هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔷 نویسندگانی که علمی از عرفان نداشتند #وحدت_وجود را به معنی همه خدائی که معنی غلط آن است به #حافظ نسبت دادند.
#سید_علی_خامنه_ای
هر دو عالم یک فروغ روی اوست
گفتمت پیدا و پنهان نیز هم
◾ در مباحث عرفان نظری، وحدت وجود که یکی از اصلیترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده میشود. البته باز هم نمیتوانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از اینکه بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان - عرفان نظری - اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند! وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همهخدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند و آن را جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ - مثل بعضی از عرفای دیگر - صادر میشده و نه یک بینش و طرز فکر و جهانبینی!
◾مسألهی وحدت تجلّی که از مباحث معروف عرفان و میان عرفاست. در مقابل نظریهی فلاسفهی اسلامی که قائل به کثرت فاعلیت حق هستند، عرفا قائلند به وحدت فاعلیت و وحدت تجلّی
۱۳۶۷/۰۸/۲۸
_
#عرفان_حافظ
#شعر
_
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
سلاماً على الذين يعانقهم التراب،
ونحن في أشد الحاجة لعناقهم
"سلام بر آنها که خاک را در آغوش گرفتهاند،
حال آنکه ما به آغوش آنها بسیار محتاجتریم."
#دل_نوشت
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ @ensani_islami ༻
• مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی رحمه الله علیه از نظر جامعیت شخصیت جزو کم نظیرترین علمای اسلام بودند، نظام مندی فلسفه ایشون و امتدادی که در زمینه علوم اجتماعی داشتن با نبوغ فوق العاده همراه بود.
• اما اینکه بگوییم ایشان بنیان گذار یا پدر علوم انسانی اسلامی هستند کم لطفی در حق #هویت_ایرانی_اسلامی علم است، گرچه ما در زمینه علوم انسانی به شدت عقب هستیم اما عقبه #تاریخی بسیار بسیار غنی تری در تاسیس این علم نسبت به غرب داریم.
• اگر مرحوم علامه مصباح یزدی را نقطه آغاز علوم انسانی اسلامی بدانیم این خود انفعال در زمینه هویتی علم برای ما حساب میشود. ریشه علوم اجتماعی دینی را باید از #فارابی احیاء کرد.
•با این همه قطعا مرحوم آیت الله مصباح یزدی از بزرگترین #یادآوران سنت علوم انسانی اسلامی عصر ما بودند.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
3.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖من خیلی وقتا سعی میکنم این تابلوها و مدای عجیب غریب غربی هارو با فلسفه خودشون بفهمم و درکشون کنم تا بدونم یک انسان چه تفکری میتونه داشته باشه که از چنین خلقی لذتی ببره، ولی هرچی فکر میکنم فلسفه این طرحارو که توی کلیپ دیدم نمیفهمم، دقت کنید درسته برای ما اینا خنده داره ولی این مدل ها به خاطر طراحیشون مورد تشویق حضار واقع شدن و حتی در بالای قسمت سالن مردم برای دیدن مدل ها ازدحام دارن این یعنی اینا واقعا دارن از این مدل طراحی ها مفهومی رو میفهن که توی اندیششون براشون معنی عمیق و با ارزشی داره!
• ولی ما با این همه مفاهیم متعالی دینی و فلسفی و تاریخی که داریم بازگشت به ارزش ها و مدل های خودمون رو ننگ و عیب میدونیم کسی اگه توی جامعه فعلی به جای کت و شلوار لباس رسمی تاریخی رو بپوشه یا حتی در حد ایده به عنوان مدل شو استفاده کنه مورد تمسخر و تهمت عقب موندگی واقع میشه.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
1.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• ما هرچقدر در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی و نظامی پیشرفت کنیم گرچه بسیار مغتنم هست و باید قدر دونسته بشن اما تا زمانی که مسئله #عدالت رو تعیین تکلیف نکنیم نمیتونیم اساسی ترین چالش بشر رو حل کرده باشیم، انبیا و حکمرانان زیادی بودن که در طول تاریخ بشریت تونستن مسئله تکنولوژی یا رفاه های کلان رو در جامعشون ارتقا بدن اما اونی که هنوز بشر داره به خاطرش زجر میکشه نبود عدالت اجتماعی هست که یک تنه برابری میکنه با تمام پیشرفت های دیگه.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
استفتا از مراجع تقلید در مباحث اعتقادی انحراف از توحید است!
▪▪▪▪▪
حال فرض کنید در جلسه ای نشسته ای و یک معمم با یک فرد کلاهی درباره ی یک مساله ی اعتقادی سخن می گوید؛ واکنش شما در برابر او چیست؟ آیا می گویی استفتاء کنیم؟ و از حضرت آیت الله العظمی بپرسیم حرفی که تو در زمینه ی فلان مساله ی اعتقادی می زنی درست است یا نه؟ اگر این حرف را بگویید منحرف شده اید و دچار انحراف از توحید اسلام شده اید.
مساله ی اعتقادی استفتاء از مرجع تقلید برنمی دارد. آنجا جای تقلید نیست. .... از شما می پرسم، کدام محفلی از محافل مردم ماست که اگر چنین بحثی در آن پیش آمد و دست خطی از فلان آقا آوردند دهان ها بسته نشود؟ جامعه ی ما از این نظر چقدر توحیدی است؟
#شهید_بهشتی
منبع: کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" ص 66 و 67
____
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
شعرم به یمن مدح تو صد ملک دل گشاد
گویی که تیغ توست زبان سخنورم
#حافظ
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
◾ در تعارض بین عقل و حدیث اولویت با عقل است.
#سید_علی_خامنه_ای
___
💠 @ensani_islmai | زندگی برای علوم انسانی
• ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند.!
• اگر جرات بود میگفتم کتب اخلاقی مشهور حتی نسخه اخلاقی هم نیستند!
#امام_خمینی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
❖ ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمهالله علیه :
◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد.
◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مىكنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مىپندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمىكند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بىفايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مىاندازد.
بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
ريشههاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مىگفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است.
صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل
_______
#عرفان_خمینی
____
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻