eitaa logo
إحیاءُ الأموات
143 دنبال‌کننده
83 عکس
46 ویدیو
1 فایل
مجموعه معارفی بَيْتُ اَلْمَقْدِس👇 صحیفه فاطمیه "سلام الله علیها" @sahife_fatemieh القرآن الکریم @alquran_olkarim قاهر العدو (تولی و تبری) @Ghaher_Aladov معارف رضویه @maaref_razavieh احیاء الاموات @ehyaol_amvat
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره‏ نساء‏ 🔹امیرالمومنین سلام اللّه علیه فرمود: هركس سوره نساء را در هر جمعه بخواند از فشار قبر در امان خواهد بود. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال (صفحه ۱۲۴ الی ۱۲۷) کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔امر پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به زیارت قبور اموات 🔹️وَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ زُورُوا قُبُورَ مَوْتَاكُمْ وَ سَلِّمُوا عَلَيْهِمْ فَإِنَّ لَكُمْ فِيهِمْ عِبْرَةً. 🔸️پیامبر صلّی اللّه علیه وآله فرمود: قبور اموات خود را زیارت کنید و به آنان سلام دهید که آن ها برای شما مایه عبرت هستند. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۶۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔استحباب تسلیت گفتن به مرد و زن عزادار روایت دوم 🔹️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ‏ مَنْ‏ عَزَّى‏ حَزِيناً كُسِيَ‏ فِي الْمَوْقِفِ حُلَّةً يُحَبَّرُ بِهَا.(۱) 🔸️رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله فرمود: هرکس به شخص محزونی تعزیت و تسلیت بگوید، در روز قیامت با لباسی پوشانده می شود که با آن مسرور می گردد. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: شهید، در کتاب ذکری بیان کرده است: تعزیه بر وزن تفعله است از عزاء، به معنای صبر، و گفته می‌شود: عزیته یعنی او را به صبر دعوت کردم و مقصود از آن، درخواست تسلّی از مصیبت دیده و صبر پیشه کردن بر اندوه و دل شکستگی با نسبت دادن موضوع به خداوند و نسبت دادن به عدل و حکمت او و ذکر وعده ای است که خداوند برای صبر بر مصیبت داده است، به همراه دعا برای مرده و مصیبت دیده، به منظور تسلّی دادن به او برای مصیبتش و این کار اجماعاً مستحب است و به عقیده ما کراهتی در تعزیت و تسلیت گفتن پس از دفن میّت نیست. در النّهایه آمده: تعزیت و تسلیت گفتن، قبل و بعد از دفن مستحب است و در این مورد اختلاف نظری بین علما وجود ندارد، مگر در نظر ثوری که گفته است: تعزیت و تسلیت گفتن بعد از دفن مستحب نیست و در تذکره بیان می کند که شیخ گفته است: تعزیت و تسلیت گفتن بعد از دفن بهتر است و این کار خوب است و محقّق در المعتبر گفته است: تعزیت و تسلیت گفتن مستحب است و کمترین درجه اش این است که صاحب عزا او را ببیند و اهل علم مطلقاً قائل به استحباب آن هستند، بر خلاف ثوری که آن را بعد از دفن مکروه دانسته و سپس گفته است: امّا روایت اسحاق بن عمّار منافی آن چه ما گفتیم نیست، زیرا احتمال دارد منظور او بعد یا قبل از دفن در کنار قبر باشد و شیخ گفته است: بعد از دفن بهتر است و این حق و درست است. روایت اسحاق همان است که کلینی و دیگران آن را با سندی موثّق و نیز با سندی دیگر که بنابر مشهور، در آن ضعف وجود دارد از امام صادق سلام اللّه علیه روایت کرده اند که فرمود: تعزیت و تسلیت گفتن، تنها باید کنار قبر گفته شود و پس از آن مردم بازگردند و هیچ صحبتی در مورد میّت نشود و فقط به صدا گوش دهند. به سند حسن از امام صادق سلام اللّه علیه روایت شده است: تعزیت و تسلیت گفتن به صاحبان مصیبت، بعد از دفن میّت است و با سندی مرسل از امام صادق سلام اللّه علیه روایت شده است: تعزیت و تسلیت گفتن، بعد از دفن واجب است و به سندی حسن که از صحیح کمتر نیست از هشام بن حکم روایت شده است: امام کاظم سلام اللّه علیه را دیدم که قبل و بعد از دفن تعزیت و تسلیت می‌گفت. از آن احادیث روشن شد که تعزیت و تسلیت گفتن، قبل و بعد از دفن مستحب است و این که بعد از دفن بهتر است و از برخی احادیث، عدم استحباب استمرار ماتم و عزاداری استفاده می‌شود و شاید هم حمل بر عدم تأکید استحباب آن باشد و در مورد آن پیشتر صحبت شده است. در القاموس گفته است: «الحله» با ضمّه، لباس و ردا است و بُرد غیر از آن است و حلّه نیست مگر از دو لباس یا یک لباس با آستر و در همین کتاب گفته است: «الحبر» با کسر به معنای اثر، یا اثر نعمت و زیبایی است و با فتح به معنای شادی است، مثل الحبور و الحبرة و الحبر با حروف متحرّک، و أحبره یعنی او را شاد کرد و نعمت مثل حبره است و گفته است: تحبیر الخط و الشعر و غیره یعنی: زیبا کردن آن، و در النّهایه گفته است: الحبر با کسره و گاهی هم با فتحه می‌آید، به معنای زیبایی و سیمای نیکوست. می‌گویند: حبرت الشیء تحبیرا، وقتی آن را نیکو کرده باشم. ممکن است به صورت مجهول و مشدّد خوانده شود، یعنی: یحسن و یزین بها، نیکو می‌شود و به وسیله آن زینت داده می‌شود و نیز به صورت مخفّف یعنی: تسیر بها، با آن راه می‌رود. در ذکری روایت کرده است: یحبی بها از الحبوه به معنای بخشش است، سپس گفته است: و روایت شده است که یحبر بها یعنی شاد می‌شود.(۲) (۱)📚كافي، ج‏۵، ص: ۵۲۰ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۱۳ ، بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۱۱۱ (۲)📚بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۱۱۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔شرکت در تشییع جنازه از شروط ایمان کامل است 🔹️عَنْ أَحَدِهِمَا عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِم أَجْمَعِینَ فِي حَدِيثٍ‏ أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَنْ صِفَةِ الْمُؤْمِنِ فَقَالَ عِشْرُونَ خَصْلَةً فِي الْمُؤْمِنِ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ لَمْ يَكْمُلْ إِيمَانُهُ إِنَّ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِينَ يَا عَلِیُّ... وَ عَلَى أَثَرِ الْجَنَائِزِ. 🔸️امام باقر یا امام صادق سلام اللّه علیهما در حدیثی نقل فرمود: امیرالمومنین سلام اللّه علیه از پیامبر صلّی اللّه علیه وآله از صفت مومن سوال کرد و پیامبر صلّی اللّه علیه وآله فرمود: در مومن بيست خصلت است که اگر آن خصلتها در او نباشد ايمانش كامل نمی شود. همانا اى على (سلام الله علیه)، از اخلاق مومنین این است كه:... و به دنبال جنازه اموات می روند. 📚كافي، ج‏۳، ص: ۵۸۶، وسائل الشيعة، ج‏۱۵، ص: ۱۸۸، بحار الأنوار، ج‏۶۴، ص: ۲۷۶ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔فضیلت کفن کردن مومن 🔹وَ قَالَ الصَّادِقُ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ: مَنْ كَفَّنَ مُؤْمِناً فَكَأَنَّمَا ضَمِنَ كِسْوَتَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 🔸امام صادق سلام اللّه عليه فرمود: هرکس مومنی را کفن کند این چنین است كه ضامن پوشش او تا روز قيامت شده است. 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۱۵۲ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۴۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔وجوب غسل روایت اول 🔹قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ: ... وَ غُسْلُ الْمَيِّتِ وَاجِبٌ وَ غُسْلُ مَنْ مَسَّ مَيِّتاً وَاجِبٌ. 🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: ... غسل میّت و کسی که میّت را مس کرده واجب است. 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۷۹ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۳۰۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔همه می میرند 🔹عَنِ النَّبِيِّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ: مَاتَ دَاوُدُ النَّبِيُّ عَلَیْهِ السّلام يَوْمَ السَّبْتِ مَفْجُوءاً فَأَظَلَّتْهُ الطَّيْرُ بِأَجْنِحَتِهَا وَ مَاتَ مُوسَى كَلِيمُ اللَّهِ عَلَیْهِ السّلام فِي التِّيهِ فَصَاحَ صَائِحٌ مِنَ السَّمَاءِ مَاتَ مُوسَى عَلَیْهِ السّلام وَ أَيُّ نَفْسٍ لَا تَمُوتُ‏. 🔸رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: داود پيامبر علیه السّلام در روز شنبه به طور ناگهانى رحلت نمود و پرنده هايى با بال‏هاى خود بر جسمش سايه افكندند، و موسى علیه السّلام در تیه (بیابانی که بنی اسرائیل در آن بازمانده بودند) از دنيا رفت و در آسمان ندا کننده ای ندا سر داد كه موسى علیه السّلام رحلت نمود؛ و كدام نفس نمی میرد؟ 📚کافی، ج‏۵، ص: ۳۰۳ ، بحار الأنوار، ج‏۱۴، ص: ۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔وصیّت کردن رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله 🔹قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ:‏ الْوَصِيَّةُ حَقٌّ وَ قَدْ أَوْصَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَيَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يُوصِيَ‏. 🔸امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: وصيّت‏ حق است و محقّقا رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله نيز وصيّت‏ كرد، پس شايسته است برای هر مسلمانی که (به تبعیّت از ایشان) وصیّت کند. 📚كافي، ج‏۱۳، ص: ۳۱۷ ، وسائل الشيعة، ج‏۱۹، ص: ۲۵۷ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔علّت دفن کردن میّت در خاک 🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْقَزْوِينِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ ، فَقُلْتُ: لِأَيِّ عِلَّةٍ يُولَدُ الْإِنْسَانُ هَاهُنَا، وَ يَمُوتُ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ ، قَالَ: لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى، لَمَّا خَلَقَ خَلْقَهُ، خَلَقَهُمْ مِنْ أَدِيمِ الْأَرْضِ فَمَرْجِعُ كُلِّ إِنْسَانٍ إِلَى تُرْبَتِهِ.(۱) 🔸ابی عبداللّه قزوینی نقل می کند که از امام باقر سلام اللّه علیه پرسیدم: برای چه انسان در این جا متولّد می‌شود و در جای دیگری می‌میرد؟ حضرت فرمود: زیرا وقتی خداوند تبارک و تعالی مخلوقات خود را آفرید، آنان را از روی زمین خلق نمود، به همین خاطر بازگشت هر انسانی به خاک خودش می باشد. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: شاید این اشاره به خاکی باشد که در نطفه و در رحم رها می‌شود، و چنانچه از برخی روایات به نظر می‌رسد، احتمال دارد که به هنگام خلق آدم علیه السّلام، هر جزء از گِل او برای یکی از فرزندانش قرار گرفته باشد.(۲) (۱)📚بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۲۸ (۲)📚بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۲۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔وجوب خواندن نماز بر میّت مسلمان روایت دوم 🔹وَ سَأَلَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ شَارِبِ الْخَمْرِ وَ الزَّانِي‏ وَ السَّارِقِ‏ يُصَلَّى‏ عَلَيْهِمْ‏ إِذَا مَاتُوا فَقَالَ نَعَمْ.(۱) 🔸هشام بن حکم نقل می کند که خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض کردم: آیا بر شرابخوار، زناکننده و دزد، زمانی که از دنیا رفتند نماز خوانده می شود؟ حضرت فرمود: بله. علّامه محمّد تقی مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف روضةالمتّقین: دو روایت مذکور دالّ بر این هستند که خواندن نماز بر صاحبان گناهان کبیره واجب است و آن چه که در روایات در مورد نهی از نماز خواندن بر شارب خمر و غیر او وارد شده بر کراهت حمل می شود، به این معنا که در نماز بر آن ها مبالغه نشود و افراد زیادی برای نماز او حاضر نشوند، مگر در زمانی که کسی نباشد که بر آن ها نماز بخواند، در این زمان خواندن نماز واجب می شود بنابر اتّفاق، بلکه در این هنگام کراهتی هم وجود ندارد.(۲) (۱)📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۱۶۶ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۳۳ (۲)📚روضة المتّقين، ج‏۱، ص: ۴۳۹ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔وجوب غسل روایت دوم 🔹قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الْبَاقِرُ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏: الْغُسْلُ فِي سَبْعَةَ عَشَرَ مَوْطِناً... ...وَ إِذَا غَسَّلْتَ مَيِّتاً وَ كَفَّنْتَهُ أَوْ مَسِسْتَهُ بَعْدَ مَا يَبْرُدُ و... 🔸امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: غسل در هفده محل است: ... و هرگاه ميّت را غسل داده و کفن کرده و یا او را بعد از این که بدنش سرد شده بود مس کرده باشى و... 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۷۷ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۳۰۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac