منطق تفسیر متن.pdf
3.3M
#منطق_تفسیر_متن
🔷فایل pdf کتاب "منطق تفسیر متن"؛ جلد سوم از بسته جامع اجتهادی
🆔 @feghahat
بحثی مهم و کاربردی درباره دو رویکر کل نگر و جزءنگر به سوره های قرآن و تأثیر آن.amr
5.6M
بحثی مهم و کاربردی درباره دو رویکر کل نگرانه و جزءنگرانه به سوره های قرآن و تأثیر شگرف آن در اجتهاد جامع و نظام مند-استدلالاتی که فقط از طریق ایجاد یک نظام علمی کلان و کل نگر می توان به آن رسید
@ejtehad_jame
عمل کردن و بندگی شرط استجابت دعا
دعا خواندن باید مقدمه عمل قرار گیرد یعنی دعا با عمل کردن به اجابت میرسد همانطور که توکل به خدا به معنای گوشه گیری و انزوا و تعطیل کردن کار نیست بلکه به معنای عمل کردن و تلاش کردن و نتیجه را و سیر عمل و کار را به خدا سپردن است،پس اگر کسی به خدا در رزق و روزی توکل کند ولی به دنبال کسب روزی تلاشی نکند فایده ای ندارد دعا و مناجات و قرآن خواندن هم بدون عمل و تلاش مستمر مثمر ثمر چندانی نیست مثلا در پایان دعای صلوات شعبانیه می خوانیم:هذا شهر نبیک الذی یدأب فی صیامه و قیامه ...اللهم فأعنا علی الاستنان بسنته فیه و نیل الشفاعة لدیه(ماه شعبان ماه پیامبر گرامی است که همیشه در روزهای آن روزه میگرفت و در شب های آن به قیام و شب زنده داری مشغول بود پس خدایا به ما کمک کن تا به سنت ایشان عمل کنیم و روزه بگیریم و به قیام شب برخیزیم تا شفاعت او را تحصیل کنیم)اگر کسی این دعا را بخواند و درخواست کند ولی تصمیم جدی برای روزه گرفتن و سحرخیزی و قیام در شب نداشته باشد و تلاشی نکند آیا می تواند توقع اجابت دعا داشته باشد؟؟!!
آیا توقع داریم خداوند از روی جبر و بدون اختیار ما را مجبور به روزه و سحرخیزی کند.آیا عبادت بدون اختیار کمال است؟
پس دعا و قرآن خواندن و مناجات یعنی با گفتگوی خدا با ما (قرآن)و گفتگوی ما با خدا و اهلبیت علیهم السلام(دعا و مناجات) و با مشورت با خدا و اهلبیت از طریق گفتگو و بررسی امکانات(توجه و یادآوری کمالات الهی و اسماء و صفات خدا و اهلبیت و اختیار و توانایی ما بندگان در استفاده از امکانات وجودی عنایت شده از جانب خدا و اهلبیت) و بررسی نقاط ضعف و موانع(مثل خطاهاها و گناهان و فقر وجودی انسان،تزاحمات و تعارضات اسباب عالم ماده و گرفتاری و مشکلات انسان در این عالم و وساوس نفسانی و شیطانی و...)یک برنامه ریزی دقیق و عملی(در قالب دعا) کرده و تصمیم جدی بر اجرای برنامه گرفته تا خدا و اهلبیت عنایت کرده و توفیق بندگی در عمل به برنامه(دعا)داده و موانع مزاحم را از سر راه بنده عامل برداشته تا به نتیجه کامل برسد.
پس دعا یعنی جهت دهی در برنامه ریزی و عمل،
دعا یک نوع سبک زندگی است.اصرار در دعا یعنی اصرار در عمل .
مراقبه و محاسبه در مراحل مختلف اجرا و زندگی معنا می یابد.در این صورت لحظه لحظه زندگی انسان در قالب دعا و مناجات و قرآن قرار میگیرد و دعاها قرین به اجابت می شود پس سرٓ عدم اجابت کثیری از دعاها این است که این دعاها در حقیقت دعا نیستند تا اجابت شوند یعنی دعای حقیقی نیستند بلکه دعای موهومی و خیالی هستند(امام علی علیه السلام فرمودند راه رسیدن به حقیقت محو موهومات و خیالات در زندگی است:الحقیقة محو الموهوم..)راه ورود به حریم کبریایی خدا از متن زندگی و عمل میگذرد نه از راه الفاظ و اصوات بدون عمل.البته زندگی بدون انس با قرآن و دعاها یعنی زندگی بدون هماهنگی با خدا و اهلبیت علیهم السلام و بدون جهت گیری صحیح مثمر ثمر نیست بلکه نهایتا فقط ثمرات دنیوی و مادی زودگذر دارد.
وآخر دعواهم ان الحمدلله رب العالمین
@ejtehad_jame
🔺 محصل علم و ایمان
🔹 #محصل علوم دینی در دین که به مدرسه و #حوزه میآید، باید هر چه که در خارج است را کنار بگذارد؛ صاف و پاک. آیینه بشود، بیاید اینجا رنگ بگیرد، #ایمان بگیرد.
اگر ایمان یک مسئلهی مهمی است، تحصیلات ایمانی غیر از تحصیلات #علمی میشود. مثل رانندگی میماند که آدمی که میخواهد رانندگی یاد بگیرد، نمیتواند برود مرتباً کتاب را ورق بزند که: سر پیچ این کار بکن، ماشین جلوییات را اینطور ردّ کن، چه کن؛ دستش کار نمیکند، چشمش کار نمیکند، حواسش کار نمیکند. در مغزش یک مطالبی میآید ولی رانندگی یاد نمیگیرد. [ همانگونه در مورد کسیکه فقط به دنبال تحصیلات علمی است،] اینکه نمیشود #دین، اینکه نمیشود #خداشناسی، اینکه نمیشود #روحانیت. حتی #دانشگاهی هم نمیشود. یک محصل اینطوری اصلاً در #دانشگاه_اسلامی جا ندارد، به درد نمیخورد. چنین #فرهنگی را اصلاً باید از #مملکت دور ریخت. باید #دانشجو را، مخصوصاً دانشجوی #علوم_دینی را، #حوزوی را، تربیت بکنند و #تربیت به این است که رفتهرفته مثل یک زمینی که باید به این هر روز آب داد -این دستگاههای آبیاری را دیدهاید که در چمنها چطور با لطافت و ظرافتی به این سبزیها و چمنها آب میپاشند- این چمن وجود آدم به #تدریج از #اعمال، از #تقوا، از تمرینات کار خیر، از #نیت خیر، این کمکم آبیاری بشود تا #انسان جزء #معنویت واقعیتاش، خداشناسی در بیاید، #دینشناسی دربیاید، #معادشناسی دربیاید. مسائل #نجات بشر از این دنیای پر از حادثه را کمکم در روحش تمرکز بدهد؛ این #روح پرواز میکند، این روح از این #جسم خالی میشود و عالَم واقعی خودش را مییابد. آنموقع چیزی باید از این مسائل همراهش باشد وإلّا از بیرون نگاه کند، ببیند در این #حوزه چه میگذرد، در این کلاسها چه میگذرد، این همان به درد #جاسوسی میخورد نه به درد #تعلیم و تعلم و یادگیری و تربیت!.
[ تاریخ سخنرانی سال ۱۳۷۶ ش]
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@ejtehad_jame
📆 سالروز درگذشت مرحوم حاج ملا مهدی نراقی؛ (۱۸ #شعبان ۱۲۰۹ هق)
🔺 کرامات بزرگان
🔹 اگر به قدر یک دریا نشود، به قدر یک کوزهی آب، به قدر یک ظرف آبی از این دریای #معارف اگر قسمت آدم بشود و آن را بچشد، تا حداقل بفهمد که اینها راست است و #دروغ نیست. اشخاصی بودند که از این #علوم استفاده کردند، کتابها نوشتند. مرحوم مجتهد #اخلاق، صاحب #جامع_السعادات، در مقدمهاش نوشتند که ایشان آنقدر #فقیر بود که پول نداشت که یک فتیلهای، ظرفی و یا روغن زیتونی - آنزمان که نفتی، چیزی نبوده- تهیه کند تا با آن درون حجرهاش #مطالعه بکند. به دستشویی میرفته!، آنموقع یک چراغی هم در دستشویی میگذاشتند دیگر، در یکی از این دستشوییها مشغول خواندن یا نوشتن میشده، اگر کسی هم میآمد از ترس اینکه او را ببینند، سروصدا میکرد که یعنی اینجا کسی هست. اینطوری شبها مطالعه و درسخوانی میکرد. آنوقت این #انسان میشود صاحب کتاب جامعالسعادات، مرحوم #نراقی بزرگ. اینها را که آدم میشنود، میبیند اینها مسائلی عادی نیست، اینها #کرامت است. خدا میخواهد بعضی از بندگانش را مثل #جبرئیل کند، مثل فرشتگان کند، چنین سختیهایی را به آنها میدهد تا آنهایی که میخواهند فرار بکنند، بکنند و اگر میخواهند بمانند، بمانند تا به مقصدشان برسند.
۸۴٫۸٫۱۸
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@ejtehad_jame
#امام_خمینی #قرآن
🔻یکی از اساتید و بزرگان میفرمود که مرحوم امام را در نجف در حرم آقا امیر المؤمنین در ایوان طلا دیدم. دست گذاشتم روی شانۀ ایشان و گفتم: آقا به جان این امیر، من شما را خیلی دوست دارم، فقط بگو چه کردهای که این صمود را پیدا کردی، این وجود را پیدا کردی؟ این معنویت را پیدا کردی؟
🔸گفت: ایشان گوش داد و وقتی من صحبتم تمام شد فرمود: قرآن، قرآن، قرآن. ولی همانجا هم آقا فرموده بود: مراحلی دارد؛ مرحلۀ اولش، ارتباط است. ارتباط با قرآن، تلاوت و توجه است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 نقل از حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔘 @ejtehad_jame
کلام فقاهی.pdf
2.72M
🔷فایل pdf کتاب "کلام فقاهی"؛ جلد نخست از بسته جامع اجتهادی
🆔 @ejtehad_jame
نظام معرفتی فقاهت.pdf
2.45M
#نظام_معرفتی_فقاهت
🔷فایل pdf کتاب "نظام معرفتی فقاهت"؛ جلد دوم از بسته جامع اجتهادی
🆔 @ejtehad_jame
منطق تفسیر متن.pdf
3.3M
#منطق_تفسیر_متن
🔷فایل pdf کتاب "منطق تفسیر متن"؛ جلد سوم از بسته جامع اجتهادی
🆔 @ejtehad_jame
👈📚لیست موضوعی کتابهای موجود در کانال تا به امروز
.....................
📗کتابهای دفاع مقدس و شهدا
کتاب سلام بر ابراهیم ( زندگینامه و خاطرات شهید ابراهیم هادی)👇
https://eitaa.com/audio_ketab/23
نمایش " آن بیست و سه نفر" اثر احمد یوسف زاده👇
https://eitaa.com/audio_ketab/160
کتاب "عباس دست طلا" (خاطرات حاج عباس علی باقری) اثر محبوبه معراجی پور👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1642
مجموعه " نیمه پنهان ماه" ( روایت 74 شهید انقلاب و دفاع مقدس از زبان همسران شهدا) 👇
https://eitaa.com/audio_ketab/2136
کتاب " فقط غلام حسین باش" ( خاطرات جانباز حسین رفیعی) تالیف: حمید حسام👇
https://eitaa.com/audio_ketab/2328
کتاب "خاطرات شهید صیاد شیرازی"👇
https://eitaa.com/audio_ketab/2568
........................
📘کتابهای شهید مطهری
بیست گفتار اثر استاد مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/54
انسان و ایمان اثر استاد مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/365
آزادی معنوی اثر استاد مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/451
حماسه حسینی (خلاصه شده) اثر استاد مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/481
کتاب " عدل الهی" اثر استاد مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1305
کتاب " جهان بینی توحیدی" اثر استاد مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/976
کتاب " حکمت ها و اندرزها" اثر شهید مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1753
کتاب "مساله حجاب" اثر شهید مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1579
کتاب "نظری به نظام اقتصادی اسلام " اثر شهید مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/2283
کتاب " نبرد حق و باطل" اثر شهید مطهری👇
https://eitaa.com/audio_ketab/2655
.......................
📙سایر کتب اعتقادی مذهبی
قصه معراج اثر مهدی خدامیان آرانی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/131
فتح خون اثر شهید سید مرتضی آوینی 👇
https://eitaa.com/audio_ketab/302
با من مهربان باش اثر دکتر مهدی خدامیان👇
https://eitaa.com/audio_ketab/402
کتاب "آه (بازخوانی مقتل نفس المهموم)👇
https://eitaa.com/audio_ketab/502
شبهای پیشاور(خلاصه ) اثر سلطان الواعظین شیرازی 👇
https://eitaa.com/audio_ketab/336
نهج البلاغه امام علی علیه السلام👇
https://eitaa.com/audio_ketab/582
کتاب مقتل "لهوف" اثر سید بن طاووس👇
https://eitaa.com/audio_ketab/744
حسین عقل سرخ اثر رحیم پور ازغدی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/624
کتاب "صحیفه سجادیه" امام زین العابدین علیه السلام👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1087
کتاب "مهدی (عج) ده انقلاب در یک انقلاب" اثر رحیم پور ازغدی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1523
کتاب "سیره پیشوایان" اثر مهدی پیشوایی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1347
کتاب "علی (ع) و شهر بی آرمان" اثر رحیم پور ازغدی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/2471
کتاب "علی (ع) حقیقتی بر گونه اساطیر" اثر دکتر شریعتی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/2555
.....................
📘کتابهای تاریخی و زندگینامه شخصیت ها
پروین اثر جعفر ابراهیمی (زندگینامه داستانی پروین اعتصامی)👇
https://eitaa.com/audio_ketab/11
استاد عشق ( زندگینامه و خاطرات پروفسور حسابی)👇
https://eitaa.com/audio_ketab/103
کتاب "مرد هزار ساله" (زندگینامه داستانی ابن سینا) اثر رضا حجت👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1540
کتاب "سیمرغ سهند" (داستان زندگی استاد محمد حسین شهریار) اثر محمد رضا اصلانی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1684
داستانهایی از زندگانی امیرکبیر👇
https://eitaa.com/audio_ketab/382
کتاب "آخرین سفر شاه" اثر ویلیام شوکراس👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1940
کتاب "بانوی انقلاب خدیجه ای دیگر" (زندگینامه و خاطرات خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره) )👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1958
کتاب "ظهور و سقوط سلطنت پهلوی دو جلد کامل" (خاطرات فردوست و جستارهایی از تاریخ معاصر ایران) تالیف عبدالله شهبازی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1990
کتاب "اعترافات یک جنایتکار اقتصادی" اثر جان پرکینز👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1457
کتاب "چراغ لاله" (داستان زندگی حکیم محمد اقبال لاهوری) اثر فرهاد حسن زاده👇
https://eitaa.com/audio_ketab/2620
....................
📗کتابهای رمان و داستان ایرانی
رمان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد👇
https://eitaa.com/audio_ketab/182
داستان سیاوش (شاهنامه) 👇
https://eitaa.com/audio_ketab/299
ابن مشغله اثر نادر ابراهیمی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/640
داستان " دستان و سیمرغ" از شاهنامه فردوسی👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1730
رمان " جان شیعه، اهل سنت" اثر فاطمه ولی نزاد👇
https://eitaa.com/audio_ketab/1819
#تبلیغ
🔻رشد و صلاح در جامعه، بر سه رکن استوار است. یکی خود مُبَلّغ است که آشنا باشد، مهذّب باشد، نیت خالص داشته باشد، هوشیار باشد، افکار و برنامههایش را مدیریت بکند.
🔸یکی دیگر مربوط به محتوای مطالب تبلیغی است. چه چیزی برای ارائه انتخاب شود؟ و بخشی مربوط به مخاطبین هست، که بدانیم کجا واقع شده ایم؟ وما در هر سه بخش نیاز به مطالعه داریم وحتی سزاوار است مطالب مربوط به این سه بخش تدوین شود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺@ejtehad_jame
دو دیدگاه و تفسیر متفاوت از قسمتی از آیات سوره مبارکه یوسف(علیه السلام) نقل از کتاب ادبیات قرآن نوشته مستنصرمیر پاکستانی👇👇
@ejtehad_jame
گزیده ای از آداب المتعلمین خواجه نصیرالدین طوسی(قدس سره)به عنوان آداب علم دین👇👇
#1
@ejtehad_jame
#تبلیغ
💠 ضرورت تبلیغ
🔻تبلیغ یک ضرورت است، منتهی مدیریت میخواهد؛ نه اینکه در طول سال از درس و بحث بمانی، و فقط به دنبال تبلیغ باشی، نه اینکه بمانی و تبلیغ را رها کنی، اصل توجیه طلبگی ما همین خواهد بود، چند سالی در حوزه ماندی، با فرهنگ قرآن و اهل بیت آشنا شدی حال ارائه کن.
🔸شما مطالعه کردی، در درس شرکت کردی، شما به نتیجه رسیدی، فکر نکن که همه مردم، این اندوختهها را دارند. مردم تشنه این نوع مطالب هستند، تشنه یک تفسیر صحیح از آیات هستند، تشنۀ یک صبغۀ معنوی هستند. تشنۀ یک برداشت تربیتی قرآن هستند، مردم را تردیدها و شبهات بیچاره میکند...
🔹شما بر اثر مطالعه، ممارست، رفت، آمد، با این سبک زندگی آشنا شدی، به اطمینان رسیدی. احترام برای قرآن و تکتک آیات قرآن قائل بودی. و همه را طبق نظمی الهی، علمی، منطقی میدیدی و میبینی. خیلیها منتظر این هستند که از شخصی که خودش هم به نتیجه و آرامش و اطمینانی رسیده بشنوند و استفاده کنند. و اصلاً سازۀ جامعۀ شیعی ما در طول قرون گذشته به برکت همین تبلیغها برپا و برجا مانده است. این یک وظیفه بسیار خطیر است، این باید یک قاعدۀ جا افتاده و تثبیت شده بشود که طلبه بدون تبلیغ نمیشود، باید یک کار تبلیغی انجام دهد، باید این پیام الهی را برساند. کار انبیاء است...
🔸و کسانی که موفق به حضور در فضای تبلیغ میشوند برکاتش را خودشان حس میکنند. شاید آن موقع سختشان است، درگیر هستند، مطلب باید آماده کنند، دلهره دارند. روبهروی جمعیت باید بایستند، [شاید آن موقع به برکات کار خود توجه نداشته باشدولی این برکات برای او هست]
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺نقل از حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔘 @ejtehad_jame 👈
#انقلاب_اسلامی #تبلیغ #امام_خمینی
🔻ما اگر مروری بر تاریخ صد سال گذشته داشته باشیم می بینیم که چه عمامههایی را برداشتند. چه آقایان، چه فضلایی بودند که نمیخواستند با دولت پهلوی همکاری کنند. حتی حاضر به امتحان دادن نبودند با اینکه فضلش را داشتند و سختیها را تحمل میکردند.
🔸چه توهینهایی که مأمورین آنها، به یک روحانی عالم وارسته بزرگوار می کردند. ولی آنها به تبلیغ سنّتی در حد توان خودشان اهتمام داشتند و این باعث شد که دین خدا در بدنۀ اجتماع ثابت و استوار بماند؛ تا یک نفری [حضرت امام ] که سختیهایی در این زمینه کشیده بود و حکومت رضاشاهی و سختیها و ضدیّتش با دین را دیده بود و دلسوخته بود ایستاد، و انقلابی به پا شد و در این فضا الان ما باید قدردان نعمتهای الهی باشیم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺نقل از حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔘 @ejtehad_jame 👈
🗓سالروزشهادت استادمرتضیمطهری
🏴توسطعضوگروهفرقان،اکبرگودرزی
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آیةالله مطهری به عنوان یکی از چهرههایی که در احیاء تفکر اسلامی بیشترین نقش را داشتند و جزو یکی از پرچمداران این بینش نوین اسلامی و طرح دوبارهی اسلام در فضای فرهنگ امروزی جهان باید به شمار بیاید! ۶۳/۲/۱۰
‼️کاری که شهید مطهری کرد، امروز باید همهی فضلای جوان در صدد باشند خود را برای آن آماده کنند؛ و اگر آماده هستند، اقدام کنند. شهید مطهری به عرصهی ذهنیت جامعه نگاه کرد و عمدهترین سؤالات ذهنیت جامعهی جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور را بیرون کشید و آنها را با تفکر اسلامی و فلسفهی اسلامی و منطق قرآنی منطبق کرد و پاسخ آنها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت ۸۳/۴/۱۵
‼️ما همیشه به مطهری نیاز داریم. در شخص شهید مطهری نمیشود متوقف شد. بر پایهی پیشرفتهای فکری و نوآوریهای او باید جامعه و مجموعهی فکرىِ اسلامی ما به نوآوریهای دیگری دست پیدا کند. ما احتیاج داریم مطهریهایی برای دههی ۸۰ و ۹۰ داشته باشیم؛ چون نیازهای فکری نوبهنو وجود دارد! ۸۲/۱۲/۱۸
⬇️نسخهpdf
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
گوزنی بر لب آب چشمه ای رفت تا آب بنوشد. عکس خود را در اب دید، پاهایش در نظرش باریک و اندکی کوتاه جلوه کرد. غمگین شد. اما شاخ های بلند و قشنگش را که دید شادمان و مغرور شد. در همین حین چند شکارچی قصد او کردند. گوزن به سوی مرغزار گریخت و چون چالاک میدوید، صیادان به او نرسیدند اما وقتی به جنگل رسید، شاخ هایش به شاخه درخت گیر کرد و نمی توانست به تندی بگریزد. صیادان که همچنان به دنبالش بودند سر رسیدند و او را گرفتند. گوزن چون گرفتار شد با خود گفت: دریغ پاهایم که از ان ها ناخشنود بودم نجاتم دادند، اما شاخ هایم که به زیبایی آن ها می بالیدم گرفتارم کردند! چه بسا گاهی از چیزهایی که از آنها گله مندیم و ناشکر، پله ی صعودمان باشد و چیزهایی که در رابطه با آنها مغروریم مایه ی سقوط مان باشد.
@ejtehad_jame 👈