eitaa logo
إحیاءُ الأموات
151 دنبال‌کننده
75 عکس
44 ویدیو
1 فایل
مجموعه معارفی بَيْتُ اَلْمَقْدِس👇 صحیفه فاطمیه "سلام الله علیها" @sahife_fatemieh القرآن الکریم @alquran_olkarim قاهر العدو (تولی و تبری) @Ghaher_Aladov معارف رضویه @maaref_razavieh احیاء الاموات @ehyaol_amvat خادم کانال👇 @alhojjat14
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️حاضر شدن یکی از موکّلین ابلیس در کنار محتضر 🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: مَا مِنْ أَحَدٍ يَحْضُرُهُ‏ الْمَوْتُ‏ إِلَّا وَكَّلَ‏ بِهِ‏ إِبْلِيسُ‏ مِنْ شَيْطَانِهِ أَنْ يَأْمُرَهُ بِالْكُفْرِ وَ يُشَكِّكَهُ فِي دِينِهِ حَتَّى تَخْرُجَ نَفْسُهُ فَمَنْ كَانَ مُؤْمِناً لَمْ يَقْدِرْ عَلَيْهِ فَإِذَا حَضَرْتُمْ مَوْتَاكُمْ فَلَقِّنُوهُمْ شَهَادَةَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُهُ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَتَّى يَمُوتَ.(۱) 🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: هیچ کسی نیست که مرگش فرا رسیده باشد و در حال احتضار باشد مگر این که ابلیس یکی از شیطان های خود را تا زمانی که روح از بدنش خارج می شود بر او موکّل می کند که او را به کافر شدن دعوت کرده و در دینش به شک بیندازد و بر کسی که مومن باشد قادر نخواهد بود، پس هرگاه در کنار امواتتان (که در حال احتضار هستند) حاضر شدید، تا هنگامی که از دنیا می روند به آن ها تلقین کنید شهادت را به این که: "لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ" "خدایی جز اللّه نیست و همانا محمّد (صلّی اللّه علیه و آله) فرستاده خداست". علّامه محمّد تقی مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف لوامع صاحبقرانی: چون هرگاه مشغول اذكار می شود به فكر باطل نمی افتد، يا آن كه خاصيّت شهادتين آن است كه شياطين از او دور می شوند و اين نوع شياطين را عديله‏ می گويند كه محتضر را وسوسه می كنند تا از دين حق عدول كند و خواندن دعای عديله‏ بهتر است چون از حضرت اميرالمومنين صلوات اللّه عليه مشهور است و دعاى اعتقاد نيز مناسب است، واللّه تعالى يعلم.(۲) (۱)📚كافي، ج‏۵، ص: ۳۳۰ ، وسائل الشيعة، ج‏۲، ص: ۴۵۵ (۲)📚لوامع صاحبقرانى، ج‏۲، ص: ۱۴۷ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️نحوه انجام غسل روایت اول 🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: إِذَا أَرَدْتَ غُسْلَ الْمَيِّتِ فَاجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ ثَوْباً يَسْتُرُ عَنْكَ عَوْرَتَهُ إِمَّا قَمِيصٌ وَ إِمَّا غَيْرُهُ ثُمَّ تَبْدَأُ بِكَفَّيْهِ وَ رَأْسِهِ‏ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ بِالسِّدْرِ ثُمَّ سَائِرِ جَسَدِهِ وَ ابْدَأْ بِشِقِّهِ الْأَيْمَنِ فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَغْسِلَ فَرْجَهُ فَخُذْ خِرْقَةً نَظِيفَةً فَلُفَّهَا عَلَى يَدِكَ الْيُسْرَى ثُمَّ أَدْخِلْ يَدَكَ مِنْ تَحْتِ الثَّوْبِ الَّذِي عَلَى فَرْجِ الْمَيِّتِ فَاغْسِلْهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ تَرَى عَوْرَتَهُ فَإِذَا فَرَغْتَ مِنْ غَسْلِهِ بِالسِّدْرِ فَاغْسِلْهُ مَرَّةً أُخْرَى بِمَاءٍ وَ كَافُورٍ وَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ حَنُوطٍ ثُمَّ اغْسِلْهُ بِمَاءٍ بَحْتٍ غَسْلَةً أُخْرَى حَتَّى إِذَا فَرَغْتَ مِنْ ثَلَاثِ غَسَلَاتٍ‏ جَعَلْتَهُ فِي ثَوْبٍ نَظِيفٍ‏ ثُمَّ جَفَّفْتَهُ.(۱) 🔸امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: زمانی که خواستى ميّت را غسل دهى ميان خودت و او پارچه ای قرار بده كه عورت او را بپوشاند، پیراهن باشد یا غیر آن. سپس از دو كف دست و سر او شروع كن و سه مرتبه او را با سدر شست وشو بده، پس از آن بقيّه بدنش را شست وشو داده و از طرف راست او شروع كن، و هرگاه خواستى عورت او را شست وشو بدهی پارچه‌اى پاک بر دست چپ خود بپيچان و آن‌گاه دست خود را از زير پارچه ای كه بر عورت ميّت است داخل كن و بدون آن‌كه عورتش را ببينى آن را شست وشو بده. چون از غسل با سدر فارغ شدى، يک مرتبه ديگر با آب و كافور و اندكى حنوط‍،‌ او را شست وشو داده، سپس او را با آب خالص غسل ديگرى بده و چون از سه غسل فارغ شدى او را در جامه‌اى قرار بده و خشک كن. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: این روایت بر لزوم پوشاندن عورت میّت و استحباب شستن دو دست میّت تا آرنج، قبل از انجام غسل دلالت می کند و ظاهر این است که سر در این جا جزء غسل است، نه از مقدّمات آن، و همچنین فرج؛ و شاید مراد از «و بشي‏ء من حنوطه» در این جا ذریره (۲) باشد.(۳) (۱)📚كافي ،ج‏۵، ص: ۳۶۵ ، وسائل الشيعة، ج‏۲، ص: ۴۸۰ (۲)برخی ذریره را مطلق هر مادّه خوشبویی می دانند که به صورت ساییده شده و پودر درآمده باشد، و برخی آن را نام ماده خوشبوی خاصّی دانسته اند. (۳)📚مرآة العقول، ج‏۱۳، ص: ۳۰۳ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️استحباب قرار دادن بُرد قرمز در کفن 🔹عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ‏ أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما كَفَّنَ‏ أُسَامَةَ بْنَ‏ زَيْدٍ بِبُرْدٍ أَحْمَرَ حِبَرَةٍ وَ أَنَّ عَلِيّاً سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ كَفَّنَ سَهْلَ بْنَ حُنَيْفٍ بِبُرْدٍ أَحْمَرَ حِبَرَةٍ. 🔸امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: همانا امام حسن مجتبی سلام اللّه علیه اسامة بن زید و امیرالمومنین سلام اللّه علیه سهل بن حنیف را با بُرد قرمز رنگ کفن کردند. 📚كافي، ج‏۵، ص: ۳۹۵ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۳۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️در هنگام تشییع راه رفتن در پشت و طرفین جنازه با فضیلت تر است روایت اول 🔹عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِما قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَشْيِ مَعَ الْجَنَازَةِ فَقَالَ بَيْنَ يَدَيْهَا وَ عَنْ يَمِينِهَا وَ عَنْ شِمَالِهَا وَ خَلْفِهَا.(۱) 🔸محمّد بن مسلم نقل می کند که از امام باقر یا امام صادق سلام اللّه علیهما در مورد چگونگی راه رفتن همراه جنازه پرسیدم. حضرت فرمود: در مقابل جنازه و سمت راست و سمت چپ و پشت سر آن می شود راه رفت. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: این روایت بر مخیّر بودن دلالت می کند و به خاطر جمع بین روایات حمل بر جواز می شود.(۲) (۱)📚كافي، ج‏۵، ص: ۴۴۲ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۴۹ (۲)📚مرآة العقول، ج‏۱۴، ص: ۱۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️نحوه ایستادن مقابل میّت برای خواندن نماز بر او روایت اول 🔹عَنْ أَبِي الْحَسَنِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: إِذَا صَلَّيْتَ عَلَى الْمَرْأَةِ فَقُمْ‏ عِنْدَ رَأْسِهَا وَ إِذَا صَلَّيْتَ عَلَى الرَّجُلِ فَقُمْ‏ عِنْدَ صَدْرِهِ.‏(۱) 🔸امام کاظم سلام اللّه علیه فرمود: زمانی که بر زن نماز می خوانی نزد سرش بایست و زمانی که بر مرد نماز می خوانی نزد سینه اش بایست (این احکام فقط برای پیش نماز است). علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: «مما یلی صدرها» یعنی زمانی که نزدیک به سر باشد و گاهی از سر به خاطر نزدیکی اش به سینه «یلی الصدر» تعبیر شده است و «عند صدره» یعنی میانه بدن، و این به خاطر استعمال چیزی است که مجاور چیز دیگر است و همچنین به خاطر نزدیکی سر و سینه، از سر هم به سینه تعبیر شده است. می گویم (علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه): روایات عامّه و همچنین اقوال فقهای آن ها در این مورد مختلف است و بعضی از آن ها حمل بر تقیّه نمی شود، پس قول به مخیّر بودن، خالی از قوّت نیست، اگرچه عمل به مشهور اولویّت دارد.(۲) (۱)📚كافي، ج‏۵، ص: ۴۵۸ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۱۹ (۲)📚مرآة العقول، ج‏۱۴، ص: ۳۵ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️افرادی که وارد قبر زنان می شوند روایت اول 🔹قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْهِ‏: مَضَتِ السُّنَّةُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَنَّ الْمَرْأَةَ لَا يَدْخُلُ قَبْرَهَا إِلَّا مَنْ‏ كَانَ‏ يَرَاهَا فِي‏ حَيَاتِهَا.(۱) 🔸امیرالمومنین صلوات اللّه علیه فرمود: از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله سنّت است که داخل قبر زن نمی شود، مگر کسی که در حیاتش او را می بیند. علّامه مجلسی رحمة اللّه علیه در کتاب شریف مرآةالعقول: مشهور بین اصحاب استحباب داخل شدن محارم زن در قبر است و اولویّت در صورت امکان، رعایت مسئله ای است که در روایت فرموده اند و لفظ سنّت در روایات بر استحباب دلالت نمی کند.(۲) (۱)📚كافي، ج‏۵، ص: ۴۹۴ ، وسائل الشيعة، ج‏۳، ص: ۱۸۷ (۲)📚مرآة العقول، ج‏۱۴، ص: ۹۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️کراهت شدید با دست بر روی پا زدن روایت دوم 🔹عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: يَنْزِلُ‏ الصَّبْرُ عَلَى قَدْرِ الْمُصِيبَةِ وَ مَنْ ضَرَبَ يَدَهُ عَلَى فَخِذِهِ عِنْدَ مُصِيبَتِهِ حَبِطَ أَجْرُهُ. 🔸امیرالمومنین سلام اللّه علیه فرمود: صبر کردن، به اندازه مصیبت به شخص داده می شود و کسی که در هنگام مصیبتش دستش را بر روی ران پایش بزند اجرش از بین می رود. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۹، ص: ۱۳۵ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
▪️آجرک الله یا صاحب الزمان
✔️قرائت هفت مرتبه سوره قدر روایت پنجم 🔹وَ قَالَ الرِّضَا سَلَامُ اللّهِ عَلَيْهِ: مَنْ أَتَى قَبْرَ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى الْقَبْرِ وَ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ سَبْعَ مَرَّاتٍ أَمِنَ يَوْمَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ فَإِذَا أَرَدْتَ زِيَارَةَ قَبْرِ أَخِيكَ الْمُؤْمِنِ فَاسْتَقْبِلِ‏ الْقِبْلَةَ وَ ضَعْ يَدَكَ عَلَى الْقَبْرِ وَ قُلِ اللَّهُمَّ ارْحَمْ غُرْبَتَهُ وَ صِلْ وَحْدَتَهُ وَ آنِسْ وَحْشَتَهُ وَ آمِنْ رَوْعَتَهُ وَ أَسْكِنْ إِلَيْهِ مِنْ رَحْمَتِكَ رَحْمَةً يَسْتَغْنِي بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاكَ وَ أَلْحِقْهُ بِمَنْ كَانَ يَتَوَلَّاهُ‏. 🔸امام رضا سلام اللّه علیه فرمود: هرکس به زیارت قبر برادر مومنش برود، سپس دستش را بر روی قبر بگذارد و سوره إنّا أنزلناه فی لیلة القدر را هفت مرتبه بخواند از بزرگترین ترس در امان خواهد بود، پس زمانی که زیارت قبر برادر مومنت را اراده کردی رو به قبله قرار بگیر و دستت را بر روی قبر قرار بده و بگو: "اللَّهُمَّ ارْحَمْ غُرْبَتَهُ وَ صِلْ وَحْدَتَهُ وَ آنِسْ وَحْشَتَهُ وَ آمِنْ رَوْعَتَهُ وَ أَسْكِنْ إِلَيْهِ مِنْ رَحْمَتِكَ رَحْمَةً يَسْتَغْنِي بِهَا عَنْ رَحْمَةِ مَنْ سِوَاكَ وَ أَلْحِقْهُ بِمَنْ كَانَ يَتَوَلَّاهُ" "خدایا، بر غربت او رحم کن و به تنهایی اش برس و در وحشت به او انس ببخش و ترس او را ایمنی بده و از رحمت خودت آن مقداری بر او تسکین قرار بده که به واسطه آن از رحمت غیر تو بی نیاز گردد و او را به کسی که دوستدارش بود ملحق بفرما". 📚المزار الكبير، ص: ۶۰۱ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️هدیه کردن بخشی از اعمال نیک به پدر و مادر 🔹مَا رَوَاهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جُنْدَبٍ‏ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ أَسْأَلُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُرِيدُ أَنْ يَجْعَلَ أَعْمَالَهُ مِنَ الصَّلَاةِ وَ الْبِرِّ وَ الْخَيْرِ أَثْلَاثاً ثُلُثاً لَهُ وَ ثُلُثَيْنِ‏ لِأَبَوَيْهِ أَوْ يُفْرِدَهُمَا مِنْ أَعْمَالِهِ بِشَيْ‏ءٍ مِمَّا يَتَطَوَّعُ بِهِ وَ إِنْ كَانَ أَحَدُهُمَا حَيّاً وَ الْآخَرُ مَيِّتاً فَكَتَبَ إِلَيَّ أَمَّا الْمَيِّتُ فَحَسَنٌ جَائِزٌ وَ أَمَّا الْحَيُّ فَلَا إِلَّا الْبِرَّ وَ الصِّلَةَ. 🔸عبداللّه بن جندب نقل می کند: خدمت امام کاظم سلام اللّه علیه نامه نوشتم و از حضرت در مورد مردی سوال کردم که اعمال خود را از قبیل نماز و کار نیک و خیر سه بخش قرار می دهد، ثواب یک سوم آن را برای خود و دو سوم آن را برای پدر و مادرش، یا این که چیزی از اعمالش را به صورت تبرّعی به هر یک از آن ها اختصاص می‌دهد، گرچه که یکی از آن دو زنده و دیگری مرده باشد. حضرت در جواب برای من نوشت: امّا در خصوص میّت، پس نیکو و جایز است و در خصوص زنده برای او جایز نیست مگر نیکوکاری و هدیه. 📚بحار الأنوار، ج‏۷۱، ص: ۶۷ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3549-fa-siyahat gharb.pdf
1.21M
📚 یا سرنوشت ارواح پس از مرگ ، اثر مرحوم آقا نجفی قوچانی است. کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه مرحوم نظام رشتی در عالم آخرت شکر خدا را که در پناه حسینم (سلام الله علیه)... 🔹مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی رحمه الله علیه کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
✔️سوره ذاريات‏ 🔹امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: هركس سوره و الذّاريات را در روز يا در شب قرائت كند خداوند وضع معاش او را اصلاح کرده و به او رزق واسع می بخشد و قبرش را با چراغی كه تا روز قيامت می درخشد روشن و منوّر می سازد. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال (صفحه ۱۲۴ الی ۱۲۷) کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/joinchat/1150287968C6544535bac
هدایت شده از معارف الشیعه
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا آجرک الله فی مصیبة جدتک المظلومه 🔴به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا "سلام الله علیها" ان شاءالله فردا شب ساعت ۲۲ در کانال برنامه برگزار می گردد. سخنران: حجة الاسلام 🔴موضوع جلسه: ارتباط وجود قدسی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با امام زمان سلام الله علیه و ظهور کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
در هر چشمی گریان است مگر چشمی که... 🔹پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب به حضرت فاطمه سلام الله علیها: يَا فَاطِمَةُ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ اَلْحُسَيْنِ فَإِنَّهَا ضٰاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِيمِ اَلْجَنَّةِ. ای فاطمه (سلام الله علیها)، در روز قیامت هر چشمی گریان است ، مگر چشمی که بر مصیبت حسین سلام الله علیه بگرید ، همانا (صاحب) این چشم خندان است و بشارت داده می شود به نعمت های بهشت. 📚بحار الأنوار ج ۴۴، ص ۲۹۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/ehyaol_amvat
سلام اللّه علیه برای طلبه روضه خوان بعد از وفاتش با سلام اللّه علیها 🔻آیت اللّه العظمی میلانی قدّس سرّه فرمود: دو برادر سیّد تبریزی بودند و یکی از آن دو روحانی و دیگری بازاری بود. هر دو مستطیع شدند و امکان تشرّف به مکّه برایشان فراهم شد. برادر بازاری گفت: به خواست خدا، امسال باید برویم و خانه خدا را زیارت کنیم. امّا دیگری گفت: من امسال آمادگی و فرصت ندارم، از سوی دیگر، محرّم نزدیک است و مجالس متعدّدی دعوت شده ام، شما برو ان شاء اللّه من سال آینده می روم. برادر کاسب اصرار کرد، آیه و حدیث خواند، امّا اثری نبخشید، به همین جهت خودش رفت و برادر روحانی او پس از چند ماه از دنیا رفت و حجّ به گردنش ماند. برادر کاسب، نسبت به او بسیار تأسّف خورد و همواره در این اندیشه بود که او گرفتار عذاب است یا مورد بخشایش قرار گرفته است؟ یک شب او را در خواب دید که در باغ زیبایی با وضعیّت مطلوب و پسندیده ای زندگی می کند وبه برادرش گفت: نگران من نباش که از نجات یافتگان هستم. پرسید: چطور مورد لطف قرار گرفتی؟ پاسخ داد: پس از مرگ مرا پای حساب بردند و به جرم ترک فریضه حجّ در یک نقطه تاریک و وحشتناک و بدبو زندانی ساختند و دچار کیفر کردارم شدم. 👈زیر فشار عذاب طاقت فرسا دست توسّل به سوی مادرم حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها گشودم و گفتم: مادرجان، درست است که من فریضه ای را ترک نموده ام، امّا من عمری از حسین عزیزت سخن گفته ام، شما مرا نجات بخش. و پس ازاین توسّل خالصانه بود که درب زندانم گشوده شد و گفتند: ، تو را خواسته است. مرا نزد مادرم بردند و او از امیرمؤمنان سلام اللّه علیه درخواست کرد که مرا ببخشاید و نجاتم را از خدا بخواهد، امّا او فرمود: دختر گرامی پیامبر، ایشان روی منبر به مردم بارها گفته است که: اگر کسی فریضه حجّ را در صورت امکان و توان ترک کند به هنگام مرگ به او گفته می شود: یهودی یا نصرانی یا مجوسی بمیر! امّا خودش ترک کرده است. من چه کنم؟ مادرم فرمود: راهی برای نجات او بیابید. امیرمؤمنان سلام اللّه علیه فرمود: تنها یک راه به نظر می رسد که خدا او را ببخشاید و آن این است که از فرزندت سلام اللّه علیه بخواهی امسال به نیابت او حجّ کند و مادرم چنین کرد و فرزندش مهدی سلام اللّه علیه پذیرفت و من نجات یافتم و آنگاه مرا به این باغ زیبا و پرطراوت آوردند. 📚شیفتگان حضرت مهدی سلام اللّه علیه ج ۲ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/ehyaol_amvat
سلام الله علیها ▪️بسم الله الرحمن الرحیم هذا ما اَوْصَتْ بِهِ فاطِمَةُ بِنْتُ رَسولِ اللهِ، اَوْصَتْ وَ هِی تَشْهَدُ اَنْ لا الهَ اِلاّ اللهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسولُهُ وَ اَنَّ الْجَنَّةَ حَقُّ وَ النّارَ حَقُّ وَ اَنَّ السّاعَةَ آتِیةٌ لارَیبَ فیها وَ اَنَّ اللهَ یبْعَثُ مَنْ فُی الْقبورِ، یا عَلِی اَنَا فاطِمَةُ بَنتُ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله زَوَّجْنَی اللهُ مَنْکَ لأکونَ لَکَ فِی الدُّنیا وَ الاخِرةِ، اَنْتَ اَوْلی بِی مِنْ غَیرِی، حَنِّطْنی و غَسِّلْنِی و کَفِّنِّی بِاللَّیلِ وَ صَلِّ عَلَی وَ ادْفِنِّی بِاللَّیلِ وَ لا تُعْلِمْ اَحَداً وَ اَسْتَوْدِعُکَ اللهَ و اقْرَءُ عَلی وُلْدِی السَّلامَ اِلی یومِ الْقِیامَةِ به نام خداوند بخشنده و مهربان این وصیّت نامه فاطمه دختر رسول خداست و در حالی وصیّت می کند که شهادت می دهد خدایی جز خدای یگانه نیست و محمّد (صلی الله علیه و آله) بنده و پیامبر اوست و بهشت حق است و آتش جهنم حق است و همانا روز قیامت فراخواهد رسید و شکّی در آن نیست و خداوند مردگان را از قبر زنده کرده، وارد محشر می فرماید. ای علی (سلام الله علیه)! من فاطمه دختر حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) هستم. خدا مرا به ازدواج تو درآورد تا در دنیا و آخرت برای تو باشم. تو از دیگران بر من سزاوارتری. حنوط و غسل و کفن کردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگزار و شب مرا دفن کن و به هیچ کس اطّلاع نده. تو را به خدا می سپارم و بر فرزندانم تا روز قیامت، سلام و درود می فرستم. 📚بحارالانوار ، ج۴۳، ص ۲۱۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/ehyaol_amvat
هدایت شده از معارف الشیعه
VID_20241115_225109_621-mc.mp3
40.76M
سلام الله علیه ۱۴۰۳/۸/۲۵ ▪️حضور حضرت زهرا سلام الله علیها نزد محبان در لحظات احتضار ▪️محبت و نگرانی حضرت نسبت به محبان در دنیا و آخرت ▪️رضایت به شهادت امام حسین سلام الله علیه به خاطر نجات شیعیان ▪️محبت شدید و نگرانی حضرت نسبت به امام زمان سلام الله علیه ▪️یاری منصوره برای امام منصور سلام الله علیهما ▪️حقیقت نصرالله برای ظهور ▪️حقیقت شب قدر و تغییر مقدرات ▪️شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها برای ظهور 🔻حجت‌الاسلام کانال معرفتی " معارف الشیعه " @maaref_shiaa
✔️موعظه ای از ناحیه خدای تعالی برای حضرت عیسی علیه السّلام 🔹عَنِ ابْنِ أَسْبَاطٍ عَنْهُمْ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِم أَجْمَعِینَ قَالَ: فِيمَا وَعَظَ اللَّهُ عزّوجلّ بِهِ عِيسَى عَلَیْهِ السّلام يَا عِيسَى‏، اعْمَلْ‏ لِنَفْسِكَ‏ فِي‏ مُهْلَةٍ مِنْ‏ أَجَلِكَ‏ قَبْلَ أَنْ لَا تَعْمَلَ لَهَا وَ اعْبُدْنِي لِيَوْمٍ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ وَ فِيهِ أَجْزِي بِالْحَسَنَةِ وَ أُضَاعِفُهَا الْخَبَرَ. 🔸ابن اسباط نقل می کند که از ائمّه سلام اللّه علیهم أجمعین نقل شده است: در آن چه که خدای عزّوجلّ به حضرت عیسی علیه السّلام وعظ فرمود، آمده است: ای عیسی، در مهلتی که تا فرا رسیدن أجلت داری برای خودت کار کن، قبل از آن که نتوانی برای نفست عمل کنی، و مرا عبادت کن برای روزی که مانند هزار سال از سال هایی است که می شمارید و در آن روز به کار نیک جزا می دهم و آن را مضاعف می کنم. 📚احیاء الاموات ص ۶۷. بحار الأنوار، ج‏ ۷، ص ۱۲۸. كافي، ج‏ ۱۵، ص: ۳۲۴ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/ehyaol_amvat
وصیّت کردن به یک سوم اموال روایت سوم 🔹عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الرَّازِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ الرَّجُلُ يَمُوتُ فَيُوصِي بِمَالِهِ كُلِّهِ فِي أَبْوَابِ الْبِرِّ وَ بِأَكْثَرَ مِنَ الثُّلُثِ هَلْ يَجُوزُ لَهُ ذَلِكَ وَ كَيْفَ يَصْنَعُ الْوَصِيُّ فَكَتَبَ تُجَازُ وَصِيَّتُهُ مَا لَمْ يُنْفِذِ الثُّلُثَ. 🔸️حسین بن محمّد رازی نقل می کند که خدمت امام کاظم صلوات اللّه علیه نامه نوشتم و عرض کردم: شخصی فوت می کند و همه مالش را برای خرج کردن در راه های خیر وصیّت می کند، آیا برای او جایز است که به بیشتر از یک سوم وصیّت کند؟ وصی چگونه عمل می کند؟ حضرت در جواب فرمود: در آن چه که بیشتر از یک سوم نباشد وصیّت او جایز می باشد. 📚احیاءالاموات ص ۱۶۰ ، ۱۶۱. تهذيب الأحكام ج‏ ۹، ص ۱۹۵. وسائل الشيعة ج‏ ۱۹، ص ۲۷۶ کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/ehyaol_amvat
نفع رساندن به میّتی که معتقد به ولایت ائمّه سلام اللّه علیهم أجمعین نیست 🔹عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ لَوْ أَدْرَكْتُ عِكْرِمَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ لَنَفَعْتُهُ قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ بِمَا ذَا كَانَ يَنْفَعُهُ قَالَ يُلَقِّنُهُ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يُدْرِكْهُ أَبُو جَعْفَرٍ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ لَمْ يَنْفَعْهُ. 🔸️زراره نقل می کند که امام باقر سلام اللّه علیه فرمود: اگر عِکرِمه را هنگام مرگ درک می کردم به او نفع می‌رساندم. خدمت امام صادق سلام اللّه علیه عرض شد: با چه چیزی (امام باقر سلام اللّه علیه) به عکـرمه نفع می‌رساند؟ حضرت فرمود: عقیده ای که شما بر آن هستید را به او تلقین می‌کرد، ولی امام باقر سلام اللّه علیه او را در نیافت و به او نفع نرسانید. 📚احیاءالاموات ص ۲۱۸. بحار الأنوار ج ۷۸، ص ۲۳۶. کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/ehyaol_amvat
نحوه انجام غسل روایت دوم 🔹عَنِ ابْنِ مُسْكَان‏ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ غُسْلِ الْمَيِّتِ فَقَالَ‏ اغْسِلْهُ بِمَاءٍ وَ سِدْرٍ ثُمَّ اغْسِلْهُ عَلَى أَثَرِ ذَلِكَ غَسْلَةً أُخْرَى بِمَاءٍ وَ كَافُورٍ وَ ذَرِيرَةٍ إِنْ كَانَتْ وَ اغْسِلْهُ الثَّالِثَةَ بِمَاءٍ قَرَاحٍ قُلْتُ ثَلَاثُ غَسَلَاتٍ لِجَسَدِهِ كُلِّهِ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ يَكُونُ عَلَيْهِ ثَوْبٌ إِذَا غُسِّلَ قَالَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهِ قَمِيصٌ فَغَسِّلْهُ‏ مِنْ تَحْتِهِ وَ قَالَ أُحِبُّ لِمَنْ غَسَّلَ الْمَيِّتَ أَنْ يَلُفَّ عَلَى يَدِهِ الْخِرْقَةَ حِينَ يُغَسِّلُهُ. 🔸️ابن مسكان نقل می کند که از امام صادق سلام اللّه علیه در مورد چگونگى غسل ميّت پرسيدم. حضرت فرمود: او را با آب و سدر شست وشو بده و در پى آن با آب و كافور و ذريره، اگر موجود بود، غسل داده و غسل سوم را با آب خالص انجام بده. عرض کردم: سه غسل براى تمام بدن او باشد؟ حضرت فرمود: بله. عرض کردم: آيا در هنگام غسل بايد جامه‌اى بر روى ميّت باشد؟ حضرت فرمود: اگر توانستى پیراهنی بر روی او بینداز و از زير پيراهن او را غسل بده، و فرمود: دوست می دارم كسى كه ميّت را غسل مى‌دهد در هنگام غسل بر دست خود پارچه‌اى بپيچد.(۱) علّامه مجلسی رحمةاللّه علیه در کتـاب شریف مرآةالعقول: از عبـارت «بماء و سدر» بنابر مطلق بودن، اشتراط باقی ماندن آب در هر دو مرتبه که مخلوط کردن صورت می پذیرد استفاده می شود، آن چنان که مطلق بودن لفظ، آب را اقتضا می کند؛ و علّامه با آن استدلال کرده به این که غرض تطهیر است و آب مضاف غیر مطهّر بوده و تطهیر نمی کند. شهید رحمةاللّه علیه می گوید: همانا شیخ مفید رحمةاللّه علیه اندازه سدر را یک رطل و مثل آن بیان کرده و ابن برّاج یک رطل و نیم بیان کرده و اصحاب بر رقیق بودن آن متّفق هستند و این دو اندازه که بیان شد مضاف بودن را به نظر می آورد و آب خالص مطهّر می باشد و غرض از دو مرتبه اوّل، پاک کردن بدن است و حفظ بدن از حشرات به وسیله کافور انجام می شود، زیرا بوی کافور آن ها را دفع می کند، تا انتهای کلام. آن چه که از اضافه کافور به ذریره متضمّن خواهد بود حمل آن بر استحباب است و شاید در قول حضرت که فرمود: «إن كانت» نوعی اطّلاع از عدم لزوم آن است و مراد از قَراح، آبی است که خالی از سدر و کافور باشد، نه از هر چیزی که حتّی اگر قدری خاک و گِل در آن بود آن را از آب مطلق خارج کند. بر خلاف توهّم بعضی از اهل لغت که در تعریف قراح می گویند: آبی که با هیچ چیزی مخلوط نشده است. اين روایت همچنین بر رجحان غسل دادن از روی پیراهن دلالت می کند، بلکه ظاهر بعضی از احادیث وجوب آن است و چه بسا حمل بر موکّد بودن استحباب آن شود و ظاهر عدم احتیاج فشار دادن پیراهن برای طهارت است، آن چنان که در پارچه ای که عورت میّت با آن پوشیده می شود احتیاج نیست. (۲) (١)📚احیاءالاموات ص ۳۳۲ ، ۳۳۳. كافي ج‏ ۵، ص ۳۶۵. وسائل الشيعة ج‏ ۲، ص ۴۷۹. (٢)📚مرآة العقول، ج‏ ۱۳، ص ۳۰۴. کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/ehyaol_amvat
هدایت شده از خدمت و تبلیغ مهدوی
صلی الله علیک یا صاحب الزمان عجل الله تعالی لک الفرج ادرکنا و ارشدنا و لا تهلکنا 🔻با استعانت از وجود مقدس امام زمان سلام الله علیه، در راستای ترویج معارف امام زمان سلام الله علیه و انس با حضرت ان شاءالله را مجددا برقرار خواهیم کرد. 🔴توضیح طرح: عزیزانی که امکان برگزاری جلسات مهدوی را در منازل خود ندارند و مایل به برگزاری این جلسات با برکت هستند درخواست خود را برای ما ارسال بفرمایند تا در روز و ساعت مقرر با آن ها تماس گرفته شود. 👈ضمنا این جلسات کاملا بوده و حتی هزینه تماس هم برای بانی جلسه نخواهد داشت. آی دی هماهنگی جهت درخواست جلسه👇 @alhojjat14 خدمت و تبلیغ مهدوی @khedmatemahdavi
استحباب کفن کردن با پنبه و کراهت کفن کردن با کتان روایت اول 🔹وَ قَالَ الصَّادِقُ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْهِ: الْكَتَّانُ كَانَ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ يُكَفَّنُونَ بِهِ وَ الْقُطْنُ لِأُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ. 🔸️امام صادق سلام اللّه علیه فرمود: بنى اسرائيل اموات خود را با كتان کفن مى‏كردند و مخصوص آن ها بود و كفن كردن با پنبه مخصوص امّت حضرت محمّد صلّى اللّه عليه وآله است. 📚احیاءالاموات ص ۳۷۷. كافي ج‏ ۵، ص ۳۹۴. وسائل الشيعة ج‏ ۳، ص ۴۲. کانال "احیاءالاموات" https://eitaa.com/ehyaol_amvat