💠در حوزهی علمیه، برای رد نظر مخالف از روشهای غیر علمی نباید استفاده شود.
🔰رهبر معظم انقلاب
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
⚡️در حوزهی علمیه، برای رد نظر مخالف از روشهای غیر علمی، نباید استفاده شود. روش علمی چیست؟ استدلال و پاسخگویی و جواب؛ اقناع عقلی یا لااقل استدلال. روش غیر علمی چیست؟ #تکفیر؛ #تفسیق. این درست نیست.
⚡️بعضی از آراء هست - چه در باب فقه، چه در باب بعضی از مسائل مربوط به معارف - ممکن است اختلافی باشد، ممکن است یک نفر نظر مخالف داشته باشد؛ نباید رد کرد به معنای تفسیق.
⚡️بله، آن رأی را با چماق استدلال به شدت بکوبید - هیچ اشکالی ندارد - علیهاش استدلال کنید، بنویسید؛ عوض یکی، ده تا بنویسید؛ کما اینکه در حوزهی علمیه معمول هم بود؛ گاهی دیده بودیم یک کتابی در میآمد، ده نفر، پنج نفر علیه آن مینوشتند؛ خیلی هم خوب بود، بنویسند، این نوشتنها خیلی خوب است؛ اما تفسیق و اعلان خروج از دین و خروج از مذهب و اینها مصلحت نیست؛ این شیوه علمی نیست. این مسئله ناشی از علمی بودن حوزه هست؛ یعنی التزام ما به علمی بودن حوزه این را اقتضا می کند.
📚 بیانات ۸۹/۸/۲
🌐نقل از المرسلات
@ejtehad_jame
sps_a747240ce1f4dcf5109283b883a80924.pdf
1.52M
📚 تفسیر معنوی قرآن کریم، جزء21
استاد مصطفی نیک اقبال
🌿 @ejtehad_jame
arbain.apk
9.68M
✅ اربعینی پر از شعور و آگاهی.
📲 #دانلود_رایگان کتاب:
📚 فلسفه و آداب زیارت اربعین.
👈 لطفاً رسانه باشید و این برنامه را به دوستان خود معرفی کنید.📣
✅ #پیشنهاد_دانلود
✅ #پیشنهاد_دانلود
✅ #پیشنهاد_دانلود
▫️ #موکب_اربعین
📚 @ejtehad_jame
mohandesi-amoozeshi-kotobe-darsi-v-olgooye-jahadi-tahsile-elm-v-teknikhaye-tahsile-elm@almorsalat.mp3
14.44M
🔉🔉 #حتما #حتما #بشنوید
👈مهندسی آموزشی کتب درسی و فقدان آن در حوزه علمیه
👈الگوی جهادی تحصیل علم در حوزه
👈تکنیک های عملی کسب دارایی علمی
🔰استاد علی فرحانی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔹در تدریس الموجز و اصول الفقه استاد، سعی شده است که مهندسی آموزشی رعایت شود.
🔹در سطوح عالی می توان به جای یادگیری نظام فکری شیخ انصاری و آخوند، نظام اجتهادی و فقهی امام خمینی (ره) را خواند. مقلدین نظام فکری امام خمینی (ره) بر سایر نظامات فکری تفوق دارند.
🔹باید بتوانیم در مدت زمان کم، دارای قوت علمی بالا بشویم. برای این کار باید به صورت #جهادی درس بخوانیم. هم بخوانیم و هم سریع بخوانیم.
🔹آسیب شناسی نظام آموزشی حوزه و نگرانی نسبت به آینده علمی طلاب حوزه های علمیه
📌 ۸ مهر ۹۸، مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع)
#حوزه_علمیه
#مهارت_های_تحصیل_علم
#پای_درس_استاد #هدایت_تحصیلی
@almorsalat
💢جوانان ایران همچون شهید باقری و باکری در دفاع مقدس توانستند راهی را که در حالت عادی در بیست یا بیست و پنج سال باید طی شود، در ظرف یکسال و نیم، دو سال طی کنند و از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی تبدیل شوند.
🔰رهبر معظم انقلاب، ۹۲/۹/۲۵
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔹مسئلهی دفاع مقدس آزمونی بود برای بروز استعدادها. دفاع مقدس وسیلهای شد برای اینکه استعدادهای مکنون در انسانها، به شکل عجیبی بروز کند.
🔹مثلا در سپاه، شما ملاحظه میکنید یک جوانی وارد میدان جنگ میشود و در حالی که از مسائل نظامی هیچ اطلاعی ندارد و وارد نیست، در ظرف یک سال، یک سال و نیم، دو سال تبدیل میشود به یک استراتژیست نظامی؛ این خیلی مهم است.
🔹خب، شما الان در حالات شهدا و سرداران بزرگ و مانند اینها که نگاه میکنید، مثلا فرض کنید شهید حسن باقری منباب مثال، بلاشک یک طراح جنگی است. هرکس منکر این معنا باشد، اطلاع ندارد؛ والا کسی اطلاع داشته باشد، خواهد دید که واقعا این جوان بیست و چند ساله یک طراح جنگ است. کی؟ در سال ۱۳۶۱؛ کی وارد جنگ شده است؟ در سال ۱۳۵۹. این مسیر حرکت از یک سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی، یک حرکت بیست ساله، بیست و پنج ساله است؛ این جوان در ظرف دو سال این حرکت را کرده است! این خیلی نکتهی مهمی است.
یا مثلا شهید باکری؛ ایشان در آغاز جنگ یک جوان دانشجو است که تازه فارغالتحصیل شده؛ حالا چند ماه یا یک مدتی هم در پادگانها گذرانده، بعد هم به دستور امام که [گفتند] از پادگانها بیایید بیرون، آمده بیرون؛ مثلا مهر ماه سال ۵۹ شهید باکری یک چنین حالتی دارد. بعد شما نگاه کنید در عملیات بیتالمقدس، در عملیات خیبر، قبل آن در عملیات فتحالمبین، این جوان یک فرماندهی زبدهی نظامی است که میتواند یک لشکر را، در بعضی جاها یک قرارگاه را حرکت بدهد و هدایت کند و کار کند.
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
📌 پ.ن: استاد علی فرحانی در صوت بالا بیان می کنند که امروزه در حوزه های علمیه هم نیاز داریم که با الگوگیری از کارجهادی شهدا در دوران دفاع مقدس، در مدت زمان کوتاه به قوت علمی مورد نیاز دست پیدا کنیم و بتوانیم امر ولی فقیه را در تولید علوم انسانی امتثال سازیم.
#شهدا #دفاع_مقدس
#کلام_ولی #کار_جهادی
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalat
♨️شاخصه های جهان بینی عرفانی حافظ
🔰رهبر معظم انقلاب، ۶۷/۸/۲۸
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔅بنده جهانبینی حافظ را جهانبینی عرفانی میدانم. بلاشکّ حافظ یک عارف است. حافظ، عارف به وصال حق رسیده و از دنیا رفته.
🔅ممکن است سؤال کنید که اگر ایشان عارف بوده، چرا به این زبان حرف زده؟ پاسخ این است که این زبان، زبان رائج عرفا و متذوّقین اسلام است. از زمان محی الدین عربی تا امروز، تا زمان حافظ و از زمان حافظ تا امروز. یعنی محی الدین عربی هم از شراب و محبوب و یار حرف زده، فخرالدین عراقی هم با همین زبان حرف زده، مولوی در دیوان شمس هم با همین زبان حرف زده، همه کسانی که در عرفان آنها هیچ شکّی نیست، با همین زبان صحبت کردهاند. این زبان رائج عرفان بوده، در آن روزگار دلائلی هم دارد. ابنفارض، شاعر عارف معروف عرب قبل از حافظ، او هم با همین زبان حرف زده.
🔅من ادعا نمیکنم که همه شعر حافظ در سرتاسر دیوانش، شعر عارفانه است. نه، بلکه به عکس، من این را هم یک افراط میدانم. اینی که ما بگوئیم تمام اشعار حافظ به یک تأویلی بالأخره به دین و عرفان و قرآن مربوط میشود، این مبالغه است.
💠جهانبینی حافظ، جهانبینی عرفانی است بلاشک. آن کسی که اشعار عرفانی ای را میگوید که نظیر او در باب عرفان تاکنون گفته نشده او نمیتواند جهانبینی ای غیر از جهانبینی عرفانی داشته باشد. اگر چه ممکن است در مدتی از دوران عمرش به این جهانبینی هنوز نرسیده باشد. در باره جهانبینی عرفانی حافظ من چند جملهای عرض میکنم:
1⃣ عشق
🔸اوّلاً بارزترین مظهر این جهانبینی در کلام حافظ عشق است و این بدین خاطر است که بشر در راه طولانی ای که دارد، در این مراحل طولانی سلوک انسان تا برسد به لقاءالله که از منزل یقظه شروع میشود، این منازل گوناگون جز با شهپر عشق امکان ندارد که حرکت بکند. بدون محبّت و بدون عشق و جذبه عاشقانه، هیچ سالکی نمیتواند این طریق را حرکت کند. لذا در جهانبینی عرفا و در مکتب عارفان، عشق و محبّت جایگاه بسیار برجستهای دارد و در دیوان حافظ هم، این موج میزند.
🌿بکوش خواجه و از عشق بینصیب مباش
🌿که بنده را نخرد کس به عیب بی هنری
2⃣ وحدت وجود
🔸وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود.
3⃣ وحدت تجلی
🔸مسأله وحدت تجلّی از مباحث معروف عرفان و میان عرفاست، در مقابل نظریه فلاسفه اسلامی که قائل به کثرت فاعلیت حق هستند، عرفا قائلند به وحدت فاعلیت و وحدت تجلّی.
🌿عکس روی تو چو در آینهی جام افتاد
🌿صوفی از خنده مِی در طمع خام افتاد
4⃣ حیرت
🔸یکی دیگر از مباحث عرفانی موجود در بساط عرفا، مسأله حیرت است. همان چیزی که متأسّفانه به شک تعبیر شده در کلام کسانی که معنای حیرت عارف را درک نکردند، و آن را تفسیر کردند یا تعبیر کردند به شک. شکّ یعنی تردید در ریشهی قضایا، در اصلِ قضیّه تردید دارد. این غیر از حیرت عارف است که هر چه عرفان او و معرفت او بیشتر میشود، حیرت او هم بیشتر میشود که: «زدنی فیک حیرة» از دعاهایی است که نقل شده و مأثور است. «و ما عرفناک حقّ معرفتک» که از رسول اکرم نقل شد.
5⃣ بی اعتنایی به دنیا
🔸بی اعتنائی به دنیا، دید عارفانه است. اینی که ما بیائیم این تعبیرات مربوط به بی اعتنائی را مربوط به رندی او بدانیم این درست نیست. بی اعتنائی به دنیا مال آن انسان مستغنی است. کی مستغنی است؟ آن کسی که دلش با خدا آشناست.
🌿غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
🌿ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد آزاد است
6⃣ سوء ظن به استدلال
🔸از جمله خصوصیّات عارفانه حافظ در دیوانش، سوء ظنّ او به استدلال است. که این مال عرفاست که:
🌿پای استدلالیان چوبین بود
🌿پای چوبین سخت بیتمکین بود
🔸میگوید استدلال تمکین نمیکند و نمیتواند تو را به همه جا برساند. حافظ هم همین مضمون را در غزلهای متعددی گفته است: «که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معمّا را» یعنی از راه حکمت نمیشود فهمید.
7⃣ سالوس ستیزی
🔸بحث سالوسستیزی حافظ هم از همین قبیل بحث عرفانی است. یکی از بیتالغزلهای دیوان حافظ، سالوس ستیزی است. دشمن نفاق و دورنگی است و تزویر در هر که که باشد؛
🌿گرچه بر واعظ شهر این سخن آسان نشود
🌿تا ریا ورزد و سالوس مسلمان نشود
8⃣ آزادگی
🔸آزادگی ای که در حافظ مشاهده میشود، ناشی از همین بینش عرفانی است.
9⃣ اخلاقیات
🔸اخلاقیات حافظ هم بخشی از جهانبینی حافظ است.
#عرفان #کلام_ولی
@almorsalat
📚 #معارف
🔹 در محضر امام خمینی(ره)
🔸 ده سال مدرس همسر
حضرت امام در منزل مشوق بسیار خوبی جهت تحصیل- چه قدیمه و چه جدید- برای ما بودند و در حل مشکلاتمان دخالت مستقیم داشتند. مادر ما تقریباً 15 ساله بودند که با امام ازدواج کردند و طبیعتاً تحصیل را در منزل پدر ترک گفتند اما امام از جهت اینکه اجحافی به همسرشان نشده باشد، به گفته مادر ده سال تمام به طور مرتب همه روزه خودشان معلم ایشان میشوند و دروس قدیمه را به خانم تدریس میکنند. در مورد حقوق زن- که از چه خانوادهای به منزل شوهر میآید و همسر باید مطابق شأن او رفتار کند. پدر من این مسئله را که مادر از یک خانواده مرفه بودهاند در نظر گرفتهاند و خانم همیشه دو کمک کار داشتهاند، یکی برای امور داخلی منزل و یکی برای نگهداری بچهها. از مادرم شنیدهام پدر برای نگهداری بچهها در شبزندهداریها به پیشنهاد خودشان هر دو ساعت یک بار کمک میکردهاند، مادر نقل میکنند: «در طول این دو ساعت تا آنجا که به من نیاز نبود بیدارم نمیکردند و خودشان به تنهایی بچه را
نگه میداشتند.»(۱)
امام و سن تکلیف دختران
امام قبل از سن تکلیف هیچ اصراری برای انجام امور واجب نشان نمیداد، خود من تا 9 سالگی حجاب نداشتم، به یاد دارم که در سن 8 سالگی مایل بودم که چادر بگذارم، وقتی مادر این مسئله را با امام در میان گذاشتند، ایشان فرمودند خداوند تکلیف نکرده است. من عقیده دارم که ایشان میخواستند بچه بفهمد که در سنی تکلیف ندارد و در سن دیگر مکلف است و باید اموری را انجام بدهد.
حضرت امام وقتی تکلیف میکردند که خداوند تبارک تکلیف کرده است و آن زمان با یک دختر 9 ساله مطابق خانم 25 ساله و با یک پسر 15 ساله مطابق یک مرد 30 ساله رفتار میکردند و آنها را از حضور در کنار یکدیگر، حتی در منزل برای ملاقاتهای غیر ضروری
منع میفرمودند.(۲)
(۱و۲) خانم دکتر زهرا مصطفوی، فرزند امام، مصاحبه با مجله زن روز، شماره 1361، 1371/3/9
ادامه مطلب👇
http://kayhan.ir/fa/news/171661
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا، گپ و بله
@kayhannewspaper
"عالَم و علامت"
💎 می دانی عالَم را از چه رو عالَم گویند؟! از آنجا که هر پدیده اش، دارای علامت خاص خویش است. این بدان معناست که هیچ چیزی عبث نیست و هر پدیده ای حامل نقش خویش است. و عالِم کسی است که علامات و نشانه ها را می شناسد.
@ejtehad_jame
✍️حضرت امام على (عليهالسلام)👇
🔹مردى نزد پيامبر اعظم (ص) آمد و گفت : به من كارى بياموز كه خداوند ، به سبب آن ، مرا دوست بدارد ، و مردم نيز دوستم بدارند ، و خدا دارايى ام را فزون گرداند ، و تن درستم بدارد ، و عمرم را طولانى گرداند ، و مرا با شما محشور كند . 🍃
🔸حضرت رسول اکرم ص فرمود : «اينها يى كه گفتى شش چيز است كه به شش چيز ، نياز دارد :🔻
❶ اگر مى خواهى خدا تو را دوست بدارد ، از او بترس و تقوا داشته باش . 🌴
❷ اگر مى خواهى مردم دوستت بدارند ، به آنان نيكى كن و به آنچه دارند چشم مدوز .🌴
❸ اگر مى خواهى خدا دارايى ات را فزونى بخشد ، زكات آن را بپرداز .🌴
❹ اگر مى خواهى خدا بدنت را سالم بدارد ، صدقه بسيار بده .🌴
❺ اگر مى خواهى خداوند عمرت را طولانى گرداند ، به خويشاوندانت رسيدگى كن .🌴
❻ و اگر مى خواهى خداوند تو را با من محشور كند ، در پيشگاه خداى يگانه قهّار ، سجده طولانى كن .🌴
📚 بحار الأنوار ، ج۸۵ ، ص167
╭┅────➖────┅╮
🆔@ejtehad_jame 🍃🌸
╰┅────➖────┅╯
🌀 کتاب لباس روحانیت؛ چراها و بایدها
🖋 استاد عالمزاده نوری
فرازی از کتاب:
🔹 آﯾﺖاﻟﻠﻪ ﻋﻠﺎﻣﻪ ﺣﺴﻦزاده آﻣﻠﻰ ﻣﻰﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: «در اﯾﺎم ﮐﺸﻒ ﺣﺠﺎب ﮐﻪ ﭘﻮﺷﯿﺪن ﻟﺒﺎس ﺑﻠﻨﺪ -ﺟﺰ ﺑﺮاى #ﻋـﺪهاى از ﻋﻠﻤﺎى ﺑﺰرگ و ﻣﺠﺘﻬﺪان ﺑﺎ ﺳﺎﺑﻘﻪ- ﻣﻤﻨﻮع اﻋﻠﺎم ﺷﺪه ﺑﻮد و ﻣﺄﻣﻮران دوﻟﺖ #رﺿﺎﺧﺎن ﻟﺒﺎس روﺣﺎﻧﯿـﺖ را ﺑـﻪ زور از ﺗﻦ ﻃﺎﻟﺒﺎن ﻋﻠﻮم دﯾﻦ ﺑﯿﺮون ﻣﻰﮐﺮدﻧﺪ، ﯾﮑﻰ از ﻋﻠﻤﺎى ﺑﺰرگ ﺧﻮد را ﻣﻮﻇﻒ ﮐﺮده ﺑﻮد ﮐﻪ روزاﻧﻪ ﯾﮑﻰ دو ﺳـﺎﻋﺖ در ﺑﺎزار ﺷﻬﺮ ﺣﻀﻮر ﯾﺎﺑﺪ و ﻗﺪم ﺑﺰﻧﺪ. اﯾﺸﺎن ﻣﻰﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: ﻣﻰﺧﻮاﻫﻢ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻋﻤـﻞ از ﻓﺮاﻣـﻮش ﺷـﺪن دﯾـﻦ و روﺣﺎﻧﯿـﺖ جلوگیری کنم.
🔹 اﯾﻦ ﻣﺎﺟﺮا ﻧﺸﺎن ﻣﻰدﻫﺪ ﮐﻪ ﻋﺎﻟﻤﺎن دﯾﻦ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﺆﺛﺮ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎ در ﺗﺒﻠﯿﻎ دﯾﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ آﮔﺎه ﺑﻮده و از ﺳﺮ آﮔﺎﻫﻰ -ﻧﻪ ﺑﺪون ﺣﺴﺎب و ﺗﺼﺎدﻓﻰ- از ﻧﻤﺎدﻫﺎ، ﭘﺎﺳﺪارى و ﺑﻬﺮهﺑﺮدارى ﻣﻰﮐﺮدهاﻧﺪ.
📌 دانلود کتاب در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
#لباس_روحانیت
╭┅────➖────┅╮
🆔 @ejtehad_jame 🍃🌸
╰┅────➖────┅╯
لباس-روحانیت-چراها-و-بایدها.pdf
660.4K
🌀 دانلود کتاب لباس روحانیت؛ چراها و بایدها
🖋 استاد عالمزاده نوری
#لباس_روحانیت
╭┅────➖────┅╮
🆔 @ejtehad_jame 🍃🌸
╰┅────➖────┅╯
🗓سالروز ازدواج رهبری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️بعضی زنها تاب سختیهای زندگی مردشان را نمیآورندو غرغر میکنند اما هستند خانمهایی که نه تنها نق نمیزنند بلکه صبر میکنند حتی دلگرمی هم میدهند، چنین زنهایی واقعا قیمت دارند. الحمدلله از این جهت خدای متعال به من لطف کرده و عیال من چنین خانمی است. وقتی در دوران مبارزه در زندان بودم، به دیدن من که میآمد، از اوضاع و احوال میپرسیدم، میگفت اصلاً و ابداً ناراحتی و مشکلی ندارم، بعدها که از زندان بیرون آمدم، فهمیدم که چه مشکلاتی داشته، مریض بوده، بیپول بوده، سختی فراوان کشیده، اما اصلا و ابدا یک ذرهاش هم در زندان به من منتقل نمیشد. خدا میداند که بعضی از این حوادثی را که برای ایشان پیش آمده بود؛ من بعد از انقلاب فهمیدم، یعنی همینطور در خلال صحبت به مناسبتی پیش آمد که گفتند. وقتی هم گفتند، من دیدم واقعا طاقت نمیآورم، میگفتم چطور اینها را آن موقع به من نمیگفتی. مرحوم مادرم به خانم من میگفت چون تو همهاش احساس راحتی میکنی، او هم دنبال این کارها میرود؛ ایشان نعمت بزرگی است برای من؛ خدا را شکر میکنم! ۸۰/۱۲/۲۲
⬇️ نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز ازدواج رهبری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در دوران مبارزه علیه طاغوت، اگر احساسات و ایمان قوی زنها نبود، شاید بسیاری از مردهای ما این قدرت را پیدا نمیکردند که در میدانهای سخت مبارزات حضور داشته باشند. ۶۸/۴/۱۵
‼️از باب حق گذاری درباره همسرم و نقش ایشان در زندگیم باید بگویم که ایشان در طول مبارزات بنده علیه رژیم، همواره از یک طمانینه و روحیه قوی برخوردار بود، با آنکه خانه ما بارها مورد یورش دژخیمان واقع میشد، حتی در نیمه شب برای دستگیری من به خانه ما میریختند و مرا مورد ضرب و جرح قرار میدادند، با اینحال هیچگاه ترس و ضعف و ملالتی از همسرم مشاهد نکردم بلکه با روحیه عالی و قوی به ملاقات من در زندان میامد و به من هم روحیه و اعتماد و اطمینان میداد، در دوران زندان هرگز نشد خبر بد و ناراحت کنندهای مثل بی پولی و بیماری فرزندان و برای من بیاورد! کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۵۹
⬇️ نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز ازدواج رهبری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️در دوران مبارزات، خانمها سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این را بعنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. من به این معنا اعتقاد دارم. اولا، اگر آنها نبودند، نیمی از گروه انقلابیون مستقیما در میدان نبودند. ثانیا، بطور غیر مستقیم روی فرزندان و شوهران و برادران و محیط خانه اثر میگذاشتند. حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را بمعنای واقعی کلمه پیش ببرد! ۶۸/۱۰/۲۶
‼️من درباره زهد همسر صالحهام، تصویرهای بسیاری در ذهن دارم که بیان بعضی آنها خوب نیست، ایشان نه قبل و نه بعد انقلاب هرگز از من درخواستی مثل خرید لباس نکردهاند، هیچوقت برای خود زیور آلات نخرید، مقداری زیورآلات داشت که یا هدیه بود و یا از خانه پدری آورده بود که همه آنها را هم فروخت و پولش را در راه خدا صرف کرد، لذا ایشان حتی یک انگشتر معمولی هم ندارند، این رهایی ایشان از زوائد زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی من داشته چراکه همین زواید غیر ضروری است که انسان را به بردگی میکشاند! خون دلی که لعل شد ص۱۶۰
# نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز ازدواج رهبری/۵
💠رهبرانقلاب
‼️من گمان میکنم آن کسانیکه با مجالس و محافل سنگین، با مهریهها و جهیزیههای سنگین ازدواج را بر دیگران مشکل میکنند، حسابشان پیش خدا خیلی سخت است! ۷۴/۵/۲۴
‼️اگر کسانی مراسم ازدواج را طوری برگزار کنند که قشر عظیمی از مردم احساس کنند، نمیتوانند، دخترها در خانه بمانند، پسرها نامتأهل بمانند، اینها هم گناه است؛ این گناهها را باید بفهمیم. ما این گناههای بزرگ را کوچک مدنظر قرار میدهیم، گناههای بزرگ را فراموش میکنیم. ۸۱/۷/۲۹
‼️این مواردی که بنده از سادگی منزلم و از عدم تعلق همسرم گفتم همه به لطف خدای متعال و نیز برکت وجود همسر صالحهام هست، چراکه این عدم تعلق همسرم به زخارف دنیوی مستلزم یک روح بزرگ است و خدای متعال چنین روح بزرگی به ایشان عنایت کرده و البته ما هم مشمول این عنایت الهی هستیم! خون دلی که لعل شد ص۱۶۵
⬇️ نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۴
💠رهبرانقلاب
‼️من درباره خوارج، خیلی حساسم و روی تاریخ اینها خیلی مطالعه کردم. در زبان معروف، خوارج را به مقدسهای متحجر تشبیه میکنند؛ اما اشتباه است. اصلاً اینطوری نیست. اگر اینها آدمهایی بودند که یک گوشه نشسته بودند و عبا را بر سر کشیده بودند، امیرالمؤمنین که با اینها کاری نداشت، خوارج مقدس مآب نبودند آنها جهل مرکب داشتند و بینش تنگ نظرانه از دین داشتند و در آن راه مبارزه میکردند! ۷۰/۱/۲۶
‼️متأسفانه در شعر و سخنرانی و فیلم و همه چیز، خوارج را به خشکه مقدّسها تعبیر میکنند. این، غلط است. اگر میخواهید خوارج را بشناسید، نمونهاش در زمان ما همین گروه منافقین است، آیهی قرآن میخواندند، خطبه نهجالبلاغه میخواندند، ادعای دینداری میکردند، خودشان را از همه مسلمانتر و انقلابیتر میدانستند؛ آنوقت بمب گذاری میکردند و ناگهان یک خانواده، را به هنگام افطارِ ماه رمضان میکشتند! چرا؟ چون اعضای آن خانواده طرفدار امام و انقلاب بودند! ۷۵/۱۱/۱۲
# نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۵
💠رهبرانقلاب
‼️خوارج تازه مسلمانهایی بودند که احساسات اسلامی داشتند اما اطلاعات اسلامی نداشتند! ۶۸/۲/۱۱
‼️خوارج را درست بشناسید، کسانی با تمسّکِ ظاهر به دین، با تمسّک به آیات قرآن، حفظ کردن قرآن، حفظ کردن نهجالبلاغه البته آن روز فقط قرآن بود؛ ولی در دورههای بعد، هر چه که مصلحت باشد و ظاهر دینىِ آنها را حفظ کند، به برخی از امور دینی ظاهراً اعتقاد داشتند؛ اما با آن لُبّ و اساس دین مخالفت میکردند و بر روی این حرف تعصّب داشتند. دم از خدا میزدند؛ اما نوکرىِ حلقه به گوش شیطان را داشتند. دیدید که منافقین یک روز آن طور ادّعاهایی داشتند؛ بعد هم وقتی لازم شد، برای مبارزه با انقلاب و امام و نظام جمهوری اسلامی، با امریکا و صهیونیستها و صدّام و با هر کس دیگر حاضر بودند کار کنند و نوکریشان را انجام دهند! خوارج، این طور موجوداتی بودند ۷۵/۱۱/۱۲
# نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۸
💠رهبرانقلاب:
‼️فتنه خوارج از فتنه جمل و صفین، مهمتر بود، چرا؟ زيرا كه در آن دو، مخالفين اميرالمؤمنين مخالفينی بودند که عمدتا دنبال خواستهای سياسی خودشان، قدرت طلبی خودشان به راه افتاده بودند؛ نوعی بيگانگی در ميان آنها و اميرالمؤمنين وجود داشت، اما در فتنه نهروان، خوديها، علی دوستها، كسانيكه در کنار علی برای حفظ جان علی، با معاويه و با اهل جمل جنگيده بودند، اينها لغزيدند؛ لذا جنگ نهروان از دو جنگ جمل و صفین مهمتر از آن است، خوارج از كجا درست شد؟ در رأس خوارج افرادی وجود داشتند كه اينها از لحاظ فكر و بينش کج فهم بودند، يكي از كسانيكه در رأس خوارج بود كسی است به نام ذوالثديه که در زمان پيغمبر در جنگ حنين وقتی پيغمبر داشتند غنائم حنين را تقسيم ميكردند، اين خودش را رساند به پيغمبر و صدا زد كه يا رسول الله عدالت را مراعات كن، پيغمبر اكرم يك نگاه شماتت باری به او كردند، گفتند خب اگر من عدالت را مراعات نكنم كی مراعات خواهد كرد عدالت را؟ اين چه حرفی است؟ این يك نمونه است، دركی از اسلام كه ناقص خوارج است، آنوقت ايمان متعصبانهاي نسبت به همين ايمان ناقص و همراه با يك تعصب كور و كر كه حاضر نيست چيزی را از كسی هم بشنود و خودش را تصحيح كند، اصلاح كند؛ اين پايه و اساس اين انحراف بزرگ است. ۶۵/۳/۱۲
#نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️در همين جنگ نهروان يك نفر از خوارج آمد با يكی از اصحاب اميرالمؤمنين جنگ تن به تن ميكردند، سرباز اميرالمؤمنين قويتر از آن خوارجی بود، لذا نيزه را فرو برد در سینه آن خارجی اما آن خارجی در حاليكه نيزه در داخل سينهاش فرو رفته بود و از پش تش بيرون آمده بود و يك سر نيزه هم محكم دست آن رزمنده علوی بود، بنا كرد پيش رفتن و اين نيزه را همينطور در سينه خودش بيشتر فرو برد و شمشيرش را كشيد و در حاليكه این نیزه در سینه فرو میرفت ميرفت اين آيه ۸۴سوره طه را ميخواند "عَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضى" یعنی پرودگارا برای رضای تو با شتاب دارم طرف تو ميآيم. اين دردآور نيست؟ حافظ قرآن، مسلط به آيات، فداكار در راه آن چيزيكه به آن عقيده دارد و كج فهم، فتنه اين است. لذاست كه به نظر من مسئله نهروان بيشتر در خور اين است كه ما به آن توجه كنيم، رويش مو شكافی و دقت كنيم. ۶۵/۳/۱۲
# نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/۱۳
💠رهبرانقلاب
‼️بصیرت خودتان را بالا ببرید، من مکرر این جمله امیرالمؤمنین در جنگ صفین را بیان کردم که فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر». سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر، بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دوست و دشمن معلوم بود اما زیر پرچم امیرالمؤمنین دوست و دشمن آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائی را میزد که دوست میزند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم میخواندند. بعضیشان مثل خوارج که خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت؛ یک شبی امیرالمؤمنین از تاریکی شب استفاده کرد و از اردوگاه خوارج عبور کرد، دید یکی دارد با صدای خوشی میخواند: «أمن هو قانت ءاناء اللیل» یک نفر کنار حضرت بود، گفت: یا امیرالمؤمنین! خوش بحال این کسی که دارد این آیه را به این قشنگی میخواند. ای کاش من یک موئی در بدن او بودم؛ چون او به بهشت میرود؛ حتماً، یقیناً؛ من هم با برکت او به بهشت میروم. این گذشت، جنگ نهروان شروع شد. بعد که دشمنان کشته شدند امیرالمؤمنین آمد بالاسر کشتههای دشمن، همیطور عبور میکرد یکی را گفت بلند کنید، بلند کردند. به همان کسی که آن شب همراهش بود، حضرت فرمود این همان کسی است که تو آرزو کردی یک مو از بدن او باشی، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک میخواند! اینجا در مقابل قرآن ناطق، امیرالمؤمنین میایستد، شمشیر میکشد! چون بصیرت نیست؛ بصیرت نیست، نمیتواند اوضاع را بفهمد. ۸۸/۵/۵
# نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🗓سالروز دو واقعه مهم و پرعبرت
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴جنگ امیرالمومنین علیه مارقین/١۴
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمومنین میفرماید بصیر آن کسی است که بشنود، گوش خود را نبندد؛ وقتی شنید، بیندیشد. من یک مثال از تاریخ بزنم. در جنگ صفین لشکر معاویه چیزی نمانده بود که بکلی منهدم و منهزم شود. حیلهای که برای نجات خود اندیشیدند، اینبودکه قرآنها را بر نیزهها کنند، با این معنا که قرآن بین ما و شما حکم باشد. کار عوام پسند قشنگی بود. عدهای که بعدها خوارج شدند و روی امیرالمؤمنین شمشیر کشیدند، گفتند این که حرف خوبی است؛ میگویند بیائیم قرآن را حکم کنیم. ببینید، اینجا فریب خوردند؛ اینجا لغزیدند، این کسی که دارد دعوت میکند و میگوید بیائید به حکمیت قرآن تن بدهیم، کسی است که دارد با امام منتخبِ مفترض الطاعه میجنگد! او چطور به قرآن معتقد است؟ امیرالمؤمنین غیر از اینکه از نظر ما از طرف پیغمبر منصوب بود، اما آن کسانی هم که این را قبول نداشتند، این مسئله را قبول داشتند که آن روز بعد از خلیفه سوم، همه مردم با او بیعت کردند، خلافت او را قبول کردند؛ شد امام، شد حاکم مفترض الطاعه جامعهی اسلامی. هر کس با او میجنگید، روی او شمشیر میکشید، وظیفه همه مسلمانها بود که با او مقابله کنند. اگر این کسیکه قرآن را سر نیزه کرده، حقیقتا به قرآن معتقد است، قرآن میگوید که تو چرا با علی میجنگی. اگر واقعا به قرآن معتقد است، باید دستهایش را بالا ببرد، بگوید آقا من نمیجنگم؛ این مطلب مشکلی بود که نشود فهمید؟ این بیبصیرتی ناشی از چشم بستن بر روی یک حقیقت واضح است! ۸۹/۸/۴
#نقل از جهاد تبیینی
🏴 @ejtehad_jame
🏴 توصیههایی پیرامون #زیارت_اربعین
ص (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
باید افرادی که ذینفوذ هستند در یک جمع، و دیگران کلماتشان را قبول دارند، چه به عنوان #منبر یا #سخنرانی یا #درس یا #روحانی کاروان یا هر چیز دیگر، همانطوریکه در #حج معمولاً جلسه در #تهران گرفته میشود و اعمال حج نشان داده و توضیح داده میشود، همین کار را در این زیارات انجام دهند. به این صورتکه از زیر مجموعهی خودشان سؤال کنند از هر صنفی هستند؛ #دبیرستانی یا #دانشگاهی یا #تاجر و ... - در این جمعیت عجیبی که انشاءالله به سلامت موفق بشود- بپرسند #هدف چیست؟ هدف را مشخص کنند. ببینند اینها میدانند هدف چیست یا فقط میخواهند #زیارت بروند، #ثواب ببرند و بیایند باز سر کار خودشان باشند؟ چند تا از کلمات امام #حسین علیهالسلام انتخاب کنند و به اینها حالی کنند که حضرت امام حسین علیهالسلام به دنیا #توجه نداشت. #دنیا را یک مسیر و جادهای بیشتر حساب نمیکرد. و #مرگ را اصل این #سفر میدانست. هدف #خلقتی که خدا به #انسان داده، تقریباً از مرگ شروع میشود. امام حسین علیهالسلام هم دلخوشیاش به این بود که از این پل به آسانی ردّ میشود و با آنهاییکه به آنها #عشق میورزد، #وصال پیدا میکند، چرا که میفرماید: «و ما أولهنی إلی أسلافی اشتیاق یعقوب إلی یوسف». من #زندگی دنیا برایم زندگی نیست. مثل اینکه حضرت #یعقوب علیهالسلام هم زندگی نداشت و در نتیجه مبتلا به نابینایی شد و همهاش آه میکشید برای #یوسف و دوری از او.
آیا شماها میخواهید با رفتن و برگشتن از اینجور #معارف درونتان ظهور بکند و طمع لذات دنیا از خاطرتان پاک شود، محو شود و طمع به لذات آنجا در شما پیدا شود و یا اگر هست تقویت شود؟.
خلاصه یا #حسینی شوید و برگردید، یا اگر حسینی هستید، حسینیتر بشوید و برگردید.
مثلاً بنده در جوانی موفق شدم مادرم و یکی دو تا از زنان آشنا و اقوام را با خودم بردم #کربلا و آنجا هم #مریض شدم، مادرم هم سرش شکست، مشکلاتی هم پیش آمد. بالأخره وقتی برگشتیم، استاد ما [مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس #طهرانی ] که یک قدری اهل این حرفها بود، میگفت: من اثر این زیارت را در تو میبینم. یا میگفت نور زیارت را در تو میبینم. یک چنین چیزی.
خلاصه سفر، سفر #تجارت است. تجارت #روحی است و تبدیل #افکار است. و برای تبدیل این افکار، سخنان حضرت خوانده و معنا شود. همین کتاب [ #سخنان_حسین_بن_علی_علیهماالسلام_از_مدینه_تا_کربلا] تألیف آقای #نجمی همراه باشد و آنها هم داشته باشند، که حضرت در برابر افراد چه فرمود؟ در منازل، در #مکه، در راه و در روز #عاشورا و... ، این سفرنامهی حضرت است.
شما هم میخواهید مثل #حجاج بیتالله، - خانهای که بانیاش حضرت #ابراهیم خلیل الله علیهالسلام بود- ، یک سفری نظیر سفر حج داشته باشید، منتهی زیارتگاهش، شهادتگاه بزرگترین و شریفترین #شهید است. و با چنین ملاقاتی، با چنین زیارتی، با چنین عرض سلامی، باید یک چیزی در #روح وارد شود، که هر کسی از #مؤمنین که اهل #شناخت اند، بگویند ایشان فرق کرده. از یک ماه پیش، دو ماه پیش که با هم بودیم تا حالا خیلی فرق کرده؛ شوقییاتش، ذوقییاتش، علاقههایش فرق کرده. مثلاً اگر #محرم و #صفر عزاداری میکند، حالا هر دوازده ماه میخواهد #عزاداری کند، مثل کسی که ماه رمضاناش قبول شده، دلش میخواهد همهی سال ماه #رمضان باشد.
این حرفها به خاطر این است که شما سؤال فرمودید، ما هم در جواب اینها را عرض میکنیم شاید یک چیزی هم به برکات آنها به ما برسد....
🏴 @ejtehad_jame
ادامهی مطلب در پیام بعدی⬇️
⬆️ ادامهی مطلب صفحهی قبل (۲)
🔹 ... حضرت اساسنامهی خروجش از محوطهی #معاويه ها و #یزیدی ها را در این فرمایشات بیان کرده. یک کسی به حضرت #صادق علیهالسلام عرض کرد شما روی چه مبانی و پایههایی زندگی میکنید؟ که حضرت در جواب فرمودند که بر چهار پایه.
اول اینکه دیدم کسی #عمل مرا انجام نمیدهد؛ بنا گذاشتم که خودم کار خودم را بکنم.
دوم این که «علمت أن الله مُطَلِّعٌ علیَّ فاستحییتُ»؛ [ دانستم که خدای متعال مطلِع است بر من، پس حیا کردم.]
دیگر اینکه دانستم که آخر کارم #موت است «فاستعددتُ»؛ [ ... پس آماده شدم.]
و دیگری اینکه «علمت أن رزقی لایأکله غیری فاطمأننتُ»؛ [ دانستم که رزق مرا دیگری نمیخورد، پس اطمینان پیدا کردم.]¹
باید هر #مسلمانی یک #قانون_اساسی برای زندگی خودش و #خانواده اش و کسانی که از او حرفشنوی دارند، در ذهنش و در دفترش داشته باشد و آن را در تابلوی محل کارش و در جایگاه #خواب و استراحتش نصب کند، تا نشان دهد که این چه کاره است؟ معنای #انسانیت خودش را نشان بدهد.
همانطوریکه این تابلوها نشان میدهد که مثلاً اینجا لوازم خانگی میفروشند. اینجا قطعات ماشین، فروش میرود، انسان #مسلمان هم باید در محلهایی که هست، بالای سرش، این طرف و آن طرفش، این اشارات در مورد این مسائل همیشه چشمزد و گوشزد باشد، برای خودش و برای اطرافیانش. اینها به منزلهی مبارزهی با #مواد_مخدر است. چون اصلیترین مادهی مخدر، خود دنیاست. #علاقه داشتن و عشق به دنیا داشتن بزرگترین مادهی مخدر است. برای مبارزه با این مواد مخدر باید این #فکر ها را کرد. و حضرت این فکرها را در این بیاناتشان نشان داده.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___
۱) [ #بحارالانوار ج ۷۸ ص ۲۲۸]
🏴 @ejtehad_jame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دخالت در #سیاست در راس تعلیمات انبیاست
💢امام خمینی(ره): ما همه تعلیمات انبیا را کنار گذاشتیم، فقط به آن تعلیماتی که با- عرض میکنم- دخالت نکردن در سیاست و دخالت نکردن در جامعه و اینها [مرتبط است] فقط همینش را گرفتهایم. نمازش را گرفتهایم، باقی را رها کردیم.
🏴 @ejtehad_jame