eitaa logo
مدرسه عالی تربیت مهرستان
393 دنبال‌کننده
179 عکس
102 ویدیو
16 فایل
ارتباط با ادمین: @edu_mehrestan_admin ما را در شبکه‌های اجتماعی ایتا، بله و آپارات دنبال کنید. Follow us🔜 @edu_mehrestan اصفهان، خیابان آیت الله زاهد 09107500990
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ نسل هتل‌نشین! 🔸 سال‌ها پیش، دخترهای خانه صبح‌ها زود بیدار می‌شدند تا قبل از مدرسه رفتن، همه جای خانه را رفت و روب کرده باشند و بعد اجازه داشتند راهی مدرسه شوند. پسرها هم بايد يا صبح زود يا عصر، نان و مايحتاج خانه را خريد می‌كردند و كارهای مردانه را كمك پدر خود انجام می‌دادند. 🔸 حالا با نسلی مواجهیم صبح که بیدار می‌شوند، انگار از هتل خانه‌شان خارج می‌شوند! چون که والدینش به عنوان مستخدمین "هتل خانه" همه‌جا را رفت و روب خواهند کرد. و با يك تلفن همه چيز درب خانه مهياست. 🔸 نسلی که در برابر اتاقی که در آن می‌خوابد و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کند و ظرفی که در آن غذا می‌خورد احساس مسئولیت ندارد، آیا در آینده برای خانواده‌اش و یا در برابر سرزمینی که از آب و خاک آن بهره‌مند است، حس مسئولیت خواهد داشت؟! 🔸 برای این نسل، سرزمین هم چون هتلی است که می‌توان خورد و خوابید و ریخت و پاشید؛ از مواهب طبیعی آن بهره‌مند شد و بعد اگر باب میل نبود، آن را ترک کرد! سرزمین هم مثل خانه برای این نسل، هتل است؛ با این فرق که متأسفانه مستخدم سرجهاز ندارد و همه فقط برای خوردن و خوابیدن و بردن آمده‌اند. 🔸 این نسل را چه کسی و چه کسانی چنین تربیت کردند؟ کی بود؟ کی بود؟! اتفاقاً این‌دفعه، من بودم؛ تو بودی؛ ما بودیم؛ همه بودند. کمی به خود بیاییم و تکانی به خودمان و این نسل هتل‌نشین بدهیم... . 🌐 منبع: @nooredideh 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇯🇵 ژاپنی‌ها چگونه کمک به سالمندان و زنان باردار را در مدارس به کودکان خود آموزش می‌دهند؟ 🌐 منبع: t.me/TeacherasLLL 🆔 @edu_mehrestan
📣📣📣 مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان با همکاری میز آموزش و پرورش دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: ✅ نشست تخصصی" مسیر وارونه"✅ 🔴 با موضوع بررسی مسئله مرگ مدرسه (تبیین چشم اندازی متفاوت نسبت به جایگاه مدرسه در آینده کشور) ⏪ محورهای نشست: 1️⃣ تبیین چیستی مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی نوین و کارکرد آن 2️⃣ بررسی تحولات نهاد مدرسه 3️⃣ بررسی وضع کنونی مدرسه و آینده آن 4️⃣ بررسی چگونگی زیستِ نهاد مدرسه در دوران پساکرونا 🎤کارشناسان 👈 آقای دکتر نظری دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، نویسنده و تحلیل گر درباره مسائل نظام آموزشی 👈 آقای دکتر قربانی دکترای تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، کارشناش در حوزه مطالعات نهادی مدرسه 🎤 دبیر علمی 👈 حجت الاسلام مهدی شاکری دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، پژوهشگر در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی 🏫 مکان برگزاری دانشگاه باقرالعلوم قم 📆⏰ تاریخ و زمان برگزاری سه شنبه 17 اسفندماه 1400 ساعت 16 الی 18 🌐 لینک حضور به صورت مجازی 🔹اسکای روم: yun.ir/msky 🔹 آپارات: yun.ir/maparat 🔹 بیگ بلوباتن: yun.ir/ctorath ❗️برای کسب اطلاعات بیشتر در کانال ایتا عضو شوید: https://eitaa.com/neshasthaa 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️آزمایشی از جنس الکتریسته 🌀 از دانش‌آموزان بخواهید این آزمایش جذاب را انجام دهند و درباره علت گردش سکه و حرکت آب گفتگو کنند. 🌀 وقتی دانش‌آموزان علت حرکت را درک کردند، یادگیری را به سطح کاربرد ببرید و از آن‌ها بخواهید اجسام دیگری را با نیروی الکتریسیته به حرکت درآورند. 🌐 منبع در اینستاگرام: @oyunla_ogreniyorum 🆔 @edu_mehrestan
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 📚 زنگِ مطالعه والدین 🌱 زنگ مطالعه والدین را آغاز کرده‌ایم. این زنگ جایگزین دوره "آموزش خانواده" است که از طرف اداره بخشنامه شده. اداره چند کارشناس معرفی کرده که دعوت کنیم تا برای والدین سخنرانی کنند. 🌱 ما این‌طور آموزش خانواده را نپسندیدیم. چون کارشناس‌ها با همه اطلاع، از ریز مسائل مدرسه ما آگاه نیستند. دوره را فقط با ابزار سخنرانی که گاهی کسل‌کننده است برگزار می‌کنند و جمعیت زیاد فرصت پرسش و پاسخ و دقیق شدن در مسائل را نمی‌دهد. 🌱 ما هر یکشنبه والدینِ دانش‌آموزان یک کلاس را دعوت می‌کنیم. صندلی‌ها را دایره‌ای می‌چینیم. وسط، یک میز می‌گذاریم، و رویش کتاب‌هایی با موضوعات مختلف تربیتی می‌چینیم. 🌱 راس ساعت تعیین‌شده جلسه با ورود نخستین پدر یا مادر آغاز می‌شود. من و مدیر و نخستین پدر یا مادر هر کدام‌مان کتابی برمی‌داریم و مطالعه را آغاز می‌کنیم. همین‌طور هر کس وارد می‌شود کتابی برمی‌دارد، و به مطالعه می‌نشیند. معمولا هر کس کتابی برای مسئله‌ای که درگیر آن است، برمی‌دارد. کتاب‌ها طوری است که با نیم ساعت مطالعه می‌شود چیزهای خوبی فهمید. 🌱 پس از نیم ساعت مطالعه، کتاب‌ها را می‌بندیم. من خیرمقدمی می‌گویم، و از پدر یا مادری می‌پرسم شما چه خواندید؟ پدر یا مادر کتابش را نشان می‌دهد و حرف را آغاز می‌کند. معمولا با تعریف کتاب، مشکل یا تجربه خودش را هم می‌گوید، و بحث آغاز می‌شود. والدین دیگر به استقبال می‌آیند و بحث داغ می‌شود. ابعاد مختلف مساله روشن و تجربه‌های موفق یا ناکام بیان می‌شود. 🌱 چون جمعیت والدین کم و به اندازه یک کلاس است، فضا زود صمیمی می‌شود و والدین راحت حرف می‌زنند. به سادگی به نقد شیوه‌های تربیتی خانه و مدرسه می‌رسیم. مسائلی که در سخنرانی نمی‌توان به خوبی به آن‌ها پرداخت، به گفت‌وگو کشیده می‌شود. 🌱 اجرای این مراسم مهم است. به تجربه و مطالعه سعی می‌کنم جلسه را بین همه بچرخانم تا همه تجربه‌ها و مسائل را بگویند؛ از پرگویی و تک راه‌حلی بپرهیزم. مطالعه و شنیدن تجربه‌ها و راه‌کارهای مختلف کم‌کم دید وسیعی در اجرای جلسه به آدم می‌دهد. ✍️ جواد ماهر (با اندکی تلخیص) 🌐 منبع: t.me/maher234 🌸 🍃 🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🆔 @edu_mehrestan
ردپای تجربه.pdf
1.76M
📚 کتاب ردپای تجربه (تجربیات حرفه‌ای در خاطرات معلمی) روایت‌گر بخشی از خاطرات سی‌ سال معلمیِ آقای دکتر علی اسعدی است که در سال ۱۴۰۰ به همت نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زیور طبع آراسته شده است. 🔺از نویسنده محترم که سخاوتمندانه صفحات آغازین کتاب را در اختیار کانال مربی یادگیرنده قرار دادند، سپاسگزارم. 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎨 ایده‌ای برای آموزش ترکیب رنگ‌ها 💥با چند لیوان آب و رنگ خوراکی و دستمال کاغذی، می‌تونید این آزمایش جذاب رو اجرا کنید و ترکیب رنگ‌ها رو به بچه‌ها آموزش بدید. 🌐 منبع در اینستاگرام: filimo.school 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ این پویانمایی کوتاه و جذاب که در شبکه‌های اجتماعی میلیون‌ها بار دیده شده است، فرصتی است برای درنگ درباره مفهوم "موفقیت در مدرسه" و فکر کردن به این سوال که "موفقیت در مدرسه چه نسبتی با حل مسائل واقعی دارد؟" 🌐 منبع: youtube.com 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ در کانال مربی یادگیرنده از تربیت و مربی، دانش و مهارت تربیت، و تحول در آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم؛ شاید بتوانیم باری برداریم یا سنگ بنایی بگذاریم. خوشحال می‌شویم در این کانال میزبان شما عزیز گرانمایه باشیم. 🔗 لینک عضویت: 🆔 Eitaa.com/edu_mehrestan
📊 اصل توجه به تفاوت‌های فردی به روایت تصویر ❓به این تصاویر خوب نگاه کنید. به نظر شما تفاوت تصاویر ردیف اول و دوم چیست؟ 🔸تصاویر ردیف اول به ما یادآوری می‌کند که کودکان با هم تفاوت دارند و باید امکاناتی را متناسب با نیازهای فردی خود دریافت کنند. 🔸همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تصاویر ردیف اول همه کوکان را در یک زمین هموار در نظر می‌گیرد و به تفاوت در بافتی که کودکان در آن قرار دارند، بی‌توجه است. 🔸اما تصاویر ردیف دوم نشان می‌دهد که محدودیت‌های بعضی از کودکان ذاتی نیست؛ بلکه آن‌ها برای رسیدن به موفقیت با موانع و محدودیت‌های بیرونی مواجه هستند. 👌بنابراین در اصل توجه به تفاوت‌های فردی، این درست نیست که فقط به شخصیت کودکان توجه کنیم و نسبت به بافتی که در آن زندگی می‌کنند و موانع و محدودیت‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، بی‌توجه باشیم. 🌐 منبع در اینستاگرام: @tchr2tchr 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💰اردویی با طعم انتخابگری و حل مسئله 🔺استاد وافی در این ویدئو، از تجربه برگزاری اردویی می‌گوید که بچه‌ها در آن انتخابگری و حل مسئله را در یک محیط شبیه‌ زندگی واقعی تجربه می‌کنند. ❓شما در مدرسه یا مجموعه خودتان، تجربه برگزاری چنین اردوهایی داشته‌اید؟ 🌐 منبع در اینستاگرام: @keraamat_ir 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ بدون تعارف با معلم! 🌱 هرچند زبان و رنگ پوست‌شان فرق می‌کند، اما جنس دغدغه‌هایشان آشناست. با صداقت کودکانه، حرف‌هایی می‌زنند که ما معلم‌ها گاهی به شنیدن آن‌ها خیلی نیاز داریم. 📌لطفا چند دقیقه وقت بگذارید و فقط گوش کنید؛ همین! 🌐 منبع: t.me/teacheraslll 🆔 @edu_mehrestan
🔻یکی از همراهان خوبِ کانال، درباره پست "بدون تعارف با معلم" این یادداشت را ارسال کردند که به نظرم نکته مهم و قابل‌ توجهی است. از ایشان و همه عزیزانی که نظراتشان را درباره مطالب کانال به اشتراک می‌گذارند، سپاسگزارم. ✨✨✨✨✨✨✨ "سلام در رابطه با فیلمی که در کانال‌تون قرار دادید، ذهن دانش‌آموزان به طور خیلی جالبی خواسته‌هایی که دارن، دقیقا همون چیزهایی هست که ما به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اجازه می‌دیم انجام بدن. تنها تفاوت اینه که ما بهشون اجازه می‌دیم این کارها را انجام بدن، چون خیلی در حد دانش‌آموزان عادی توان کنترل خودشون را ندارن. اما انگار دانش‌آموزان عادی هم چنین نیازهایی دارند؛ فقط اجازه بروز دادنش را ندارند. شاید اگر کمی بیشتر به دانش‌آموزان عادی اختیار بدیم و بیشتر به نیازهاشون توجه بشه، پیشرفت خیلی بهتری داشته باشن. فکر نمی‌کردم دانش‌آموزان عادی هم این نیازها را داشته باشند و خیلی برام جالب بود. انگار اساس علایق و خواسته‌های همه نوع دانش‌آموزان یکی هست. خیلی ممنون بابت مطالب مفیدتون." ✨✨✨✨✨✨✨ 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نیمکت... جای خالی ما را غریبه‌ها پر می‌کنند. ❤️ دخترانی که مورد حمایت عاطفی پدر واقع شده‌اند، در ارتباط با جنس مخالف دچار تصمیم‌های لحظه‌ای و احساسی نمی‌شوند؛ زیرا از نظر عاطفی کاملا ارضا شده‌اند. 🌐 منبع: aparat.com/chbirib 🆔 @edu_mehrestan
⛔️ در تربیت فرزند، زیاد سخت‌گیر نباشید. 🌱 باغبان، درخت جوان را كه هنوز خوب ریشه ندوانده، به شدت تكان نمی‌دهد... . 🌐 منبع: @nooredideh 🆔 @edu_mehrestan
🌱 بزرگ‌ترین اکتشاف برای من این بود که فهمیدم فرزندم یک مهمان است در خانه‌ام و روزی از خانه‌ام می‌رود. روزها با سرعت عجیبی می‌گذرد و او به زودی از من جدا می‌شود. 🌱 به خودم گفتم: کدام مهم‌تر است؟ نظم خانه یا اینکه فرزندم به خوبی از من یاد کند؟ کدام مهم‌تر است. خانه یا اخلاق و روحیه و حسن تربیت فرزندم؟ 🌱 این باعث شد اولویتم را تغییر دهم. بعد از این، مهم‌ترین چیز نزد من آرامش خاطر من و اوست. شروع کردم به پیاده کردن نقشه‌ام... 🌱 مجموعه کمی از قوانین مهم را انتخاب کردم و خود را ملزم به اجرای آنها دانستم و مابقی چیزها را بدون هیچ قید و شرطی رها کردم. 🌱 از عصبی شدن و داد و فریاد زدن کم کردم و به آرامش رسیدم. از وسواس‌هایم گذشتم و به خانه‌ای راضی شدم که مقداری به‌هم‌ریخته و نامنظم است و کمی شلختگی در آن به چشم می‌خورد... 🌱 اما فرزندی را تحویل گرفتم که‌ آرامش دارد و از من و خشم‌هایم نمی‌نالد و رابطه‌ای قوی و زیبا بین ما حاکم شده است؛ چون می‌دانم او مهمان زودگذر خانه من است... .‌ 💕 کودک عزیزم! امیدوارم مهمانی خانه من زیباترین مهمانی زندگیت باشد. 🌐 منبع: @nooredideh 🆔 @edu_mehrestan
💢 اصل توجه به تفاوت‌های فردی؛ از کتاب تا کلاس... 🔸 کمتر کسی است که اصل توجه به تفاوت‌های فردی را یکی از اصول تربیت نداند و به آن باور نداشته باشد. و کمتر کتاب یا مقاله‌‌ای است که در مورد آسیب‌های نظام تعلیم و تربیت سخن گفته باشد؛ اما گریزی به بی‌توجهی به این اصل در مدارس نزده باشد. 🔸 اما همین که به عنوان معلم وارد کلاس می‌شویم، از خود می‌پرسیم چطور در فرصت محدود، می‌توانم تفاوت‌های فردی حدود سی نفر دانش‌آموز را در نظر بگیرم و به هر کس، متناسب با هوش و ویژگی‌های شخصیتی او آموزش دهم؟ ❓شما به عنوان معلم، مربی یا طراح آموزشی، چگونه با این مسئله مواجه شده‌اید و چه راه‌حلی برای این چالش پیدا کرده‌اید؟ 📌 اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید یا راه‌حلی برای این مسئله پیدا کرده‌اید، تجربه یا راه‌حل عملی خود را به آی‌دی @Mahdi_Navabi ارسال و دیگران را سخاوتمندانه در دانش یا تجربه خود شریک کنید. 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🆗 بزرگ‌ترین ایراد نظام آموزشی ایران این است که بر اساس انطباق طراحی شده است نه تنوع.... 🌐 منبع در اینستاگرام: @mojtabashakoori_fan 🆔 @edu_mehrestan
🔻یکی از همراهان عزیز کانال، یادداشت زیر را به عنوان یک‌ تجربه معلمی از کلاس دین و زندگی دوره متوسطه دوم ارسال کردند. سپاسگزارشان هستم و برایشان آرزوی توفیق دارم. ------🍃🌸🍃---🌸---🍃🌸🍃------ 🌀 احساس می‌کنم این هفته مسافت زیادی رو طی کردم. آخه از بلاد کفر یعنی کلاس‌های دین و زندگی برمی‌گردم! 🌀 جلسه اول هر سال، فارغ از دغدغه نمره و درس و... کلاس ما از نوع "آنچه می‌خواهد دل تنگت بگو" هست. امسال هم طبق روشم، همین کار رو کردم. گرچه هفته دفاع مقدس بود، ولی تصمیم داشتم از مقدسات دینی دفاع نکنم و گارد نگیرم تا بتوانند خودشان را رو کنند؛ حتی اگر با دین مشکل دارند! 🌀 نتیجه این شد که در همان جلسه اول آشنایی با عزیزان دهم تجربی، روحیات و ذهنیات و سوالات اغلب شاگردان را شناختم. خودِ خودشان را دیدم، با هر سوالی و هر شک و تردیدی که داشتند. 🌀 کلاس داشت منفجر می‌شد؛ از شدت بحث و گفتگو، بس که در تیررس ترکش‌های سوالات مهم و اساسی در حوزه دین قرارم دادند و قرارشان دادم و بی‌قرارشان خواستم، گفتم چند نفر به یه نفر؟! شبیه دروازه‌بانی شده بودم که از هر بازیکن؛ یک توپ برایش نثار می‌شد؛ ولی من عمدا جا خالی می‌دادم تا توپ‌هایشان گل شود و احساس قوت کنند. 🌀 جاتون خالی، داشتم در یک جو صمیمی، هرجور حرف و بد و بیراهی رو پشت سر خدا و دین می‌شنیدم و عمدا جیکم در نمی‌اومد تا مراتب کفر عزیزان دستم بیاد. ماشاءالله صاحب مراتب عااالیه و مقامات خفیّه بودند. کفرم در نیامد؛ ولی کفرشان را درآوردم. 🌀 آخر کلاس گفتم: من نه به عنوان دبیر دین و زندگی و وکیل مدافع خدا، بلکه به عنوان یه نفر غریبه غیرمسلمان (سمبلیک) خواستم ببینم دین اسلام از نگاه شما چطور دینی است؛ بلکه من هم جذب شدم؛ ولی با این توصیفاتی که شما از خدا و دین و اسلام و احکام و... کردید، من اولین کافر به آن هستم! دین اگر این است، بی‌دینان زِ ما مومن‌ترند! 🌀 یعنی با همین عبارت همه توپ‌هایی را که فکر می‌کردند گُل شده است، به گِل نشاندم و کلاس از صدای خنده عزیزان ترکید. گفتند این اولین باری بود که این‌قدر جدی و راحت در مورد دین داشتیم با کسی حرف می.زدیم و من که هدفم همین بود، خوشحال از آن‌ها خداحافظی کردم. 🌀 دیدم که آرام و قرار هم از چهره برخی‌هایشان خداحافظی کرد. مخصوصا یکی که این‌قدر جذب بحث‌ها شد، بعد از کلاس اومد جلو با یه کتاب تو دستش... . 🆔 @edu_mehrestan
🇰🇷 تابلوی شهری در کره‌ جنوبی برای القای احساس امنیت و اطمینان به پلیس در کودکان 📌 فکر می‌کنید مفاهیمی مثل سکینه و آرامش با یاد خدا و توکل بر او را چگونه می‌توان با چنین طرح‌های خلاقانه‌ای، برای کودکان عینی و ملموس کرد؟ 🆔 @edu_mehrestan
📝 ارزیابی‌هایم را با اضافه کردن یک برگ کاغذ در پایان آزمون تغییر دادم و پرسیدم: درباره موضوع چه چیز دیگری می‌دانید که در موردش از شما سوال نکردم؟ ▫️ آموزگار جولی آرسنال آیا شما روش مشابهی را با دانش‌آموزان‌ خود تجربه کرده‌اید؟ 🌐 منبع در اینستاگرام: @tchr2tchr 🆔 @edu_mehrestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از سخنان مرحوم حائری شیرازی که مطالبی را در نقد الگوی تربیتی مرحوم علامه کرباسچیان و مدارس علوی بیان‌ می‌کند. 📌 سخنان مرحوم حائری شیرازی این روزها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود و واکنش‌های متفاوتی از ردّ و تایید را به دنبال داشته است. 🆔 @edu_mehrestan