#وصیّت
✔️وصیّت کردن به یک سوم اموال
روایت اول
🔹عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: قُلْتُ لَهُ الرَّجُلُ لَهُ الْوَلَدُ أَيَسَعُهُ أَنْ يَجْعَلَ مَالَه لِقَرَابَتِهِ فَقَالَ هُوَ مَالُهُ يَصْنَعُ بِهِ مَا شَاءَ إِلى أَنْ يَأْتِيَهُ الْمَوْتُ إِنَ لِصَاحِبِ الْمَالِ أَنْ يَعْمَلَ بِمَالِهِ مَا شَاءَ مَا دَامَ حَيّاً إِنْ شَاءَ وَهَبَهُ وَ إِنْ شَاءَ تَصَدَّقَ بِهِ وَ إِنْ شَاءَ تَرَكَهُ إِلى أَنْ يَأْتِيَهُ الْمَوْتُ فَإِنْ أَوْصى بِهِ فَلَيْسَ لَهُ إِلَّا الثُّلُثُ إِلَّا أَنَّ الْفَضْلَ فِي أَنْ لَايُضَيِّعَ مَنْ يَعُولُهُ وَ لَا يُضِرَّ بِوَرَثَتِهِ.
🔸ابوبصیر نقل می کند که خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض کردم: آیا كسى كه صاحب فرزند باشد مىتواند اموال خود را به خويشانش ببخشد؟ حضرت فرمود: اموال هر كسى در اختيار اوست و تا زمان مرگش هر كارى مايل باشد انجام مى دهد، اگر مايل باشد به ديگران مى بخشد و اگر مايل باشد در راه خدا صدقه می دهد و اگر نخواهد آن را باقی می گذارد تا زمان مرگش فرا رسد و اگر به آن وصيّت كند فقط به اندازه يک سوم اموالش حق دارد (نهایتا یک سوم) و مابقى برای وارثان او خواهد بود، ولى بهتر آن است كه حقّ اهل
و عيال خود را ضايع نکند و به وارثان خود خسارت وارد نسازد.
📚كافي، ج۱۳، ص: ۳۳۲ ، وسائل الشيعة، ج۱۹، ص: ۲۷۵
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#احتضار
✔️آن چیزی که حتّی بت پرست را هم از آتش حفظ می کند
🔹قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ: وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ عَابِدَ وَثَنٍ وَصَفَ مَا تَصِفُونَ عِنْدَ خُرُوجِ نَفْسِهِ مَا طَعِمَتِ النَّارُ مِنْ جَسَدِهِ شَيْئاً أَبَداً.
🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: قسم به خدا اگر بت پرستی آن چه را که شما توصیف کرده و می گویید (شهادت به یگانگی خدا و نبوّت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و ولایت ائمّه سلام اللّه علیهم أجمعین) هنگام جان دادن خود وصف کند و بگویـد، هرگـز آتش چیـزی از بدن او را نـمی سوزاند.
📚كافي، ج۵، ص: ۳۳۱ ، وسائل الشيعة، ج۲، ص: ۴۵۹
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#تغسیل
✔️مدارای با میّت
روایت دوم
🔹عُثْمَانَ النَّوَّاءِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ إِنِّي أَغْسِلُ الْمَوْتَى قَالَ أَ وَ تُحْسِنُ قَالَ قُلْتُ إِنِّي أَغْسِلُ قَالَ إِذَا غَسَلْتَ الْمَيِّتَ فَارْفُقْ بِهِ.
🔸عثمان نوّا نقل می کند که به امام صادق سلام اللّه علیه عرض كردم: همانا من مردگان را غسل مىدهم. حضرت فرمود: آيا این کار را با مهارت و اطّلاع کافی انجام می دهی؟ عرض کردم: (در هر صورت) من غسل مىدهم. حضرت فرمود: زمانی که میّت را غسل مىدهى با ميّت مدارا کن.
📚تهذيب الأحكام ، ج۱، ص: ۴۴۵ ، وسائل الشيعة، ج۲، ص: ۴۹۷ ، بحار الأنوار، ج۸۰، ص: ۲۰۰
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#تکفین
✔️جنس کفن و عمامه
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: الْكَفَنُ يَكُونُ بُرْداً فَإِنْ لَمْ يَكُنْ بُرْداً فَاجْعَلْهُ كُلَّهُ قُطْناً فَإِنْ لَمْ تَجِدْ عِمَامَةَ قُطْنٍ فَاجْعَلِ الْعِمَامَةَ سَابِرِيّاً.
🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: کفن باید از پارچه بُرد باشد، پس اگر بُرد نبود همه آن را پنبه قرار بده و اگر عمامه از جنس پنبه نیافتی آن را از پارچه نازک قرار بده.
📚كافي، ج۵، ص: ۳۹۶ ، وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۳۰
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#تشییع
✔️دعای امام باقر سلام اللّه علیه بعد از رویت جنازه
🔹عَنْ ثَابِتِ بْنِ أَبِي الْمِقْدَامِ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ فَإِذَا بِجَنَازَةٍ لِقَوْمٍ مِنْ جِيرَتِهِ فَحَضَرَهَا وَ كُنْتُ قَرِيباً مِنْهُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ اللَّهُمَّ إِنَّكَ خَلَقْتَ هَذِهِ النُّفُوسَ وَ أَنْتَ تُمِيتُهَا وَ أَنْتَ تُحْيِيهَا وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِسَرَائِرِهَا وَ عَلَانِيَتِهَا مِنَّا وَ مُسْتَقَرِّهَا وَ مُسْتَوْدَعِهَا اللَّهُمَّ وَ هَذَا بَدَنُ عَبْدِكَ وَ لَا أَعْلَمُ مِنْهُ سُوءاً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ وَ قَدْ جِئْنَاكَ شَافِعِينَ لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ فَإِنْ كَانَ مُسْتَوْجِباً فَشَفِّعْنَا فِيهِ وَ احْشُرْهُ مَعَ مَنْ كَانَ يَتَوَلَّاهُ.
🔸ثابت بن ابی المقدام نقل می کند: همراه امام باقر سلام اللّه علیه بودم که از مراسم تشییع جنازه گروهی از همسایگان امام عبور کردیم، حضرت در آن مراسم حاضر گشت و در حالی که به وی نزدیک بودم میشنیدم که میفرمود:
"اللَّهُمَّ إِنَّکَ خَلَقْتَ هَذِهِ النُّفُوسَ وَ أَنْتَ تُمِیتُهَا وَ أَنْتَ تُحْیِیهَا وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِسَرَائِرِهَا وَ عَلَانِیَتِهَا مِنَّا وَ مُسْتَقَرِّهَا وَ مُسْتَوْدَعِهَا اللَّهُمَّ وَ هَذَا بَدَنُ عَبْدِکَ وَ لَا أَعْلَمُ مِنْهُ سُوءاً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ وَ قَدْ جِئْنَاکَ شَافِعِینَ لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ فَإِنْ کَانَ مُسْتَوْجِباً فَشَفِّعْنَا فِیهِ وَ احْشُرْهُ مَعَ مَنْ کَانَ یَتَوَلَّاهُ"
"خدایا، تو این نفوس را آفریده ای و آنها را می رانده و زنده میگردانی، تو بیشتر از ما از پیدا و پنهان آن ها و جایگاه و مکان بازگشتشان آگاه هستی. خدایا، این جنازه بنده تو است و من هیچ بدی ای از او نمی دانم و تو از احوالش آگاه تری، ما پس از مرگ او به عنوان شفاعت کننده به درگاهت آمده ایم، پس اگر شایسته شفاعت است، شفاعت ما را در موردش بپذیر و او را با کسانی که آن ها را دوست می داشته محشور گردان".
📚كافي، ج۵، ص: ۴۸۰ ، وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۶۹ ، بحار الأنوار، ج۷۸، ص: ۳۵۸
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#نماز_میّت
✔️استحباب درآوردن نعلین برای خواندن نماز میّت
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: لَا يُصَلَّى عَلَى جِنَازَةٍ بِحِذَاءٍ وَ لَا بَأْسَ بِالْخُفِّ. (۱)
🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: بر جنازه با نعلین (۲) نماز خوانده نمی شود و نماز خواندن با خُفّ (۳) اشکالی ندارد.
#شرح علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف ملاذالاخیار: مشهور بین اصحاب با استناد به این روایت استحباب درآوردن نعلین در نماز میّت است، بلکه مخالفی در مورد این نظر معلوم نیست.(۴)
(۱)📚كافي، ج۵، ص: ۴۵۷ ، وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۱۱۸ ، بحار الأنوار، ج۷۸، ص: ۳۶۶
(۲)پاپوشی که همه روی پا را نمی پوشاند.
(۳)پاپوشی که مثل کفش یا چکمه همه روی پا را می پوشاند.
(۴)📚ملاذ الأخيار، ج۵، ص: ۳۸۱
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#تدفین
✔️استحباب گرفتن وضو برای وارد کردن میّت در قبر
روایت دوم
🔹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما قَالَ: قُلْتُ الرَّجُلُ يُغَمِّضُ عَيْنَ الْمَيِّتِ عَلَيْهِ غُسْلٌ قَالَ إِذَا مَسَّهُ بِحَرَارَتِهِ فَلَا وَ لَكِنْ إِذَا مَسَّهُ بَعْدَ مَا يَبْرُدُ فَلْيَغْتَسِلْ وَ سَاقَ الْحَدِيثَ إِلَى أَنْ قَالَ قُلْتُ فَمَنْ حَمَلَهُ عَلَيْهِ غُسْلٌ قَالَ لَا قُلْتُ فَمَنْ أَدْخَلَهُ الْقَبْرَ عَلَيْهِ وُضُوءٌ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ يَتَوَضَّأَ مِنْ تُرَابِ الْقَبْرِ إِنْ شَاءَ.(۱)
🔸محمّد بن مسلم نقل می کند که خدمت امام باقر یا امام صادق سلام اللّه علیهما عرض کردم: مردی که چشم میّت را میبندد باید غسل کند؟ حضرت فرمود: اگر در زمانی که بدن او حرارت دارد او را لمس کند نه، ولی اگر بعد از سرد شدنش او را لمس کند باید غسل کند، و حدیث را ادامه داد تا این که نقل کرد: عرض کردم کسی که او را حمل کرده باید غسل کند؟ حضرت فرمود: نه. عرض کردم: کسی که او را داخل قبر میکند باید وضو داشته باشد؟ حضرت فرمود: نه، مگر این که بخواهد از خاک قبر وضو بگیرد.
#شرح علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: شاید مراد از وضو گرفتن با خاک قبر، شستن دست باشد، یعنی این که دستش را از آن چه از خاک قبر به آن رسیده است می شوید و اطلاق وضو بر شستن دست، شایع است و حمل بر تیمّم با خاک قبر، خالی از بعد نیست، زیرا اطلاق وضو بر تیمّم غیر مأنوس است و همچنین ثمره ای برای تخصیص به خاک قبر وجود ندارد.(۲)
(۱)📚كافي، ج۵، ص: ۴۲۳ ، بحار الأنوار، ج۷۹، ص: ۴۴
(۲)📚مرآة العقول، ج۱۳، ص: ۳۴۲
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#عزاداری_و_صبر_بر_مصیبت
✔️کراهت شدید با دست بر روی پا زدن
روایت اول
🔹عَنِ الصَّادِقِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَنْ ضَرَبَ يَدَهُ عَلَى فَخِذِهِ عِنْدَ مُصِيبَةٍ حَبِطَ أَجْرُهُ.
🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: هرکس در هنگام مصیبت دستش را بر روی ران پایش بزند، اجرش از بین می رود.
📚وسائل الشيعة، ج۳، ص: ۲۷۰
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#زیارت_قبور_و_قبرستان
✔️قرائت هفت مرتبه سوره قدر
روایت چهارم
🔹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى قَالَ: كُنْتُ بِفَيْدَ فَقَالَ لِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ بِلَالٍ مَرَّ بِنَا إِلَى قَبْرِ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ لِنَزُورَهُ فَلَمَّا أَتَيْنَاهُ جَلَسَ عِنْدَ رَأْسِهِ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ وَ الْقَبْرُ أَمَامَهُ ثُمَّ قَالَ أَخْبَرَنِي صَاحِبُ هَذَا الْقَبْرِ يَعْنِي مُحَمَّدَ بْنَ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ يَقُولُ مَنْ زَارَ قَبْرَ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ فَجَلَسَ عِنْدَ قَبْرِهِ وَ اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى الْقَبْرِ وَ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ سَبْعَ مَرَّاتٍ أَمِنَ مِن الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ.
🔸محمّد بن احمد بن یحیی بن عمران نقل می کند: من در فید بودم، محمّد بن علیّ بن بلال ما را به سوی قبر محمّد بن اسماعیل بن بزیع عبور داد تا او را زیارت کنیم، هنگامی که به قبرش رسیدیم نزد سرش رو به قبله نشست و قبر در مقابلش بود.
سپس محمّد بن علی گفت: صاحب این قبر، یعنی محمّد بن اسماعیل بن بزیع به من خبر داد که شنیده است امام جواد سلام اللّه علیه می فرماید: هر کسی که قبر برادر مومن خود را زیارت کند و نزد قبر او بنشیند و رو به قبله قرار بگیرد و دستش را بر روی قبر قرار داده و سوره إنّا أنزلناه فی لیلة القدر را هفت مرتبه بخواند، از بزرگترین ترس (قیامت) در امان خواهد بود.
📚رجال الكشي، ص: ۵۶۴
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#هدیه_به_اموات
✔️دعا کردن برای والدین و صدقه دادن از طرف آن ها، حتّی اگر شیعه نباشند
🔹عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَدْعُو لِوَالِدَيَّ إِذَا كَانَا لَا يَعْرِفَانِ الْحَقَّ قَالَ ادْعُ لَهُمَا وَ تَصَدَّقْ عَنْهُمَا وَ إِنْ كَانَا حَيَّيْنِ لَا يَعْرِفَانِ الْحَقَّ فَدَارِهِمَا فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَنِي بِالرَّحْمَةِ لَا بِالْعُقُوقِ.
🔸معمّر بن خلّاد نقل می کند که خدمت امام رضا سلام اللّه علیه عرض کردم: برای پدر و مادرم زمانی که حق (ولایت اهل بیت سلام اللّه علیهم أجمعین) را نمی شناسند دعا کنم؟ حضرت فرمود: برای آن دو دعا کن و از طرفشان صدقه بده و اگر زنده بودند و حق را نمی شناختند با آن ها مدارا کن، که همانا رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمود: خدا من را به رحمت مبعوث فرموده، نه برای ناسپاسی و عقوق.
📚كافي، ج۳، ص: ۴۰۸ ، وسائل الشيعة، ج۲۱، ص: ۴۹۰
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
#دستورات_قرآنی_مرتبط_با_آخرت
✔️سوره ق
🔹امام باقر سلام الله علیه فرمود: هركس سوره ق را در نمازهاى واجب و مستحبّ خود به طور مداوم بخواند خداوند روزى او را وسعت می بخشد و نامه اعمال او را در دست راستش قرار می دهد و حساب او را آسان می کند.
📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال (صفحه ۱۲۴ الی ۱۲۷)
کانال "احیاءالاموات"
https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac