امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌سفارشهایی از پیامبر صلی الله علیه و آله
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌گریه برای یتیمان
🥀در جنگ احد بسیاری از رزمندگان اسلام، از جمله، حضرت حمزه علیه السلام به شهادت رسیدند. به طوری که شایع شد که شخص پیامبر صلی الله علیه و آله نیز شهید شده اند.
🥀زنهای مدینه به سوی احد حرکت کردند. فاطمه، دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در میان آنان بود. پس از آنکه دریافتند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سالم است به مدینه بازگشتند. رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز با کمی فاصله به طرف مدینه حرکت نمود. زنان بار دیگر گریه کنان به استقبال شتافتند.
🥀در این وقت زینب دختر جحش محضر پیامبرگرامی رسید. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: صبور و پایدار باش! گفت: برای چه؟ فرمود: در مورد شهادت برادرت عبدالله. زینب گفت: شهادت برای او گوارا و مبارک باد! فرمود: صبر کن! گفت: برای چه؟ فرمود: درباره شهادت دایی ات حمزه علیه السلام. گفت: همه از آن خداییم و به سوی او باز میگردیم، مقام شهادت برای او مبارک باد! پس از چند لحظه، دوباره پیامبر صلی الله علیه و آله رو به زینب کرد و اظهار فرمود: صبور باش! گفت: دیگر برای چه؟ فرمود: به خاطر شهادت شوهرت مصعب بن عمیر.
🥀زینب تا این جمله را شنید با صدای بلند گریه کرد و به طور جانگدازی ناله سر داد. او در پاسخ کسانی که میگفتند: چرا برای شوهرت چنین گریه میکنی؟پاسخ داد: گریهام برای شوهرم نیست، چرا که او به فیض شهادت در رکاب پیامبر صلی الله علیه و آله رسیده، بلکه گریهام برای یتیمان اوست، که اگر سراغ پدر را بگیرند، چه جوابی به آنان بدهم؟
📘بحارالانوار ، ج ۲۰، ص ۶۳
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸صَدرُ العَاقِلِ صُندُوقُ
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔸وَ الصّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنجِحٌ وَ أَعمَالُ العِبَادِ فِی عَاجِلِهِم نُصبُ أَعیُنِهِم فِی آجَالِهِم.
🔹صدقه دارویی است سودمند و حاجت بر آورنده، و اعمال بندگان در این جهان، مقابل چشم آنهاست در آن جهان آخرت.
📒 #حکمت7
❀•✾●شرح●✾•❀
✍🏼صدقه به هرگونه بخشش گفته نمی شود، بلکه بخششهایی است که قصد قربت در آن باشد؛خواه واجب باشند مانند زکات یا مستحب مانند انفاق فی سبیل الله و خواه جنبه شخصی داشته باشد مانند کمک به یتیم یا محروم یا بیماری یا جنبه عام داشته باشد مانند بنای بیمارستان و دارالایتام که از آن تعبیر به صدقات جاریه نیز میشود. شخصی خدمت حضرت امام کاظم آمد و عرض کرد: فرزندان و همسر من ده نفرند که همه بیمارند. فرمود: آنها را با صدقه درمان کن، زیرا چیزی سریع الاجابه تر و چیزی مفیدتر برای درمان بیماران از صدقه نیست. در حدیث نبوی نیز آمده که : داووا مرضاکم بالصّدقة (بیماران خود را با صدقه درمان کنید). و در روایتی در کتاب کافی نقل شده که وقتی می خواهید صدقه بدهید برای درمان و شفای مریضی که دارید بهتر است آن صدقه را آن مریض با دست خودش به فقیر بدهد و از او طلب دعاء کند.
✍🏼در روایات اسلامی فرموده شده است که افضل و برترین صدقه، صدقه به خانمی است که پناهی ندارد که فرموده شده به خواهر یا دختر خود که شوهر یا پناهی ندارد صدقه دهید. در برخی روایات فرموده شده افضل الصدقه، صدقه ای است که در نهان به فقیر داده شود و فرموده شده افضل الصدقه علمی است که بنده مسلمان به برادر دینی خود یاد می دهد و افضل الصدقه آب دادن به فرد تشنه و خنک کردن جگر تشنه او است یا فرموده شده نصرت و یاری رساندن به ضعیف و مظلوم افضل الصدقه است.
✍🏼در روایات فرموده شده در جایی که فامیل و خویشاوند یا فرد نزدیک فقیر و نیازمند دارید نباید به فردی که خویشاوند نیست صدقه دهید. چند مسئله ذکرشان را لازم میبینم که اولین چیز میانه روی و تعادل است که اهل بیت امر کردند به اینکه در صدقه و انفاق زیاده روی نکنید حتی در انفاق و عبادات میانه رو باشید. دومین مسئله ادب العطاء است یعنی انسان شیوه و ادب و نوع عطاء کردن و صدقه را باید بداند در روایات در ادب العطاء فرموده شده که در صدقه منت گذاشتن یا تاخیر در آن یا ریا در آن خلاف ادب العطاء است و آفت صدقه می باشد.
✍🏼شاید این سوال به ذهن تان برسد که بسیار از افراد کافر که خداوند را قبول ندارند و صدقه می دهند، پاداش این افراد چطور خواهد بود؟! در روایات فرموده شده: کافری که صدقه دهد پاداشی دنیوی خواهد داشت نه اخروی، یعنی خداوند عوض آن صدقه کافر را در همین دنیا به او خواهد داد برای مثال: بیماری را از او دور خواهد کرد یا مال او را از تلف شدن حفظ خواهد کرد.
✍🏼(وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِی عَاجِلِهِمْ، نُصْبُ أَعْیُنِهِمْ فِی آجَالِهِمْ). همان گونه که بعضی از شارحان نهج البلاغه تصریح کرده اند، این کلام امام اشاره روشنی به تجسم اعمال در قیامت دارد. {هذه الجمله تدل علی تجسم الاعمال} منظور از تجسم اعمال این است که اعمال نیک و بد هر یک در روز قیامت به صورت مناسب حسی درمی آید. مثلا نماز در قیافه یک شیء زیبا و صالح و ظلم و ستم به صورت دودی سیاه و خفقان آور مجسم میشود و انسانها در کنار اعمال مجسم خود خواهند بود و بخشی از پاداش و کیفر آنها از این طریق صورت میگیرد. در روایت از امام صادق علیه السّلام است که فرمود: "هنگامی که بنده نمازش را در اول وقت بخواند و مراقب آن باشد، نماز سفید و پاک بالا میرود و میگوید: مرا محافظت کردی، خداوند تو را حفظ فرماید! و اگر آن را در اول وقت نخواند و مراقب آن نباشد نماز، سیاه و تاریک باز میگردد و میگوید: مرا تباه ساختی؛ خدا تباهت کند! "
✍🏼نکته قابل توجه آخر این که تعبیر به (آجالهم) که در نسخه صبحی صالح آمده ظاهرا تعبیر نادرستی است و صحیح آن (آجلهم) است و تقریبا تمام نسخ نهج البلاغه به همین صورت (آجلهم) نوشته شده و قرینه مقابله با (عاجلهم) دلیل روشنی بر این معناست، زیرا (عاجل) به معنای شیء موجود (دنیا) است و (آجل) به معنای شیء مدت دار (در اینجا مراد آخرت) است و (آجال) که جمع اجل به معنای سررسید عمر است در اینجا مفهومی ندارد.
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
هدایت شده از ⚽🔥اخبار ورزشی داغ🔥⚽
سَمِعْتُمُحَمَّدَبْنَمَنْصُورٍالطُّوسِيَّيَقُول:
ُسَمِعْتُأَحْمَدَبْنَحَنْبَلٍيَقُولُ:
«مَاجَاءَلأَحَدٍمِنْأَصْحَابِرَسُولِاللَّه
ِ(صَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَ)مِنَالْفَضَائِلِمَاجَاءَ
لِعَلِيِّبْنِأَبِيطَالِبٍرَضِيَاللَّهُعَنْهُ»
احمدبنحنبلامامحنبلیهای
اهلسنتمیگوید:
برایهیچاحدیازصحابهپیامبرخدا
(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)بهاندازهعلی
بنابیطالب(سلاماللهعلیه)فضیلت
نیامدهاست
📕المستدرك حاكم - ج۳ - ص۱۱٦
•|اللھم؏ـجݪالولیڪالفرج|•
sʜɪʀᴀɴᴇ-ʀᴀғᴇᴢɪ¹¹⁰
امام زمان سلام الله علیه ✨
─━━━━━━🍂━━━━━━─ 💠حدیث روز💠 💎برترین صدقه 🔻عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب (علیه السلام) قَالَ رَسُول
─━━━━━━🍂━━━━━━─
💠حدیث روز💠
💎عبرت از سر گذشت ظالمین
✍امام علی علیه السّلام فرمود:
🔻و إنَّ لَکُم فی القُرونِ السّالِفَةِ لَعِبرَةً، أینَ العَمالِقَةُ و أبناءُ العَمالِقَةِ؟! أینَ الفَراعِنَةُ وَ أبناءُ الفَراعِنَةِ؟! أینَ أصحابُ مَدائنِ الرَّسِّ الّذین قَتَلوا النَّبِیّینَ، و أطفَؤوا سُنَنَ (سِیَرَ) المُرسَلِینَ، و أحیَوا سُنَنَ الجَبّارینَ.
❇️راستی که در اقوام و ملل پیشین برای شما درس عبرتی است. کجایند عمالقه(۱) و زادگان عمالقه؟ کجایند فرعونان و فرعون زادگان؟ کجایند مردمان شهرهای رَسّ؛ همانان که پیامبران را کشتند و سنّتهای فرستادگان الهی را از بین بردند و شیوههای ستمگران را زنده ساختند؟
▪️۱) عمالقه : قومی باستانی که در شمال عربستان میزیستند. ایشان قومی از عرب بائده و از فرزندان عملیق ابن لاوذبن ارم بن سام بن نوح، و مردانی تنومند و بلند قامت بودند.
📚میزان الحکمه ج ۷ ص ۳۶
─━━━━━━🍂━━━━━━─
امام زمان سلام الله علیه ✨
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄ 🌹 #داستانهایبحارالانوار 💚 #داستانامروز 💌گریه برای یتیمان 🥀در جنگ احد بسیاری از
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
🌹 #داستانهایبحارالانوار
💚 #داستانامروز
💌با دوستان، مدارا و گذشت!
🌺راوی میگوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله در حالی که نشسته بودند، ناگهان لبخندی بر لبانشان نقش بست، به طوری که دندان هایشان نمایان شد! از ایشان علت خنده را پرسیدند، فرمود: دو نفر از امت من میآیند و در پیشگاه پروردگار قرار میگیرند؛ یکی از آنان میگوید: خدایا! حق مرا از ایشان بگیر! خداوند متعال میفرماید: حق برادرت را بده! عرض میکند: خدایا! از اعمال نیک من چیزی نمانده (متاعی دنیوی هم که ندارم). از گناهان من بر او بارکن!
🌺پس از آن اشک از چشمان پیامبر صلی الله علیه و آله سرازیر شد و فرمود: آن روز، روزی است که مردم احتیاج دارند گناهانشان را کسی حمل کند. خداوند به آن کس که حقش را میخواهد میفرماید: چشمت را برگردان، به سوی بهشت نگاه کن، چه میبینی؟ آن وقت سرش را بلند میکند، آنچه را که موجب شگفتی اوست - از نعمتهای خوب میبیند.
🌺عرض میکند: پروردگارا! اینها برای کیست؟ می فرماید: برای کسی است که بهایش را به من بدهد. عرض میکند: چه کسی میتواند بهایش را بپردازد؟ می فرماید: تو. می پرسد: چگونه من میتوانم؟ می فرماید: به گذشت تو از برادرت. عرض میکند: خدایا! از او گذشتم. بعد از آن، خداوند میفرماید: دست برادر دینی ات را بگیر و وارد بهشت شوید! آن گاه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: پرهیزکار باشید و مابین خودتان را اصلاح کنید!
📘بحارالانوار ، ج ۷۷، ص ۱۸۲
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸وَ الصّدَقَةُ دَوَاءٌ مُن
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
☂ #نهجالبلاغه
☀️ #حکمتها
┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄
🔸اعجَبُوا لِهَذَا الإِنسَانِ یَنظُرُ بِشَحمٍ وَ یَتَکَلّمُ بِلَحمٍ وَ یَسمَعُ بِعَظمٍ وَ یَتَنَفّسُ مِن خَرمٍ.
🔹از این انسان تعجب کنید که با یک قطعه پیه میبیند، با قطعه گوشتی سخن میگوید با استخوانی میشنود و از شکافی تنفس میکند!
📒 #حکمت8
❀•✾●شرح●✾•❀
✍🏼امیرالمومنین در جایی دیگر نیز می فرماید: سُبْحانَ مَنْ أنْطَقَ بِاللَّحِْم وَبَصَّرَ بِالشَّحْمِ وَأبْصَرَ بِالْخَرْمِ؛ "منزه است آن خدایی که با یک قطعه گوشت انسان را به نطق درآورد و با یک قطعه پیه بینایی و با قطعه ای استخوان شنوایی را به او بخشید. " امام علیه السلام در این بخش از سخنان حکمت آمیز خود اشارات لطیفی به عظمت آفرینش انسان و تدبیر عظیم خالق بشر میکند و مخصوصاً بر این معنا تکیه دارد که یکی از ویژگیهای خلقت خداوند قادر توانا این بوده که با وسایل کوچکی مسائل مهمی را ایجاد کرده و میکند.
✍🏼می دانیم بافتهای بدن انسان عمدتا از گوشت تشکیل شده؛گوشتی که استخوانها آن را برپا میدارد؛ولی چشم در واقع یک قطعه پیه شفاف است که ساختمان بسیار عجیب و دقیقی دارد؛از هفت طبقه که روی هم قرار گرفته اند و سه ماده سیال و شفّاف که در میان آنها قرار دارند تشکیل شده و یک دنیا نظم و حساب بر آن حاکم است. دقیق ترین وسایل فیلم برداری هرگز قدرت چشم را ندارد، زیرا بدون این که نیاز به این داشته باشد که فیلمی در آن بنهند گاه هفتاد یا هشتاد سال کار فیلم برداری خود را انجام میدهد و تمام فیلمهای او سه بعدی است و در آن واحد میتواند خود را بر دور و نزدیک منطبق کند و در جهات چهارگانه با سرعت حرکت میکند بی آنکه نیاز به تنظیم کردن داشته باشد.
از عجایب چشم این که به طور خودکار خود را برای عکس برداری از صحنههای مختلف آماده میکند؛در جایی که نور زیاد باشد مردمک چشم به سرعت تنگ میشود تا نور کمتری وارد شود نه چشم آسیب ببیند و نه عکس برداری خراب شود و در جایی که کم باشد مردمک چشم بسیار فراخ میشود تا نور بیشتری را وارد چشم کند. به هنگام عکس برداری از صحنههای دور و نزدیک عدسی چشم به وسیله عضلات بسیار ظریفی که در اطراف آن قرار دارد گاه کشیده میشود تا صحنههای دور را کاملاً تصویربرداری کند و گاه رها میشود تا عدسی قطور گشته برای صحنههای نزدیک آماده باشد. بسیار شده است که ناگهان در شب تاریک چراغها خاموش میشود، وقتی به اطراف نگاه میکنیم هیچ چیز را نمی بینیم؛ولی پس از چند لحظه چشم خود را بر آن تطبیق میکند و کم کم اشیای اطراف خود را میبینیم و راه رفت و آمد خود را پیدا میکنیم. از شگفتیهای دیگر این که همه ذرات چشم موجود زنده ای هستند و باید تغذیه شوند و تغذیه از طریق خون صورت میگیرد و اگر خون به همان شکلی که وارد اعضا میشود وارد چشم بشود همه جا در نظر ما تاریک میگردد ولی آفریدگار جهان پیش از آنکه خون وارد یاختههای چشم شود آن را چنان تصفیه و زلال میسازد که کمترین رنگی از خود نشان نمی دهد. از دیگر عجایب چشم این است که دائماً به وسیله چشمههای بسیار کوچک اشک و حرکت پلکها نرم و مرطوب نگهداری میشود که اگر نباشد چشم میخشکد و کارآیی خود را از دست میدهد چشمههای اشک این آب زلال را تدریجاً روی چشم میفرستد و از مجرای دیگری که به منزله فاضلاب است عبور میکند و به داخل حلق میریزد و به هنگام گریه فعالیت این چشمهها به صورت خودکار فزونی مییابد. اشک چشم از بیش از بیست ماده ترکیب شده که برای تغذیه چشم و شست و شو و ضد عفونی کردن آن کاملاً مؤثر است و اگر بشر بتواند ماده ای مانند اشک چشم بسازد به گفته بعضی یک غذای کامل مقوی خواهد بود و اشکهای مصنوعی که امروز ساخته اند هیچ کدام به پای اشک چشم نمی رسند.
✍🏼مغنیه در شرح نهج البلاغه خود به نکته قابل ملاحظه ای در اینجا اشاره کرده که او میگوید: چشم دو کار مهم میکند نخست این که صحنههای خارج را به درون دل منتقل میسازد و انسان را از آنچه در اطرافش میگذرد آگاه میکند و دیگر این که آنچه در درون قلب است از محبت و عداوت و هوشیاری و بلاهت و خیر و شر به چشم منتقل میسازد و چشم میتواند آیینه اسرار درون انسان باشد.
✍🏼مطالبی را که انسان میخواهد برای دیگران بیان کند نخست به صورت کلی در روح و مغزش حاضر میشود و بعد کلمات را برای ادای آن انتخاب میکند سپس به زبان فرمان میدهد که با استفاده از مخارج حروف، کلمات را تنظیم کند و سپس جملهها را آماده سازد تا دیگران از مقاصد دورنی او آگاه شوند. حال فکر کنید یک کودک پنج ساله شیرین زبان هنگامی که میخواهد سخن بگوید تمام این مراحل پیچیده و بسیار حساس را طی میکند تا مقصود خود را به دیگران برساند. بزرگ است خدایی که چنین قدرتی به انسان و مخصوصاً به یک قطعه گوشت ساده در دهان او داده است.
💟ادامه دارد💟
امام زمان سلام الله علیه ✨
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• ☂ #نهجالبلاغه ☀️ #حکمتها ┄┅═══✼کلام مولا؏✼═══┅┄ 🔸اعجَبُوا لِهَذَا الإِنسَا
❀•✾●ادامه شرح●✾•❀
✍🏼(وَ یَسْمَعُ بِعَظْمٍ) در تفسیر«عظم» (استخوان) بسیاری از شارحان نهج البلاغه به واسطه عدم آشنایی با تشریح بدن انسان و یا عدم پیشرفت این علم در زمان آنها گرفتار مشکلات زیادی شده اند در حالی که امروز که این علم پیشرفته است ما به خوبی میفهمیم که منظور امام علیه السلام چیست. امواج صوتی از مجاری گوش وارد میشود و در آن پیچ و خم تعدیل مییابد سپس به پرده گوش میرسد. در پشت این پرده دو استخوان ظریف به نام استخوانهای چکشی و سندانی وجود دارد که بی شباهت به چکش و سندان نیست. دسته استخوان چکشی به پرده صماخ متکی است و از ارتعاش آن به حرکت در میآید.(دانشمندان میگویند: علاوه بر دو استخوان چکشی و سندانی، استخوان دیگری به نام استخوان رکابی نیز هست که آن نیز نقش مؤثری در شنوایی دارد.)
✍🏼 (وَ یَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ) منظور از شکاف همان شکاف دوگانه بینی است که نفس کشیدن انسان غالباً در بیداری و خواب به وسیله آن انجام میشود، هرچند گاه به وسیله دهان نیز تنفس میکند؛ولی دهان مسلماً مجرای اصلی نیست و تنفس از طریق آن گاه آثار نامطلوبی دارد؛مخصوصاً در هوای سرد ممکن است به ریهها آسیب برساند در حالی که از طریق بینی هوای سرد تدریجاً گرم میشود و به داخل ریهها میرسد. شایان توجه این که این شکاف دارای موهایی است که گرد و غبار را میگیرد و در مایه لزجی که از بالا ترشح میشود، به صورت آب بینی در آورده تا انسان بتواند آن را به خارج منتقل کند. خداوند در این شکاف ساده یکی از مهم ترین حواس انسان یعنی حس بویایی را آفریده که به وسیله آن میتواند خود را از خطراتی حفظ کند یا مطلوب خود را به دست آورد.
✍🏼امام صادق علیه السّلام در توحید مفضل می فرماید:
🔸پس چشم را آفريد كه رنگها را دريابد. اگر ديده نمى بود كه رنگها را احساس نمايد، خلق رنگها بى فايده بود. و سمع را از براى ادراك صداها آفريده. اگر صدا مى بود و گوش نمى بود كه بشنود، آفريدن صدا بى نفع بود.
🔸كسى كه نابيناست چه خللها در امور او به هم مى رسد زيرا كه پيش پاى خود را نمى داند، و پيش روى خود را نمى بيند، و ميان رنگها فرق نمى كند، و صورت نيك و بد را تميز نمى كند، و اگر بر گودالى مشرف شود احتراز نمى تواند كرد. و اگر دشمنى بر روى وى شمشير كشد امتناع نمى تواند نمود.
🔸كسى كه سامعه(قدرت شنوایی) ندارد، بسيارى از امور او مختّل است زيرا كه از لذّت مخاطبه و محاوره و نغمات دل ربا و الحان راحت افزا محروم است، و در محاورت او كار بر مردم بسيار دشوار است، و دلتنگ مى شوند از مكالمه او. و نمى شنود از اخبار و احاديث مردم سخنى گويا حاضرى است مانند غايبان، و زنده اى است مانند مردگان.
🔸بسيار تفكّر كن اى مفضّل! در صدا و سخن و آلتها كه قادر منّان براى آنها در انسان مقرر ساخته است، پس حنجره مانند لوله اى است از براى بيرون آمدن آواز، و زبان و دندانها و لبها آلتى چندند براى قطيع حروف و ظهور نغمات، نمى بينى كسى را كه دندانهايش ريخته است «سين» را چنانچه مى بايد نمى تواند گفت، و كسى كه لبش افتاده باشد «فا» را درست نمى تواند ادا كند.
•┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•