14.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روستای اروست از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران بوده و دقیقا در دهستان ولایت واقع شده است.
فاصله این روستا تا شهرستان ساری در حدود ۱۰۰ کیلومتر بوده و با نزدیکترین شهر مجاور خود یعنی کیاسر ۴۴ کیلومتر فاصله دارد. مساحت روستای اروست تقریبا ۱۲ کیلومترمربع است و قدمت دیرینهای دارد. این روستا از ۱۰۰۰ نفر جمعیت برخوردار بوده و در ارتفاع ۲۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است.
تاریخچه نام اروست
نام این روستا تاریخچه جالب و شنیدنی دارد و در حقیقت از واژه «آروس» گرفته شده است. گفته میشود در گذشته عروسی از خانواده نجیبزادگان به این روستا سفر کرده بود و بعد از گشت و گذار بسیار، برای ادامه راه از اهالی آن منطقه تقاضای اسب میکند. مردم روستا به زبان محلی میگویند «آروس مال خواست» و این جمله بین همه رد و بدل میشود. پس از این، افراد از جمله آروس مال خواست برای آدرس دادن به این روستا استفاده میکردند. به این ترتیب نام این روستا، آروس نامیده شد و روستای روبروی آن، «مالخواست» نام گرفت. واژه آروس با گذر زمان تغییر پیدا کرد و به اروست تبدیل شد، اما نام مالخواست هنوز هم بر روی روستای روبروی آن قرار دارد.
#اروست
#چهار دانگه
#ساری
#مازندران
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#غزل_تبری
ویـشـــه اَیی مـــاهِسّه را دانّه نماشون
پِتـــکـی خِـــره بَیّا پِه زا دانـّه نماشون
پاییــزِ تــو بَیتـه درسّـی ولگ و واشّه
اَی گــج گجی چکّه سما دانّه نماشون
وا نانَجــیبی کـنده افـــرا تـو به توئه
تو دارِ کَش بِن چلچــلا دانّه نماشون
اَی یـخ لِلـک تـــالّی هـــدا ، بلبل بَدیّه
صـد تــا بــلا چکّــومِ جا دانّه نماشون
تِک وِلــوِلی خـــرنــا زوونّه بَن اِیارنه
چش راهِ سر نیشـتـادعا دانّه نماشون
گـنّــه پَییـز ما عــاشِــقونسّـه خجیره
لـــیلا اگـــــر دَوّه ، جـِلا دانّه نماشون
نـیـمــو هـَـــلا ، درد آ بلا ره بونه بَیته
دل مـــوجـِــرا بَیــّـا عــزا دانّه نماشون
✍ قربان طالبی دادوکلایی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
21.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶ای یار نادون یار
ویدیویی ناب از زندگی روستایی در مرتع سنگسرک روستای
#فشکور_چالوس
تولید کره محلی و پخت نان کلوا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂 طبیعت پاییزی جنگل دودانگه
پَئیزِ دارِ خال دِنه تِنه بو
نَظِر جه در نَشونه ته گِلِ رو
شه وه بالِش بِسازِم دارِ خال جه
سَرین بَوًه، تِنه بو جه بورِم خو
ترجمه فارسی
برگهای پاییزی بوی تو را میدهد
صورت نازنینات از ذهنم خارج نمیشود
با برگهای پاییزی برای خودم بالشت درست کنم
تا سرم را رویش بگذارم و با بوی تو به خواب روم
🎤 میرشجاعی
🎥📝 دوستعلی علیخانی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#حوزه_علمیه
📸شهریور ۱۳۷۷ حیاط مدرسه شهید حاج محمد حسن امیری بندپی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📸عکس هوایی از قلهٔ دماوند، گرفته شده در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۵ عکس از ناسا ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ #پ
🗻دماوند در اساطیر
در سفرنامههای مختلف از این کوه یاد شده است.ناصرخسرو قبادیانی در اوایل سفرنامه خود در باب کوه دماوند آورده است: میان ری و آمل کوه دماوند است، مانند گنبدی که آن را لواسان گویند. لواسان در زبان پارسی میانه (پهلوی) بهمعنای تیغه کوهی است که محل طلوع خورشید است. قصیده دماوندیه ملکالشعرای بهار هم شهرت دارد. از دماوند در اساطیر ایران هم یاد شده است. در آثار ادبی فارسی نیز فراوان به این اسطوره و بهطور کلیتر کوه دماوند اشاره شده است. شهرت آن بیش از هر چیز در این است که فریدون از شخصیتهای اساطیری ایران، ضحاک را در آنجا، در غاری به بند کشیده و ضحاک آنجا زندانی است تا آخرالزمان که بند بگسلد و کشتن خلق آغاز کند و سرانجام به دست گرشاسپ کشته شود. هنوز هم بعضی از ساکنین نزدیک این کوه باور دارند که ضحاک در دماوند زندانی است و اعتقاد دارند که بعضی صداهایی که از کوه شنیده میشود، نالههای او است. بنا به روایتی نبرد لشکر فریدون به سپاهسالاری کاوه با ضحاک در حوالی دماوند بوده است.
طبق تاریخ بلعمی محل زیست کیومرث، کوه دماوند است و گور فرزند وی هم آنجا قرار دارد. دماوند بار دیگر در پادشاهی منوچهر مطرح میشود؛ آرش کمانگیر از فراز آن تیری انداخت تا مرز میان ایران و توران را تعیین کند. در اشعار کهن ایرانی معمولا نام دماوند در ارتباط با اسطوره به بند کشیده شدن ضحاک ظاهر میشود مثل فردوسی در شاهنامه .
در اشعار و منظومههای شاعران دیگر از جمله قصیدهای از ناصرخسرو، منظومه ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی و قصیدهای از خاقانی تلمیح این اسطوره دیده میشود. قصیده دماوندیه دوم که در سال ۱۳۰۱ توسط ملکالشعرای بهار سروده شد، از شعرهای معروفی است که درباره دماوند سروده شده، چنین است:
ای دیو سپید پای در بند! ای گنبد گیتی! ای دماوند!
🏔آشوریان کوه دماوند را معدن سنگ لاجورد میانگاشتند که تصوری اشتباه بود. در زمان تاخت و تاز آشوریها به فلات ایران این کوه بخشی از حدود مادها شمرده میشد و در متنهای آشوری هم بدان اشاره شده است. دیاکونوف، سنت گذاردن پیکر مردگان در کوهها را آیین مغانی میانگارد که در دامنه دماوند میزیستند و آیین خود را به دیگر جاهای ایران پراکندند. در دامنه دماوند تعداد زیادی گور پیش از تاریخ وجود دارد. در سده هشتم میلادی در پای کوه دماوند دژی بوده است که موبدی زرتشتی به نام مسمغان و پیروانش در آن میزیستند و این دژ به فرمان المهدی خلیفه عباسی ویران شده و مسمغان نیز کشته شد.
به دلیل آتشفشانی بودن این کوه دو نام دماوند و دنباوند بر روی آن گذاشته شده است؛ معانی این کلمات از ترکیب دم به معنی دمه و پسوند آوند آن به معنی دارایی است. شکل دنباوند شکلی قدیمی از نام این کوه است که در کتیبههای ساسانی مثل کتیبه نقش رستم و کتیبه نرسی در پایکولی ثبت شده است؛ در برخی کتب نیز از این کوه به نام دمباوند یاد شده است.
🏔نحوه نامگذاری بلندترین کوه ایران
این قله به دو صورت دماوند و دنباوند ثبت شده اما بعضاً میشنوید که با اسمهای کاملاً متفاوتی مثل بیکنی و جبل لاجورد نیز آن را میشناسند. اما دلیل نامگذاری دماوند در فرهنگ معین این چنین ذکر شده که دماوند از دو بخش دم(دمه، بخار) و آوند تشکیل شده است. پس معنای لغوی دماوند دارای دمه، دود و بخار تلقی میشود که به آتشفشانی بودن این قله اشاره دارد.
🏔کوه دماوند در ادبیات پارسی
از ارزش کوه دماوند در نزد ایرانیان بیخبر نیستید اما باید بدانید قدمت این اعتبار بیشتر از آنی است که فکر میکنید. به طوری که بسیاری زبان شناسان معتقدند کوه هوابرزئیتی Havabarzaiti که از آن در اوستا نام برده شده در واقع کوه دماوند است که همیشه به مقدس بودن آن اشاره میشد. البته این یک گمان است و هنوز جایی به ثبت نرسیده اما در شاهنامه میبینید که به وضوح درباره کوه دماوند صحبت شده و شکوه آن را به نمایش گذاشته میشود به طوری که بنا بر روایت کاوه آهنگر بعد از شورش علیه ضحاک به کمک فریدون، شاه ماردوش را در این کوه به زنجیر کشید. یا شعرای بزرگی که برای این کوه پرشکوه ایرانی شعر سرودند از جمله ملکالشعرای بهار با شعر « ای کوه سپید پای در بند، ای گنبد گیتی، ای دماوند» که نشان از عظمت این قله زیبا میباشد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
روستای اروست از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران بوده و دقیقا در دهستان ولایت واقع
📜#روستای_اروست
✍روستای اروست از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران بوده و دقیقا در دهستان ولایت واقع شده است.
فاصله این روستا تا شهرستان ساری در حدود ۱۰۰ کیلومتر بوده و با نزدیکترین شهر مجاور خود یعنی کیاسر ۴۴ کیلومتر فاصله دارد. مساحت روستای اروست تقریبا ۱۲ کیلومترمربع است و قدمت دیرینهای دارد. این روستا از ۱۰۰۰ نفر جمعیت برخوردار بوده و در ارتفاع ۲۲۰ متری از سطح دریا واقع شده است.
📜در کتب قدیمی
گریگوری ملگُنُف در سال ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ در پی انجام مأموریتی از سوی حکومت قفقاز (برای اجراء وصیتنامه پتر کبیر) به شمال ایران سفر کرد. در سفرنامهٔ او آنجا که مناطق مرزی هزارجریب را برمیشمارد، نام روستای «ارست» هم دیده میشود که آن را به صورت «آروس» مینویسد. وی از مرزهای هزارجریب را برمیشمارد، نام روستای «ارست» هم دیده میشود که آن را به صورت «آروس» مینویسد. وی از مرزهای هزارجریب چنین مینویسد: استان استرآباد، رود کوچک ساور در روستای کندو در نیم فرسنگی غرب رادکان، روستای برکوله (بارکلا) و نیلا (نیالا) در اشرف در نزدیکی جادهٔ شاهرود، روستای سرخگریه(سرخگریوه) و بالخاس(مالخواست) و چشمهٔ آروس (چشمهٔ آب شور روستای ارست یا همان باداب سورت) و چهارده (چهارده کلاته یا دیباج).[۴]
📚منابع
↑ «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانیشده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
↑ «نسخه آرشیو شده». بایگانیشده از اصلی در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۸. دریافتشده در ۱ اوت ۲۰۱۹.
↑ تاریخ آموزش و پرورش چهاردانگه، خلیلی، شریعت نژاد، ص ۹۶ و ۹۷ و ۱۵۵
↑ گریگوری ملگُنُف، کرانههای جنوبی دریای خزر، ترجمان امیر هوشنگ امیری، کتاب سرا، ۱۳۷۶، ص
✍️تاریخچه نام اروست:
نام این روستا تاریخچه جالب و شنیدنی دارد و در حقیقت از واژه «آروس» گرفته شده است. گفته میشود در گذشته عروسی از خانواده نجیبزادگان به این روستا سفر کرده بود و بعد از گشت و گذار بسیار، برای ادامه راه از اهالی آن منطقه تقاضای اسب میکند. مردم روستا به زبان محلی میگویند «آروس مال خواست» و این جمله بین همه رد و بدل میشود. پس از این، افراد از جمله آروس مال خواست برای آدرس دادن به این روستا استفاده میکردند. به این ترتیب نام این روستا، آروس نامیده شد و روستای روبروی آن، «مالخواست» نام گرفت. واژه آروس با گذر زمان تغییر پیدا کرد و به اروست تبدیل شد، اما نام مالخواست هنوز هم بر روی روستای روبروی آن قرار دارد.
📜«اروست» در واقع تغییر یافتهٔ «آروس» میباشد. طبق اعتقاد خود روستاییان ساکن اروست، این منطقه که قدمت طولانی داشتهاست، طی سالهایی برف شدیدی در این مناطق حاکم شده، و شرایط زندگی دامداری و کشاورزی بسیار سخت شد، در نتیجه بسیاری از این منطقه به جاهای دیگر (بیشتر به سمت دریا) کوچ کردهاند، اما عدهای که باقی ماندند، همگی از روستاهای مختلف موجود در این منطقه به مکان فعلی روستای اروست نقل مکان کرده، و ساکن شدند. روستاهایی که نابود شدهاند به نامهای: سورت، کرچ میون، ملک میون، مسیرپا، قلعه در و … بودند.
پس از شکلگیری اولیه این روستا ظاهراً نام خاصی برای روستا تعیین نشده بود. اما پس از مدتی عروسی به این منطقه سفر میکند (عروس از خاندان نجیبزادگان بوده). در هنگام گشت و گذار خسته شده و به دنبال حیوانی برای سوار شدن میگردد. به زبان محلی (مازندرانی) درخواست اسب و .. بدین صورت بوده که «آروس مال خواست». این جمله سوم شخص در مورد این عروس در سایر مناطق میپیچد و این منطقه را «جایی که عروس، مال (اسب) خواست» مینامند؛ یعنی برای آدرس دادن میگفتند «عروس مال خواست» به زبان مازندرانی آروس مالخواست.
بدین ترتیب بود که این روستا به نام آروس (عروس) و روستای روبرو به نام «مالخواست» نام گرفته. اما در طی زمان نام روستای آروس به اروست تغییر کردهاست. ضمن اینکه نام روستای مالخواست همچنان مثل اول باقیست.
برای اثبات این قضیه، دلیل اول اینکه نویسندهٔ این مقاله در قسمت آخر از سفرنامه گریگوری ملگُنُف در سال ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ نام میبرد که در آن نام روستا به صورت «آروس» آمدهاست. همچنین محکمترین مدرک برای اثبات این قضیه وجود روستای «ماخواست» میباشد؛ یعنی اگر این داستان دروغین باشد نمیتوان نام روستای مالخواست را توجیه کرد.
✍️زبان و فرهنگ
آروس (اروست) در استان مازندران و با زبان مازندرانی و فرهنگ مازندرانی است. لهجه (بین لهجههای زبان مازندرانی (با زبان فارسی بسیار متفاوت است)) این روستا مانند لهجههای شرق مازندران و روستاهای نکا و بهشهر است و تفاوتهایی با غرب مازندران دارد. از نمونههای بارز تفاوتهای زبان شرق مازندران و غرب وجود مصوت (حروف صدادار) oe در زبان شرق مازندران است. برای مثال کلمه «کلی» در غرب مازندران به صورت keli و در شرق به صورت koeli تلفظ میشود (کلی به معنای لانه).
پژوهش اِدمُلّاوَند
روستای اروست از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران بوده و دقیقا در دهستان ولایت واقع
زبان مازندرانی تأکید بسیار زیادی بر مصوتها دارد (برخلاف فارسی) و از زبان فارسی دو مصوت بیشتر دارد. از بازیهای معروف سنتی روستا، اوسول لولو، چمبلک به چنگ، خط کا، ایدی دیدی (eidi deydi)، سنگ کا، و … است.
#اروست
#چهار دانگه
#ساری
#مازندران
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜نسخه خطی «کرامات امام رضا عليه السلام»
📝کتابت شده به امر آيت الله العظمی بروجردي (ره)
🔎مشاهده نسخه بدون گذرواژه:
http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=6AEDCADE-817C-4B98-883E-5DE257FD5309&CMD=WPV
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙کتاب «درر اللئالی» چاپ سنگی،
📎با تملکی با مهر و امضای «سید مصطفی صفایی خوانساری»
💌اهدایی سید مصطفی صفایی خوانساری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸تصویری از صعود مسیح
اثر ویلیام میلر
📝برگرفته از کتاب « تفسیر کتاب اعمال رسولان»
📙چاپ شده در سال ۱۹۳۲م.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙شرح قصيده برده
محمد بن سعید بوصيري
استانبول، ۱۲۶۲
🔎مشاهده نسخه بدون نیاز به گذرواژه:
http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=030020AC-53FC-493A-ABFE-DEBB6E11E36F&CMD=WPV
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙دیباچه جناب حیدرعلی
متخلص به ثریا طهرانی
📝شاعر دوره قاجار
📎بر کتاب مثنوی معنوی مولوی
📜نسخه چاپ سنگی سال ۱۳۲۰ق
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙تفسير (منسوب به) الامام الحسن العسکري (علیه السلام)
📎چاپ سنگی، ۱۲۶۸ق.
🔎مشاهده نسخه بدون گذرواژه:
http://www.blib.ir/diglib/GetFile.aspx?FileGUID=EF10C7CF-9BE1-4507-BDB2-BD21037B7DC0&CMD=WPV
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📙معرفی کتاب
عنوان: دارالطباعه تا حجره:
کتابفروشی در عصر قاجار
مولف: محمدحسین انصاریان
ناشر: قم، انتشارات انصاریان، ۱۴۰۲، چاپ اول.
✍معرفی اثر:
کتاب حاضر پایان نامه کارشناسی ارشد جناب آقای محمدحسین انصاریان در رشته تاریخ (گرایش اسناد و مدراک آرشیوی و نسخه شناسی) با عنوان «خرید و فروش کتاب و تحولات آن در عصر قاجار براساس یادداشتهای روی کتابهای چاپ سربی و سنگی» است که در تاریخ 26 شهریور 1402 دفاع گردید.
اکنون این کتاب بازنمایی از تلاش و تعهد مرحوم حاج محمد تقی انصاریان (رحمت الله علیه) با عنوان «دارالطباعه تا حجره: کتابفروشی در عصر قاجار» به ثمر نشسته است.
اثر پیش رو شامل یک مقدمه و سه فصل است:
فصل اول: چاپ کتاب در جهان و ایران؛
فصل دوم: کتابفروشی در شهرهای مختلف ایران؛
فصل سوم: پیشینه واردات کتابهای فارسی چاپ کشورهای مختلف؛
این کتاب توسط جناب آقای محمد حسین انصاریان (مولف)
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔵در راستای رسیدن به اهداف چشم انداز #پژوهش_ادملاوند، مدیریت مربوطه در زمینه مجموعهسازی اقدام به فراهمآوری و بروزرسانی منابع ادملاوند از طریق اهداء و خرید نمودند.
بسی رنج بردیم...
🔹تا کنون حدود ۱۰ هزار نمایه نسخه ی خطی و سنگی و... داریم که برخی از آنها را در کانال ((پژوهش ادملاوند)) در پیامرسان ایتا به صورت معین و هدفمند منتشر کردهایم.
🔴ضرورت و اهمیت جمع آوری و صیانت از نسخ و کتاب خطی و سنگی باید جدی فرض شود چرا که این آثار فاخر شناسنامه، سند هویت فرهنگ و تمدن ایران بزرگ است.
#محسن_داداش_پور_باکر
📡گزارشی از پژوهش ادملاوند
🎙در مصاحبه امروز ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
سه شنبه مطرح شد.
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
بسم الله الرحمن الرحیم
ن و القلم و ما یسطرون
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ فَاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ، حَبِیبَةِ حَبِیبِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ، الَّتِی انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ،
💞سلام
✍تردیدی نیست که شاید کتابخانه سازی، جمع آوری کتاب و اسناد کار سختی نباشد، اما حفظ و صیانت، خوانش، بازخوانی آنها و انتقال به نسل آینده با روش مطلوب و اصولی، کار سخت و دشواری است.
🍃مسلما تدوین و تنظیم فهارس کارآمد و تفصیلی کتابها و همچنین اطلاع رسانی آمار اسناد جمع آوری شده و فعالیت میدانی در پژوهش ادملاوند می تواند منشأ تحقیقات تازه ای در باره ی هویت و اَعلام، تاریخ کتابها و اسنادها، چاپ و انتشار کتابها و اسناد و همچنین مسائل مربوط به آن در یک مقطع مهم تاریخی رخ خواهد داد.
🍃بدون شک همت جهادی در مجموعه ی ((پژوهش ادملاوند)) گام تازه ای است که در حفظ و صیانت از اسناد و کتابهای نسخ خطی،چاپ سنگی و غیره برداشته شده است.
🍃از سال ۱۳۷۲ تا کنون به خدمت آمدیم تا در فهم ((ن و القلم و ما یسطرون)) تدبیر کرده و دانشی افروزیم و پرتوی افکنیم که فرصت بی بدیل است.
🍃از جمله اهداف و انگیزی اصلی ما در پژوهش ادملاوند، جمع آوری اسناد، خوانش و بازخوانی اسناد، نسخ خطی، شجره نامه نویسی،فرهنگ عامّه، فهرست نویسی،بازیابی منظومه ها، نگارش تاریخ شفاهی، ثبت و احیای فراموش شدگان و تحول فکری در یک جامعه است.
🍃آثار نیاکان ما در دوره های مختلف که به صورت نسخ خطی و یا چاپ سنگی و... رواج داشته، نشانی از سطح علم و دانش در میان ماست که نیک بر آن می بالیم.
🍃ما در مجموعه ی پژوهشی ادملاوند بر اساس این روند اراده نمویم تا در جهاد تبیین نقش متفاوت تر و جذابی نسبت به سایر خادمین عرصه ی پژوهشی و تحقیقی داشته باشیم.
🔵در راستای رسیدن به اهداف چشم انداز پژوهش ادملاوند، مدیریت مربوطه در زمینه مجموعهسازی اقدام به فراهمآوری و بروزرسانی منابع ادملاوند از طریق اهداء و خرید نمودند. بسی رنج بردیم...
🔹تا کنون حدود ۱۰ هزار نمایه نسخه ی خطی و سنگی و... داریم که برخی از آنها را در کانال ((پژوهش ادملاوند)) در پیامرسان ایتا به صورت معین و هدفمند منتشر کردهایم.
🔴ضرورت و اهمیت جمع آوری و صیانت از نسخ و کتاب خطی و سنگی باید جدی فرض شود چرا که این آثار فاخر شناسنامه، سند هویت فرهنگ و تمدن ایران بزرگ است.
#محسن_داداش_پور_باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
May 11