#دروسخارج #نقدوبررسی
🔸نقد و بررسی بیانات استاد علیدوست
🔸برگرفته شده از کتاب "نظام معرفتی فقاهت"
◼️رجوع به اقوال علمای فقه یا اصول تا چه اندازه تعیین کننده است؟ آیا بدون رجوع می توان نظری فقهی داد؟ در پاسخ باید گفت:
🔹یاری گرفتن از ضروریات تکامل است. ما به گونه ای آفریده شده ایم که جز در تعاون و هم یاری نمی توانیم به رشد انسانی خود دست یابیم. از این روست که به جامعه روی می آوریم و دست کمک به سوی هم دیگر دراز می کنیم. یاری دادن و یاری ستاندن وجوه مختلفی دارد که یکی از آن ها استعانت علمی دانشمندان از یک دیگر است. زیرا انسان هر چند که کاربلد باشد، باز هم یک انسان است با محدودیت های خاص انسانی. در نتیجه در معرض خطا و اشتباه قرار دارد. از این رو لازم است عقل محدود خود را با خردهای دیگران پیوند بزند تا به شبکه ای از عقل های فرهیخته دست یابد.
🔹با این مقدمه به این نتیجه می رسیم که مشاوره و مراجعه به اقوال دیگران، تابع احکام کمک گرفتن از آن هاست. به دیگر سخن؛ هر چه پاسخ ما از «کی، کجا، چگونه، تحت چه شرایط و به چه اندازه از دیگران باید کمک بگیرم؟» شفاف تر باشد، جواب مان از ابعاد مراجعه به اقوال علما و بهره گیر از تراث علمی نیز روشن تر خواهد بود.
🔹اگر ما نیاز نداشته باشیم، کمک نمی گیریم. به عبارتی ما وقتی باید از دیگران کمک بگیریم که نتوانیم از عهده کارهای خود براییم وگرنه اگر بدون محک زدن توانایی های بدنی و ذهنی خود به سمت سایرین برویم، هم به خود آسیب زده، تن و ذهن مان را ضعیف می کنیم و نیز هم نوعان خود را به دردسر می اندازیم. اگر بنا باشد همه از هم بدون ضرورت کمک بگیرند، زندگی از جریان طبیعی خود خارج می شود.
◼️این بیان در نحوه تقدم و تاخر مراجعه به اقوال و بررسی ادله تاثیر گذار است به این بیان که:
🔹فقیه باید کار خود را با مراجعه به ادله عقلی و نقلی شروع کند. راسا سراغ ادله رود و تنها در صورتی که نتواند به جمع بندی راضی کننده و اطمینان آوری برسد، در مرحله دوم به اقوال سایر علما رجوع کند. این که امروزه برخی از سر عادت ابتدا از اقوال شروع می کنند و آن گاه سراغ ادله هر کدام از آن ها می روند، برخلاف جریان فطری تفکر است.
🔹این روش منجر به تنبلی ذهنی از یک سو، سلب اعتماد به نفس علمی و از همه مهم تر قوه خلاقه فقیه را تحت الشعاع قرار می دهد. زیرا او همیشه عادت می کند که از همان زاویه هایی به ادله بنگرد که نسل های پیش از او نگریسته اند. از این رو هیچ گاه نمی تواند آزاد و رهای از زاویه های علمی سایرین ادله را بررسی کند. در ضمن اگر او به ادله رجوع بکند شاید نیازی به مراجعه اقوال نبیند. چرا که رجوع به اقوال موضوعیت ندارد و تابع نیاز است.
🔹در اینجا ممکن است سوال شود که تاخیر انداختن بررسی اقوال از بررسی ادله، می تواند دوباره کاری های فراوانی را رقم بزند. چه بسا او پس از کلی تلاش علمی به نتیجه ای برسد که صدها نفر پیش از او به آن رسیده اند. در نتیجه موازی کاری کرده و عمر خود را تلف کرده است.
🔹در بررسی این دغدغه مبارک می افزاییم:
این مساله در جایی قابل طرح است که همه به یک نظر رسیده اند، در نتیجه نیازی به بررسی های دیگر نیست.ولی واقعیت روایات شیعه نشان می دهد که هم چون مساله ای کم تر یافت می شود و در اغلب مسائل اختلافاتی به چشم می خورد.
🔹اگر مساله به اندازه ای آسان و ادله به قدری روشن باشند که کسی در آن اختلاف نکند، چه قول دیگران رجوع کنیم و چه نکنیم، در هر حال خیلی زود به نتیجه می رسیم. اما در جایی که ادله یک دست نبوده، اقوال نیز مختلفند، نمی توان مطمئن شد که رجوع مستقیم به اقوال بر سرعت حل مساله بیفزاید. زیرا فهم اقوال مبتنی بر فهم ادله آن هاست و فهم ادله نیاز به رجوع به ادله اصلی را دارد. بنابراین بهتر است که فقیه ابتدا به ادله اصلی رجوع کند و به یک جمع بندی درباره آن ها برسد، آن گاه وقتی به اقوال مراجعه می کند، به سرعت ادله هر کدام را می فهمد و می تواند آن ها را مقایسه نماید و درباره صحت و سقم استدلال هایشان قضاوت نماید.
🔹نکته مهم دیگری که باید یادآوری کنیم این است که ما معتقد به روش رفت و برگشتی هستیم. مقصود از رفت و برگشت این است که ابتدا باید سراغ ادله برویم اما نباید خیلی معطل شویم. یعنی تلاش خود را می کنیم تا به جمع بندی قابل اعتمادی از ادله برسیم. اگر مساله واضح شد که نیازی به رجوع به اقوال نیست. اگر هم رجوع کنیم، تبرّکا و تیمّنا است. اگر مساله واضح نشد، به جای تکرار بررسی ادله، سراغ اقوال می رویم تا از تجربیات علمی آن ها بهره ببریم. دوباره از اقوال به ادله رجوع می کنیم. باز اگر مساله روشن شد که هیچ وگرنه باز هم به همین حرکت ادامه می دهیم. مدل رفت و برگشتی هم مانع از شکوفایی قوه خلاقیت ما نمی شود و هم امکان استفاده از تجربیات علمی فحول و بزرگان علم را فراهم می کند
📚برگرفته از کتاب "نظام معرفتی فقاهت
پله پله تا اجتهاد جامع
#دروسخارج #نقدوبررسی 🔸نقد و بررسی بیانات استاد علیدوست 🔸برگرفته شده از کتاب "نظام معرفتی فقاهت" ◼
حاشیه:
این بیان،خیلی دقیق است
با یک نگاه تحلیلی متوجه می شویم سیر طی شده در دروس خارج برای استنباط و اجتهاد در یک مسأله به یک لحاظ به دو سیر و روش تقسیم می شود
۱-سیر از اصل و کلی به سوی فرع و جزئی(با آمیزه ای از روش رفت و برگشت)
۲-سیر از فرع و جزئیات به سوی اصل و کلی
راه میانبر و منطقی و فنی تر همان سیر اول است نه دوم،ولی دروس خارج فعلی بیشتر از روش دوم استفاده می کنند.
کتاب های حوزوی چه در فقه و چه در اصول و چه در اعتقادیات غالبا طبق سیر دوم است ولی مرحوم علامه طباطبایی(قدّس سرّه)در کتبی مثل بدایة الحکمة و نهایة الحکمة و در مجموعه رسائل از روش و سیر دوم استفاده کرده و در تفسیر المیزان از هر دو روش،
در کتب فقهی قدما غالبا از سیر و روش اول استفاده شده
این بحث نیاز به تبیین جدّی دارد و در رسیدن به اجتهاد و در رسیدن به نظر نهایی در دروس خارج و در کم کردن احتمالات عدیده در فهم روایات و در کم کردن تعارضات بین روایات و همینطور در بیان بهتر و جامع تر احکام و مباحث اعتقادی و اخلاقی در منابر تبلیغی تأثیر بسیار زیادی دارد و در عمل مسیر اجتهاد جامع را خیلی کوتاه می کند.امیدواریم بتوانیم در فرصتی مناسب به آن بپردازیم
البته اخیرا به صورت خلاصه آنرا در جلسه ی مباحثه قواعد فقهیه تبیین کردیم انشاالله صوت آنرا در اختیار عزیزان قرار می دهیم
⛔️| احساس خطر از حوزه قم!
طبیعت قم، طبیعت طلّاب، حوزهی علمیّه، طبیعت دین است، طبیعت تبلیغ است، طبیعت قناعت است، طبیعت حضور مرجعیّت است که مرجعیّت خیلی مهم است؛ اینها همه از خصوصیّات حوزه است و همین موجب میشود که پایهی انقلاب در اینجا محکم بشود. اگرچنانچه ما دیدیم تلاشهایی دارد انجام میگیرد برای اینکه از حوزهی علمیّهی قم انقلابزدایی کنند، باید احساس خطر کنیم. ۹۴/۱۲/۲۵
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
⭕️ | هم لباسی های موریانه
یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت میکردند که با او چگونه رفتار شود. من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است - والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم اینطور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند - حالا بعضی از این هملباسهای ما مثل موریانهای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره میخورند و از بین میبرند؛ ایشان هم این معنا را تصدیق کردند. واقع قضیه همین است. باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانهها نباشیم. خدای نکرده هر عملِ زشت و وقیح و یک کار نامناسبی که از یکی از ماها سربزند، رخنهای در آن ذخیرهی ارزشمند هزار سالهی روحانیت و علمای شیعه است.
۱۳۸۵/۰۸/۱۷
#توصیه
☑️ @Khamenei_Hawzah
farsi.khamenei.ir/ndata/news/34287/B/13950616_0534287.jpg
آنچه مهم است این است که طلبهى دین، عالم دین و روحانى -به اصطلاح رایج- وظیفهى خودش را در هر برههاى از زمان تشخیص بدهد. اگر وظیفه تشخیص داده نشد، علم و تقوا و مانند اینها به درد نمیخورد؛ یعنى بجا مصرف نمیشود. ۹۵/۶/۱۶
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
🔔| چرا نغمهی اذان شنیده نمیشود؟!
چرا بنده باید بشنوم که در تهران با این عظمت، برای نماز صبح در اول اذان، چندان مسجدی باز نیست و چندان نماز جماعتی برقرار نمیشود!؟
ما باید صبحها و ظهرها و شبها برویم و با مردم نماز بخوانیم؛ این اوّلیترین و ضروریترین کار ما در مساجد است. چرا باید در این شهر با این عظمت، با این همه هیاهوهای گوناگون از اطراف و اکناف، نغمهی اذان در همه جای شهر شنیده نشود!؟
اذان، علامت مسلمانی است. چه کسی گفته باید در پشت بام مساجد یا در مساجد بزرگ و عمده، حتّی در سحرها - ظهر و شب که جای خود را دارد - از طریق بلندگو اذان نگویند؟ وقت اذان که میشود، باید تهران یکسره صدای اذان باشد. مگر اینجا قبةالاسلام نیست؟ مگر ما این حرف را نمیگوییم؟ اینکه ظهر بشود، از ظهر یک ساعت هم بگذرد، کسی در خیابان راه برود، اما احساس نکند که ظهر شده است، آیا این قضیه با آن ادعا میسازد!؟
اگر ما مساجد را گرم نگه نداریم، در مساجد حضور نداشته باشیم و در حد توان و امکانِ یک روحانی و پیشنماز به مسجد نرسیم، چهطور میتوانیم توقع کنیم که به هنگام اذان ظهر مردم دکانهاشان را ببندند و بیایند پشت سر ما نماز بخوانند!؟ ما باید آنجا باشیم تا زمینه برای آمدن مردم فراهم بشود.
البته آمدن مردم هم تبلیغات و گفتن میخواهد؛ اما زمینه و مقتضی آن، عبارت از حضور ما در آنجاست، که متأسفانه ضعیف شده است؛ ما باید اینها را علاج کنیم. ۷۰/۱۲/۱۴
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
این حوزهای که شمامیخواهید و به قول شما الان وجودندارد،شما بهوجود بیاورید. اراده و خواست شما حوزه را بوجودمیآورد. ۹٦/٦/٦
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
اگر اعلم علما هم باشید و زمانتان را نشناسید و ندانید ترفندهای استکبار و نیز مشکلات جامعه چیست، نمیتوانید برای جامعهی اسلامیتان مفید واقع شوید. ۶۸/۴/۲۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ eitaa.com/joinchat/3347382274C754492386c
🌱| اگر صاحب جواهر فلان طور زندگی می کرد
به اتفاق اعضای شورای مرکزی ائمه ی جمعه خدمت امام رفته بودیم. ... ایشان، نصایحی فرمودند . ... ایشان از مرحوم صاحب جواهر یک مثل زدند و فرمودند: اگر قرار بود صاحب جواهر فلان طور (به یک زندگی اشاره کردند) زندگی کند، یک صفحه هم نمی توانست بنویسد بعد گفتند آیا میدانید ایشان، جواهر را در چه شرایطی نوشته است؟ آن وقتها در نجف، سرداب هم معمول نبود . ایشان، در اتاقی همسطح زمین نشسته بود و پنجره ی اتاق را بالا زده بود، تا یک مقدار باد و نور بیاید آن وقتها، پنجره ها کشویی بود که گاهی هم پایین می افتاد. در چنین شرایطین، ایشان پای پنجره نشسته بود و جواهر را می نوشت امام می فرمودند که نسیم، نسیم خنک نبود؛ بلکه نسیم نجف بود که گرمای زیادی داشت.
☀️ من در فصل تابستان، در نجف نبوده ام؛ اما تابستان شبیه نجف را که می گفتند شبیه نجف است دیده ام. تابستان ایرانشهر را به خاطر دارم که باد آن، مثل گرمایی که از تنور بلند می شود، صورت انسان را می سوزاند. اصلا خود آن باد، آزار دهنده بود و انسان می گوید، خدا کند که این باد قطع بشود!
📚 مرحوم صاحب جواهر در چنان وضعیتی کنار پنجره نشسته بود، تا از آن نسیم به او بخورد و چنین کتاب با عظمتی را آن هم در شش جلد بنویسد. امام می فرمودند، اگر صاحب جواهر، فلان طور زندگی می کرد، نصف صفحه هم نمی توانست بنویسد.
سخنرانی در دیدار اعضای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ی علمیه قم ۱۳۶۱/۰۵/۱۲
#ساده_زیستی
☑️ @Khamenei_Hawzah
✈️ | فرهنگ وارداتی اروپا
از جمله آفات جدید و فرهنگ جدید و نظام آموزش جدید - که وارداتی اروپاست - این است که استاد به خودش زحمت نمیدهد فکر نو تولید کند، خیلی اوقات بیمطالعه درس میگوید.
📚 استاد ما بیمطالعه درس نمیگوید. استاد ما مطالعه میکند، تأمل میکند، فکر میکند؛ با فکر درس میگوید. اگر شما ده دوره هم #مکاسب را تدریس کردید، دوره یازدهم باز باید فکر کنید، شاید چیز تازهای به نظرتان بیاید.
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
#توصیه
☑️ @Khamenei_Hawzah
‼️ | برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده ای کردید؟
ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق العادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده ای کردید؟
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
#توصیه
#تبلیغ
☑️ @Khamenei_Hawzah
🔁 | نسبت حوزه و نظام
نسبت روحانیت با نظام اسلامی، نسبت حمایت و نصیحت است. حمایت در کنار نصیحت، دفاع در کنار اصلاح.
#حوزه_انقلابی
☑️ @Khamenei_Hawzah
💢 | این حرف ها، حرف های بنده حقیر نیست؛ بلکه حرف آن نسلی است که گذشته، حال و آینده روحانیت را در مقابل چشم خود مجسم میکند.
#تحول_حوزه
☑️ @Khamenei_Hawzah
⭕️ | هم لباسی های موریانه
یک وقتی به مناسبتی خدمت امام رسیدیم؛ صحبت راجع به یک روحانی بود که یک تخلفی کرده بود و امام با ما مشورت میکردند که با او چگونه رفتار شود. من به ایشان مفصل گفتم که این پیروزی شما در انقلاب، محصول هزار سال آبروی روحانیت شیعه است - والّا چرا باید وقتی یک مرجع به میدان آمد، مردم اینطور به دنبالش بیایند و جانشان را فدا کنند، که در نهضت امام بزرگوار ما کردند. هزار سال آبروی شیعه متراکم شد تا به اینجا رسید که یک مرجعی مثل امام بزرگوار ما که جرئت داشت، شجاعت داشت، قابلیت داشت، روح فداکاری و آگاهی به زمان داشت، پا بگذارد وسط میدان، و مردم هم به دنبالش بیایند - حالا بعضی از این هملباسهای ما مثل موریانهای که در یک بنایی بیفتد، دارند این آبروی هزارساله را ذره ذره میخورند و از بین میبرند؛ ایشان هم این معنا را تصدیق کردند. واقع قضیه همین است. باید مراقب باشیم ما جزو آن موریانهها نباشیم. خدای نکرده هر عملِ زشت و وقیح و یک کار نامناسبی که از یکی از ماها سربزند، رخنهای در آن ذخیرهی ارزشمند هزار سالهی روحانیت و علمای شیعه است.
۱۳۸۵/۰۸/۱۷
#توصیه
☑️ @Khamenei_Hawzah
✏️ | من زیّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی كنم: پارسایی با عزت، و نظم در تحصیل و زندگی.
۱۳۷۹/۰۷/۱۴
#زی_طلبگی
☑️ @Khamenei_Hawzah
حوزهی علمیه، بخصوص حوزهی علمیهی قم مادر این نظام است؛ یک مادر چگونه میتواند از فرزند خود غافل بماند؟
#حوزه_انقلابی
☑️ @Khamenei_Hawzah
📚 | اصول باید در خدمت فقه باشد
در حوزه، علم فقه و اصول - که دنباله فقه است - مبنای کار حوزه است؛ اما بنده طرفدار اختصاص یافتن به مسئله اصول به عنوان یک علم مستقل نیستم و خیلی برای حوزه مفید نمیدانم؛ اصول باید در خدمت فقه باشد. خود فقها و اصولیین هم معترفاند که بعضی از مباحث اصولی هیچ خدمتی به فقه نمیکند.
۱۳۸۹/۰۸/۰۲
#تحول_حوزه
☑️@Khamenei_Hawzah
📥| نیاز زمان چیست؟
بگردید ببینید نیاز مردم این زمان چیست و مردم، محتاج چه چیزی هستند؛ آن را از شرع مقدس اسلام بگیرید. آنرا پخته کنید، آماده نمایید و مثل شیری، در کام مردم بریزید.
📆۱۳۶۱/۲/۷
☑️ @Khameneihawzah
📌این را از دست ندهید...
علىاىحال كار معنويت، كار دلدادگى به عالم معنا، در حوزه اساس كار است؛ اين را بايد همه توجه داشته باشيم. كمبود اين معنا در حوزه به ما لطمه ميزند. بخصوص طلاب جوان را كه بيش از همه احتياج دارند، بيش از همه هم از اين بيانات آمادگى و تأثر دارند. گاهى سر درس، استاد به يك مناسبتى دو كلمه چيزى بگويد، طلبه از اين رو به آن رو ميشود.
دل جوان آماده است؛ اين را از دست ندهيد. يك حديث بخوانيد، دو كلمه نصيحت كنيد. اول، نصيحت به خود ماست. اين حديث را كه من ميخوانم، اول كسى كه مخاطب است و انشاءاللَّه اول كسى كه بايد از آن متأثر شود، خود گويندهى حديث است؛ براى خودتان هم مفيد است. حوزه به اين احتياج دارد.
📆۱۳۸۹/۰۸/۰۲
#تهذیب
☑️@KhameneiHawzah
📥روحانی اگر درست شد همه چیز درست میشود و اگر - خدای نخواسته - فاسد شد، فَسَدَ العالَمُ.
📆۲۲ دی ۱۳۶۰
☑️ @KhameneiHawzah
🌱 فقه سنتی و پویا
فقه پویا، همان فقه سنتی ماست. پویاست، یعنی علاجکنندهی مشکلات انسان و پاسخگوی حوادث واقعه است؛ و سنتی است، یعنی دارای شیوه و متدی است که بر طبق آن «اجتهاد» انجام میگیرد.
📆۱۳۶۸/۰۴/۲۰
#فقه_سنتی
☑️@KhameneiHawzah
🚙 رهبرانقلاب در ابتدای درس خارج فقه این هفته:
⛔️ استفاده از ماشینهای گران قیمت برای روحانیون و طلاب حرام است
📝 حضرت آیتالله العظمی خامنهای در ابتدای درس خارج فقه روز یکشنبه (١٧بهمن۹۵)، پس از بیان حدیثی اخلاقی، با اشاره به «حرام بودن استفاده از ماشینهای گران قیمت برای روحانیون و طلاب» فرمودند نامهای دریافت کردهاند که در آن نوشته شده بعضی از افراد حاضر در درس، با ماشینهای گرانقیمت دویست میلیونی تردد میکنند.
🔻ایشان در این باره افزودند: حرمت اسراف برای همه است، هر کسی در هر حدّی چه غنی، چه متوسط یا فقیر ممکن است اسراف کند و اسراف، عمل حرام است. این ماشینهای گرانقیمت حرام است.
🔺رهبر انقلاب با اشاره به وجود برخی جهات امنیتی و حفاظتی برای استفاده از ماشین گرانقیمت فرمودند: توجه کنید! عمل، ورع، اجتهاد، زهد، بیرغبتی، نرفتن به دنبال زخارف مادی و زیبائیهای ظاهریِ زندگی، وظیفهی اصلیِ ماست.خطحزبالله
☑️ اخبارومطالبدربارهرهبرانقلاب👇
http://telegram.me/joinchat/BVJQOTudY71xuff_eM03yg
🔸روحانیون باید باشناخت فضای مجازی و استفاده از فرصتهای آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.
🔗درس خارج فقه - ۹۵/۶/۱۶
☑️ @KhameneiHawzah
📸طرح|بیمایه فطیر است.
📚 رهبرانقلاب:باید #درس بخوانید.مکرر بنده به آنها می گفتم:باید مایه پیداکنید.
🕋 اگر مایه پیداکردیدآن وقت میتوانیدحرکت عظیم انجام بدهید
⏳ ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🕌 @KhameneiHawzah
📗بدان، اَیَّدَکَاللّه
📥نصایح رهبر معظّم انقلاب اسلامی(مدّظلّه) به طلاب
#معرفی_کتاب
☑️ @KhameneiHawzah
📥| آموختن در هر فرصتی
استعداد حوزهها نباید هدر برود و برای این منظور نظام آموزشی حوزه باید اصلاح شود، فرصتهای آموزشی مناسب برای طلاب فراهم آید و از تعطیلات حوزه نیز کاسته شود.
همچنین طلاب باید از هر فرصتی برای آموختن و درس خواندن استفاده کنند، زیرا دنیا و جوامع مسلمان به وجود آنها نیازمندند. ۱۳۷۴/۹/۱۶
☑️رهبر حوزه ها👇
@KhameneiHawzah
از نظر آنها (دشمنان) هر یک از شما (طلاب) بالقوه یک امام خمینی هستید. ۸۳/۴/۱۵
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
☝️| یک امام خمینیِ بالقوه
اینها با یکیک شما نه تنها مخالفند، بلکه دشمناند. به هر کدام از شماها به چشم منبعی برای روشنگری و افشاگری نگاه میکنند؛ که اگر این منبع فعال شود و کار بکند و باطن و استعداد و ظرفیت خودش را بروز دهد، کار بر استکبار #دشمن دشوار خواهد شد. از نظر آنها هر یک از شما بالقوه یک امام خمینی هستید.
اینها با یکیک عمامه به سرها و طلبهها و روحانیون دشمناند؛ چرا؟ چون بنای کار آنها بر ظلمات، بر چشمبندی و بر کتمان حقیقت و پرده روی کار کشیدن است. ۸۳/۴/۱۵
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نظام درسی در حوزه باید کوتاه و کارآمد و بهروز شود. ۱۳۷۹/۷/۱۴
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نظام درسی در حوزه باید کوتاه و کارآمد و بهروز شود. من قبلاً هم راجع به مسألهی برنامههای درسی حوزه عرض کردهام که بنده به هیچ وجه طرفدار رقیق کردن، بیعمق ک
ردن و بیسواد بارآوردن طلبه نیستم؛ اشتباه نشود.
من میگویم این دورهای را که ما طی میکنیم، میتوا
ند با استفاده از شیوههای جدید، فشردهتر شود. مثلاً من ادبیات را عرض کنم. من نمیدانم اکنون ادبیات در چند سال خوانده میشود؛ اما ادبیاتی را که ما در کتاب «مغنی» یا «مختصر مغنی» یا «مطوّل» یا «مختصر مطوّل» میخوانیم، ادبیات استدلالی است؛ یعنی راهی برای مجتهد شدن در ادبیات است و طلبهی ما این را لازم ندارد. فقیه احتیاج نیست که در ادبیات مجتهد باشد.
اینکه گفتهاند در همهی مقدمات اجتهاد، اجتهاد لازم است، حرف محکمی نیست. البته در بعضیهایش اجتهاد لازم است؛ اما در این چیزها اجتهاد لازم نیست. شما باید بدانید که این کلمه به چه معنا به کار میرود. این قدر چیزهای متّفقٌعلیه در ادبیات وجود دارد. «چرا این جمله یا این کلمه به این معنا به کار میرود؛ فلان نحوی این طور گفته است، این هم استدلالش؛ فلان کس دیگر اینگونه گفته، این هم استدلالش»؛ شما به اینها چه احتیاجی دارید؟! باید کارآمد، کوتاه، بهروز، در مدّت کوتاهی - یکی، دو سال - از دورهی ادبیات عبور کنند؛ از اول تا آخر. ۱۳۷۹/۷/۱۴
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نمیگوییم عبای پاره به دوشمان بیندازیم؛ معنای زیّ طلبگی این نیست. معنایش این است که در دنیاطلبی مثل دنیاطلبان عمل نکنیم؛ هر چه هوس کردیم، بخواهیم. من قبلها روایتی دیدم که هر کس هر چه دلش خواست بپوشد، هر چه دلش خواست بخورد و هر مرکوبی که دلش خواست سوار شود، این شخص پیش خدای متعال ملعون است. این شأن پولدارها و پولپرستهاست. ما هم فلان چیز را هوس میکنیم، اما حالا پول نداریم، بهمجردی که پول گیرمان آمد، فوراً میرویم آن را تهیه میکنیم؛ منتظریم که از این صد جزء اشرافیگری، وقتی این یک جزئش فراهم شد، نود و نه جزء دیگر را هم در فرصتهای دیگر همینطور بتدریج فراهم کنیم. این شأن طلبگی نیست. شأن طلبگی این است که انسان یک زیّ متوسطی همراه با قناعت، سلامت مالی و سادگی به طور نسبی برای خودش نگه دارد. سلامت اخلاقی، خیلی مهم است. آن وقت قداست حفظ خواهد شد. ۱۳۸۵/۸/۱۷
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از اینکه ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند. باید گریه کند. حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است. ۷۳/۶/۲۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📌 | فقه اسلام، برنامه جامع زندگی
ما اگر بخواهیم آنچه را كه باید عمل بشود، در یك جمله خلاصه كنیم، آن یك جمله عبارت از فقه اسلامی است.
ما باید فقه اسلامی را در جامعه پیاده كنیم.
👈فقه اسلامی، فقط طهارت و نجاسات و عبادات كه نیست؛ فقه اسلامی مشتمل بر جوانبی است كه منطبق بر همهی جوانب زندگی انسان است؛ فردیاً، اجتماعیاً، سیاسیاً، عبادیاً، نظامیاً و اقتصادیاً؛ فقهاللَّه الأكبر این است.
آن چیزی كه زندگی انسان را اداره میكند - یعنی ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات سیاسی و وضع معیشتی و ارتباطات خارجی - فقه است.
📆۱۳۷۰/۱۱/۳۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
💠 من #زی_طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی كنم:
1⃣ پارسایی با عزت
2⃣ نظم در تحصیل و زندگی
📆۱۳۷۹/۰۷/۱۴
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
❌| گاهی درس خواندن ضرر دارد!
گاهی علم، غرور میآورد. گاهی علم، انسان را پَرت میکند از "صراط مستقیم". اینهایی که دین سازِ قلّابی بودند، اکثراً اهل علم بودند. اینهایی که دعوت برخلاف واقع کردند، اکثراً از اهل علم هستند. [اما] چون علم، قرائت به اسم ربّ نبوده است، انحراف داشته است از اول. این راه انحرافی هرچه پیش رفت، بیشتر انحراف حاصل میشود؛ دورتر میشود از انسانیت.
📥امام خمینی(ره) - ۵۸/۴/۷
☑️ @Khameneihawzah
📌| منهای روحانیت نمیشود!
اصلاح جامعه بدون روحانیت، ممکن نیست. این مطلب را کنار بگذارید؛ که منهای آخوند، نمیشود آقا. شما بخواهید مملکتتان را اصلاح کنید، منهای آخوند اصلاح بردار نیست!
از آن طرف هم اگر آخوند بخواهد بگوید که منهای دانشگاه، منهای جبهههای سیاسی، آن هم صحیح نیست برای اینکه آن هم کارشناس لازم دارد.
📥امام خمینی(ره) - ۱۳۵۷/۱۰/۰۳
☑️ @KhameneiHawzah
📒 | بی مایه فطیر است.
عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همهی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایهی علمی. در دوران مبارزات در مشهد بنده درس میگفتم - سطوح درس میدادم؛ مکاسب و کفایه میگفتم - در کارهای مبارزه هم بودم. طلبههایی که با بنده معاشر بودند، خیلی از آنها داخل مسائل مبارزه بودند. حضور در میدانهای سیاسی و اجتماعی، بعضی از آنها را دچار تردید کرده بود که خواندن این درسها و دقت در متون درسی چه فایدهیی دارد؛ برویم مشغول کار سیاسی شویم. آنها در همان میدان سیاسی هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چیزهایی میآموختند. وقتی متوجه این تردید شدم، به آنها گفتم هر کاری بخواهید بکنید، بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض میکنم: برادران عزیز! مایهی علمی را مستحکم کنید.
۱۳۸۳/۰۴/۱۵
☑️ @KhameneiHawzah
این منطقی نیست که طلبه حتماً در دورانهای اولیهی درس هجرت کند، برود به حوزههای بزرگ، بعد هم دیگر برنگردد؛ این نمیشود.
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
☑️ @KhameneiHawzah
📚 | درس یک عبادت است.
درس در حوزههای علمیه یک عبادت محسوب میشود. تربیت طلبگی از اوّل این است، درس یک عمل عبادی است. لازمهاش این است که این کار مقدس به حساب بیاید. اساتیدی که قبل از درس وضو میگیرند تا با وضو بروند سر درس و طلابی که پیش از رفتن به جلسهی درس وضو میگیرند تا با وضو در درس حاضر بشوند، در حوزهها کم نیستند. این یکی از چیزهای معمولی و رائج است که وضو بگیرند بروند درس. درس را آن روزی که در حوزهها هیچ امتحانی وجود نداشت و هیچکس از کسی نمیپرسید که شما چقدر درس خواندید و بیا ببینم چی خواندید، درس را در همان روزها هم طلبهی حوزه با شوق و رغبت و به صورت خستگیناپذیر و با فراموش کردن بسیاری از جلوههای زندگی دنبال میکرد هیچ انگیزهای جز انگیزهی معنوی و اخروی و الهی نمیتواند یک طالب علم را آن وقتی که از او نمیپرسند آقا شما چی خواندید و پیش کی خواندی؟ اینجور وادار به درس خواندن نمیکند.
۱۳۶۴/۰۹/۲۶
☑️ @KhameneiHawzah
🚩| کارمند یا امام جماعت؟!
من با روحانیونی که در یک ادارهای مشغول کار میشوند، در حالی که پیشنماز فلان مسجد هم هستند، مخالفم؛ چون یک روز در هفته، دو روز در هفته، سه روز در هفته برای اقامهی نماز جماعت به مسجد نمیروند. میگوییم چرا؟ میگوید گرفتار شدم؛ سرم شلوغ بود. یا میرود نماز، ولی دیر میرود؛ مردم در صف جماعت منتظر نشستهاند؛ حالا آقا بعد از مدتی دوان دوان میآید؛ گاهی یک کیف سامسونت هم دستش است! من با این روش موافق نیستم. پیشنماز مسجد، باید مسجد را خانهی خود، جایگاه خود و ادارهی خود بداند؛ وقتی وارد مسجد شد، «کالسّمک فی الماء» باید باشد؛ احساس کند که اینجا جای اوست و عجلهای برای بیرون رفتن از مسجد نداشته باشد؛ این درست است.
۱۳۸۵/۰۸/۱۷
☑️ @KhameneiHawzah
✅ رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای در دیدار مورخه ۱۳۸۸/۱۱/۱۳ با مسئولان وزارت علوم در پاسخ به پیشنهاد اعطای دکتری افتخاری به ایشان فرمودند:
✏️ «مسئلهی دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم -که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم- اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم. شما لطف کردید و این برای ما هم مایهی مباهات است، لیکن من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.»
☑️ @KhameneiHawzah
📒|فلسفه، احتیاج امروز
🔸امام خامنه ای:
🔹روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه، «شدّ رحال» می کردند. مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند. یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند.
امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم.
📆۱۳۸۹/۰۸/۰۲
☑️ @KhameneiHawzah
🔸امام خامنهای:
🔹مسئله آمریکا پیش میآید، اظهار نفرت از دشمنان پیش میآید، مسائل خلیج فارس پیش میآید، مسائل گوناگون دیگری پیش میآید؛ طلبه اولین کسی باشد که احساس کند مسئولیتی دارد و آن مسئولیت را استسفار کند، ببیند چیست. هنگامی که مسئولیتش مشخص شد، در جای مسئولیت خودش باشد. اینها با طلبگی میسازد. تصور نشود که اگر بخواهم این طور بکنم، پس کی درس بخوانم؟ درس را همیشه بخوان. جنگ که همیشه نیست، راهپیمایی که همیشه نیست، حضور در صحنههای ضروری که هر ساعت نیست. درس را هم باید بخواند
و بیدرس و بیتحقیق و بیمباحثه، طلبه معنای خودش را از دست میدهد.
📆۱۳۶۹/۱۱/۰۴
☑️ @Khameneihawz
حرکت است، اما وقتی وسط راه به قهوه خانه خوش آب و هوایی رسید، همانجا پیاده شود و لنگر بیاندازد. اینها آفات راه ماست! ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
✅ آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⚠️ جدی بگیریم!
وظیفهی ما چیست؟ اولین وظیفهی ما این است که این نقش #روحانیت_اصیل را جدی بگیریم. من بارها گفتهام که با همهی این وسایل ارتباط جمعیای که وجود دارد - البته روحانیت باید از همهی این وسایل ارتباط جمعی استفاده کند؛ از اینترنت و تکنولوژیهای جدید ارتباطاتی باید همهی روحانیت برای دین استفاده کند؛ همچنانی که از رادیو و تلویزیون و بقیهی چیزها استفاده میکند - در عین حال، مسجد، جلسهی مذهبی، نشستن روبهروی مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بیبدیل دارد و هیچ چیزی جای این را نمیگیرد و این هم مال شماست. گروههای سیاسی خودشان را میکُشند که بتوانند یک چنین نقشی را به دست آورند؛ اما نمیشود. شما که معمم و روحانی هستید، یا آن خانم طلبه یا مبلغ، وقتی در مقابل مخاطبان خودش قرار میگیرد و میدانند روحانی است، دلبستگی و دلدادگی و اعتماد به او، از نوع دیگری است و ربطی به اعتماد به بقیهی گویندگان و سخنوران ندارد. ما باید این نقش را قدر بدانیم؛ ۱۳۸۵/۸/۱۷
✅ آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نمازشب خواندن، نافله خواندن، متوجه خدا بودن، سازنده است؛ اینها شما را پولادین خواهد کرد. نمیشود یک حوزهی ایدهآل داشته باشیم، در حالی که اینها در طُلّابش گُم است. ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
☑️ @Khamenei_Hawzah
⛔️| اول خودت بعداً کسی!
اگر ما میخواهیم مردم را موعظه بکنیم، لازمهی آن در درجهی اول، اتعاظ نفسی خود ماست. برای کسی که بنابر گویندگی دین دارد، تهذیب نفس یک امر الزامی است، تا از دل بگوید و حرف او دارای اثر بشود و عملش قول او را تقویت کند و شاهدی بر آن باشد. ۷۰/۴/۲۰
✅ آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
میدانند. ۱۳۶۴/۰۶/۲۱
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
هر روز #قرآن بخوانید؛ حتی قرآن در جیبتان باشد. من از شما برادران طلاب خواهش میکنم. هر روز قرآن را با تدبّر بخوانید و هرگز آنرا رها نکنید. ۱۳۶۷/۰۶/۱۰
☑️ @Khameneihawzah
📍| طلبه باید راهش را با علم و یقین انتخاب کند.
اگر طلبه امروز ما به درس خواندن بیاعتنایی کند، یا به دیانت و تعبد و تلاش فردی اخلاقی خود بیاعتنا بماند، یا استعداد خود را به کار نیندازد، یا هدف را گُم کند - مثل کسی که به طرف مقصدی در حال حرکت است، اما وقتی وسط راه به قهوهخانه خوش آب و هوایی رسید، همانجا پیاده بشود و لنگر بیندازد و همانجا بماند - یا اگر در اثنای راه منظرهای به چشمش خورد، نشناخته و ندانسته به سمت آن راه بیفتد و از هدف غافل بشود، همه اینها آفات راه ماست. طلبه باید راه را با معرفت و علم و یقین انتخاب کند و با معرفت و علم و یقین هم آن راه را ادامه دهد. ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⛔️| تبلیغ بدون عزاداری
بعضی حالا ممکن است بگویند شما میخواهید نهضت امام حسین را بیان بکنید، خیلی خب، بروید بیان کنید، دیگر روضهخوانی و گریه و زاری و اینها چیست؟ بروید بنشینید بیان کنید که حضرت این کار را کردند، این کار را کردند، هدفشان هم این بود. این، خیلی فکر خطائی است، نگاه غلطی است.
این عاطفهی نسبت به اولیاء خدا، اولیاء دین، این پیوند عاطفی، پشتوانهی بسیار ارزشمند پیوند فکری و پیوند عملی است. بدون این پشتوانه، خیلی سخت میشود در این راه حرکت کرد. این پیوند عاطفی، خیلی مهم است.۸۸/۸/۲۹
#تبلیغ
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
فرق رهبر و آدرس دهنده این است که آدرس دهنده، میگوید برای رسیدن به فلان جا، از این راه بروید، چندکیلومتر را طی کنید، بعد بپیچید، تا به فلان مقصد برسید. این آدرس دادن و راهنمایی کردنِ از دور است. رهبر، آن کسی است که وقتی میگویند چشمه و مرکز مقصود کجاست، دست طرف را میگیرد، میگوید برویم. این، رهبر است. رهبر ما هم که رهبر شد، این طوری شد... . امام منتظر کسی نماند و رفت. خاصیت این برویم، آن است که مردم دنبال آدم بیفتند... . امروز، رهبری روحانیت به این است که به مردم بگوید برویم؛ نگوید بروید. ۱۳۶۶/۰۹/۰۸
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
در دورههای پیش از انقلاب، عالمی به مسجد میرفت، نمازی میخواند و مسئلهای میگفت؛ در ایّام مخصوص هم یک منبری دعوت میشد و سخنرانی میکرد. اگر امروز - که روز حاکمیت اسلام و ارزشهای اسلامی است - مساجد به همان شکل، بلکه در مواردی با افت کیفی و کمّی اداره بشود، آیا این مقتضای حق و مصلحت است؟! آیا این پیشرفت است؟! ۷۰/۱۲/۱۴
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
شرط تأثیرگذاری در جامعه، افزایش سواد و ارتقاء نصاب علمی است. ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
طلاب باید در فضای سیاسی حضور داشته باشند؛ بلکه جلوتر از زمان باشند و فکر سیاسی روشن داشته باشند. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
امروز یکی از آماجهای حملات دشمنان بلاشک روحانیت است. روحانیت را با کلیتش میخواهند از بین ببرند؛ در این هیچ تردید نکنید. درست است که در بین روحانیون کسانی را برای آماج قرار دادن، هدف قرار میدهند و برایش اولویت قائل میشوند؛ اما در نهایت، از نظر دشمن، کلیت روحانیت مخل و مضر و مزاحم است؛ ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
✅ آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📸طرح|حوزهیبابرکت
💬طلبهها درس بخوانند لله، فیالله و بالله؛ این آن وقت میشود حوزهی با برکت. ۸۹/۸/۲
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
✌️| دو کلمه!
کار معنویت، کار دلدادگی به عالم معنا، در حوزه اساس کار است؛ این را باید همه توجه داشته باشیم. کمبود این معنا در حوزه به ما لطمه میزند.
در حوزه بحمدلله کسانی هستند که میتوانند از زلال معنویاتی که از دل آنها سرازیر میشود - فقط لقلقهی زبان هم نیست - همهی ما را سیراب کنند؛ بخصوص طلاب جوان را که بیش از همه احتیاج دارند، بیش از همه هم از این بیانات آمادگی و تأثر دارند. گاهی سر درس، استاد به یک مناسبتی دو کلمه چیزی بگوید، طلبه از این رو به آن رو می شود.
امام (رضوان الله علیه) به مناسبتهای مختلف سر درس - گاهی روز شروع درس، گاهی روز آخر درس - با آن بیان عجیبی که ایشان در مسائل معنوی و روحی و آن احتظاظات معنوی داشت، گاهی یک جملاتی میگفت، طلبهها گریه می کردند. بعد از رحلت م
رحوم آیتالله بروجردی، در مسجد سلماسی برای امام منبر گذاشتند - قبل از آن امام منبر نمیرفت، روی زمین مینشست درس میگفت، ظاهراً به احترام آقای بروجردی - ایشان رفتند روی منبر نشستند. خب چیز جدیدی بود، به امام یک حالت تبسمی دست داد. بعد بلافاصله ایشان تغییر حالت داد و فرمود: روز اولی که مرحوم آقای نائینی (رضوان الله علیه) روی منبر نشست، گریه کرد؛ فرمود این همان منبری است که شیخ انصاری روی آن نشسته، حالا کار به جایی رسیده است که ما باید روی آن بنشینیم. این حرف، طلبهها را، دلها را تکان داد. بعد هم ایشان مفصل صحبت کردند. ۱۳۸۹/۰۸/۰۲
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📙| طلبه باید کتاب بخواند، همه جورش را بخواند...
طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دورهی جوانی بخواند. این ذخیرهی حافظه را که بینهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دورهی جوانی پر کنید. ما هرچه در جوانی در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیری - که بنده همین حالا هم با همهی گرفتاریها، بیش از جوانها مطالعه میکنم - به دست میآوریم، ماندگاری ندارد. الان شما جوانید. این منبع قیمتىِ ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهیهای مفید و لازم در زمینههای مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه میتوانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد. ١٣٩١/٧/٩
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⛔️| این ننگ است؛
اینکه یک آقائی در یک گوشهای عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست؛ این ننگ است. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
👔| آخوندِ اداری!
یکی از چیزهائی که به نظر من به شما کمک میکند، این چیزی است که در مورد نبی مکرم، امیرالمؤمنین فرمود: «طبیب دوّار بطبّه قد احکم مراهمه و احمی مواسمه». نباید پشت میز و توی ا
تاق حبس شد. شکل اداری پیدا کردنِ ما مجموعهی روحانی و مجموعهی آخوند، به نفع ما نیست. هر مسئولیتی هم در هر جا داریم، این حالت طلبگی خودمان، حالت آخوندی خودمان، حالت روحانی خودمان را - که اُنس با #مردم، رفتن میان مردم، گفتن به زبان مردم، شنیدن درد دل مردم است - باید از دست ندهیم. ۱۳۸۹/۰۴/۲۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⏰| این فرصت کِی وجود داشته؟!
امروز یک طلبهی فاضل در تلویزیون مینشیند نیم ساعت حرف میزند، ده میلیون، بیست میلیون مستمع از روی شوق به حرف او گوش میدهند. کِی چنین چیزی برای من و شما در طول تاریخ روحانیت، از اول اسلام تا حالا، وجود داشته؟ این اجتماعات بزرگ کِی وجود داشت؟ این نمازجمعهها کِی وجود داشت؟ این همه جوان مشتاق و تشنهی معارف کِی وجود داشت؟ امروز این جوانهای دانشجو و غیر دانشجو را که مشاهده میکنید - حالا من دانشجوها را میگویم - همهشان تقریباً و تغلیباً مشتاقند از مفاهیم اسلامی و معارف اسلامی چیزهائی را بشناسند و چیزهائی را بفهمند و سر در بیاورند. من و شما باید زمینه فراهم کنیم که بتوانیم به آنها جواب دهیم. این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟ علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟ ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
نمازشب خواندن، نافله خواندن، متوجه خدا بودن، سازنده است؛ اینها شما را پولادین خواهد کرد. نمیشود یک حوزهی ایدهآل داشته باشیم، در حالی که اینها در طُلابش گُم است. ۱۳۷۰/۱۲/۰۱
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📔| هر روز قرآن بخوانید؛ حتی قرآن در جیبتان باشد. من از شما برادران طلاب خواهش میکنم. هر روز قرآن را با تدبّر بخوانید و هرگز آنرا رها نکنید. ۱۳۶۷/۰۶/۱۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون:
☑️ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⛔️| آفاتِ راه طلبگی
اگر طلبه امروز ما به درس خواندن بیاعتنایی کند، یا به دیانت و تعبد و تلاش فردی اخلاقی خود بیاعتنا بماند، مثل کسی است که به طرف مقصدی در حال
💬| اساسیترین کارِ حوزهها
حوزههای علمیه اساسیترین کاری که امروز برعهده دارند به طور جمعی و همینطور فضلا که توانایی بر این کار دارند به صورت فردی، وظیفهشان تولید فکر است، تولید فکر اساسی، تبیین و تحکیم مبانی اسلامی. ۸۰/۰٦/۱۹
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⛔️| با لباس طلبگی، از برخی از چیزها باید گذشت!
هر شغل و هر مقامی اقتضائاتی دارد؛ انسان باید آن اقتضائات را قبول کند. التزام به شیء، التزام به لوازمش است. با این لباس، از برخی از چیزها باید گذشت. البته در قبال هرچه انسان در دنیا از آن بگذرد، خدای متعال چیزی دارد که «فیه قرّة اعین»؛ بهترش را خدا میدهد. یک جوان همسن شما فرضاً اگر در خیابان راه برود، با رفیقهایش شوخی بکند، قهقهه هم بزند و دنبال یکدیگر هم بدوند، کسی نمیگوید چرا؛ اما شما که معممید، نمیشود این کارها را بکنید. حالا این یک مثال کوچک بود؛ از این قبیل، چیزهایی هست که انسان وقتی وارد جرگهی خاصی شد، باید به اقتضائات و التزامات آن ملتزم باشد؛ اینها را رعایت کنید. ۷۰/۱۱/۳۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⛔️اگر نهضت را ادامه دهید، حوزه علمیه را تعطیل خواهند کرد!
🔹روزی به امام گفتند: «اگر شما این نهضت را ادامه دهید، حوزه علمیه قم را تعطیل خواهند کرد.» اینجا صحبتِ جان نبود که امام بگوید: «جان مرا بگیرند. اهمیت ندارد.» خیلی کسان حاضرند از جانشان بگذرند؛ اما وقتی بگویند «با این اقدام شما ممکن است حوزه علمیه قم تعطیل شود.» پای همه میلرزد. اما امام نلرزید؛ راه را عوض نکرد و پیش رفت.
🔹روزی به امام گفتند: «اگر این راه را ادامه دهید، ممکن است همه علمای بزرگ و مَراجع را علیه شما بشورانند و تحریک کنند.» یعنی اختلاف در عالم اسلام پیش آید.» پای خیلی کسان، اینجا میلرزد. اما پای امام نلرزید و راه را ادامه داد تا به نقطه پیروزىِ انقلاب رسید.
🔹بارها به امام گفته شد: «شما ملت ایران را به ایستادگی در مقابل رژیم پهلوی تشویق میکنید. جواب خونهایی را که بر زمین میریزد چه کسی میدهد؟» یعنی در مقابل امام رضواناللَّه علیه، خونها را - خونهای جوانان را - قرار دادند. یکی از علمای بزرگ، در سال 42 یا 43، به خود بنده این مطلب را گفت. گفت: «در پانزده خرداد که ایشان - یعنی امام - این حرکت را کردند، خیلی کسان کشته شدند که بهترین جوانان ما بودند. جواب اینها را چه کسی خواهد داد؟» این طرز فکرها بود. این طرز فکرها فشار میآورد و ممکن بود هر کسی را از ادامه حرکت منصرف کند. اما امام، استقامت ورزید. عظمت روح او و عظمت بصیرتی که بر او حاکم بود، در اینجاها دیده میشد. ۷۵/۳/۱۴
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📸طرح| انزوای قرآن در حوزهها
💬 عدم انس ما با قرآن برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و به ما تنگنظری خواهد داد. ۷۰/۶/۳۱
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
از حوزه علمیه انتظار است که مبانى اسلامى را در باب #هنر کشف و تحقیق کند و آن را براى جامعه تبیین کند. ۹۴/۱۰/۲۱
ooK8z0eCDdRA
این حوزهای که شمامیخواهید و به قول شما الان وجودندارد،شما بهوجود بیاورید. اراده و خواست شما حوزه را بوجودمیآورد. ۹٦/٦/٦
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📣| تبلیغ؛ وظیفه اصلی روحانیون
بر همه معلوم گردیده است که «تبلیغ» وظیفه اصلی روحانیون و علمای دین است. درس خواندن ما، فکر کردن ما، تحقیق کردن ما، یافتن نگینها و دُرهای ناب معارف اسلامی از گنجینه متون الهی، همه این کارهای ارزندهای که وظیفه یکایک ماست، مقدّمه تبلیغ دین خدا و تبلیغ حقّ است. ۱۳۷۷/۹/۲۳
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📚| درس خواندن باید در جهت نیازهای جامعه باشد؛
ما معتقدیم که حوزه علمیه، دو کار باید بکند: اول، پایبندی به سنتهای ارزشمندی که در حوزه وجود داشته است. دوم، طراحی یک شیوه جدید برای درس خواندن، با حفظ آن سنتها. این شیوه جدیدی که میخواهیم طراحی کنیم، باید چکاره باشد؟ اصلاً تکلیفش چیست؟ تکلیفش این است که درس خواندن ما را به سمت نیازهای یک جامعه اسلامی _ نه در سطح ایران، بلکه در سطح جهان _ جهت بدهد. در حوزه های علمیه، درس گفتن و درس خواندن، دقیقا باید به دنبال نیازها باشد. ۱۳۶۲/۰۹/۳۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
من گاهی میبینم، بعضی از سخنرانیهایی که در رسانههای جمعی هم پخش میشود، واقعاً از این مایههای اصلی تهی است و چیزهایی است که متعلق به امروز مردم نیست؛ یعنی جزو واضحات است و از حرفهایی است که امروز دیگر برای مردم، گفتن ندارد و همه
ah
🔹امام خمینی ره:
♨️ شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزهها به وظايف خود عمل نكنيد و در صدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهيد بود .
ممكن است، العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كباير مىباشيد و مشكل است توبه شما قبول گردد.
#تهذیب
☑️ @KhameneiHawzah
🔹امام خامنه ای:
📌| یک فقیه، در تمام طول بیست سال هم که استنباط کند، ممکن است یکبار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازمِ اصول، معطّل شویم؟
در این زمینه، مرحوم شهید صدر (رضوان الله علیه) کار خوبی کردهاند. آن کاری که ایشان در باب اصول کردند و آن پیشنهادی که در زمینهی درس و تعلیم اصول دادند، پیشنهاد خوبی است.
📆۱۳۷۴/۰۹/۱۳
#تحول_حوزه
#نگاه_به_بزرگان
☑️ @KhameneiHawzah
🔹 امام خمینی ره:
♨️| حوزه علمیه اگر درست بشود، ایران درست میشود. و اگر -خدای نخواسته- در حوزه علمیه فسادی به وجود آید ولو در دراز مدت، در سرتاسر ایران آن فساد پیدا میشود و آنها که همیشه در فکر بودهاند که در حوزه علمیه نفوذ کنند، به همین خاطر است.
📆۱۳۶۵/۱۱/۵
#توصیه
#تهذیب
☑️ @KhameneiHawzah
📝| طلاب باید از حوزههای بزرگ هجرت کنند، بیایند در شهرستانها بمانند؛ چه اهل آنجا باشند، چه نباشند.
📆۱۳۹۱/۰۷/۱۹
#تبلیغ
☑️ https://telegram.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
🔹امام خامنه ای :
🖍| از هر فرصتي براي ياد گرفتن و آموختن استفاده کنيد. شما در يک فصل طلايي قرار داريد. کساني که براي آموختن، از سنين جواني (يعني حدود شانزده - هفده و هجده سالگي) دوران طلبگي را آغاز مي کنند، تا حدود بيست سال، يک فرصت طلايي و تکرار نشدني دارند. اگر انسان بخواهد بياموزد، بايد در اين مدّت ياد بگيرد.
💢 اين بزرگاني که ملاحظه مي کنيد، مهمترين تحقيقات و اساسي ترين فکرها و کارهايشان در اين دوران بوده است، يا مايه اش را در اين دوران به دست آورده و بعد از آن استفاده کرده اند. اين دوران، دوران بسيار مهمّي است.
❗️ اگر شخصي اين دوران را به بي کاري، کم کاري، بي توجّهي و بيهودگي - در محيط درس يا خارج آن - صرف کند، خسارت بزرگي به او وارد شده است.
📆۱۳۷۴/۰۹/۱۶
#توصیه
☑️@KhameneiHawzah
🔹امام خامنه ای:
❗️ خواستند برای #فلسفه_اسلامی رقیب درست کنند؛ لذا فلسفههای غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند. با غفلت حوزههای علمیهی ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیط های دانشگاهی اسم فلسفه برده میشد - الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها می رفت و تصوّر میشد اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست.
📆 ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
☑️@KhameneiHawzah
🔹نمازشب خواندن، نافله خواندن، متوجه خدا بودن، سازنده است؛ اینها شما را پولادین خواهد کرد. نمیشود یک حوزهی ایدهآل داشته باشیم، در حالی که اینها در طُلابش گُم است.
۱۳۷۰/۱۲/۰۱
☑️ @KhameneiHawzah
🚨| هر قدمی که برای تحصیل علم برمیدارید، قدمی هم برای کوبیدن خواسته های نفسانی ... بردارید.
📒| کتاب جهاد اکبر
#تهذیب
☑️ @KhameneiHawzah
💡| محورهای خودسازی
درس، عبادت، اخلاق و فعالیتهای سیاسی، چهار محور خودسازی طلاب این روزگار است که از آن نباید غفلت کنند.
✏️ بخشی از نامه امام خامنهای به آیتالله مجتهدی در تاریخ ۱۳٦٤/۰۱/۲۰
☑️ @KhameneiHawzah
📥| انقلاب و روحانیت
اگر روحانیت نبود، شما بدانید این نظام تشکیل نمیشد؛ این انقلاب پیروز نمیشد. بنده از قبل از انقلاب در محافل روشنفکری بودهام، با گروههای سیاسی ارتباط نزدیک داشتهام، همهی آنها را هم میشناختم، با خیلیها هم بحث و جدل کرده بودیم. این را من از روی اعتقاد و یا استدلال میگویم: اگر جامعهی روحانیت نبود، این انقلاب پیروز نمیشد؛ تا صد سال دیگر هم پیروز نمیشد.
📆 ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
☑️ @KhameneiHawzah
🎵حوزههای علمیه به خصوص حوزه علمیه قم در هیچ دورهای از تاریخ خود به قدر امروز مورد توجه افکار جهانی و انظار جهانی قرار نداشتهاند؛
☑️ @KhameneiHawzah
🎨| ورود حرفهایِ علما به هنر!
در بین فقهاى ما در حوزههاى علمیّه با اینکه بحث هنر به معناى هنر هیچ مطرح نبوده، هنرمندان بزرگى در خود حوزه حضور پیدا کردهاند؛
مثلاً سیّدمحمّدسعید حَبّوبى شاعر حرفهاى است و یک شاعر برجستهى عرب است. فرض بفرمایید سیّدمحمّد هندى یا سیّدرضا هندى که آن قصائد گوناگون مفصّل را گفته، یک شاعر حرفهاى نجف است؛ اینها مال زمان قدیم هم نیستند. یا سیّد رضى؛ من سالها پیش یکوقتى از یک عرب باذوقى خواستم مقایسه کند بین شعر سیّدرضى و شعر یک نفر دیگر -که
نمیخواهم اسم بیاورم، یک آدم معروف و شاعر معروف- گفت اصلاً قابل مقایسه نیست. او شعرشناس بود؛ بنده شعر عربى را نمیتوانم مثل یک عرب بشناسم و بفهمم که وزن شعر و بهاصطلاح اندازه و قوارهى شعر چقدر است؛ این را یک عربِ شاعر میتواند بفهمد. میگفت اصلاً قابل مقایسه نیست؛ یعنى شعر سیّد رضى در ردیف اوّل اشعار عرب قرار دارد. خب، یعنى میشود گفت این هم همان حرفهاى [است]؛ یعنى خیلى تفنّنى هم نبوده؛ واقعاً حرفهاى وارد شدند. و زیاد داریم؛ خود سیّد مرتضى شاعر است، محقّق حلّى شاعر است، پدر علّامه شاعر است؛ این علماى بزرگ ما همه شاعرند، منتها در مقولهى #شعر وارد شدند؛ فرض کنید در مقولهى #معمارى وارد نشدند یا در مقولهى #موسیقى وارد نشدند و از این قبیل. بنابراین این نشاندهندهى این است که وقتى این مایهى طبیعى، یعنى آن ذوق و تخیّل در جایى بهوجود آمد، این بُروز خواهد کرد ولو فضا فضاى پرورانندهى این هم نباشد؛ مثل حوزههاى علمیّه که اصلاً فضاى اینجورىاى نبوده است. ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
⛔️| این فرد، نمیتواند تفقّه در دین پیدا کند.
آن کسی که برود در گوشه خانهاش بماند، نه بداند که دشمن اسلام چه کار میخواهد بکند، نه بداند که امروز مسلمین نیازمند چه هستند، نه بداند که امروز ذهنیت و واقعیت زندگی مسلمانان را چه چیزهایی تهدید میکند، نه بداند که جریان فساد و انحراف کدام است، نه بداند که دشمن از چه راههایی وارد میشود که جامعه اسلامی را از بین ببرد و نابود کند، نه بداند که حیلههای دشمن چیست و راههای مقابله با آن کدام است، از وجود خطرات عظیم استکبار جهانی اطلاع ندارد، نمیداند که صهیونیسم و ارتجاع و امپریالیسم و استکبار جهانی و مکتبهای الحادی و التقاط چیست؛ حالا میرود [کتاب] "جواهر" را باز میکند و چهار جلد کتاب حدیث را جلویش میگذارد، تا برای مکلفان و اداره زندگی آنها، حکمی استنباط کند. این فرد، نمیتواند تفقّه در دین پیدا کند. ۱۳۶۵/۰۲/۰۶
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
🇮🇷| هنر این است که ببینید نیاز لحظه چیست.
🔹در آن وقتهایی که من در مشهد، در همین حوزه و همین مدرسه و همین مدرس، مشغول بودم و برای بعضی از طلاب درس میگفتم، بعد از جلساتی که همیشه با طلاب جوان داشتم، سفارشم این بود که ببینید نیاز لحظه چیست. هنر، این است.
🔹در عالم اسلام، هزاران نفر بودندکه حسین بن علی(ع)، پدر حسین بن علی(ع) و مادر حسین بن علی(س) و خاندان آنها را دوست داشتند و حاضر بودند که در رکاب امام حسین و در کنار آن حضرت، کار و تلاش کنند. همچنین یزید و یزیدیان و همه کسانی را که در ماجرای کربلا شرکت داشتند، دشمن میداشتند؛ اما آنها حبیب بن مظاهر نشدند، زهیر نشدند، آن غلام تازه مسلمان نشدند، و در میان بنی هاشم، علی اکبر و ابوالفضل نشدند. چرا؟ بخاطر اینکه در لحظه نیاز، حضور پیدا نکردند. آن وقتی که دین به من احتیاج دارد، اگر من نیاز آن وقت را نشناسم و به آن نیاز پاسخ ندهم، چه فایده که خودم را آماده و مستعد کمک برای دین بدانم؟ ۱۳۶۷/۰۳/۱۹
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📺| یک فرصت فوقالعاده برای تبلیغ
ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و #فضای_مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست؛ اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🗓دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
✊| طلبهی خستگی ناپذیر
طلبه جوان و روحانی، باید پُر کار و پُر تلاش باشد
و از کار خسته نشود. اندکی احساس خستگی و میل به راحت طلبی، کار را خراب خواهد کرد؛ باید خستگی ناپذیر باشید. ۱۳۶۶/۱۱/۱۲
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📥| این وظیفه علماست...
همۀ دشمنان ما با استفاده از ثروت بیپایان، تجربههای فراوان و مغزهای قوی، علاوه بر آنچه تا حالا نوشتهاند، برای القای شبهه در فکر اسلامی و ایمان اسلامی مردم، هزاران کتاب خواهند نوشت و هزاران مقاله تنظیم خواهند کرد. هزاران شبهه رها خواهند کرد تا در ذهن و مغز و دل مردم بنشینند و جاگیر بشود.
در مقابل این تهاجم فرهنگی چه کسی باید ایمان مردم را حفظ و مسلّح کند و ذهنشان را مجهّز نماید؟ این وظیفه علماست.
📚حوزه و روحانیت در آئینه رهنمودهای مقام معظم ره
بری، ج۲، صص۹۷-۹۸
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
#نافله بخوانید، #قرآن بخوانید، #نماز_اول_وقت بخوانید که این سه چیز برای طلبه واجب است. نمیخواهم بگویم که واجب شرعی است؛ واجب وظیفهای و شغلی است. طلبهای که با قرآن انس نداشته باشد، طلبهای که اهل نافله نباشد، طلبهای که نمازش را آخر وقت بگذارد، چیز مهمی را کسر دارد. ۱۳۷۲/۱۰/۲۶
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
چیزی که ما امروز در جامعهمان لازم داریم و باید در حوزهها، پایه آن گذاشته بشود، عبارت از عمق بخشیدن به تفکرات اسلامی در ذهن مردم است.
برادران عزیز! امروز جامعه ما، جامعهای تقریباً یکپارچه اسلامی و انقلابی است... مسئله رهبری اسلامی جا افتاده، مسئله جهاد جا افتاده، مسئله مبارزه با دشمنان اسلام جا افتاده، مسئله توحید به معنای عملیش جا افتاده و مردم اینها را قبول دارند. اما من از شما سؤال میکنم: چند درصد از مردم ما هستند که این مباحث، آنچنان در ذهنشان راسخ باشد که با تشکیک و وسوسه، زایل نشود؟ واقعا روی این مسئله فکر کرده اید؟! ۱۳۶۳/۲/۱۸
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📚| فقهی لازم داریم که...
اگر دیروز همّتِ ما، فقط کتاب صلاة و طهارت و زکات و صوم و حج و حداکثر متأجّر و اجاره بود، امروز مسأله و احتیاج ما، همۀ شؤون زندگی و یک جامعه است. ما فقهی لازم داریم که بتواند حکومت و سیاست خارجی و روابط بین الملل و برخورد با شبکه اقتصادی عظیم جهانی را پاسخگو باشد. امروز، دیگر مسأله آن نیست که فلان ابن فلان، قاطرش را از فلان جا بار میکرد، تا به فلان جا ببرد، یا مثلاً پیلهوری، تجارت میکرد و ما، بیع و شرای او را مشخص کنیم. ۱۳۶۱/۲/۷
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
ارزش #جهاد را دست کم نگیرید. طلبه جهادگر، طلبه تلاشگر، طلبه بسیجی، طلبهای که آماده است تا در میدانهای خطر حضور پیدا کند، این طلبه است که اگر با ابزار #علم مجهز شد، آن وقت دنیایی در مقابل او دیگر تاب نمیآورد. ۱۳۷۰/۱۲/۱
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
عالِمترین عالمها و دانشمندترین دانشمندها را هم، اگر مغز و #فهم_سیاسی نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات ترش میتواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند و در جهت اهداف خودش قرار دهد! ۷۲/۸/۱۲
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
اگر امروز حوزه علمیهای زنده، با نشاط و پربار و آگاه و پرتلاش و اهل علم و اهل عمل و منطبق بر وظایف وجود داشته باشد، بیست سال دیگر، جمهوری اسلامی تثبیت شده و قوی و واقف به وظایف و مسلط بر امور خود و مجهّز در مقابل دشمنان، خواهیم داشت. اگر امروز ما این حوزه علمیه را نداشته باشیم، فردا آن جمهوری را نداریم؛ برو برگرد ندارد. ۱۳۶۷/۰۶/۱۰
✅آیتالله خامنهای، طلاب و روحانیون👇
➕ t.me/joinchat/DdUFcD-fFeooK8z0eCDdRA
📚| اگر درس نخوانید، نمیتوانید تأثیرگذارِ خوبی باشید.
من مشهد درس رسائل و مکاسب میگفتم، هر چند وقت یکبار هم ما را میگرفتند، زندان میبردند، شاگردهای ما متفرّق میشدند؛ بعد که از زندان میآمدیم، درس را شروع میکردیم، باز جمع میشدند میآمدند؛ شوق مبارزه و ملاحظهی حال بنده -آن کتکخوریِ ویژهای که ما آن روز از دستگاه داشتیم- گاهی آنها را نسبت به این درسی که ما به آنها میدادیم، دچار تردید میکرد؛ حالا جزئیّات فرمایش شیخ(۱) در مکاسب یا مثلاً کفایه که مراد از عبارت این است [را وقتی میگفتم]، من میدیدم دچار تردیدند؛ همیشه من به اینها میگفتم: بچّههای عزیز من! بدانید اگر درس نخوانید نمیتوانید تأثیرگذارِ خوبی باشید؛ به اینها میگفتم بیمایه فطیر است،(۲) باید درس بخوانید. ۹٦/٦/٦
۱) شیخ مرتضیٰ انصاری
۲) اگر بنیاد چیزی درست نباشد، به ثمر نخواهد نشست.
✅آیتالله خامنهای(دام ظلّه)
#بهسویتحول #کتابدرسی
🔷كتاب و نوشته باید زحمت فكركردن را از دوش خواننده بردارد و او را وادار به تفكر كند و قوه ی فكری او را برانگیزد.
🔷آن فكری كه باید از دوش خواننده برداشته شود، فكر در معنی جمله ها و عبارات است،آن فكری كه باید به عهده ی خواننده گذاشته شود فكر در نتیجه است.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج18، ص: 187
🆔 @feghahat
#بهسویتحول #کتابدرسی
🔷دیدگاه مرحوم "علّامه عسکری" پیرامون سادگی متون درسی
🔹نظام آموزشی مطلوب آن است که با کمترین زمان بتوانیم علوم لازم را به طلبه بیاموزیم.
🔹بعضیها در حوزه نظرشان این است که کتاب باید مشکل باشد تا توانایی فکری شاگرد را بیشتر کند؛ این درست خلاف آن است که در زمان ائمه بوده است.
🔹ما می بینیم روایاتی که در زمان ائمه نقل شده، آن کسی که عربی فهم بوده، می فهمیده است.
🔹با مطالعاتی که کردم، دریافتم که این طرز فکر متأثر از نظام تعلیم و تربیت یونان بوده است. دانشمندان یونان نظرشان این بوده که نباید علم را همگانی کرد؛ علم باید برای یک طبقه اشرافی باشد. لذا عبارات مغلق به کار می بردند؛ در صورتی که در اسلام این گونه نیست.
🔹قرآن به همه ی مردم خطاب می کند«یا ایهاالنّاس..» ما باید در کیفیت تعلیم از روش قرآن استفاده کنیم، روش قرآن و اهل بیت همگان فهم بوده است برخلاف آنچه که الان نظر بعضی از آقایان است.این نظر مخالف همه ی عقلای عالم و مخالف همه ی دانشگاه های دنیاست.
🔹پس نتیجه می گیریم که باید کتاب های درسی را در حدّ فهم متوسط افراد تنظیم کنیم.
📚پیام حوزه،ش9،بهار1375، ص 64-65
🆔 @feghahat
معرفی بعضی از کتب اخلاقی و معنوی :
مجموعه آثار استاد پهلوانی(خصوصا رسائل عرفانی،فروغ شهادت،جلوه نور،ظهورنور،سرّالاسرا،راز دل،کلمات عرفا،نور هدایت،...)،رساله لب اللباب علامه تهرانی،رساله لقاءالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی با ترجمه سید احمد فهری،آداب الصلات و سرّالصلات و اربعین و جنود عقل و جهل و شرح دعای سحر حضرت امام،تهذیب و سلوک از دیدگاه امام (گزیده مباحث اخلاقی و سلوکی حضرت امام ،چاپموسسه نشر آثار امام چاپ کرده خیلی عالی ست)،گناهان کبیره،قلب سلیم و معاد و داستان های شگفت شهید دستغیب،
رحمت واسعه و بهجت الدعا آیت الله بهجت،مباحث اخلاقی رهبر انقلاب،الهی نامه و نامه ها برنامه ها و در آسمان معرفت علامه حسن زاده،مباحث اخلاقی و سلوکی علامه طباطبایی(موسسه امام خمینی آیت الله مصباح)،حوزه و روحانیت امام و ایت الله جوادی و رهبر معظم،آزادی معنوی شهید مطهری،بعضی آثار آیت الله مصباح در شرح دعاها(خیلی مفیده)،سلوک عملی سه جلد آیت الله شجاعی،المراقبات و اسرار الصلات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی،چند شرح بر نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ،مکارم الاخلاق طبرسی
عدةالداعی (عربی)و ترجمه استاد نائیجی(آداب راز و نیاز) انتشارات اشراق پاساژ قدس،روح مجرد علامه تهرانی،داستان های معاد شناسی،آداب الطلاب و آفات الطلاب آیت الله مجتهدی تهرانی،ترجمه منیةالمرید شهید ثانی و....
✅ رهبر معظم انقلاب (حفظه الله): مبادا سوادتان کمتر از مردم عادی باشد!
مبادا سوادتان کمتر از مردم عادی باشد یا غیرملبسها از شما باسوادتر باشند. مثلاً اگر یک دانشآموز ببیند قرائت نماز یا قرآن شما اشکال دارد، فکر میکند که در سایر امور هم از او عقبترید.
هدایت شده از طلبگی
✅ شیخ عارف کامل ما مرحوم آیة الله پهلوانی به این حقیر محض فرمودند:
" کسی که نظم مادی ندارد، به درد سیر و سلوک نمی خورد، چون کسی که نظم مادی نداشت، به طریق اولی نظم معنوی هم که رکن در سیر و سلوک است نخواهد داشت"؛
سپس فرمودند: " شما به دمپایی های من نگاه کنید، من همیشه آنها را جفت شده و در یک جا و روی همین آجر در می آورم"
منبع: کتاب "سلوک با فرزند"
🌹 به کانال «طلبگی» بپیوندید. 👇👇👇
@talabegi1