25.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی_کانال
💠 حجتالاسلام #میرزامحمدی(۲)
🔖والأمرُ الأعجَب
بَعدَ غَصبِ حقِّک
غَصبُ الصدِّیقةِ
فَدَکا..
|#فاطمیه
|#روضه #فدک
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📢 توصیه رهبر انقلاب به مداحان: آهنگ مداحی با موسیقی ترانههای نامناسب مخلوط نشود
✏️ رهبر انقلاب: دستگاههای موسیقیِ معروف، هر کدام یک ترانهای قبلش دارد که این آهنگ، ترانه را القا میکند به آن خواننده؛ این ترانهها اغلب، ترانههای نامناسب است. مواظب باشیم شعری که میخوانیم، آهنگی که میخوانیم، مدّاحیای که میکنیم ــ چه آنجایی که مصیبت میخوانیم، چه آنجایی که سینه میزنیم، چه آنجایی که مدح میخوانیم ــ با اینها مخلوط نشود ؛ این نکتهی مهمّی است؛ من اصرار دارم به این توجّه کنید. ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
💠توصیههایی از مداح اهلبیت(ع)
حاج #مهدی_منصوری به مداحان مناجاتخوان:
☘️اولین خصوصیتی که مداح باید داشته باشد، اخلاص و کسب رضایت خداست، یعنی چه تشویقش کنند، چه نه، چه مردم پای منبرش بنشینند، چه نه، چه شناخته بماند و چه نه، برایش تفاوتی نداشته باشد. اصل این است که خدا بپسندد.
🌷دومین خصوصیت، رعایت تقوای الهی است.
🌿مداحان باید بکوشند که از محرمات الهی بپرهیزند و همچنین ظاهر خوبی داشته باشند.
🌸آنان باید متواضعانه با مردم اخلاق و رفتار خوب داشته باشد، چنانکه با عملش اسلام را به مردم معرفی نماید و کاری کند که در زندگیاش الگوی مردم شود.
🍃مداح شایسته است که با بزرگان بنشیند و با آنان برخیزد. همینطور وی باید همیشه با طهارت باشد و مهمتر این است که حال بزرگترها و پیشکسوتها را رعایت کند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️اشك شهيد حزب الله
بعد از شنيدن #روضه_خوانى
#حضرت_زهرا( سلاماللهعلیها)
✍الان ماتریالیستها و آتئیستها میگن این یک واکنش طبیعی بدن و مغز برای همه اموات هست و طبیعیه!
#شهید
#روضه
#طوفان_الاقصی
#شکست_غیر_قابل_ترمیم
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 #تحلیل_شعر «۱»
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه علیهاالسلام
#غزل
🔹بهشت روی زمین🔹
مدینه با تو به ماهی دگر، نیاز نداشت
به روشنایی صبح و سحر نیاز نداشت
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
مسافری که نگاه تو بود بدرقهاش،
خدای را، به دعای سفر نیاز نداشت
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
حکایت دلِ تنگ تو را توان پرسید،
ز لالهای که به خونِ جگر نیاز نداشت
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت
گریستن ز تو آموخت ابر پاییزی
دگر به خواهش از چشمِ تر نیاز نداشت
برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
میان چشمۀ اشک تو عکس زینب بود
اگر شبِ تو به قرص قمر نیاز نداشت...
حریر دست تو مجروح بود از دستاس
به تازیانۀ بیدادگر نیاز نداشت
📝 #محمدجواد_غفورزاده
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
📝 #تحلیل_شعر «۱» #فاطمیه #حضرت_فاطمه علیهاالسلام #غزل 🔹بهشت روی زمین🔹 مدینه با تو به ماهی دگر،
💠 لطافت طبع در روایت مرثیه
🔹از معیارهای بررسی شعر خوب، نوع نگرش (گسترۀ دید، زاویۀ دید، عمق نگاه) و نوع بیان شاعر در مواجهه با موضوع شعر است. اینکه شاعر:
ـ از کدام منظر و زاویه دید به موضوع نگاه میکند؟
ـ نگاه او گستره یا محدودیت دارد؟
ـ محدوده نگاه از کجا تا به کجاست؟
ـ با چه دقتی؟ آیا عمیق مینگرد یا سطحی؟
و در نهایت، دیدهها و شنیدههای خود را چگونه وصف میکند؟ جزئینگرانه یا به شیوه مرسوم، کلینگرانه و بیتأثیر؟
جزئینگاری در شعر حاصل جزئینگری، گستره نگاه و عمق نگرش شاعر است. همچنین، استفاده از نشانههای متنوع در زندگی خبر از ارتباط عمیق شاعر با پدیدههای هستی دارد. در این غزل، تمام موارد فوق قابل تحلیل و بررسی است.
🔸این شعر از نظر «موضوع و محتوا» و «شیوه بیان»، قابل تفکیک است:
▫️الف) موضوع و محتوا
شاعر در بخش اول در موضوع مدح به جزئینگاری مشاهدات خود میپردازد:
1️⃣ بخش آغازین: مدح؛ حضور حضرت زهرا(س) در عالم هستی که از زاویههای متعدد تحلیل میشود:
روشنیبخشی، زهره فلک بودن، شمس و قمر حقیقی بودن، نگاه آرامبخش، سیر دعای نیمهشب او و سبک زندگی ساده ایشان، از نمونههای این تنوع نگاه و جزئینگری است که به جزئینگاری و تنوع بیان منجر شده است.
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
مسافری که نگاه تو بود بدرقهاش،
خدای را، به دعای سفر نیاز نداشت
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
2️⃣ بخش میانی: تأثیر اندوه حضرت، بر عالم هستی که اندکی حال و هوای مرثیه دارد، با محور بیان عاطفی.
این بخش نیز با همان نگرش مطرح شده است: تأثیر بر سبز شدن گل محبت، ارتباط معنوی ابر پاییزی با اشک حضرت یا با گل لاله:
حکایت دلِ تنگ تو را توان پرسید،
ز لالهای که به خونِ جگر نیاز نداشت
برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
3️⃣ بخش پایانی: طرح گزارشهای شاعرانه از تاریخ با محوریت وصف، اعتراض و تعریض:
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت...
▫️ب) شیوه بیان
نکته قابل ذکر، استفاده بهنجار از تشبیه و ظرفیتهای آن است که در بیانی خالی از تکلف و با تکیه بر قانون ساده تشبیه (ادعای شباهت) در لایههای پنهانی شعر، فضاهایی شاعرانه و تصاویری بدیع خلق نموده است:
مدینه با تو به ماهی دگر، نیاز نداشت
به روشنایی صبح و سحر نیاز نداشت
تو زهرۀ فلَکی، رشک ماه و پروینی
که با تو چرخ به شمس و قمر نیاز نداشت
(استفاده همزمان از دو تشبیه ساده و برتر، در لایه درونی شعر)
دعای نیمهشبت سِیرِ آسمان میکرد
که این پرستوی عاشق به پر نیاز نداشت
(تشبیه اسنادی: دعای تو پرستوی عاشق بود)
و:
بهشت روی زمین، خانۀ گِلین تو بود
که ناز فضّه خرید و به زر نیاز نداشت
و کاربرد تشبیه بلیغ اضافی در این بیت:
وجود پاک تو میسوخت از «شرارۀ غم»
دگر به «شعلۀ قهر و شرر» نیاز نداشت
🔹نکته پایانی که نباید آن را نادیده انگاشت، روایت مرثیه همراه با طراوت خاص و لطافت طبع، به جای خشونت لفظی یا بصری است. شاعران وارسته و لطیفطبع، این نکته مهم را در نظر دارند که شعر، ترجمان عواطف شاعر است و در بیانی لطیف ارائه میشود؛ بهویژه اگر موضوع مراثی اهلبیت باشد.
اصولاً بهجز در عرصه حماسه - که حاصل غلیان عاطفی شاعر و گاه تصویر بازسازی شده از خشم شاعر است- زبان و بیان شعری نباید از طراوت و لطافت دور افتد و این مهم، در این شعر با وجود بیان تعریضی رعایت شده است؛ به عبارت دیگر با وجود محوریت موضوع مرثیه، شعر هرگز از بیان ذاتی و لطیف خود دور نشده است. مرور ابیاتی از این غزل که هریک حاوی مضامین مرثیه است و تداعیگر ابعاد مختلف آن، این حقیقت را اثبات میکند:
شعلهور شدن بیت وحی:
وجود پاک تو میسوخت از شرارۀ غم
دگر به شعلۀ قهر و شرر نیاز نداشت
اشکهای فاطمی:
گریستن ز تو آموخت ابر پاییزی
دگر به خواهش از چشمِ تر نیاز نداشت
برای سبز شدن، گلبُن محبت و عشق
به اشک زمزم از این بیشتر نیاز نداشت
میان چشمۀ اشک تو عکس زینب بود
اگر شبِ تو به قرص قمر نیاز نداشت
و بیتی که برگی زرین از دفتر مراثی فاطمی است. در این بیت، دو تصویر همزمان از اندوه حضرت به تصویر کشیده شده است؛ با استفاده از لطیفترین و باطراوتترین شیوه! تصویری مینیاتوری و نرم چون حریر... مثل تابلوی «ذبح اسماعیل» که با وجود خشونت موضوع، در هالهای از طراوت هنر مینیاتور در نهایت ظرافت به تصویر کشیده شده است:
حریر دست تو مجروح بود از دستاس
به تازیانۀ بیدادگر نیاز نداشت
این همان جلوه حقیقی هنر مرثیهپردازی است که «آن» هنری یا شاعرانه نام گرفته و بنده طلعت آن باید بود.
📗 #آینه_بیغبار (دفتر سوم، ص۴۲)
#تحلیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#فنون_مداحی
#فرهنگ_اصطلاحات_مداحی
📍پلسازی
📝پلزدن، مقدمهچینی یا فضاسازی است برای ورود به مرثیه یا تغییر فضای مرثیه مداحِ قبلی با شگردهای خاص.
🔸آنگاه که مداحی بهفرض از حضرت زهرا(س) خوانده است، مداح دیگری میتواند پس از او به نوعی مرثیه او را ادامه دهد و سپس با مقدمهچینی، ذهن مستمع را به فضای دیگری ببرد؛
🔖مثلاً بگوید: «من خانم دیگری میشناسم جفا و ستم دید. او هم مثل زهرا(س) پدرش را صدا زد، اما او سه سال بیشتر نداشت».
📚منبع:
فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی
✍🏻پژوهش:
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
#فنون
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#گفتگو
🔰حاج #ماشاءالله_عابدی
از #مداحان قدیمی کشور و هم دورهای حاج منصور ارضی هستند.
🔹ایشان از توصیه مقام معظمرهبریمدظلهالعالی در موضوع شورگرفتنشان میگویند:
🔸یکبار بعد از خواندن اشعارم #شور گرفتم.
بعد از مراسم آقا فرمودند شورتان هم باید #پیام داشته باشد.
🔹هر حرف و کلامی باید پیام داشته باشد.
🌀یادم هست یکبار که از شعر صائب خواندم، ایشان از #صائب و اشعارش هم خیلی تعریف و تجمید کردند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
🔸هروله کردن در عزاداری
⁉️ آیا هروله کردن و گفتن ذکر ائمه علیهم السلام بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟
✅ اگر به گونهای باشد که موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین علیهم السلام نباشد، فی نفسه اشکال ندارد.
🆔 @khamenei_ahkam
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ملاقنبر
#با_پیرغلامان
#اختصاصی_کانال
🔖توصیه
«حاج #قنبرصادقی(ملاقنبر) »
از پیرغلامان آستان حسینی #بندرعباس
به مداحان جوان
🎗ما خیلی زحمت کشیدیم و این را به شما هدیه میکنیم... خیلی مراقب انقلاب باشید
|#ستایشگران_خورشید
|#پیرغلام
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#گفتگو
🔰حاج #سیدمجید_بنیفاطمه؛
🔖ایشان در گفتگویی، نکاتی را بیان کردند که مورد استفاده ستایشگران جوان خواهد بود:
🔸اگر ما بتوانیم که منبرها، روضهها و هیأتها را اخلاقی جلو ببریم و رفاقت برقرار بکنیم تا خانوادهها بیایند، خیلی از مشکلاتشان حل میشود.
🔹اگر میبینید جمعیت بالایی در مجالس میآیند، این عظمت امام حسین(ع) است. این نشان میدهد مردم به هیچ وجه از امام حسین(ع) دست برنمیدارند..
🌀#مداح اهلبیت(ع) حتما باید دغدغه مسائل روز اجتماع و کشورش را داشته باشد؛ ما هم دغدغه مردم را داریم، مردم هم دغدغه امام حسین(ع) را دارند و این حسینیهها را هم مردم میگردانند و کمک میکنند.
⚠️در بحث فنی، آنهایی که از ریتم و آهنگهای نامناسب استفاده میکنند، بخاطر این است که توانایی ندارند؛ توانایی ساخت ندارند! البته نباید این کار را بکنند.
میگوییم مداح امام حسین(ع)! کسی که مدح اهلبیت(ع) را میگوید؛ ما در این افراد، مدحی نمیبینیم..
❌ببینید👈🏻 مشکل از آن جایی است که استاد نداریم!
کسی که استاد داشته باشد هر چیزی را نمیخواند، هر حرفی را نمیزند. ما باید در آهنگها و شعرهایمان شأن دستگاه امام حسین(ع) را رعایت کنیم.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir