🗝 #نکات_کلیدی ➊
✅ بررسی 4 شیوه از اقسام ترجمه:
1️⃣ ترجمه #تحت_اللفظی:
🔻مترجم واژه به واژه ترجمه میکنه و میره جلو بدون اینکه ترتیب و چینش کلمات رو به هم بزنه و چیزی از خودش اضافه یا کم کنه.
🔸برای آموزش و یادگیری گزینۀ خوبیه امّا بدلیل عدم زیبایی، برای ترجمۀ متون بلند مناسب نیست.
2️⃣ ترجمه #آزاد:
🔻مترجم از تمام قید و بندهای ترجمه تحت اللفظی آزاده و چندان امانت دار خوبی نیست.
🔸محتوای کلی جمله منتقل میشه، اما به سلیقۀ مترجم کم و زیادی و جابجایی وجود خواهد داشت.
3️⃣ ترجمه #ادبی:
🔻سعی بر انتخاب زیباترین واژگان و بهترین ترکیب ها و استفاده از آرایه های ادبی.
🔸علاوه بر سختی این ترجمه، مخاطب خاصّ داره و عمومی نیست.
4️⃣ ترجمه #روان:
☑️ بهترین و متداول ترین نوع ترجمه. چیزی بین تحت اللفظی و آزاد. نه اونقدر بی قید و بندیم مثل آزاد، نه اونقدر دست و پا بسته مثل تحت اللفظی.
🔹هدف حفظ امانت و در عین حال ارائۀ متنی سلیس و روانه.
⚠️ نکته: میشه از سبک های مختلف، در ترجمه یک متن هم استفاده کرد و مقیّد به روش خاصّی نبود.
⁉️خوشت اومد؟😉
#لغتنامه
🔷@elmi_shiraz
※ اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة
شاید حسین علیهالسلام،
آخرینِ بند دلم باشد به آسمان!
شاید هم اولینِ همیشگیاش که پاره نمیشود...
※ آن روز که یکی یکی، لابلای بندهای دنیا گم شدم،
و یکی یکی بریدم ریسمانهایی که محکم به آسمان بندم کرده بودند؛
او آب حیات شد و مفرّح ذات!
※ و من در هیاهوهای روضههای او بود، که به زیستی از جنس آب، بازگشتم ....
از جنس اشک،
از جنس استغفرالله و أتوب الیه.
✨ولادت #امام_حسین علیهالسلام
🔷@elmi_shiraz
❇️ورزش برای بدن خوب است. علاوه بر آن برای مغز نیز بسیار مناسب است.
💠مطالعات مختلف نشان داده اند که ورزش …
🔰حافظه را بهبود می بخشد
🔰عملکرد مغز را بهبود می بخشد
🔰بروز افسردگی را کاهش می دهد
🔰به جلوگیری از بیماری هایی مانند دیابت، سرطان و پوکی استخوان کمک می کند
🔰کیفیت خواب را افزایش می دهد
🔰استرس را کاهش می دهد
🔰روحیه را بهبود می بخشد
✨ورزش داروی معجزه آسایی است‼️
🛑بنابراین برای مطالعه دقیق تر، حداقل سه بار در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید.
👌🏻 در این صورت سالم تر و پر انرژی تر خواهید بود و اطلاعات را نیز بهتر به خاطر خواهید آورد.
#ترفند_دانشجویی
🔷@elmi_shiraz
👌🏻💠داستانی از نهج البلاغه
💠 (مردي از امام درخواست اندرز كرد) و درود خدا بر او فرمود: از كسانی مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهای دراز به تاخير می اندازد، در دنيا چونان زاهدان سخن می گويد، اما در رفتار همانند دنياپرستان است، اگر نعمتها به او برسد سير نمی شود، و در محروميت قناعت ندارد، از آنچه به او رسيد شكرگزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است، پرهيز می دهد اما خود پروا ندارد، به فرمانبرداری امر می كند اما خود فرمان نمی برد، نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد، گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكی از گناهكاران است، و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشاری دارد، اگر بيمار شود پشيمان می شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانی هاست. در سلامت مغرور و در گرفتاری نا اميد است. اگر مصيبتی به او رسد به زاری خدا را می خواند اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روی برمی گرداند، نفس به نيروی گمان ناروا بر او چيرگی دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمی گردد، برای ديگران كه گناهی كمتر از او دارند نگران است و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است، اگر بی نياز گردد مست و مغرور شود، و اگر تهيدست گردد، مايوس و سست شود. چون كار كند در آن كوتاهي ورزد، و چون چيزی خواهد زياده روی نمايد، چون در برابر شهوت قرار گيرد گناه را برگزيده، توبه را به تاخير اندازد، و چون رنجی به او رسد از راه ملت اسلام دوری گزيند. عبرت آموزی را طرح می كند اما خود عبرت نمی گيرد، در پند دادن مبالغه می كند اما خود پندپذير نمی باشد، سخن بسيار می گويد، اما كردار خوب او اندك است. برای دنيای زودگذر تلاش و رقابت دارد اما برای آخرت جاويدان آسان می گذرد، سود را زيان، و زيان را سود می پندارد، از مرگ هراسناك است اما فرصت را از دست می دهد، گناه ديگری را بزرگ می شمارد، اما گناهان بزرگ خود را كوچك می پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ می داند، مردم را سرزنش می كند، اما خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه برخورد می كند، خوشگذرانی با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم می كند اما هرگز به نفع ديگران، بر زيان خود حكم نخواهد كرد، ديگران را هدايت اما خود را گمراه می كند، ديگران از او اطاعت می كنند، و او مخالفت می ورزد، حق خود را به تمام می گيرد اما حق ديگران را به كمال نمی دهد، از غير خدا می ترسد اما از پروردگار خود نمی ترسد.
✨اگر در نهج البلاغه نبود جز اين حكمت، برای اندرزدادن كافی بود. اين سخن، حكمتی رسا، و عامل بينایی انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است.
📗 #حڪمت150
#نهج البلاغه
🔷@elmi_shiraz
#استراتژی_صبر
• تکنیک مکث سه ثانیه •
ـ
تشنه ايد و ليوان آبی هم در دست داريد🥤،
قبل آنکه آب را بنوشيد سه ثانيه مكث كنيد.
يا کسی از شما سؤالی ميپرسد🤔،
سريعا جواب ندهيد،
سه ثانيه مكث کرده، سپس جواب دهيد.👌🏻
خیلی خیلی گرسنه ايد، قبل از به دهان
گذاشتن هر لقمه غذا🍝، سه ثانيه مكث كنيد.
يا در ماشين نشسته ايد و خیلی هم عجله
داريد، قبل از روشن كردن ماشین🚙،
بر روی صندلی ماشین به آرامی
سه ثانيه مكث كنيد بعد ماشینرا روشن كنيد.
مكث های سه ثانيه باعث افزایش قدرت
و صبر شما شده و در نتیجه باعث ماندگاری
و افزون شدن انرژی مثبت شما ميشود😇.
در اين كار ممارست به خرج دهيد
تا اينكه ملكه ذهن شما شده
و در حافظه تان ثبت گردد😊👌🏻.
مهم ترین فایده مکث ۳ ثانیه ای:
جلوگیری از بروز خشم و عصبانيت است
به شما ترمزی ميدهدکه خودتان را كنترل كنيد.
#روش مطالعاتی
🔷@elmi_shiraz
✨انجمن علمی_دانشجویی الهیات دانشگاه شیرازبا همکاری کانون قرآن و عترت، کانون مهدویت دانشگاه شیراز، کتابخانه تخصصی حضرت ولیعصر عج و بنیاد پژوهشی فرهنگی پیمان غدیر برگزار می کند:
🔶 نشستهای تخصصی مهدویت باموضوع: آسیبشناسی عصرغیبت (تعیین وقت ، تطبیق شخصیتهای معاصر و شبهات در علامتهای ظهور)🔶
♦️ مدرس۱: دکتر سید علی آیتاللهی (مدیر بنیاد پیمان غدیر و استادگروه معارف)
♦️ مدرس۲: دکتر عصام العماد (رهیافته به تشیع از یمن)
♦️ مدرس۳: آیتالله ملکحسینی
📆 زمان برگزاری: ۷ و ۸ اسفندماه ۱۴۰۱
⏰ساعت برگزاری: ۱۶ الی ۱۸
🏠 مکان برگزاری: میدان ارم| دانشگاه شیراز| دانشکده الهیات و معارف اسلامی| سالن دکتر شهیدی
📌 جهت ثبت نام و حضور در نشست به شماره ۰۹۳۹۰۹۵۳۱۸۹ در پیام رسان ایتا یا بله پیام دهید.
#تعاملی
🔷@elmi_shiraz
🍂 طغیانگری در اقتصاد ممنوع. 🍂
🔶كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَلَا تَطْغَوْا فِيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبِي وَمَن يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَي
(#طه/٨١)
⚡️ترجمه :
از چيزهاى پاكيزه اى كه روزى شما كرده ايم بخوريد، و(لى) در آن طغيان نكنيد كه قهر و غضب من بر شما وارد خواهد شد و هر كس كه قهرمن او را بگيرد، قطعاً سقوط كرده است.
❌ طغيان در نعمت ها آن است كه انسان به جاى اين كه از آنها در راه اطاعت خدا و طريق سعادت خويش استفاده كند، آنها را وسيله اى براى گناه، ناسپاسى، كفران و گردنكشى و اسرافكارى قرار دهد.
💥در استفاده از نعمت ها و امور اقتصادی، باید مراقب بود که از حدود الهی تجاوز نشود.
🍁طغيان در نعمتها، غضب خدا را در پی دارد.
❌و هرکس مشمول غضب الهی شود، قطعا سقوط کرده است.
#سبک_زندگی_قرآنی
#تفسیر
🔷@elmi_shiraz