eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
30 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
در این‌جا دیگر خون جمعیت به جوش می‌آید و یک‌پارچه فریاد می‌زنند «مرگ بر آمریکا» و این‌بار هم زودتر از فریاد جمعیت، صدای مرگ بر آمریکای مهدی مختاری به گوش می‌رسد! مجتبی ادامه می‌دهد: «گرچه در بین حواریون، یهودا نیز هست گاه مشکل ناشی از کم‌کاریِ...» باز هم هنرمندانه از جمعیت جواب می‌گیرد: «...ما نیز هست» خاطرم هست که در آخرین جلسه اختبار که افراد نهایی یک‌بار در حضور اعضای شورا اجرا می‌کنند، همین شعر را خواند و به گمانم همین‌جا فرود می‌آمد، همان‌جا تذکر داد که باید این شعر ادامه پیدا کند و در نقطه انتقاد پایان نگیرد، بلکه در ادامه راه‌کارهایی ارائه دهد و امیدوارانه و با نگاه به آینده تمام شود... احتمالاً بعد از این تذکر بوده که بندهای بعدی اضافه شده... البته در کانال شاعر این اشعار که حاج احمد یادش رفت این‌جا معرفی کند، فراز دیگری بعد از این بند هست که مجتبی نخواند، به همان احتمالات پیشین: «غفلت از توصیه‌های رهبری کم‌کاری است تنبلی و سستی و تن‌پروری کم‌کاری است جای شادی، ناامیدی‌گستری کم‌کاری است آی مردم انتخاب سرسری کم‌کاری است دور باید کرد از سر فکر نامعقول را انتخاب ما مشخص می‌کند مسئول را» و به‌جایش با این ابیات ادامه داد: «آی مردم! کاشکی اعضای یک پیکر شویم دور باشیم از جدایی، یار یکدیگر شویم از دو قطبی‌ها بپرهیزیم، هم‌سنگر شویم کاش مثل حاج قاسم یاور رهبر شویم حاج قاسم را همیشه یار نیکو دیده‌ایم آنچه را رهبر توقع داشت...» باز هم از جمعیت جواب گرفت: «در او دیده‌ایم» و ادامه داد: «می‌رسد روزی که سختی‌های ما آسان شود با ظهور یار ما، هجران او جبران شود بیش‌تر از هر زمان ایران ما ایران شود بار دیگر مرد میدان راهی میدان شود» بیت ترکیب پایانی را نمی‌خواند: «قله نزدیک است بوی یار آید بر مشام حاج قاسم روی قله می دهد بر ما سلام» و بیت دیگری را جای‌گزین می‌کند: «آرزو دارم که بنشینم دوباره در برش تا بخوانم باز هم این نوحه را در محضرش» این هم کار هوشمندانه و هنرمندانه‌ای بود برای ایجاد پیوند با شعر بعدی: «شهید گمنام سلام...» تا شروع می‌کند، کل حسینیه امام خمینی(ره)، هم‌نوا می‌شوند...، همان ابتدا جمله‌ای کوتاه می‌گوید: «حضرت آقا! اگر چند نفر من را بشناسند، از صدقه‌سر شهدای گمنام هست... این هم شعر آخرین اجرای من در محضر حاج قاسم بود...» ادامه می‌دهد... سوز و حال عجیبی بر حسینیه حاکم است و همه می‌خوانند: «شهید گمنام سلام خوش اومدی مسافر من، خسته نباشی پهلوون شهید گمنام سلام پرستوی مهاجر من، صفا دادی به شهرمون» صدای اشک و ناله جمعیت بلند شده و تمام حجم حسینیه را پر کرده‌است... «راستی هنوز مادر پیرت تو خونه منتظره چرا این‌جا خوابیدی؟ چرا این‌جا خوابیدی؟ راستی مادر نصفه شبا با گریه از خواب می پره چرا این‌جا خوابیدی؟ چرا این‌جا خوابیدی؟ شهید گمنام...» مجتبی مانند یک فینال زودرس، همان ابتدا کار را تمام کرد، به نظرم عالی بود، عالی... همه کار کرد، خنداند، گریاند، از ایران گفت، از کرمان گفت، از حضرت زهراء(س)، از امیرالمؤمنین(ع)، از حاج قاسم، از شهداء و... البته دست‌مریزاد محکمی هم باید به شاعرش گفت... بعد از اتمام، عده‌ای از جمعیتی که این عقب نشسته‌اند، نیم‌خیز می‌شوند و عده‌ای هم سرپا تا جلو را ببینند... چند نفری هم از عقب‌تر فریاد می‌زنند: «آقا بشین! آقا بشین!» یکی هم با صدای بلند سؤال می‌کند: «رفت پیش آقا؟» من هم که در این انتهای حسینیه، هیچ تصویری از آن جلو ندارم... بعدها در کانال دیدم که این‌گونه توضیح داده بود: «وقتی برای دست‌بوسی رسیدم خدمت رهبر انقلاب، ایشان فرمودند: خیلی خوب بود شاعر این شعر چه کسی بود؟ گفتم آقای . فرمودند: خیلی خوب بود. از ایشان تقاضا کردم دعاگوی ما باشند. ایشان زحمت کشیدند و دعا کردند. تقاضای انگشتر کردم و با لبخندی پدرانه موافقت کردند. ادامه دارد... 🆔 @elalhabib_ir
📸 گزارش تصویری ❇️ اولین نشست صمیمانه جمعی از ستایشگران جوان استان‌ 🗓 |دی‌ماه ۱۴۰۲| 🆔 @elalhabib_ir
حاج ابوذر در یادداشت خود به موضوع «تغییر در گذر زمان» پرداخت. 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
حاج ابوذر #بیوکافی در یادداشت خود به موضوع «تغییر #مداحی در گذر زمان» پرداخت. #الی_الحبیب 🆔 @ela
🔖 اصل«تغییر در گذر زمان»! 💠مداح اهل بیت(ع) حاج ابوذر در یادداشت خود با موضوع «تغییر در گذر زمان»: ✔️با گذر زمان‌، وضعیت از عبا به کت و شلوار و امروزه به تیپ‌های اسپورت، از جلسات به جلسات سینه‌زنی تا جایی که حتی موقعیت از مسجد به حسینیه و از حسینیه به ورزشگاه تغییر کرده است، رسیده‌ایم 💢به نظر در مسائل و ، کسانی‌ که دغدغه حفظ ارزش‌ها و آداب و رسوم را دارند، باید به موضوع در گذر زمان بپردازند. در واقع یکی از وظایف ، تبارشناسی تغییر و بررسی روند‌های آن است. ⚜️برای رسیدن به سرنخ‌ها و منشاء تغییرات، مرحله بسیار مهم، دُرست از وضع موجود است. البته توصیف به معنای تائید یا رد نیست، صرفاً به معنای درست دیدن و برشمردن است. جداسازی عناصر مطلوب یا نامطلوب، در مرحله بعد از توصیف تحقق خواهد یافت 📝در یادداشت گذشته از تاثیر بر مداحی گفتم. هدف از آن یادداشت آمادگی لازم برای تغییراتی بود که ممکن یا محتمل است، در آینده رقم بخورد 🌀در ادامه باید بگویم تغییرات چه دلخواه ما باشد، چه نباشد، رقم خواهد خورد. جهان یک کلِّ وابسته به هم است. تغییرات در نقطه‌ای دیگر از دنیا می‌تواند در زندگی ما نیز اثرگذار باشد. 💬پیشنهاد می‌کنم بجای اینکه با طراح این سوال مقابله کنیم، با کمی ، اصل تغییر را بپذیریم و به این سؤال پاسخ دهیم که آیا در آینده تغییراتی در مداحی خواهیم داشت؟ به نظر برای پاسخ دقیق، باید توصیف درستی داشته باشیم ♻️پس می‌توانیم موضوع تغییرات را در مداحی در گذر زمان بررسی کنیم. زمانی مداحی در به قصیده‌خوانی در دستگاه‌های مقامی ایران، مشهور و فراگیر بود و طبقه مداحان از لحاظ شکل، کلاه فینی‌ و به دوش به مجالس روضه مشرف می‌شدند و به جز ایام محرم‌الحرام که عمده مجالس به دسته‌جات زنجیرزنی و به نُدرت شاهد مجالس سینه‌زنی طولانی بودیم 🔄رفته رفته با تغییرات سیاسی و اجتماعی و تغییر در مردم ایران، مداحی نیز در محتوا، شکل و فرم تغییرات مختلفی را به خود دید 🔸به مداحی‌ها و نوحه‌های دوران علیه طاغوت از لحاظ مضامین ضدطاغوت و ظلم نگاه کنید، اینجا طلیعه ورود طبقه مداحان به عرصه بود ♨️تا روزی که عملاً وارد کارز‌ارهای و تائید و رد کاندیداتور‌ها شدند تا ورود به عرصه‌های روشنگری سیاسی و مقابله با ، پس می‌توان یکی از عوامل تغییر رویکرد را تغییرات در نگرش‌ مذهبی و سیاسی دانست 🔳با گذرزمان‌ وضعیت پوشش از عبا به کت و شلوار و امروزه به تیپ‌های اسپورت و عکس‌های منتشر شده با لباس‌ ورزشی، از جلسات قصیده‌خوانی به جلسات طولانی سینه‌زنی تا جایی که حتی موقعیت مکانی از مسجد به حسینیه و از حسینیه به ورزشگاه تغییر کرده است، رسیده‌ایم 🎙از مداحی زنده به مداحی آهنگین و امروز شاهد مداحی استیج‌ در معابر‌عمومی، مانند میادین و پارک‌ها هستیم. پس عنصر دوم در تغییر رویکردها را می‌توان و امروز دانست. در تمام این موارد محتوا و شکل و فرم نیز تغییر کرده‌است 🎗از آن طرف مداحی و نقشش‌ در ، در ، در فراگیری و دعا و ابعاد بین‌المللی جدید را نیز باید جزو تغییرات این طبقه کنشگر دانست. براساس توصیفی گذرا از ۴ دهه گذشته تاکنون؛ باید پذیرفت که تغییر بوجود آمده است و از اینجا باید قبول کرد که در نیز تغییرات بوجود خواهد آمد. ممکن است تغییرات براساس عوامل درونی و بیرونی در روند مداحی اثر بگذارد ❇️عوامل درونی شامل نظام ارزش‌های این جامعه مبارک که بعنوان مرامنامه‌ای نسل به نسل منتقل شده است و ظرفیت‌هایی مانند و و که جزو ذات کاری این قشر نورانی است. این‌ها می‌تواند درخدمت ارزش‌ها قرار بگیرد و مداحی دفاع مقدس را رقم بزند. می‌تواند در مقابل فتنه دشمنان بایستد و جریان عواطف و حب و بغض مردم را بنفع دین جهت دهد و در نتیجه شاهد باشیم.. ادامه دارد.. 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
#تحلیل_مداحی #یادداشت 🔖 اصل«تغییر در گذر زمان»! 💠مداح اهل بیت(ع) حاج ابوذر #بیوکافی در یادداشت خو
✳️عوامل بیرونی نیز شامل مانند فراگیری موسیقی پاپ، راک و...، تغییر در ضرب و ریتم‌ها،‌ فراگیری رسانه‌های جمعی، فراگیری تکنولوژی‌های صوتی و تصویری، فراگیری و اینترنت اشیاء،‌ فراگیری هوش‌ مصنوعی،‌ فراگیری ربات‌‌ها و هولوگرام‌ها و ... است. همه این‌ها می‌توانند در سبک‌زندگی تاثیر بگذارد و به تبع این تغییرات می‌تواند در مداحی هم اثر بگذارد. 🔗همانطور که عرض کردم الان به دنبال درست یا غلط بودن این تغییرات نیستیم. بدنبال اثبات بودن جریان مداحی براساس عوامل درونی و بیرونی در گذر زمان هستیم. 🔹اگر تغییرات را مشاهده کنیم و بعد عوامل موثر بر آن را برشمریم، آن‌وقت تغییرات و گمانه‌های آن در آینده را هم خواهیم پذیرفت و به جای تقابل و درگیری نسبت به نقاط قوت و ضعف آن، رویکردهایی درست و به موقع خواهیم داشت نه منفعلانه. ⁉️وقتی به گذشته و حال نگاه می‌کنیم، اگر کسی بپرسد ممکن است در آینده دعاخوان داشته باشیم، شما پاسخ می‌دهید ممکن است. چراکه وقتی قلم‌های قرآنی فراگیر شد، پس این اتفاق هم ممکن است رقم بخورد. یا اینکه امکان دارد کارکرد ضریح در بخش نذورات از بین برود؟ ممکن است، چرا که امروز نذورات بصورت آنلاین پرداخت می‌شود و پول نقد در جامعه کم‌رنگ شده است. حال اینکه آیا این تغییرات درست است یا نه باید در زمانی‌دیگر به آن پرداخت! 📩ما در این یادداشت به دنبال اثبات این بودیم که تغییرات تحقق خواهد یافت. پس بهتر است برای آن و اتخاذ ، وضعیت را درست کنیم 🔮در آخر درخواست می‌کنم به این نکته دقت کنید: تغییرات می‌توانند را از بین ببرد و ممکن است موضوعی را به تبدیل کنند. پس بهتر است منفعل نباشیم و تغییرات مطلوب را خودمان طراحی و کنیم. 🍃 به امید آینده‌ای بهتر.. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دیداریار 🖥 روایت "حسینیه معلی" از دیدار مداحان اهل بیت علیهم‌السلام با رهبر انقلاب اسلامی 🗓 سه شنبه، ۳بهمن، ساعت ۲۲:۳۰، پخش همزمان از رسانه KHAMENEI.IR و شبکه ۳ سیما 🆔 @elalhabib_ir
🔸در راستای سلسله جلسات با حضور جمعی از جنوب‌شرق‌تهران 🔰 آئین افتتاحیه |شهرستان ورامین‌| با حضور استاد 🗓 دوشنبه ۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ ⏰راس ساعت ۲۰ 🕌 ورامین، خیابان شهید زواره کوچه مسجد حضرت‌اباالفضل(ع) (ع) 🆔 @elalhabib_ir
جهان را می‌شناسد، لحظۀ غمگین و شادش را از این رو سخت در آغوش می‌گیرد جوادش را پسر مثل پدر می‌خندد این یعنی که از حالا میان این دو قسمت می‌کند دشمن عنادش را جهان از بعد عیسی اولین‌بار است با حیرت درون قالب یک طفل می‌یابد مرادش را چه طفلی؟ طفل معصومی که پیرِ دیر را حتی هوایی می‌کند از نو بسازد اعتقادش را چه ذکری بر زبان دارد؟ چه رازی در بیان دارد؟ که هر عالِم به این معیار می‌سنجد سوادش را قدم آهسته برمی‌دارد و پیوسته تا منزل که راه مستقیم از او بجوید امتدادش را به جای کاظمین امسال هم راهی شدم مشهد نشد تا سرمۀ چشمم کنم خاک بلادش را بهشت است این حرم از هر دری وارد شود شاعر ولی من دوست دارم بیشتر باب‌الجوادش را 📝 🆔 @elalhabib_ir
🏴 «وَ بَشِّرِ الصّابرین اَلَّذینَ اِذا اَصابَتهُم مُصیبَةٌ قالوا اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعون» ◾️ محضر مبارک ▫️حاج جواد حیدری با نهایت تأسف و تأثر، رحلت گرامی‌تان را به حضرتعالی و خانواده محترم تسلیت و تعزیت عرض نموده، و برای آن عزیز سفرکرده همنشینی با حضرت جوادالائمه(علیه‌السلام) و برای حضرتعالی و سایر بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل را از خداوند متعال مسئلت می‌نماییم. 🆔 @elalhabib_ir
با سرسعادت ابن الرضا حضرت جواد الائمه علیه السلام مبارک‌باد.🌺 امام رضا عليه السلام: «هذا [الامام الجواد عليه السلام] المَولُودُ الّذي لَم يُولَد مَولُودٌ أعظَمُ بَرَكَةً عَلى شيعَتِنا مِنهُ:» «اين مولودى است كه پر بركت‌تر از او براى شيعه ما به دنيا نيامده است.» 📜(کافی(ط-الاسلامیه) ج1 ، ص321) 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
🌹امام جواد علیه السلام میفرمایند: 🔰من شَهِدَ اَمراً فَکَرِهَهُ کانَ کَمَن غابَ عَنهُ، وَ مَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِیَهُ کانَ کَمَن شَهِدَهُ(تحف العقول، ‌ص۴۵۶) «هر کس شاهد کاری خوب یا بد بوده ولی از آن اکراه داشته، مانند کسی است که از آن کار غایب بوده است(خوبی یا بدی آن کار به او نمیرسد) و هر کس از کاری خوب یا بد غایب بوده، ‌اما به آن راضی شده، مانند کسی است که نزد آن کار حاضر بوده است.(خوبی یا بدی آن کار به او میرسد)» 👌فرض کنید شخصی ناخواسته در مجلس گناهی قرار میگیرد ولی آن شخص با دل و جان و اگر امکان برایش بود با زبان و عمل از آن مجلس اکراه پیدا کرد و ناخرسندی خود را ابراز داشت، چنین شخصی از اهالی آن مجلس گناه محسوب نخواهد شد و برعکس اگر کسی در محفل ثوابی حضور داشت ولی از آن محفل انزجار پیدا نمود در حقیقت او را از اصحاب آن محفل ثواب محسوب نمی کنند. ✅ جالب است بدانید در زیارت عاشورا، کسانی مورد لعن قرار گرفته اند که هر چند در کربلا نبودند و به روی حجّت خدا تیغ نکشیدند، ولی ‌در دل به کار آن جنایتکاران راضی بودند پس از آنها به شمار آمده(سَمِعَت بذلکَ فَرَضِیَت بِه) و در عقوبتشان شریک میباشند. پس همه انسانها در همه ی اعقاب تاریخی باید از ظلم بنی امیه برائت جسته و در دل و جان و اگر ممکن بود در عمل نسبت به ظلم آنها اکراه داشته باشند تا بلکه از خیل کسانی نباشند که ظلم به شهدای کربلا را شاهد بودند ولی آنها را یاری نکردند. ✅ همچنین کسانی که در غدیر خم حضور داشتند ولی از منویات پیامبر(ص) در روز غدیر اکراه داشته مانند کسانی هستند که درک حضور در این روز مبارک نداشته و برعکس کسانی که به ظاهر غایب تاریخی در این روز بوده ولی دلداده مکتب غدیر هستند مثل کسانی هستند که در آن روز، ندای پیامبرشان را اجابت کردند. به معنای دقیق تر همه ابناء بشر که حضور فیزیکی در روز غدیر نداشته اند باید با رضایت به اوامر الهی در آن روز، حضور تاریخی خود را در وادی غدیر به ثبت رسانده تا در زمره صالحان قرار گیرند. ✅ بنابراین بر همه ما فرض و لازم است که جهت گیری اجتماعی و تاریخی خود را حساب شده انتخاب کنیم تا در همه حوادث خوب تاریخی شریک بوده و از وبال همه وقایع بد و ناصواب دوران های گذشته بر حذر باشیم. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗳امروز احساس وظیفه نسبت به انتخابات، یکی از کارهای نقد مجاهد در جهاد تبیین است. ✍🏻پ.ن: چه خوب حضرت آقا به وظیفه اشاره کردند؛ چرا که این عنصر زمینه ای است و تا این نباشد ما به تکاپو، تحقیق، ایده‌پردازی و در نهایت به عملیات رهنمون نمی‌شویم! احساس وظیفه باید ایجاد شود تا سایر اقدامات پیگیری شود.. رهبر انقلاب جایی دیگر، در ابتدای درس خارج فقه خود آن‌هم در اولین جلسه از سال تحصیلی جدید (۱۳۹۵/۰۶/۱۶) نکات نابی را در باب می‌فرمایند: [اگر] علم و تقوا داشته باشیم، حتّى شجاعت هم داشته باشیم امّا ندانیم وظیفه چیست و موقعیّت کدام است، ندانیم امروز مطالبه‌ى خداى متعال و دین از ما در عرصه‌ى اجتماع چیست، آن علم و تقوا و شجاعت و بقیّه‌ى خصوصیّات مثبت، اثر خودش را نمی‌بخشد. 🆔 @elalhabib_ir
🔰آثار بكربن صالح نقل می کند: به امام (ع) نامه ای نوشتم: ✍پدرم و دشمن امیرمؤمنان (ع)_ و است. من از او بسيار سختى ديده ام. فدايت شوم! براى من دعا كن و بفرما چه كنم، آيا كنم يا با او کنم؟ 🌻امام جواد(ع) در جواب نوشت: ان شاء الله پیوسته براى شما می كنم_ و بدان که_ مدارا کردن، بهتر از است. بدان که پس ار هر سختى، آسانى است. كن. خدا تو را در كسى كه در ولايتش هستى ثابت قدم فرمايد. من و شما در خداوند هستيم خدايى كه امانتهاى خويش را ضايع نمی كند. بكربن صالح گويد: با پدرم کردم و پس از مدتی، پدرم شد. 📚شیخ مفید، امالی، ص۱۹۱ 🆔 @elalhabib_ir