◾ در تعارض بین عقل و حدیث اولویت با عقل است.
#سید_علی_خامنه_ای
___
💠 @ensani_islmai | زندگی برای علوم انسانی
استفتا از مراجع تقلید در مباحث اعتقادی انحراف از توحید است!
▪▪▪▪▪
حال فرض کنید در جلسه ای نشسته ای و یک معمم با یک فرد کلاهی درباره ی یک مساله ی اعتقادی سخن می گوید؛ واکنش شما در برابر او چیست؟ آیا می گویی استفتاء کنیم؟ و از حضرت آیت الله العظمی بپرسیم حرفی که تو در زمینه ی فلان مساله ی اعتقادی می زنی درست است یا نه؟ اگر این حرف را بگویید منحرف شده اید و دچار انحراف از توحید اسلام شده اید.
مساله ی اعتقادی استفتاء از مرجع تقلید برنمی دارد. آنجا جای تقلید نیست. .... از شما می پرسم، کدام محفلی از محافل مردم ماست که اگر چنین بحثی در آن پیش آمد و دست خطی از فلان آقا آوردند دهان ها بسته نشود؟ جامعه ی ما از این نظر چقدر توحیدی است؟
#شهید_بهشتی
منبع: کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" ص 66 و 67
____
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
♦️ مانند عوام فکر نمیکنم که هرکس در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است.
#شهید_مطهری
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر امیرالمومنین را نداشتیم جان لاک را که داشتیم !!!
#مسعود_درخشان
#اقتصاد
_
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
💎 #حمیدپارسانیا 💠 سایت 💠 ایتا 💠 بله 💠 سروش 🆔 پیوند کانال در پیامرسانهای مختلف
✅ عزیزان این پیام به عنوان تبلیغ نیست
برای شرکت توی کلاس های آنلاین استاد و آشنا شدن با تنها جامعه شناس اسلامی ایرانی ما که با امتداد حکمت در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی فعالیت میکنن پیشنهاد میکنم عضو بشید....
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
💎 #حمیدپارسانیا 💠 سایت 💠 ایتا 💠 بله 💠 سروش 🆔 پیوند کانال در پیامرسانهای مختلف
#پیام_مخاطبان
توی مدرسه کتاب جامعه شناسی هرسه سال رشته انسانی رو به خاطر اینکه آقای پارسانیا یک آخوند هست برای بچه ها تدریس نمیکنن!
نظام آموزشی فاسد لزوما نظامی نیست که روسری از سر برمیداره.
ریشه فساد به همین تفکر علوم انسانی توی کشور برمیگرده.
____
@ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
🔷 چرا در علوم انسانی عقبیم ؟
ما خود را به مثابه فرهنگ و تمدن هنوز ناشناخته ایم و نه مبانی فکری غرب را تحلیل و بررسی کرده ایم.
#محمد_علی_مرادی
◾علوم انسانی در رهگذر زمان در غرب تحولات پیچیده و شگرفی را پشت سرنهاده است تا خود را به جایگاه ویژه که اکنون بدان دستیافته، رسیده است. بیشک دست آوردهای علوم انسانی در غرب از ذخایر فرهنگ بشری ست که ما نیز بهعنوان ایرانیان از جنبه تاریخی، در باروری آن سهمی داشتهایم. اکنون مدتهاست نتوانستهایم بهطور شایسته در تعامل و گفتگو با این تمدن حضور جدی داشته باشیم. چراکه ما بیش از هر چیز از دو نکته غافلیم، نخست اینکه ما خود را بهمثابه فرهنگ و تمدن نشناختهایم و دوم اینکه تمدن جهانگستر غرب را در پایهها و مبانی تحلیل نکردهایم.
◾ازاینرو با ذهنیتی که میتوان آن را گونهای شرقشناسی وارونه گفت همواره کوشیدهایم مابه ازایی از آن تمدن را در فرهنگ خود پیدا کنیم. لازمهی این شناخت عمیق از علوم انسانی در غرب همانا شناخت چهار سنت عام در غرب یعنی، سنت ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان است که ما آنان را درمجموع غرب میگوییم. اگر از یک جنبه آنان وحدت دارند اما حامل کثرت نیز هستند. برای شناخت دقیق این تمدن که میتوان گفت بر علوم انسانی استوار است، لازم است که در امر وحدت و کثرت آنان بازاندیشی، تحقیق و پژوهش انجام دهیم و از طریق شناخت دقیق آن بتوانیم ضمن اشراف به آن تحولات از چارچوبهای نظری و مفهومی آنان بیرون آمده و به پدیدههای فرهنگی- تاریخی خودمان نظاره کنیم و نگاه خودمان را داشته باشیم.
◾ اگر بتوانیم در پروژههای آتی این چهار گرایش را بهطور مبسوط و جداگانه دنبال کنیم، شاید بتوانیم در منشأ فرهنگی- فکری خودمان در دوران ایران پیش از اسلام و ایران دوران اسلامی، موضوع ساختارهای علم و شرایط حصول علم و طبقهبندی و دستهبندی علوم را پیگیری کنیم تا اگر علوم نوینی وارد حوزه فرهنگ زبانی ما شود با بحث در مبانی جایگاه آن علوم را تعریف و بازتعریف کنیم.
◾شاید از این رهگذر انباشت علم در حوزه زبان فارسی صورت گیرد؛ و این امر ممکن نخواهد شد جز اینکه علم را موضوع علم قرار دهیم که البته این بحث از سنخ بحث فلسفی است.
_
#علوم_انسانی #تمدن #فرهنگ #تحول #دین
_
💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
#در_مسیر_علوم_انسانی
متاسفانه وضعیت معیشتی و ناکارآمدی آموزشی و همچنین مشکلات اجتماعی اندک ورودی حوزه علمیه را که توان مواجه و مسئله سازی در حوزه علوم انسانی داشتن رو از راه به در کرده.
شاید از صد نفر هم دوره ای های شخص من الآن ده نفر در برنامه جدی علمی حوزه باقی نمانده اند.
امیدی به اصلاح ساختار آموزشی حوزه ای که توان کوچک ترین تحول رو بر اساس سنت خودش نداره نیست، استفاده از مدل های دانشگاهی و رویکرد ساختار محور رو حوزه برای خودش پیشرفت میدونه.
و وضعیت فاجعه معیشت طلاب عملا ادامه دادن راه رو غیر ممکن کرده.
در این بین تجویز راهکار نخبگانی برای قشر عموم طلاب کارکردی نیست و مشکلی رو حل نمیکنه.
اثرات این خلا علمی و وضعیت اسفناک آموزشی, معیشتی حوزه سال های آینده در جامعه بسیار بسیار شدید تر از فتنه های اخیر خواهد بود...اما کاری مگر غیر از خون دل خوردن میتوانیم بکنیم.
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی