eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
402 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
255 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
17.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درماه مبارک رمضان "سخن چین" نباش
‍ ‍ ‍ 🌺✨🌺✨🌺 🌙دعای روز ۱۲ ماه مبارک رمضان 🌺✨ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌺اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ وَالعَفافِ وَاسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ وَالكَفافِ وَاحْمِلنی فیهِ على العَدْلِ وَالإنْصافِ وَآمِنّی فیهِ من كُلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِكَ یا عِصْمَةَ الخائِفین 🌺✨🌺✨🌺 🌺خدایا زینت ده مرا در آن با پوشش و پاكدامنى و بپوشانم در آن جامه قناعت و خوددارى و وادارم نما در آن بر عدل و انصاف و آسوده‌ام دار در آن از هر چیز كه می‌ترسم به نگاهدارى خودت اى نگه‌دار ترسناكان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌸‌اَلّلهُم عجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج‌َ‌🌸 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حماسی خوان دفاع مقدس مازندران به برادر شهیدش پیوست 🔹 حاج عسکری اسماعیل پور از ذاکرین و پیرغلامان اهل بیت(ع) شهرستان بابل و از یادگاران هشت سال دفاع مقدس که اثر حماسی ماندگار "بهر فتح کربلا با کاروان / می رود این لشکر از مازندران" را از خود به یادگار گذاشت به برادر شهیدش پیوست. ✍ حامد ابراهیم زاده بازگیر 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2509 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
28.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 📝 ▪️کمتر مازندرانی هست که این نوحه به گوشش نخورده باشه‌. اعزام به جبهه ویژه ۲۵ بود ؛ سال ۱۳۶۳ _ ، عسکری اسماعیل پور رفت بالای و ای خواند که شد. ⭕️ «بهر فتح کربلا با کاروان / می رود این لشکر از مازندران» با نوای ذاکر اهل بیت مرحوم حاج عسکری اسماعیل پور یکی از حماسی‌ترین نوحه‌های حماسی مازندران‌ها در دوران دفاع مقدس به یادگار ماند. 🔹اسماعیل پور میگفت : شب قبل از اعزام محمدرضا متولی طاهر مداح و دوستم که در تبلیغات لشکر فعالیت داشت یک کاغذ با شعر حماسی به دستم داد فرصت کم بود گفت نمی‌دانم شاعرش چه کسی است فقط بخوان، من هم تمرین کردم. 🔹زمانی که برای بار اول شعر را خواندم همه اشک ریختند، با خودم گفتم این شعر کارساز و متناسب است، در اردوگاه چالوس در جمع هزاران هزار رزمنده این شعر خوانده شد و مورد توجه همه قرار گرفت، همه مسؤولان شهر و  کشوری نیز حضور داشتند کم کم این شعر ورد زبان رزمندگان شد. ✍یادش گرامی 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2509 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🌹  ▫️این نفس های دردناک که می کشیم ، پاره های قلبی است منتظر که در حسرت دیدارتان ، شرحه و شرحه بر باد می رود . ▫️ می گذرانیم ، آیینه ی حسرت است ، حکایت سخت و رنج آورِ چشم براهی ها ... ▫️  ، از پشت بلور اشک هایمان ، مسیر سبز انتظار را نظاره کردیم ... ▫️دیگر نه برای این چشم ها سویی مانده و نه برای این جان خسته ، رمق ... 🌹 برای پایان این تیره بختی ها ... 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺 🌸 یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ 🌸 🌺 🔶 شهرستان طرقبه شاندیز مشهد ( منطقه گلستان ) 🕌 حال و هوای آستان مقدس 💚🧡❤️ 🟧 نایب الزیاره و دعاگوی تمامی دوستان ، عزیزان و سروران در جوار بارگاه نورانی و متبرک آستان مقدس امامزادگان ناصر و یاسر هستم. ✍ 📸 تصاویر اختصاصی و تنظیم: محمد اردشیری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌸‌اَلّلهُم عجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج‌َ‌🌸 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
🏴🏴🏴 و بَشِّر الصابِرین اَلَذینَ اِذا اِصابَتهُمُ المُصیبَه قالوا اِنّالِله وَ انّا اِلَیهِ الراجِعون. خاندان اسماعیل پور خاندان ابراهیم زاده سایر بستگان سببی و نسببی مشیت الهی بـر ایـن تعلق گرفـته کـه بهار فرحناک زندگی را خـزانـی ماتم زده بـه انتظار بنشیند و این بارزترین تفسیر فلسفـه ی آفـرینش درف ـراخـنای بـی کران هـستی و یـگانه راز جـاودانگی اوسـت. پژوهش ادملاوند؛ 💌درگذشت فرزند انقلابی خطئه طبرستان؛ ذاکر آل الله علیهم السلام مرحوم را به خانواده محترم، اقوام نسبی و سببی و دوستان در سوگ نشسته تسلیت عرض نموده و برایشان از درگاه خداوند متعال مغفرت، برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2509 🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄﷽🍃⃟🥀᭄•🍃⃟🥀᭄• ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💠روزه اشخاص پیر 💬سوال تکلیف روزه پیرمرد یا پیرزن چیست؟ ✅پاسخ الف- به خاطر پیری هیچ‌وقت توان روزه گرفتن ندارند: 🔹آیات عظام صافی، گلپایگانی:روزه و قضای آن واجب نیست بنابر احتیاط واجب برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. 🔹آیت الله مکارم:روزه بر آن‌ها واجب نیست و قضا ندارد. باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. 🔹بقیه مراجع: روزه بر آنها واجب نیست و قضا و فدیه هم ندارد. ب- توان روزه گرفتن دارند اما روزه گرفتن برای آن‌ها مشقت دارد)مثلاً به خاطر گرمای زیاد یا طولانی بودن روزها) 🔹آیات عظام زنجانی، بهجت:روزه واجب نیست اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد،بايد قضاى روزه‌ها را بگیرد و باید براي هر روز يك مد طعام به فقیر بدهد. 🔹آیات عظام امام ، خامنه ای ،اراکی ،مکارم،سبحانی:روزه واجب نیست درصورت توان بعد از ماه رمضان بنابراحتياط واجب بايد قضاى روزه‌هارابگیرد وباید براي هر روز يك مد طعام به فقیر بدهد. 🔹بقیه مراجع:روزه وقضای آن واجب نیست فقط برای هر روز یک مد طعام به فقیر فدیه بدهد. 📚العروه الوثقی ،ج ۲،فصل فی مواردجوازافطار-منهاج الصالحین،کتاب الصوم،فصل فی ترخیص افطار-توضیح المسائل ۱۶ مرجع ،مسأله 1725و1726- تبریزی،گلپایگانی،صافی،رساله،مساله .1735،1734-مکارم،رساله، مسأله 0 145- زنجانی،رساله، مسأله 1735-بهجت،رساله، مسأله 1362-سبحانی،رساله، مسأله 1634،1635-اراکی،رساله،م1758،1759-فاضل،رساله، مسأله ۱۷۷۱-مظاهری،رساله، مسأله ۱۳۱۳ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2511 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌸‌اَلّلهُم عجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج‌َ‌🌸 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
💬 نجاست اشیاء تا چند واسطه قابل انتقال است؟ 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: چيزى كه با عين نجس تماس يافته و نجس شده است، اگر با چيزى كه پاك است تماس بيابد و يكى از آن‌ها تَر باشد آن چيز پاك را نجس مى‏كند و باز اين چيزى كه بر اثر ملاقات با متنجّس، نجس شده است اگر با چيز پاكى تماس بیابد بنابراحتياط واجب آن را نجس مى‌‏كند، ولى اين متنجّس سوم هيچ چيزى را با ملاقات خود نجس نمى‌‏كند. 🔹 آیت‌الله سیستانی: شئ آلوده اول، به هر چه بر بخورد آن را متنجس و آلوده می‌کند و هم چنین است متنجس دوم اما چیز سومی اگر با متنجس دوم برخورد کرده و آلوده شده است با برخورد اشیای دیگر آن را نجس و آلوده نمی‌کند. 🔹 آیت‌الله مکارم‌: این را با یک مثال ساده روشن می‌کنیم فرض کنید دست شخصی نجس شد و سپس خشک شد (البته عین نجاست در آن نیست) دیگری با دست‌تر با او دست داد، دست نفر دوم نجس می‌شود و هرگاه دست او خشک شد و نفر سومی با دست‌تر به او دست داد، دست نفر سوم هم نجس می‌شود ولی اگر او با شخص چهارمی دست دهد هرچند دست نفر چهارم هم تر باشد، دست او نجس نمی‌شود. اینجاست که می‌گوییم واسطه سوم نجس است ولی نجس نمی‌کند. 📚 منابع: استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله مکارم 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2512 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌸‌اَلّلهُم عجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج‌َ‌🌸 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕مرور و تحلیلی بر متن اسناد در کتاب موقوفات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی (گواهی بر نفوذ یک نهاد عام المنفعه در زندگی مردم ایران ) 📝مؤلف:محمد علی محمدی (م.ریحان) 🔎بازنگری: 📑تاریخ امضای نخستین سند چاپ‌شده در کتاب، اردیبهشت ۱۳۰۸، یعنی هفت سال پس از تأسیس سازمان است؛ و آخرین سند چاپ‌شده، تاریخ تیرماه ۱۳۸۱ یعنی هشتاد سالگی سازمان را بر تارک خود دارد. 📌پراکندگی موقوفات مورد اشاره و تنوع آنها نیز چشمگیر و الهام‌بخش است و حکایت از موفقیت سازمان در جلب توجه خیران به وقف ـ به ویژه در فضای قبل از انقلاب ـ و اثبات صداقت و صلاحیت خود برای پیگیری نیات واقفان در نقاط مختلف کشور دارد. 📌از حیث مقاصد  هم می توان ترکیب موقوفات مورد اشاره در کتاب میراث ماندگار را بسیار جالب دانست. کمک به بیماران و تأمین مصارف بیمارستان هلال احمر شهرستان ساری از درآمد موقوفات زراعی، چهارده باب مغازه و یک تیمچه، خلاصه ی پنج سند اول است که در سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۲ تنظیم شده اند. 📜وقف اول: 📌واقف اولین موقوفه حجت الاسلام حاج شیخ عبدالرحیم مجتهد رحمانی  است که خود در زمان تنظیم سند رئیس کمیسیون [امنای] بیمارستان و رئیس جمعیت شیر و خورشید ساری بوده است. در هنگام تنظیم سند همه ی اعضای کمیسیون [امنای] بیمارستان حضور ‌داشته‌اند و در  تصریح شده که 👈تولیت این موقوفه همواره و نسل به نسل بر عهده ی رئیس و اعضای هیأت امنا یا هیأت مدیره ی بیمارستان خواهد بود. در عین حال و از باب تأکید بر انحصار عایدات موقوفه به بیمارستان و اطمینان از تغییر مصارف آن، از ایالت جلیله [=استاندار] و رئیس وقت اوقاف و رئیس بهداری استان هم به عنوان ناظران امر نام برده شده است. 📌به این ترتیب واقف که در عین حال اولین تحویل‌گیرنده ی موقوفه است، دوره ی تولیت خود را نیز تنها تا زمانی که ریاست او بر کمیسیون مورد بحث به قوت خود باقی است قرار داده و هرگونه شائبه ی تمایل به حفظ اِشراف خود بر بیمارستان شهر را منتفی ساخته و در عین حال با ساده‌نویسی وقف‌نامه کوشیده است بهترین الگو را برای احتراز از پیچیده کردن اعمال خیر به همشهریان و مسؤولان همدوره ی خود و جانشینان ایشان عرضه کند. 📌در عین حال این جمله نیز در انتهای وقف‌نامه دیده می‌شود که با توجه به احوال روزگار واقف جای تأمل دارد:👈 «فَمَن بَدَّلَهُ من بَعدِ ما سَمِعَه فإنّما إثمُهُ علی الّذین یبَدِّلونَه». 📜واقف دوم: 📌واقف دومین موقوفه حاج محمد باقر تاجر ساروی است، اما سندی که در کتاب به چشم می‌خورد مصالحه‌نامه‌ای است که ورّاث وی با فروشندگان زمینِ معوض، برای جبران از دست رفتن زمین موقوفه امضا کرده‌اند؛ زیرا مورد وقف یک دانگ و نیم از قریه ی «کوچک‌سرا» بوده و پس از مرگ واقف همه ی این قریه به تصرف پهلوی اول در آمده است؛ لذا وراث واقف چاره را در این دیده‌اند که چهار هزار تومان معادل بهای مورد وقف را برای خرید اراضی بهتر، به نام 🏨بیمارستان ساری در اختیار بگذارند و بخشی از اراضی «گل چینی» و «سنگریزه» را خریداری و به تصرف وقفی بیمارستان [=شیر و خورشید] درآورند. 📌از این رو بعد از تمام توضیحات در پایان صلح‌نامه ی مزبور آمده است: «...معادل دو سهم و خمسِ سهم از نه سهم مشاع از کل شش دانگ قریتَین گل چینی و سنگریزه... متعلق به کمیسیون مریض‌خانه ی پهلوی [=شیر و خورشید] ساری که در همین انتقال نامچه برای 👈مریض‌خانه وقف شده که موافق مدلول وقف‌نامه ی مسجَّل در حاشیه [ی‌ سند]، عواید آن برای مصرف لوازم مریض‌خانه برسانند». 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2513 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
📜وقف سوم: 📌حاج حسن تاجر عرب سومین واقف مورد اشاره ی کتاب نیز یک دانگ مالکیت هر یک از چهارده باب دکان و یک باب تیمچه ی واقع در 👈دروازه ی استرآباد ساری را ـ که تنها سه دانگ آنها در مالکیت وی بوده است ـ وقف مصارف مریض‌خانه ی شیر و خورشید ساری کرده، تا با نظارت کامل 👈حاکم وقت مازندران [=استاندار] و هیأت مدیره ی شیر و خورشید سرخ ساری، پس از کسر هزینه ی تعمیر موقوفات به مصرف مریض‌خانه برسد؛ و البته همان جمله که در انتهای سند اول بود در انتهای این سند هم به چشم می‌خورد؛ و این در واقع یادآور حضور و دخالت حجت الاسلام رحمانی، رئیس شیر و خورشید ساری و نقش وی در ترغیب واقف به عمل وقف و اصرار او بر رعایت کامل احتیاطات لازم، شاید از بیم طمع‌ورزی‌های درباریان و مقامات مقلد تجاوزگری رضا خان به اراضی ارزشمند است که حکایت‌های مفصل از آن در حافظه ی تاریخ معاصر ضبط است. 📌 البته این جمله را می‌توان در پایان بسیاری وقف‌‌نامه‌های دیگرِ همین دوران و قبل از آن نیز دید؛ و شاید گمان شود قید چنین نکته‌ای را که از بدیهیات شرعی امر وقف است باید از لوازم عقد وقف دانست. 📜وقف چهارم: 📌در سند چهارم، ورثه ی میرزا محمد خان سورتیجی ملقب به👈 اشجع الملک و در سند پنجم نیز یکی از خواهران وی اراضی و مراتعی [؟!] را که در مالکیت ایشان بوده برای مصارف مریض‌خانه ی ساری و در صورت انحلال آن برای «مطلق مصارف خیر در ساری» وقف کرده‌اند. 📌 سند اخیر را می‌توان مکمل سند ماقبل آن دانست. کیفیت مراتع مورد اشاره و چگونگی تملک شخصی آنها نیز نکته‌ای مستقل است که در جای خود و با مراجعه و بازدید و کسب اطلاع از کیفیت اراضی مذکور در حدود هشتاد سال پیش می‌توان دنبال کرد. 📜اسناد ۶ و ۷: 📌موقوفات سند ششم و هفتم یک باب خانه در خیابان فردوس شاهرود و یک باب خانه ی دیگر در مجاورت بیمارستان شهر هستند که عواید اوّلی صرف حمایت از بیماران می‌شود و خانه ی دوم به منظور توسعه ی بیمارستان تخریب می گردد. تاریخ این اسناد دی ماه ۱۳۱۴ و بهمن ۱۳۲۴ هجری شمسی است و شخص واقف 👈 ـ محمد عظیما ـ در عین حال بنیان‌گذار🏨 بیمارستان شهر نیز هست که در اختیار جمعیت قرار داشته، و امر نظارت و تعیین تولیت آن در انحصار واقف و ورثه ی وی نسل به نسل قرار داده شده است. 📜اسناد ۸،۹ و ۱۰: 📌اسناد هشتم، نهم و دهم، عمارتی بزرگ را همراه با رقباتی وسیع در روستاهای اطراف صومعه‌ و تعدادی قالی و قالیچه و یک عمارت دیگر در تهران و تعدادی سهام شرکت مخابرات ایران، دوازده باب مغازه و آپارتمان‌های بالای آنها و خانه ی دیگری در خیابان سعدی تهران تحت تولیت جمعیت قرار می دهند تا عواید آنها صرف نگهداری یتیمان، حمایت بیماران، اطعام فقرا، اقامه ی عزاداری های محرم و ماه مبارک رمضان و سایر امور ـ به تشخیص سازمان ـ گردد. نام واقف حاج علی آقا تاجر تهرانی معروف به👈 وینه با اصلیت اصفهانی است. بخش عمده ی مراتب وقف در متن وصیت‌نامه ی وی درج شده که سند هشتم مندرج در کتاب است. 📄وصیت‌‌نامه‌ای که پس از نام بردن دو نفر به عنوان وصی موصی تصریح می‌کند: «در صورت نبودن هیچ کدامشان، نماینده ی بنگاه شیر و خورشید سرخ جسد موصی را در حرم مطهر حضرت معصومه (س)... دفن نمایند»؛ و این درجه از اعتماد اگر قدر آن دانسته شود، عالی‌ترین سرمایه و قوی‌ترین پشتوانه ی چنین تشکیلاتی است. وصیت‌نامه همچنین تصریح می‌کند: 🏥«بنگاه شیر و خورشید سرخ حق «تبدیل به احسن» رقبات موقوفه را در صورت مقتضی دارد»، اما در ذیل آن یادآوری کرده است که: «مریض‌خانه ی مذکور در بالا [در متن وصیت‌نامه] به اطفال یتیم بی‌بضاعت اختصاص دارد و عواید موارد وقف مسطور به شرح مذکور باید فقط به مصرف آنها برسد». 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2513 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
📄در سند نهم نیز که با تاریخ ده سال بعد از ، یعنی اول آبان ۱۳۲۷ است، از موقوفاتی جدید یاد می‌شود و می‌توان از این اقدام جدید نتیجه گرفت که واقف با توجه به نظارت مستقیم خود در طول ده سال، از عملکرد جمعیت نسبت به موقوفات قبلی رضایت کامل داشته است. 📄سند دهم تصویری از سند ثبتی مِلک ی مرحوم وینه است که به نام جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به عنوان تولیت صادر شده، و تارخ ثبت آن ـ بیستم فروردین ۱۳۴۰ ـ را نشان می‌دهد که تا مدتی قبل از همین تاریخ در قید حیات بوده و بر عملکرد جمعیت نظارت داشته است. 📜سند ۱۱: 📌سند یازدهم به ملکی واقع در خیابان لاله زار نو اشاره دارد که عرصه ی آن وقفی بوده و اعیانی آن به صورت یک باب 👈درمانگاه در مقابل یک سر نبات زرد شهری از سوی آقای محمود وحید سعد در تاریخ بیست و پنجم تیر ۱۳۲۹ به نفع جمعیت شیر و خورشید سرخ تهران صلح شده است. بنا براین نمی‌توان تشخیص داد که جمعیت تا قبل از این تاریخ بر عرصه ی ملک مزبور تولیت داشته یا خیر. 📜سند ۱۲: 📌واقف سند دوازدهم در بهمن ماه ۱۳۳۰ آقای ابوالقاسم نجم اهل و ساکن خیابان کاخ [فلسطین] شمالی تهران، و موضوع وقف دو عمارت واقع در چاله‌میدان تهران برای احداث درمانگاه مستمندان به تولیت و تصدی شعبه ی مرکزی جمعیت است؛ و نام‌برده بدون اشاره به نسبت خود با مالک اولیه ـ که طبعاً از بستگان درجه اول وی بوده است ـ از جمعیت می‌خواهد بخشی از درمانگاه مستحدثه در را به نام مشار الیها ـ بانو شاهرودی ـ نام‌گذاری کند. 📜سند ۱۳: 📌همین واقف [آقای ابوالقاسم نجم] در وقف‌نامه‌ای دیگر ـ سند شماره ی سیزده کتاب ـ به تاریخ دو سال بعد، سه دانگ از شش دانگ یک دکان واقع در👈 عودلاجان را برای تأمین مخارج درمانگاه فوق الذکر وقف کرده و حق نظارت را برای خود و اولاد ذکورش نسل به نسل مقرر داشته است. 📜سند ۱۴: 📌سند چهاردهم نیز دارای صورت ظاهری صلح است، اما شروط ضمن عقد از جمله تعبیرِ «به قید حبس دائمی» به وضوح نشان می‌دهد هدف آن، وقف ملک مورد نظر به قصد توسعه ی پرورشگاه سیرجان بوده و ملاحظات ناگفته مثل محدودیت وکالت‌نامه ی وکیل مُصالح اصلی، موجب تمایل به عنوان صلح شده است. با تنظیم این سند در تاریخ دوازده آبان ۱۳۳۱، یک باب خانه به مالکیت پرورشگاه شیر و خورشید سرخ شهرستان سیرجان کرمان ـ که دارای شخصیت مستقل حقوقی است ـ درآمده است. مُصالح نیز آقای محمد ابراهیم سها به وکالت از👈 رستم ماونداد بوده است. 📄سند همچنین تصریح دارد که: «ضمن عقد مصالحه، آقای وکیل مزبور از طرف موکل، شرط شرعی و قانونی نمود به اینکه خانه ی مورد مصالحه را به هیچ عنوانی خرید و فروش قطعی انتقال ندهند و یا بخشش و صلح ننمایند». 📜اسناد ۱۵ و ۱۶: 📌سندهای پانزدهم و شانزدهم کتاب، و اقرارنامه‌ای است حاکی از وقف چند ملک زراعی و مالکیت دو قریه در حومه ی شهر میاندوآب و تکاب از سوی مرحوم حسن افشار و بازماندگان وی در سال ۱۳۳۲، که عایدات سالیانه ی آنها در زمان تنظیم وصیت‌نامه قطعاً بیش از ده هزار تومان [شاید معادل دویست میلیون تومان امروز] بوده است؛ 👇 📄زیرا در وصیت‌نامه می‌خوانیم: «لا اقل هر ساله ده هزار تومان از عایدات آن املاکات را به شیر و خورشید و غیره بپردازد...». 📜سایر وقفنامه ها: 📌سایر وقف‌نامه‌ها نیز به همین ترتیب املاک وسیع و پرارزشی را تحت تولیت این جمعیت و سازمان قرار می دهند که از آن میان [می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:] ۱/ درمانگاهی در محله ی دربند شمیران، ۲/ده‌ها قریه و باغ و مزرعه در استان های کرمان و ، ۳/چند حمام و آب‌انبار و رخت‌شوی‌خانه و گاراژ و چند چاه و قنات، چند پرورشگاه و بیمارستان و بنگاه خیریه، ده ها خانه ی مسکونی و مستغلات دیگر در نایین، ، سیرجان، لنگرود، نیشابور، تهران، ، قم، اراک، تکاب، کرمان، مراغه، میاندوآب، کرج، خسروشهر و شبستر، خوی، زنجان، مشهد، آبادان، رفسنجان، شوش، فریدون کنار، شیراز، اردبیل، سرعین، زرین شهر، باغ بهادران و اردکان اشاره کرد. 👇 📑که واقفان [موقوفات مزرور] آنها پزشک، مهندس، کشاورز، خانه‌دار، تاجر و کاسب هستند. 📑در برخی وقف‌نامه‌ها نیز شاهد تأکید برخی از خانواده‌های شهدای دفاع مقدس، بر ذکر نام شهید خود به عنوان هستیم. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2513 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavandܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇