eitaa logo
إحیاءُ الأموات
143 دنبال‌کننده
83 عکس
46 ویدیو
1 فایل
مجموعه معارفی بَيْتُ اَلْمَقْدِس👇 صحیفه فاطمیه "سلام الله علیها" @sahife_fatemieh القرآن الکریم @alquran_olkarim قاهر العدو (تولی و تبری) @Ghaher_Aladov معارف رضویه @maaref_razavieh احیاء الاموات @ehyaol_amvat
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️در صورت نبودن مسلمان، کافر به عنوان شاهد وصیّت گرفته می شود 🔹عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهادَةُ بَيْنِكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آخَرانِ مِنْ غَيْرِكُمْ قُلْتُ: مَا آخَرَانِ‏ مِنْ غَيْرِكُمْ‏ قَالَ هُمَا كَافِرَانِ‏ قُلْتُ: ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ‏ فَقَالَ‏ مُسْلِمَانِ.(۱) 🔸ابی الصّبّاح كنانى نقل می کند: از امام صادق سلام اللّه علیه در مورد آيه شريفه‌: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا شَهادَةُ بَيْنِكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ حِينَ الْوَصِيَّةِ اثْنانِ ذَوا عَدْلٍ مِنْكُمْ أَوْ آخَرانِ مِنْ غَيْرِكُمْ (۲) [اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا برسد، در هنگام وصيّت بايد از ميان شما دو شخص عادل را به شهادت بطلبد يا دو شخص از غير خودتان] پرسیدم: منظور از دو نفر از غير خودتان چه كسانى هستند؟ حضرت فرمود: دو نفر كافر. عرض کردم: دو نفر عادل از خودتان چه كسانى هستند؟ حضرت فرمود: دو نفر مسلمان. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: بنابر قول علّامه در منتهی و جماعتی، به شرط فقدان مسلمانان به طور مطلق و بنابر قول دیگر به شرط عدم عدالت مسلمانان دو نفر کافر به عنوان شاهد برگرفته می شود.(۳) (۱)📚كافي، ج‏۱۳، ص: ۳۱۸ ، وسائل الشيعة، ج‏۱۹، ص: ۳۰۹ (۲)(المائده، ۱۰۶) (۳)📚مرآة العقول، ج‏۲۳، ص: ۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️تلقین ولایت ائمه سلام الله علیهم اجمعین و کلمات فرج به محتضر 🔹امام رضا سلام اللّه علیه فرمود: هنگامی که شخص در حال احتضار قرار می‌گیرد شهادتین یعنی: "شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ" "شهادت می دهم که خدایی جز اللّه وجود ندارد، و همانا محمّد (صلّی اللّه علیه و آله) فرستاده خداست". و اقرار به ولایت امیرالمومنین و یکایک امامان معصوم سلام اللّه علیهم أجمعین را به او تلقین کن و مستحب است که کلمات فَرَج نیز به این ترتیب به او تلقین شود: "لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْحَلِیمُ الْکَرِیمُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ سُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ وَ رَبَّ الْأَرَضِینَ السَّبْعِ وَ مَا فِیهِنَّ وَ مَا بَیْنَهُنَّ وَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ وَ سَلامٌ عَلَی الْمُرْسَلِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ" "خدایی جز اللّه که حلیم و کریم است وجود ندارد، خدایی جز اللّه که بلند مرتبه و بزرگوار است وجود ندارد، پاک و منزّه است پروردگار آسمان‌های هفت گانه و زمین‌های هفت گانه و هر آن چه در میان و بین آن ها وجود دارد، پاک و منزّه است پروردگار عرش عظیم و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است". حائض و جنب هنگام خواندن تلقین حضور نمی یابند، چرا که فرشتگان با حضور آن‌ها آزرده می‌شوند و اشکالی ندارد که حائض و جنب غسل میّت را بر عهده گرفته و بر او نماز بخوانند، ولی اجازه ندارند او را در قبر بگذارند و اگر به ناچار بر بالین شخص در حال احتضار حاضر شدند باید هنگام نزدیک شدنِ خروجِ روحِ او از مکانی که شخص در آن قرار دارد خارج شوند؛ و آن گاه که جان دادن بر محتضر شدّت گرفت روی او را به سوی جایگاهی که در آن و یا بر آن نماز می‌خوانده بچرخان و از لمس کردن او خودداری کن و اگر دست ها، پاها، یا سر خود را هنگام خارج شدن روح از بدنش تکان داد او را از این کار منع نکن، آن گونه که برخی از جاهلان چنین می‌کنند. امام رضا سلام اللّه علیه همچنین فرمود: آن گاه که یکی از شما در حال احتضار قرار گرفت با خواندن قرآن، ذکر خداوند و درود فرستادن بر رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله نزد او حاضر شوید. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف بحارالانوار: تلقین کردن اصول عقائد و کلمات فرج به شخص در حال احتضار امری است که فقها آن را ذکر کرده و احادیث زیادی بر آن دلالت دارد، این فرموده امام: «کان یصلی فیه» یعنی: خانه یا جایی که در آن نماز می‌خوانده، و «أو علیه» یعنی: مصلّایی که بر آن نماز می‌خوانده؛ و فقها به ذکر این مطلب نیز پرداخته و اکثر آن ها حکم به استحباب مطلق آن (بردن میّت به محلّ نمازش) داده اند، هر چند احادیث این امر را مقیّد به زمانی دانسته اند که جان کندن شخص در حال احتضار بر او شدّت گرفته باشد و ظاهر حدیث بر مخیّر بودن نقل او به سوی خانه یا جامه (جامه ای که بر آن نماز می خوانده) دلالت دارد، و ابن حمزه بین این دو جمع کرده و اکثر فقها ظاهرا خانه را بیان کرده اند. نهی از لمس کردن شخص در حال احتضار در حدیث ذکر شده و شهید نیز در ذکری آن را نقل کرده است، همچنین شیخ صدوق و شهید نهی کردن شخص در حال احتضار از حرکت دادن دست ها، پاها، یا سرش را ذکر کرده و فقها قرائت قرآن و خواندن دعا در نزد او قبل و بعد از خارج شدن روحش را نیز ذکر کرده اند. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۲۳۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️کراهت تراشیدن موی زهار 🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: كَرِهَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَنْ يُحْلَقَ‏ عَانَةُ الْمَيِّتِ إِذَا غُسِّلَ أَوْ يُقَلَّمَ لَهُ ظُفُرٌ أَوْ يُجَزَّ لَهُ شَعْرٌ. 🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: اميرالمومنین سلام اللّه علیه کراهت داشت از این که در زمان غسل میّت موى زهارش (موی بالای عورتش) تراشیده، يا ناخن او چیده و يا موى او کوتاه شود. 📚كافي، ج‏۵، ص ۴۱۰ ، وسائل الشيعة، ج‏۲، ص: ۵۰۰ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️استحباب سفید بودن کفن میّت روایت سوم 🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: خَيْرُ ثِيَابِكُمُ الْبَيَاضُ فَلْيَلْبَسْهَا أَحْيَاؤُكُمْ وَ كَفِّنُوا فِيهَا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهَا مِنْ خَيْرِ ثِيَابِكُمْ‏. 🔸 پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود: بهترین لباس‌های شما لباس‌های سفید هستند، پس زندگان شما آن را بپوشند و اموات خود را در آن کفن کنید، که آن ها بهترین لباس‌هایتان هستند. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۸، ص: ۳۲۹ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️ولیّ میّت یا کسی که از او اجازه دارد بر میّت نماز می خواند 🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: يُصَلِّي عَلَى الْجِنَازَةِ أَوْلَى النَّاسِ بِهَا أَوْ يَأْمُرُ مَنْ يُحِبُّ.(۱) 🔸 امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: نزدیکترین مردم به میّت، بر جنازه اش نماز می خواند یا او هرکس که بخواهد و دوست داشته باشد را به این کار امر می کند. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: اصحاب «اولی النّاس» به میّت را وارث تفسیر کرده و قطع پیدا کرده اند به این که وارث، برای نماز خواندن محق تر از دیگران است.(۲) شیخ صدوق رحمة اللّه علیه می گوید: پدرم رحمه اللّه در رساله ‏اش كه براى من فرستاده است فرمود: اى پسر عزيزم، بدان كه سزاوارترين مردم به نماز خواندن بر ميّت كسى است كه ولىّ ميّت او را مقدّم بدارد و اگر در ميان آن جماعت مردى از بنى هاشم (از سادات) حاضر باشد او به نماز خواندن بر ميّت سزاوارتر از ديگران است، مشروط بر اين كه ولىّ ميّت او را مقدّم بدارد و اگر او خودش، بدون اين كه ولىّ ميّت او را مقدّم بدارد برای خواندن نماز بایستد غاصب محسوب مى‏ شود.(۳) (۱)📚كافي، ج‏۵، ص: ۴۶۰ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۱۴ (۲)📚مرآة العقول، ج‏۱۴، ص: ۳۵ (۳)📚من لا يحضره الفقيه، ج‏۱، ص: ۱۶۵ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
4_289901509271880294.mp3
زمان: حجم: 689K
تذکراتی پیرامون حقیقتی انکارناشدنی به نام "مرگ" 🔹 مرحوم آیت الله شیخ جواد کربلایی رضوان الله علیه کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️عدم تعجیل در داخل قبر کردن میّت روایت سوم 🔹عَنْ يُونُسَ قَالَ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ مَا ذَكَرْتُهُ وَ أَنَا فِي بَيْتٍ إِلَّا ضَاقَ عَلَيَّ يَقُولُ‏ إِذَا أَتَيْتَ بِالْمَيِّتِ إِلَى شَفِيرِ الْقَبْرِ فَأَمْهِلْهُ سَاعَةً فَإِنَّهُ يَأْخُذُ أُهْبَتَهُ لِلسُّؤَالِ. 🔸یونس نقل می کند: حدیثی از امام کاظم سلام اللّه علیه شنیدم که در هر خانه ای باشم و آن را به یاد آورم (از شدّت سنگین بودنش) آن خانه بر من تنگ می شود. حضرت می فرمود: هنگامی که میّت را کنار قبرش آوردی، مدّتی به او مهلت بده تا آماده پاسخگویی به سوالات مأمورین الهی شود. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۴۸۸ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۶۸ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️جایز نبودن بی تابی همراه با عدم رضایت به قضای الهی در هنگام مصیبت روایت دوم 🔹عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: يَا إِسْحَاقُ لَا تَعُدَّنَّ مُصِيبَةً أُعْطِيتَ عَلَيْهَا الصَّبْرَ وَ اسْتَوْجَبْتَ عَلَيْهَا مِنَ اللَّهِ عزّوجلّ الثَّوَابَ إِنَّمَا الْمُصِيبَةُ الَّتِي يُحْرَمُ صَاحِبُهَا أَجْرَهَا وَ ثَوَابَهَا إِذَا لَمْ يَصْبِرْ عِنْدَ نُزُولِهَا. 🔸اسحاق بن عمّار نقل می کند که امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: ای اسحاق، آن مصیبتی را که در آن صبر به تو داده شده است و به سبب آن از جانب خدای عزّوجلّ مستحقّ ثواب شده ای را مصیبت نشمار، مصیبت فقط آن است که صاحب آن به هنگام نزولش صبر نکند و از پاداشش محروم شود. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۵۵۶ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۲۶۹ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️فضیلت هدیه کردن ثواب قرائت آیة الکرسی به اهل قبور 🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ إِذَا قَرَأَ الْمُؤْمِنُ‏ آيَةَ الْكُرْسِيِ‏ وَ جَعَلَ ثَوَابَ قِرَاءَتِهِ لِأَهْلِ الْقُبُورِ جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مِنْ كُلِّ حَرْفٍ مَلَكاً يُسَبِّحُ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 🔸رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: زمانی که مومن آیةالکرسی را بخواند و ثواب قرائت آن را برای اهل قبور قرار دهد، خدای تعالی به ازای هر حرف، فرشته ای را خلق می کند که تا روز قیامت برای او تسبیح می گوید. 📚بحار الأنوار، ج‏ ۷۹، ص: ۶۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️سنگین ترین چیز در میزان اعمال 🔹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما قَالَ: مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْ‏ءٌ أَثْقَلَ‏ مِنَ‏ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِي الْمِيزَانِ فَتَمِيلُ بِهِ فَيُخْرِجُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ الصَّلَاةَ عَلَيْهِ فَيَضَعُهَا فِي مِيزَانِهِ فَیَرْجَحُ بِهِ. 🔸محمّد بن مسلم از امام باقر یا امام صادق سلام اللّه علیهما نقل می کند که فرمود: در میزان، چیزی سنگین تر از صلوات بر محمّد و آل محمّد نیست؛ و همانا اعمال شخصی را در میزان قرار می دهند و اعمالش سبک است، سپس پیامبر صلّی اللّه علیه و آله صلوات بر خود را خارج می کند و در آن قرار می دهد و کفه اعمال نیک شخص از کفه دیگرش سنگین تر می شود. 📚كافي، ج‏۴، ص: ۳۵۴ ، وسائل الشيعة، ج‏۷، ص: ۱۹۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac