهمی که باید مورد توجه باشد حفر چاههای جدید و سپتیک در مناطق مورد نیاز است تا از تجمع آبها در کوچه ها جلوگیری گردد. 🟠لایروبی به موقع رودخانه ها و اَنهار هم از جمله مسائلی است که باید به صورت دقیق و منظم در دستور کار شهرداری ها، دهیاری ها باشد تا در چنین مواقعی، بحران ساز نگردد. 👇 🟠معرفی و برخورد قاطع با متجاوزین به حریم رودخانه، اَنهار و زهکش از دهه ی ۱۳۶۰ تا کنون که باید با ارجاع امر به کارشناسان رسمی دقیق محاسبه و حریم قانونی اعمال گردد. 🔵اعمال دقیق ‌آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیلها، مردابها، برکه‌های طبیعی و شبکه‌های آبرسانی، آبیاری و‌ زهکشی ۱۳۷۹.۰۸.۱۱ - ۳۶۰۴۶ . ت ۲۳۶۸۷ ه‍ -۱۳۷۹.۰۸.۱۶ - ۳۱۸ ‌شماره: .۳۶۰۴۶ت۲۳۶۸۷‌هـ ‌تاریخ: ۱۳۷۹.۸.۱۶ ‌وزارت نیرو - وزارت کشور - سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۹.۸.۱۱ بنابه پیشنهاد شماره ۴۸۵۵۶.۳۱.۱۰۰ مورخ ۱۳۷۹.۸.۳ وزارت نیرو و به استناد ماده (۵۱) قانون‌توزیع عادلانه آب - مصوب ۱۳۶۱ -، آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیلها، مردابها، برکه‌های طبیعی و شبکه‌های آبرسانی، آبیاری‌ و زهکشی 📝 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ http://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸ارسالی مخاطبین
AUD-20230917-WA0003.mp3
14.23M
🌺🎼🎧بلند گیسو 🌺🎤مهدی کارگر خناری ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
4_5787528414873256001.mp3
2.52M
🎼 آهنگ " لالایی " با صدای اکبر رستگار 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 👶لالا لالا کۊ یه کۊتر برمه نکن ایمبه ته ور ایمبه گأره ره تۊ دیمبه ته غم' دریا اۊ دیمبه پسر لالا دتر لالا منی ارمۊن ٚدل لالا نئینی مار ٚخور لالا مه دل شیشه دنیا سنگه منی دل ته وسه تنگه لالا لالا لالا لالا منی ارمۊن ٚدل لالا 👵ته دس' هیمه ؤ رسن بورده ته قد' نشا ؤ خرمن بورده اتا دم راحت ٚ دنیا نکردی ته عؤمر' صحرا بتتن بورده لالا لالا خسسه تن ٚبلاره شه مار ٚبۊ یه پیرهن ٚبلاره ته مه گأره دایی تۊ یه بلاره ته شۊ مه سه نشی خۊ یه بلاره مه سه لالا خۊندسی تا صواحی مه سه داشتی آرزۊ یه بلاره لالا دل داننه ارمۊن ٚبلاره بی ته دنیا مه زندۊنه بلاره ته دۊش مشت ٚهیمه من ته بلاره ته دس پر ٚپینه من ته بلاره یا نشا کردی یا مال ٚپه دئی ته سر ؤ تن خسسه من ته بلاره لالا چش مشت ٚاسری یه بلاره ته مه دنیا یه خشی یه بلاره لالا لالا لالا لالا لالایی آفتاب تنی دلی گۊشه نوۊنه بهار ته دس ٚونۊشه نوۊنه اگه دنیا یه خشی مه بوۊشه جان ٚمار ٚگرم ٚکشه نوۊنه لالا لالا شه غمخار ٚبلاره اسا ونه تن نخاره بلاره ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
4_5924551898978844952.mp3
11.08M
🎼 آهنگ " مه دل تنگه مه جان مار وسه " 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌺🎼🎧 شعر : فیروزجایی 🌺🎤خواننده : اشکوا ●━━━━━────── ⇆ ◁ ㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤ ↻ ‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 ❖ ﷽ ❖ 🌺 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍂 @edmolavand 💐🌾🍀🌼🌷🍃🌼
📺تغییر چهره دو مجری زن برنامه‌های کودک در گذشته؛ الهه رضایی و گیتی خامنه در گذر زمان ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
شَم سو هاکِنم تی مِزار تِه دَنی تیسّه بِنالِم  زار و زار تِه دَنی تی تی ندائِه سِر پیشِ هَلی دار سَر نَزّوئِه مِره بِهار تِه دَنی 📝 🗓۱۳۹۷/.۱/.۲ 💌ارسالی مخاطبین ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ @edmolavand ﷽ 📎 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─