eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
30 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
2_M.jpg
48.87M
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْن وَ عَلی عَلَیِ بْن الْحُسَین وَ عَلی اَوْلادِ الْحْسَیْن وَ عَلی اَصحابِ الْحُسَین 🔰 📹 تصویر هوایی از کربلا، بین الحرمین 🚩 ظهر عاشورا محرم الحرام ۱۴۴۵ ه.ق 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 واکنش برخی از ستایشگران نسبت به اقدام دولت سوئد در اهانت به قرآن کریم: ➖ حاج جلیل محمدی ➖ کربلایی محمدجواد علیدادی ➖ کربلایی مهدی علیزاده ➖ کربلایی داود شکاری 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
💎در زمان امام صادق(ع) یکی از مداحان به نام اباهارون مکفوف به محضر ایشان مشرف شد؛ 🚩رسم امام(ع) این بود که وقتی مداح و روضه‌خوانی خدمتشان می‌رسید، فوراً مجلسی را تشکیل می‌دادند و از او می‌خواستند که ذکر مصیبتی بخواند. 🌺 امام(ع) از اباهارون خواستند که برایشان روضه بخواند؛ 🏴 اباهارون می‌گوید: «با زبان ساده شروع به خواندن مصیبت کردم که آقا فرمودند: "نه! همان‌گونه که در مجالس و محافل خودتان می‌خوانید، بخوان! با صدا و صوت بخوان"». اباهارون می‌گوید: «روضه را خواندم؛ صدای گریه و شیون مجلس بلند شد...🏴 📌مجلس که تمام شد، امام(ع) فرمودند: ✔️«ای اباهارون؛ هرکسی شعری در سوگ حسین (علیه‌السلام) بخواند و خود بگرید و ده تن را بگریاند، بهشت برای آنان نوشته می‌شود، ✔️و هرکس در سوگ حسین (علیه‌السلام) شعری بخواند و خود بگرید و پنج نفر را بگریاند، بهشت برای آنان ثبت گردد، ✔️و هرکس در سوگ حسین (علیه‌السلام) شعری بخواند، و خود بگرید و یک نفر را بگریاند، بهشت برای آن دو نوشته می‌شود، ✔️و هرکس نزد او یادی از حسین (علیه‌السلام) شود و از چشمانش به اندازه بال مگسی اشک بیرون آید، پاداش او بر عهده خداوند عزوجل است، و او جز به بهشت برای وی راضی نمی‌شود.» 🔮در جای دیگر، امام رضا(ع) به ریّان بن شبیب می‌فرماید: «ای پسر شبیب! اگر می‌خواهی با ما باشی در درجات عالیۀ بهشت، برای اندوه ما اندوهناک و برای شادی ما شاد باش». ✍️ پ.ن: اگر مداحی می‌خواهد امام صادق(ع) از مجلسش تعریف کند و آن‌گونه مورد خطاب آقا علی بن موسی الرضا(ع) قرار بگیرد، باید در محضر اساتید بزرگ، خوب شاگردی کند! 📚منابع: 📖قمی، ابن قولویه، کامل الزیارات، باب ۳۳، ص۱۱۱، ح۱ 📖ابن بابویه، محمدبن علی، عیون اخبار الرضا، ج ۱، ص۵۸ 🆔 @elalhabib_ir
12-nohe.mp3
6.71M
🔰میراث نوحه 🔸از قدیمی‌ترین نوحه‌های ضبط شده در رثای «امام حسین (علیه‌السلام)»، مداحی‌ است با شعری از ناصرالدین شاه قاجار با عنوان «جبرئیل» خوانده شده است. 🔺 این مداحی در دستگاه موسیقی همایون از سوی مداحی ناشناس اجرا شده است. ▫️از عرش با ملائک سیاح جبرئیل ▫️آمد به یار شه بی‌یار جبرئیل ▫️وقتی رسیددیدحسین را میان خون ▫️گفتا فدای جان تو، صد بار جبرئیل 🆔 @elalhabib_ir
31.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 واکنش برخی از ستایشگران نسبت به اقدام دولت سوئد در اهانت به قرآن کریم: ➖ کربلایی محمدعلی فاتحی ➖ کربلایی محمدرضا اسلامی ➖ کربلایی محمد درستکار ➖ حاج محمدزمان بیکی ➖ اهالی روستای مریم‌آباد شهرستان ابرکوه استان یزد 🆔 @elalhabib_ir
🏴 روضه‌هایی فراتر از "هشت دقیقه گودال" ❓امام حسین در کجای روضه شکسته شدند؟ ⬅️ در دو جای کربلا! 🔰 بررسی دو نقش کلیدی کربلا که امام در فقدان این دو شخصیت می‌شکند. تعبیر «انکسار» در مورد امام حسین(ع) در مقاتل بعد از شهادت این دو شخصیت آمده است: 🔆 حضرت عباس(ع) 👈🏽 «الآن انکسر ظهری...» 🔆 جناب حبیب (ع) 👈🏽 «لما وقع حبیب علی الارض بان الانکسار...» ⁉️ چه خصوصیت مشترکی در این دو شخصیت است که قوام قامت نقش رهبرند و نبودشان عامل فروریختن نظام و سازماندهی خواهد شد؟ 🔰 بررسی نقش این دو شخصیت در کربلا این پاسخ را خواهد داد: ✅ (کار تشکیلاتی و کادرسازی) و در این میانه مهمترین رفتار این دو بزرگوار برای تحقق این مهم، گفتمان سازی بین اصحاب و حتی غیر اصحاب است! ⚠️ به خصوص در شب و روز عاشورا، تا آن جا که دو خیمه در شب عاشورا شلوغ ترین خیمه‌ها و محل تجمع اصحاب بود: 🚩 خیمه حضرت عباس(ع) و خیمه جناب حبیب(ع) 🍃 خیمه این دو بزرگوار محل و تمرکز نیروها و مرجع و به تعبیر قرآنی(تواصی) بوده است. 👆 این همان نقشی است که عباس را عباس کرده و حبیب را حبیب. 👈 نقشی که به پشتوانه دین شناسی و فهم عمیق این دو از دین تقویت می‌شود. 🔹 انسجام تشکیلاتی میان یاران کربلا با محوریت این دو شخصیت انجام می‌گرفت. 📚 برشی از کتاب «روضه اصحاب چیست»؟ ✍️ سیدعلی‌اصغر علوی | 🆔 @elalhabib_ir
🔰 پرسش: ❓ چرا محمد بن در کربلا حضور نداشت؟ ⚠️ (پاسخ را در پست بعد مطالعه بفرمایید) | | | 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
🔰 پرسش: ❓ چرا محمد بن #حنفیه در کربلا حضور نداشت؟ ⚠️ (پاسخ را در پست بعد مطالعه بفرمایید) |#پاس
📝 پاسخی کوتاه به پرسش بالا: 🍂 محمدبن حنفیه برادر ناتنی امام علیه السلام است. 🍂 مادرش، دختری از نسل مسلمه حنفیه یمنی است. لذا او را ابن حنفیه می‌نامند. 🔰 علل عدم حضور او در کربلا: 1⃣ : 👈🏻 برخی براین باورند که محمد در زمان قیام کربلا بوده است. ⚠️ اما در هیچ منبع کهنی، به این مطلب اشاره نشده است. 📘 جز متنی با عنوان حکایه المختار فی اخذ الثار که به ضمیمه شده و برای نیست. 🔸 مرحوم بیمار بودن ابن حنفیه را در زمان قیام صحیح نمی‌داند. 🔹 در گفت‌و‌گوی امام حسین علیه السلام با محمدبن حنفیه نیز سخنی از نیست. 2⃣ 👈🏻 برخی علت نیامدن ابن حنفیه را وی از طرف امام حسین علیه السلام می دانند. 📒 تنها منبع این خبر است. ❎ به عقیده و تحقیق برخی مورخان معاصر از جمله استاد ، این روایت برای دفاع از محمد جعل شده است. 🔸 برفرض پذیرش، در این روایت، محمد تمایلی به همراهی با امام نشان نمی دهد و امام نیز او را مجبور نمی کند. 🔻 در برخی منابع آمده است که امام حسین عليه السلام خطاب به ابن حنفیه نوشت: 🍃 از حسین بن علی به محمدبن حنفیه و هرکسی که از نزد اوست. 🍃 هرکس به من بپیوندد به شهادت می رسد و هرکس روی گرداند به پیروزی دست نیابد. بنابراین، خطاب امام شامل وی هم می گردد. 💢 محمدبن حنفیه هنگام حرکت امام حسین علیه السلام از به نیز، همراه امام حسین علیه السلام نبود. 🔰 در جمع بندی می‌توان گفت: 💠 محمدبن حنفیه اگرچه حرکت امام را مشروع می دانست، اما روحیه و تفکر نداشت. 📚 منابع: 📖 صفار بصائرالدرجات، ص۶ 📖 ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۱۵۷ 📖 مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۵۷؛ 📖 مامقانی، تنقیح المقال، ج۳، ص۱۱۱-۱۱۲ 📖 ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱ | | | | 🆔 @elalhabib_ir
🚩 🚩 💠 «مراقبات نوکری» 🔰 استاد حاج غلامرضا سازگار: ⚠️ در آداب نوکری امام حسین علیه‌السلام گاهی انسان به آفت کشیده می‌شود! ⬇️ اگر این سه آفت را مراقبت کنید، هیچ آفتی گریبان‌گیر من و شمای مداح نخواهد شد: 💢 ۱) بی‌استادی: 🔹 مداح باید استاد داشته باشد. 💢 ۲) بی‌مطالعه بودن: 🔸 بی‌مطالعه بودن، انسان را وادار می‌کند به روضه دروغ. 🍂 بعضی‌ها فقط و فقط مثلاً اگر به او بگویی توی کدام کتاب نوشته سر امام حسین را بریدند نمی‌تواند بگوید، می‌گوید من شنیدم. البته این‌ها از انگشت من کمتر هستند ولی می‌خواهم بین ما نباشد. 📖 روزی نیم ساعت مطالعه مقتلی، نه، روزی ده دقیقه مطالعه مقتل. خیلی می‌شود در سال؟ 💢 ۳) بی تقوایی: 👈🏻 سومین چیزی که از این دو تا خطرناک‌تر است بی‌تقوایی است. 🍃 تقوای در منبر نداشتن. هر چه به زبان منِ سازگار می‌آید می‌گویم فکر نمی‌کنم آیا از این جمله‌ای که می‌گویم خدا راضی است یا خدا راضی نیست. | | 🆔 @elalhabib_ir
✅ رشد معنی دار در جذب مخاطب 👈🏻 طبق نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، برنامه "معلی" که در ایام محرم از شبکه سه سیما پخش می‌شد، با جلب نظر بیش از ۳۰ درصد از مردم پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون شد. 🔸 آمار ۳۰ درصد بیننده، از میان کل جامعه ایرانی بوده و به این معنا است که تقریبا از هر ۳ ایرانی، یک نفر مخاطب برنامه معلی بوده‌اند. 💢 این میزان از مخاطب برای یک برنامه تلویزیونی، آماری شگفت انگیز است. 💠 تعداد برنامه های "معلی" تولید شده در محرم امسال، ۱۱ قسمت بوده و در مقایسه با سریال‌ها و برنامه‌هایی که با تعداد بسیار بیشتر از این تولید شده و طی ماه‌های متمادی روی آنتن رفته‌اند، موفقیت چشم‌گیری بدست آورده است. 🔸 آخرین آمار مخاطب برنامه‌هایی هم‌چون "دورهمی" یا "زوجی‌نو" که همگی بیش از ۱۰۰ قسمت روی آنتن بوده‌اند نیز کمتر از آمار بینندگان برنامه "معلی" بوده‌ و از این منظر میزان مخاطب معلی قابل تامل است. 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🚩 صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین (علیه‌السلام) 🎤 از نوحه‌خوان‌های قدیمی ساری بود. 🔘 امسال دهه اول محرم، در حین نوحه‌خوانی جان به جان آفرین تسلیم کرد. 👈🏻 آخرین کلمه‌ای که به زبان آورد «حسین» بود!!! 🏴 روحش شاد | 🆔 @elalhabib_ir
🔰 سخن محیّرالعقول حضرت زینب (س) ⬅️ حضرت زینب(س) سِرِّ قَدَر را می‌دانستند. ❇️ جهان بر اساس مقدرات الهی اداره می‌شود. ایشان سرِّ این مقدرات را می‌دانستند؛ 🌷 مثلاً می‌دانستند که هزار سال بعد، برای ایشان به سر و سینه خواهند زد. این علم باعث می‌شد که از هیچ چیزی نترسند. 📌 لذا ایشان بدون ترس در کربلا میان لشگر دشمن می‌رفتند. 🔸 نمونه دیگر در کوفه است که داستان غریبی در لهوف ذکر شده و در جای دیگری نیست. 🔻 من باورم نمی‌شود! حضرت زینب(س) به ابن زیاد_کسی مثل صدام در زمان ما_ در حضور جمع فرمودند: 📢 «یابن مرجانه!»؛ یعنی به او گفتند: تو حلال‌زاده نیستی! 🔹 و بعد هم مجلس تحت مدیریت ایشان ادامه یافت. 🍃 حضرت هیچ دلشان نمی‌لرزد و ذره‌ای هم عقب‌نشینی نمی‌کنند. 👈🏻 هر کاری را با مقام سلطنت کامل، با آرامش کامل و غرق در یاد خدا می‌کنند. ❓ چرا؟ 💠 چون مقام ولایت را کسب کرده‌اند. این فقط کار یک ولیّ خداست. 📚 منبع: 📖 کتاب «حسینیه» ✍ فرمایشات آیت الله حق شناس و آیت الله جاودان 🆔 @elalhabib_ir
50.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 🔰 حاج میثم مطیعی: ⭕️ ای مسئول فرهنگی! دست از سر هیأت‌ها بردار! ⚠️ مداحان را خواننده نکنید! ⚠️ هیأت‌ها را کنسرت نکنید! | 🆔 @elalhabib_ir
✍️ 🔰اشتباه صورتی 📍 پدیده پر بحث این روزهای محافل مذهبی پیدایش خوانش جدیدی از نگاه به مبانی اندیشه ای اسلام و تفسیر جدیدی از شبکه احکام فقهی است که از سوی برخی به جریان « مذهبی های صورتی » عنوان گرفته است . نکته پر چالش در این ماجرا نحوه کنش گری در مقابل این جریان است. 📌 بعضی گمان میکنند باید افراد منتسب به این جریان را به شدت افشا کرد و از دسترسی به هر گونه تریبون منع نمود و از صحنه جریان سازی آنها را حذف نمود . 📌 در مقابل دیگرانی بر این باورند این گونه عنوان دهی ها ، تقابل ها و حذف ها خلاف مشی رهبری معظم انقلاب در جذب حداکثری به انقلاب و سبب حداقلی شدن مخاطبین در تریبون های رسمی خواهد بود . 💡به نظر میرسد هر دو گروه دچار اشتباه راهبردی ناشی از اشتباه بین دو موقف هستند : 📌 موقف اول بررسی مساله در ساحت نظر است ؛ تحدید مرزهای اندیشه ای این جریان و ابطال مدعای آنها و مرزگزاری مشخص برای عدم اشتباه بین اندیشه حق و باطل از بایسته های این موقف است . در این موقف ذره ای تعارف و سست بیانی سبب انحراف و خدشه به هویت اندیشه حق خواهد بود . یکی از ابزارهایی که در این موقف در جهت تقبیح اندیشه انحرافی و رویه های غلط به کار میرود عنوان دهی و هویت سازی منفی است . کاری که امام ره در مورد دو گانه اسلام آمریکایی و اسلام خشک مقدس های احمق انجام دادند و رهبری عالیقدر در مورد شیعه انگلیسی انجام دادند . 📌 موقف دوم تطبیق این عناوین با بار معنایی منفی بر افراد است . این موقف ساحت دقت ، احتیاط و سعه صدر است . در این ساحت بعد از تثبیت مرزهای اندیشه ای و نظری باید حتی الامکان افراد را به طرف جبهه حق هویت دهی کرد و از اصرار الحاق افراد به اندیشه غلط جدا اجتناب نمود. این همان راهبرد جذب حداکثری مورد تاکید امامین انقلاب است . 💡 با تمییز و جدا سازی این دو موقف هم تکلیف انحراف مشخص میشود و هم کیفیت کنش گری انضباط پیدا خواهد کرد . 🔸حجت الاسلام و المسلمین طیبی 🆔 @elalhabib_ir
🔰۸ نوآوری فرمی 🔹بافتار به این موضوع پرداخت: «مجموعۀ آثار حاج محمود کریمی جزو گنجینۀ هنری عصر جمهوری اسلامی و بخشی از حافظۀ معنوی مردم ایران معاصر محسوب می‌شود. شنیدن صدا و نوای حاج محمود کریمی، حتّی بدون شعر خاصّی و با یک زمزمۀ ساده در چند ثانیه، می‌تواند یک ایرانی را از ساحت غیبت و غفلت به ساحت انس و حضور ببرد و عمیق‌ترین عواطف و خاطرات معنوی را برای او زنده کند». این جملات از دکتر محمدمهدی سیّار (شاعر،نوحه‌ و ترانه‌سرا) درباره مداحی‌های حاج محمود کریمی است. 🔸حاج محمود کریمی یکی از نوآوران مهم عرصه است. او هرساله سعی می‌کند نوآوری فرمی تازه‌ای در حوزه مداحی تجربه کند. 🔸نمونه‌هایی از این خلاقیت‌ها را در این پست میتوانیم ببینیم. 🆔 @elalhabib_ir