eitaa logo
امام حسین ع
22.3هزار دنبال‌کننده
414 عکس
2.1هزار ویدیو
2هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🏷علی یعنی فتاح قلعه خیبر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علی یعنی فتاح قلعه خیبر علی یعنی که جانشین پیغمبر علی یعنی که همه کاره محشر علی یعنی حیدر جانان علی جانان علی بهترین تفسیر قران علی من رعیت شاه مردان علی جون ناقابلم قربان علی ای جونم علی ای جونم علی از عشق تو آقا مجنونم علی تو گرفتاری ها میخونم علی دلتنگ گنبد و ایوونم علی تا که جون دارم از تو میخونم تا نفس تو سینمه با تو میمونم همه میدونن تویی سامونم من حلال زادگیمو به تو مدیونم یا حیدر ابو تراب یا حیدر ابو تراب علی یعنی پیروز عرصه پیکار علی یعنی که سردار غیر فرار علی یعنی کابوس شب های کفار علی یعنی کرار دل دل میکنه وضوی دشمن رو باطل میکنه آیه عذاب رو نازل میکنه دشمن رو به درک واصل میکنه ذکر انبیا راه ما از راه منکرش جدا ضربه شمشیرش انقدر بی خطاست یه تنه برهنه در رفت عمروعاص همه حیرون محو تصویرت کر شده یه لشکر از صوت تکبیرت کی خطا رفته از کمان تیرت آیه نازل میشه با رقص شمشیرت یاحیدر ابو تراب یا حیدر ابو تراب لینک فایل صوتی https://media.bakieh.ir/nava/Haftegi1401_08_26/Haftegi1401_08_26%20%288%29.mp3 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ .
در باره بیان مضمون محور بخش یکم اصولاً شاعران واکنش‌های عاطفی خود را به دو شکل انتقال می دهند: الف بیان شاعرانه و هنری ب) بیان غیرمستقیم که در حالت نخست، «نحوه بیان» مهم است نه «موضوع» و به‌عکس، در شیوه دوم، ادراک شاعرانه بر نوع بیان غلبه دارد؛ به عبارت دیگر شعور شاعرانه(چه گفتن) بیش‌تر تجلی دارد تا بیان شاعرانه(چه‌گونه گفتن). این نوع بیان -که در ادب سنتی و معاصر رواج بسیار رواج دارد- اگر به‌درستی به کار گرفته شود، به‌راحتی می تواند مخاطب را اقناع کند. ‌با نگاهی واقع‌گرایانه می توان گفت: تعهد شاعرانه و دغدغه تعامل شاعر با مخاطب عام، در انتخاب این شیوه بیان، تأثیرگذارست. این نوع شیوه شعری را می توان بیان «مضمون‌محور» دانست. «مضمون»یا «معنیِ معنی» همان مقصود و مفاد سخن است که در لایه درونی کلام پنهان است و به شکل «فرامتن» ارائه می‌شود. پ.ن: گفتنی است، نباید بیان «مضمون‌محور» را با«مضمون‌آفرینی» یک‌سان دانست؛ اصطلاح«مضمون‌آفرینی»-که از دوره سبک هندی در ادب پارسی رواج یافته است- به مفهوم پردازش هنری یک موضوع به شیوه های مختلف است. این شیوه از مهم‌ترین ویژگی های سبک هندی است.
جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... مرضیه نعیم امینی
در باره بیان مضمون محور بخش دوم در این سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بلاغت کلام و استفاده از شگردهای بیانی(که معمولاً تخیل در آن نقشی ندارد) محتوایی را با بیانی جذاب و نکته‌سنجانه مطرح ساخته، خلأ خیال و اغراق شاعرانه را به نوعی جبران کند. اگر اساس شعر «مضمون‌محور» را «گره خوردگی احساس با ادراک» بدانیم، مهم‌ترین نشانه آن«ادراک شاعرانه» خواهد بود؛ که بر پایه واکنش عاطفی شاعر و با محوریت« استنباط، استدلال‌آفرینی و تحلیل» در شعر برجستگی یافته است. بیان«مضمون‌محور» از دیرباز در شعر بسیاری از شاعران گذشته تا امروز پرکاربرد بوده است ؛ به این نمونه‌ها از حافظ بنگرید: تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش لطف خدا بیش‌تر از جرم ماست نکته سربسته چه دانی خموش! تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده پروری داند! ارباب حاجتیم و زبان سؤال نیست در حضرت کریم تمنا چه حاجت است؟ وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن و... ابیات فوق، هرچند برجستگی«خیال» ندارد؛ اما از اصل «شعریت» بی بهره نیست؛ به‌راستی چه رازی در ابیات فوق وجود دارد که با وجود کم‌رنگ بودن عنصر خیال، آن را شعر می‌دانیم؟ می توان گفت تمام آن ابیات«مضمون‌محور» با محوریت چهار اصل مهم: تأثیرگذاری و نقش پررنگ احساس، بلاغت کلام، استدلال‌ها و نکته سنجی‌های ذوقی و نهایتاً ادراک و شعور شاعرانه سروده شده است.
. جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... مرضیه نعیم امینی✍ .
امام حسین ع
#یک_نکته_ازین_معنی #یادداشتی در باره بیان مضمون محور بخش دوم در این سلوک ادبی، شاعر سعی دارد با بل
. یادداشتی در باره بیان مضمون‌محور بخش سوم و پایانی در این غزل نیز برخی از ابیات، گرایش شاعر به دو نوع بیان (شاعرانه-مضمون محور)مشهود است؛ مقایسه این دو بیت با دیگر بیت‌ها تفاوت این دو نوع شیوه بیان را آشکار می سازد: جرعه‌جرعه غم چشید و ذره‌ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آن‌چه قسمت مرداب شد»... و: گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد بشکند دستی که پای شعله را این‌جا کشاند باب را آتش کشید، آتش‌کشیدن باب شد حضرت صدیقه از گستاخی مسمار، نه! از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... بنابراین حضور شعر«مضمون‌محور» را باید جدی گرفت و اگر قرارست این شیوه بیان را به کار بریم بهترست بر اساس شیوه قُدما در آن مسیر شعری، سلوک داشته باشیم. نکته ناگفته این‌که: مرز بین «نظم» و شعر«مضمون‌محور» بسیار باریک است! اگر شاعر پیوند عناصر مهم یادشده ( احساس شاعرانه، ادراک و نکته سنجی های شاعرانه و بلاغت سخن) را نادیده بگیرد، اثر خود را به ورطه «نظم»کشانده است! برگرفته از کتاب«آینه بی‌غبار»، جلد سوم 📚
. جرعه جرعه غم چشید و ذره ذره آب شد آسمان شرمنده از قدّ خم مهتاب شد گریه‌ها می‌کرد تا اُمّت شود بیدار... حیف از صدای گریه‌اش اُمّت فقط بی‌خواب شد پشت در آمد بگوید، گوش عالم بشنود: «ارث دریا بود آنچه قسمت مرداب شد»... بشکند دستی که پای شعله را اینجا کشاند باب را آتش کشید، آتش کشیدن باب شد حضرت صدیقه از گستاخی مسمار نه از طناب دور دستان علی بی‌تاب شد ما نمی‌دانیم، «نَعلُ السیف» می‌داند چرا «مرتضایم را نبر...»، «فضه مرا دریاب» شد... مرضیه نعیم امینی✍ .
. |⇦•حضرت زهرایی، اُم ابیهایی... و توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها اجرا شده در ایام فاطمیه سال۱۴۰۰ به نفس سیدمجید بنی فاطمه ●━━━━━━─────── حضرت زهرایی، اُم ابیهایی نه فقط مادر حسین، مادر دنیایی دل خوش به عنایتِ، دله عاشق سینه زن نذار حسرتِ من بشه، رؤیای شهید شدن هر دم به یاد غصه ی او غصه خورده ام سر را به دستِ زخمی زهرا سپرده ام این ناله را شبیه شهیدان زنم ز دل شرمنده ام که از غمِ مادر نمرده ام اِنسیَّةَ الحَورا، بانی نوری تو دردِ دلامو میشنوی، سنگ صبوری تو این برای من بسه، سایه ات باشه رو سرم دعا کن تو ادامه یِ راهِ شهدا برم من به بویِ خاک کویِ بیت پیغمبر اسیرم آرزویم این بُوَد تا در رَهِ حیدر بمیرم مینویسم در وصیت مثل یارانِ شهیدم میروم تا انتقامِ سیلی زهرا بگیرم ــــــــــــــــــ ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅ .👇
banifatemeh-shoor.mp3
1.38M
|⇦•حضرت زهرایی، اُم ابیهایی... و توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها اجرا شده در ایام فاطمیه سال۱۴۰۰ به نفس سیدمجید بنی فاطمه
. |⇦•غیر از محبت زهرا ... و توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها اجرا شده در ایام فاطمیه سال۱۴۰۰ به نفس حاج مهدي رسولي•✾• ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ غیر از محبت زهرا چیزی نمی خوام از دنیا قَلبی لِاُمِّیَ الزَهرا میخونه فطرتم، یا زهرا اشکِ روی صورتم، یا زهرا میجوشه غیرتم، یا زهرا گریه برای فاطمه‌، اِثباتِ حیدر است من با شُکوهِ حیدری ام گریه می کنم گریه زبانِ حالِ اهالی کربلا ست من با زبان مادری ام گریه می کنم جان نَنَه، جانان نَنَه من سَنَه، قربان نَنَه غیر از مُحبتِ حیدر چیزی نداره این نوکر جونم فداییِ مادر ذکر شهادتم، یازهرا پرچم هیئتم، یازهرا پا بندِ روضَتَم، یا زهرا وقتی که روضه خوان یارالی گفت دل شکست با روضه خوانِ آذریَت گریه می کنم گریه زبانِ حالِ اهالی کربلاست من با زبان مادری ام گریه می کنم جان نَنَه، جانان نَنَه من سَنَه، قربان نَنَه ــــــــــــــــــ ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅ .👇
rasuoli-zamine2.mp3
1.39M
|⇦•غیر از محبت زهرا ... و توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها اجرا شده در ایام فاطمیه سال۱۴۰۰ به نفس حاج مهدي رسولي
. |⇦•دنیایِ علی، خدا پشت و پناهت... و توسل به حضرت زهرا سلام الله علیها اجرا شده در ایام فاطمیه سال۱۴۰۰ به نفس حاج محمدرضا طاهری•✾• ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ دنیایِ علی، خدا پشت و پناهت زهرایِ علی، مگه چی بود گناهت چقدر بی حرمتی شد، به چادر سیاهت نتونستم بسازم زندگیتو هنوزم پاره ی تنِ منی تو چجوری سر کنم حالا بی تو تو رو به خدا می سپارم توی دلِ خاک میذارم بدون تو از این دنیا بیزارم بمیرم من، برا زخمات، زهرا جان... برو دستِ، علی همرات، زهرا جان... ای فاطمه جان! همه دار و‌ ندارم تو رفتی و من، دیگه بی کس و کارم نشد هر کاری کردم، که بمونی کنارم نشد خانوم این خونه بمونی کجا رفتی عزیزم تو‌ جَوُونی علی مونده و این دیوار خونی پاشو‌که حسن میمیره سراغ تو رو‌ میگیره خونه بدونِ تو زهرا دلگیره چه داغی به، دلم بسته مغیره... الهی بشکنه دست مغیره... دعایی زیرِ لب دارم شبانه تو‌ آمین‌ گوی تو ای ماه یگانه الهی هیچ‌ُ مظلومی نبیند عزیزش را به زیر تازیانه بعد از تو‌ علی دیگه خونه خرابه این‌کوچه و در و برای من عذابه ببین رو‌دست و بالم هنوز جای طنابه اینا که من دیدم حیا ندارن چه داغی به دلِ زینب میذارن سر حسینِ زهرا چی میارن سرشو به نی میبندن هلهله کنان میخندن آب و به روی شیرخواره میبندن اکر کُشتن چرا آبت ندادن تو را زان دُرِّ نایابت ندادن اکر کُشتن چرا خاکت نکردن کفن بر جسمِ صد چاکت نکردن ــــــــــــــــــ ┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅ .👇