eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.9هزار عکس
10.3هزار ویدیو
598 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
📍نصرالله عزیز... 🔻ملت ما، عزیزی همچون سید علی را دید که در ششم تیر ماه به خون خود غلطید و تا مرز شهادت پیش رفت اما خداوند او را برای مردم کرد. و همین ملت زمانی هم شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از اصحاب انقلاب و اندکی بعد شهادت رئیس جمهور و دولتمردان را به چشم دید اما با اتکا به ایمان و کلام ولایت و امام با قدرت به راه خود ادامه داد. 🔻هرچند که نگارنده خود همین جملات را با اشک می‌نویسد اما همه باید به لطف خداوند اطمینان و اعتماد داشته باشیم و با آرامش و استحکام در میانه میدان آستانه ظهور محکم به استوار بایستیم. به سلامتی امیدواریم. ✍حمیدرضا ابراهیمی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
❤️ پیام سلامتی سیدحسن نصرالله دریافت شد نجاح محمد علی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
❤️پیام سلامت سید حسن نصرالله از طرف محافظ ارشد نصرالله، ابو جواد که برادرزاده نصرالله نیز می باشد منتشر شده است. خبر شهادت و حتی جراحت سید در این پیام تکذیب شده است. ✍️نجاح محمدعلی/ فعال رسانه ای عراقی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴پرس تی وی: بر خلاف برخی گزارش ها، شورای عالی امنیت ملی ایران جلسه اضطراری برگزار نکرده است. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴پیام رئیس جمهور درپی حملات اخیر رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران: « بسم الله الرحمن الرحیم ♦️حملات امروز رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در بیروت، یک جنایت جنگی آشکار و غیرقابل پنهان است که ماهیت تروریسم دولتی این رژیم را بار دیگر آشکار کرد. ♦️جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان، نشانه‌ای از استیصال جامعه جهانی در متوقف کردن ماشین تروریسم دولتی بوده و ثابت کرد که این رژیم بزرگ‌ترین تهدیدکننده صلح و امنیت۱ منطقه‌ای و بین‌المللی است. انتظار می‌رود تمامی کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای اسلامی، با قاطعیت این جنایت را محکوم کنند. ♦️اینجانب همدردی خود را با ملت و دولت لبنان اعلام کرده و به خانواده شهدای سرافراز این حادثه تسلیت می‌گویم. در غم شما مردم عزیز و پرافتخار مقاومت لبنان شریک هستم. ♦️دولت جمهوری اسلامی ایران این جنایت اخیر صهیونیست‌ها را پیگیری می‌کند و در کنار ملت لبنان و محور مقاومت خواهد بود.» 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 طبق اعلام منابع ارتش رژیم صهیونیستی مجددا میخواهد این ساختمان ها را مورد حمله قرار دهد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
♨️ یک افتضاح تاریخی 👈 مشخص شد که چرا نتانیاهو امروز در سخنرانی خود در سازمان ملل ، ایران را رسما تهدید کرد که در صورت حمله به اسرائیل به آن پاسخ متقابل خواهد داد. 👈 این تهدید در لحظاتی انجام شد که نقشه ای بزرگ در حال اجرا بود. 👈 با این حساب باید گفت: " پیام ترور از صحن سازمان ملل اعلام شد " 👈 یک افتضاح ماندگار در تاریخ سازمان ملل 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴سردار قاآنی در سلامت کامل است ♦️در واکنش به برخی خبرسازی‌ها در فضای مجازی درباره شهادت برخی مستشاران نظامی ایران در حمله جنایتکارانه امروز رژیم صهیونیستی در ضاحیه لبنان، پیگیری خبرنگار «مهر» از منابع امنیتی حاکی است که سردار قاآنی در سلامت کامل هستند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴خبر شهادت دختر سید حسن نصرالله درست نیست و خبرگزاری الجزیره هم چنین خبری را منتشر نکرده است 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
‌ اخبار ترور و جبهه خودمان را باید پشت سر هم از منابع خبری دشمن دنبال کنیم و روایت کنیم !!؟ چه نفوذی بالاتر از این که بخشی از ماشین این رسانه ها شده ایم : رویترز آمریکایی خبرگزاری فرانسه ترور آلارم اسرائیلی کانال ۱۲ و ۱۳ عبری ای بی سی آمریکایی و... و کماکان در رسانه و روایت اول ۶ بر صفر عقبیم... 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌✨🌙بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد اللهم عجل لولیک الفرج اگر پرده ڪنار برود و به حقایق واقف شویم بیش از آنڪه خدا را برای دعـــــاهایی ڪه اجابت ڪرده شـــــاڪر باشــــیم برای دعاهایی ڪه  نڪرده شـــــاڪریم! 🤲 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۵ سوره ( ص۱۹۲) 🍃🌸نگه داشتن و راکد گذاشتن سرمایه به صورت نقدی یا جنسی یا با خریدن خانه و زمین‌های بسیار و رها کردن آنها، مانع بهره‌مندی دیگران از ثروت می‌‌شوند. این کار عذاب الهی را در پی دارد. بیشتر فسادهای جامعه، ریشه در و فلاکت مردم دارد و همین امر موجب دین گریزی و فساد آنها می‌‌شود. خداوند می‌‌فرماید کسانی که به جای انفاق و بخشش در راه خدا، به روی می‌‌آورند، در قیامت، اموالشان را در آتش دوزخ گذارند و با آن، بر پیشانی و پهلو و پشت آنان داغ نهند. این نتیجه اعمال آنهاست که در قیامت ظهور پیدا می‌‌کند؛ اموالشان، آتش می‌شود و صورت، پهلوها و پشتشان را می‌‌سوزاند؛ آن هم به طور دائمی، نه یک بار و دو بار. تفسیر روزانه یک آیه🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۸ توبه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ﴿۳۸ ﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد شما را چه شده است كه چون به شما گفته مى ‏شود در راه خدا بسيج‏شويد كندى به خرج مى‏ دهيد آيا به جاى آخرت به زندگى دنيا دل خوش كرده‏ ايد متاع زندگى دنيا در برابر آخرت جز اندكى نيست (۳۸) 🔹انفروا: نَفْر : رفتن به سوى آنچه بر آن ترغيب شده (كوچ كردن). «انفروا»: حركت كنيد، بكوچيد. 🔹اثاقلتم: ثِقَل : سنگينى. ثقيل: سنگين. تثاقل: سنگينى نفس (عدم ميل). اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ:‏ سنگينى كرديد به طرف زمين . مراد، عدم تمايل است. اصل «تثاقلتم» است، تاء به ثاء مبدل و در آن ادغام شده و براى فرار از ابتدا به ساكن الف بر آن افزوده شده است. 🔷این آیه اشاره به جنگ دارد كه برخى از شركت در آن سستى نشان مى‏ دادند. عوامل و بهانه‏ هاى سستى، فاصله ‏ى زیاد مدینه تا تبوك (حدود 600 كیلومتر)، گرمى هوا، فصل برداشتِ محصول و تبلیغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود. 🔹در اين آيه شريفه آفريدگار هستى روى سخن را به مردم با ايمان نموده و آنان را به خاطر كندى و سستى در حركت به سوى كارزار در راه خدا و عدالت و آزادى به باد نكوهش مى گيرد 🔹جمله اثاقلتم الى الارض ، كنايه از تمايل به ماندن در وطن و حركت نكردن به سوى ميدان جهاد است ، و يا كنايه از تمايل به جهان ماده و چسبيدن به زرق و برق دنيا است ، و در هر صورت اين وضع گروهى از 👈🏻مسلمانان ضعيف الايمان بود نه همه آنها و نه مسلمانان راستين و عاشقان جهاد در راه خدا. سپس با سخن ملامت آميزى مى گويد: آيا به اين زندگى دنيا، اين زندگى پست و زودگذر و ناپايدار، بجاى زندگى وسيع و جاويدان آخرت راضى شديد؟👈🏻 (ارضيتم بالحيوة الدنيا من الاخرة ). با اين كه فوائد و متاع زندگى دنيا در برابر زندگى آخرت يك امر ناچيز بيش نيست 👈🏻 (فما متاع الحيوة الدنيا فى الاخرة الا قليل ). 🔹چگونه ممکن است که يك انسان عاقل تن به چنين مبادله زيانبارى بدهد؟ و چگونه متاع فوق العاده گرانبها را به خاطر دستيابى به يك متاع ناچيز و كم ارزش از دست مى دهد؟! 🔹در اينجا در كلمه رضا ، معناى 👈🏻قناعت نهفته كه با حرف مِن متعدى شده است. 🔹دلبستگى به ومادیّات، مانع جداشدن انسان از زمین وخاك و رسیدن به كمال وافلاك مى‏ شود. یعنی دنیاطلب، كوتاه همّت است! 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
(آیه ۳۸ )(ص۱۹۳) اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! شما را چه شده كه وقتى به شما گويند در راه خدا بيرون شويد و كوچ كنيد به زمين سنگينى مى ‏كنيد، مگر از آخرت به زندگى دنيا راضى شده ‏ايد (اگر چنين است بدانيد كه) بهره گرفتن از دنيا در قبال آخرت جز اندكى نيست. 🍃🌸واژه سنگین اثّاقَلْتُمْ نمایشگر پيكرهای فروافتاده سنگينی است كه خداوند می خواهد برای جهاد در راه یزدان و آزادی از قيد و بند های زمين ، شوق بلند پروازی را در آنها زنده نماید، ولي كشش آزمنديهای زمين، سنگینی ترس بر اموال، و نگرانی بر لذائذ و مصالح ، كشش رفاه و آسايش ، و کشش لذّتهای گذرا آنان را به زمین چسبانده و حرکت را برایشان سنگین ساخته ! چرا که این پرواز، نیازمند چشم دوختن به جاودانگی سرمدی و رهائی از میدانِ محدود زمان و مكان است. و اینان از این چشم، نابینا هستند.🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
ایه ۴۱ (صفحه۱۹۴) انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ سبكبار و گرانبار بسيج‏شويد و با مال و جانتان در راه خدا جهاد كنيد. اين براى شما بهتر است اگر بدانید. ♦️(خفاف ) جمع (خفيف ) و (ثقال ) جمع (ثقيل ) و اين دو كلمه مفهوم جامعى دارد كه همه حالات انسان را شامل مى شود. يعنى اعم از اينكه جوان باشيد يا پير، مجرد باشيد يا متاهل ، كم عائله باشيد يا پرعائله ، غنى باشيد يا فقير، بدون گرفتارى باشيد يا گرفتار، زراعت و باغ و تجارت داشته باشيد يا نه ، در هر صورت و در هر حال و در هر موقعيت بر شما لازم است هنگامى كه فرمان صادر شد همگى اين دعوت آزاديبخش را اجابت كنيد و از هر كار ديگرى چشم بپوشيد و سلاح به دست گرفته به سوى ميدان نبرد حركت كنيد. ♦️سپس اضافه مى كند: (در راه خدا با اموال و جانها جهاد كنيد) يعنى جهادى همه جانبه و فراگير.. ♦️البته در آيات ديگر، كسانى كه واقعاً عذر دارند و رفتن به جهاد براى آنها ميسر نيست مانند كوران و بيماران سخت، استثنا شده اند و به آنها اجازه داده شده كه در جهاد شركت نكنند: مثلاً در آیه ۱۷ سوره فتح آمده است : 👈🏻ليس على الاعمى حرج و لا على الاعرج حرج و لا على المريض حرج براى كور ايرادى نيست و براى لنگ ايرادى نيست و براى ايرادى نيست (كه در جهاد شركت نكنند.) بنابراين، آنها كه عذر واقعى و موجّه دارند مى توانند در جهاد شركت نكنند..🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۴۳ (صفحه ۱۹۴) عَفَا اللَّهُ عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَتَعْلَمَ الْكَاذِبِينَ ﴿۴۳ ﴾ خدايت ببخشايد چرا پيش از آنكه [حال] راستگويان بر تو روشن شود و دروغگويان را بازشناسى به آنان اجازه دادى (۴۳) 💠در جريان جنگ بعضى از منافقان خدمت پيامبر آمدند و بهانه هايى آوردند و از او خواستند كه اجازه دهد آنان در اين جنگ شركت نكنند و پيامبر به آنها اجازه داد. البته پيامبر از جانب خدا مأمور بود براى كسانى كه واقعاً عذر موجهى دارند و از آن حضرت اجازه مى خواهند، اجازه دهد كه در جهاد شركت نكند.چنانچه در آیه ۶۱ سوره نور میخوانیم : «فاذا استئذنوك لبعض شأنهم فاذن لمن شئت منهم» پس چون از تو براى بعضى از كارهايشان اجازه خواستند به هر كسى كه بخواهى اجازه بده. 💠 ولى اين هيچ عذر موجّهى نداشتند و فقط براى سختى جنگ از شركت در آن خوددارى مى كردند! 💠 در اين آيه هيچگونه دليلى بر صدور گناهى از پيامبر (ص ) وجود ندارد، حتى در ظاهر آيه ، زيرا همه قرائن نشان مى دهد چه پیامبر به آنها اجازه مى داد و چه اجازه نمى داد، اين گروه منافق در ميدان تبوك شركت نمى جستند، و به فرض كه شركت مى كردند نه تنها گرهى از كار مسلمانان نمى گشودند بلكه مشكلى بر مشكلات مى افزودند، چنانكه در چند آيه بعد مى خوانيم : (لو خرجوا فيكم ما زادوكم الا خبالا): (اگر آنها با شما حركت مى كردند جز شر و فساد و سعايت و سخن چينى و ايجاد نفاق كار ديگرى انجام نمى دادند)! 💠 بنابراين هيچگونه مصلحتى از مسلمانان با اذن پيامبر (ص ) فوت نشد، تنها چيزى كه در اين ميان وجود داشت اين بود كه اگر پيامبر (ص) به آنها اجازه نمى داد👈🏻 مشت آنها زودتر باز مى شد و مردم به ماهيتشان زودتر آشنا مى شدند. 💠 پس نفس عمل يعنى اجازه دادن به آنها كه در جهاد شرك نكنند، به نفع مسلمانان بود، چون اگر شركت مى كردند فتنه انگيزى مى كردند و ميان مسلمانان تفرقه مى انداختند .. 💠 در ضمن باید بدانیم که معنای "عفو و " الزاماً بخشش معصیت نیست، بلکه 👈🏻پوشش دادن است و معنای "ذنب" نیز الزاماً گناه و معصیت نیست، بلکه هر آن چه (از تهمت، شایعه، نسبت گناه از نظر دیگران و ...) که به انسان 👈🏻بچسبد می‌باشد؛ و گناه را نیز به همین دلیل می‌خوانند.. 💠 واژگانی چون: "رحم الله – غفر الله و عفا الله"، در زبان محاوره‌ای خودمان نیز به کار می‌رود و همگان معنای آن را می‌دانند. به عنوان مثال اگر به کسی بگوییم: «خدا پدرت را بیامرزد که چنین کردی ؟»، معنایش این نیست که حتماً پدر یا رفتگان او گناه‌کار بوده‌اند! 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۵۱ سوره ( صفحه ۱۹۵) قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۵۱ ﴾ بگو جز آنچه خدا براى ما مقرر داشته هرگز به ما نمى ‏رسد او سرپرست ماست و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند ♦️این آيه در مقام پاسخ به منافقين ، متعرض یک حقیقتی است ، و آن حقيقت ، حقيقت ولايت خداى سبحان است ، و اينكه احدى غير از خدا هيچگونه ولايت و اختيارى ندارد. 🔺چنين اعتقادى باعث پيدايش روحيه بسيار بالايى مى شود و با چنين روحيه اى بود كه مسلمانان همواره در جنگها پيروز مى شدند زيرا آنها جز به پيروزى نمى انديشيدند و به اين وعده الهى عقيده راسخ داشتند كه جبهه توحيد بالاخره پيروز خواهد بود که اين يك سنت خدا در تاريخ است و آن را مقرر داشته و نوشته است: كتب اللّه لا غلبن انا ورسلى (۲۱مجادله) و در جاى ديگر براى كسانى كه دين خدا را يارى كنند، وعده يارى خدا داده شده است. ان تنصروا اللّه ينصركم و يثبّت اقدامكم (۷محمد) ♦️بنابراين منظور از (آنچه خدا نوشته است) در آيه مورد بحث همان 👈🏻وعده پيروزى است كه خدا داده و آن را براى جبهه توحيد مقرر داشته است; در عين حال مى توان گفت كه منظور از آن، 👈🏻 خوب و يا بدى است كه هر كسى دارد و خدا براى هر كسى سرنوشتى قرار داده است و مؤمن تلاش خود را مى كند و از هيچ چيز نمى هراسد چون مى داند كه جز آنچه خدا براى او رقم زده است، چيزى به او نمى رسد و او 👈🏻توكل به خدا مى كند و تمام كارها را به او وامى گذارد و او را صاحب اختيار خود مى داند كه اگر بخواهد به او عافيت مى دهد و اگر بخواهد او را دچار بلا مى كند و در هر دو حال او 👈🏻راضى به خداست. ♦️شك نيست كه سرنوشت ما تا آنجا كه با كار و كوشش و تلاش ما مربوط است به دست خود ما است و آيات قرآن نيز با صراحت اين موضوع را بيان مى كند مانند (و ان ليس للانسان الا ما سعى ): (انسان بهره اى جز سعى و كوشش خود ندارد) (۳۹سوره نجم) و (كل نفس بما كسبت رهينه ): (هر كس در گرو اعمال خويش است ) (۳۸ سوره مدثر) و آيات ديگر. ♦️هر چند تاثير تلاش و كوشش نيز از سنن الهى و به فرمان اوست ،ولى در بيرون دايره ی تلاش و كوشش ما و آنجا كه 👈🏻از حريم قدرت ما خارج است ، دست تقدير تنها حكمران است ، و آنچه به مقتضاى قانون عليت كه منتهى به مشيت و علم و حكمت پروردگار مى شود مقدر شده است انجام پذير خواهد بود. 🔺منتها افراد با ايمان و خداپرست كه به علم و حكمت و لطف و رحمت او مؤ من هستند همه اين مقدرات را مطابق👈🏻 (نظام احسن ) و مصلحت بندگان مى دانند، و هر كس بر طبق شايستگيهائى كه اكتساب كرده است 👈🏻مقدراتى متناسب آن دارد. 🔻يك جمعيت منافق و ترسو و تنبل و پراكنده محكوم به فنا هستند، و اين سرنوشت براى آنها حتمى است ، اما يك جمعيت با ايمان و آگاه ، و متحد و مصمم جز پيروزى ، سرنوشتى ندارند. ♦️بنابر آنچه گفته شد روشن مى شود كه آيات فوق نه با اصل آزادى اراده و منافات دارد و نه دليلى بر سرنوشت انسانها و بى اثر بودن تلاشها و كوششها است. ♦️جمله (و على الله فليتوكل المومنون ) جمله اى است معطوف بما قبل و متمم آن ، و معناى آن و ما قبلش اين است كه ولايت و اختيار امر ما با خداست ، و ما به او ايمان داريم ، و لازمه اين ايمان اين است كه بر او كرده، امر خود را به او واگذار كنيم ، بدون اينكه در دل ، حسنه و موفقيت در جنگ را بر مصيبت و شكست خوردن ترجيح داده آن را اختيار كنيم . بنا بر اين ، اگر خداوند حسنه را روزى ما كرد منتى بر ما نهاده ، و اگر مصيبت را اختيار كرد مشيت و اختيارش بدان تعلق گرفته ، و ملامت و سرزنشى بر ما نيست ، و خود ما هم هيچ ناراحت و اندوهگين نمى شويم . و چگونه غير اين باشيم ، و حال آنكه خودش فرموده : (ما اصاب من مصيبه فى الارض و لا فى انفسكم الا فى كتاب من قبل ان نبراها ان ذلك على الله يسير لكيلا تاسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما اتيكم ) و نيز فرموده : (ما اصاب من مصيبه الا باذن الله و من يومن بالله يهد قلبه ) و نيز فرموده : (ذلك بان الله مولى الذين آمنوا) و نيز فرموده : (و الله ولى المومنين ) و نيز فرموده : (فالله هو الولى ). 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
سوره آیه ۵۸(صفحه۱۹۶) وَمِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَإِنْ لَمْ يُعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ و برخى از آنان در [تقسيم] صدقات بر تو خرده مى‏ گيرند پس اگر از آن [اموال] به ايشان داده شود خشنود مى‏ گردند و اگر از آن به ايشان داده نشود بناگاه به خشم مى ‏آيند ♻️يلمزك» از تو عيب مى جويند، ايراد مى گيرند. از «لمز» به معناى عيب جويى كه با حركت چشم انجام بگيرد. ♻️فرق ميان هُمزه و لُمزه در اين است كه اولى در پشت سر عيب جويى مى كند و دومى در روبرو. ✅این آیه به يكى ديگر از حالات اشاره شده و آن اينكه آنها هرگز راضى به حق خود نيستند، و دائما انتظار دارند از اموال المال و يا منافع عمومى هر چه بيشتر بهره ببرند، خواه مستحق باشند يا نه ، دوستى و دشمنى آنها بر محور همين منافع دور مى زند، هر كس جيب آنها را پر كند از او راضى هستند و هر كس به خاطر رعايت حق ديگران را به آنها نبخشد از او ناراضى مى شوند. حق و عدالت در قاموس آنها مفهومى ندارد، و اگر داشته باشد عادل كسى است كه هر چه بيشتر به آنها بدهد و ظالم كسى است كه حق ديگران را از آنان باز دارد! و به تعبير ديگر آنها فاقد هر گونه شخصيت اجتماعى هستند و تنها داراى يك شخصيت فردى و در چهار چوبه منافع خويش مى باشند، و همه چيز را تنها از اين زاويه مى نگرند! ✅ با نهايت تاسف هنوز بسيارند كسانى كه مقياس سنجش حق و عدالت را منافع شخصى خويش مى پندارند، و به حقوق خويش قانع نيستند، و اگر كسى بخواهد همه را مخصوصا محرومان را به حق مشروعشان برساند داد و فريادشان بلند مى شود. ✅ بنابر اين لزومى ندارد براى شناخت منافقان صفحات تاريخ را ورق بزنيم يك نگاه به اطراف خود و حتى نگاهى به خودمان بكنيم مى توانيم وضع خود و ديگران را دريابيم . 💚 پروردگارا! روح ايمان را در ما زنده كن ! و فكر شيطانى و نفاق را در ما بميران ! و به ما توفيق مرحمت فرما تا خود را آنچنان بسازيم كه به حق خويشتن قانع باشيم ! نه به ديگران اجحاف كنيم و نه عدالت را در غصب حقوق سايرين بدانيم . هميشه خواهان عدالت باشيم و مجرى عدالت !... 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶۷ سوره ( صفحه ۱۹۷) الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ مردان و زنان دو چهره [همانند] يكديگرند به كار ناپسند وامى دارند و از كار پسنديده باز مى دارند و دستهاى خود را [از انفاق] فرو مى ‏بندند خدا را فراموش كردند پس [خدا هم] فراموششان كرد در حقيقت اين منافقانند كه فاسقند 🔶مردان منافق و زنان منافق برخى از آنان از برخى ديگرند. يعنى همگى سر و ته يك كرباسند و طرز تفكر و عملكرد همگى مشابه هم است و آنان هدف مشتركى دارند و آن نابودى اسلام است. آنان براى رسيدن به اين هدف خود، دست به كارهايى مى زدند كه در اين آيه سه مورد از آن ذكر شده است: 🔸اول اينكه مردم را به چيزهاى ناپسند تشويق مى كنند و فرمان مى دهند، آنها مى خواهند مردم با افتادن در گناه و معصيت از خدا فاصله بگيرند (امر به منكر) 🔸دوم اينكه مردم را از كارهاى خوب باز مى دارند و سعى مى كنند كه احكام اسلام عملى نشود و اسلام تضعيف گردد. (نهى از معروف)يعنى درست بر عكس برنامه مؤ منان راستين! 🔸سوم اينكه آنها با اينكه ادعاى اسلام مى كنند از اموال خود در راه اسلام صرف نمى كنند ، نه در راه خدا انفاق مى كنند، نه به كمك محرومان مى شتابند، و نه کسی از كمك مالى آنها بهره مى گيرد 👈🏻 (و يقبضون ايديهم ).آنها مى خواهند مسلمانان در فقر و تنگدستى بمانند تا از اسلام دست بردارند: هم الذين يقولون لا تنفقوا على من عند رسول اللّه حتّى ينفضّوا (منافقان /7) آنان (منافقان) كسانى هستند كه مى گويند بر كسانى كه نزد پيامبر خدا هستند انفاق نكنيد تا از او كناره گيرى كنند. 🔶علاوه بر این سه مورد ، تمام اعمال و گفتار و رفتار منافقان نشان مى دهد كه آنها خدا را كرده اند و نيز وضع زندگى آنها نشان مى دهد كه خدا هم آنها را از بركات و توفيقات و مواهب خود فراموش نموده يعنى با آنها معامله فراموشى كرده است و آثار اين دو فراموشى در تمام زندگى آنان آشكار است (نسوا الله فنسيهم ). 🔸بديهى است نسبت ( ) به خدا به معنى فراموشى واقعى نيست ، بلكه كنايه از اين است كه با آنها معامله شخص فراموشكار مى كند، يعنى هيچگونه سهمى از رحمت و توفيق خود براى آنها قائل نمى شود 🔸فراموش كردن خدا عواقب شومى براى انسان دارد، كسى كه خدا را از ياد برده، 👈🏻تمام ارزشهاى متعالى را از ياد برده است و او زندگى پراضطرارى دارد و همواره در نگرانى و دلهره زندگى مى كند او حتى به جايى مى رسد كه خود را نيز از ياد مى برد و هر كارى مى كند به ضرر خودش است و مصلحت خود را نمى شناسد: و لا تكونوا كالذين نسواللّه فانساهم انفسهم (حشر / 19) و مانند كسانى نباشيد كه خدا را فراموش كردند، پس خدا آنها را از ياد خودشان برد. 🔶در پايان آيه مورد بحث، از به عنوان هم ياد مى كند ، به معنی اینکه بيرون از دائره اطاعت فرمان خدا هستند.و چه نافرمانى از اين بالاتر كه كسى به ظاهر و به دروغ ادعاى ايمان كند ولى در باطن ايمان نداشته باشد و در جهت تضعيف اسلام توطئه كند و نقشه بكشد. 🔶آنچه در آيه فوق درباره صفات مشترك منافقان گفته شد در هر عصر و زمانى ديده مى شود: 🔸منافقان عصر ما با چهره هاى جديدى كه به خود گرفته اند، در خصوصیات فوق همانند منافقان قرون پيشين هستند، هم تشويق به فساد مى كنند، هم جلو كار نيك را مى گيرند، هم بخيل و ممسك اند، و هم خدا را در تمام زندگانيشان فراموش كرده اند، و هم قانونشكن و فاسقند. و عجيب اينكه با تمام اين اوصاف ، مدعى ايمان به خدا و اعتقاد محكم و مبرم به مبانى دينى و اسلامى نيز هستند! 🧡خداوند شرّ همه ی منافقان را از سر ملل مسلمان کم کند .. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴عامل بدبختی دولت ها چهار چیزست ♦️قال الامام علي (علیه السلام): يستَدَلَّ عَلَي ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضييعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقديمِ الاَراذِلِ وَ تَاخيرِ الاَفاضِلِ. ♦️ امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: چهار چيز باعث شکست دولت ها مي شود: ضايع کردن اصول (مسائل مهم) و سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت) و و به کار گماردن آدم هاي پست و کنار گذاردن انسان هاي فاضل. 📚غرر الحکم، ص 342 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir