eitaa logo
إحیاءُ الأموات
143 دنبال‌کننده
83 عکس
46 ویدیو
1 فایل
مجموعه معارفی بَيْتُ اَلْمَقْدِس👇 صحیفه فاطمیه "سلام الله علیها" @sahife_fatemieh القرآن الکریم @alquran_olkarim قاهر العدو (تولی و تبری) @Ghaher_Aladov معارف رضویه @maaref_razavieh احیاء الاموات @ehyaol_amvat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹سخنانی که خطاب به ما می گویند و ما نمی شنویم! ای کاش می شنیدیم و عبرت می گرفتیم... ▪️آیت الله مجتهدی تهرانی رحمه الله کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️فرق رعایت عدالت در وصیّت و جور در آن 🔹عَنِ أَبی عَبدِاللهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَنْ‏ عَدَلَ‏ فِي‏ وَصِيَّتِهِ‏ كَانَ‏ بِمَنْزِلَةِ مَنْ تَصَدَّقَ بِهَا فِي حَيَاتِهِ وَ مَنْ جَارَ فِي وَصِيَّتِهِ لَقِيَ اللَّهَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَنْهُ مُعْرِضٌ. 🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: هركس در وصيّت خود عدل را به كار ببندد مثل كسى است كه در زمان حياتش مورد وصيّت را به صدقه داده باشد، و هركس در وصيّتش جور كند خدا را در روز قيامت در حالى ديدار خواهد كرد كه خدا از او رویگردان خواهد بود. 📚كافي، ج‏۱۳، ص: ۴۷۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️دعایی که موجب سبک شدن جان دادن می شود 🔹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: إِذَا دَخَلْتَ عَلَى مَرِيضٍ، وَ هُوَ فِي النَّزْعِ الشَّدِيدِ، فَقُلْ لَهُ ادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ يُخَفِّفِ اللَّهُ عَنْكَ أَعُوذُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ رَبِّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ مِنْ كُلِّ عِرْقٍ نَفَّارٍ وَ مِنْ شَرِّ حَرِّ النَّارِ سَبْعَ مَرَّاتٍ. 🔸امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: هرگاه نزد مریضی که جان دادن بر او سخت شده وارد شدی به او بگو که این دعا را هفت بار بخوان تا خدای تعالی تو را سبک گرداند: "أَعُوذُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ رَبِّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ مِنْ كُلِّ عِرْقٍ نَفَّارٍ وَ مِنْ شَرِّ حَرِّ النَّارِ" "پناه می برم به خدای عظیم، پروردگار عرش کریم، از هر رگِ گریخته (خون ریز) و از شرّ حرارت آتش". 📚وسائل الشيعة، ج‏۲، ص: ۴۶۵ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️فضیلت غسل دادن میّت برای غاسل 🔹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: كَانَ فِيمَا نَاجَى اللهَ بِهِ مُوسَى عَلَیهِ السَّلامُ رَبَّهُ قَالَ يَا رَبِّ مَا لِمَنْ غَسَّلَ الْمَوْتَى فَقَالَ أَغْسِلُهُ مِنْ ذُنُوبِهِ كَمَا وَلَدَتْهُ أُمُّهُ‏. 🔸امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: حضرت موسی علیه السّلام در میان مناجاتش با خداوند متعال عرض کرد: پروردگارا، پاداش کسی که مردگان را غسل می‌دهد چیست؟ خدای تعالی فرمود: او را مانند زمانی که از مادرش زاده شد از گناهانی که مرتکب شده پاک خواهم کرد. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۴۳۲ ، وسائل الشيعة، ج‏۲، ص: ۴۹۵ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️تعداد تکّه های کفن روایت سوم 🔹عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالا قُلْنَا لِأَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ الْعِمَامَةُ لِلْمَيِّتِ‏ مِنَ‏ الْكَفَنِ قَالَ لَا إِنَّمَا الْكَفَنُ الْمَفْرُوضُ ثَلَاثَةُ أَثْوَابٍ وَ ثَوْبٌ تَامٌّ لَا أَقَلَّ مِنْهُ يُوَارِي جَسَدَهُ كُلَّهُ فَمَا زَادَ فَهُوَ سُنَّةٌ إِلَى أَنْ يَبْلُغَ خَمْسَةَ أَثْوَابٍ فَمَا زَادَ فَهُوَ مُبْتَدَعٌ وَ الْعِمَامَةُ سُنَّةٌ وَ قَالَ أَمَرَ النَّبِيُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِالْعِمَامَةِ وَ عُمِّمَ النَّبِيُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ بَعَثَ إِلَيْنَا الشَّيْخُ الصَّادِقُ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ نَحْنُ بِالْمَدِينَةِ لَمَّا مَاتَ أَبُو عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءُ بِدِينَارٍ وَ أَمَرَنَا أَنْ نَشْتَرِيَ لَهُ حَنُوطاً وَ عِمَامَةً فَفَعَلْنَا.(۱) 🔸زراره و محمّد بن مسلم نقل می کنند که خدمت امام باقر سلام اللّه علیه عرض کردیم: عمامه جزء (واجب) كفن است‌؟ حضرت فرمود: نه. كفن واجب فقط‍‌ سه پارچه است و حدّاقل يک پارچه وسيع كه تمام بدن را بپوشاند و بیش از آن مستحب است، تا برسد به پنج پارچه و اگر از پنج پارچه بيشتر باشد بدعت است. عمامه ميّت جزء مستحب هاست. و حضرت فرمود: پیامبر صلّی اللّه علیه و آله امر فرمود که بر سر میّت عمامه بپيچند و بر سر مبارک پیامبر صلّی اللّه علیه و آله نيز عمامه پيچيدند، و نقل می کنند: موقعى كه ما در مدينه بوديم و ابو عبيده حذّاء از دنیا رفت، امام صادق سلام اللّه علیه يک دينار فرستاد و فرمود براى ابوعبیده كافور و عمامه خریداری کنیم و ما اطاعت كرديم. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: کفایت یک پارچه کامل به عنوان اقلّ پارچه های کفن، حمل بر تقیّه می شود، به خاطر این که کافی بودن یک پارچه برای کفن موافق مذهب عامّه است، و این که ذکر آن همان طور که دیده می شود عطف خاص بر عام است و نسخه های این روایت مختلف است و در نسخه کتاب تهذیب وارد شده است: کفن واجب سه تکّه است و کمتر از آن نباید باشد.(۲) (۱)📚كافي، ج‏۵، ص: ۳۷۸ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۶ (۲)📚مرآة العقول، ج‏۱۳، ص: ۳۱۰ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️ثواب تشییع جنازه 🔹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: فِيمَا نَاجَى بِهِ مُوسَى عَلَیْهِ السَّلام رَبَّهُ قَالَ يَا رَبِّ مَا لِمَنْ شَيَّعَ جَنَازَةً قَالَ أُوَكِّلُ بِهِ مَلَائِكَةً مِنْ مَلَائِكَتِي مَعَهُمْ رَايَاتٌ يُشَيِّعُونَهُمْ مِنْ قُبُورِهِمْ إِلَى مَحْشَرِهِمْ‏. 🔸امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: در میان مناجات موسی علیه السّلام با خداوند آمده است: پروردگارا، برای کسانی که جنازه ای را تشییع می‌کنند چه ثوابی در نظر گرفته ای؟ خداوند فرمود: فرشتگانم را بر آن ها موکّل می کنم، که همراهشان پرچم‌هایی وجود دارد و آن ها را از قبرهایشان تا محلّ حشرشان همراهی می‌کنند. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۴۵۰ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۴۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️فضیلت خواندن نماز بر میّت روایت اول 🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يُصَلِّي عَلَى الْجَنَائِزِ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مُنَافِقاً أَوْ عَاقّاً. 🔸رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: هیچ مومنی نیست که برجنازه‌ها نماز بخواند جز این که خداوند، بهشت را برای او واجب می‌گرداند، مگر این که منافق و یا عاقّ والدین باشد. 📚بحار الأنوار، ج۷۸، ص: ۳۴۷ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۶۰ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹سالم ماندن پیکر مطهر علامه سید محمد کاظم قزوینی رضوان الله علیه پس از گذشت هفده سال از زمان دفن کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️انتقال میّت به مکانی دیگر روایت سوم 🔹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ فِي حَدِيثٍ قَالَ: لَمَّا مَاتَ يَعْقُوبُ حَمَلَهُ يُوسُفُ عَلَیْهِمَا السّلام فِي تَابُوتٍ إِلَى أَرْضِ الشَّامِ فَدَفَنَهُ فِي بَيْتِ الْمَقْدِسِ‏.(۱) 🔸امام باقر سلام اللّه علیه در حدیثی فرمود: وقتی حضرت یعقوب علیه السّلام از دنیا رفت یوسف علیه السّلام او را در تابوتی به سرزمین شام منتقل کرد و در بیت المقدس دفن نمود. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: بدان که مشهور در بین اصحاب، کراهت نقل میّت به مکانی غیر از محلّ وفات اوست، به جز مشاهد شریفه بلکه محقّق در المعتبر و علامّه در تذکره و سایر افراد اجماع علما بر این موضوع را نقل کرده اند و مشهور در بین آنان جواز نقل به مشاهد و بلکه استحباب آن است. در المعتبر نیز گفته است: این اعتقاد علمای ما به طور خاص می باشد و همچنین گفته است: اصحاب نیز از زمان ائمّه سلام اللّه علیهم أجمعین تا کنون بر اساس آن عمل کرده اند و این بین آنان مشهور است و در مورد آن با هم مخالفتی ندارند. در تذکره و ذکری، عمل امامیه و اجماع آنان بر این مورد نقل شده است و در ذکری به حدیث استخوان‌های یوسف علیه السّلام استدلال کرده است و در تذکره گفته است: به این دلیل که وقتی موسی علیه السّلام به حالت احتضار درآمد از خداوند عزّوجلّ خواست تا مانند پرتاب سنگی او را به نزدیک سرزمین مقدّس بفرستد. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود: اگر آن جا بودم قبر او را در کنار تپّه شنی سرخی به شما نشان می‌دادم. مفید در العزیّه گفته است: حدیثی رسیده مبنی بر اجازه انتقال میّت به برخی از مشاهد خاندان رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله، اگر میّت به آن وصیت کرده باشد و صاحب الجامع گفته: اگر در عرفات بمیرد بهتر است او را به حرم منتقل کنند. سپس شهید رحمه اللّه گفته است: اگر مقبره ای باشد که مردمانی صالح یا شهیدانی در آن دفن شده باشند، بردن مرده به آن جا مستحب است، تا برکت آن‌ها و برکت زیارتشان به او برسد و اگر در مکّه یا مدینه باشد باید در قبرستان آن دو شهر باشد، امّا شهید بهتر دانسته که شهید در هر جایی که به شهادت رسیده است در همان جا دفن شود، به سبب آن چه از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله روایت شده است، مبنی بر این که کشتگان را در قتلگاهشان دفن کنید. سپس گفته است: مستحب است خویشاوندان را در یک مقبره جمع کنند، زیرا هنگامی که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله عثمان بن مظعون را دفن نمود فرمود: هر کسی از خاندان او را که از دنیا رفت نزد او دفن کنید، و به این دلیل که این کار برای زیارت آنان آسان تر است. برای تدفین ابتدا پدر دفن می‌شود و سپس هر کس که در رتبه بعد از او قرار دارد و پسران بر دختران مقدّم هستند. شهید ثانی نیز گفته است: واجب است جواز نقل به مشاهد به این شرط مقیّد شود که به خاطر دوری راه، بیم از هتک حرمت مرده نرود و استواری این سخن پنهان نیست، زیرا این به معنای هتک حرمت میّت و زیان رساندن به مومنان است. به علاوه آن-چه از اصحاب نقل شده و در اخبار معتبر وارد شده در مورد مسافت‌های نزدیک است که انتقال به آن ها مستلزم هتک حرمت میّت و زیان رساندن به مومنان نبوده است. تمام این اخبار در مورد نقل پیش از دفن میّت است، امّا بعد از آن بیشتر بر عدم جواز آن اعتقاد دارند و شیخ و عدّه ای نقل آن را به مشاهد شریفه جایز دانسته اند و ابن ادریس گفته است: نقل آن جایز نیست و این بدعتی در دین اسلام است، خواه انتقال به مشهد باشد یا غیر آن، و در تذکره جواز را به برخی از علمای ما نسبت داده و ابن حمزه آن را مکروه دانسته و ابن جنید گفته است: تغییر مکان مردگان از سرزمین غصب شده و به علّت مصلحتی که برای میّت اراده می‌شود ایرادی ندارد. و این مسئله در نهایت اشکال است، زیرا سند برخی از روایات دالّ بر نقل خوب نیست و در اصول معتبر ذکر نشده است و برخی از آن‌ها بر جواز قبل از دفن، و از مکان‌های نزدیک دلالت دارد و برخی نیز حکایتی است از آن چه در آئین پیشین واقع شده و استدلال به تقریر دشوار است، زیرا نامعلوم است و این که تبرّک به مجاورت مشاهد امری مطلوب می باشد با آن معارض است و روایات بسیاری در فضیلت دفن در مشاهد وارد شده است، به ویژه در نجف و حائر امام حسین که بر مشرّفین آن ها سلام و صلوات باد، و در تحریم نبش اجماع است و اثبات آن در این جا به خاطر اعتقاد به جواز عدّه ای از اصحاب مشکل است و خداوند به حقایق احکام دانا است و از فضل حضرت حق سبحانه تمنّا داریم که جان ما را تنها در آن اماکن مقدّسه بگیرد تا کار برای کسی که مسئولیت کار ما را بر عهده دارد دشوار نشود و خداوند صاحب توفیق است.(۲) (۱)📚بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۶۸ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۶۴ (۲)📚بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۶۹ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️جواز نوحه خوانی و گریه بر میّت و گفتن قول نیکو و دعا روایت سوم 🔹رَوَى الشَّيْخُ زَيْنُ الدِّينِ فِي مُسَكِّنِ الْفُؤَادِ أَنَّ فَاطِمَةَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْها نَاحَتْ عَلَى أَبِيهَا وَ أَنَّهُ أَمَرَ بِالنَّوْحِ عَلَى حَمْزَةَ. 🔸نقل شده است: همانا حضرت فاطمه سلام اللّه علیها بر پدر بزرگوارش نوحه خواند و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله هم به نوحه خوانی بر حضرت حمزه امر فرمود. 📚وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۴۲ ، بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۸۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
دم احتضار بی شک به کنارمان می آید دو جهان بدون حیدر به چه کارمان می آید کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac