#خبر
🎙استاد حاج مرتضی طاهری
🔰 مداحی، صیانت میخواهد نه هوچیگری رسانهای!
🔶جریانی این روزها در داخل و خارج مشغول فعالیت است که با پیشنهاد رقمهای سنگین برای مداحان به دنبال وسوسه و تغییر جریان ستایشگری است.
🏷البته باید بدانید در این جامعه هیچگاه فردی به اجبار ریالی به کسی پرداخت نکرده است. مداحی یک هنر است و مانند دیگر هنرها و هنرمندان، افراد برای دعوت از هنرمند باید هزینه بدهند و این درحالی است که بسیاری از مداحان قربة الی الله تلاش میکنند. مانند همان گچکاری که برای رضای خدا رایگان در حرم اهلبیت (ع) کار میکند.
💢 نمیتوان هم شغل داشت و هم مداح حرفهای بود
🔹 قطعاً مداحی شغل نیست و یک هنر است اما تجربه ثابت کرده حتی درمورد شخص خودم که مشاغل زیادی را دنبال کردم؛ یک مداح نمیتواند در کنار مداحی حرفهای کار دیگری را جدی دنبال کند.
🔸اگر فرد بخواهد تخصصی مداحی کند نمیتواند در طول روز برای کار دیگری هم زمان بگذارد. باید منشا این سوالات انحرافی و بودار بررسی شود تا مشخص شود چه قصد و نیتی را دنبال میکنند. شاید برخی مداحان هم مشغول کار یا شغلی در کنار مداحی باشند اما در کار مداحی به آن موفقیت لازم نمیرسند.
🌀مشکل این است که بزرگترها فراموش شدند و جوانترها از این قشر فاصله گرفتند. من در خاطر دارم که مرحوم کافی همیشه هنرمندانه نسبت به برخی از این موضوعات حاشیهدار واکنش میداد و فاصله میگرفت.
💯البته باید بدانیم مداحان محل مراجعه نیازمندان هم هستند و گاهی دستگیری از افراد هم دارند. به مداحان جوان میگویم دست خود را از دست بزرگترها جدا نکنید. زمانی که این نقشههای دشمن سراغ شما بیاید، با یک کمک بزرگتر، نجات پیدا میکنید.
💠طرح این مسائل در فضای مجازی و رسانهها، حلّال مسأله نیست، البته که کمکاری نهادها و مسؤلان متولی امر موجب میشود که این مسائل رسانهای شود.
🏷اگر فردی واقعا دغدغهای در این مسائل دارد با طرح موضوع خدمت یک بزرگتر میتواند، تذکر او را به فرد جوان محقق کند و اگر اثر نداشت میتواند سراغ مراکز و نهادهای رسیدگی کننده برود. طرح این موضوعات در رسانه هیچ هدفی جز دیده شدن ندارد و فردی هم که این بیان را اخیراً داشته است برای آن است که بنا دارد مجدد خود را در صدر رسانهها و فضای مجازی نگه دارد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
12.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰صحبت های سید رضا نریمانی درباره نعمت وجود نوکران سیدالشهدا (ع)
💢نفس پاک نوکران امام حسین (ع) خیلی هارو با امام حسین(ع) آشنا کرد
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#هنر_و_ادبیات
💠 انواع نگرش در مدح اهلبیت (ع)
در بررسی مدح و شیوههای مدیحهپردازی در اشعار شاعران از گذشته تا امروز، میتوان به چهار نوع نگرش دست یافت.
1⃣ مدح ویژگیهای الهی ائمه معصومین؛ مثلاً «عصمتالله» یکی از صفات حضرت فاطمه زهرا(علیهاالسلام) است و مصراع «منم که عصمتاللَّه و به ساق عرش، زیورم» مدحی است در معرفی جنبه الهی یا تکوینی ائمه معصومین. بیان این نوع مدحها نشانگر تسلط محتوایی شاعر به شخصیت الهی اهلبیت است.
نمونهها:
حدیث قدسی«لولاک» معتبر سندیست
که هر چه کرد خدا خلق، از برای تو بود
#علی_انسانی
یا:
شنیدهای که نبی از ملال اوست ملول
شنیدهای که خدا با رضای اوست رضا
شنیدهای که برای شفاعت امت
رسول، فاطمه را میزند به حشر صدا
شنیدهای که اگر پا به حشر نگذارد
برات عفو به دستی نمیرسد فردا
#غلامرضا_سازگار
2⃣ معرفی و مدح رفتارهای انسانی و الگوبخش اهلبیت که قابلیت تکرار و تجربه آن در هر عصر و زمانی وجود دارد. در این نوع اشعار، ضمن روایت رفتار الگوبخش، شاعر به دنبال تحلیل رفتار و نهایتاً معرفتافزایی مخاطب است.
مثلاً اینکه حضرت زهرای مرضیه(علیهاالسلام) سه شب بیقوت و بینان زندگی کردند و به یتیم و فقیر و اسیر طعام بخشیدند. یا موضوع پیراهنبخشی حضرت در شب عروسی که به آیه شریفه قرآن کریم عمل فرمودند؛ «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون» یعنی لباس برتر و نوِ خودشان را برای اهدا به فقیر انتخاب کردند نه لباس کهنهای را. اشاره هنری و شاعرانه و حسی به این نمونه رفتارها -که در سیره ائمه اطهار نمونههای فراوانی سراغ داریم- بسیار به شعر شاعر عیار و ارزش میبخشد.
نمونهها:
چه مادری، که به تفسیر درس عاشورا
حریم مدرسه کربلاست دامن او
بمیرم آن همه احساس بیتعلق را
که بار پیرهنی را نمیکشد تن او
دمی که فاطمه تسبیح گریه بردارد
پیام میچکد از چلچراغ شیون او
#غلامرضا_شکوهی
و:
زهرا كه «اِنَّ اَكرَمَكُم» ترجمان اوست
در بندگی به قلّۀ تقوا رسیده است
#محمدجواد_غفورزاده
3⃣ مدحهای کلی که صبغۀ روشنگری و معرفتافزایی در آن کمرنگ یا بیرنگ است. در این نوع مدیحهها به رسم و سنت شاعران مدیحپرداز پیشین به ظواهر شخصیت اهلبیت توجه میشود:
فاطمه دارد رخی که ماه ندارد
ماه چو او حسن دلبخواه ندارد
و یا با دیگر شخصیتهای الهی و معنوی مقایسه و نهایتاً معرفی میشود بی آنکه رفتارشان جزئینگری و جزئینگاری شود:
عیسی بَرَد آرزوی بیماری
کاینجا به بهانۀ شفا آید
یا:
موساست عصا به کف شبانت
خورشید، گدای آستانت
این نوع ابیات، غرورآفرین اما خنثی است و مخاطب را در همان سطح معمولیِ آگاهی نسبی و سطحی نگه میدارد. همانگونه که ذکر شد، در این نمونه وصفها -که نوعی کلیگویی و مبهمسُرایی است- مخاطب بهره چندانی از معرفت بهدست نمیآورد.
4⃣ مدح ذوقی و استنباطی که بر پایه تحلیلهای ذوقی (شاعرانه همراه با حُسن تعلیل) و برداشتهای شخصی شاعر ارائه میشود که دو رویۀ سالم و ناسالم همراه با اغراقها یا حتی مبالغه و غلو است! تبیین، تفکیک و ارائه مدیحههای سالم و قابل دفاع، از اهداف مهمی است که در گزینش اشعار شاعران پیشکسوت در این مجموعه دنبال شده است. برخی نمونههای سالم این نمونه اشعار را در این مجموعه خواهید خواند.
بهشت روی زمين، خانۀ گِلين تو بود
که ناز فضّه خريد و به زر نياز نداشت
#محمدجواد_غفورزاده
📗 #آینه_بیغبار (دفتر اول، ص۳۶)
✍🏻 به قلم استاد #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#خبر
🎙حاج سیدمهدی میرداماد
🔰 فردی که اهلبیت(ع) را مایه امرار معاش قرار دهد، ملعون است
🔶متاسفانه اقتصاد در تمام شئونات جامعه اثر گذاشته و روی مداحی هم اثرگذار بوده است؛ بهگونهای که مداحی شغل شده است حال هرچه فریاد بزنیم مداحی را شغل ندانید،جلسات را معامله نکنید و حرف از پول نزنید تا مردم تصور نکنند بهراحتی میتوان آدم یا روضه را خرید، اما به خرج عدهای نمیرود.
🏷امام رضا (ع) که به مهربانی و رأفت معروف است، میفرماید: «ملعون است فردی که اهلبیت(ع) را وسیله امرار معاش خود قرار دهد» بنابراین نمیتوان دفاع کرد، فردی با مداحی برای خود کسبوکار راه بیندازد.
💢مداح باید منبع درآمدی غیر از ستایشگری داشته باشد. فردی که در این عرصه وارد میشود، اولاً به خود جفا کرده است که در شعری هم داریم:
«بازار سوخت ز آتش سودای ما چو دید
یوسف خریدنی است ولی ما فروختیم»
این فرد قطعاً خود را ارزان فروخته است و نتیجهاش را خواهد دید، اما از سوی دیگر در جامعه هم تاثیر بدی دارد و موجب سلب اعتماد مردم میشود که در این صورت اتفاق بدی رخ خواهد داد.
💯 صله مداحی را نباید شمرد
بزرگترهای مداحی میگویند حتی نباید صله ارائه شده را شمرد؛ زیرا موجب میشود تا در تصمیمگیری برای حضور در جلسه بعدی هیأت، انسان وسواس داشته باشد و گزینش کند.
🌀البته امروز ۷۰ درصد جلسات هیأتها ثابت است. یعنی مداحان به عنوان مهمان به جلسات کمتری میروند.در فضای مداحی کشور هرزمان مشکل و انحرافی دیده شده است، فضای بزرگتری و کسوت چارهساز شده است.
🔸زمانی که یک مداح دچار انحراف اخلاقی شد، مداح جوانی موی خود را رنگ کرد یا گوشواره انداخت یا مداحی درباره همین بحث پاکت مداحی سخن گفته بود، بزرگترهایی همچون حاج منصور ارضی، حاج مرتضی طاهری، حاج محمدرضا طاهری و ... وارد عمل شدند و نگذاشتند خطای یک نفر به پای تمام این قوم نوشته شود.
🏷برخی میگویند باید سازماندهی وجود داشته باشد و فردی وارد عمل شود و جلوی این آفت را بگیرد، اما معتقدم بزرگترهای مانند حاج منصور ارضی باید وارد شوند و شخص را به باور لازم برسانند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فریادرس حقیقت دین زهراست
رسواگر دین مستبدّین زهراست
از یکتنه ایستادنش فهمیدم
سرسلسلهٔ جهاد تبیین زهراست
📝 #مهدی_جهاندار
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
17.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مداحی؛ جهاد با زبان
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
|#دیداریار|
#حاشیهنگاری حاجرحیم #آبفروش
از دیدار ستایشگران اهلبیت(ع)
با رهبرمعظمانقلاب؛ ۱۴۰۳
🔸(قسمت دوم)
«دیدار بینالمللی مداحان با رهبر انقلاب»
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
«زمینی با حداکثر چگالی فرهنگی!»
هنوز قسمت اول یادداشتها منتشر نشده که سِیلی از پیام به گوشیام سیلی میزند و از گوشهوکنار امر و درخواست میآید که این را هم بنویس! این نکته را هم بگو و... انگار حرفهای بسیاری در گلو مانده که راهی برای رساندن و انتقال به بالاتر ندارند...
این کانال کوچک کنج ایتا مگر چهقدر ظرفیت دارد که حالا شده محل رد تیغ فصد حرفهای انباشته جامعه هیأت!
▫️▫️▫️
#سید_حسین_موسوی پیام میدهد:
«...خدا برکت بده به این قلم،
برادرِ جامونده رو زیاد برجسته کردی، اونقدر که مخاطبی که از ماجرا اطلاع نداره پیگیر اون اسم جامونده میشه. معدود افرادی میدونن یکی از خوندن در بیت خط خورده.»
میگویم:
«...چه کنم سید!
بخواهیمنخواهیم طرح میشود...
روایت این سمت و تلاشی که شده و... هم به نظرم مهم بود که مطرح بشه...»
▫️▫️▫️
برای نماز صبح، حساب میکنم تا از پردیسان حرکت کنیم و از قم خارج شویم، نماز را باید در جاده بخوانیم... برای مثل منِ بیتوفیق، نماز شب پشت فرمان جابر عذاب وجدان است...
برای اذان صبح میرسیم به مجتمع مهتاب، البته اذان با محاسبه «مؤسسه لواء قم»!
نمازخانه چند نوبتی پر میشود و خالی... نماز جماعتی باشکوهتر از نمازهای جماعت صبح داخل شهر... البته این قاعدهٔ همیشهٔ نمازهای صبح نمازخانههای جاده قم-تهران است...
یک لحظه احساس میکنی همه این جمعیت برای دیدار عازم تهران هستند!
▫️▫️▫️
حدود ساعت ۶ است که به #میثم زنگ میزنم و از اوضاع میپرسم...
- با حاجآقای #براتی هماهنگ شدهاید؟ اونجا هستید؟
- حاجی! خیلی دوره! هوا هم سرده، بچهها نمیان تا اونجا، همون «کشوردوست»...
فاطمه لقمهلقمه نان و پنیر و محبت میپیچد، کوچک ولی مستمر، چندده کیلومتر جرعهجرعه نانوپنیر مینوشیم...
ساعت از ۷:۳۰ گذشته که میرسیم مقابل کشوردوست... مثل همیشه جمع به شدت جذابی مقابل درب تجمع کردهاند، گُلهگُله آدمهای دوستداشتنی... که اگر میخواستی در شرایطی غیر از اینجا هر کدامشان را ببینی، باید کلی به در و دیوار میزدی! حالا همه با هم در یک نقطه جمع شدهاند... یک گوشه جمع شاعران جمع است... #حمید_رمی که هرسال اگرچه خودش اجرا ندارد، اما اثر وجودیاش که اشعارش هستند، در جلسه حضور دارند! #احمد_علوی که باید امروز اجرا کند و هنوز بیرون بیت در جمع بچههاست، یوسفِ شاعران آیینی، #یوسف_رحیمی عزیز و... شیخ #جواد_محمدزمانی که البته اینجا بیش از آنکه در حلقه شاعران باشد، حلقه بچههای لبنان و بحرین را بِداری میکند... #حسین_الاکرف، #محمد_غلوم، #سید_احمد_الموسوی و... جمع قابل توجهی از مهمانان بینالمللی دیدار...
همینکه میرسم، #یونس هم از آنطرف دارد میآید، دکتر #یونس_سبزی ذاکر بااخلاص و باسواد اهلبیت(ع)؛ هر دو از همان دور، دستهایمان را تا آنجا که میشود، باز میکنیم و یکدیگر را در آغوش میکشیم...
سراغ #میثم را میگیرم، کمی آنطرفتر را نشانم میدهند، مشغول توزیع کارت دوستان است... خوشوبشی میکنم و از احوال کارها و کارتها جویا میشوم... آنها که آمدهاند و نیامدهاند و میخواهند بیایند و نمیآیند و...
▫️▫️▫️
کمی آنطرفتر، زیر دیوار پسر #سید_حسن_نصرالله همراه یکیدونفر دیگر ایستادهاند... این سو #محسن_عراقی و جمع دیگری ایستادهاند... #محمدحسین_فردی_نژاد هم هست... با #محسن و بچهها، حالواحوالی میکنم... میروم سراغ حاج #حسین_هوشیار... که اگر کمکی لازم دارد، دستی برسانم...
آنقدر حلقههای متعدد گوشهوکنار این چند مترمربع جمع هستند که اگر بخواهی به هر کدام سری بزنی، حالاحالاها باید بمانی... چگالی فرهنگی این مساحت به حداکثر ممکن خودش رسیدهاست!
سال گذشته که ماندم تا همه کارتها توزیع شدند، علیرغم داشتن کارت ویژه، نزدیک بود بیرون حسینیه بمانم، آخرش هم پشت آخرین ستون حسینیه جاگیر شدم و بسیاری از صحنهها را از دست دادم... یکسال هم که کلاً تا آخر دیدار بیرون ماندم...
امسال زودتر میروم شاید جای مناسبتری برای روایت و یادداشتبرداری پیدا کنم، برای همین خیلی سر نمیچرخانم و زودتر به سمت ورودی میروم...
همزمان #سیدمحمدمهدی_نصرالله هم میآید که وارد شود...
ادامه دارد...
✍️ #رحیم_آبفروش
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تبیین
🔰 مداحی یک رسانه است
◀️مداحی ترکیب چندین هنر است؛ هنرهای:
♦️صدا
♦️آهنگ
♦️شعر
♦️مدیریت جمعیت
♦️چهره به چهره شدن با مردم
❇️بنابراین مداحی یک رسانه تمام عیار است
🏷 چون یک رسانه است پس میتواند ابزار تبیین باشد
📚بیانات رهبر انقلاب در دیدار با مداحان
🗓|1403|
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir