دعای روز دوم_درآمد همایون.mp3
2.04M
دعای روز #سوم ماه مبارک #رمضان
#درآمد_ماهور
استاد #مرتضی_حبیبی
💥💥💥💥💥
#آموزش_مداحی
🌼🕊 🌼 🕊 🌼 🕊 🌼
#دعاى_روز_سوم_ماه_مبارک_رمضان
✧ ✦ ﷽ ✧ ✦
🔶اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِيهَ وَ بَاعِدْنِي فِيهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِيهِ وَ اجْعَلْ لِي نَصِيبا مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ بِجُودِكَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِينَ
🔸خدايا در اين ماه به من تيزهوشى و بيدارى عنايت فرما، و از بى خردى و اشتباه دورم ساز، و از هر خيرى كه در اين ماه نازل مى كنى، برايم بهره اى قرار ده، و به حق جودت اى جودمندترين جودمندان
.
#امام_زمان
گریز محراب #امام_علی
#مناجات_انتظار
السلام علیک یا صاحب الزمان عج الله تعالی فرجه والشریف
ای پناه قلب ما آقا نمی آیی چرا
آخرین نور خدا آقا نمی آیی چرا
هر کجا را با امید دیدن تو گشته ام
در کجا جویم تو را آقا نمی آیی چرا
کی گدای دیدن یک لحظه خال هاشمیت
می شود حاجت روا آقا نمی آیی چرا
سامرایی، کاظمینی، در بقیعی یا نجف
یا که در کرب وبلا آقا نمی آیی چرا
منتظر مانده میان کوچه با روی کبود
مادرت خیرالنسا آقا نمی آیی چرا
پشت درب خانه ی حیدر هنوزم مانده است
ناله ی( مهدی بیا) آقا نمی آیی چرا
بین محراب عبادت در میان سجده اش
فرق حیدر شد دو تا آقا نمی آیی چرا
زیر سقف خانه ی خود از جفای همسرش
خون جگر شد مجتبی' آقا نمی آیی چرا
رأس جدّ اطهرت در مقتل کربوبلا
شد شکسته با عصا آقا نمی آیی چرا
یک هزار و نهصد و پنجاه زخم کینه ها
با تنش شد آشنا آقا نمی آیی چرا
ارباً اربا پیکرش از پستی ده بی حیا
زیر مرکب شد رها آقا نمی آیی چرا
شد برای پاره پاره پیکر جدّت کفن
قطعه ای از بوریا آقا نمی آیی چرا
عمّه ی مظلومه ات همراه شمر و حرمله
رفته تا شام بلا آقا نمی آیی چرا
شد جواب ناله های دختران جدّ تو
تازیانه از جفا آقا نمی آیی چرا
خیزرانی شد لبش در غربت بزم شراب
بر روی تشت طلا آقا نمی آیی چرا
@emame3vom
✍علی مهدوی نسب(عبدالمحسن)
.
✨
ماه بندگی
#مناجات
#امام_علی
#امام_حسین
#امام_زمان
یادِ یارانِ سفر کرده ، بخیر
...آن رفیقانِ نظر کرده ، بخیر
از جهانِ ما گذر کرده ، بخیر
رو به خورشید و قمر کرده ، بخیر
جایشان خالیست این سال جدید
گوش کن! اوصاف اَمجَد را شنو
وصف ماهِ حیّ سرمد را شنو
" أَيُّهَا النَّاس! إِنَّهُ قَدْ ... " را شنو
خطبهخوانیّ محمّد(ص) را شنو
ای دل از غم شو رها ؛ آمد اُمید
نفحهای از غیب ، از ره آمده
موسم شَهرُ الضّیافَه آمده
" ...نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَه... " آمده
بندگان را حِصن و خرگَه آمده
باز " إِلَهِي لا تُؤَدِّبْنی... " رسید
آمده از راه با امرِ غَفور
افضلِ ایّام و ساعات و شُهور
میرسد ارواح را نور و سُرور
با دم ِ " ...اَدْخِلْ عَلىٰ اَهْلِ الْقُبُور... "
باز ، نجوای " ...لَکَ صُمنا... " دمید
ماه قرآن ، ماهِ قرآنآفرین
پَهن گشته با دم روحُ الاَمین
سفرهی عَفوِ الهی بر زمین
حق به نام و یاد اُمُّ المؤمنین
عبدِ بد با خوب را دَر هم خرید
آمده از عرش تا فرش ، این نسیم
بر سرِ خوان خداوند کریم
با سِلاحِ " یا عَلِىُّ یا عَظیم... "
بسته شد دستان شیطان رجیم
نفحهی سوگندِ " بِالْحُجَّه... " وَزید
با نوای " ...یا سَمیعُ مِدحَتی... "
میشود شد بندهی با قیمتی
با طنینِ " ...یا رَحیمُ دَعوَتی... "
با خدا انسان نماید خلوتی
یا مُبینُ یا مُنیرُ یا مُعید!
خوف دارد دل ز فرجام گناه
در قیامت ، پای میز دادگاه...
" ...يَجْعَلُ الْوِلْدانَ شِيبا " ؛ آه ... آه ...
ماه مهمانی رسید ؛ آمد پناه
گفته میبخشد خدا تا قبلِ عید
از کریمِ بنِ کریم آید سخن
با شمیم نابِ یاس و یاسمن
میدمد روح کَرَم در یک بدن
نیمهی ماهِ خدا آید حسن
آنکه خورشید از گِلش آمد پدید
فتح مکّه میرسد این مَه ، ز رَه
کعبه را ، حیدر ، که بودش زادگَه
پاک گردانده ز بُتهای گُنَه
با دم ِ " أَلْیوْم ، یَوْمُ الْمَرْحَمَه "
خواب ، از چشم ابوسُفیان پَرید
آیهای دارد ثواب آیهها
یک فریضه میشود هفتاد تا
همچنان میگفت وصفِ ماه را...
...خاتم پیغمبران ، "...ثُمَّ بَکىٰ... "
" یا علی! اشکم برای تو چکید "
سائلِ شبگیر میگوید: علی...
کاسههای شیر میگوید: علی...
هم جوان ، هم پیر میگوید: علی...
روی لب ، تکبیر میگوید: علی...
پُشت اَرکانُ الهُدىٰ از غم ، خَمید
لَیلَةُ القَدر است معراج دعا
میزند خلقی خدایش را صدا
سر به روی مُهر ، گوید مرتضىٰ
نغمهی " فُزْتُ و ربِّ الكَعبه " را
میشود در ماهِ مهمانی شهید
غم مخور ، ای دل ، بهاران میرسد
انتقام شهریاران میرسد
مُنجیِ چشمانتظاران میرسد
بر سرِ شبزندهداران میرسد...
جِلد ، نه ، بَل ، روح قرآن مجید
پیشِ روی میهمانان خدا
باز گردیدَه است ابواب سما
یادِ جوع و تشنگیّ کربلا
روزهها را کرده متنِ روضهها
مرغ دل تا قتلگاهی پَرکشید
میشود هر روزهداری ، خود ، خطیب
مستمعهایش عَتیدند و رَقیب
یادش آید جملهی " يَا ابْنَ شَبيب... "
در دلِ گودال ، لبتشنه ، غریب
چند ضربه ، رَأس را از تن ، بُرید
حور ، اندازد به روی خویش ، خَش
کُشته شد ارباب ، با حالِ عَطَش
در شب جمعه ، بدون غلّ و غَش
عاشقی میگفت زیر قبّهاش
نالهی زهرا - " بُنَیَّ ... " - را شنید
سیّدی! اِغفِر ذُنوبی بِالحُسَین
خالقی! اُستُر عُیوبی بِالحُسَین
مُنعِمی! اِکشِف کُروبی بِالحُسَین
بَه ، چه ذکرِ ناب و خوبی: " بِالحُسَین... "
" بِالحُسَین... " آمد به لب ، دل ، آرمید
ماه مهمانی که تا آخر رسد...
رحم ایزد تا به چشمِ تر رسد...
صبحِ " ...اَهْلَ الْکِبْرِیا... " تا سر رسد...
کاش مهدی(عج) ، زودتر از در رسد
عُمر ، طِی شد ، دیده ، مولا را ندید
عاشقانِ یار گویند: " اَلعَجَل "
سالم و بیمار گویند: " اَلعَجَل "
روز و شب ، بسیار گویند: " اَلعَجَل "
خسته از تکرار گویند: " اَلعَجَل "
خوشبهحالِ هر که وصلش را چشید
#مناجات_ماه_رمضان
#محمد_علی_نوری
.
.
.
بسم الله النور
#زمزمه
#مناجات_با_خدا
#امیر_حسین_الفت
__________________________
هوا هوا هوای عاشقی
بازم اومد شبای عاشقی
دم سحر خدا خدا خدا
میپیچه باز صدای عاشقی
دلم گرمه
به رحمت تو
دریغ نکن از من
محبت تو
خدا خدا خدا خدای من
______________________
از من ندیدی چیزی جز بدی
بازم سر قرارت اومدی
با مهربونیای بی حدت
بازم داری خجالتم میدی
میبینی ا_
_شک و اه منو
به روم نمیاری
گناه منو
خدا خدا خدا خدای من
______________________
@emame3vom
به اون امام رضا دوست دارم
به شاه کربلا دوست دارم
منو تو اتیشم که بندازی
دادم میزنم خدا دوست دارم
میدونم خ_
_یلی مهربونی
منو توی اتیش
نمیسوزونی
خدا خدا خدا خدای من
__________________________
امیر حسین الفت
🌌نمازهای شبهای ماه مبارک رمضان
مرحوم «علاّمه مجلسى»
در فصل آخر از اعمال ماه رمضان در كتاب «زادالمعاد»، نماز شب هاى ماه رمضان را چنين بيان مى كند: (و با توجّه به اين كه بهترين اعمال، در ماه مبارك، نماز و قرآن است و اين نمازها در بردارنده بسيارى از سوره هاى قرآن است، هركس هر چند شب را بخواند غنيمت است)
🌌شب اوّل: چهار ركعت; هر ركعت بعد از سوره حمد پانزده مرتبه سوره توحيد.
🌌شب دوم: چهار ركعت; در هر ركعت بعد از سوره حمد بيست مرتبه سوره إنَّا أنزلناه.
🌌شب سوم: ده ركعت; در هر ركعت بعد از سوره حمد پنجاه مرتبه سوره توحيد.
🌌شب چهارم: هشت ركعت; در هر ركعت بعد از سوره حمد بيست مرتبه سوره إنّا أنزلناه.
🌌شب پنجم: دو ركعت; در هر ركعت، سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره توحيد; بعد از سلامِ نماز، صد مرتبه بگويد: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد.
🌌شب ششم: چهار ركعت و در هر ركعت سوره حمد و سوره ملك.
🌌شب هفتم: چهار ركعت; در هر ركعت سوره حمد و سيزده مرتبه سوره إنّا أنزلناه.
🌌شب هشتم: دو ركعت; در هر ركعت سوره حمد و ده مرتبه سوره توحيد و پس از سلام نماز، هزار مرتبه بگويد: سبحان اللّه.
🌌شب نهم: شش ركعت ميان نماز مغرب و عشا; در هر ركعت سوره حمد و هفت مرتبه آية الكرسى و پس از اتمام نماز، پنجاه مرتبه بگويد: اَللّهمّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد.
🌌شب دهم: بيست ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و سى مرتبه سوره توحيد.
🌌شب يازدهم: دو ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و بيست مرتبه سوره كوثر.
🌌شب دوازدهم: هشت ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و سى مرتبه سوره إنّا أنزلناه.
🌌شب سيزدهم: چهار ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و بيست و پنج مرتبه سوره توحيد.
🌌شب چهاردهم: شش ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و سى مرتبه سوره إذا زُلزِلَت.
🌌شب پانزدهم: چهار ركعت; در دو ركعت اوّل بعد از سوره حمد، صد مرتبه سوره توحيد، و در دو ركعت ديگر، بعد از سوره حمد، پنجاه مرتبه سوره توحيد.
🌌شب شانزدهم: دوازده ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و دوازده مرتبه سوره تكاثر.
🌌شب هفدهم: دو ركعت; در ركعت اوّل، سوره حمد و هر سوره اى كه خواست بخواند و در ركعت دوم، سوره حمد و صد مرتبه سوره توحيد و بعد از سلام نيز صد مرتبه بگويد: لا إلهَ اِلاَّ اللّهُ.
🌌شب هيجدهم: چهار ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و بيست و پنج مرتبه سوره كوثر.
🌌شب نوزدهم: پنجاه ركعت; با سوره حمد، و پنجاه مرتبه سوره إذا زلزلت.
مرحوم «علاّمه مجلسى» مى گويد: ظاهراً مراد آن است كه در هر ركعت يك مرتبه اين سوره را بخواند; زيرا در يك شب خواندن دوهزار و پانصد مرتبه سوره «اذا زلزلت» دشوار خواهد بود.
🌌شبهاى بيستم تا بيست و چهارم: در هر يك از اين شب ها، هشت ركعت نماز بخواند كه پس از حمد، هر سوره اى خواست مى خواند.
🌌شب بيست و پنجم: هشت ركعت نماز; در هر ركعت سوره حمد، و ده مرتبه سوره توحيد را بخواند.
🌌شب بيست و ششم: هشت ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و صد مرتبه سوره توحيد را بخواند.
🌌شب بيست و هفتم: چهار ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و سوره ملك را بخواند و اگر نتوانست، بيست و پنج مرتبه سوره توحيد را بخواند.
🌌شب بيست و هشتم: شش ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و صد مرتبه آية الكرسى، صد مرتبه سوره توحيد و صد مرتبه سوره كوثر را بخواند و پس از پايان نماز، صد مرتبه صلوات بفرستد.
مرحوم حاج شيخ عباس قمى مى نويسد: مطابق آنچه كه من يافتم بجاى صد مرتبه، ده مرتبه آمده است(1) (كه همين مناسب تر به نظر مى رسد).
🌌شب بيست و نهم: دو ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و بيست مرتبه سوره توحيد را بخواند
🌌شب سى ام: دوازده ركعت; در هر ركعت سوره حمد، و بيست مرتبه سوره توحيد را بخواند و پس از پايان نماز، صد مرتبه صلوات بفرستد.
🙏التماس دعا
يادآورى: اين نمازها هر دو ركعت به يك سلام است.(2) و همان گونه كه گفته شد اگر تمام آنها را نتواند بجا آورد، هر مقدار كه مى تواند بجا آورد، خوب است.
🍃🌺🕌🍃🌼🕌🍃
.
#شعر_تعلیمی
#غزل
🔹انا الیه راجعون🔹
آری همین امروز و فردا باز میگردیم
ما اهل آنجاییم، از اینجا باز میگردیم
با پای خود سر در نیاوردیم از این اطراف
با پای خود یک روز اما باز میگردیم
چون ابرها صحرا به صحرا بُرد ما را باد
چون رودها صحرا به صحرا باز میگردیم
این زندگی مکثیست مابین دو تا سجده
استغفراللهی بگو، ما باز میگردیم
بین جماعت هم نماز ما فُرادا بود
عمریست تنهاییم و تنها باز میگردیم*
ما عاقبت «انا الیه راجعون» بر لب
از کوچۀ بنبست دنیا باز میگردیم
📝 #محمدمهدی_سیار
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* «وَ لَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَى کَمَا خَلَقْنَاکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ؛
همانا تنها به سوی ما آمدید، آنسان که در آغاز آفریدیمتان.»
سوره انعام، آیه۹۴
روح شهید حاج یونس حبیبی شاد و با اربابش محشور باد.
.
.
#یک_نوحه_یک_نکته
💠 اونکه میگفت تو کربلا...
🔹اولینباری که این نوحه حاج یونس حبیبی را شنیدم، برایم حلاوت خاصی داشت که هیچوقت آن را فراموش نمیکنم. این نوحه و این شیوه نوحهخوانی که سهم قابل توجهی را به این شکل به مخاطب اختصاص میداد، آنچنان جذاب بود که تا مدتها ورد زبانها بود. یا نوار آن را پخش میکردند یا مداحان جوان از روی آن میخواندند.
🔸از ویژگیهای مهم قالب نوحه، توجه به سهم مخاطب در همراه شدن با نوحهخوان است. شاید در آن سالها، به خاطر سادگی مجالس اهلبیت، به نوعی برای اینکه در بین نوحهخوانی نفسی تازه کند و اجرای او جذابتر شود، مداح هم به این همراهی احتیاج داشته است. اما با پیشرفت دستگاههای صوت و اکوها و تکرارها و بعدها با اضافه شدن ذکرگو و...، گویا دیگر مداحان هم نیازی به این همراهی ندارند و این سنت زیبا هم مثل بسیاری از دیگر سنتهای پسندیده، در دست فراموشی است.
🔹حتی بعدها مداحان مختلفی به تأسی از این نوحه، اذکار و گوشوارههایی را برای نوحههای خود انتخاب میکردند و بعد از خواندن هر مصراع، مخاطب آن را تکرار میکرد. اما هیچکدام از آن نوحهها در ذهن ما نمانده است. این امر تا حدی طبیعی است، اینکه همیشه اولین اثری که فضای تازهای ایجاد میکند، اقبال ماندگاری بیشتری دارد، قابل فهم است اما شاید با بررسی دقیقتر این آثار در کنار هم، دلایل دیگری هم برای ماندگاری اولین آثار وجود داشته باشد.
🔸اولین ویژگی این نوحه که در بین نوحههای آن سالها به چشم میآید زبان محاوره و صمیمانه آن است. نمیدانم این اثر سروده کیست، اما ممکن است از تجربههای اول او بوده باشد. چون ضعفهایی هم در نوع به کار بردن زبان محاوره در این اثر میبینیم. با این حال چون از پیشگامان استفاده از زبان محاوره در نوحه بوده، به همین اندازه هم برای مخاطب تازگی و جذابیت داشته. اما استفاده از زبان محاوره، محدود به این نوحه نماند و بعدها آنچنان در بهکار بردن این زبان در نوحهسرایی افراط شد که شاید قصه برعکس شده باشد و نوحه با زبان معیار برای مخاطب امروز تازگی بیشتری داشته باشد.
🔹نکته دیگری که در این نوحه هست و در نوحههای بعد از او کمتر دیده شده، فضای روایتگونه این نوحه است که مخاطب را با خود همراه میکند و او را با کاروان عاشورا منزل به منزل میبرد. گویا این نوحه خود مجلس تعزیهای است که دارد تمام وقایع و مصائب را در پیش چشم مخاطب به تصویر میکشد. همیشه بیان حکایتگونه رویدادها جذابیت خاص خودش را دارد و بخش عظیمی از ادبیات ما تحت عنوان ادبیات داستانی گواه همین مطلب است.
به نظر میرسد در این سالها در اشعار ولایی و نوحهها به این ویژگی چندان توجه نشده است در حالی که چنین بیانی به ویژه برای کودکان و نوجوانان که در این سالها محافلی مختص خود هم دارند، بسیار جذاب و تاثیرگذار است.
🔸اتفاقا سبک و سیاق این نوحه که برای هیآت رنگارنگ امروز شاید دیگر جذابیتی نداشته باشد، برای محافل ساده و صمیمی کودکان که هنوز آغشته به رنگ و ریا نشده، میتواند بسیار جذاب باشد و اینکه واقعه عاشورا را در قالب یک داستان بشنوند و در هر مصراع با گفتن یک ذکر همراهی کنند برای آنان حلاوت خاص خودش را دارد.
البته همان مقدار که روایت و حکایت یک واقعه میتواند جذاب باشد، گزارشگری صِرف از واقعه از جذابیت آن به شدت میکاهد. اینجا دیگر هنر شاعر است که بتواند با نگاه شاعرانه و بیان هنرمندانه البته در عین حال صمیمانه و نه متکلفانه، روایت تاثیرگذار و ماندگار دیگری از واقعه عاشورا ارائه نماید.
@emame3vom
.👇