فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله خوانساری رضوان الله علیه قبل از رحلت از این دنیا فرمود:
دستم خاليه اما دلم خوشه
يه جا روضه بوده می رفتم می نشستم گریه می كردم
🔹آیت الله مجتهدی تهرانی رضوان الله علیه
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#آماده_شدن_برای_مرگ
✔️آماده شدن برای مرگ
🔹عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ عَنْ آبَائِهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِم أَجْمَعِینَ قَالَ: قِيلَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ مَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَالَ أَدَاءُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ الِاشْتِمَالُ عَلَى الْمَكَارِمِ ثُمَّ لَا يُبَالِي أَ وَقَعَ عَلَى الْمَوْتِ أَمْ وَقَعَ الْمَوْتُ عَلَيْهِ وَ اللَّهِ مَا يُبَالِي ابْنُ أَبِي طَالِبٍ أَ وَقَعَ عَلَى الْمَوْتِ أَمْ وَقَعَ الْمَوْتُ عَلَيْهِ.
🔸امام عسکری از پدران بزرگوارش سلام اللّه علیهم أجمعین نقل فرمود که خدمت امیرالمومنین سلام اللّه علیه عرض شد: استعداد و آماده شدن برای مرگ چیست؟ حضرت فرمود: انجام واجبات و اجتناب از محرّمات و مکارم و صفات پسندیده را دارا شدن است، سپس در این صورت چنین شخصی باکی ندارد که مرگ او فرا برسد یا این که خود به دنبال مرگ رفته و به آن دست یابد. به خدا قسم پسر ابی طالب (سلام اللّه علیه) هیچ باکی ندارد که مرگ را تعقیب کرده و آن را درک کند، یا این که مرگ او را دنبال کرده و به او برسد.
📚بحار الأنوار، ج۶۸، ص: ۲۶۳
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#وصیّت
✔️وصیّت کردن به یک سوم اموال
روایت دوم
🔹عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ كَتَبَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ إِلى أَبِي الْحَسَنِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَنَّ دُرَّةَ بِنْتَ مُقَاتِلٍ تُوُفِّيَتْ وَ تَرَكَتْ ضَيْعَةً أَشْقَاصاً فِي مَوَاضِعَ وَ أَوْصَتْ لِسَيِّدِهَا مِنْ أَشْقَاصِهَا بِمَا يَبْلُغُ أَكْثَرَ مِنَ الثُّلُثِ وَ نَحْنُ أَوْصِيَاؤُهَا وَ أَحْبَبْنَا أَنْ نُنْهِيَ إِلى سَيِّدِنَا فَإِنْ هُوَ أَمَرَ بِإِمْضَاءِ الْوَصِيَّةِ عَلى وَجْهِهَا أَمْضَيْنَاهَا وَ إِنْ أَمَرَ بِغَيْرِ ذلِكَ انْتَهَيْنَا إِلى أَمْرِهِ فِي جَمِيعِ مَا يَأْمُرُ بِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ قَالَ فَكَتَبَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ بِخَطِّهِ لَيْسَ يَجِبُ لَهَا مِنْ تَرِكَتِهَا إِلَّا الثُّلُثُ وَ إِنْ تَفَضَّلْتُمْ وَ كُنْتُمُ الْوَرَثَةَ كَانَ جَائِزاً لَكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.
🔸احمد بن محمّد نقل می کند: احمد بن اسحاق نماينده امام هادى سلام اللّه علیه نامه ای خدمت حضرت ارسال کرد و نوشت: درّه دختر مقاتل فوت كرده و چند قطعه آبادى به ميراث نهاده و در وصيّت خود براى شما سهمى مقرّر كرده است كه از ميزان يک سوم تجاوز مىكند، ما وصىّ او هستيم و بهتر دانستيم كه مسئله را خدمت شما گزارش دهیم تا اگر سرورمان فرمان دهد وصيّت درّه را به همان صورت اجرا كنيم و اگر فرمان ديگرى صادر بفرمايد اطاعت نماييم، إن شاءاللّه.
امام هادى سلام اللّه علیه در پاسخ نامه به خط مبارک خود نوشتند: اين خانم فقط به يک سوم اموال خود حق دارد، اگر شما خودتان وارث اين خانم هستيد و مايل باشيد كه فضيلتى كسب كنيد، مىتوانيد وصيّت را به همان صورت اجرا نماييد، إن شاءاللّه.
📚كافي، ج۱۳، ص: ۳۳۷
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#احتضار
✔️حاضر شدن یکی از موکّلین ابلیس در کنار محتضر
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَحْضُرُهُ الْمَوْتُ إِلَّا وَكَّلَ بِهِ إِبْلِيسُ مِنْ شَيْطَانِهِ أَنْ يَأْمُرَهُ بِالْكُفْرِ وَ يُشَكِّكَهُ فِي دِينِهِ حَتَّى تَخْرُجَ نَفْسُهُ فَمَنْ كَانَ مُؤْمِناً لَمْ يَقْدِرْ عَلَيْهِ فَإِذَا حَضَرْتُمْ مَوْتَاكُمْ فَلَقِّنُوهُمْ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُهُ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَتَّى يَمُوتَ.(۱)
🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: هیچ کسی نیست که مرگش فرا رسیده باشد و در حال احتضار باشد مگر این که ابلیس یکی از شیطان های خود را تا زمانی که روح از بدنش خارج می شود بر او موکّل می کند که او را به کافر شدن دعوت کرده و در دینش به شک بیندازد و بر کسی که مومن باشد قادر نخواهد بود، پس هرگاه در کنار امواتتان (که در حال احتضار هستند) حاضر شدید، تا هنگامی که از دنیا می روند به آن ها تلقین کنید شهادت را به این که:
"لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ"
"خدایی جز اللّه نیست و همانا محمّد (صلّی اللّه علیه و آله) فرستاده خداست".
#شرح علّامه محمّد تقی مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف لوامع صاحبقرانی: چون هرگاه مشغول اذكار می شود به فكر باطل نمی افتد، يا آن كه خاصيّت شهادتين آن است كه شياطين از او دور می شوند و اين نوع شياطين را عديله می گويند كه محتضر را وسوسه می كنند تا از دين حق عدول كند و خواندن دعای عديله بهتر است چون از حضرت اميرالمومنين صلوات اللّه عليه مشهور است و دعاى اعتقاد نيز مناسب است، واللّه تعالى يعلم.(۲)
(۱)📚كافي، ج۵، ص: ۳۳۰ ، وسائل الشيعة، ج۲، ص: ۴۵۵
(۲)📚لوامع صاحبقرانى، ج۲، ص: ۱۴۷
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#تغسیل
✔️نحوه انجام غسل
روایت اول
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: إِذَا أَرَدْتَ غُسْلَ الْمَيِّتِ فَاجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ ثَوْباً يَسْتُرُ عَنْكَ عَوْرَتَهُ إِمَّا قَمِيصٌ وَ إِمَّا غَيْرُهُ ثُمَّ تَبْدَأُ بِكَفَّيْهِ وَ رَأْسِهِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ بِالسِّدْرِ ثُمَّ سَائِرِ جَسَدِهِ وَ ابْدَأْ بِشِقِّهِ الْأَيْمَنِ فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَغْسِلَ فَرْجَهُ فَخُذْ خِرْقَةً نَظِيفَةً فَلُفَّهَا عَلَى يَدِكَ الْيُسْرَى ثُمَّ أَدْخِلْ يَدَكَ مِنْ تَحْتِ الثَّوْبِ الَّذِي عَلَى فَرْجِ الْمَيِّتِ فَاغْسِلْهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ تَرَى عَوْرَتَهُ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ غَسْلِهِ بِالسِّدْرِ فَاغْسِلْهُ مَرَّةً أُخْرَى بِمَاءٍ وَ كَافُورٍ وَ بِشَيْءٍ مِنْ حَنُوطٍ ثُمَّ اغْسِلْهُ بِمَاءٍ بَحْتٍ غَسْلَةً أُخْرَى حَتَّى إِذَا فَرَغْتَ مِنْ ثَلَاثِ غَسَلَاتٍ جَعَلْتَهُ فِي ثَوْبٍ نَظِيفٍ ثُمَّ جَفَّفْتَهُ.(۱)
🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: زمانی که خواستى ميّت را غسل دهى ميان خودت و او پارچه ای قرار بده كه عورت او را بپوشاند، پیراهن باشد یا غیر آن. سپس از دو كف دست و سر او شروع كن و سه مرتبه او را با سدر شست وشو بده، پس از آن بقيّه بدنش را شست وشو داده و از طرف راست او شروع كن، و هرگاه خواستى عورت او را شست وشو بدهی پارچهاى پاک بر دست چپ خود بپيچان و آنگاه دست خود را از زير پارچه ای كه بر عورت ميّت است داخل كن و بدون آنكه عورتش را ببينى آن را شست وشو بده. چون از غسل با سدر فارغ شدى، يک مرتبه ديگر با آب و كافور و اندكى حنوط، او را شست وشو داده، سپس او را با آب خالص غسل ديگرى بده و چون از سه غسل فارغ شدى او را در جامهاى قرار بده و خشک كن.
#شرح علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: این روایت بر لزوم پوشاندن عورت میّت و استحباب شستن دو دست میّت تا آرنج، قبل از انجام غسل دلالت می کند و ظاهر این است که سر در این جا جزء غسل است، نه از مقدّمات آن، و همچنین فرج؛ و شاید مراد از «و بشيء من حنوطه» در این جا ذریره (۲) باشد.(۳)
(۱)📚كافي ،ج۵، ص: ۳۶۵ ، وسائل الشيعة، ج۲، ص: ۴۸۰
(۲)برخی ذریره را مطلق هر مادّه خوشبویی می دانند که به صورت ساییده شده و پودر درآمده باشد، و برخی آن را نام ماده خوشبوی خاصّی دانسته اند.
(۳)📚مرآة العقول، ج۱۳، ص: ۳۰۳
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#تکفین
✔️استحباب قرار دادن بُرد قرمز در کفن
🔹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما كَفَّنَ أُسَامَةَ بْنَ زَيْدٍ بِبُرْدٍ أَحْمَرَ حِبَرَةٍ وَ أَنَّ عَلِيّاً سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ كَفَّنَ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ بِبُرْدٍ أَحْمَرَ حِبَرَةٍ.
🔸امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: همانا امام حسن مجتبی سلام اللّه علیه اسامة بن زید و امیرالمومنین سلام اللّه علیه سهل بن حنیف را با بُرد قرمز رنگ کفن کردند.
📚كافي، ج۵، ص: ۳۹۵ ، وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۳۱
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#تشییع
✔️در هنگام تشییع راه رفتن در پشت و طرفین جنازه با فضیلت تر است
روایت اول
🔹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَشْيِ مَعَ الْجَنَازَةِ فَقَالَ بَيْنَ يَدَيْهَا وَ عَنْ يَمِينِهَا وَ عَنْ شِمَالِهَا وَ خَلْفِهَا.(۱)
🔸محمّد بن مسلم نقل می کند که از امام باقر یا امام صادق سلام اللّه علیهما در مورد چگونگی راه رفتن همراه جنازه پرسیدم. حضرت فرمود: در مقابل جنازه و سمت راست و سمت چپ و پشت سر آن می شود راه رفت.
#شرح علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: این روایت بر مخیّر بودن دلالت می کند و به خاطر جمع بین روایات حمل بر جواز می شود.(۲)
(۱)📚كافي، ج۵، ص: ۴۴۲ ، وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۱۴۹
(۲)📚مرآة العقول، ج۱۴، ص: ۱۴
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#نماز_میّت
✔️نحوه ایستادن مقابل میّت برای خواندن نماز بر او
روایت اول
🔹عَنْ أَبِي الْحَسَنِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: إِذَا صَلَّيْتَ عَلَى الْمَرْأَةِ فَقُمْ عِنْدَ رَأْسِهَا وَ إِذَا صَلَّيْتَ عَلَى الرَّجُلِ فَقُمْ عِنْدَ صَدْرِهِ.(۱)
🔸امام کاظم سلام اللّه علیه فرمود: زمانی که بر زن نماز می خوانی نزد سرش بایست و زمانی که بر مرد نماز می خوانی نزد سینه اش بایست (این احکام فقط برای پیش نماز است).
#شرح علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: «مما یلی صدرها» یعنی زمانی که نزدیک به سر باشد و گاهی از سر به خاطر نزدیکی اش به سینه «یلی الصدر» تعبیر شده است و «عند صدره» یعنی میانه بدن، و این به خاطر استعمال چیزی است که مجاور چیز دیگر است و همچنین به خاطر نزدیکی سر و سینه، از سر هم به سینه تعبیر شده است.
می گویم (علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه): روایات عامّه و همچنین اقوال فقهای آن ها در این مورد مختلف است و بعضی از آن ها حمل بر تقیّه نمی شود، پس قول به مخیّر بودن، خالی از قوّت نیست، اگرچه عمل به مشهور اولویّت دارد.(۲)
(۱)📚كافي، ج۵، ص: ۴۵۸ ، وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۱۱۹
(۲)📚مرآة العقول، ج۱۴، ص: ۳۵
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#تدفین
✔️افرادی که وارد قبر زنان می شوند
روایت اول
🔹قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِ: مَضَتِ السُّنَّةُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَنَّ الْمَرْأَةَ لَا يَدْخُلُ قَبْرَهَا إِلَّا مَنْ كَانَ يَرَاهَا فِي حَيَاتِهَا.(۱)
🔸امیرالمومنین صلوات اللّه علیه فرمود: از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله سنّت است که داخل قبر زن نمی شود، مگر کسی که در حیاتش او را می بیند.
#شرح علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: مشهور بین اصحاب استحباب داخل شدن محارم زن در قبر است و اولویّت در صورت امکان، رعایت مسئله ای است که در روایت فرموده اند و لفظ سنّت در روایات بر استحباب دلالت نمی کند.(۲)
(۱)📚كافي، ج۵، ص: ۴۹۴ ، وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۱۸۷
(۲)📚مرآة العقول، ج۱۴، ص: ۹۱
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#عزاداری_و_صبر_بر_مصیبت
✔️کراهت شدید با دست بر روی پا زدن
روایت دوم
🔹عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: يَنْزِلُ الصَّبْرُ عَلَى قَدْرِ الْمُصِيبَةِ وَ مَنْ ضَرَبَ يَدَهُ عَلَى فَخِذِهِ عِنْدَ مُصِيبَتِهِ حَبِطَ أَجْرُهُ.
🔸امیرالمومنین سلام اللّه علیه فرمود: صبر کردن، به اندازه مصیبت به شخص داده می شود و کسی که در هنگام مصیبتش دستش را بر روی ران پایش بزند اجرش از بین می رود.
📚بحار الأنوار، ج۷۹، ص: ۱۳۵
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac