#نهج_البلاغه
امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
🌷فَأَيْنَ يُتَاهُ بِکُمْ! وَ کَيْفَ تَعْمَهُونَ وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ، وَ أَعْلاَمُ الدِّينِ، وَ أَلْسِنَةُالصِّدْقِ
چرا سرگردانیددر حالی که عترت پیامبر شما در میان شماست، آنها زمامداران حق و یقیند، پیشوایان دین، وزبان های راستی و راستگویانند.
#📖 خطبه ۸۷
🔷@elmi_shiraz
#ایستگاه_تفکر
🔰10 عادت روتین کارآفرینان موفق :
1🔸 روزانه برنامه ریزی می کنند .
2🔸ساعات اولیه صبح را برای مدیریت پروژه هایشان زمان بندی می کنند .
3🔸حتما ورزش می کنند .
4🔸پیشرفتشان را ثبت می کنند .
5🔸هر فعالیتی را در زمان تعیین شده انجام می دهند .
6🔸برای شروع روز بعد برنامه ی متفاوتی دارند .
7🔸باگذراندن زمان در کنار خانواده و دوستانشان انرژی دوباره می گیرند .
8🔸تیمشان را تشویق به ارائه راه حل می کنند
9🔸هر روزشان را به انجام یک فعالیت کاری به خصوص اختصاص می دهند .
10🔸مدام در حال یادگیری هستند
🔷@elmi_shiraz
🔰 ویژه برنامه دهه فجر انقلاب اسلامی
📌 موضوع: انقلاب اسلامی و پیشرفتها
🔷 با سخنرانی: جناب آقای دکتر کوشکی
📌 زمان: دوشنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه؛ ساعت ۱۰ الی ۱۲
🔷 مکان: سالن کنفرانس دانشکده علوم قرآنی شیراز
✅ با همت واحد فرهنگی و بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز
🔷@elmi_shiraz
عَالَجتُ الآلَامَ الشَّديدَةَ في مَعِدَتي بِالعَسَلِ.🍯
دردهای شدید معده ام رو با عسل درمان کردم.
#مکالمه_عربی
🔷@elmi_shiraz
💠 موارد کاربرد "#ال عهد حضوری" بهطور غالبی👇
1⃣ پس از #اسم_اشاره
🌀 مانند: ذَلِكَ الکِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ
2⃣ پس از اَیُّ منادی
🌀 مانند: یَااَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الکُفَّارَ
#صرف_و_نحو
🔷@elmi_shiraz
#معرفی_کتاب
✅ مجموعه ۱۵ جلدی #سرگذشت_استعمار
✍ نویسنده: #مهدی_میرکیایی
📜 ناشر: #سوره_مهر
📚 پویش کتابخوانی #هیس_طوری یکی از رویدادهای ملی برای نوجوانان #دهه_هشتادی حول محور مطالعه مجموعه ۱۵ جلدی کتاب «سرگذشت استعمار» است در این کتاب ها به #تاریخ_غرب و #استعمار گری های آنان در ۴۰۰ سال اخیر پرداخته شده است.
📅 «هیس طوری» در انگلیسی به معنای #تاریخ است، شعار این پویش «هیسطوری رو پاک کن» به این معنی است که باید استعمارگر، هیسطوری را چه به معنای تاریخ و چه در سرکوبگری تاریخی کنار بگذارد و مجدداً از نو بنویسد.
🔰 این پویش از سوی آموزش و پرورش با مشارکت حوزه هنری، سازمان دانش آموزی و صدا و سیما از هشتم آذرماه شروع شده و تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت، نوجوانان برای شرکت در این این #رویداد_کتابخوانی می توانند به سامانه Hisstori.ir مراجعه کنند.
🎁 از #جوایز این پویش ۴۰ میلیون تومان برای نفر اول گرفته تا موبایل و تبلت و دوربین و... را شامل میشه!
🔻 جلد 1: سفر به آن سوی دریاها
🔻 جلد 2: گرگ ها با چشم باز می خوابند
🔻 جلد 3: شکار انسان
🔻 جلد 4: صلیب خونین
🔻 جلد 5: راهپیمایی اشک ها
🔻 جلد 6: فاخته ها لانه ندارند
🔻 جلد 7: سفر الماس
🔻 جلد 8: به دنبال کادی
🔻 جلد 9: افطار در کلیسا
🔻 جلد 10: گنج های کلات
🔻 جلد 11: جوانه های آتش
🔻 جلد 12: بازی بزرگ
🔻 جلد 13: ماجرا هنوز تمام نشده
🔻 جلد 14: فارغ التحصیل زندان
🔻 جلد 15: ملکه تهی دست
🔷@elmi_shiraz
🌺چطور مقاله نویس خوبی شویم؟🌺
❇️ازجمله نکات مهم مقاله نویسی که میتوان ذکر کرد:
1⃣ تا میتوانید مقاله بخوانید.
2⃣ یک پژوهش را عیناً تکرار کنید.
3⃣ از همایشها شروع کنید.
4⃣ هرچه زودتر یک مقاله بد بنویسید!
(یعنی مقاله ابتدایی و ساده)
5⃣ از دانش پژوهان دیگر کمک بخواهید.
6⃣ یک چارچوب مقاله تهیه کنید.
7⃣ فعلا جزئیات را کنار بگذارید.
8⃣ زیاد کمال طلب نباشید.
9⃣ کارگاه مقاله نویسی خوب است اما باید مقاله نویسی را شروع کنیم.
#مقاله
🔷@elmi_shiraz
✨دانشجویان موفق روی یادگیری اطلاعات تمرکز می کنند،
نه روی تلاش برای گرفتن یک نمره خاص‼️
🔆تحقیقات روانشناس استنفورد، کارول دوک نشان می دهد که دانشجویان موفق:
🔰بر تلاش متمرکز می شوند، نه نتیجه نهایی
🔰روی فرآیند تمرکز می کنند، نه موفقیت
🔰باور دارند که می توانند با تلاش بیشتر پیشرفت کنند – حتی در دروسی که ضعیف هستند
🔰از چالش ها استقبال می کنند
🔰موفقیت را به عنوان فشار آوردن به خود برای یادگیری چیزهای جدید تعریف می کنند، نه به عنوان گرفتن بهترین نمرات
🔰دانشجویان نه چندان موفق تمایل به تعیین اهداف عملکردی دارند، در حالی که دانشجویان موفق تمایل دارند برای خود اهداف یادگیری تعیین کنند.
#ترفند
🔷@elmi_shiraz
«لقد منَّ الله علیَ المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من أنفسهم»
※ رسولی، از میانِ ما، و برایِ ما....
که حرکت در مسیرِ "حبیب الله شدن"
فقط با " او " ممکن است.
※ " بعثتِ احمد " ؛
انقلابی بود علیه شیطان،
که دل ها را از معبودِ مجازی خالی و از محبّت اله یکتا پُر می کند.
※ اوست ؛
پیامبر اُمّتی که برگزیده خواهند شد برایِ ظهور آخرین انقلاب جهان و وراثت صالحان در زمین !
شیرینی رسالتی عظیم به کامِ جانمان مبارک.
#عید_مبعث
🔷@elmi_shiraz
✨رزق ما حلال تقسیم شده است.
💠آیت الله ناصری دولت آبادی
رزق همه ما حلال قسمت شده است؛
لذا عجله نکن.
اگر یک مقداری در تنگنا قرار می گیری، برای امتحان است. خدا می خواهد من را امتحان کند؛
لذا یک خرده بر من سخت می گیرد. من اگر تحمل کردم، گشایش می شود.
در روایتی دارد که روزی امیرالمؤمنین علیه السلام سوار بر مرکب به طرف مسجد آمدند. به مسجد که رسیدند به یک نفر که آنجا بود فرمودند: «افسار این حیوان را بگیر و آن را نگه دار،
تا من به مسجد بروم و برگردم».
حضرت به مسجد رفتند و دو رکعت نماز خواندند و برگشتند.
در راه که می آمدند، دو درهم از جیبشان در آوردند که به این شخصی که افسار اسب را نگه داشته است بدهند.
به هر حال زحمت کشیده و عمل مؤمن، محترم است.
وقتی آقا آمدند، دیدند که افسار اسب را در آورده و فرار کرده است.
حضرت دیدند که اسب آنجا قدم می زند. فرمودند: «چه قدر انسان عجول است. اگر صبر کرده بود، دو درهم حلال نصیب او میشد. عجله کرد و دو درهم حرام به دست او آمد».
بعد حضرت شخصی را فرستادند تا لجامی بخرد.
آن شخص در بازار، همان لجام حضرت را پیدا کرد و با دو درهم خرید.
🔰شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید، ج ۳ ، ص۱۶۰
#نهج_البلاغه
🔷@elmi_shiraz
#سوال_پرتکرار‼️
#فراموشی 🤯
🔸چرا اینقدر سریع
درسها و مطالب رو فراموش میکنم؟😶
📌ببینید احتمالا شیوه مطالعاتی شما
سنتیه و از شیوه های جدید خلاصه
برداری و شیوه های مرور
استفاده ای نمیکنید📚.
حتی در صورتی که کتاب
رو خیلی خوب خونده باشی
اما باید مرور مطالب
رو بصورت اصولی انجام بدی👌🏼💛.
در صورت عدم مرور
بعد از 2 الی 3روز که از مطالعه بگذره
در بهترین حالت ممکن شما 80درصد
مطالبی رو که خوندی فراموش میکنی
و بعد از یک هفته فقط
عنوان بحث و مفاهیم کلی یادته😅.
امااگر شیوه های مطالعه و مرور رو
یادبگیری ديگه اینطور مشکلاتی نداری
و فراموشیت خیلی کمتر میشه😍✨.
#روش_مطالعاتی
🔷@elmi_shiraz
🍃 انجمن علمی-دانشجویی دانشکده ی الهیات دانشگاه شیراز برگزار می کند:🍃
📚🎓 کلاس های آمادگی المپیاد علمی دانشجویی
👩🏻🎓👨🏻🎓
❌ ویژه ی دروس تخصصی رشته ی علوم قرآن و حدیث❌
👤 تدریس توسط نفرات برتر المپیاد کشوری دانشجویی الهیات در سال های گذشته
⏰ زمان برگزاری کلاس ها:
📌 حدیث :
چهارشنبه ها، ساعت ۱۹ تا ۲۱
📌 تفسیر:
پنج شنبه ها، ساعت ۹ تا ۱۱
📌 علوم قرآنی:
جمعه ها، ساعت ۱۴ تا ۱۶
💰 هزینه کل دوره:
صد هزار تومان
✒️ 📱جهت ثبت نام لطفا از طریق پیام به شماره ی زیر درخواست خود را ارسال فرمایید: ۰۹۱۶۴۴۳۸۲۶۵
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🌀 انجمن علمی ، نگاهی نو برای اندیشه ورزی
⭕️ راه های ارتباطی با ما :
🌐 ایتا: @anjomanelmielahiat
🌐 اینستاگرم :
https://instagram.com/theology.shirazu?utm_med
🌐 واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/KyD6WldhFE70gT8JnFKeYb
🔷@elmi_shiraz
#سوره_مؤمنون ــ #آیه ۸۰
وَهُوَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ وَلَهُ اخْتِلَافُ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
اوست كه حیات میدهد و میمیراند و رفت و آمد شب و روز در سیطره خواست اوست، آیا اندیشه نمیكنید؟
🌷🌾🌾🌷🌾🌾🌷🌾🌾🌷
#تفسیر: (آيه ٨٠) :
✅ بعد از ذكر مسألۀ آفرينش انسان به مسألۀ #مرگ و #حيات و آمد و شد #شب و #روز كه از آيات بزرگ پروردگار است پرداخته، چنين مىگويد: «و او كسى است كه زنده مىكند و مىميراند و آمد و شد شب و روز از آن اوست، آيا انديشه نمىكنيد» ؟ ! (وَ هُوَ الَّذِي يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ لَهُ اخْتِلافُ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ).
✅ و به اين ترتيب در آيات سه گانۀ اخير از انگيزۀ شناخت پروردگار شروع كرده و با ذكر بخشى از مهمّترين آيات انفسى و آفاقى بحث را پايان مىدهد.
#تفسیر
🔷@elmi_shiraz
_أنتَ، هَل تَشْعُرُ بِالبَرْدِ الشَّديدِ؟
_نَعَم أشْعُرُ.🥶
_تو احساس سرمای شدید میکنی؟
_بله، احساس می کنم.
#مکالمه_عربی
🔷@elmi_shiraz
#معرفی_کتاب
📚 کتابِ #قاف ، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی
📙 کتاب «قاف» نوشته ی یاسین حجازی، بازخوانی #داستانی زندگی رسول مکرم اسلام از سه متن کهن به نام های تفسیر سورآبادی، سیرت رسول الله و شرف النبی است که از #ولادت تا #رحلت آخرین فرستاده الهی را برای خواننده روایت می کند. یاسین حجازی برای نوشتن این کتاب سه سال زمان گذاشته تا تصویری روایی و مبتنی بر مستندات تاریخی را برای خواننده بهصورت خطی و با قلمی #روان و خواندنی روایت کند.
✍️ #یاسین_حجازی به متون کهن علاقه ی زیادی دارد و کارهایش همه بر اساس بازنویسی از متون کهن تدوین شدهاند. آثار یاسین حجازی بیشتر دربارۀ موضوعات دینی و آیینی است. از میان آثار او میتوان به هفتاد و سومین نفر، آه (بازخوانی مقتل امام حسین) و قاف اشاره کرد. دو کتاب «آه» و «قاف» از بهترین کتابهای چاپ شده در قاب موضوعی خود به شمار میروند و جزو پرفروشهای بازار کتاب هستند.
📜 ناشر: #شهرستان_ادب
📑 تعداد صفحات: ۱۱۶۰
#پیامبر_اکرم #تاریخ_اسلام
🔷@elmi_shiraz
📚🖍 #تاملات
#اوصیکم به مطالعه
🔹 اینکه خود را در مسیر آموختن قرار بدهیم هم #توفیق است و هم #هنر.
به تعبیر امیرالمومنین (ع):
🔹 النَّاسُ ثَلاَثَةٌ فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ اَلْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَئُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ (نهجالبلاغه؛ حکمت ۱۴۷)
مردم سه دستهاند،
١_ دانشمند الهى
٢_ آموزندهاى بر راه رستگارى
٣_ و پشّههاىِ دستخوش باد و طوفان و هميشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدايى مىروند، و با وزش هر بادى حركت مىكنند، نه از روشنايى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند
🔹 یکی از مهمترین راههای رشد، تلاش برای #همافقی است. یعنی متعلم خود را به دانشآموختن محدود نمیکند و میکوشد تا افقهای هدایتگر خود را جذب و فهم کند.
🔹 یک آزمون برای شاگردی در نزد اساتید نیز این است که ببینیم قرار است از آن استاد چه دریافتی داشته باشیم. #دانش یا #افق و یا در نوادری #هر_دو؟
🔹 گاهی یک استاد همان صحبتهای اساتید دیگر را عمیقتر و یا به بیانی دیگر میگوید که باید آموخت و بهره گرفت اما اساتید نادری هستند که دائم برای شاگردانشان #افقهای_جدید میگشایند.
هنر انسان، آموختن از هر دو استاد است اما متوجه باشیم:
▪️اولی، میآموزاند و دیگری افقگشایی میکند.
▪️اولی، منوط به آموختن است و دومی منوط به فهمیدن.
▪️اولی، دانش میدهد و دومی، بینش.
▪️اولی، دانشافزایی است و دومی، بینشافزایی.
▪️اولی، تعمیق دانش است و دومی، تعمیق معرفت.
▪️اولی، اموزش است و دومی، پرورش.
▪️اولی، بسط ذهن است و دومی بسط جان.
▪️اولی، بسط محفوظات است و دومی، بسط تفکر.
▪️اولی، متوقف در زمان است (چه بسا توقف در گذشته)؛ دومی، فرازمانی/آیندهنگرانه و پیشروانه است.
▪️اولی، فهم تاریخی از رسالت انسان ارائه نمیکند، دومی، رسالت تاریخی انسان را نشان میدهد.
▪️اولی، [گاه/غالباً] در کُنج عافیت است و دومی [قطعاً] در میانه میدان
🔹 مهم این است که بر سبیل نجات باشیم و بیاموزیم و راه آموختن را برخود نبندیم و با افزایش سعهی خود، ظرفیتسازی کنیم تا برای جان تشنهمان، #افقگشایی کنند. با فعل و رفتارمان، مسیر آموختن را برای خودمان مسدود نکنیم.
🔺نمونه: علامه مصباح به تعبیر آقا ؛ #استاد_فکر بودند و اساتید بزرگ دیگری که چنین بودند و هستند.
#شبهه
🔷@elmi_shiraz
🗝 #نکات_کلیدی ➊
✅ بررسی 4 شیوه از اقسام ترجمه:
1️⃣ ترجمه #تحت_اللفظی:
🔻مترجم واژه به واژه ترجمه میکنه و میره جلو بدون اینکه ترتیب و چینش کلمات رو به هم بزنه و چیزی از خودش اضافه یا کم کنه.
🔸برای آموزش و یادگیری گزینۀ خوبیه امّا بدلیل عدم زیبایی، برای ترجمۀ متون بلند مناسب نیست.
2️⃣ ترجمه #آزاد:
🔻مترجم از تمام قید و بندهای ترجمه تحت اللفظی آزاده و چندان امانت دار خوبی نیست.
🔸محتوای کلی جمله منتقل میشه، اما به سلیقۀ مترجم کم و زیادی و جابجایی وجود خواهد داشت.
3️⃣ ترجمه #ادبی:
🔻سعی بر انتخاب زیباترین واژگان و بهترین ترکیب ها و استفاده از آرایه های ادبی.
🔸علاوه بر سختی این ترجمه، مخاطب خاصّ داره و عمومی نیست.
4️⃣ ترجمه #روان:
☑️ بهترین و متداول ترین نوع ترجمه. چیزی بین تحت اللفظی و آزاد. نه اونقدر بی قید و بندیم مثل آزاد، نه اونقدر دست و پا بسته مثل تحت اللفظی.
🔹هدف حفظ امانت و در عین حال ارائۀ متنی سلیس و روانه.
⚠️ نکته: میشه از سبک های مختلف، در ترجمه یک متن هم استفاده کرد و مقیّد به روش خاصّی نبود.
⁉️خوشت اومد؟😉
#لغتنامه
🔷@elmi_shiraz
※ اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة
شاید حسین علیهالسلام،
آخرینِ بند دلم باشد به آسمان!
شاید هم اولینِ همیشگیاش که پاره نمیشود...
※ آن روز که یکی یکی، لابلای بندهای دنیا گم شدم،
و یکی یکی بریدم ریسمانهایی که محکم به آسمان بندم کرده بودند؛
او آب حیات شد و مفرّح ذات!
※ و من در هیاهوهای روضههای او بود، که به زیستی از جنس آب، بازگشتم ....
از جنس اشک،
از جنس استغفرالله و أتوب الیه.
✨ولادت #امام_حسین علیهالسلام
🔷@elmi_shiraz
❇️ورزش برای بدن خوب است. علاوه بر آن برای مغز نیز بسیار مناسب است.
💠مطالعات مختلف نشان داده اند که ورزش …
🔰حافظه را بهبود می بخشد
🔰عملکرد مغز را بهبود می بخشد
🔰بروز افسردگی را کاهش می دهد
🔰به جلوگیری از بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و پوکی استخوان کمک می کند
🔰کیفیت خواب را افزایش می دهد
🔰استرس را کاهش می دهد
🔰روحیه را بهبود می بخشد
✨ورزش داروی معجزه آسایی است‼️
🛑بنابراین برای مطالعه دقیق تر، حداقل سه بار در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید.
👌🏻 در این صورت سالم تر و پر انرژی تر خواهید بود و اطلاعات را نیز بهتر به خاطر خواهید آورد.
#ترفند_دانشجویی
🔷@elmi_shiraz
👌🏻💠داستانی از نهج البلاغه
💠 (مردي از امام درخواست اندرز كرد) و درود خدا بر او فرمود: از كسانی مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهای دراز به تاخير می اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن می گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، اگر نعمتها به او برسد سير نمی شود، و در محروميت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است، پرهيز می دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداری امر می كند اما خود فرمان نمی برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكی از گناهكاران است، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاری دارد، اگر بيمار شود پشيمان می شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست. در سلامت مغرور و در گرفتاری نا اميد است. اگر مصيبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند، نفس به نيروی گمان ناروا بر او چيرگی دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمی گردد، برای ديگران كه گناهی كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، اگر بی نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. چون كار كند در آن كوتاهي ورزد، و چون چيزی خواهد زياده روی نمايد، چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد، و چون رنجی به او رسد از راه ملت اسلام دوری گزيند. عبرت آموزی را طرح می كند اما خود عبرت نمی گيرد، در پند دادن مبالغه می كند اما خود پندپذير نمی باشد، سخن بسيار می گويد، اما كردار خوب او اندك است. برای دنيای زودگذر تلاش و رقابت دارد اما برای آخرت جاويدان آسان می گذرد، سود را زيان، و زيان را سود می پندارد، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست می دهد، گناه ديگری را بزرگ می شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك می پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ می داند، مردم را سرزنش می كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد می كند، خوشگذرانی با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم می كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ديگران را هدايت اما خود را گمراه می كند، ديگران از او اطاعت می كنند، و او مخالفت می ورزد، حق خود را به تمام می گيرد اما حق ديگران را به كمال نمی دهد، از غير خدا می ترسد اما از پروردگار خود نمی ترسد.
✨اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، برای اندرزدادن كافی بود. اين سخن، حكمتی رسا، و عامل بينایی انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است.
📗 #حڪمت150
#نهج البلاغه
🔷@elmi_shiraz