🔺️روایت باهتوهم در نگاه بزرگان(۴):
«اینی که اصلاً این کار [غیبت] جایز است یا جایز نیست ولو به قصد اصلاح باشد، این را نمیشود به طور مطلق یک چنین چیزی را پابند شد؛ که ما بگوئیم ما چون میخواهیم در امر جامعه اصلاح کنیم، پس زیدی را، عمروی را یا یک جریانی را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم، غیبت کنیم؛ حالا آن کسانی که این کارها را میکنند، خیلی اوقات به غیبت هم اکتفاء نمیکنند؛ خب، ملاحظه میکنید دیگر. گاهی چیزهائی را میآورند که معلوم نیست حدِّ غیبت بر او صادق باشد؛ شاید مصداق تهمت است، مصداق افتراء است، مصداق قول به غیر علم است، مصداق سبّ و شتم است؛ نمیشود این را گفت که اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراین این جایز است برای او، نه؛ موارد استثناء همان مواردی است که [در کتب فقهی] ذکر شده است...البته انتقاد منطقی، گفتن حرف صحیح اینقدر حرفهای آشکار وجود دارد که انسان اگر ذکر آنها را بکند، اصلاً هم غیبت نیست، و میتواند انسان نقد بکند. بله مسلّم است، امروز یک جریان صحیح و حقّی در جامعهی ما وجود دارد، جریانهای باطلی هم وجود دارد که به انواع و اقسام طرق میخواهند جامعه را خراب کنند، انقلاب را منحرف کنند؛ در این شکی نیست. آدمهائی هم در رأس این جریانات هستند. چه لزومی دارد که انسان به این آدمها تهمت بزند. چه لزومی دارد که غیبت اینها را بکند. حرف آشکار اینقدر دارند؛ همان حرفهای آشکار را بیان بکنند، تبیین بکنند، توضیح بدهند، مطلب روشن خواهد شد؛ هیچ نیازی به غیبت کردن نیست که آدم بگوید حالا ما برای اصلاح مثلاً غیبت میکنیم.
🎤 #رهبر معظم انقلاب
۱۳۸۹/۱۰/۰۷
منبع👉
💎کشکول ناب حوزوی🔻
🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم انقلاب در دانشگاه افسری امام علی علیهالسلام: زلزله ویرانگر ۱۵ مهر یک شکست اطلاعاتی و نظامی #غیرقابل_ترمیم برای رژیم صهیونیستی است
حضرت آیتالله خامنهای: در این قضیه ۱۵ مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیر قابل ترمیم خورده. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است
من میگویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازههای اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازهها به این آسانی امکانپذیر نیست. ۱۴۰۲/۷/۱۸
💯 #ما_صدای_رسای_حوزهایم
🆔 @rasanewsagency
🔸مرا مغنی اللبیبی بود روزی / فقاهت را امیدی بود روزی
🔸چرا موج فتن در ما اثر کرد / مطولهای ما را مختصر کرد
🔸معالم نردبان آسمان بود / چراغ راه استنباطیان بود
🔸چرا برداشتند این نردبان را / چرا بستند راه آسمان را
🔸کتاب علم را تلخیص کردند / به ما بیچارگان تدریس کردند
🔸صرف میر و امثله یادش بخیر / صیغه های مشکله یادش بخیر
🔸حجره تاریک و تنگی داشتیم / سفره بی آب و رنگی داشتیم
🔸بحث، ما را عاشق خود کرده بود / لمعه ما را لایق خود کرده بود
🔸نفرت از هر خودستایی داشتیم /خلق و خوی روستایی داشتیم
🔸راه و رسم بندگی یادش بخیر/ روزگار سادگی یادش بخیر
🔸کجا رفت آیین صوم و سکوت / ابو حمزه خواندن هنگام قنوت
🔸کجایند مردان کشف و شهود / سرایر نشینان یوم الخلود
🔸کجایند مردان شب زنده دار/خدایان اخلاص و علم و وقار
🔸ما به بزم علم نامحرم شدیم / زهر نوشیدیم و بی مرهم شدیم
🔸بس که بر خوان شکم بنشسته ایم/شاهراه علم بر خود بسته ایم
🔸ما که سنگ علم بر سر می زنیم / در سراب "نمره" پر پر می زنیم
🔸به نام امتحان معتاد گشتیم / سراغ علم در خرداد گشتیم
🔸درد مرشد داشتن کمرنگ شد / قلب برخی بهر منصب تنگ شد
🔸گر ز ارزشهای خود غفلت کنیم / خویش را بی ارج و بی قیمت کنیم
🔸ما کجا آسایش و آسودگی/ ما کجا دنیا و این آلودگی
🔸هر که از جا برنخیزد مرد نیست / هر که از میدان گریزد مرد نیست
🔸خدایا دارم از شورا گلایه / شده این حوزه ها عین اداره
🔸چرا پنجشنبه ها تعطیل هستیم؟ / چنین شد راه بر تحصیل بستیم
🔸به حوزه این همه تعطیل ننگ است / الاغ درس و تحصیلات لنگ است
🔸اگر چه سالها در حوزه هستیم /هنوز اندر خم یه کوچه هستیم
🔸ز بهر نمره ما تحصیل کردیم / تجمل را به خود تحمیل کردیم
🔸خداوندا چه علم این چه علم است؟ / که بهر نمره و پاس دو ترم است
🔸ما به خورد و خواب عادت کرده ایم / تکیه بر آرنج راحت کرده ایم
🔸غم برای نوع عنوان می خوریم/ غصه آب و غم نان می خوریم
🔸گفت عالم در کجا گردد هلاک / گفتمش در لقمه های شبهه ناک
🔸شبهه خوارانند بی سوز و گداز / بی نصیب از لذت راز و نیاز
🔸می کنم در عالم آن روز سیر / یاد آن طلاب باهمت بخیر
🔸عادت هر روزشان ایثار بود / قلبشان از نور حق سرشار بود
🔸از چه رو ما خود فریبی می کنیم / با هم احساس غریبی می کنیم
🔸شیوه همسایگی در پیش بود/ حرفهاشان واقعا بی نیش بود
🔸ما چرا این راه را گم کرده ایم / اکثرا در نمره دربست برده ایم
🔸نمره ها ما را اسیر خویش کرد / خلق را یکباره بی تشویش کرد
🔸طفل تحقیق و تعلم خار شد / بحث کردن از عقاید عار شد
🔸از حضور عالمان دین جدا / شد لباس پاک روحانی دو تا
🔸ساعتی از روز را روحانی اند / ساعتی دیگر کت و شلواریند
🔸خلق را در اشتباه انداختند / عزت خود را به چاه انداختند
🔸شده اصل ملاک درس ما بیست / ز درس شیخ طوسی ها خبر نیست
🔸ز مرشدهای رهرو کم خبر هست / که دستورات بعضی کم اثر است
🔸خداوندا چه درد است این چه درد است / که فولاد دلم را آب کرده است
🔸مرا ای دوست، درد طـَلْبگی کشت / چه درد است این، مرا شرمندگی کشت
🔸شان ما بالاتر از این حرفهاست / عزت یک حوزه فوق جمله هاست
🔸ما که باید صاف و مولایی شویم / ننگمان باشد که دنیایی شویم
منبع: نشریه حجره، شماره13و14، مهر و آبان1383
🗂 #پرونده_ویژه | پیوند سلسله درسگفتارهای مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت)
مباحث مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) را به صورت موضوعی بشنوید. 👇
♨️لیست دسته بندی شده اساتید و دروس
1⃣ معرفتشناسی
2⃣ خداشناسی
3⃣ انسانشناسی
4⃣ فلسفه اخلاق
5⃣ فلسفه حقوق
6⃣ فلسفه سیاست
┏━━ 🎵 ━┓
🆔 @sot_enghelabi
┗━━ 🎵 ━┛
#مراقبه #اختیار
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
#اصفهان
🔻 در همین بازهی زمانی حدودِ صد یا دویست سال قبل در اصفهان، خدا میداند که در این تختفولاد، تکه به تکهاش از جهت معنوی، چه خبر بوده است!
🔸 در تاریخ نوشتهاند که مردم از اصفهان کنده میشدند و به سمت تکایای مختلف تختفولاد، هجوم میآوردند. به آنجا میرفتند و نماز شبشان را میخواندند و علمایی که در تکایای مختلف بودند، دعای کمیل میخواندند و صدای العفو، از تمام این تختفولاد، بلند میشد.
🔹 برخی، نماز شبشان را هم در آنجا میخواندند و برخی بعدش هم میماندند و صبح جمعه، دعای ندبه را هم میخواندند و فردا، بانشاط برمیگشتند.
🔸 اصفهان، روحی داشت؛ علما و بزرگانی در قسمت به قسمت شهر بودند که بالاخره روح اصفهان بودند و دعای مستجاب داشتند. چقدر مردم، اعتقاد داشتند!
🔹 در بازار، شخصی میگفت که آقا سید! اول هر ماه به مغازهی من بیا و یک «یا حسین» علیهالسلام بگو و برو. مردم، با این سبک زندگی، خودشان، زندگیشان، حیاتشان و فرزندانشان را تأمین و تضمین میکردند.
🔸 همیشه، این بوده است و این سفرهی احسان الهی در نشر معارف، برای انبیا پهن میشده است.
کد ۲۳۹۴۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
✅ جایگاه محکم و متشابه در معارف دینی:
نظام حاکم بر عوالم ماقبل الدنیا،مابعد الدنیا و ذات و صفات و افعال الهی،فرشتگان،شیاطین،قضا و قدر،برزخ و قیامت...با نظام حاکم بر دنیا متفاوت است و بشر مأنوس با عالم دنیا و ماده هیچ تصوری از حقایق ماورای ماده ندارد پس اگر بحث از حقایق ماورایی را تعطیل کنیم باب معارف به روی بشر بسته می شود و اگر بخواهیم حقیقت آنرا بیان کنیم امکانپذیر نیست تنها راه ممکن استفاده از روش تشبیه و تنزیه(محکم و متشابه)است البته تشبیهات متعدد تا وجه شبه و روح معنا منتقل شود.[واحد لا بالعدد،شیء لا کالاشیاء،له علم لا کعلومنا،لیس کمثله شیء،شیء بحقیقةالشیئیة...]پس باید الفاظ قرآنی درباره حقایق ماورای ماده را به صورت کنایی و تشبیهی و حضوری و غیرمادی معنا کنیم نه حقیقی مادی حصولی.
پس معاد قرآن تشبیهی است نه تحقیقی،اصل معاد به صورت مادی که محسوس و مأنوس بشر است بیان شده تا در تربیت انسان تأثیرگذار باشد و حقیقت معاد بیان نشده مگر در حد تنزیه و محکم گویی های قرآنی،معاد در قرآن کاملا مادی تصویر شده ولی با توجه به محکمات می فهمیم مادی نیست پس برداشت مادی از معاد توسط مخالفان فلسفه صحیح است اگر فقط آیات متشابه معاد را ملاحظه کنیم ولی توجه به این مطلب که تصویر مادی از معاد در قرآن تشبیه است نه تحقیق،موجب می شود حرف نهایی فیلسوفان درباره حقیقت غیرمادی معاد را بپذیریم )(انا معاشر الانبیا نکلم الناس علی قدر عقولهم)
✅ مبنای لغت شناسی علامه در المیزان کنایی و غرض محور است یعنی بر مبنای اعتباریات است که از طریق تشبیهات متعدد انتقال به روح معنا و وجه شبه پیدا می کند و آن روح معنا معنای اصلی کلمه است که از آن تعبیر به معنای کنایی می کنیم مثال واضح آن عرش و کرسی و ید است)
✅ آیات و روایات مربوط به خلقت انسان قبل الدنیا تشبیهات گوناگون است(آیه خلافت،ذر،عرض امانت،روایات عقل و جهل..)
✅ آیا امر به سجده شیطان بر انسان امر تکوینی است یا امر تشریعی؟(جواب: هیچکدام،یک حقیقت و ارتباط سه گانه تکوینی است که به لسان تشبیه در قالب تشریع بیان شده،از باب تشبیه عالم امر به عالم خلق،تشبیه عالم حقیقت به اعتبار، تشبیه ملکوت به ملک،تشبیه عالم حضور به حصول،تشبیه قضا و حتمیت به قدر و غیر حتمیت،تشبیه دفعیات به تدریجیات،تشبیه وحدت به کثرت،تشبیه مجرد به مادی،تشبیه غیب به شهادت،تشبیه معقول به محسوس، تشبیه نامحدود به محدود،لذا با تعابیر دنیایی ثمّ، اذا، اذ، ماضی، مضارع، امر، نهی.. بیان شده)
✅ روایات حقیقت عقل و جهل اصول کافی متشابه است و عبارت دیگری از همان آیات خلقت انسان و شیطان و ملائکه است.
✅ تشریع و شریعت بازسازی حقیقت است.(شریعت و حقیقت)
اذکار و ادعیه بازسازی عالم ذر است
اعداد در اذکار مقدمه باور به حقیقت است و جنبه منظم کردن سالک برای توجه به حقیقت دارد و مصلحت نفس الامری ندارد لذا کم و زیاد شدن عدد اذکار در مقام عمل مادامی که نظم عبادی را مختل نکند اشکال ندارد ولی در عین حال عبادات و اعداد اذکار توقیفی است و غیر قابل تغییر تا حکمت جعل و تشریع آن از بین نرود، شببه بحث قبله که حکمت تشریع قبله توجه دادن روح و قلب به حقیقت همه جایی خداست [اینما تولّوا فثمّ وجه الله،هو معکم اینما کنتم] ولی اگر این توجه قلبی در یک قالب مادی مشخص[توجه جسمانی به سمت قبله] مجسم نشود تثبیت نمی شود پس باید قالب تشریع را ثابت حفظ کنیم و در آن دخل و تصرف نکنیم. پس در خود عبادات[جزییات، شرایط، اعداد..] مصلحت نفس الامری نداریم بلکه یک مصلحت نفس الامری حقیقی واحد در حقیقت ماورایی نهفته است و این عبادت و تشریع مقدمه باور و یقین به آن حقیقت و وصول به آن است.[فاقم وجهک للدین فطرت الله... ذلک الدین القیّم،بلی من اسلم وجهه لله،لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله،، اقم الصلاة لذکری، ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکرالله اکبر،القَصدُ إلَى اللّه تعالى بالقُلوبِ أبلَغُ مِن إتعابِ الجَوارحِ بالأعمالِ]
✅ گفتمان آیات و روایات، تربیتی،انگیزشی،عملی و حضوری است و متناسب با فضای حضوری عالم ذر است(نه علمی حصولی نظامند مرزبندی شده) چون حکمت نزول آیات و روایات تذکر و توجه به فطرت و عالم ذر است و بنابر یادآوری و بازسازی آن عالم است لذا فضای گفتگو و مخاطبه حضوری دارد و سرشار از التفات و تغییر دیالوگ.
✅زیارت نامه های اهلبیت(علبهم السلام)هم تماما بازسازی فضای حضور و شهود عالم ذر و الست ازلی است. اگر در عالم ذر صحبت از (اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قالوا بلی شهدنا-سوره اعراف، آیه 172-) است در زیارت نامه ها و نماز ها هم صحبت از (اشهد ان لا اله الا الله،اشهد انّ محمدا رسول الله، اشهد انّ علیا ولی الله)در اذان و اقامه و تشهد و متن زیارات است. نگاهی جامع به متن زیارت جامعه کبیره، دعای کمیل،توسل، مناجات شعبانیه، دعای عرفه، دعای ندبه،خطبه 222 نهج البلاغه... گویای این مطلب است.
📚فهرست کتب #مجموعه_مهارت_های_طلبگی
جلد 1| آیین طلبگی
جلد 2| جلسه درس
جلد 3| مباحثه
جلد 4| برنامه ریزی تحصیلی
جلد 5|پاسخ به شبهه و پرسش
جلد 6|تبلیغ مجازی
جلد 7|روش تدریس
جلد 8|دوران عقد
جلد 9|همسرداری
جلد 10|فعالیت سیاسی
جلد 11|رازهای نماز
جلد 12|بصیرت سیاسی
جلد 13|چالش های طلبگی
جلد 14|حافظه و فنون یادگیری
جلد 15|خودآگاهی و مدیریت خویشتن
جلد 16|الفبای مقاله نویسی
جلد 17|شادابی خانواده
جلد 18|چگونه مطالعه کنیم؟
جلد 19|فرزندآوری
جلد 20|روند تحصیلی حوزه
جلد 21|راز بندگی
جلد 22|زبان دوم
جلد 23|خودسازی به زبان ساده
جلد 24|تبلیغ شیرین شورانگیز
جلد 25|مدیریت زمان
جلد 26|دخل <=> خرج
جلد 27|شاگرد استاد
جلد 28|دوستان و دوستی ها
جلد 29|مشاوران شریف
جلد 30|چگونه پژوهش کنم؟
جلد 31|خوشه ای از زبان خوش؛ مهارت مدیریت فرهنگی - تبلیغی
جلد 32|بیرون از متن؛ طلبه و فعالیت های فرابرنامه ای
جلد 33|همسری سرسری نیست؛ مهارت انتخاب همسر
جلد 34|حجره نشینی
جلد 35|اسلوب مسئله گویی
جلد 36|درد بی درد؛ مهارت های بهداشت و سلامت جسم
جلد 37|پیچ بچگی؛ مهارت هایی جهت تربیت بهتر کودک
جلد 38|ترمیم یک روح مجروح؛ مهارت هایی درباره سلامت روح
جلد 39| آرامش به وقت آزمایش؛ مهارت آمادگی و مقابله با اضطراب و استرس در امتحان
جلد 40|باب ازدواج؛ مهارت هایی درباره پیش نیازهای ازدواج
جلد 41| رموز روضه خوانی
جلد 42|کوچه بچه ها؛ مهارت ارتباط با کودک
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
دیوبندیه مذهب نیست بلکه تشکیلاتی برای مبارزه با استعمار انگلیس است
حجت الاسلام حبیب عباسی مدیر گروه تبلیغی ذوالفقار در نشست جریان شناسی اهل سنت شرق ایران که در خبرگزاری رسا برگزار شد با تاکید براینکه گاهی جریانهای که برای اهداف خاصی ایجاد شده اند به سمت وسوی دیگری می روند، گفت: دیوبندیه مذهب نیست بلکه تشکیلاتی مستقل برای ترویج علم آموزی و مبارزه با استعمار انگلیس است.
حجت الاسلام عباسی در ادامه با بیان اینکه دیوبند شهر کوچکی در هند است، افزود: محمود الحسن شاگرد ملا محمود در سال 1283 هجری قمری دیوبند را تشکیل داد؛ محمود الحسن معروف به شیخ الهند می شود؛ او دومین مجموعه علمی را بعد از الازهر تشکیل داد؛ در جشن صد سالگی دیوبند، گاندی شرکت می کند؛ اکنون حدود 9000 حوزه علمیه درداخل و خارج شبه قاره هند دیوبندی هستند.
📎 ادامه خبر
🌐B2n.ir/w86364
💯 #ما_صدای_رسای_حوزهایم
🆔 @rasanewsagency
روحانی خوش پوشی که به «خمینی آذربایجان» معروف است .pdf
624.8K
معرفی اجمالی از سیره اولین شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی
🔺اهمیت نگارش در اسلام
📚کتاب فرهنگ مطالعه و نگارش در اسلام، شیخ محمود #ارگانی بهبهانی(ره) ، ص ۴۸
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab
نکاتی مهم درباره #ولایت_فقیه:
۱-وظیفه اصلی انبیاء و امامان چیست که به فقها منتقل شود.
جواب:
جهت دهی امور دنیوی بشر در همه عرصه های فردی و اجتماعی، سیاسی... به سمت توحید، آخرت، معنویت و ملکوت...
این وظیفه نیازی به احاطه بر علوم بشری و جزییات سیاست و... ندارد علم به کلیات این امور کافی است و در این جهت فرقی بین فقها و انبیا نیست.(امام خمینی: پیامبران دعوت به دنیا نمی کنند چون دنیاخواهی در طبیعت همه انسان ها هست و اتوماتیک میل به دنیا و تنظیم دنیا در درون بشر هست و نیازی به انبیا نیست ولی میل به آخرت و محدود کردن دنیاخواهی در نفس امّاره بشر نیست لذا کار انبیا تقیید خواسته های دنیوی بشر است که از آن در قرآن تعبیر به تقوای الهی(اتّقوا الله)می شود این وظیفه بعد از انبیا به فقها واگذار می شود و برای اینکه در مرحله اجرا و نظارت بر اداره امور جامعه و قانون گذاری برای دینی کردن جامعه اختلاف و تشتت نشود در مرحله کلان کشور و حکومت، به ولی فقیه واحد یا شورای فقها واگذار می شود.لذا فقیه لزومی ندارد برای ولایت بر جامعه به تمام علوم بشری مسلط باشد بلکه وظیفه اش تنظیم سیاست های کلی کشور و جهت دهی به سمت اسلام و آخرت و دین و معنویت است. در واقع ولی فقیه به اجرای رساله عملیه در سطح کلان کمک می کند و در این امر از مشورت چکارشناسان کمک می گیرد).
2-ولایت عمومی و حکومتی انبیا و امامان و فقها چگونه تحقق می یابد؟
جواب:
اگر مقدمات آن فراهم شود تحقق می یابد مقدماتی مثل اقبال عمومی جامعه.
آیت الله جوادی آملی: فقهای قبل از امام خمینی، این شرط را حصولی می دانستند یعنی اگر به دلایلی جامعه به امامان و علما اقبال کردند ولایت وظیفه می شود و گر نه، وظیفه ای نیست. و ادله ولایت فقیه وظیفه ای برای فقها در این زمینه، بر عهده فقها نگذاشته،
ولی حضرت امام خمینی معتقد بودند که این شرایط تحصیلی است و فقیه وظیفه دارد برای تحقق این شرایط تلاش کند همانگونه که انبیاء و رسولان الهی برای اجرای دین در جامعه تلاش می کردند و مبارزات اجتماعی،سیاسی..داشتند و با فراعنه و طاغوتیان می جنگیدند تا بتوانند حکومت دینی تشکیل دهند.
پله پله تا اجتهاد جامع
نکاتی مهم درباره #ولایت_فقیه: ۱-وظیفه اصلی انبیاء و امامان چیست که به فقها منتقل شود. جواب: جهت د
تبیین و توضیح تفصیلی این مطالب در صوت های زیر آمده👇👇
8.35M
۱-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
وظیفه اصلی انبیاء و فقها در حکومت دینی جهت دهی دنیای مردم به سمت آخرت و توحید و معنویت است.
#قسمت_اول
@ejtehadjame
15.47M
۲-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
تفاوت عناوین #نبی، #رسول و #امام و #ولی و تأثیر آن در بحث #ولایت_فقیه و #حکومت_دینی
#قسمت_دوم
21.03M
۳-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
تفاوت عناوین #نبی، #رسول و #امام و #ولی و تأثیر آن در بحث #ولایت_فقیه و #حکومت_دینی
دعوت تکوینی و تشریعی خداوند به توحید و کفر حداکثری و ایمان حداقلی بشر
انبیاء الهی فقط یک حرف را تکرار می کردند(تقوای الهی)
مطالبی زیبا و قابل توجه از سوره یس، ص، شعراء
گمراهی و کفر اکثر بشر از مقدرات حتمی خداست. لذا هیچ حکومت دینی(انبیاء و معصومین یا فقها و ولی فقیه و جمهوری اسلامی) نمی تواند به صورت حداکثری دین را در جامعه اجرا کند.
فقط اتمام حجت هست تا اکثریت از روی حجت راه گمراهی پیش گیرند و اقلیت هم با حجت راه سعادت را پیش گیرند.
#قسمت_سوم
6.54M
۴-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
پاسخ بعضی سوالات مرتبط با صوت های قبلی
#قسمت_چهارم
6.96M
۵-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
پاسخ بعضی سوالات مرتبط با صوت های قبلی
#قسمت_پنجم
🔹قرآن و زن
✍استاد شهید #مطهری
...قرآن در عین حال واضع یک سلسله مقررات و قوانین است چه در باب عبادات چه در باب مسائل اجتماعی كه اصطلاحا در فقه آنها را «معاملات» می گویند، در باب حقوق اجتماعی، در باب حقوق خانوادگی. مثلا همین مسئله حقوق زن، چون من خودم در این مسئله به نسبت بیش از سایر مسائل مطالعه دارم، پس از مطالعه کردن در همین موضوع وقتی که بَینی و بین الله قرآن را مطالعه کردم و دقیقا- تا حدودی که برایم مقدور بود- در همین زمینه حقوق زن رسیدگی کردم دیدم سطح قرآن خیلی سطح عالی عجیبی است.
وقتی من همان را مقایسه کردم با روایاتی که در این زمینه آمده است- چون روایت بالاخره دست بشر [به آن[ رسیده؛ قرآن متواتر است یعنی کلام خداست که عین همان کلام به ما رسیده، انگار واسطهای نخورده است، ولی روایات را راویان نقل کردهاند، احتمال اینکه یک کلمه زیادتر یا کمتر و یا همه آن را به کلی جعل کرده باشند هست- دیدم منطق روایات اسلامی در باب حقوق زن هرگز به سطح قرآن نمیرسد. وقتی که به فقه اسلامی مراجعه کردم دیدم چون سلیقههای شخصی فقها هم که متأثر از محیط و زندگیشان بوده خواه ناخواه در آراءشان تأثیر داشته، یک درجه پایینتر از اخبار و روایات است. بعد وارد عرف مسلمین که شدیم دیدیم حتی یک درجه هم از فقه اسلامی پایینتر است.
📚نبوت ص۲۲۲ ، مجموعه آثار ج۴ ،ص۵۴۹ 👉
#زن #تفسیر
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
📚 #کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد»
✍حجت الاسلام سیدمحمدرضا واعظی
این کتاب به کمک و یاری «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل عرضه شده است.
🔻در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است.
این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود».
#روش_شناسی_اجتهاد
✔️کشکول ناب حوزوی🔻
✅ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نکته مهمی که در کارتون پینوکیو بود و خیلی از ماها بهش توجه کافی نکردیم!
حتما ببینید تا سراب جلوه های غرب که چون تله ای تزیین شده برای بردگی و استثمار سایر انسانهاست را بهتر بفهمید
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 پیشنهاد تماشا/ بنابر نشانه های قرآن کریم کوروش ذوالقرنین است! ماجرای تکرار نام کوروش بزرگ در تورات «از زبان علی اکبر رائفی پور ببینید»
🔸 توهین به کوروش از اهداف صهیونسیم است زیرا با ایجاد شایعاتی درباره این پادشاه بزرگ ایرانی بدنبال ایجاد اختلاف میان جوانان ایران دوست کشورمان است...
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436