ص ۲ از ۲ ⬆️
این دورکاریها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از #جامعۀ_حقیقی به #جامعۀ_مجازی و ایجاد بستر برای پذیرشِ حلوفصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر بهویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومتها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنهای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند. گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد.
این احتمال و فرضیه ممکن است معارضاتی داشته باشد، از جمله اینکه اگر چنین مقاصدی در کار باشد، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت: منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند.
به هر حال، ما باید احتمالات و فرضیهها، بهخصوص احتمالات و #فرضیههای_بزرگ و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم و برنامهریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیههای بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد. البته این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکلدهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد.
به نظر میرسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری کنند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی میکرد، امروز میتوانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و بهخصوص نیروهای #آتش_به_اختیار، و نخبگان، فضاهای اندیشهورزی در این زمینهها را باید بهسرعت فراهم کنند و بستر #تأیید_یا_رد این فرضیهها را بررسی کنند و سپس بهدنبال یک طراحی همهجانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامههای خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگهای بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیهها هم توجه کنند. اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی بهسمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیتهایی در لایههای مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامهریزیهای عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف بهصورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد.
شکی نیست که تابآوری جامعه دینی در برابر این ابتلا بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است. این ویروس میتواند برخلاف همۀ طراحیها، ضربههای مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس میتواند به ظهور شکافها و ضعفهای فراوانِ مستتر در نظم مدرن (از جمله اصالت منافع فردی) منتهی گردد. از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بیرقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضعگیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحیهای غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشیِ تمدن غرب تسریع خواهد شد.
راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز #قوی_شدن در عرصههای مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی. (۱۳۹۹/۱/۱۰)
☑️ @mirbaqeri_ir
⭕️ آرامش حاج قاسم سلیمانی در مواجهه با جنگندههای آمریکایی
🔺خاطره شهید شهید حسین پورجعفری :
بین زمین و آسمان بودیم، توی هواپیما داشتیم میرفتیم سوریه. نگاهم به حاجی بود، سرش را تکیه داده بود به صندلی و چشمهایش را بسته بود، انگار که خوابیده باشد. از شیشه هواپیما دو جنگنده آمریکایی را دیدم که مثل لاشخور دورمان میپلکیدند. دلم هری ریخت، ترس برم داشت، فکرم پیش حاجی بود، یک دقیقه گذشت، دو دقیقه، همانطوری که سرش را به صندلی تکیه داده بود چشمهایش را باز کرد. خونسرد گفت: نگران نباش چند دقیقه دیگه میرن، دوباره چشم هایش را بست. چند دقیقه گذشت و رفتند.
هواپیما میخواست توی فرودگاه سوریه بنشیند که از چپ و راست تیر سمت ما حواله شد. حاجی رو کرد به خلبان و گفت: ما سریع پیاده میشیم، تو دوباره تیکاف کن.
تا چرخهای هواپیما به زمین خورد و سرعت کم شد پریدم پایین، خلبان دوباره سرعت گرفت و هواپیما از زمین توی چشم به هم زدن از آسمان فرودگاه دور شد و ما تغییر موضع دادیم و آمدیم یک کنج امن.
تا خودمان را پیدا کنیم چند خمپاره درست خورد همان جایی که پیاده شده بودیم، خدا بخیر گذراند.
☫ ﷽. ☫
✅ نامه پر محتوای حاج آقای قرائتی به امام خامنه ای :
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین، اللهم صل على محمد وآل محمد
🌹محضر مبارک حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر عزیز انقلاب اسلامی (دامت برکاته)
سلام علیکم اگر احساس وظیفه نمیکردم، با توجه به وقت عزیز شما و مشکلات بسیار مهم و پیچیده این مقدار از وقت شما را نیز نمیگرفتم. آنچه مرا به نوشتن این چند سطر وادار کرد، چند آیهی قرآن بود:
۱. پیامبر در قیامت از مظلومیت و شهید شدن اهل بیت علیهم السلام سخنی نمیگوید، ولی از #مهجوریت_قرآن گله میکند. «و قال الرسول یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» (فرقان، ۳۰)
٢. دومرتبه سفارش شده است که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. «خذ الکتاب بقوة» (مریم، ۱۲)
٣. در سخنرانی پیامبر مأمور میشود که از وحی بگوید، «لتبین للناس ما نزل إلیهم» (نحل، ۴۴) در حالی که امروز بسیاری از سخنرانیها از شعر، رؤیا، تاریخ، حکایات و نظرات این و آن پر است، ولی سخنرانی با محوریت قرآن کم است.
۴. قرآن عالم ربانی را عالم قرآنی میداند. «کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب و بما کنتم تدرسون» (آل عمران، ۷۹)
۵. اساس همهی حوزههای علمیه یک توبیخ قرآنی است که فرمود: «فلولا نفر من کل فرقه...» (توبه، ۱۲۲) در حالی که تدبر در قرآن با دو توبیخ مطرح شده است:
الف) «أ فلا یتدبرون القرآن»
ب) «أم على قلوب أقفالها» (محمد، ۲۴)
۶. مشکل حوزههای علمیه این است، که با اینکه خوشبینانه ده درصد طلاب فقیه میشوند، ولی عمدهی مغزهای حوزوی برای تربیت این ده درصد زحمت میکشند، که البته این زحمت لازم است زیرا شاید ما به تعداد فرمانداریها فقیه نداشته باشیم و برای نود درصدی که قدرت اجتهاد ندارند، برنامهی چشمگیری نظیر شیوهی پاسخ به سؤالات، شیوهی کلاسداری، شیوهی بیان تفسیر و حدیث، شیوهی جذب جوانان به نماز و... وجود ندارد. گرچه در این سالها تخصصهایی به راه افتاده است، ولی خروجی آنها چشمگیر نیست و جای بعضی از تخصصها خالی است.
۷. ای کاش همانگونه که پیامبر فرمود: نباید بین کتاب الله و عترتی جدایی باشد «لن یفترقا»، ما باید تعداد جلسات قرآن را به تعداد جلسات عزاداری محرم و جشنهای نیمه شعبان برسانیم.
۸. گرچه امروز در سایه انقلاب تحولاتی در حوزهها پیدا شده است، لکن کم نیستند کسانی که قرآن و نهجالبلاغه را علم نمیدانند، در حالی که امام رضا علیهالسلام فرمود: «من أراد العلم فلیثور القرآن» (مجمع البحرین، ج ۳، ص ۲۳۸)
۹. با اینکه قرآن، کتاب تزکیه و تهذیب است، در حوزهها معاونت تهذیب هست، در حالی که قرآن مهمترین سرچشمهی تهذیب است، و میتوان آیات اخلاقی را در همان معاونت تهذیب مطرح کرد.
۱۰. بحمدالله امروز حفظ قرآن و تلاوت و مسابقات قرآنی با گذشته قابل قیاس نیست، اما نسبت به آنچه میتوانیم انجام دهیم، فاصلهها داریم. سزاوار است اقامهی قرآن دوشبهدوش اقامهی نماز باشد. زیرا کلمهی أقیموا، هم برای نماز آمده «أقیموا الصلاة» و هم برای کتب آسمانی آمده است «أقاموا التوراة و الإنجیل و ما أنزل».
۱۱. با اینکه شب قدر شب نزول قرآن است ولی در شب قدر انواع ادعیه، سخنرانیها، مراسم و عزاداریها مطرح است ولی در کمتر مسجدی در شب نزول قرآن از قرآن گفته میشود.
۱۲. با اینکه هدف قرآن بیشتر عموم مردم است، «بیان للناس» (آل عمران، ۱۳۷۸) ولی اکثر تفاسیر «بیان للخواص» است.
۱۳. با اینکه قرآن کتاب تذکر است، « فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ» (ق، ۴۵) ولی بیشتر موعظهها از دیگران است.
۱۴. با اینکه از آیه «أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (نساء، ۸۲) (که خداوند توبیخ میکند) استفاده میشود تدبر واجب است، زیرا خداوند برای ترک کار مستحب توبیخ نمیکند، اما ما تفسیر را مستحب میدانیم.
۱۵. با اینکه برای هر رشتهی دانشگاهی در کنار معارف عمومی، باید آیات و روایات همان رشته جزء کتب درسی شود، ولی چنین نیست. در ادعیه میخوانیم که اولیای خدا برای هر عضوی یک دعا داشتند، و میگفتند: «و اکف أیدینا عن الظُلم و السرقه، طَهِّر بُطوننا من الحَرام والشُبهة». و بعد از اعضا، برای هر قشری و صنفی یک دعای خاصی داشتند. «و على الشباب بالانابة والتوبة و على النساء بالحیاء والعفة و على مشایخنا بالوقار و السکینة»
۱۶. با اینکه در قیامت درجات معنوی بر اساس قرآن است، «اقْرَأْ وَارْتَقِ»(مکاتیب الائمه، ج ۲، ص ۲۰۶) ولی شهریههای حوزهها بر اساس قرآن نیست.
۱۷. با اینکه قرآن و اهلبیت علیهمالسلام در کنار هم هستند، ولی بحمدالله برای اهلبیت موقوفات هست، ولی برای قرآن و تفسیر موقوفات نیست.
.
✅✅پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه حاج آقای قرائتی:
«بعدالسلام خداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد. حقیر با کار برای #ترویج #قرآن و#تفسیر #کاملاً_موافقم.»
🔷 @ejtehadjame
⭕️مقام معظم رهبری فرمودند: #با_حنجره اذان بگویید. نه اینکه بلندگو یک نوار بگذارد و اذان بگوید. نه. [اذان گفتن با حنجره باعث می شود که] انسان خودش ساخته شود. اذان یکی از اثراتش این است که انسان را می سازد.
⭕️وقتی یک چیزی تعطیل بشود و ترک بشود، آرام، آرام اگر کسی هم بخواهد انجام بدهد ممکن است با نظر تعجب و تردید به آن نگاه بکنند. طبیعتاً باید این حالت تعجب از اذان گفتن در ملاء عام برطرف شود. بزرگترها، کوچکترها، همه اذان بگویند. باید [سکوت شکسته بشود]. [خوب است] برای اینکه سکوت شکسته بشود، یک روز را به عنوان #روز_اذان انتخاب کنند.
👈برادران صدا و سیما روی این روز کار کنند و این برنامه را ترویج و ترغیب کنند. مسئول ها هر کدام در حوزه ی مسئولیت خودشان [اذان بگویند و آن را ترویج کنند]. این کار را هر کسی در آن روز انجام بدهد تا این مسأله ان شاء الله احیاء بشود.
#پویش_اذان
#پویش_سراسری_اذان
#اذان_میگویم
📌 از نظر رهبری معظم، مهمترین وظیفه روحانیت چیست؟
🎙بیانات بسیار مهم مقام معظم رهبری درباره اهمیت پاسخ به شبهات و وظیفه روحانیت در این عرصه
✳️ امروز هم فضاى مجازى یک صحراى بىپایانى است که از همه طرفش میشود حرکت کرد؛ دیگر مثل سابق نیست که شما بخواهید یک مطلبى را بیان کنید، ناچار باشید روى کاغذ بنویسید، آن را پلىکپى کنید یا فتوکپى کنید ده نسخه، صد نسخه، دویست نسخه؛ اینجورى نیست. هر یک نفرى که بتواند با رایانه کار بکند یک رسانه است.
💠 مىنشینند پخش میکنند شبهات را، حرفها را، جوانهاى مؤمن را، جوانهاى سالم را گمراه میکنند. اینها را باید شناخت.
⛔️👈چه کسى بایستى بیاید وسط میدان و سینه سپر کند و مانع بشود از گمراهى جوانان❓
🔹 چه کسى باید مانع بشود از اقدام دشمن براى انحراف ذهن جوانان❓
به عهدهى چه کسى است این کار❓
👈جامعهى علمى و مذهبى، 👈یعنى #روحانیّت.
👈اوّلین وظیفهاش این است؛ مهمترین وظیفهاش این است.👉
🔰 بیانات در اوّلین جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلى 95 ، 16 شهریور ماه
27.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵⚪️🔴 در پی #مطالبه_حوزویان سراسر کشور از رئیس قوه قضائیه جهت محاکمه عاملان ولنگاری فضای مجازی مطرح شد؛
🎥 دکترمحمد صادق کوشکی:
🔸سال ۲۰۱۸ به دستور دادگاه عالی روسیه فعالیت تلگرام دراین کشورممنوع شد وبیش از ۱۸ میلیون کاربرتلگرام آی پی هایشان بسته شد.
این #دادگاه دلیل این تصمیم را دفاع ازامنیت ملی روسیه اعلام کرد.
🔸در چین نیزسالهاست عمده ی فعالیت های اینترنتی توسط اینترنت بومی و #موتور_های_جستجوگر_بومی اداره شده و نیازهای جامعه اشان تامین میشود
چین دلیل این اقدام را جلوگیری ازتسلط رقبای آمریکایی واروپایی براقتصاد وسیاست و عرصه های فرهنگیش عنوان کرد.
🔸ازدیدگاه قرآنی، قرآن هرگونه فعالیتی که موجب #سلطه_کفار_بر_مومنین بشود را جایز ندانسته است.
🔻 متاسفانه امروزفضای مجازی ما به گونهای است که عملا دشمنان وکفار مسلطند برجامعه ی ما
🔻 #اینستاگرام سبک زندگی ما را به طورجدی تهدید میکند.
🔻 ابزارهای به ظاهر ارتباطی همچون تلگرام و واتس اپ نیز انتقال دهنده اطلاعات جامعه ما به دشمنان ما هستند.
🔻🔺آن چه درفضای مجازی غیربومی میگذرد به تعبیر رهبرانقلاب یک ولنگاری است؛ ناشی از بی اعتنایی، غفلت، تساحل و یا خدایی ناکرده #نفوذ_دشمن_در_عرصه_های_اجرایی_ما ،
در #وزارت_ارتباطات، #شورای_عالی_فضای_مجازی و شاید #ما_فوق_آن
🔶 از #قوه_قضائیه توقع میرود که برای مقابله ی با این ولنگاری فرهنگی تلاش بکند و #بیش_از_این_سکوت_نکند.
🔷 از #منتخبین_مجلس_آینده توقع می رود که نگرانی رهبری درخصوص ولنگاری فضای مجازی را جدی بگیرند وبا تصویب قوانین قاطع،تلاش کنند فضای مجازی درکشور بومی بشود.
🔹گفتوگوی کیهان با طلبهای که همسر باردارش را حین کار جهادی از دست داد
طلبه گاهی بر منبر میرود، گاهی بیل به دست میگیرد وگاهی پرستار بیماران میشود
http://kayhan.ir/fa/news/187417
#حضرت_خدیجه
💠 القاب حضرت خدیجه سلاماللهعلیها
🔻با داشتن حضرت خديجه جايگاه ام المؤمنيني براي شيعه است، و قدر آن را شيعه بايد بداند. جای غصه فراوان دارد که اینقدر درباره حضرت خديجه کار نکرديم و حضرت خديجه (سلام الله عليها) را معرفی نکردیم که دیگران اسوههاي خود را بر سر تاريخ زدند. ما با داشتن حضرت و آن همه کرامت وفضیلت، چرا نبايد مصداق ام المؤمنين را ما ارائه کنيم؟ در همان زمان هم نسبت به حضرت خديجه حسادت مي کردند.
🔹 ايشان خانهای پشت مسعی (محل سعی بین صفا ومروه) داشت آنقدر بزرگ بود که اهل مکه آن زمان يکجا براي اطعام آنجا جمع می شدند. قبل از اينکه همسر رسول خدا بشود به ام الأيتام، مشهور بود خيلیها (از اشراف وغیره) اين لقب را برای او نمی پسندیدند... میگفت: نه، من همين لقب را میخواهم.
🔸 از ایشان يک جمله نقل نشده که اشارهای باشد به این که من اموالم را براي رشد اسلام دادم؛ خيلي مهم است، يک نفر اين همه اموال را اصلاً نبيند، فقط رسول خدا را ببیند. آن وقت چرا ما درباره شخصيت ايشان کار نمیکنيم؟ سزاوار است گروهی از خواهران حوزههای علمیه ممحض شوند در احياء چنین اسوهای. پژوهش کنند ببينند چقدر بزرگ است؟! بعد مستدل و مستند ارائه کنند ؛ حضرت زهرا خشنود میشوند، اميرالمؤمنين و رسول خدا خشنود میشوند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
◾️حوزه های علمیه، قوام اصلی انقلاب اسلامی
📍عزیزان! طلاب جوان! فضلا! توجّه کنید که حوزه ی علمیّه، همانطور که امام (ره) مکرّر فرمودند، قاعده ی نظام جمهوری اسلامی است و همه چیز روی این قاعده بنا شده و دوام خواهد یافت. این قاعده باید محکم باشد. استحکام این قاعده، با تضمین سه عنصر اصلی امکانپذیر است، و هر کدام از آنها نباشد و یا کم باشد، این قاعده متزلزل خواهد شد، و اگر قاعده متزلزل شد، طبیعتا همه ی آنچه که بر او سوار است تکان خواهد خورد.
🗓۱۳۶۸/۰۳/۲۲
@ejtehadjame
👤 سخنان آیت الله محسن اراکی پیرامون طب اسلامی، در دیدار طلاب استان مرکزی:
🔸بگذارند ما هم یک شهر اسلامی بسازیم تا ببینید یک بیماری قندی و سرطانی، پیدا نمی شود.
🔸چه کسی گفته روایات طبی سند ندارد؛ ما ناب ترین روایاتمان در زمینه ی تغذیه است. باید در زمینه طب الائمه کارجدی شود.
🔸غرب با هرچه برای ما سودمند است مخالفت می کند اگر می بینید غرب با طب اسلامی مخالفت می کند از همین قسم است.
🔸ما هرچیز خوبی که داریم دشمن بر سرمان میزنند که این چیز مفید نیست و هرچیز غیرمفید خودشان را به عنوان بهترین به جامعه و مردم ما عرضه میکنند.
🌷 @ejtehadjame
🗓سالروز فوت جان استورات میل
🏳فیلسوف و نظریهپرداز انگلیسی
💠رهبرانقلاب
‼️آزادی اجتماعی به همین معنایی که امروز در فرهنگ سیاسی دنیا ترجمه میشود، یک ریشه قرآنی دارد. هیچ لزومی ندارد که ما به لیبرالیسم قرن هجدهم اروپا مراجعه کنیم و دنبال این باشیم که کانت و جان استوارت میل و دیگران چه گفتهاند! ما خودمان حرف و منطق داریم. خواهم گفت که آن حرفها به دلایلی نمیتواند برای ما راهگشا باشد. مقوله «آزادی» را اسلامی بدانید. البته به نظر من، دو گروه هستند که بر ضدّ اسلامی کردن و بومی کردن و خودی کردن مقوله «آزادی» با هم همکاری میکنند: یک گروه کسانی هستند که در کلماتشان، مرتّب از گفتههای فلاسفه دو، سه قرن اخیر غربی برای مسأله «آزادی» شاهد میآورند: فلانکس اینطور گفته است، فلان کس آنطور گفته است. البته اینها نجیبها هستند که اسم این فلاسفه را میآورند؛ اما بعضی فیلسوفنماهای مطبوعاتی هم هستند که حرف «جان استوارت میل» و حرف فلان فیلسوف فرانسوی یا آلمانی یا امریکایی را میآورند، ولی اسمش را نمیآورند؛ به نام خودشان میگویند! اینها هم تقلّب میکنند، لیکن باز هم به این که این فکر به وجود آید که تفکّر آزادی و مفهوم آزادی اجتماعی، یک فکر غربی و یک هدیه از سوی غرب برای ماست، کمک میکنند! ۷۷/۶/۱۲
@Jahade_tabeini
🗓سالروزفوت مورخمصری،احمدامین
🏴نویسنده کتاب موهن فجرالاسلام/۱
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از امتیازات امروز، کثرت سؤالات است. وقتی سؤال زیاد بود، مسائلی که به وجود میآید، میدان را باز میکند برای عبور از مرزهای علم. یک نویسندهی متعصب مصری سالها پیش یک کتابی علیه تشیع نوشت بهنام فجرالاسلام که در آن حرفهای غیرمنصفانهای علیه تشیع بود. البته بعد دنبالهی آن ضحیالاسلام و ظهرالاسلام و عصرالاسلام و...را هم نوشت. اینها همه را بنده در همان اوایل دهه ۵۰ خواندهام. این کتاب فجرالاسلام موجب شد که علمای ما چند اثر برجسته به وجود بیاورند. یکی از آن آثار برجسته الذریعة آقا بزرگ تهرانی است. یکی از آن آثار برجسته تأسیس الشیعة لفنون الاسلام است؛ مال مرحوم صدر. همه اینها در مقابل فجرالاسلام نوشته شد. گمان میکنم یکی از آن آثار برجستهای که تحت تأثیر کار فجرالاسلام نوشته احمد امین مصری بوجود آمد، کتاب مرحوم سیدمحسن امین است؛ این کتاب شرح حال علما یا اعیانالشّیعة. خب، یعنی یک مسئله ایجاد شد، برای پاسخ به آن مسئله چند کار مهم انجام گرفت که اگرچنانچه آن سؤال نبود، این کارهای مهم انجام نمیگرفت. این هم یک نکته. بنابراین امتیازات این دوره امتیازات زیادی است؛ خدا را شکر کنید که در این دوره قرار گرفتهاید و میتوانید از امتیازاتش استفاده کنید. ۹۶/۶/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت مورخمصری،احمدامین
🏴نویسندهکتابموهنضحیالاسلام/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ خوشبختانه حوادث بیدارکنندهای هم وجود داشته است، همین حادثه ننگین اهانت به قرآن شریف و عزیز در کشور آمریکا، حوادث بیدار کننده است؛ اینها آن زنگهائی است که میخورد تا انسان در خواب غفلت فرو نرود این کتاب «فجر الاسلام» را که احمدامین مصری نوشت که تهمتهای زیادی و اهانتهای زیادی در این کتاب به شیعه کرده است - که بعد هم «ضحی الاسلام» و «ظهر الاسلام» و «عصر الاسلام» را نوشت، وقتی منتشر شد، موجب شد که تعدادی از بزرگان و روشنفکران حوزهی علمیهی نجف پاسخ عملی بدهند. لذا مرحوم آشیخ آقا بزرگ تهرانی کتاب «الذریعة» را نوشت؛ مرحوم سید محسن جبل عاملی کتاب «رجال» و «اعیان الشیعة» را نوشت؛ مرحوم صدر کتاب «تأسیس الشیعة لفنون الاسلام» را نوشت؛ اینها دفاع علمی ک عملی کردند. یعنی یک کتاب ۴۰۰صفحهاىِ فجر الاسلام موجب شد که چند دائرةالمعارف بزرگ در شیعه به وجود آمد. این، زنگ بیدارباش بود؛ خورد، این طرف بیدار شد و کاری که باید بکند، انجام داد. ۸۹/۶/۲۵
#نقل ازکانال جهادتبیینی
@ejtehadjame
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️من دو سه سال پیش، به مناسبتی خدمت حضرت امام رسیدم تا پیشنهادی را در میان بگذارم. به ایشان عرض کردم که به اعتقاد من، پیروزی این نظام، فقط به آبروی روحانیتِ زمان ما انجام نگرفت؛ بلکه آن سرمایهیی که ما خرج کردیم تا این انقلاب - که واقعاً معجزه بود - به پیروزی برسد، عبارت از آبروی ذخیره و نقد روحانیت شیعه، از زمان شیخ کلینی و شیخ طوسی تا زمان ما بود. امام هم در آن روزی که این مطلب را عرض کردم، مطلب را تلقی به قبول کردند، معلوم بود که نظر شریف خود ایشان هم همین میباشد و این واقعیتی است. ما اگر آن ریشهی تاریخی را نداشتیم، مردم آن محبت و اعتماد را به ما نداشتند و به اشارهی روحانیت حرکت نمیکردند؛ به طوری که بیایند و جان و فرزندانشان را در راهی قربانی کنند. مگر آسان است؟ آن پشتوانه و ذخیره وجود داشت و حالا هم در نظام جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرده است. این نظام، نظام اسلامی است و من و شما هم که معمم هستیم، مظاهر اسلامیم. اگر امروز که دین و روحانیت، قدرت پیدا کرده است، عملی انجام بدهیم که - خدای نکرده - اندک اختلال و خدشهیی در آن سرمایه و ذخیرهی قرنها به وجود بیاید، ضایعهیی خواهد بود که دیگر جبران آن، با یک نسل و دو نسل ممکن نخواهد بود. امروز، اگر روحانیت از زىّ خود خارج بشود و قدرتطلبی و قدرتنمایی و سوء استفاده بکند و اگر عملی از او سر بزند که حاکی از ضعف تقوا و ورعی باشد که مردم در او سراغ کردند و به او اعتماد دارند، هر کدام از اینها لطمهاش غیرقابل جبران است ۶۸/۵/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #نبی_اکرم(ص) _ که مبشّر و نَذیر هستند _ وقتی #خبر (نبأ) میآورند، اخبار را بهگونهای #تنظیم میکنند که ما را تربیت کنند و #بزرگ کنند.
آن حضرت بهگونهای اخبار را تنظیم میکنند که ما از طوفان و #زلزله، نه میترسیم و نه امیدوار میشویم؛ نه در #بهار خوشحال میشویم و نه در #پاییز غصه میخوریم؛ بلکه #بیم_و_امیدِ دیگری و شور و محبتِ دیگری را در ما زنده میکنند که ما را بهسمتِ #حضرت_حق سیر میدهد.
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 ما در #خبررسانی میگوییم: «#باران_بارید» یا «#نسیم_وزید»!
اما قرآن کریم میفرماید: «أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً» و «يُرْسِلُ الرِّيَاحَ».
این #دو_نوع_خبر وقتی تکرار شد و در جان انسان نشست، #دو_نوع_نگاه_به_عالَم را در انسان ایجاد میکند؛
یکی همۀ امیدش به باد و باران است و از #قوانین_عالم_ماده میترسد و دیگری میداند که اینها کارهای نیستند و همۀ عالَم هستی را #ظهور_ارادۀ_حضرت_حق میداند و علم و اراده و حکمت و رحمت الهی را در ورای همۀ وقایع مشاهده میکند.
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 ازطریقِ سیاستِ تنظیمِ خبر، #جنگ_شناختی راه میاندازند.
نمیخواهند واقعه را، همانطور که هست، گزارش دهند، بلکه میخواهند بیم و امید خاصی ایجاد کنند تا پشتِسرِ آنها حرکت کنیم.
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #خبر_فاسق گاهی آهنگِ فلسفه و علم پیدا میکند و باطل با حق ممزوج میشود تا تشخیصِ بُطلان مشکل شود.
💥 #نبأ_فاسق برای اینکه فحشا و #همجنسگرایی را به یک #عاطفۀ_معقول تبدیل کند، گزارۀ علمی تولید میکند و در روانشناسی میگوید نیاز جنسی انسانها یک طیف است!
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 بسیاری از آثار هنریِ مدرن همان #خبر_فاسق است؛
میخواهد #روابط_نامشروعِ زن و مرد را ازطریقِ زبان حیوانات و جمادات (مثل زنبورعسل و اتومبیل) به #کودک القا کند و عشقورزیِ ناهنجار را یک #هنجار جلوه دهد.
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع):
چهره تحریفشده امامزادگان(ع) در تاریخ شیعه
برنامه بحث ما در روزهاى آینده این است:
اوّلاً معنا میکنیم که امامت براى چیست و چرا باید بعد از پیغمبر عدّهاى به نام «امام» در میان جامعه وجود داشته باشند؟ دیگر اینکه اصلا امامت داراى چه فایدهاى است؟ دارای چه اثرى است و برای تأمین چه هدفی مقرّر شده؟
یک بحث دیگرى دنبال این داریم و آن این است که خطمشى کلّى امامان چه بوده؟ آیا آن هدفهایی که براى امامت مورد نظر بود، در زندگى امامها منعکس بود یا نبود؟ و اگر بود، در چه دورهاى و در چه زمانى و به چه صورتى بود؟ دورههاى زندگى ائمّه(ع) را تقسیم خواهیم کرد، که چند دوره است.
از اینکه گذشتیم، مناسبات اینها را داریم: مناسباتشان با قدرتها _ با منصور،هارون و با دیگران _ مناسباتشان با شیعیان. آیا شیعیان جمعیّتى بودند مرید یک آقایى به نام موسیبن جعفر(ع) بدون اینکه همدیگر را بشناسند، بدون اینکه با هم ارتباطى داشته باشند؟ یا نه، این افراد مهرههایى بودند در یک تشکیلات؟ اینها را رسیدگى میکنیم و شواهدى براى آنچه مورد نظرمان است که در روایات هست، برایتان میخوانم.
بعد میرسیم به اینکه کسانى در تاریخ تشیّع بودهاند که متأسّفانه از نظر عامّه کسانى که به تاریخ اسلام و تاریخ شیعه مراجعه میکنند، بدنامند. آنهایی که خیلى احتیاط میکنند، لعنتشان نمیکنند؛ فوقش میگویند خدا هر جور که میداند، با آنها عمل کند.
آنها چه کسانی هستند؟ آنها یک سلسله امامزاده هستند. جرم اینها چه بوده؟ جرم اینها این بوده است که در مقابل قدرتهاى زمان قیام کردند و غالبا هم کشته شدند، بعضىها هم البتّه به اَجَل طبیعى مردند و کشته نشدند؛ از قبیل زیدبن علیبن الحسین، محمّدبن عبداللهبن حسنبن حسنبن علی، حسینبن علی1(شهید فخّ)، محمّدبن ابراهیمبن اسماعیلبن طباطبا2 و ابراهیمبن عبداللهبن حسن3.
یک عدّهاى هستند از این قبیل که شما در کتب تاریخ که نگاه کنید،گریه امام براى کشته شدن اینها نقل شده، امّا چهره اینها یک چهره منفورى است، براى خاطر اینکه گفته میشود اینها بیاجازه امام خروج کردند، قیام کردند و امام راضى نبوده است.
درباره اینها هم یک بحث هست که آیا واقعا قضیّه همین بوده؟ آیا آنها منفور امام بودند؟ یا اگر منفور امام نبودند و محبوب امام بودند، آیا امام به کار اینها راضى بوده یا نبوده؟ و اگر به کار اینها راضى بوده است، آیا به اینها کمک هم میکرده یا نمیکرده؟ در اینجا هم ما یک بحثى داریم که اتّفاقا از سایر بحثهایی که در این زمینه خواهیم داشت، شاید مفصّلتر و مبسوطتر باشد و شواهد و قرائنی براى آنچه خودمان فکر کردهایم، در دست است.
بعد یک مسئله دیگرى پیش مىآید و آن، مسئله تقیّه است. البتّه مسئله تقیّه یک مسئله فقهى است و خیلى مفصّل. بحث ما درباره تقیّه یک بحث جانبی و حاشیهاى است، به این معنا که تا زندگى ائمّه(ع) به آن صورت که ما میگوییم، مطرح میشود، یک عدّه میگویند: آقا پس تقیّه چه شد؟ ما روشن میکنیم که آیا تقیّه به آن صورتى که ما میگوییم، با زندگى ائمّه(ع) منافاتى دارد یا ندارد و اگر منافات ندارد، پس معنى تقیّه چیست و ائمّه(ع) چگونه تقیّه کردهاند و روایات تقیّه را برای شما میخوانیم.
بعد که براى شما روشن شد تقیّه به چه معنا است، آن وقت میفهمید که ائمّه(ع) چگونه تقیّه میکردهاند و سعى میکنیم آنچه را که گفتیم، با روایات ائمّه(ع) و کلمات خودشان اثبات و روشن کنیم.
فلسفه و هدف امامت
در این باره صحبت کردیم که سیره امامان(ع) از نظر ما ناشناخته است و سیرتمان باید این باشد که آنهارا بشناسیم و گفتیم که شناسایی اینها به نام و نشان و پارهای خصوصیّات، حرف تازهای نیست.
ادامه👇
وقتى که کسی درباره یک چهره معروفى مثل گاندى حرف میزند یا کتاب مینویسد، اگر بپردازد به اینکه گاندى در چه سالى و چه ماهى و از چه پدر و مادرى به دنیا آمده است، آیا شما که نه شیعه گاندى هستید، نه گاندى امام شما است، با خواندن یک چنین کتابى قانع خواهید بود که گاندى را شناختهاید؟ یقینا نه.
آنچه در زمینه شناخت شخصیّتى مثل گاندى براى شما قانعکننده است، این است که بدانید گاندى در هندوستان چه کرد، با کدام دشمن روبهرو بود، انگیزه او در مخالفت با این دشمن چه بود، براى اجراى این عمل از چه برنامهها و چه وسائلى استفاده کرد. اینها براى شما مهم است.
در مقابل نگاه کنید به آنچه که توسط شیعیان بهعنوان بیوگرافى امامان(ع) به تحریر درآوردهاند. در اینجا شما بسى حیرتزده خواهید شد؛ زیرا خواهید دید که در این کتابها، چیزى که وجود ندارد، همین مسائل است. بالاخره برای شما شیعه امام صادق(ع)، بعد از چهارده قرن معلوم نشد که امام صادق(ع) حرف حسابش در این دنیا چه بود؛ آخر هم نفهمیدید. آیا ایشان بنا داشتند که در جامعه اموى در اوّل کار و در جامعه عبّاسى در آخر زندگى، مثل یکى از افراد علاقهمند و وفادار آن امپراتورى زندگى کنند؟ یا نه، یک آدم مخالفى بودند؟ اگر مخالف بودند، آیا این مخالفت را به صورت غصّهها و روضهها و ناراحتىها در خود حفظ کردند و در دل نگه داشتند تا به فوت ایشان منجر شد؟ یا نه، این را به یک صورتى ظاهر کردند؟ هیچ معلوم نیست.
در روزگارى که پیشرفتهاى فرهنگ فکرى عالَم، مخصوصا فرهنگ انقلابى جهان، همه جا به اصالت شیعه و موافقت این آیین با سنّت پروردگار در تاریخ و در انسان گواهى میدهد و جا دارد انسانیّت سخن امام شیعه را بفهمد و بشناسد، وقتى که برمیگردیم به تاریخ صدر اسلام، مىبینیم چهره بزرگان این مکتب ناشناخته است. اگر نبود کوشش عدّهاى از بزرگان سَلَف ما که سخنان این بزرگواران را حفظ کردند، ما امروز از تشیّع چیزى در دست نداشتیم؛ چون رجال تشیّع را نمیشناختیم.
پانوشتها
1- از نوادگان امام حسن(ع) و یکی از رجال برجسته و با فضیلت بنیهاشم که منصور دوانیقی پدر، دایی، جد و عموی مادری وی را کشت. او با کمک مردم مدینه قیامی بر ضدّهادی عبّاسی کرد و در راه حرکت به مکّه در سرزمین فخّ به شهادت رسید.
2- (173 _ 199هـ) از نوادگان امام حسن(ع) که در کوفه قیام کرد و بر آن مسلّط شد و مردم را به اهل بیت(ع) دعوت نمود. او به صورت ناگهانی از دنیا رفت.
3-(103 _ 145 هـ) از نوادگان امام حسن(ع). وی بر ضدّ منصور قیام کرد و در منطقهی باخمراء در نزدیکی کوفه به شهادت رسید.
🎭 #ادبی_هنری
🔹 گزیده اسناد لانه جاسوسی آمریکا در تهران منتشر شد
🔸 کتاب «آنجا سفارت نبود» که بررسی گزیدهای از اسناد لانه جاسوسی سفارتخانه آمریکا در ایران میباشد به همت محمد مهدی زارعی از اساتید حوزه علمیه قم، قلمی و روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، این کتاب در دو فصل و 22 بخش و در 240 صفحه، به رشته تحریر درآمده و با بیانی ساده و روان به بررسی بخشی از اسناد کشف شده در لانه جاسوسی که مؤید مأموریتهای مخفی دیپلماتهای آمریکایی در ایران، قبل و بعد از انقلاب میباشد، پرداخته است.
در بخشهایی از این کتاب اسناد مربوط به تلاش برای حذف حضرت امام(ره) و انحراف نهضت توسط چهرهها، مبارزه نظری با اصل ولایت فقیه، امید آمریکا به شخصیتهای به اصطلاح میانهرو، همچنین اسناد مربوط به ارتباط برخی شخصیتها با سفارت آمریکا مانند کریم سنجابی، عباس امیر انتظام، داریوش فروهر و الهیار صالح بررسی شده است.
@gharar_a
🔸حجت الاسلام #سید_حسین_آقامیری، از اقدامات برادرش #سید_حسن_آقامیری اعلام برائت و برای او طلب اصلاح کرد.
🔻متن یادداشت را بخوانید:
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فقیر
🔹سختیها و وحشتها و اهوال گوناگونی در قیامت برای انسان وجود دارد و فرقی هم بین مؤمن و غیر مؤمن نیست؛ "یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ وَ اُمِّه وَاَبیهِ وَ صاحِبَتِه وَ بَنیهِ لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه". امروز همه ما شرایط خود را برای ورود در یک چنین معرکهی سختی که اهمّیّت و دشواری آن اصلاً برایمان قابل تصوّر نیست، آماده میسازیم؛ «یوم یجعل الولدان شیبا». به خدای متعال پناه میبریم، چراکه همه ما در معرض گرفتاریهای مختلف نفس هستیم و هیچکدام از گزند و کید شیطان در امان نیستیم. برهمین اساس و به جهت وظیفه و مسئولیت، نکاتی را در مورد، برادرم آقای #سید_حسن_آقامیری عرض می کنم.
🔹البته دوستان و عزایزانی که در این سالها با حقیر ارتباط دارند کاملا به نظر بنده واقفند و این مرقومه برای آنها مطلب جدیدی ندارد اما به جهت سوالات و گلایه هایی که در مورد بعضی موارد گذشته و این مسأله اخیر پیش آمده بود لازم دانستم نگاهم را به صورت روشن بیان کنم.
🔹با این مقدمات به صراحت عرض میکنم که حقیر از جهت مبانی فکری و برآیند عملی، با ایشان اختلاف نظر مبنایی دارم. برای فهم صحیح و دقیق از گوهر معارف دینی می بایست سیر متمرکز و مشخص تحصیلی تحت نظر استاد خبره داشت و از التقاط و برداشت ذوقی و سلیقه ای و مطالعات پراکنده و سطحی احتراز کرد. تفکر اگر از یک مبدا و مبنای روشن نباشد جز به هم بافتن حق و باطل، ماهیتی برای توجیه مسیر غلط ندارد.
متأسفانه نتیجه نگاه سطحی به دین بیش از هر کسی دامنگیر جوانان بی دفاع می شود و این گناهی بزرگ است.
🔹البته واقعا صمیمانه امیدوارم ایشان به شکرانه ی استعدادها و توانمندیهایی که دارند تلاش در اصلاح این روندکنند و از فرصت کوتاه عمر و داشته های خود به بهترین شکل استفاده نمایند. اصرار برعمل غیر صالح از جانب خود فرصت دفاع را سلب میکند.
🔹تمام عمر ما در اینجا ولو خیلی طولانی، در برابر ابدیتی که در پیش داریم یک لحظه هم نیست.
نمیتوان از روز موعودی که با لطائف باطن عمل و فکر و نیتمان مواجه میشویم، غافل ماند.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
🗓سالروزمعراجپیامبر
💠امام خمینی
‼️تا ما در حجاب خودبینی هستیم، شیطانی هستیم و از محضر رحمان مطرود و چه مشکل است شکستن این بت بزرگ که مادر بتها است، یک عمر نماز رو به خود به جا میآوریم و چه دردناک است نماز که باید معراج ما باشد و ما را به سوی او بَرَد به سوی خود ما و تبعیدگاه جهنم میبرد! ۶۱/۲/۸
💠رهبرانقلاب
‼️امروز، حوزه علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل اینستکه دو اسب سوار در یک وادی همراه هم بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعدا به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت اینگونه است. امروز امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. حتی در علم اخلاق، یکی از اَعلام حوزه چند سال قبل از این، سفری به انگلستان کرده بودند و در آنجا کتابخانهای را دیده بودند. به من فرمودند یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشتهاند! در آن چند سال، حوزه علمیه قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ گمانم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که میدانید غرب با اخلاق سرآشتی ندارد. ولی ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است اما چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد داریم؟! ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز احداث مسجدجمکران
💠رهبرانقلاب
‼️قوام حیات معنوی انسان به توسّل و ذکر است که این در مساجد الهی، برای انسان فراهم است، مخصوصاً آن مساجدی که اثری و نشانهای از اولیاءالله در آنها باشد طبعاً معنویّت آن مکان بیشتر است و این مسجد معنوی و مبارک جمکران جزو این گونه مساجد است که توجّه و تضرع به خدای متعال در آن برای انسان فراهمتر است. در پیش از انقلاب اهل معنا، دلدادهی به این محل بودند لکن تودهی مردم، حتّی ما طلبهها از مسجد جمکران غافل بودیم. یکی از عیوب حاکمیّت دستگاههای سیاسی غیر دینی غفلت است و مردم از ارزشهایی که دم دست آنها است و میتوانند استفاده کنند غافل میمانند اما وقتی حاکمیّتِ مسلّط بر جامعه، یک حاکمیّت معنوی و الهی بود، خاصیّت طبیعی آن همین است که معنویّات رواج پیدا میکند و بحمدالله این چیزی است که امروز اتّفاق افتاده! ۸۹/۸/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳بمناسبتاحیایاولینشبمبارکقدر
🏳و نزول ملائکةالله بر ولیاللهاعظم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️من به «المعجم المفهرس» که نگاه کردم، ۸۸بار تعداد دفعاتى که کلمه شیطان و مشتّقات آن در قرآن بکار رفته، دقیقا برابرِ تعداد دفعاتى است که کلمهى ملائکه یا مشتّقات آن در قرآن بهکار رفته است! یعنى از یکطرف همان شیطان است که شر آفرین، فسادآفرین است و از یکطرف ملائکه؛ یعنی قواى هدایتگر، کمک کننده و حفظ کنندهى نظام وجود در عالم و آدم است؛ و هر دو، به یک اندازه بکار رفته است! ۷۲/۱/۵
‼️در نظام اسلامی، جوهراصلی جامعه اسلامی عبارت است از تعبّد، ایمان و عمل صالح آحاد ملّت. آن چیزی که موجب میشود که ملائکهی الهی به آحاد بشر بگویند «نَحنُ اَولِیآؤُکم فِی الحَیوةِ الدُّنیا وَ فِی الأخِرَة» ما، هم در دنیا با شما همپیوند و همراهیم، هم در آخرت و خیلی مهم این است: ایمان، تعبّد و عمل صالح در آحاد مردم، منتها مسئولان بهطور مضاعف به این خطاب مخاطبند. هرچه مسئولیت سنگینتر است، این خطاب هم نسبت به او شدیدتر و سختتر و سنگینتر است ۹۴/۳/۶
#نقل ازکانال جهادتبیینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فیلم قدیمی از روایت اشکبار حاج قاسم سلیمانی از همرزمان شهیدش
🇮🇷
🔻منبرهای مجازی؛
🔸احکام الهی نقطه مقابل حق الناس نیستند
🔸حق الله یا حق الناس؛ کدام مقدم است؟
♨️ حجت الاسلام والمسلمین #باقرزاده عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
🔹برخی بحثی را مطرح کرده اند و از حق الله و حق الناس سخن به میان آورده اند و این که گفته اند از فقه به دست می آوریم که حق الناس مقدم بر حق الله است. بنابراین در حوزه عمومی حرف مردم بر حرف خدا مقدم است! این از حرف های تعجب برانگیزی است که ناشی از یک مغالطه است.
🔹اینها بین حق الله و حکم الله و بین حق الناس و حکم الناس خلط کرده اند؛ حق الله و حق الناس همه حکم الله هستند.
🔹 در واقع احکام الهی در نقطه مقابل حق الناس نیستند، بلکه خود احکام الهی در حوزه حقوق عمومی حق الناس هستند و این که فضای معنوی جامعه فضای مساعدی برای رشد فضائل اخلاقی باشد این حق الناس است.
🌐 rasanews.ir/002jip
🆔 @rasanewsagency
🔻رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده مطرح کرد؛
🔸حجاب بانوان نخستین چالش انقلاب اسلامی پس از پیروزی
حجت الاسلام و المسلمین #زیبایی_نژاد در نشست برخط با موضوع «نقش کنشگران فمنیسم بر وضعیت حجاب در ایران»:
🔹اولین نمود کشف حجاب در ایران که به طور خیلی نمایشی صورت گرفته در زمان ناصرالدین شاه و توسط قُرَّةُالعَین در اولین اجتماع بهائیت در نزدیکی شاهرود اتفاق افتاد.
🔹ذهنیت فمینیست های غربی از ایران همان ذهنیت متاثر از شرق شناسی است و نمی توانند تصور کنند با اینکه حجاب برای زنان ایرانی وجود دارد، اما میتوانند به عرصه اجتماعی ورود پیدا کنند در حالی که قبل از انقلاب، خانه نشین بودند.
🔹در دهه ۱۳۷۰ در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بخش دفتر حقوق زنان در ریاست جمهوری راه اندازی شد.
🔹این دفتر سمن هایی را برای زنان ایجاد کرد که البته این حرکت متاثر از ورود سیاست های نئولیبرال بود.
🔹در این دوره بود که متاسفانه چرخش گفتمان توسعه نئولیبرالی به جای گفتمان انقلابی مواجه شدیم و از طرفی سیاست نشریه های باز نیز در جهت شاخص های توسعه دنبال شد.
🔹سپس با آمدن دولت اصلاحات فضای جامعه بازتر و از سال ۷۷ تشکل های مستقل راه اندازی شد و از سال ۸۲ نواندیشان دینی وارد بحث حجاب می شوند و در دهه ۹۰ نیز مباحث مربوط به همجنس گرایی مطرح میشود.
🔹از سال ۸۵ جنبشهای فمینیستی ایران به این نتیجه می رسند که از مسیر تشکیلات نمیتوانند به اهداف خود دست یابند.
🔹برخی از فمینیست ها و جامعه شناسان معتقدند که این کمپین های فمینیستی بیش از اینکه در خدمت زنان باشد، در خدمت جریانات سیاسی و حتی بازار آزاد است.
🔹اگر ما هم از حجاب کوتاه بیاییم، باید زیر بار دیگر مسائل نیز برویم.
🌐 rasanews.ir/002jiC
🆔 @rasanewsagency